De voorzitter opent de zitting op 31/01/2023 om 20:13.
De notulen van de gemeenteraad op 20 december 2022 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 20 december 2022 goed.
Door besparingen van de banken verdwijnen geldautomaten om cash geld af te halen meer en meer uit het straatbeeld. Dit is al jaren het geval in Pellenberg en in Binkom en volgens nog niet bevestigde berichten zal er binnenkort in Linden nog maar één geldautomaat, en dan nog buiten het dorpscentrum, overblijven. In Lubbeek zouden er voorlopig maar 3 geldautomaten beschikbaar. Dat alles voor een totale bevolking van bijna 15.000 inwoners op een uitgestrekte oppervlakte.
De grootbanken blijven hun kantoornetwerk afbouwen en sluiten of/en nemen er de geldautomaten weg. Dit is een spijtige zaak. Dan denken wij vooral aan de meer dan 20% digitaal ongeletterden en ook aan de oudere bewoners die voor hun kleine aankopen nog cash geld wensen te gebruiken maar om nog cash geld op te halen heel verre verplaatsingen moeten maken.
Sinds 2017 zijn geldautomaten buiten de bankkantoren buiten werking gesteld omdat er wettelijk vereist werd dat het transport en het vullen van de geldautomaten enkel kon gebeuren door gecertifieerde beveiligingsbedrijven.
Er worden op dit ogenblik parlementaire initiatieven genomen om het plaatsen van geldautomaten in handelszaken opnieuw mogelijk te maken, mits uiteraard het respecteren van een reeks veiligheidsmaatregelen.
Omdat geldautomaten in handelszaken zorgen voor cash geld waar geen bankautomaten beschikbaar zijn, en omdat geldautomaten in handelszaken zorgen voor meer veiligheid ( geen overbrenging/ transporten van cash geld naar lokale bankkantoren) denken wij dat , ook in navolging wat in vele Europese landen nu het geval is, het plaatsen van geldautomaten in handelszaken e-zal tegemoet komen aan een reële nood.
Enig artikel. De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om een brief te richten aan de Minister van Economie, de Minister van Middenstand en de Minister van Financiën om elk initiatief te steunen en/of zelf maatregelen te nemen opdat geldautomaten, onder bepaalde voorwaarden, ook in handelszaken zouden kunnen geplaatst worden.
De mail van 5 december 2022 van OVAM:
Ik heb jullie aanvraag nogmaals bekeken en de details van jullie gemeenteraadsbesluit van 28 juni. Ik heb enkele opvolgvragen over de beslissing van de gemeenteraad:
- Om te kunnen handhaven en voor ons eerste intake-gesprek, zou ik willen weten of het nieuw GAS-reglement reeds is goedgekeurd?
- Ik geef in bijlage ook de namen en brevetten van de nieuwe vaststellers. Ons team is over de zomer uitgebreid, dus zij kunnen ter goedkeuring ook op de volgende gemeenteraad worden aangesteld. Als de aanstelling van de GAS-vaststellers van OVAM is goedgekeurd door de gemeenteraad, kunnen we vrij snel na ons eerste intake-gesprek handhavers naar Lubbeek sturen.
De GAS-vaststellers die er aangesteld zouden moeten worden door de gemeenteraad zijn de volgenden, de brevetten stuur ik u in bijlage:
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; en meer in het bijzonder artikel 21 §1, 2°
Het besluit van de gemeenteraad tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
De nieuwe 'politieverordening betreffende de inzameling en het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen' wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 28 juni 2022.
Het nieuwe GASreglement zal na aanpassing, ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
De aanstelling op naam van de GAS-vaststellers van OVAM, die in samenwerking met het lokaal bestuur en op basis van de lokale politiereglementen zullen optreden, zal samen met het nieuwe GASregelement ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Voorwaarden voor deelname aan het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM (2021-2024)
1 POLITIEREGLEMENT
In de gemeente moet de GAS-reglementering van kracht zijn, met een bijhorend politiereglement/GAS-reglement. Het politiereglement moet voldoende duidelijke bepalingen
hebben rond zwerfvuil en/of sluikstort, die als basis kunnen dienen voor handhaving zwerfvuil.
Indien nodig moet het politiereglement aangepast worden aan het model-politiereglement dat beschikbaar wordt gesteld via Mooimakers en VVSG (zie bijlage 1).
2 AANSTELLING DOOR GEMEENTERAAD
Voorwaarde om te kunnen optreden in een gemeente is de aanstelling op naam als GAS-vaststeller door de gemeenteraad voordat de actie kan opgestart worden.
3 AKKOORD EN MEDEWERKING BETROKKEN PARTIJEN
Alle betrokken partijen moeten akkoord gaan met de aanpak en het moet bij vaststelling van overtredingen leiden tot effectieve beboeting achteraf. Betrokkenen: burgemeester/schepen
leefmilieu/milieuambtenaar/verantwoordelijke gemeenschapswachten/sanctionerend ambtenaar/korpschef/.... Een beroep kunnen doen op politiebijstand indien nodig is eveneens een
vereiste. De afstemming hierover zal gebeuren via een intakegesprek vóór de start van een samenwerking (zie punt 6.4).
4 RAPPORTERING DOOR SANCTIONEREND AMBTENAAR
Over de ingediende bestuurlijke verslagen volgt achteraf een rapportering door de sanctionerend ambtenaar: aantal en hoogte van de boetes, aantal beroepen, aantal minderjarigen (een excel-
sjabloon wordt ter beschikking gesteld). Hiervoor zullen vooraf afspraken moeten gemaakt worden.
Afbakening handhaving project zwerfvuil (2021-2024)
Zwerfvuil is klein afval dat mensen al dan niet onbewust op een daarvoor niet bestemde plaats achterlaten. Zwerfvuil ontstaat door consumptie buitenshuis. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken,
kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, paraplu’s, zakdoekjes, hondenpoepzakjes.
Sluikstorten is het achterlaten of storten van afvalstoffen op niet-reglementaire plaatsen en tijdstippen en in en bij de foute recipiënten (straatvuilnisbakken en overige recipiënten als
glasbollen, textiel- en andere containers). Het gaat om het bewust ontwijken van de huisvuil- of bedrijfsafvalinzameling.
De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. Pakkans verhogen door verhoogd toezicht. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet
sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting...
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. Duidt onderstaande personen aan als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Lubbeek voor de vaststelling van overtredingen op het achterlaten van zwerfvuil:
ONTWERP NIEUWE AFSPRAKENNOTA MILIEURAAD (inclusief de geaccepteerde wijzigingen/aanvullingen voorgesteld door de MAR)
De milieuraad is een orgaan waarin geïnteresseerde Lubbekenaren kunnen participeren en het milieubeleid mee vorm kunnen geven.
De milieuraad biedt burgers de kans om zich uit te spreken over het lokaal milieubeleid. Daarin spelen de milieuraad en de werkgroepen hun rol: ze faciliteren.
Binnen de milieuraad worden alle beslissingen in consensus genomen. Wanneer geen consensus kan bereikt worden, worden de argumenten van het minderheidsstandpunt ter informatie aan de adviesvrager meegedeeld.
Doel
Het doel van de milieuraad is om samen met burgers na te denken over de manier waarop aan het milieubeleid vorm kan gegeven worden.
De milieuraad heeft enkel een adviserende en/of faciliterende functie.
De Milieuraad
De milieuraad bestaat uit minstens 5 en maximum 12 burgers die via de gemeentelijke informatiekanalen opgeroepen worden tot deelname aan de raad.
De milieuraad bestaat tevens uit een gemeentelijk ambtenaar.
De selectie van de burgers die zich kandidaat stellen, gebeurt op het niveau van de milieuraad.
Geïnteresseerden moeten binnen een bepaalde termijn een email met motivatie sturen.
De leden van de milieuraad bespreken vervolgens de kandidaturen en formuleren een antwoord aan alle kandidaten.
De milieuraad is divers samengesteld: vertegenwoordigers van de lokale milieu-en/of natuurverenigingen, maar ook geïnteresseerden die op het grondgebied van de gemeente Lubbeek wonen kunnen deel uitmaken van de milieuraad.
Het algemeen belang primeert.
De milieuraad bestaat uit burgers en ambtenaren. Politieke mandatarissen kunnen geen deel uitmaken van de milieuraad. De schepen van milieu wordt indien nodig op de vergaderingen van de milieuraad uitgenodigd om de nodige toelichting te geven bij de te bespreken agendapunten. (*)
Ten hoogste twee derde van de leden van de milieuraad is van hetzelfde geslacht, dit om op rechtsgeldige wijze advies te kunnen uitbrengen.
De voorlopige milieuraad bestaat enkel uit de stemgerechtigde leden uit de huidige samenstelling en krijgt het mandaat om de eerste milieuraad samen te stellen.
De leden van de milieuraad engageren zich voor 3 jaar. Bij het opnieuw samenstellen wordt ernaar gestreefd dat minstens 1/3 vernieuwd wordt. Na een periode van 3 jaar wordt er in de maand juni een oproep gedaan voor nieuwe leden.
Bij een afwezigheid van 3 opeenvolgende vergaderingen zonder voorafgaande verwittiging, vervalt het lidmaatschap van de milieuraad.
De rotatie geldt ook voor de ambtenaar.
Indien er niet voldoende kandidaten worden gevonden, wordt in onderling overleg overeengekomen wiens mandaat wordt verlengd. Indien er zich meer kandidaten melden dan vereist, beslist de zittende milieuraad over de kandidaturen.
Algemene waarden
Werking Milieuraad
De milieuraad is verantwoordelijk voor het inhoudelijk beoordelen, behandelen en opvolgen van inkomende vragen:
De ambtenaar die deel uitmaakt van de milieuraad kan proactief het college van burgemeester en schepenen verzoeken de milieuraad te raadplegen.
De milieuraad is de link tussen de burgers/verenigingen en het college van burgemeester en schepenen. Ze zorgt voor de nodige informatiedoorstroming.
Niet aan elke vraag kan gevolg gegeven worden, maar elke vraag wordt wel beantwoord binnen een termijn van 30 dagen na het behandelen van de vraag.
De milieuraad kan zelf een antwoord formuleren op inkomende vragen of eventueel verwijzen naar een andere adviesraad. Ze is verantwoordelijk voor het uittekenen van een ‘ruimer’ participatietraject en kan daarvoor gebruikmaken van verschillende hulpmiddelen: een enquête, een gespreksavond, een werkgroep e.a.
De milieuraad kan eveneens proactief op zoek gaan naar de input van burgers en/of verenigingen.
De communicatie tussen het college van burgemeester en schepenen en de milieuraad gebeurt schriftelijk, meer bepaald door het opmaken van een formeel collegevoorstel en een terugkoppeling via een getekend notulenuittreksel. Dit proces wordt administratief ondersteund door een ambtenaar.
De communicatie met burgers / verenigingen gebeurt via de gemeentelijke website, Facebook, e-mail en het informatieblad. De ambtenaar van de milieuraad is hierin een belangrijke schakel, met name in het stroomlijnen van de communicatie.
Van de leden van de milieuraad wordt verwacht dat ze mensen aanmoedigen om deel te nemen aan een participatietraject door het aanspreken en actief inzetten van hun sociaal netwerk.
Tegelijk wordt er op gerekend dat ze bereid zijn om hun kennis te delen en zich, indien nodig, open te stellen voor de ervaring en expertise van andere gemeenten en/of milieuraden.
De milieuraad is verantwoordelijk voor het oplijsten van de burgers die zich - op basis van hun capaciteiten, ervaringen en interesses - kandidaat kunnen stellen voor participatie: dit noemen we onze talentendatabank.
De ambtenaar is bij uitstek verantwoordelijk voor het aftoetsen van voorstellen aan de beschikbare kredieten en het meerjarenplan.
De milieuraad komt minstens 4 keer per jaar samen. De data worden tijdens de eerste vergadering vastgelegd. Alle leden kunnen agendapunten aanbrengen. De agenda wordt een week voor datum door een ambtenaar via e-mail verstuurd. Het verslag wordt opgemaakt door de ambtenaar of in onderling overleg door een lid van de milieuraad. Het verslag wordt ter goedkeuring aan de leden bezorgd en kan na bevestiging/bekrachtiging in uitvoering gaan. Het college van burgemeester en schepenen wordt in kennis gesteld van het verslag, die het op haar beurt via email bezorgt aan alle gemeenteraadsleden.
Leden van de milieuraad kunnen gezamenlijk beslissen om, indien nodig, extra bijeenkomsten te organiseren of te overleggen via e-mail.
De milieuraad kan een bevoegde schepen(en) of een expert ter zake uitnodigen om deel te nemen aan een overleg, dit als waarnemer maar indien nuttig ook om het gemeentelijk beleid toe te lichten.
Alle doelgroepen - ook de moeilijk bereikbare - moeten de kans krijgen om hun stem te laten horen. De milieuraad heeft extra aandacht voor kwetsbare doelgroepen en probeert hen te bereiken via de gemeentelijke diensten e.a.
Werkgroepen
De milieuraad kan - in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen en de betrokken burgers/verenigingen - bij het uittekenen van een participatietraject overgaan tot de oprichting van een of meerdere werkgroepen. Het aantal wordt bepaald door de milieuraad.
Werkgroepen worden tijdelijk opgezet. Ze zijn thema gebonden en hebben een duidelijke opdracht, agenda en doelstelling. Ze houden op te bestaan wanneer het doel bereikt is. De werking is transparant.
Naast de betrokken burgers, maakt minstens 1 lid van de milieuraad deel uit van de werkgroep. De verschillende werkgroepen kunnen rekenen op ambtelijke ondersteuning.
De expertise van de betrokken ambtenaar is in deze een belangrijk criterium. Afhankelijk van het thema worden burgers geselecteerd via een gerichte oproep. Het betrokken lid van de milieuraad zorgt voor terugkoppeling naar de milieuraad.
Samenwerking met het CBS
De milieuraad moet op een redelijke termijn kunnen inspelen op vragen vanuit het beleid.
Ook het college van burgemeester en schepenen moet binnen een redelijke termijn van 30 dagen na het ontvangst van het advies van de milieuraad, geargumenteerde antwoorden formuleren op de vragen van de milieuraad. De eindbeslissing ligt evenwel bij het college van burgemeester en schepenen.
De communicatie tussen het college van burgemeester en schepenen en de milieuraad verloopt in beide richtingen op een transparante manier.
Brede bevraging via publieksevent
De milieuraad kan op strategische momenten in dialoog gaan met burgers. Afhankelijk van de behoefte kan er een extra publieksevent worden ingericht.
Evaluatie en feedback
Tijdens de brede bevraging aan de hand van een publieksevent, wordt ook de werking van de milieuraad geëvalueerd. In samenspraak met de milieuraad en het college van burgemeester en schepenen worden daarnaast vaste evaluatiemomenten ingebouwd. Deze evaluaties hebben betrekking op de externe werking, met name de samenwerking tussen de milieuraad en het brede publiek.
Om de evaluatie van de interne werking (de samenwerking tussen de milieuraad en het college van burgemeester en schepenen, …) te verzekeren, wordt aan de agenda van de laatste milieuraad -vergadering van het jaar telkens een evaluatiemoment toegevoegd. Er wordt ook tijd/ruimte voorzien voor feedback over de werking van de milieuraad. Ook burgers en verenigingen kunnen via het onderstaand e-mailadres feedback geven over de werking van de milieuraad. De feedback wordt vervolgens meegenomen naar de milieuraad. Evaluatie en feedback van de milieuraad gebeuren in functie van de doelstelling.
Verzekering
De gemeente sluit een verzekering lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid af voor de leden van de milieuraad en de eventuele werkgroepen, dit enkel voor de werkzaamheden/activiteiten die plaatsvinden in samenwerking met de gemeente.
Contactgegevens
De milieuraad is bereikbaar via milieuraad@lubbeek.be en via de website van de gemeente Lubbeek. De mailbox wordt beheerd door ambtenaren van de milieudienst.
(*)Toevoeging van de dienst/schepen milieu bij nazicht
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - Artikel 304 § 3:
Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
Het Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 juni 2002 betreffende de provinciale en gemeentelijke milieuplanning en de milieuraad, ter uitvoering van de artikelen 2.1.18, 2.1.24, 2.1.16 en 2.1.22 van het decreet van 5 april 1995, zoals gewijzigd tot op heden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 februari 2022:
Het ontwerp van de nieuwe afsprakennota voor de milieuraad, ter vervanging van de afsprakennota d.d. 2003, de statuten d.d. 2007 en het huishoudelijk reglement d.d. 2003 van de milieuadviesraad (MAR), werd na kennisname en principiële goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen op 14 februari 2022 voor advies voorgelegd aan de leden van de milieuadviesraad.
Deze nota werd besproken op de MAR van 21 maart 2022.
Het advies van 17 mei 2022 van de voorzitter:
De milieuadviesraad heeft de afsprakennota besproken en heeft een aantal aanpassingen aangebracht. Verder vraagt ze of de gemeente nog financiële ondersteuning wenst te geven voor de werking van de MAR zoals in het verleden. We stellen ook voor om in de afsprakennota te voorzien dat er een voorzitter, eventueel ondervoorzitter en een penningmeester wordt verkozen binnen de leden van de MAR (die zich hiervoor kandidaat stellen).
Binnen de milieuraad worden alle beslissingen (toevoegen) zoveel mogelijk in consensus genomen. Wanneer geen consensus kan bereikt worden, worden de argumenten van het minderheidsstandpunt ter informatie aan de adviesvrager meegedeeld.
Het doel van de milieuraad is om samen met burgers na te denken over (schrappen) de manier waarop aan het milieubeleid vorm kan gegeven worden (toevoegen) het aangewezen milieu- en klimaateleid in de gemeente. De milieuraad heeft enkel een adviserende en/of faciliterende functie.
De milieuraad bestaat uit minstens 5 en maximum (schrappen) 9 (toevoegen) 12 burgers die via de gemeentelijke informatiekanalen opgeroepen worden tot deelname aan de raad. De milieuraad bestaat tevens uit een gemeentelijk ambtenaar.
De selectie van de burgers (toevoegen) die zich kandidaat stellen, gebeurt op het niveau van de milieuraad.
Ten hoogste twee derde van de leden van de (schrappen) stuurgroep (toevoegen) milieuraad is van hetzelfde geslacht, dit om op rechtsgeldige wijze advies te kunnen uitbrengen.
De leden van de milieuraad engageren zich voor 3 jaar. Bij het opnieuw samenstellen wordt (toevoegen) ernaar gestreefd dat minstens 1/3 vernieuwd wordt. Na een periode van 3 jaar wordt er in de maand juni een oproep gedaan voor nieuwe leden.
Bij een afwezigheid van 3 opeenvolgende vergaderingen (toevoegen) zonder voorafgaande verwittiging, vervalt het lidmaatschap van de milieuraad.
Behouden zoals oorspronkelijk was opgenomen:
Binnen de milieuraad worden alle beslissingen in consensus genomen. Wanneer geen consensus kan bereikt worden, worden de argumenten van het minderheidsstandpunt ter informatie aan de adviesvrager meegedeeld.
Behouden zoals oorspronkelijk was opgenomen:
Het doel van de milieuraad is om samen met burgers na te denken over de manier waarop aan het milieubeleid vorm kan gegeven worden. De milieuraad heeft enkel een adviserende en/of faciliterende functie.
Akkoord met de wijziging van 9 naar 12 burgers:
De milieuraad bestaat uit minstens 5 en maximum 12 burgers die via de gemeentelijke informatiekanalen opgeroepen worden tot deelname aan de raad. De milieuraad bestaat tevens uit een gemeentelijk ambtenaar.
Akkoord met de wijziging:
De selectie van de burgers die zich kandidaat stellen, gebeurt op het niveau van de milieuraad.
Akkoord met de wijziging:
Ten hoogste twee derde van de leden van de milieuraad is van hetzelfde geslacht, dit om op rechtsgeldige wijze advies te kunnen uitbrengen.
Akkoord met de wijziging:
De leden van de milieuraad engageren zich voor 3 jaar. Bij het opnieuw samenstellen wordt ernaar gestreefd dat minstens 1/3 vernieuwd wordt. Na een periode van 3 jaar wordt er in de maand juni een oproep gedaan voor nieuwe leden.
Akkoord met de wijziging:
Bij een afwezigheid van 3 opeenvolgende vergaderingen zonder voorafgaande verwittiging, vervalt het lidmaatschap van de milieuraad.
Geen financiële gevolgen.
Artikel.1. Beslist de afsprakennota d.d. 2003, de statuten d.d. 2007 en het huishoudelijk reglement d.d. 2003 van de milieuadviesraad in te trekken;
Art.2. Verleent goedkeuring aan de nieuwe afsprakennota milieuraad, ter vervanging van de afsprakennota d.d. 2003, de statuten d.d. 2007 en het huishoudelijk reglement d.d. 2003 van de milieuadviesraad, als volgt:
NIEUWE AFSPRAKENNOTA MILIEURAAD
De milieuraad is een orgaan waarin geïnteresseerde Lubbekenaren kunnen participeren en het milieubeleid mee vorm kunnen geven.
De milieuraad biedt burgers de kans om zich uit te spreken over het lokaal milieubeleid. Daarin spelen de milieuraad en de werkgroepen hun rol: ze faciliteren.
Binnen de milieuraad worden alle beslissingen in consensus genomen. Wanneer geen consensus kan bereikt worden, worden de argumenten van het minderheidsstandpunt ter informatie aan de adviesvrager meegedeeld.
Doel
Het doel van de milieuraad is om samen met burgers na te denken over de manier waarop aan het milieubeleid vorm kan gegeven worden.
De milieuraad heeft enkel een adviserende en/of faciliterende functie.
De Milieuraad
De milieuraad bestaat uit minstens 5 en maximum 12 burgers die via de gemeentelijke informatiekanalen opgeroepen worden tot deelname aan de raad.
De milieuraad bestaat tevens uit een gemeentelijk ambtenaar.
De selectie van de burgers die zich kandidaat stellen, gebeurt op het niveau van de milieuraad.
Geïnteresseerden moeten binnen een bepaalde termijn een email met motivatie sturen.
De leden van de milieuraad bespreken vervolgens de kandidaturen en formuleren een antwoord aan alle kandidaten.
De milieuraad is divers samengesteld: vertegenwoordigers van de lokale milieu-en/of natuurverenigingen, maar ook geïnteresseerden die op het grondgebied van de gemeente Lubbeek wonen kunnen deel uitmaken van de milieuraad.
Het algemeen belang primeert.
De milieuraad bestaat uit burgers en ambtenaren. Politieke mandatarissen kunnen geen deel uitmaken van de milieuraad. De schepen van milieu wordt indien nodig op de vergaderingen van de milieuraad uitgenodigd om de nodige toelichting te geven bij de te bespreken agendapunten.
Ten hoogste twee derde van de leden van de milieuraad is van hetzelfde geslacht, dit om op rechtsgeldige wijze advies te kunnen uitbrengen.
De voorlopige milieuraad bestaat enkel uit de stemgerechtigde leden uit de huidige samenstelling en krijgt het mandaat om de eerste milieuraad samen te stellen.
De leden van de milieuraad engageren zich voor 3 jaar. Bij het opnieuw samenstellen wordt ernaar gestreefd dat minstens 1/3 vernieuwd wordt. Na een periode van 3 jaar wordt er in de maand juni een oproep gedaan voor nieuwe leden.
Bij een afwezigheid van 3 opeenvolgende vergaderingen zonder voorafgaande verwittiging, vervalt het lidmaatschap van de milieuraad.
De rotatie geldt ook voor de ambtenaar.
Indien er niet voldoende kandidaten worden gevonden, wordt in onderling overleg overeengekomen wiens mandaat wordt verlengd. Indien er zich meer kandidaten melden dan vereist, beslist de zittende milieuraad over de kandidaturen.
Algemene waarden
Werking Milieuraad
De milieuraad is verantwoordelijk voor het inhoudelijk beoordelen, behandelen en opvolgen van inkomende vragen:
De ambtenaar die deel uitmaakt van de milieuraad kan proactief het college van burgemeester en schepenen verzoeken de milieuraad te raadplegen.
De milieuraad is de link tussen de burgers/verenigingen en het college van burgemeester en schepenen. Ze zorgt voor de nodige informatiedoorstroming.
Niet aan elke vraag kan gevolg gegeven worden, maar elke vraag wordt wel beantwoord binnen een termijn van 30 dagen na het behandelen van de vraag.
De milieuraad kan zelf een antwoord formuleren op inkomende vragen of eventueel verwijzen naar een andere adviesraad. Ze is verantwoordelijk voor het uittekenen van een ‘ruimer’ participatietraject en kan daarvoor gebruikmaken van verschillende hulpmiddelen: een enquête, een gespreksavond, een werkgroep e.a.
De milieuraad kan eveneens proactief op zoek gaan naar de input van burgers en/of verenigingen.
De communicatie tussen het college van burgemeester en schepenen en de milieuraad gebeurt schriftelijk, meer bepaald door het opmaken van een formeel collegevoorstel en een terugkoppeling via een getekend notulenuittreksel. Dit proces wordt administratief ondersteund door een ambtenaar.
De communicatie met burgers / verenigingen gebeurt via de gemeentelijke website, Facebook, e-mail en het informatieblad. De ambtenaar van de milieuraad is hierin een belangrijke schakel, met name in het stroomlijnen van de communicatie.
Van de leden van de milieuraad wordt verwacht dat ze mensen aanmoedigen om deel te nemen aan een participatietraject door het aanspreken en actief inzetten van hun sociaal netwerk.
Tegelijk wordt er op gerekend dat ze bereid zijn om hun kennis te delen en zich, indien nodig, open te stellen voor de ervaring en expertise van andere gemeenten en/of milieuraden.
De milieuraad is verantwoordelijk voor het oplijsten van de burgers die zich - op basis van hun capaciteiten, ervaringen en interesses - kandidaat kunnen stellen voor participatie: dit noemen we onze talentendatabank.
De ambtenaar is bij uitstek verantwoordelijk voor het aftoetsen van voorstellen aan de beschikbare kredieten en het meerjarenplan.
De milieuraad komt minstens 4 keer per jaar samen. De data worden tijdens de eerste vergadering vastgelegd. Alle leden kunnen agendapunten aanbrengen. De agenda wordt een week voor datum door een ambtenaar via e-mail verstuurd. Het verslag wordt opgemaakt door de ambtenaar of in onderling overleg door een lid van de milieuraad. Het verslag wordt ter goedkeuring aan de leden bezorgd en kan na bevestiging/bekrachtiging in uitvoering gaan. Het college van burgemeester en schepenen wordt in kennis gesteld van het verslag, die het op haar beurt via email bezorgt aan alle gemeenteraadsleden.
Leden van de milieuraad kunnen gezamenlijk beslissen om, indien nodig, extra bijeenkomsten te organiseren of te overleggen via e-mail.
De milieuraad kan een bevoegde schepen(en) of een expert ter zake uitnodigen om deel te nemen aan een overleg, dit als waarnemer maar indien nuttig ook om het gemeentelijk beleid toe te lichten.
Alle doelgroepen - ook de moeilijk bereikbare - moeten de kans krijgen om hun stem te laten horen. De milieuraad heeft extra aandacht voor kwetsbare doelgroepen en probeert hen te bereiken via de gemeentelijke diensten e.a.
Werkgroepen
De milieuraad kan - in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen en de betrokken burgers/verenigingen - bij het uittekenen van een participatietraject overgaan tot de oprichting van een of meerdere werkgroepen. Het aantal wordt bepaald door de milieuraad.
Werkgroepen worden tijdelijk opgezet. Ze zijn thema gebonden en hebben een duidelijke opdracht, agenda en doelstelling. Ze houden op te bestaan wanneer het doel bereikt is. De werking is transparant.
Naast de betrokken burgers, maakt minstens 1 lid van de milieuraad deel uit van de werkgroep. De verschillende werkgroepen kunnen rekenen op ambtelijke ondersteuning.
De expertise van de betrokken ambtenaar is in deze een belangrijk criterium. Afhankelijk van het thema worden burgers geselecteerd via een gerichte oproep. Het betrokken lid van de milieuraad zorgt voor terugkoppeling naar de milieuraad.
Samenwerking met het CBS
De milieuraad moet op een redelijke termijn kunnen inspelen op vragen vanuit het beleid.
Ook het college van burgemeester en schepenen moet binnen een redelijke termijn van 30 dagen na het ontvangst van het advies van de milieuraad, geargumenteerde antwoorden formuleren op de vragen van de milieuraad. De eindbeslissing ligt evenwel bij het college van burgemeester en schepenen.
De communicatie tussen het college van burgemeester en schepenen en de milieuraad verloopt in beide richtingen op een transparante manier.
Brede bevraging via publieksevent
De milieuraad kan op strategische momenten in dialoog gaan met burgers. Afhankelijk van de behoefte kan er een extra publieksevent worden ingericht.
Evaluatie en feedback
Tijdens de brede bevraging aan de hand van een publieksevent, wordt ook de werking van de milieuraad geëvalueerd. In samenspraak met de milieuraad en het college van burgemeester en schepenen worden daarnaast vaste evaluatiemomenten ingebouwd. Deze evaluaties hebben betrekking op de externe werking, met name de samenwerking tussen de milieuraad en het brede publiek.
Om de evaluatie van de interne werking (de samenwerking tussen de milieuraad en het college van burgemeester en schepenen, …) te verzekeren, wordt aan de agenda van de laatste milieuraad -vergadering van het jaar telkens een evaluatiemoment toegevoegd. Er wordt ook tijd/ruimte voorzien voor feedback over de werking van de milieuraad. De feedback wordt vervolgens meegenomen naar de milieuraad. Evaluatie en feedback van de milieuraad gebeuren in functie van de doelstelling.
Verzekering
De gemeente sluit een verzekering lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid af voor de leden van de milieuraad en de eventuele werkgroepen, dit enkel voor de werkzaamheden/activiteiten die plaatsvinden in samenwerking met de gemeente.
Contactgegevens
De milieuraad is bereikbaar via milieuraad@lubbeek.be en via de website van de gemeente Lubbeek. De mailbox wordt beheerd door ambtenaren van de milieudienst.
Nu kortelings de werkzaamheden aan de bouw van de nieuwe lagere school van Pellenberg op en aan de site van het Kasteel de Mauirissens in Pellenberg aanvangen en het vaststaat dat na de ingebruikname van de nieuwe school de bestaande gebouwen zullen afgebroken worden en dat het bedoeling is van het bestuur om het dorpscentrum van Pellenberg een andere invulling te geven door het terug aan de Pellenbergenaren te geven, is het ogenblik aangebroken om na te denken over en plannen te van de invulling van de site na de afbraak.
De gemeente Lubbeek is lid van de Intergemeentelijke Vlaamse Vereniging voor Openbaar Groen (VVOG). Deze intergemeentelijke vereniging staat haar leden, hoofdzakelijk gemeenten en openbare diensten, bij zowel bij groenaanleg, de opleiding van groen-medewerkers als bij de invulling van de openbare ruimte. De vereniging voert niet uit maar verleent professioneel advies.
De aanleg van een dorpscentrum omvat meer dan het planten van enkele bomen of bloemperkjes. Een dorpsplein heeft een meervoudige functie waardoor het aangewezen is zowel het concept als de uitwerking toe te vertrouwen aan professionelen, die ervaring hebben bij zowel het conceptuele als bij de trajectbegeleiding en de realisatie.
Daarom is het is het belangrijk dat het project dorpspleinvernieuwing Pellenberg professioneel aangepakt wordt.
Er wordt een amendement ingediend door Piet Ritzen:
Toevoeging aan het besluit van Artikel 2: Actieve burgerparticipatie zal onderdeel zijn van het ontwerpproces.
Artikel 1. De gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen beroep te doen op een professionele ontwerper/ urbanist voor het project dorpsplein vernieuwing Pellenberg en dit zowel voor het concept als de trajectbegeleiding.
Art. 2. Actieve burgerparticipatie onderdeel te maken van het ontwerpproces.
Er werd een project opgestart voor de renovatie van het oud-gemeentehuis in Binkom.
Voor het budgetjaar 2023 werd een investeringsbudget voorzien van 400.000,00 euro voor de renovatiewerken (dakwerken, hemelwaterrecuperatiesysteem en een hemelwateropvangsysteem) en het plaatsen van zonnepanelen.
De mail van 20 oktober 2022 van Mark Van Heirbeeck, Ontwerp en Realisatie, Architect diensthoofd gebouwen en infrastructuur, Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven:
In bijlage het aanbestedingsdossier “Renovatie Jeugdhuis Binkom”. Graag een bericht indien we het dossier moeten toelichten. Indien er geen opmerkingen zijn, dan zetten we het dossier in 3P voor agendering en goedkeuring door de gemeenteraad, en dan starten we met de opmaak van de omgevingsaanvraag.
De mail van Joke Thijs van 30 oktober 2022:
Gelieve in bijlagen het aangepaste dossier terug te vinden van de renovatie van 'het jeugdhuis te Binkom'. Hier zijn de pleisterwerken mee opgenomen, alsook een aangepast infiltratiesysteem voor de daken en verharding. (volgens de hemelwaterverordening van het omgevingsloket).
In de bijlagen werden de raming en het bestek, ontvangen op 20 oktober 2022 met de mail van Mark Van Heirbeeck, vervangen door de aangepaste raming en het aangepast bestek, ontvangen op 30 oktober 2022 van Joke Thijs. De plannen, aanzichten en snedes van het aanbestedingsdossier zijn de bijlagen die ontvangen werden op 20 oktober 2022 van Mark Van Heirbeeck.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 december 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2021:
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder budgetjaar 2023:
code |
2023/1.2.1.02/0945-01/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-002 |
Omschrijving |
Gebouwen - gemeenschapsgoederen |
Actie |
1.2.1.02 |
Beleidsitem |
0945-01 |
Algemene rekening |
2210007 |
Investeringsenveloppe |
IP-002 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
400.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
400.000,00 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
331.810,05 euro |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Een visum wordt aangevraagd vooraleer de gunning gebeurt.
Artikel. 1. Verleent goedkeuring aan de raming en het bestek, met dossiernummer 321.108 voor de opdracht 'Renovatie oud-gemeentehuis Binkom', opgesteld door de ontwerper, Interleuven, Afdeling gebouwen en infrastructuur, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 274.223,18 euro (excl.btw) of 331.810,05 euro (incl. 21% btw).
Art.2. Gunt de opdracht bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art.3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de budgetcode 2023/1.2.1.02/0945-01/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-002.
Op 28 maart 2022 werd Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven, in het kader van de exclusieve dienstverlening 1.1.(Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken) en 1.3. (Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken), aangesteld voor herstellingswerken aan de Bollenberg, Gemeentestraat, Pastorijstraat en Nachtegalenstraat.
Op 22 december 2022 werd van Interleuven een eerste raming en het bestek ontvangen voor een totaal bedrag van 698.491,40 euro (excl. btw) of 845.174,59 euro (incl. 21% btw), voor:
Geplande werken:
Bollenberg:
o Opbreken van bestaande betonstraatstenen op de wegenis
o Opbreken van bestaande straatkolken
o Nieuwe putdeksels plaatsen in de verharding met volledige opbraak
o Nieuwe straatkolken plaatsen met aansluiting
o Nieuwe markeringen plaatsen
o Vernieuwen van beschadigde betonverhardingen + fundering (niet alles) en dit aansluitend laten fijnfrezen voor één egaal oppervlak
o Vernieuwen van dwars en langsvoegen in de betonverharding
o Herstelling van de stoep
Gemeentestraat – Pastorijstraat - Nachtegalenstraat
o Opbreken van bestaande betonstraatstenen (voetpad)
o Opbreken van fundering betonstraatstenen
o Opbreken van bestaande lijnvormige elementen
o Opbreken van bestaande straatkolken
o Nieuw plaatsen van betonstraatstenen + fundering (voetpad, grijs)
o Nieuw plaatsen van type IE borduren (ter plaatse gestort/glijbouw) met fundering
o Nieuwe putdeksels plaatsen in de verharding met volledige opbraak
o Nieuwe straatkolken plaatsen met aansluiting
o Nieuwe markeringen plaatsen
o Vernieuwen van beschadigde betonverhardingen + fundering (niet alles) en dit aansluitend laten fijnfrezen voor één egaal oppervlak
o Vernieuwen van dwars en langsvoegen in de betonverharding
o Aanwerken van huistoegangen omwille van aanwerken van nieuwe betonstraat stenen (voetpad)
Er werden ook posten voorzien voor het herstellen van lijnvormige elementen (ter hoogte van de voetpaden) en voor de nieuwe riooldeksels.
Op 12 januari 2023 werd op vraag van het college van burgemeester en schepenen van Interleuven een aangepaste raming en bestek ontvangen met toevoeging fietssuggestiestroken voor een totaal geraamd bedrag van 792.081,40 euro (excl. btw) of 958.418,49 euro (incl. 21% btw).
Op 17 januari 2023 werden door Interleuven op vraag van het college van burgemeester en schepenen nog enkele aanpassingen doorgevoerd (toevoeging extra fietssuggestiestroken), wat resulteerde in een finale totale raming van 884.551,40 euro (excl. btw) of 1.070.307,19 euro (incl. 21% btw).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De schepen lichtte in de zitting van de commissie beleidsdomeinen toe dat het dossier nog niet volledig was en dat met name de fietssugestiestroken nog zullen aangepast worden. Er werd kennis genomen van het dossier maar nog niet gestemd. Het dossier wordt heden in zijn finale vorm voorgelegd aan de gemeenteraad.
De uitgave zal voorzien worden in de meerjarenplanning 2020-2025, onder het budgetjaar 2023.
code |
2023/1.1.2.12/0200-01/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Prestaties van derden voor wegen en waterlopen (riolen, bermen, ov,...) |
Actie |
1.1.2.12 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
6103510 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
210.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
210.000,00 euro |
code |
2023/1.1.2.21/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.21 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
465.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
465.000,00 euro |
Totaalkrediet voorzien in 2023 op beide codes voor het totaal van beide projecten: 675.000,00 euro
Totale raming voor beide projecten samen: 1.070.307,19 euro
Bijkomend krediet wordt beschikbaar gesteld bij de eerstvolgende herziening of aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025: 395.307,19 euro
Visum
Een visum is vereist. Het visum wordt aangevraagd vooraleer de gunning wordt voorgelegd.
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan het bestek met nr. 322.213 en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken beton: Herstellingswerken Bollenberg van nr. 1 tot en met nr. 31 en vernieuwen betondallen Gemeentestraat, Pastorijstraat en Nachtegalenstraat”, opgesteld door de ontwerper Interleuven, Gebouwen en infrastructuur, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 884.551,40 euro (excl. btw) of 1.070.307,19 euro (incl. 21% btw).
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4. De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijk voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder de codes:
Art.5. Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
De KUL wil voor de bouw van de nieuwe school de volgende kadastrale percelen ter beschikking stellen via een erfpacht:
-een kasteel gelegen Weligerveld 6, gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C, nr. 195L (aard = universiteit), met een oppervlakte van 28 a 43 ca;
-het kasteel zal verbouwd worden voor de inrichting van een school;
-een perceel grond gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C nr. 197W (aard = park) met een oppervlakte van 34 a 47 ca;
-op dit perceel zullen nieuwe constructies worden gebouwd.
Geassocieerde notarissen Jean Halflants en Raf Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek werden aangesteld om een akte erfpacht op te stellen voor het verbouwen van het kasteel en het bouwen van nieuwe constructies op de kadastrale percelen afdeling 3, sectie C nrs. 195L en 197W.
Vooraleer de definitieve akte zal verleden worden, werd door de notaris eerst een onderhandse overeenkomst opgesteld met dezelfde voorwaarden als de notariële erfpacht.
Deze overeenkomst werd tussen de partijen afgesloten onder de ontbindende voorwaarde van het niet verkrijgen van een door de erfpachter op haar kosten aan te vragen definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning voor de oprichting en de uitbating van voormeld onroerend goed conform huidige overeenkomst, en dit binnen een termijn van dertien maanden vanaf de datum van de indiening van de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Deze overeenkomst zal slechts notarieel worden vastgelegd indien de erfpachter dergelijke omgevingsvergunning bekomt.
Geen enkele partij is aan de andere partij enige schadevergoeding verschuldigd indien deze vergunning niet wordt bekomen. Eventuele kosten die gemaakt zijn voor de aanvraag van vermelde vergunning zijn niet recupereerbaar bij de erfpachtgever.
De erfpachtgever verklaart zich op geen enkele manier te zullen verzetten of bezwaar te zullen indienen tegen vermelde omgevingsvergunning of de aanvraag ervan.
De erfpachter verklaart dat door hem op de voormelde percelen nieuwe constructies zullen worden gebouwd en het kasteel zal worden verbouwd voor de inrichting van een school en educatieve en socioculturele activiteiten.
De erfpachter verklaart de aanvraag voor vermelde omgevingsvergunning onverwijld en uiterlijk binnen zestig dagen vanaf heden te zullen indienen. De erfpachter verklaart de erfpachter hiervan te zullen inlichten, zodat deze op de hoogte is van de startdatum van bovenvermelde termijn van dertien maanden. Beide partijen verklaren ook ieder hun notaris te zullen informeren over de datum van indiening van de aanvraag van de omgevingsvergunning, en dus over de aanvangsdatum van vermelde termijn van dertien maanden.
De notariële akte zal nadien verleden worden indien de erfpachter dergelijke omgevingsvergunning bekomt.
De omgevingsvergunning werd afgeleverd op 24 oktober 2022, de ontbindende voorwaarde werd vervuld.
Notaris Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek bezorgde de notariële akte erfpacht die afgesloten wordt tussen de gemeente Lubbeek en de KU Leuven voor het in erfpacht geven van de kadastrale percelen afdeling 3 sectie C nr. 195L (kasteel) en afdeling 3 sectie C nr. 197 (momenteel park)
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2021 - erfpacht Pellenberg Nieuwbouw - optie kasteel de Maurissen - aanstellen geassocieerde notarissen Halflants en Lenaerts.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 november 2021 - onderhandse erfpachtovereenkomst opgesteld door notaris Halflants - goedkeuring
-de onderhandse overeenkomst erfpacht, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bolllenberg 39, 3210 Lubbeek, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de KU Leuven met zetel te Leuven, Oude Markt 13, goed te keuren. De kadastrale percelen gekend afdeling 3, sectie C, nr. 195L waarop zich een kasteel bevindt en afdeling 3, sectie C nr. 197W, momenteel een park, worden door de (erfpachtgever/eigenaar) de KU Leuven met zetel te 3210 Leuven, Oude Markt 13, in erfpacht gegeven aan de gemeente Lubbeek (erfpachter) voor het verbouwen van het kasteel en het oprichten van de nieuwe constructies, beide dienstdoend als nieuwe gemeenteschool. De onderhands overeenkomst wordt opgesteld met dezelfde voorwaarde als de definitieve notariële erfpacht, maar er wordt een ontbindende voorwaarde opgenomen van het niet verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning binnen de 13 maanden na aanvraag. Indien deze omgevingsvergunning niet bekomen wordt is geen enkele partij aan de andere een schadevergoeding verschuldigd. de notariële akte zal pas verleden worden indien de erfpachter de omgevingsvergunning bekomt.
-de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze overeenkomst erfpacht te ondertekenen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 oktober 2022 - 2022/165 - verbouwen van het kasteel de Maurissens tot school en het bouwen van een nieuwe klassenvleugel - de heer Klaas Gutschoven en Theo Francken namens Lubbeek - Weligerveld 6 - VERGGUNNING - uiterste beslissingdatum 7/11/2022
-het college van burgemeester en schepenen heeft kennisgenomen van het gemotiveerd advies van de omgevingsambtenaar. Het schepencollege sluit zich aan bij de planologische en ruimtelijke motivering van deze aanvraag zoals opgebouwd door de omgevingsambtenaar. Bijgevolg wordt deze aanvraag gunstig geadviseerd;
-het college van burgemeester en schepenen levert de omgevingsvergunning af aan de aanvrager onder de volgende voorwaarden (zie bouwvergunning als bijlage)
Doel van de erfpachtovereenkomst
De erfpachter verklaart dat op de percelen, eigendom van de KU Leuven, nieuwe constructies zullen worden gebouwd en het kasteel zal worden verbouwd voor de inrichting van een school en educatieve en socioculturele activiteiten. Bezoekers, waaronder personeel, schoolgaande kinderen en hun ouders, personen die een activiteit zullen uitoefenen ter plaatse, enzovoort, zullen in dit kader toegang nemen tot de erfpachtsite.
Alle werkzaamheden en activiteiten zullen dus binnen dit doel kaderen, waartoe de erfpachter zich verbindt, behoudens andersluidend akkoord tussen partijen.
Termijn.
Deze erfpacht wordt aangegaan voor een periode van vijftig jaar(50) zoals vermeldt.
Deze nieuwe erfpacht zal starten vanaf de ondertekening van de notariële akte.
Partijen stellen hiervoor volgende notariskantoren aan:
-de erfpachtgever: geassocieerde notarissen Boes en Leroy te Kessel-Lo;
-de erfpachter: geassocieerde notarissen Halflants en Lenaerts te Lubbeek.
Partijen komen overeen dat de akte zal worden getekend binnen 45 dagen na de termijn vermeld onder de titel 'ontbindende voorwaarde' en slechts indien vermelde ontbindende voorwaarde zich niet verwezenlijkt.
Het recht van erfpacht is vatbaar voor verlenging onder de voorwaarden en modaltiteiten beschreven onder het punt 'Verleniging van de erfpacht'.
Vergoeding
Dit erfpachtrecht wordt verleend zonder dat daarvoor een vergoeding betaald dient te worden.
Toestand.
1. de erfpachter verklaart dat het hoger beschreven goed vrij en zuiver zal zijn van alle voorrechten, inschrijvingen, overschrijvingen en alle belemmeringen van welke aard ook.
De toestand van de grond die in erfpacht wordt gegeven, is zoals deze zich heden bevindt, met alle daaraan verbonden rechten, zonder waarborg van aangeduide oppervlakte, welke ook het verschil mogen zijn, noch voor de lijdende erfdienstbaarheden, zichtbare en onzichtbare en onzichtbare, die het zouden bezwaren.
De erfpachtgever verklaart dat er geen andere erfdienstbaarheden of andere bijzondere voorwaarden van toepassing zijn, met uitzondering van deze vermeld in de eigendomstitel. Hierover verklaren beide partijen dat zij de letterlijke overname er van in onderhavige overeenkomst en de notariële akte niet wensen., daar zij verklaren beide een kopie te hebben van vermelde bepalingen.
Alle eventuele erfdienstbaarheden door bestemming van de huisvader mogen blijven bestaan.
2. De erfverpachter verklaart dat het goed het kasteel 'de Maurissens' met bij gebouwen en bijhorend terrein met merkwaardige bomen betreft. Het kasteel werd in de loop der jaren aangevuld met daaraan gesloten en enkele losstaande constructies , voornamelijk aan de achterzijde.
Er wordt tussen partijen overeengekomen dat het kasteel dient te worden behouden en te worden onderhouden. de later bij gebouwde constructies welke qua stijl niet aanleunen bij het oorspronkelijke kasteel mogen door de erfpachter worden afgebroken of verbouwd. de erfpachtgever zal voor de afgebroken constructies geen vergoeding kunnen vragen.
Dit alles met het oog op behoud van de esthetische waarde van de site, zodat waardevermindering niet plaatsvind
Partijen komen overeen om voorafgaand de ondertekening van de notariële akte een plaatsbeschrijving van het goed op te maken. De kosten van deze plaatsbeschrijving worden gedragen door de erfpachter.
3. De bestaande bomen, welke zich op de percelen bevinden den die in de inventaris Onroerend Erfgoed als erfgoedobject opgenomen werden bij Domein de Maurissens (https:://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjedten/303094), moeten op kosten van de erfpachter worden bewaard en in stand gehouden. Indien dit niet mogelijk blijkt vanwege ouderdom, ziekte of andere reden, dan verbindt de erfpachter zich ertoe minstens hetzelfde aantal van gelijkaardige parkbomen nieuw aan te planten.
Er wordt een amendement ingediend door Raf De Canck:
In de notariële akte die in bijlage bij de agenda van de gemeenteraad werd toegevoegd moeten een aantal aanvullingen/ wijzigingen aangebracht worden die voornamelijk betrekking hebben op o.m. de bepaling omtrent de nutsvoorzieningen , de toevoeging van de omgevingsvergunning, de toevoeging van de bescherming van het gebouw als monument met overgangszone en de bepalingen i.v.m. Agion.
Daarom stel ik voor dat de ontwerp zoals toegevoegd bij de agenda van de gemeenteraad niet goedgekeurd wordt maar vervangen wordt door de definitieve versie ( cleane versie) die vandaag via mail door de bevoegde schepen aan alle gemeenteraadsleden bezorgd werd.
De gemeenteraad keurt de definitieve ( cleane versie) notariële akte van notaris Halflants, Bollenberg 50, 3210 Lubbeek betreffende de erfpacht School Pellenberg goed. De definitief goed te keuren versie "GR - def clean versie - 30.01.2023 Akte Erfpacht KULeuven aan Gemeente Lubbeek.doc" wordt toegevoegd als bijlage.
Artikel 1. De notariële ontwerpakte erfpacht, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de KU Leuven met zetel te Leuven, Oude Markt 13 goed te keuren. De notariële akte wordt afgesloten voor de erfpacht van de kadastrale percelen gekend afdeling 3, sectie C, nr. 195L, waarop zich een kasteel bevindt en afdeling 3, sectie C nr. 197W, momenteel park, voor het verbouwen van het kasteel en het oprichten van nieuwe constructies beide dienstdoend als nieuwe gemeenteschool.
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze notariële akte erfpacht te ondertekenen.
Een perceel grond met gemeentehuis en aanhorigheden, gelegen te Gellenberg 16, kadastraal gekend sectie H, nrs. 124D2, met een oppervlakte volgens kadaster van 41 are 04 ca..
De gemeente Lubbeek is eigenaar van het hierboven beschreven goed.
Voor de realisatie van de bouw van een gemeentehuis op dit goed werd door Belfius Bank aan de gemeente Lubbeek een financiering met projectbeheer toegestaan. De akte financiering met projectbeheer houdt onder meer de toekenning van een recht van opstal ten voordele van de Belfius Bank in.
De akte i.v.m. de toekenning van dit opstalrecht werd verleden voor burgemeester Roger Wierinckx te Lubbeek op 30 maart 1999.
De akte voorziet dat de gemeente Lubbeek aan de Belfius Bank een recht van opstal verleent voor een periode die aanvangt op de datum van de terbeschikking stelling van het onroerend goed door de gemeente Lubbeek en eindigt de dag waarop de gemeente Lubbeek haar schuld zal hebben afgelost.
Het krediet werd volledig afgelost zodat aan het recht van opstal kan verzaakt worden.
Conform artikel 3.188 BW gaat het eigendomsrecht van de opstallen over op de gemeente Lubbeek. Aangezien voormeld opstalrecht kaderde binnen een financiering met projectbeheer, dewelke door de gemeente volledig is terugbetaald, wat bevestigd is door Belfius Bank, dient de gemeente naar aanleiding van voormelde overgang van eigendom geen vergoeding te betalen op grond van ongerechtvaardigde verrijking.
De opstalhouder erkent dit en verklaart tevens geen retentierecht meer te hebben betreffende het goed.
Artikel 1. De notariële akte vaststelling beëindiging opstalrecht Gemeente Lubbeek, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek wordt goedgekeurd. Het betreft de beëindiging van het opstalrecht dat afgesloten werd voor bij de financiering van de bouw van het gemeentehuis van Lubbeek, Gellenberg 16, 3210 Lubbeek.
Art.2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze notariële akte te ondertekenen.
Aquafin gaat een ondergrondse afvalcollector aanleggen volgens het project "Verbindingsriolering Gellenberg - Broekstraat".
De ligging van deze erfdienstbaarheden staan afgebeeld op het opmetingsplan in bijlage, opgemaakt door het studiebureau Sweco te Brussel
Inname 3
In het kadastraal perceel afdeling 1, sectie H, nr. 124 D2 wordt een inname gedaan voor een oppervlakte van éénenveertig are vier centiare (41a 04 ca)
Aquafin betaald hiervoor een forfaitaire vergoeding van 568 euro
Inname 4
In het kadastraal perceel afdeling 1, sectie H, nr. 127 D2 wordt een inname gedaan voor een oppervlakte van zevenentachtig centiare (87 ca)
Aquafin betaald hiervoor een forfaitaire vergoeding van 25 euro
Inname 18
In het kadastraal perceel afdeling 1, sectie H, nr. 133 L3 wordt een inname gedaan voor een oppervlakte van zesenveertig are éénenveertig centiare (46a, 41 ca)
Aquafin betaald hiervoor een forfaitaire vergoeding van 68 euro
De percelen waarin de innemingen nr. 3, nr. 4 en nr. 18 worden gedaan zijn eigendom van de gemeente Lubbeek. Aquafin heeft voor het vestigen van de erfdienstbaarheden in deze percelen de nodige overeenkomsten afgesloten met de gemeente Lubbeek. Deze overeenkomsten werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 januari 2019
Inname 5
In het kadastraal perceel afdeling 1, sectie H, nr. 127 C2 wordt een inname gedaan voor een oppervlakte van 13 are negenenveertig centiare (13a 79 ca)
Aquafin betaald hiervoor een forfaitaire vergoeding van 332 euro
Het perceel waarin de inneming nr. 5 wordt gedaan was tijdens de onderhandelingen met Aquafin nog niet in het bezit van de gemeente Lubbeek. Dit perceel werd door de gemeente aangekocht in 2020. De onderhandelingen voor het vestigen van deze erfdienstbaarheid werden met de oorspronkelijke eigenaar gedaan.
Aquafin betaalt voor het vestigen van deze erfdienstbaarheden een totale vergoeding van 993 euro aan de gemeente Lubbeek. Deze vergoeding wordt betaald na het verlijden van de notariële akte.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 - Verbindingsriolering Gellenberg - Broekstraat - goedkeuring tot overeenkomsten tot vestiging van erfdienstbaarheden en terreinbeschrijvingen
Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2020 - Aankoop 2 percelen grond gelegen te Broekstraat 25 en Broekstraat 27 (achterliggend perceel) - intrekking gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2020 - goedkeuring ontwerpakte en nieuwe kostenraming
Artikel 1. De notariële akte, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek in verband met - de vestiging van erfdienstbaarheden in de kadastrale percelen afdeling 1, sectie H, nr.124D2 (inneming 3); afdeling 1, sectie H, nr.127D2 (inneming 4); afdeling 1, sectie H, nr. 133L3 (inneming 18) en afdeling 1, sectie H, nr. 127C2 (inneming 5) - wordt goedgekeurd. Deze innames zijn noodzakelijk voor de realisatie van de verbindingsriolering Gellenberg - Broekstraat.
Art.2. De forfaitaire vergoeding voor de vestiging van de erfdienstbaarheid in het kadastraal perceel afdeling 1, sectie H, nr. 124D2 (inneming 3); afdeling 1, sectie H, nr. 127D2 (inneming 4) afdeling 1, sectie H,nr. 133L3 (inneming 18) en afdeling 1, sectie H, nr. 127C2 (inneming 5) bedraagt 993 euro.
Art.3. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze notariële akte tot vestiging van een erfdienstbaarheid te ondertekenen.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit. In het kader van de aanpassing meerjarenplan en de uitvoering van het beleid wordt één functie uitdovend gesteld en vervangen door twee nieuwe functies.
De gezamenlijke personeelsformatie wordt toegevoegd als bijlage (in het laatste document staan de wijzigingen aangeduid in het blauw).
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Reeds geruime tijd worden de technische diensten van het lokaal bestuur aangestuurd door één diensthoofd gemeentelijke infrastructuur en milieu. De huidige functiehouder heeft het pensioen aangevraagd vanaf 1 november 2023.
Door de toegenomen complexiteit van de werking van de technische diensten alsook de uitdagingen die voortvloeien uit het klimaatactieplan is het niet langer houdbaar om de beleidsdomeinen infrastructuur, groenbeheer, milieu, landbouw en dierenwelzijn te behouden onder één diensthoofd. Enerzijds vragen de verhoogde investeringen in wegen, fietspaden en gebouwen bijkomende aandacht van de dienst. Anderzijds is de uitvoering van het klimaatactieplan een belangrijk nieuw actiedomein en wenst het bestuur eveneens meer in te zetten op een actief beheer van de open en groene ruimte in de gemeente.
Er wordt daarom voorgesteld om in vervanging van het huidige diensthoofd twee functie te creëren:
- Diensthoofd/expert infrastructuur en openbare werken
- Diensthoofd/expert duurzaamheid en natuur (incl. milieu, landbouw en dierenwelzijn)
De voorgestelde aanpassingen aan de personeelsformatie zijn noodzakelijk voor de goede werking van de diensten en de uitvoering van het meerjarenplan.
De nodige kredieten zijn voorzien in het aangepast meerjarenplan 2022/1.
Artikel 1. Keurt de wijzigingen goed aan de personeelsformatie conform de bepalingen en de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Art. 2. Informeert de belanghebbenden.
De provinciegouverneur van Vlaams-Brabant vraagt op 29 juni 2022 het ANIP grondig te actualiseren en aan te passen op basis van de aangereikte structuur binnen het nationaal veiligheidsportaal (ICMS) tegen 1 oktober 2022.
Het provinciaal ANIP kan als leidraad worden gebruikt. In het belang van een uniform crisisbeheer is het belangrijk dat alle actoren, waaronder de bevoegde overheden, op een gelijkvormige manier zullen werken.
Goedkeuring Procedure:
- De definitieve versie van het ANIP en de bijbehorende bijlagen dienen uiterlijk op 1 oktober ter goedkeuring aan de gouverneur te zijn bezorgd via een uitgeprinte PDF-versie.
- Het ANIP en bijlagen dienen reeds te zijn goedgekeurd door de burgemeester en veiligheidscel (eventueel elektronisch).
- De dienst noodplanning zal het plan en bijlagen nakijken en goedkeuren of opmerkingen ter aanpassing geven.
- Indien er aanpassingen moeten worden uitgevoerd wordt een termijn van max. 3 weken gehanteerd. Daarna dienen het ANIP en de bijlagen opnieuw bezorgd te worden voor goedkeuring aan de gouverneur (papieren versie).
- Indien het ANIP en bijlagen worden goedgekeurd, moet het document worden geagendeerd op de eerstvolgende gemeenteraad voor aanname. Hierna wordt de beslissing van de gemeenteraad eveneens overgemaakt aan de gouverneur.
- Ter herinnering: het ANIP zal door de dienst noodplanning nooit onder voorbehoud worden goedgekeurd, dus de bemerkingen/aanpassingen dienen te worden verwerkt en het plan moet vervolgens terug ter goedkeuring worden bezorgd aan de gouverneur.
Opvolging ANIP Lubbeek:
- Het uitgewerkt ANIP is op 23 september 2022 ter goedkeuring elektronisch bezorgd aan de leden van de veiligheidscel Lubbeek.
- De leden konden elektronisch feedback met als deadline 29 september 2022.
- De definitieve versie van het ANIP is op 30 september 2022 ter goedkeuring bezorgd aan de Gouverneur.
- De goedkeuring van de Gouverneur ontvangen op 20 december 2022
- De goedkeuring van de leden van de commissie ontvangen op 17 januari 2023.
Dit ANIP Lubbeek beschrijft de multidisiplinaire samenwerking en coördinatie in noodsituaties of dreigende noodsituaties die een beheer op gemeentelijk niveau vereisen en omschrijft de voorbereidingen die getroffen worden om dergelijke noodsituaties het hoofd te bieden.
Het vormt de basis voor de gemeentelijke bijzondere nood-en interventieplannen, die verder in de tekst worden aangeduid als BNIP's. Deze structuur zal eveneens gehanteerd worden bij de opmaak van de gemeentelijk nood-en interventieplan. Dit plan moet samen gelezen worden met de monodisciplinaire plannen van de verschillende disciplines actief op het grondgebied van de gemeente, de verschillende BNIP's en de actiekaarten die uitgewerkt worden om tegemoet te komen aan de risico's eigen aan het grondgebied van de gemeente Lubbeek.
Geen
Artikel 1. Aan de raad wordt gevraagd het ANIP Lubbeek, als bijlage bij dit besluit, goed te keuren.
Art 2. Een afschrift van de raadsbeslissing wordt bezorgd aan provinciegouverneur.
Het lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2020, de inwerkingtreding van artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen;
Wanneer deze overtredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft heeft dit de depenalisering ervan tot gevolg en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen;
De mogelijkheid voor de gemeenteraad om administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen en de daaraan gekoppelde depenalisering werd aan voorwaarden gekoppeld, meer bepaald kan de gemeenteraad alleen administratieve geldboetes bepalen voor het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid indien cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:
Indien niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, kan de sanctionerend ambtenaar niet optreden ten aanzien van de vastgestelde snelheidsovertredingen en de strafrechtelijke procedure blijft van toepassing.
Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat deze voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding op de hoogte, zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
De bedragen van de gemeentelijke administratieve geldboetes moeten overeenstemmen met de bedragen zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wegverkeerswet.
Deze bedragen worden vastgelegd in artikel 2, 2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer.
Artikel 29quater van de wegverkeerswet voert een specifieke procedure in voor de gemeentelijke administratieve afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen, afwijkend van de reeds bestaande GAS-procedures die geënt zijn op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Bijgevolg wordt naast de huidige procedures voor de afhandeling van zuivere overlastinbreuken (GAS 1), de afhandeling van gemengde inbreuken (GAS 2 en 3), de afhandeling van inbreuken inzake stilstaan, parkeren en autoluw (GAS 4) er nu een vierde procedure (GAS 5) toegevoegd met volgende krachtlijnen:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse Regering;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6§3;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29 quater;
Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en één van de hoofdoorzaken is van (dodelijke) verkeersongevallen. Het verzekeren van een duurzame en veilige verkeersmobiliteit, met daarin bijzondere aandacht voor de bescherming van de kwetsbare weggebruikers, vormt een absolute prioriteit voor de gemeente. Maximaal gebruik maken van de mogelijkheid om bepaalde snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km per uur sanctioneren met gemeentelijke administratieve geldboetes, laat toe om het handhavingsluik van deze overtredingen in eigen handen en beheer te nemen. Bovendien kunnen nieuwe (boete)inkomsten op hun beurt rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot nieuwe structurele investeringen in mobiliteits-, veiligheids- of algemeen beleid.
Het doel van dit besluit breder is dan enkel handhaving. Meer bepaald wordt er getracht om een gedragsverandering te bereiken, waarbij passanten hun snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid en bijgevolg de verkeersveiligheid wordt vergroot.
Op basis van de tekst van artikel 29quater van de wegverkeerswet werd een ontwerp opgesteld van “Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen” (GAS5_model 1);
Om administratieve en inhoudelijke verwerking van de toekomstige processen-verbaal van de beperkte snelheidsovertredingen mogelijk te maken wordt voorgesteld om een samenwerking met de provinciaal sanctionerend ambtenaar aan te gaan. Hiervoor wordt een vergoeding aangerekend van 7 euro per geregistreerd dossier, onder voorbehoud van evaluatie door de provincie met als streefdoel dat de gemeenten een reële kostprijs betalen.
De volgende uitgaven en inkomsten werden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder het budgetjaar 2023.
Omschrijving |
Gemeentelijke administratieve sanctie GAS -5 |
Beleidsitem |
0480-00 |
Algemene rekening |
6141007 |
Investeringsproject |
|
|
|
Raming uitgavekrediet |
11.600 Euro |
Beschikbaar krediet |
11.600 Euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
7/dossier |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
100.000 Euro |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Provincie Vlaams-Brabant |
|
|
Artikel 1. De gemeenteraad opteert ervoor om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te handhaven, conform artikel 29 quater Wegverkeerswet.
Art. 2. De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen wordt als volgt vastgesteld door de gemeenteraad
Hoofdstuk 1. Toepassingsgebied
Artikel 1. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid op plaatsen gelegen op het grondgebied van de Lubbeek wordt gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete indien cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:
- de snelheidsovertreding wordt begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
- het betreft een overschrijding van de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur (na correctie met technische tolerantiemarge);
- de snelheidsovertreding wordt begaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
- de snelheidsovertreding wordt vastgesteld volgens de voorwaarden vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid;
- de snelheidsovertreding wordt vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
- er wordt niet gelijktijdig een andere overtreding vastgesteld.
Hoofdstuk 2: De gemeentelijke administratieve geldboete
Artikel 2. §1. De sanctionerend ambtenaar kan overeenkomstig dit reglement bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete voor de beperkte snelheidsovertredingen.
§2. De bedragen van de administratieve geldboetes voor de snelheidsovertredingen zoals omschreven in artikel 1 van deze verordening, zijn gelijk aan de bedragen vastgelegd door de Vlaamse Regering in artikel 2, 2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer.
Hoofdstuk 3. De administratieve procedure
Afdeling 1. Vaststelling
Artikel 3. De vaststelling van de snelheidsovertredingen zoals omschreven in artikel 1 van deze verordening gebeurt door de bevoegde personen vermeld in artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 4. Het proces-verbaal van de overtreding wordt binnen veertien dagen nadat de overtreding is vastgesteld bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Afdeling 2. Procedure voor de sanctionerend ambtenaar
Artikel 5. Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het proces-verbaal heeft ontvangen, bezorgt hij dat proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete per gewone brief aan de overtreder. De overtreder betaalt de administratieve geldboete binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij hij binnen diezelfde termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 6. Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen dertig dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer, met vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.
Artikel 7. Als de sanctionerend ambtenaar de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart binnen dertig dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.
Artikel 8. De beslissing om een administratieve geldboete op te leggen, heeft uitvoerbare kracht als ze definitief geworden is. De voormelde beslissing is definitief op één van de volgende tijdstippen:
1° dertig dagen na de kennisgeving van de administratieve geldboete, zoals bepaald in artikel 5 van deze verordening, tenzij de overtreder binnen deze termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar of beroep aantekent bij de politierechtbank
2° dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar waarbij de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond worden verklaard, zoals bepaald in artikel 6 van deze verordening, tenzij degene aan wie de boete is opgelegd binnen deze termijn beroep aantekent bij de politierechtbank.
Artikel 9. Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen, zoals vermeld in artikel 1 van deze verordening, niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.
Artikel 10. De sanctionerend ambtenaar, aangesteld door de gemeenteraad, staat in voor en waakt over de verwerking en afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggend reglement. De sanctionerend ambtenaar neemt in volledige onafhankelijkheid de beslissingen.
Afdeling 3. Beroep bij de politierechtbank
Artikel 11. Tegen een beslissing waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd kan diegene aan wie de boete is opgelegd binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing volgens de burgerlijke procedure beroep aantekenen bij de politierechtbank.
De politierechtbank oordeelt over de wettelijkheid en de proportionaliteit van de opgelegde administratieve geldboete. Hij kan de opgelegde administratieve geldboete bevestigen of herzien. De beslissing van de politierechtbank is niet vatbaar voor hoger beroep.
Art. 3. De bijzondere politieverordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 4. De bijzondere politieverordening zal in werking treden vanaf 15 februari 2023.
Art. 5. Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze beslissing en de bijzondere politieverordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen de 48 uren en aan de Procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Leuven, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Leuven en van de politierechtbank Leuven. Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraat.
Het lokaal bestuur heeft sinds 1 februari 2020, de inwerkingtreding van artikel 29 quater van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, de mogelijkheid om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid is gelimiteerd tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te bestraffen.
Wanneer deze overtredingen voldoen aan de voorwaarden om via de gemeentelijke administratieve sancties te worden bestraft heeft dit de depenalisering ervan tot gevolg en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen. Binnen de politiezone Bierbeek-Boutersem-Holsbeek Lubbeek werd afgesproken om de GAS5 regeling in te voeren in samenwerking met de sanctionerend ambtenaren van de provincie Vlaams-Brabant.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de bijhorende besluiten en omzendbrieven van de Vlaamse Regering;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6§3;
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29 quater;
Het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder de artikelen 1 §2 en 2 §1;
De bijzondere politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen, goedgekeurd bij de gemeenteraadsbeslissing van de gemeente d.d. …;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 19 november 2013 waarbij de aanstelling van Johan Guillemyn en Greet Van Eygen als provinciaal sanctionerende ambtenaren voor onbepaalde tijd wordt verlengd;
Het provincieraadsbesluit van Vlaams-Brabant van 21 juni 2022 waarbij Vanesa Smeulders als provinciaal sanctionerend ambtenaar wordt aangesteld;
Het positief advies van de Procureur des Konings van Leuven omtrent de aanstelling van Vanesa Smeulders als sanctionerend ambtenaar;
Het feit dat Johan Guillemyn en Greet Van Eygen reeds als provinciaal sanctionerend ambtenaar aangesteld waren bij de inwerkingtreding van bovenvernoemd koninklijk besluit van 21 december 2013, waardoor voor hen geen advies moet aangevraagd worden bij de Procureur des Konings;
Het lokaal bestuur wenst beroep te doen op de provinciale dienstverlening inzake beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5), meer bepaald de administratieve afhandeling door een provinciaal sanctionerend ambtenaar. De provinciaal sanctionerende ambtenaren worden aldus bevoegd om beslissingen te nemen voor GAS 5.
De volgende uitgaven en inkomsten werden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder het budgetjaar 2023.
Omschrijving |
Gemeentelijke administratieve sanctie GAS -5 |
Beleidsitem |
0480-00 |
Algemene rekening |
6141007 |
Investeringsproject |
|
|
|
Raming uitgavekrediet |
11.600 Euro |
Beschikbaar krediet |
11.600 Euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
7/dossier |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
100.000 Euro |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Provincie Vlaams-Brabant |
|
|
Artikel 1. De Heer Johan Guillemyn, Mevrouw Greet Van Eygen en Mevrouw Vanesa Smeulders worden aangeduid als sanctionerend ambtenaar voor het lokaal bestuur Lubbeek voor de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen, conform de gelijknamige bijzondere politieverordening d.d. 31 januari 2023.
Art 2. De gemeente verbindt zich ertoe voor de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen, conform de gelijknamige bijzondere politieverordening d.d 31 januari 2023, een vergoeding te betalen van 7 euro per geregistreerd dossier, onder voorbehoud van evaluatie door de provincie met als streefdoel dat de gemeenten een reële kostprijs betalen.
Art 3. Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de voorzitter van het politiecollege en de procureur des Konings.
Raadslid Piet Ritzen (fractie Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar de status van de ontwerpverordening voor meergezinswoningen, woonparken en sorteerstraten:
De gemeente heeft een ontwerp verordening voor meergezinswoningen, woonparken en sorteerstraten laten opstellen. Dit ontwerp is op 7 april 2022 besproken in de Gecoro. Deze ontwerpverordening is nog niet door het schepencollege bekrachtigd.
Wat is de status van deze ontwerpverordening en wat is het beleid van het college als er bouwaanvragen binnenkomen voor bijvoorbeeld een meergezinswoning terwijl de verordening nog niet bekrachtigd is?
Schepen Roskams antwoordt: de algemene MER screening is afgerond; nu volgt de tweede ronde van de MER screening in de diepte. De termijn voor deze twee ronde is opnieuw 7 weken. Daarna kan het voorstel voorgelegd worden aan de GR. Op dit ogenblik worden de criteria van de verordening reeds toegepast als beleid in voorbereiding.
Raadslid Piet Ritzen (fractie Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar de Verkeerssituatie Fonteinstraat (traject tussen de Lostraat en Slijkstraat) - Vergunningsaanvraag 2461 - Lostraat 21 te Lubbeek (2022115447):
Dit traject van de Fonteinstraat is gedeeltelijk erg smal omdat vervallen bouwwerken op het perceel Lostraat 21 (hoek Lostraat/Fonteinstraat) dicht op de straat staan. Dit levert bij autoverkeer vooral voor fietsers en voetgangers onaangename verkeerssituaties op.
De vergunningsaanvraag voor het perceel waarop deze vervallen gebouwen staan, biedt de kans om ruimte vrij te maken voor het verbeteren van de verkeerssituatie op dit traject van de Fonteinstraat door een marge aan te houden tussen de straat en de nieuwe gebouwen. Een marge biedt de mogelijkheid om in de toekomst een voet- of fietsstrook aan te leggen.
Is de schepen van mening dat de mogelijkheid om ruimte te creëren tussen de straat en nieuwe bebouwing benut moet worden?
Schepen Roskams antwoordt: de aanvrager van de vergunning op het bewuste perceel wordt uitgenodigd voor een overleg met het schepencollege om samen te kijken hoe er rekening kan gehouden worden met de verzuchtingen.
Raadslid Liesbeth Smeyers (fractie Groen) vraagt schepen An Wouters (N-VA) naar het gas- en elektriciteitsfonds:
We hoorden en lazen dat heel wat OCMW’s de middelen die ze kregen van federale overheid voor extra energiesteun (in het Gas- en elektriciteitsfonds) niet op krijgen. Hoe zit dit in Lubbeek?
En indien er minder steun gevraagd is dan gedacht, wat kunnen oorzaken zijn?
Wegens verontschuldiging zal schepen Wouters schriftelijk antwoorden.
Raadslid Liesbeth Smeyers (fractie Groen) vraagt schepen An Wouters (N-VA) naar ESF oproep capacity building:
In het kader van activering van niet beroepsactieven met een complexe problematiek zullen besturen / regio’s kunnen intekenen (vanaf juni) op de ESF oproep ‘capacity building’. Via deze oproep geeft men middelen aan partnerschappen die op zoek gaan naar verbeteringen in het systeem zoals betere doorverwijzing naar elkaar, meer outreachend mensen opzoeken, of gaat men op zoek naar hiaten in de wetgeving om mensen meer aan het werk te krijgen.
Is Lubbeek daarvan op de hoogte en zal er - samen met andere gemeenten - op ingetekend worden?
Wegens verontschuldiging van schepen Wouters antwoordt schepen Simoens: de gemeente zal de vraag stellen via IGO. Er moet alleszins in een samenwerkingsverband gewerkt worden omdat de gemeente Lubbeek alleen niet groot genoeg is.
Raadslid Liesbeth Smeyers (fractie Groen) vraagt schepen Davy Suffeleers (N-VA) naar vuilbak bushalte Ledigheid:
Aan ongeveer alle bushokjes (niet haltes) op de Staatsbaan staat een vuilbak naast het bushokje, enkel nog niet aan de bushalte van de Ledigheid. Tegelijk ligt er geregeld zwerfvuil.
Is het mogelijk daar ook een vuilbak te voorzien?
Schepen Roskams antwoordt: er was vroeger een vuilbakje dat gevandaliseerd werd. Er is inmiddels een nieuw vuilbakje besteld.
Raadslid Liesbeth Smeyers (fractie Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) suggestie op de wijkvergadering van Binkom omtrent de tractorsluis op de Keiberg
Blijkbaar is 1 van de oorzaken van te veel verkeer: ‘Google maps’ -> verkeerdelijk ingesteld dat eerste deel van de Wingestraat ook al plaatselijk verkeer is.
Daardoor worden mensen rondgeleid. Kunnen jullie dit doorgeven aan Google? (ZIE screenshot onderaan alle vragen)
-> dit is mogelijk een eerste stap, voor de beslissing van de tractorsluis ?
-> misschien doet zich dit ook voor op andere plaatsen?
Schepen Roskams antwoordt: de situatie met Google zal bekeken worden met de dienst; wat betreft tractorsluizen moet er voorzichtig omgesprongen worden. Dit kan ook een (eveneens ongewenste) verplaatsing van verkeer met zich meebrengen. Via het project digital twin zullen er simulaties kunnen gemaakt worden.
Raadslid Liesbeth Smeyers (fractie Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar de komst van HUBO in de Melkerijstraat:
60 bewoners hebben hiertegen een beroepschrift ingediend bij de provincie, en wachten nu op de uitslag. Ze kregen ook al kort antwoord van jullie dat de mobiliteit zal bekeken worden. Is dit gebeurd? Wat kwam uit het gesprek op 10 januari met AWV waar het op de agenda stond? Kunnen jullie de bezorgdheden van de inwoners begrijpen? En zien jullie het zitten om met hen in gesprek te gaan gezien de bezorgdheden?
Bijkomende vraag: jullie stellen enkele eisen omtrent vergroening van de parking. Kan daar ook ontharding bij gevraagd worden?
Schepen Roskams antwoordt: het project ligt op dit moment voor bij de deputatie van de provincie. Op dit moment zijn de betrokkenen nog niet uitgenodigd voor overleg. Men wenst eerst de procedure te laten lopen. Er is wel reeds overleg geweest met AWV. De lichten in kwestie zijn slimme lichten dus deze houden rekening met de verkeerssituatie op dat moment. De afstelling van de slimme lichten kan nog verder geoptimaliseerd.
Raadslid Lim Vervueren (fractie Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar omgevingsvergunning Lathouwers (hoek Diestesteenweg- Wolvendreef):
Op vraag van bezorgde bewoners: verzet tegen aantal bouwlagen en enkele andere punten.
Het zou namelijk gaan over 14 appartementen met een grote impact op verkeersveiligheid in de Rozenstraat en parkeermogelijkheid.
Raadslid Gilberte Muls (fractie Lubbeek Leeft) vraagt schepenen Hugo Simoens (cd&v) en Tania Roskams (N-VA) naar de locatie van de kunstacademie:
Is er al duidelijkheid betreffende de periode dat oa tekenacademie en buitenschoolse kinderopvang in een tijdelijke locatie ondergebracht zijn?
Is het de bedoeling dat muziekschool, tekenacademie en opvang terug kunnen naar de oorspronkelijke locatie en staat er een termijn op?
Schepen Simoens antwoordt: het DKO zal niet teruggebracht worden naar de lokalen van de Z.org. De gemeente plant zelf een voorziening in te richten op de site van de oude pastorij. In het gemeentehuis loopt dit momenteel goed. De tijdelijke opvang in de kelders van het voormalig ziekenhuis behoeven nog werken met betrekking tot de inrichting. Er zijn ondertussen afspraken gemaakt om de gebreken op korte termijn aan te pakken.
Raadslid Jo Pierson (fractie cd&v) vraagt schepenen Davy Suffeleers (NV-A) naar de bescherming van de gemeente tegen cyberaanvallen:
Naar aanleiding van de cyberaanvallen die we laatst in de grootsteden zagen verschijnen, vroegen we ons af of de gemeente zelf voldoende beschermd is en of we nog bijkomend stappen moeten/kunnen ondernemen om ook de burgers te beschermen.
Schepen Suffeleers antwoordt: dit kan moeilijk in de openbare zitting uitgebreid toegelicht worden. Er zijn wel initiatieven genomen met de DPO en er werd een veiligheidsaudit aangevraagd.
De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2023 om 22:18.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter