Omleidingen De Lijn dient een aanvraag in om verkeersmaatregelen te nemen voor de Wingestraat tussen het kruispunt met de Binkomstraat en de N22-,kruispunt Molenberg:
Vanaf 14 maart wordt de Kerkomsesteenweg (Boutersem) onderbroken en start men met de aanleg van de riolering.
Volgens de planning zal er pas begin juni een onderlaag asfalt kunnen aangelegd worden zodat vanaf dan het wel mogelijk zal zijn om met de bussen door de werf heen te rijden.
Om toch zoveel mogelijk schoolkinderen te kunnen blijven bedienen zouden wij met lijn 590 via de Binkomstraat en Wingestraat naar de Tiensesteenweg willen rijden om zo een draaimanoeuvre te maken en via de Binkomstraat terug naar Lubbeek te rijden.
In die Wingestraat geldt echter plaatselijk verkeer.
Krijgen de bussen van De Lijn toestemming om 2x per dag gebruik te mogen maken van deze straat tijdens de werken?
Op die manier kunnen we toch weer wat meer haltes bedienen en kan die halte op de Tiensesteenweg nog gebruikt worden als vervanghalte voor vele reizigers.
Omleiding schoollijn 590 richting Aarschot
Omleiding schoollijn 590 richting Pellenberg:
Detail Wingestraat:
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis
gebracht worden van de weggebruikers.
Artikelen 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om
het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en
plaatsen te verzekeren.
Artikelen 130 bis van de nieuwe gemeentewet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer.
Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen
en van de burgemeester worden niet meer bekendgemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op
de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum
waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen
en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een
gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek
De politie van Lubbeek geeft een gunstig advies onder voorwaarden.
Mits,
De Wingestraat is slechts 4 meter breed. Wij hebben er niets op tegen dat De Lijn als plaatselijk verkeer hier zou gedefinieerd worden, doch denken we dat de aanwezigheid van een bus in de Wingestraat een gevaarsituatie zou opleveren.
Mocht dit worden toegestaan, dan adviseren wij om de Wingestraat tijdelijk in te richten als een éénrichtingsstraat (uitgz. Fietsers) (rijrichting van de bussen).
Voorbeeld van moeilijk doorgang (google):
Er dienen maatregelen getroffen te worden voor de veiligheid van alle weggebruikers en deelnemers.
Overtredingen zullen op onderhavige verordening met politiestraffen beteugeld worden.
Een duidelijke communicatie naar de bevolking is dan ook aangewezen over de tijdelijkheid aard van deze wijziging.
We stellen voor om een bewonersbrief te bussen.
In zitting van 7/3/2022 werd dit punt verdaagd met als annotatie.
Kan er gekeken worden naar een alternatief waarbij het onderbord 'uitgezonderd de lijn' geplaatst worden ipv de straat voor alle verkeer enkelrichting te maken (en dit voor slecht 1 bus 's morgens en 1 bus 's avonds)?
Het voorliggend ontwerp van beslissing houdt hier rekening mee en voert een uitzondering toe met onderbord voor de voertuigen van geregeld openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de beperkingsmaatregelen:
In de Wingestraat voor doortocht Schoolbus De Lijn: Opheffing uitgezonderd plaatselijk verkeer voor voertuigen van diensten voor het geregeld openbaar vervoer van 14/3/2022 tot 30/06/2022
Op de Wingestraat van het kruispunt met de Binkomstraat tot het kruispunt met de Keiberg geldt:
de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder;
de maatregel geldt niet voor bussen.
- verkeersborden C3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type IV
Artikel 2. Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers, overeenkomstig art. 12 van de wet op de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16/03/68.
Artikel 3. De overtredingen op onderhavige verordening zullen met politiestraffen beteugeld worden.
Artikel 4. Eénsluidend afschrift van deze verordening zal onmiddellijk worden toegezonden aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Leuven
Artikel 5. De bekendmaking zal geschieden zoals voorzien en voorgeschreven door art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.