Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

Besluit  gemeenteraad

di 28/11/2023 - 20:00

Pellenberg - voetweg 47 - grafisch plan tot afschaffing voetweg 47 te Pellenberg - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeroen Verbinnen, Raadslid
FEITEN EN CONTEXT

1. Voorgeschiedenis

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën  van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt.
  • Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018
  • Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat
2. Motivatie behandeling voetweg nr. 47 te Pellenberg
  • de gemeente Lubbeek neemt het initiatief om, met akkoord van de eigenaars het nodige afschaffingsdossier op te stellen
  • landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo werd aangesteld om een grafisch plan tot afschaffing op te stellen
  • landmeter Ben de Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68, 3290 Diest werd aangesteld om het bijhorend schattingsverslag op te stellen.
  • Met brief dd. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
3. Huidige toestand voetweg nr. 47 te Pellenberg
  • Voetweg 47 liggende naast de bedding van de Lastberg, ligt in het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in Landschappelijk waardevol agrarisch gebied (code 00-0901).De voetweg is niet toegankelijk op de percelen kadastraal gekend afdeling 3 sectie C nrs. 65K, 60W2, 60L2, 60P, 60S en 60 D3
  • Voetweg 47 te Pellenberg is aangeduid in de Atlas der buurtwegen van Pellenberg. Het is noodzakelijk om zowel de juridische als de feitelijke toestand met elkaar in overeenstemming te brengen.
    Voetweg 47 ligt op de kadastrale percelen 65K, 60N, 60L, 60P, 60S en 60F3
    De voetweg is niet toegankelijk op deze kadastrale percelen wegens een gracht en een steile talud
    Voetweg 47 te Pellenberg werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart categorie 1 (te behandelen voor 2025). In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om voetweg 47 gedeeltelijk af te schaffen.
    Voetweg 47 te Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen voetweg.

4. Gewenste toestand voetweg 47 te Pellenberg
  • voetweg 47 af te schaffen op de kadastrale percelen afdeling 3, sectie C  65K, 60W2, 60L2, 60P, 60S en 60 D3 zoals aangeduid op het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68, 3290 Diest
5. Aftoetsing beslissing aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet
 
Het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
 
6. Contact met de aanpalende eigenaars
 
Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen.
 
7. Eerdere procedures
De afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg werd principieel goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 november 2018, maar het voorstel werd niet definitief goedgekeurd wegens nieuwe wetgeving en nieuwe procedure. De gemeenteraadsbeslissing van 28 november 2018 i.v.m. de afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg wordt ingetrokken.
JURIDISCHE GRONDEN
  • Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald art; 40  over de bevoegdheden van de Gemeenteraad
  • Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
  • De Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19.Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2018 i.v.m. de gedeeltelijke afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg - principiële goedkeuring
ARGUMENTATIE

Het voornemen tot opheffen van de Buurtweg 47 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. Het werd aan deze artikels getoetst:

  • Artikel 3. Het gemeentewegendecreet heeft als doelstelling om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren en is gericht op
  • de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau
  • de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak
  • de afschaffing van voetweg 47 in Pellenberg schaadt het fijnmazig en veilig wegennet niet omdat de voetweg al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt wordt. Buurtweg 4 loopt parallel met voetweg 47 en heeft dezelfde verbindende eigenschappen.
  • Artikel 4. Beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet moeten minimaal rekening houden met volgende principes
    • wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang
    • de opheffing van voetweg 47 schaadt het algemeen belang niet omdat de voetweg al meer dan 30 jaar niet meer zichtbaar is op terrein en dus ook niet meer gebruikt werd
  • een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzondering die afdoende wordt gemotiveerd;
    • voetweg 47 te Pellenberg heeft geen huidige en toekomstige functie voor de ontwikkeling van een trage wegennetwerk.
    • de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen
    • het opheffen van voetweg 47 te Pellenberg brengt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen niet in het gedrang. deze voetweg is al decennia lang niet meer zichtbaar en in gebruik.
    • Voetweg 47 is gelegen op een steil talud en is niet veilig toegankelijk. Een veilig en verhard alternatief is voorhanden onder de vorm van buurtweg 4 (Lastberg)
  • wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
    • voetweg 47 te Pellenberg paalt niet aan een aanpalende gemeente, noch kan door voorliggende afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
  • bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
    • de afschaffing van voetweg 47 brengt de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang, omdat de voetweg geen toekomstig potentieel heeft voor functioneel gebruik en voor recreatief gebruik geen potentieel heeft voor uitbreiding van een trage wegennetwerk.
FINANCIEN

Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.

Publieke stemming
Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 20 november 2023 tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg.

Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 47 te Pellenberg gelegen aan de Lastberg te Pellenberg af te schaffen zoals dit is weergegeven op het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.

Art. 3. De gemeenteraad stelt het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert  Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, voorlopig vast.

Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.

Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging.

Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen:

  • aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin-en eindpunt van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • een bericht op de website van de gemeente;
  • een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  • een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de bewoners van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de gewijzigde en op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeenteoverschrijdende verbinding;
  • een afzonderlijk mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken;
  • een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare werken.