Terug
Gepubliceerd op 16/06/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 14/06/2022 - 13:00

Tijdelijke verkeersregeling: Nazomeren met Crescendo op zondag 4 september van 09u00 tot 19u00

Aanwezig: Hugo Simoens, Voorzitter - waarnemend
Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
Davy Suffeleers, Tania Roskams, Schepenen
FEITEN EN CONTEXT

De mail van 10/04/2022 namens Chiro Cresendo met een aanvraag in om verkeersmaatregelen te nemen voor de activiteit "Nazomeren met Cresendo op zondag 4/09/2022

Nadat we in 2020 noodgedwongen onze eerste editie moesten annuleren, organiseren wij op 4 september 2022 voor de eerste maal “Nazomeren met Crescendo”.

 

De activiteit gaat door in de Kortebergstraat en in op de terreinen van Chiro Crescendo.

 

De officiële start van de activiteit zal om 9u zijn. Het einde is voorzien om 19u.

We vroegen ons af of het mogelijk is om hiervoor zondag 4 september 2022 enkele verkeersborden te plaatsen.

Om vergissingen te voorkomen heb ik deze aangeduid op plannen welke u kan vinden in onze korte samenvatting.

 

In bijlage heb ik ook de reglementen toegevoegd voor de standhouders.

 

Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, horen we het graag.

 


JURIDISCHE GRONDEN

Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis
gebracht worden van de weggebruikers.

Artikelen 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om
het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en
plaatsen te verzekeren.

Artikelen 130 bis van de nieuwe gemeentewet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer.

Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen
en van de burgemeester worden niet meer bekendgemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op
de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum
waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen
en de berekening van de termijnen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een
gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek

ARGUMENTATIE

De politie van Lubbeek geeft een gunstig advies EV LUB 028 2022 nazomeren met Crescendo Pellenberg zoals gevoegd als bijlage.

Omschrijving van het advies

Algemeen:

Indien de federale overheid, in het kader van de COVID-19-crisis, bijkomende maatregelen oplegt dienen deze gerespecteerd te worden.
Het is steeds mogelijk dat de activiteit niet kan doorgaan als gevolg van deze crisis.

Omschrijving:

Op zondag 04 september 2022 organiseert Chiro Crescendo Pellenberg Nazomeren met Crescendo. Van 9u tot 17u kunnen de bezoekers doorlopend aan de lokalen van Chiro Crescendo verschillende drank- en eetstanden en een rommelmarkt bezoeken. Aansluitend zal er ook een oldtimer meeting doorgaan in de Kortebergstraat

Geluid:

Het advies van de dienst milieu dient hiervoor gevraagd te worden.
Wat betreft de geluidsoverlast dient u de geluidsnormen te respecteren. U krijgt een afwijking toegestaan door de gemeente, doch u mag geen overlast veroorzaken voor de omgeving. Eventueel het anders opstellen/richten van de geluidsboxen kan overlast verminderen in de omgeving
Het is aangeraden vooraf contact op te nemen met de buren in de omgeving van de fuif en hen te vragen klachten i.v.m. lawaaioverlast eerst met de verantwoordelijken van het evenement te bespreken.
Wij verzoeken de organisatie om zich te houden aan de voorschriften inzake elektronische versterkte muziek.

Opstellingen: tent en opstelling standen
Het advies van de brandweer dient gevraagd te worden voor de volledige opstelling van de rommelmarkt

De organisatie dient erover te waken dat in het midden van de rijbaan een doorgang vrij blijft van 4 meter breed en 4 meter hoog. Op kruispunten dient er voldoende vrije ruimte te zijn.
Hydranten dienen steeds vrij te blijven.
Alle gebouwen dienen steeds bereikbaar te blijven.
De organisatie dient ons een plan te bezorgen met de verschillende evenementenzones, toegangswegen, parkings, sanitair, verkeersmaatregelen, circulatieplan, veiligheidsmaatregelen, enz

Toegangen

De toegangen tot het verkeersvrij gedeelte van het evenement dient dermate ingericht te worden dat geen enkel ongewenst voertuig de verkeersvrije zone kan inrijden. Deze toegangen moeten steeds bemand zijn door personen die toezicht houden en aanwijzingen kunnen geven aan bezoekers. Zij mogen in geen geval voertuigen tussen de bezoekers laten rijden. Zij moeten in de mogelijkheid zijn de fysieke hindernissen te verplaatsen op verzoek van elke hulpdienst.
Op afgesloten kruispunten dienen de bezoekers door duidelijk herkenbare stewards doorverwezen te worden naar parkeermogelijkheden in de omgeving. Eventueel een flyer geven waarop de parkeermogelijkheden staan of op de invalswegen een bord met aanduiding van de parkings.
De toewijzing van de plaatsen aan de standhouders dient vlot te verlopen om files te vermijden.
De organisatie dient te voorkomen dat bezoekers zich parkeren op de toegangswegen. Eventueel hindernissen plaatsen zodat het parkeren onmogelijk is.

Verkeersmaatregelen

Te nemen verkeersmaatregelen zoals voorgaande jaren.
PARKEERBELEID
• Bezoekers zullen doorverwezen worden naar de volgende straten waar langs één zijde van de rijbaan mogen parkeren.
Fonteinstraat
Lostraat
Slijkstraat
Signalisatie: deze maatregel zal aangeduid worden dmv de verkeersborden E1 met onderborden
• Parkeerverbod langs beide zijden van de openbare weg
Kortbergstraat : volledig
Signalisatie: deze maatregel zal aangeduid worden dmv de verkeersborden E1 met onderborden

Verboden en beperkt verkeer
In de Kortebergstraat zal het voor alle bestuurders verboden zijn te rijden met uitzondering van deelnemers tussen de kruispunten met de Ganzendries en de Herendaal. Men dient de straat in te rijden via de Kapelstraat.
Signalisatie: deze maatregel zal kenbaar gemaakt worden dmv hekkens met de borden C3.

Er dient steeds een vrije doorgang van 3 meter voorzien te worden voor hulpdiensten.

Bewoners tijdig inlichten van de genomen maatregelen.

Algemene gezondheid:

Bij warm weer dient er voldoende schaduwmogelijkheid te zijn (zonneschermen, tenten enz)

Eten en drinken

Bij het serveren van voedsel dient men de richtlijnen van FAVV te respecteren.
Het gebruik van glas is af te raden. Wij adviseren gebruik te maken van kartonnen of recycleerbare plastiek bekers.

Gebruik van alcohol
De organisatie dient zorgvuldig om te springen met het verlenen van drank aan bezoekers en in het bijzonder aandacht te hebben voor het drankverbruik door minderjarigen. Het werken met het bandjessysteem aan de toegang is een handig middel om -16 jarigen van +16 jarigen te herkennen. Maak goede afspraken met de medewerkers. Leeftijd is daarbij belangrijk, want men moet immers op bepaalde momenten kordaat kunnen reageren tegen bezoekers.
Wij adviseren om geen toelating of machtiging te geven voor het schenken van sterke dranken.

Elektriciteit
De algemene verlichting van de tenten en/of kramen mag alleen elektrisch gebeuren.
De stroomgroepen, inclusief aarding, elektrische verdeelkasten dienen na de aansluiting ter plaatse gekeurd te worden. Een positief keuringsattest van de elektrische installatie afgeleverd door een erkende dienst voor technische controle moet kunnen voorgelegd worden (in veiligheidsdossier).
Al de elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC-keuringslabel dragen.
Bij elektriciteitsafname vanuit een private woning of andere vaste installatie dient deze woning(installatie) over een keuringsattest van een erkende dienst voor technische controle te beschikken. Stopcontacten en stekkerdozen moeten worden afgedekt of ingepakt tegen vocht, verlengkabels dienen volledig ontrold te worden.

Brandpreventieve maatregelen

In geen geval mag het publiek rechtstreeks in contact kunnen komen met een warmtebron;
Geen brandbare materialen in de onmiddellijke omgeving van de warmtebron plaatsen;
Er moet per stand/150 m², minimum één bluseenheid, bestaande uit een brandblusser van 6 kg ABC (universeel poeder ) of 2 brandblussers van 5 kg CO2 binnen handbereik zijn. De brandblussers dienen voorzien te zijn van een geldige geldigheidsdatum of een keuringslabel met dito datum en stempel van een erkend keuringsorganisme. Het gebruik van deze blusser dient gekend te zijn bij de organisatoren.
De standhouders die ter plaatse warme gerechten bereiden, dienen bijkomend te beschikken over een branddeken.
De gashoudende flessen (acid) dienen steeds rechtop te staan en beveiligd tegen omvallen.

Tenten

Indien er bijkomende tenten of kramen worden opgesteld zijn er een aantal voorwaarden.
Tenten mogen niet opgesteld worden boven ondergrondse hydranten of op een afstand van minder dan 1 m van bovengrondse hydranten.
Tenten moeten uit moeilijk ontvlambare materiaal bestaan.
Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701.
Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.
(Party)Tenten vrijgesteld van attest moeten voldoende verankerd zijn om ter plaatse te blijven. De verankering gebeurd per steunpunt, in één blok (niet verschillende losse elementen).

Veiligheidsdoorgang hulpdiensten

Er dient steeds een vrije doorgang voor de hulpdiensten - 4 m breed en 4 m hoog, vrij te blijven. Men mag geen obstakels in deze doorgang plaatsen.
Er mogen geen elektriciteitsdraden of andere leidingen, hinderlijk voor de doorgang, op de grond liggen, tenzij in speciaal daartoe voorziene kabelgoten.

STEWARDS
Op volgende kruispunten is het aangewezen om duidelijk herkenbare stewards te voorzien ten einde bezoekers en deelnemers de juiste richtingen aan te wijzen.
Kortebergstraat – Herendaal :2
Kortebergstraat – Ganzendries - Kapelstraat : 2
Kortebergstraat – Kleine Korteberg: 1

FINANCIEN

geen financiële gevolgen

BESLUIT

Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de beperkingsmaatregelen op zondag 4 september 2022 van 09u00 tot 19u00PARKEERBELEID

• Bezoekers zullen doorverwezen worden naar de volgende straten waar langs één zijde van de rijbaan mogen parkeren.
Fonteinstraat
Lostraat
Slijkstraat

Signalisatie: deze maatregel zal aangeduid worden dmv de verkeersborden E1 met onderborden

• Parkeerverbod langs beide zijden van de openbare weg
Kortbergstraat : volledig
Signalisatie: deze maatregel zal aangeduid worden dmv de verkeersborden E1 met onderborden
Verboden en beperkt verkeer
In de Kortebergstraat zal het voor alle bestuurders verboden zijn te rijden met uitzondering van deelnemers tussen de kruispunten met de Ganzendries en de Herendaal. Men dient de straat in te rijden via de Kapelstraat.
Signalisatie: deze maatregel zal kenbaar gemaakt worden dmv hekkens met de borden C3.:

Artikel 2. Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers, overeenkomstig art. 12 van de wet op de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16/03/68.

Artikel 3. De overtredingen op onderhavige verordening zullen met politiestraffen beteugeld worden.

Artikel 4. Eénsluidend afschrift van deze verordening zal onmiddellijk worden toegezonden aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Leuven

Artikel 5. De bekendmaking zal geschieden zoals voorzien en voorgeschreven door art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.