Terug
Gepubliceerd op 23/11/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 20/11/2023 - 13:00

Binkom - voetweg 72 - rooilijnplan verplaatsing deel voetweg nr. 72 tussen Helstraat, Bramerweg en Groenendries -

Aanwezig: Hugo Simoens, Eerste schepen
Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
FEITEN EN CONTEXT

 1.Voorgeschiedenis

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën  van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt.
  • Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018
  • Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat

2. Motivatie behandeling voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg

  • de gemeente Lubbeek neemt het initiatief om, met akkoord van de eigenaars het nodige verplaatsingsdossier op te stellen
  • landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek, werd aangesteld om een rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing op te stellen
  • landmeter Dirk Vanderwegen,Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee, werd aangesteld om het bijhorend schattingsverslag op te stellen.

3. Huidige toestand voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg

  • Deze voetweg maakt een verbinding tussen de Helstraat en de Bramerweg. Dit deel van voetweg 72 is niet toegankelijk op de percelen kadastraal gekend afdeling 2 sectie C nr. 349, 350, 357, 358a, 360b, 361a, 362d, 371t en 404a.

4. Gewenste toestand voetweg 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg

  • De buurtweg wordt verplaatst op de kadastrale percelen 348a, 358a, 361a, en 362 b. 
  • door deze verplaatsing vormt voetweg 72 een verbinding tussen de Helstraat en de Bramerweg.
  • Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen

5. Aftoetsing aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet 

het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen 

6. Contact met de eigenaars 

Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen. De eigenaars werden ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.

7. Eerdere beslissingen

De gemeenteraadsbeslissing i.v.m. "gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 61 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 61 (gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 61 van Binkom - afschaffing voetweg nr. 62 van Binkom t.h.v. Brusselstraat en Cubastraat - gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 72 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 72 (gedeeltelijke afschaffing voetweg nr. 72" van 25 oktober 2017 (principiële goedkeuring) en van 27 juni 2018 (definitieve goedkeuring) worden ingetrokken.



JURIDISCHE GRONDEN

Juridische gronden

  • Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald art; 40  over de bevoegdheden van de Gemeenteraad
  • Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
  • De Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19.Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
ARGUMENTATIE

Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het eerste deel vanaf de Meistraat verleggen we de voetweg op de nu bestaande boswegen van het bos van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Voor het tweede deel verleggen we Voetweg 35 naast de rand van het bos en aan de rand van het agrarische gebied. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden voor landbouw en ontzien we tegelijkertijd het bos. Het wandelnetwerk blijft intact.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 72 te Binkom zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan wordt voorgesteld om voetweg 72 te Binkom gedeeltelijk te verplaatsen tussen de Bramerweg en de Helstraat.

Conclusie
 Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
 De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

FINANCIEN

Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.

BESLUIT

Enig artikel. Het college neemt kennis van het dossier i.v.m. de verplaatsing van voetweg 72 te Binkom gelegen tussen de Bramerweg en de Helstraat en en legt het dossier ter stemming voor aan de gemeenteraad.