Terug
Gepubliceerd op 29/10/2025

Besluit  gemeenteraad

di 28/10/2025 - 20:00

EcoWerf - "Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark – aanslagjaren 2026-2031"

Aanwezig: Geert Bovyn, Voorzitter
Davy Suffeleers, Burgemeester - waarnemend
Gilberte Muls, Tania Roskams, Pascale Alaerts, An Wouters, Schepenen
Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Walter Vangoidsenhoven, Derde schepen
Theo Francken, Ivan Vanderzeypen, Pieter Verheyden, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Leden
FEITEN EN CONTEXT

De brief van 28 augustus 2025 van Wouter Ruelens, Dienstverantwoordelijke Klantendienst en Relatiebeheer en Jonathan De Witte, Algemeen directeur van EcoWerf:

Bij aflopen van de huidige reglementen dienen alle lokale besturen aangesloten bij EcoWerf in 2025 de contantbelastingreglementen te vernieuwen. Daarvoor bezorgen wij u in bijlage A een vernieuwd ontwerpreglement. Dit vernieuwde reglement is in principe geldig tot het einde van de legislatuur.
De voornaamste reden van wijziging van de contantbelastingreglementen is de omschakeling van de huis-aan-huis ophaling van grofvuil op afroep die wordt omgezet naar de inzameling van “groot selectief afval”

Daarnaast willen wij graag u in kennis stellen van de geldende tarieven voor 2026 na toepassing van de indexparameters en een aantal kleinere wijzigingen doorvoeren.

Groot selectief afval

Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 schrijft voor dat bij het inzamelen van grofvuil aan huis de burger ook afvalstoffen moet kunnen meegeven die via het recyclagepark selectief ingezameld moeten worden, indien de burger die afvalstoffen omwille van omvang of gewicht niet zelf kan brengen. EcoWerf zal hier vanaf 01/01/2026 in voorzien en stelt voor om de tarifering voor deze dienstverlening bij te sturen. Aan het lokaal bestuur wordt gevraagd om een keuze te maken over het voorrijkosttarief waarbij door de raad van bestuur voorgesteld wordt om minimaal 20 euro per ophaling aan te rekenen. Meer informatie over de inzameling van het groot selectief afval vindt u in het besluit van de raad van bestuur van 02/07/2025 in bijlage C.
Concreet betekent dit dat, wanneer uw lokaal bestuur een beheersoverdracht heeft gedaan voor de ophaling van oude metalen, deze ophaling hierin wordt geïntegreerd. Indien dit nog niet het geval is, vindt u in bijlage een ontwerpbesluit om de beheersoverdracht in orde te brengen. Voor de gemeente Lubbeek is dit reeds in orde.


Tarieven 2026
Tijdens de laatste evaluatievergadering met betrekking tot de DifTar-tarieven (april 2022) werden volgende afspraken gemaakt:
•Vanaf 2023 wordt een gedeelte van de vaste DifTar-inkomsten (gebruiksrecht) doorgeschoven naar het variabele gedeelte (per kg en aanbiedingskost van de huisvuilcontainer). Dit was ingegeven vanuit de vaststelling dat door de lage hoeveelheden het vast aandeel disproportioneel begon door te wegen in de kost.
•Invoering van een samengestelde index op de basistarieven vanaf 2025.
Op basis van de indexparameters van het planbureau en de informatie uit de indexeringstabellen van PC121 (3.A.) bedraagt het indexeringspercentage 5,06% t.o.v. de basisindex (januari 2023). Deze lijst wordt als addendum toegevoegd aan het reglement aangezien de basistarieven (2023) behouden dienen te blijven in het reglement.
Ten opzichte van 2025 betreft dit voor de standaardtarieven onderstaande wijzigingen. Een uitgebreide tarievenlijst specifiek voor uw lokaal bestuur vindt u in bijlage B.


Tarieven huis-aan-huis inzameling
•Huisvuil (per kg): € 0,31 naar € 0,32
•Gft (per kg) blijft behouden op € 0,21
•Aanbieding huisvuil: € 0,65 naar € 0,66 (standaard formaat container)
•Gebruiksrecht huisvuil en gft: € 0,70 naar € 0,71 per maand (standaard formaat container)
•Gebruiksrecht KMO: € 1,90 naar € 1,93 per maand (standaard formaat container)
•Gebruiksrecht papier en karton in containers per maand: € 0,87 naar € 0,88 per maand (standaard formaat container)
•Gebruiksrecht KMO papier en karton: € 2,47 naar € 2,59 (standaard formaat containers)


Ondergrondse sorteerstraten
•Huisvuil (per kg): € 0,31 naar € 0,32
•Gft (per kg): € 0,21
•Beheerskost: € 3,33 naar € 3,39 per maand (particulieren)


Tarieven recyclagepark
DifTar-gewichtsparken
•Grofvuil: € 0,31 naar € 0,32 (= uniform aan tarief huisvuil)
•Gras en blad: € 0,21 (= uniform aan tarief gft)
•Tarieven snoeihout en steenfracties blijven ongewijzigd op € 0,04 (particulieren)
•Tarieven houtafval en harde plastics blijven ongewijzigd op € 0,08 (particulieren)
•KMO tarieven: houtafval en harde plastics blijven behouden op € 0,08
•KMO tarieven: houtafval en harde plastics stijgen van € 0,12 naar € 0,13 per kg


Daarnaast zullen volgende andere wijzigingen doorgevoerd worden:
1.Het was tot op heden niet mogelijk voor KMO’s met vergelijkbaar bedrijfsafval om een container van 40 L aan te vragen. In dit reglement wordt de tarifering van de 40 L-container gelijkgesteld aan het tarief van de standaardcontainer per afvalfractie (voor huisvuil en gft is dat de 120 L-container en voor papier en karton is dat de 240 L-container). Deze bijsturing kan mogelijk gemaakt worden gezien de beperkte impact op kosten en inkomsten. Daarnaast geldt er sinds januari 2024 een verplichting voor KMO’s om gft afzonderlijk in te zamelen en vergemakkelijk deze maatregel de inzameling bij voornamelijk kleinere KMO’s met weinig gft-afval.
2.Een aantal definities van afvalfracties zijn licht gewijzigd. De betaaltermijnen voor betalingsuitnodigingen en herinneringen werden opgenomen in het reglement en de geldende wetgeving indien nodig bijgestuurd.
Eventuele vrijstellingen die uw lokaal bestuur reeds toepast zijn in de ontwerpen ongewijzigd gebleven. Indien u deze eventueel wenst bij te sturen en de impact hiervan wenst te kennen, dan kan u contact opnemen met Wouter Ruelens hieromtrent.

EcoWerf vraagt om bij elke vraag/opmerking in het ontwerpreglement een beslissing te nemen en die te vermelden in het finale reglement. Gelieve aan EcoWerf ten laatste op 01/12/2025 het ondertekende besluit en reglement terug te bezorgen zodat wij de correcte tarifering kunnen instellen met ingang vanaf 01/01/2026.
EcoWerf zorgt voor de nodige communicatie.
EcoWerf zal in het voorjaar van 2026 de contantbelastingen samen met de lokale besturen evalueren, rekening houdend met de evolutie van een aantal kostenfactoren, waaronder een mogelijke verhoging van de milieuheffing.

Eventuele vrijstellingen die Lubbeek reeds toepast zijn in de ontwerpen ongewijzigd gebleven. Indien het lokaal bestuur deze eventueel wenst bij te sturen en de impact hiervan wenst te kennen, dan kan er contact opgenomen worden met Wouter Ruelens.

JURIDISCHE GRONDEN

De toepasselijke bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd;

De wet van 29 juli 1991 inzake de motivering van beslissingen;

De omzendbrief KB ABB-2019/2 Coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;

 Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;

 Het Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);

 Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd;

 Het besluit van de gemeenteraad van 25/05/2021 betreffende de verlenging van EcoWerf en de beheersoverdrachten aan EcoWerf voor de inzameling van verschillende afvalfracties en voor de exploitatie van het recyclagepark;

ARGUMENTATIE

EcoWerf vraagt om de modelbeslissing in bijlage met de nieuwe tarieven ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad:

"Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark – aanslagjaren 2026-2031"

Overzicht bijlagen:
- BIJLAGE A: Ontwerp contantbelastingreglement
- BIJLAGE B: Tarievenlijst 2026
- BIJLAGE C: Beslissing van de raad van bestuur van 02/07/2025: Groot selectief afval

EcoWerf vraagt om bij elke vraag/opmerking in het ontwerpreglement een beslissing te nemen en die te vermelden in het finale reglement. Gelieve aan EcoWerf ten laatste op 01/12/2025 het ondertekende besluit en reglement terug te bezorgen zodat wij de correcte tarifering kunnen instellen met ingang vanaf 01/01/2026.
EcoWerf zorgt voor de nodige communicatie.
EcoWerf zal in het voorjaar van 2026 de contantbelastingen samen met de lokale besturen evalueren, rekening houdend met de evolutie van een aantal kostenfactoren, waaronder een mogelijke verhoging van de milieuheffing.

Eventuele vrijstellingen die Lubbeek reeds toepast zijn in de ontwerpen ongewijzigd gebleven. Indien het lokaal bestuur deze eventueel wenst bij te sturen en de impact hiervan wenst te kennen, dan kan er contact opgenomen worden met Wouter Ruelens.

EcoWerf vraagt het lokaal bestuur concreet:

  • om te beslissen of onderstaande artikels worden opgenomen of niet in art.7. van het reglement:
    • Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.
    • Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken, tegen een waarborg van 50 euro.
  • om een keuze te maken over het voorrijkosttarief voor het groot selectief afval waarbij door de raad van bestuur voorgesteld wordt om minimaal 20 euro per ophaling aan te rekenen:
    • Voorstel bedragen voorrijkost:
      • Particulieren: 20 euro
      • KMO: 30 euro

 

VERGELIJKING NIEUW RETRIBUTIEREGLEMENT MET HET HUIDIGE GEEFT ONDERSTAANDE VERSCHILLEN:
 
Art.3a Huisvuil Huis-aan huis inzameling: 
 
Toevoeging: Per aanbieding 40L container voor KMO: 0,63 €     
Toevoeging: Gebruiksrecht per maand KMO 40L container: 1,84 €   
 
Art.3b GFT Huisvuil Inzameling en verwerking :

Toevoeging: 40L container KMO : 1,84 €   
Geschrapt: 1100L container   (3,71 € voor particulieren en 7,07 € voor KMO in het huidig)
 
Art.3c PMD

Toevoeging: per zak van 90L : 0,20 particulieren en 0,20 KMO  (in het huidig staan alleen zakken van 60L vermeld)
 
Art.3d Groot selectief afval
 
Hieronder zijn alle nieuwe (gestegen) prijzen opgenomen voor ophaling groot selectief afval:
Voorrijkost : 20€ part - 30 €(kmo) tegen 25€ in het huidig
Onderstaande  prijsstijgingen zijn telkens idem voor particulieren en kmo:
Per begonnen m³: 10.5 €  ipv 8 €  
1 persoonsbed: 10.5 € ipv 8 €
2 persoonsbed: 21 € ipv 16 €
zetel 1zit: 10.5 €  ipv 8 € 
zetel 2zit: 21 € ipv 16 €
zetel 3zit: 31,5 € ipv 24 €
stoel 2 stuks: 10.5 €  ipv 8 €
(tuin-)tafel: 10.5 €  ipv 8 €
 
Art.3f Papier en karton:
Toevoeging: 40L container voor KMO 2,47€
 
Art.4. Opsomming
Toevoeging: Kg boomstronken 
 
In dit artikel staat ook dat de tarieven die in aanmerking komen voor indexering de basistarieven zijn. De tarieven die opgenomen zijn in de tabellen in het retributiereglement, zijn de basistarieven.
 
 
FINANCIEN

Geen financiële gevolgen.

Publieke stemming
Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Pascale Alaerts, An Wouters, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Pascale Alaerts, An Wouters, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Silvana Valente, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. De gemeenteraad trekt het 'contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark van 28 november 2023' in.

Art. 2. De gemeenteraad keurt het "Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark – aanslagjaren 2026-2031", voorgesteld door Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven als volgt goed: 

 


Artikel.1.

§ 1. Er wordt een contant belasting gevestigd voor:

1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton , snoeihout en groot selectief afval (en het gelijkaardig bedrijfsafval);

2° de inzameling via sorteerstraten.

3° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;

§ 2. Definities algemeen:

1° Aansluitpunt  (ASP):

1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden.

2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden.

3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente huishoudelijk afval kan aanbieden (vergelijkbaar bedrijfsafval).

4) Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten huishoudelijk afval kan aanbieden (vergelijkbaar bedrijfsafval).

2° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:

  • de relevante identificatiegegevens van het gezin of de onderneming en de referentiepersoon van het betrokken gezin of onderneming
  • de relevante DifTar-gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, individueel en gedifferentieerd per afvalstroom, zodat ze afzonderlijk kunnen getarifeerd worden. De relevante gegevens zijn onder meer de aard van de aangeboden afvalstof, het gewicht ervan en het aantal afvalbewegingen.

Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.

Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantnummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer/gsm-nummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.

Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.

De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen t.a.v. de referentiepersoon.

Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de afvalcontainers blokkeren, de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.

3° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:

  • de volgens dit reglement verschuldigde contantbelasting;
  • de volgens dit reglement verschuldigde kohierbelasting;

De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.

4° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen (of via eID) en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).

5° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.

6° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:

  • voor een gezin, wordt van rechtswege de persoon die, volgens de opgave van het rijksregister, als referentiepersoon van het gezin, vermeld staat in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, ook geregistreerd als referentiepersoon in de databank. Dit kan afwijken op vraag van de betrokken inwoner of op vraag van de gemeente
  • voor een onderneming is het een meerderjarige natuurlijke persoon die geacht wordt de onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen.

7° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.

8° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton. Dit zowel ter vervanging als aanvullend aan de reguliere huis-aan-huis inzameling.

9° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:

-      niet-particulieren: op naam van de referentiepersoon;

-      in de gemeente gedomicilieerde inwoners die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken: op naam van de referentiepersoon;

-      particulieren met een tweede verblijf in de gemeente die geen rijksregisternummer hebben: op naam van de referentiepersoon;

-      particulieren die gebruik maken van een ondergrondse sorteerstraat/afvalcontainer: op naam van de referentiepersoon.

§ 3. Definities afvalfracties:

1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA): apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.

2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …

3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.

4° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

5° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…

6° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.

7° Gips: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…

8° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…

  • hol glas  betreft alle lege glazen flessen en bokalen van dranken, fruit en groenten, voedingswaren, confituren, sausen...;
  • vlak glas betreft vlak glas uit de bouwsector, zoals venster- en deurglas en glas van gevelelementen. Hieronder valt niet het gelaagd glas (bijv. van voertuigen), loodglas, hittebestendig glas (bijv. pyrex, glas van kacheltjes), glas van zonnepanelen…

9° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.

10° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van kleine huisdieren (cavia, konijn, kat en hond) in beperkte hoeveelheden. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.

11° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.

12° Harde plastics:  alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslangen, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...

13° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…

14° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

15° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.

16° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA. 

17° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…

18° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.

19° Papier en karton: alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…

20° Pmd: flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken en drankkartons, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.

21° Houtafval: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van  geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen. A-hout en B-hout worden apart ingezameld op de recyclageparken van EcoWerf. A-hout is zuiver, onbehandeld en geverfd (maar geen loodverf) massief hout zoals massief houten meubels en schrijnwerk (houten stoelen, raamkader zonder glas,…),  Europees hardhout (bv. eik), onbehandeld timmerhout (dakgebinten, balken en planken) en verpakkingshout (verpakkingskisten, kabelhaspels zonder metalen kern of andere materialen). B-hout omvat verwerkt of behandeld hout, dat niet geïmpregneerd is: Tropisch hardhout (Teak, Bankirai, Merbau, Afzelia, Padoek, Ipé, Afrormosia …), meubels bestaande uit honinggraatstructuur, laminaat, MDF, multiplex en triplex.

22° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.

23° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…

24° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

25° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.

26° Groot selectief afval: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particulier huishouden of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden en steenachtige fracties van bouw - en sloopafval.

Art.2.

De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.

Art.3.

§ 1. Huis-aan-huisinzameling

De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.

a)    Huisvuil

Inzameling en verwerking

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

Per kg gewogen huisvuil

0,30

0,30

Per aanbieding 40 L-container

0,63

0.63

Per aanbieding 120 L-container

0,63

0,63

Per aanbieding 240 L-container

1,26

1,26

Per aanbieding 360 L-container[1]

1,89

1,89

Per aanbieding 1100 L-container

6,40

6,40

Gebruiksrecht container per maand

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

40 L-container

0,68

1,84

120 L-container

0,68

1,84

240 L-container

1,36

2,47

360 L-container

2,00

2,64

1100 L-container

3,71

7,07

Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro (niet mogelijk op een 40 L container)

b)    Gft-afval

Inzameling en verwerking

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

Per kg gewogen gft

0,20

0,20

Gebruiksrecht container per maand

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

40 L-container

0,68

1,84

120 L-container

0,68

1,84

240 L-container

1,36

2,47

Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro

c)    Pmd

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

Per zak van 60 L

0,15

0,15

Per zak van 90 L

0,20

0,20

d)    Groot selectief afval

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

Voorrijkost

20,00

30,00

 

 

 

Per begonnen 0,5 m³

10,50

10,50

1-persoonsbed

10,50

10,50

2-persoonsbed

21,00

21,00

Zetel: 1-zit

10,50

10,50

Zetel: 2-zit

21,00

21,00

Zetel: 3-zit

31,50

31,50

Stoel (2 stuks)

10,50

10,50

(Tuin-)tafel

10,50

10,50

e)    Snoeihout

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

Per bussel

2,50

2,50

f)     Papier en karton

 

Particulieren (euro)

KMO (euro)

40 L-container

0,84

2,47

240 L-container

0,84

2,47

500 L-container[2]

2,08

3,21

1100 L-container

4,58

7,07

§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht

De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.

 

Particulier (euro)

KMO (euro)

Huisvuil (kg)

0,30

0,30

gft (kg)

0,20

0,20

Beheerskost (maand)

3,23

6,46

§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht

De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven. Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.

 

Particulier (euro)

KMO (euro)

 

Grofvuil

0,30

0,30

 

Gras en blad[3]

0,20

0,20

 

Harde plastics

0,08

0,12

 

Houtafval

0,08

0,12

 

Boomstronken

0,04

0,08

 

Snoeihout

0,04

0,08

 

Steenafval

0,04

0,08

 

Cellenbeton

0,04

0,08

 

Gips

0,04

0,08

 

Keramiek

0,04

0,08

 

Asbest

0,00

0,00

 

Autobanden

0,00

0,00

 

Landbouwfolie[4]

0,18

0,18

Tarief grote hoeveelheden

Vanaf een totale aanvoer

op jaarbasis boven de 2.000

kg worden de KMO-tarieven

van toepassing op de

betrokken particulier

 

Art.4.

§1 De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:

k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15

waarbij:

P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023

p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1

C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023

c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1

x= aanslagjaar

Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte

De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.

De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.

-      voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding huisvuil en gebruiksrecht voor de fracties huisvuil, gft en papier en karton.

-      voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, gebruiksrecht

-      voor het recyclagepark betreft het de tarieven

  • Kg grofvuil
  • Kg gras en blad
  • Kg harde plastics
  • Kg houtafval
  • Kg snoeihout
  • Kg cellenbeton
  • Kg gips
  • Kg keramiek
  • Kg steenafval
  • Kg boomstronken

§2 Voor de inzameling van het groot selectief afval wordt de startindex vastgelegd op 1 januari 2026 en wordt de indexering als volgt toegepast op volgende onderdelen:

-      Voorrijkost

-      Tarief per 0,5m³

De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:

k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15

waarbij:

P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023

p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1

C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2026

c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1

x= aanslagjaar

Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte

Art.5.

Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.

Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.

Art.6.

§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.

§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.

§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit op basis van de ter beschikking staande containers:

Aantal en type containers

Voorschot (euro)

1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container

50,00

per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat

100,00

per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers

500,00

per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is

25,00

per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is

75,00

§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.

Art.7.

§ 1. Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.

Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.

Volgende betalingstermijnen worden gehanteerd:

  • Betalingsuitnodiging: 20 kalenderdagen.
  • Herinnering: 12 kalenderdagen + 5 dagen betalingsmarge.

De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.

Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.

Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.

§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken, zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).

§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).

Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.

Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.

§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.

Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur. De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 4 weken, tegen een waarborg van 50 euro.

Art.8.

De contantbelastingen worden zonder uitstel geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.

De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.

Art.9.

De vestiging, de invordering en de geschillenprocedure gebeuren volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 (en latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen.

Art.10.

Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.

Art.11.

Het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark d.d. 28/11/2023 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.

Art.12.

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.

 

[1] 360 L-containers worden enkel geleverd per set van 3 en alleen na goedkeuring door of op aanraden van EcoWerf.

[2] Dit formaat wordt enkel in zeer specifieke gevallen en alleen na goedkeuring door EcoWerf, toegekend.

[3] Gratis van 1 oktober tot en met 31 december

[4] De gemeente schrijft de land- en tuinbouwers aan. Met dit schrijven kan men zich tijdens de gecommuniceerde periodes aanbieden op één van volgende recyclageparken: Messelbroek, Wezersebaan (Zoutleeuw), Lubbeek en Haacht en Kortenaken.

 

 

Art.3. De gemeenteraad gelast het College van Burgemeester en Schepenen met de uitvoering van dit besluit.  

Art.4. Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de artikelen 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

Art.5. Er wordt een afschrift van dit besluit bezorgd aan EcoWerf.