De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 22:31.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 28 januari 2025 en 25 februari 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 28 januari 2025 en 25 februari 2025 goed.
Tijdens de gemeenteraad van februari 2025 werd het kader 'Dagelijks bestuur' en 'visum financieel directeur' besproken. Na dialoog en stemming over verscheidende amendementen werd het nieuwe definitieve kader vastgelegd voor de gemeente. Het kader dat aldus tot stand kwam, dient ook te worden vastgelegd voor het OCMW. Het is niet wenselijk dat gemeente en OCMW werken binnen verschillende financiële kaders.
Het college van burgmeester en schepenen/vast bureau is decretaal bevoegd voor het dagelijks bestuur van de gemeente en het OCMW. De raden kunnen de bevoegdheden van het college en het vast bureau uitbreiden door het begrip dagelijks bestuur de definiëren en hierin expliciet een aantal bevoegdheden toe te wijzen aan het college en het vast bureau.
In toepassing van het Decreet Lokaal bestuur, en meer bepaald artikelen 41, 78, 56, 84, 266, kunnen de raden het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de voorwaarden voor toepassing van het voorafgaand visum vast te stellen voor de huidige beleidsperiode.
Voor het lokaal bestuur van Lubbeek wordt voorgesteld om in het kader van de vlotte beleidsuitvoering het begrip dagelijks bestuur voor de komende legislatuur te herdefiniëren.
Het nieuwe besluit 'dagelijks bestuur' en 'visumplicht' vervangt dan het vorige besluit Financiële zaken -Vaststelling begrip ‘dagelijks bestuur’ en regeling ‘visum financieel beheerder’, goedgekeurd op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 en 31 januari 2019.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (BS 15/02/2018), in het bijzonder artikel 41, 8° artikel artikel 79, 9° waarbij de raden exclusief bevoegd zijn voor het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (BS 15/02/2018), in het bijzonder artikel 266, §1, en artikel 273 waarbij voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen (BS 22/05/2018) en de latere aanpassingen en de uitvoeringsbesluiten, en in het bijzonder artikel 99 dat de categorieën bepaald van verrichtingen die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en de uitvoeringsbesluiten.
We hebben in de afgelopen bestuursperiode gemerkt dat de flexibiliteit die het college/vast bureau of de administratie soms nodig heeft om dringende dossiers aan te pakken niet altijd gegeven is binnen het kader van de huidige definitie van dagelijks bestuur.
- De bevoegdheid van het college om opdrachten goed te keuren tot 50.000 euro is met name in het geval van openbare werken erg beperkt. Als de raad wenst dat het college sneller wil kunnen schakelen op het vlak van, bijvoorbeeld wegenwerken, is het het wenselijk om deze bevoegdheid uit te breiden.
- De bevoegdheid van het college om bij overheidsopdrachten meerwerken goed te keuren tot 20% van het gegunde bedrag is beperkt en leidt tot onnodige vertragingen van werken. Als de raad wenst dat het college sneller wil kunnen schakelen op het vlak van, bijvoorbeeld wegenwerken, is het het wenselijk om deze bevoegdheid uit te breiden.
- De afspraken op het vlak van het visum van de financieel directeur zijn op dit moment onduidelijk. Er worden geen termijnen afgesproken en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de soorten visums die afgeleverd worden. We stellen voor om deze regels te verfijnen.
Voorstel:
- De bevoegdheid van het college en vast bureau om opdrachten te gunnen wordt opgetrokken tot 143.000 euro zonder BTW. Dit is de wettelijke grens die bepaald is voor eenvoudige overheidsopdrachten, weliswaar met bestek maar zonder bekendmaking.
- De bevoegdheid van het college en vast bureau om meerwerken bij lopende opdrachten goed te keuren wordt opgetrokken tot 50% van het gegunde bedrag. Dit is de grens die bepaald is in de wet overheidsopdrachten.
- Er worden duidelijke afspraken ingeschreven voor het afleveren van een visum. Eenvoudige visums worden afgeleverd binnen 1 week, complexere dossiers 3 weken. Het wordt ook duidelijk afgesproken dat wanneer een visum niet tijdelijk wordt afgeleverd dit beschouwd wordt als een weigering. Het college heeft dan de mogelijkheid om naar de raad te gaan. De waarnemend financieel directeur levert voor wat betreft de visumplicht een positief advies.
Door het geheel aan bovenstaande maatregelen wordt de werking van het lokaal bestuur dynamischer, kan er sneller ingespeeld worden op onverwachte situaties en dit binnen alle nodige wettelijke kaders. Het MAT wijst erop dat de werking nog verder kan geoptimaliseerd worden met verdere decentralisatie en delegatie.
Aan dit besluit zijn geen rechtstreekse financiële gevolgen verbonden.
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
Art. 2. Onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan:
Binnen deze definiëring van dagelijks bestuur kan het vast bureau bij de overheidsopdrachten de wijze van gunnen, evenals de voorwaarden, bestekken of lastenboeken vaststellen. Het vast bureau kan elke opdracht binnen dit kader toewijzen op voorwaarde dat dit gebeurt binnen de perken van de beschikbare kredieten.
Als de raad geen delegatie gegeven heeft voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten, kan het vast bureau in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden op eigen initiatief die bevoegdheden wel uitoefenen (DLB art. 56 & 84).
Art.3. De volgende opdrachten en verbintenissen zijn onderworpen aan de visumverplichting:
In afwijking van artikel 3,3 kunnen de aanstellingen van één jaar of meer in de volgende gevallen wel uitgesloten worden van de visumverplichting:
De financieel directeur levert na ontvangst van alle relevante stukken een visum af binnen een termijn van 1 week indien het een dossier betreft van aanstelling van personeel of een overheidsopdracht met een totaal gunningsbedrag van 143.000 Euro (excl. btw). Voor alle andere visumaanvragen geldt een termijn van maximaal 3 weken. Indien binnen de voorgestelde termijn geen visum werd verleend, wordt het visum geacht geweigerd te zijn.
Art.4. De financieel directeur kan bij elke verbintenis, zelfs als deze niet aan het visum onderworpen is, naast het eventueel verplichte visum een financieel advies afleveren. In voorkomend geval wordt er een onderscheid gemaakt tussen:
Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1 april 2025 en vervangt het gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 en 31 januari 2019 m.b.t. het vaststellen van het begrip 'dagelijks bestuur' en de regeling 'visum financieel beheerder'.
Het OCMW van Leuven bereid momenteel een onderhands verkoop dossier voor, van verschillende percelen van het OCMW Leuven aan Natuurpunt.
Een perceel hiervan, nr. 198B, is gelegen in Pellenberg (Lubbeek) en in eigendom van het OCMW van Leuven, OCMW van Lubbeek en en de Kerkfabriek Sint-Pieter.
Het OCMW van Leuven polst naar de medebereidheid van het OCMW van Lubbeek om te verkopen.
Het perceel nr.198B, wordt momenteel gebruikt door jeugdverenigingen als speelbos.
Aan Natuurpunt werd gevraagd of dit perceel na verkoop aan Natuurpunt nog steeds door de jeugdverenigingen zo gebruikt kan worden.
Principieel kan dit, maar B.L. van Natuurpunt vraagt zich of de gemeente als 'gedeeltelijk eigenaar' zelf niet geïnteresseerd is om het perceel t.b.v. jeugdwerking volledig aan te kopen.
Het perceel kan dan eventueel aan Natuurpunt in beheer gegeven worden.
De geschatte waarde van het perceel in vrijwillige verkoop werd geschat op 20.000 euro.
Het vast bureau besliste op 10 februari 2025 om de mogelijkheid te onderzoeken om dit perceel zelf aan te kopen, te bestemmen als bos voor de jeugd en het in beheer te geven aan Natuurpunt.
Het vast bureau besliste op 10 maart 2025 om dit perceel volledig aan te kopen en de nodige kredieten hiervoor te voorzien.
Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 84 dat de bevoegdheden van de OCMW raad vastlegt.
De beslissing van het vast bureau van 10 februari 2025 - verkoop perceel 198B Pellenberg-eigendomvan OCMW Leuven, Kerkfabriek Lubbeek en OCMW Lubbeek
De beslissing van het vast bureau van 10 maart 2025 - verkoop perceel 198 B Pellenberg- eigendomvan OCMW Leuven, Kerkfabriek Lubbeek en OCMW Lubbeek - voorstel tot aankoop
Tijdens de inventarisatie van de gronden van OCMW door Beatrijs, werd voorgesteld om het perceel zelf te behouden om ten zuiden van Pellenberg een groenen 'long' in eigen beheer te houden, zodat ze publiek toegankelijk zou blijven, en vooral dat het bos zou blijven.
Dit perceel kan uit de gezamenlijke akte van de verkoop van verschillende percelen door OCMW Leuven gehaald worden en nadien in een aparte akte verkocht worden aan de gemeente Lubbeek.
Zowel de gemeentelijke jeugddienst als de milieudienst geven positief advies voor het behoud en aankoop van dit perceeltje bos.
De geschatte waarde in vrijwillige verkoop bedraagt 20.000 euro en de gemeente Lubbeek is voor 1/3 eigenaar van dit perceel.
Het aandeel van de gemeente bedraagt 6666,67 euro.
Het over te kopen aandeel van het OCMW van Leuven en de kerkfabriek Sint-Pieter bedraagt samen 13.333,34 euro. Hierbij komen ook nog de notariskosten.
De nodige kredieten voor deze aankoop zullen voorzien worden.
Artikel 1. Kennisname van de vraag van Leuven i.v.m. het akkoord met de gezamenlijke verkoop van percelen grond, eigendom van het OCMW van Leuven aan Natuurpunt, waarvan één perceel, nr.198B te Pellenberg in onverdeeldheid eigendom is van het OCMW van Leuven, de Kerkfabriek Sint-Pieter en het OCMW van Lubbeek.
Art.2. De OCMW raad beslist om voor het perceel afdeling 3, sectie B, nr. 198B, gelegen langs Nederblok in Pellenberg het aandeel van de Kerkfabriek Sint-Pieter en het OCMW van Leuven aan te kopen.
Art.3. Notaris Raf Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek wordt aangesteld om de aankoopakte op te stellen.
Jaarlijks wordt er een basisregistratie en een verplicht jaarverslag opgemaakt door de dienst schuldhulpverlening.
In uitvoering van de meest recente regelgeving is er een nieuwe taakverdeling van toepassing tussen de administratie en het Steunpunt Mens en Samenleving SAM (waarin het vroeger autonome Vlaams Centrum Schuldenlast gevat is). Voor de erkende instelling voor schuldbemiddeling geldt dat:
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur
Gelet op het ministeriële besluit van 10 september 1999 houdende erkenning van het OCMW Lubbeek, Staatsbaan 126 te 3210 Lubbeek, als instelling voor schuldbemiddeling met erkenningsnummer 14AB/74/99049
Gelet op het Decreet van 17/02/2017 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van een Vlaamse organisatie ter ondersteuning van welzijnsbevordering en samenlevingsopbouw.
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/11/2017 tot wijziging van artikel 7bis, 7ter en 11 septies van het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houden-de regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap. Dit BVR werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 december 2017.
Het ministerieel besluit van 15/1/2018 bepaalt het model van jaarverslag voor de erkende instellingen voor schuldbemiddeling.
Alle erkende instellingen voor schuldbemiddeling verzamelen jaarlijks het aantal gezinnen in budgethulpverlening en/of schuldhulpverlening via hun jaarverslag en basisregistratie. De verwerking van deze gegevens (voorheen door het Vlaams Centrum Schuldenlast en sinds 2017 door het Team schulden van SAM) leidt tot een rapport dat een globaal overzicht geeft van dat aantal gezinnen, en ook cijfers per type organisatie, per provincie en per gebiedsindeling optekent.
Het rapport bevat ook de tendensen voor
Gelet op de toelichting door Elisah Lezzi, erkend schuldbemiddelaar en Serge Vanhoolandt, hoofd sociale dienst ter zitting, erkend schuldbemiddelaar.
geen invloed
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2024 van de dienst voor schuldhulpverlening zoals voorgesteld op zitting van het BCSD 19/02/2025.
Vzw Mobiel biedt al meer dan 30 jaar aangepast vervoer aan in Oost-Brabant en is sinds 2014 erkend door de Vlaamse overheid. Zij realiseren jaarlijks meer dan 20.000 trajecten, dankzij de inzet van ruim 60 medewerkers. Ze doen dit al jaren met en dankzij een goede samenwerking met onder meer ook lokaal bestuur Lubbeek.
Hun missie is om mensen met elkaar te verbinden. Ze geloven sterk in het bieden van kansen aan zij die op reguliere manieren vaak moeilijk kunnen participeren aan de samenleving. Daarom bieden ze vandaag al aangepast vervoer aan voor rolstoelgebruikers en beperkt voor minder mobiele stappers in groep (in samenwerking met onder meer de dag- en woonzorgcentra). Daarnaast zijn ze ook een sociale economieorganisatie en bieden ze tewerkstellingskansen aan personen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ze engageren zich ten slotte ook sterk voor de uitbouw van onze vrijwilligerswerking.
Over het project
Binnen het werkingsgebied (arrondissement Leuven) zien we vandaag dat er steeds meer mensen in vervoersarmoede terechtkomen, vooral in landelijke gebieden dreigt dit steeds vaker te gebeuren. Dit onder meer door verschuivingen in het openbaar vervoersaanbod, maar ook door bv. een vergrijzing van de bevolking en de latere leeftijd waarop ouderen de stap zetten om naar een woonzorgcentrum te verhuizen. Kortom: waar de behoeften naar een beter mobiliteitsaanbod (zowel in onder meer betaalbaarheid als toegankelijkheid) stijgende is, zien we dat het aanbod op vele plaatsen daalt en/of te beperkt is voor de huidige en toekomstige vraag naar verplaatsingsmogelijkheden.
Vanuit de huidige dienstverlening kan men hier vandaag slechts beperkt op inspelen, gezien de huidige opdracht voornamelijk bestaat uit het aanbieden van rolstoelvervoer. We willen echter waar mogelijk inzetten op het creëren van een recht op mobiliteit voor iedereen. Daarom werd beslist om een aanvraag voor een Leader-project in te dienen waarbij de focus kan gelegd op vervoersbehoeften bij personen met een beperkte mobiliteit in landelijk gebied.
Besluit van de gemeenteraad dd. 25 juni 2019 inzake de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met vzw Mobiel
Het doel van het project is enerzijds om na 12 jaar (Leader-project ‘Anders Mobiel op het Platteland’) opnieuw binnen het volledige Leader-gebied een onderzoek te doen naar de vervoersbehoeften bij personen met een beperkte mobiliteit. Ze willen hiermee de evolutie van de noden (vs het aanbod) in kaart brengen. Anderzijds willen ze ook bekijken hoe dit als dienst kan gekoppeld worden aan een concreet complementair aanbod aan wat zij vandaag al aan aangepast vervoer aanbieden binnen het arrondissement Leuven.
Hiervoor zouden ze één of enkele pilootprojecten willen opzetten. Ze hopen hiermee ook een basis te leggen voor nieuwe, lokale initiatieven en structurele samenwerkingen rond mobiliteit en vervoersarmoede.
Ze denken hierbij o.m. aan volgende lokale pilootprojecten:
· Vervoersconcept cliënteel dagcentrum/buurtrestaurant/buurtbus
· Oprichting (/optimalisering) lokale Mobitwin-centrale(s) (vroegere MMC’s) waarbij vzw Mobiel organisator wordt in samenwerking met lokale besturen
· Oprichting initiatief fietsriksja voor personen beperkte mobiliteit (dit initiatief bestaat deels al in een aantal gemeenten via een aparte vzw, maar kan parallel of in samenwerking verder ontwikkeld worden)
· Onderzoeken potentieel dienst begeleiding bij vervoersopdrachten, gericht op het op cliënteel met een zorgnood van zowel het rolstoelvervoer van de gebruikers van de Mobitwin centrales
Ze kunnen hierbij een meerwaarde betekenen en zien zichzelf als sterke potentiële partner:
· Meer dan 30 jaar expertise in organisatie aangepast vervoer
· Aanwezigheid callcenter > groeipotentieel bij uitbreiding opdracht naar bv lokale Mobitwin/ buurtbus/ …
· Ervaring werking vrijwilligers > vrijwilligerscoach in dienst
· Reeds bestaande partnerships met alle lokale besturen binnen Hageland+ rond organisatie aangepast (rolstoel)vervoer
· Visie van vzw Mobiel > sterk gericht op sociale gelijkheid, inclusie en voorkomen vervoersarmoede
Gezien het projectdossier op korte termijn beoordeeld zal worden, wordt gevraagd om, bij interesse indien mogelijk, al een engagementsverklaring in te vullen. Men vraagt om ten laatste 12/03/2025 een eerste reactie te bezorgen.
Binnen de afdeling Leven werden de afgelopen periode denkdagen georganiseerd met de thuisdiensten en met het lokaal dienstencentrum. Uit beide denkdagen kwam de problematiek rond vervoersarmoede naar boven en vanuit beide diensten werd het voorstel geformuleerd om hier een project rond uit te werken. Het afdelingshoofd Leven geeft bijgevolg een gunstig advies om aan te sluiten bij het project van vzw Mobiel.
Indien het project wordt goedgekeurd is de opstart voorzien vanaf juni 2025. Deze kan betrekking hebben tot het onderzoek naar de vervoersbehoeften en/of het in kaart brengen van de noden bij de lokale besturen en voorzieningen in functie van de opzet van een pilootproject.
Een samenwerking omtrent het in kaart brengen van de noden bij de lokale besturen en/of een onderzoek naar de vervoersbehoeften houdt geen financieel engagement in. Enkel wanneer een concreet pilootproject zou opstarten, moet bekeken worden hoe er zal worden omgegaan met de kostendekking.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de deelname aan het Leaderproject van VZW Mobiel en keurt de engagementsverklaring goed.
Het OCMW Lubbeek ontving op 4 maart 2025 de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van de watering "Het Velpedal" die zal plaatsvinden op 18 maart 2025 in zaal "Parochiecentrum Bunsbeek", Bunsbeekdorp 6 te 3380 Glabbeek (Bunsbeek) op dinsdag 18 maart 2025 om 14h00.algemene vergadering van Watering Het Velpedal. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Dagorde:
1. Opening van de vergadering door de heer voorzitter
2. Verslag van de gewone algemene vergadering van 5 maart 2024
3. Goedkeuring verslag over het voorbije dienstjaar
4. Bespreking en goedkeuring staat van uit te voeren werken - dienstjaar 2026
5. Goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2024
6. Goedkeuring staat van onwaarden (belastingen)
7. Vaststelling van de aanslagvoet der gewone belastingen voor het dienstjaar 2025
8. Goedkeuring van de begroting voor het dienstjaar 2025
9. Goedkeuring uitvoering onderhoudswerken (herstellingswerken) aan de onbevaarbare waterloop Winterbeek" te Glabbeek en aan de onbevaarbare waterloop "Spoelbeek" te Kortenaken
10. Kortenaken - waterhuishouding Paarden beek: goedkeuring voor het uitbouwen van een Bufferbekken in de vallei van de Paardenbeek
11. Opstarten procedure voor de aanstelling van een ontvanger-griffier
12. Verkiezing van vier uittredende bestuursleden
13. Verkiezing van een ondervoorzitter
14. Mededelingen, rondvraag, goedkeuring verslag en sluiting vergadering
Vanaf de datum van de verzending van de oproepingen voor de gewone algemene vergadering van 18 maart 2025, kan het proces-verbaal van de gewone algemene vergadering van 5 maart 2024 op de zetel van de watering worden ingezien. Tevens liggen alle documenten, die betrekking hebben op de punten van de agenda, ter inzage op het secretariaat van de watering, na afspraak (info@wateringvelpedal.be).
Aangezien de raad voor maatschappelijk welzijn pas plaats vindt op 25 maart 2025, gaf het vast bureau reeds een principieel akkoord voor de agenda en afvaardiging.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd dit akkoord te bekrachtigen.
Decreet Lokaal Bestuur.
Gezien de beperkte tijd waarin het OCMW van Lubbeek het schrijven van Watering 'Het Velpedal' ontving, keurde het vast bureau de agenda voor de gewone algemene vergadering van Watering 'Het Velpedal' op 18 maart 2025 goed en benoemde Davy Suffeleers als afgevaardigde.
De raad van maatschappelijk welzijn dient de goedkeuring te bekrachtigen.
Artikel 1. bekrachtigt het besluit van het vast bureau d.d. 17 maart 2025 waarbij de agenda voor de gewone algemene vergadering van Watering 'Het Velpedal' op 18 maart 2025 werd goedgekeurd en Davy Suffeleers werd aangeduid als afgevaardigde.
Art. 2. bezorgt een afschrift van dit besluit aan Watering 'Het Velpedal'.
De deelname van het OCMW in NMBS.
De statuten van NMBS zoals aangepast tot op heden.
Voor de algemene vergadering dient voor de periode van de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid te worden.
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
De fractie cd&v heeft Raf Gilles schriftelijk voorgedragen als vertegenwoordiger bij de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Ter zitting vraagt de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.
Geen financiële gevolgen.
Er worden 22 stemmen uitgebracht.
De voordracht wordt goedgekeurd.
Artikel 1. Raf Gilles wordt voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan NMBS.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2025 om 23:02.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter