1.Voorgeschiedenis
2. Motivatie behandeling voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg
3. Huidige toestand voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg
4. Gewenste toestand voetweg 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg
5. Aftoetsing aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet
het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
6. Contact met de eigenaars
Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen. De eigenaars werden ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
7. Eerdere beslissingen
De gemeenteraadsbeslissing i.v.m. "gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 61 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 61 (gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 61 van Binkom - afschaffing voetweg nr. 62 van Binkom t.h.v. Brusselstraat en Cubastraat - gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 72 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 72 (gedeeltelijke afschaffing voetweg nr. 72" van 25 oktober 2017 (principiële goedkeuring) en van 27 juni 2018 (definitieve goedkeuring) worden ingetrokken.
Juridische gronden
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het eerste deel vanaf de Meistraat verleggen we de voetweg op de nu bestaande boswegen van het bos van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Voor het tweede deel verleggen we Voetweg 35 naast de rand van het bos en aan de rand van het agrarische gebied. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden voor landbouw en ontzien we tegelijkertijd het bos. Het wandelnetwerk blijft intact.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 72 te Binkom zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan wordt voorgesteld om voetweg 72 te Binkom gedeeltelijk te verplaatsen tussen de Bramerweg en de Helstraat.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.
Enig artikel. Het college neemt kennis van het dossier i.v.m. de verplaatsing van voetweg 72 te Binkom gelegen tussen de Bramerweg en de Helstraat en en legt het dossier ter stemming voor aan de gemeenteraad.