1. Voorgeschiedenis
Het voornemen tot opheffen van de Buurtweg 47 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. Het werd aan deze artikels getoetst:
- de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau
- de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak
- de afschaffing van voetweg 47 in Pellenberg schaadt het fijnmazig en veilig wegennet niet omdat de voetweg al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt wordt. Buurtweg 4 loopt parallel met voetweg 47 en heeft dezelfde verbindende eigenschappen.
- een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzondering die afdoende wordt gemotiveerd;
- voetweg 47 te Pellenberg heeft geen huidige en toekomstige functie voor de ontwikkeling van een trage wegennetwerk.
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen
- het opheffen van voetweg 47 te Pellenberg brengt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen niet in het gedrang. deze voetweg is al decennia lang niet meer zichtbaar en in gebruik.
- Voetweg 47 is gelegen op een steil talud en is niet veilig toegankelijk. Een veilig en verhard alternatief is voorhanden onder de vorm van buurtweg 4 (Lastberg)
- wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
- voetweg 47 te Pellenberg paalt niet aan een aanpalende gemeente, noch kan door voorliggende afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
- bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen
- de afschaffing van voetweg 47 brengt de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang, omdat de voetweg geen toekomstig potentieel heeft voor functioneel gebruik en voor recreatief gebruik geen potentieel heeft voor uitbreiding van een trage wegennetwerk.
Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 20 november 2023 tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 47 te Pellenberg gelegen aan de Lastberg te Pellenberg af te schaffen zoals dit is weergegeven op het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg, opgemaakt door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 47 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, voorlopig vast.
Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door landmeter Ben De Winter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na de beraadslaging.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen: