1. Voorgeschiedenis
2. Motivatie behandeling voetweg nr. 44 te Pellenberg
3. Huidige toestand voetweg nr. 44 te Pellenberg
4. Gewenste toestand voetweg 44 te Pellenberg
5. Aftoetsen aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet
Het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
6. Contact met de aanpalende eigenaars
Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen
De eigenaars werden ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer-minwaarde
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Het voornemen tot verplaatsenvan de voetweg 44 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. Het werd aan deze artikels getoetst:
Door voetweg nr. 44 uit de Atlas der Buurtwegen te verleggen op de bestaande weg naast de woning Ganzendries nr. 33 en het verdere deel van voetweg nr. 44 richting Oude Lubbeekse baan te verleggen op de gebruikte weg wordt de trage verbinding tussen de Ganzendries terug opengemaakt
Het rood aangeduid gedeelte van voetweg nr. 44 te Pellenberg op het plan van landmeter Jan Bogaerts, Ledigheidweg34, heeft geen meerwaarde meer en kan afgeschaft worden.
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Een niet toegankelijk deel wordt afgeschaft en er wordt een nieuw deel gecreëerd om aansluiting te geven op een bestaand gedeelte van voetweg 44.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Deze wijziging biedt mogelijkheden voor een nieuwe ontsluiting, o.a. voor de nieuwe locatie van de school in het kasteel de Maurissens.
Verkeersveiligheid
Door de verplaatsing van voetweg 44 blijft de een veilige verbinding voor wandelaars bestaan tussen de Ganzendries en de Oude Lubbeekse Baan (buurtweg 3), bestaan. De voetweg is op dit traject al open en toegankelijk.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan is voetweg 44 voorzien om te openen. Het voorzien van een zachte verbinding is in de geest van het plan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde verplaatsing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen. De voorgestelde verplaatsing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 20 november 2023 tot verplaatsing van voetweg 44 te Pellenberg t.h.v. de Lastberg en de Ganzendries.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 44 te Pellenberg, gelegen aan de Lastberg en de Ganzendries gedeeltelijk op te heffen en gedeeltelijk te verplaatsen zoals is weergegeven op het rooilijnplan verplaatsing voetweg 44 t.h.v. Ganzendries en Lastberg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot verplaatsing van voetweg 44 t.h.v. Ganzendries en Lastberg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.
Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde, zoals bepaald in het schattingsverslag, opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na beraadslaging.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modalteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen: