Terug
Gepubliceerd op 29/11/2023

Besluit  gemeenteraad

di 28/11/2023 - 20:00

Binkom - voetweg 72 - rooilijn verplaatsing deel voetweg nr. 72 tussen Helstraat en de Bramerweg - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeroen Verbinnen, Raadslid
FEITEN EN CONTEXT

1.Voorgeschiedenis

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën  van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt.
  • Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018
  • Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat

2. Motivatie behandeling voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg

  • de gemeente Lubbeek neemt het initiatief om, met akkoord van de eigenaars het nodige verplaatsingsdossier op te stellen
  • landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek, werd aangesteld om een rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing op te stellen
  • landmeter Dirk Vanderwegen,Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee, werd aangesteld om het bijhorend schattingsverslag op te stellen.

3. Huidige toestand voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg

  • Het deel van voetweg 72gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg is niet toegankelijk op de percelen kadastraal gekend afdeling 2 sectie C nr. 349, 350, 357, 358a, 360b, 361a, 362d, 371t en 404a. 
  • De voetweg is hier niet meer toegankelijk en niet meer zichtbaar op de percelen. De voetweg is ingenomen door landbouw.

4. Gewenste toestand voetweg 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg

  • De buurtweg wordt verplaatst op de kadastrale percelen 348a, 358a, 361a, en 362 b. 
  • door deze verplaatsing vormt voetweg 72 een verbinding tussen de Helstraat en de Bramerweg.
  • Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen

5. Aftoetsing aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet 

het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen 

6. Contact met de eigenaars 

Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen. De eigenaars werden ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.

7. Eerdere beslissingen

De gemeenteraadsbeslissing i.v.m. "gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 61 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 61 (gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 61 van Binkom - afschaffing voetweg nr. 62 van Binkom t.h.v. Brusselstraat en Cubastraat - gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 72 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 72 (gedeeltelijke afschaffing voetweg nr. 72" van 25 oktober 2017 (principiële goedkeuring) en van 27 juni 2018 (definitieve goedkeuring) worden ingetrokken.

JURIDISCHE GRONDEN
  • Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald art; 40  over de bevoegdheden van de Gemeenteraad
  • Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
  • De Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19.Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
ARGUMENTATIE

Argumentatie

Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het deel van voetweg 72 gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg verleggen we de voetweg langs de perceelsgrenzen. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden. Het wandelnetwerk blijft intact op een verplaatst traject.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 72 te Binkom zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan wordt voorgesteld om voetweg 72 te Binkom gedeeltelijk te verplaatsen tussen de Bramerweg en de Helstraat.

Conclusie
 Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
 De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

FINANCIEN

Argumentatie

Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het eerste deel vanaf de Meistraat verleggen we de voetweg op de nu bestaande boswegen van het bos van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Voor het tweede deel verleggen we Voetweg 35 naast de rand van het bos en aan de rand van het agrarische gebied. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden voor landbouw en ontzien we tegelijkertijd het bos. Het wandelnetwerk blijft intact.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 72 te Binkom zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan wordt voorgesteld om voetweg 72 te Binkom gedeeltelijk te verplaatsen tussen de Bramerweg en de Helstraat.

Conclusie
 Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
 De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

 

Opmerking ter zitting door Raadslid Ritzen:

Er wordt nog verwezen naar de Meistraat onder financiën (Art. 3, Gemeentewegen). De raad vraagt de tekst in lijn te brengen met de bespreking en het besluit. 

Publieke stemming
Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Martine Dierickx
Tegenstanders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Piet Ritzen
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 stemmen tegen
BESLUIT

Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 20 november 2023 tot verplaatsing van voetweg 72 te Binkom gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg.

Art. 2.  De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 72 te Binkom gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg, gedeeltelijk op te heffen en gedeeltelijk te verplaatsen zoals is weergegeven op het rooilijnplan verplaatsing voetweg 72 t.h.v. Helstraat en Bramerweg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek.

Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot verplaatsing van voetweg 72 t.h.v. Helstraat en Bramerweg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.

Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde, zoals bepaald in het schattingsverslag, opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee.

Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na beraadslaging.

Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modalteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen:

  • aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin-en eindpunt van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • een bericht op de website van de gemeente;
  • een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  • een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt verstuurd naar de woonplaats van de bewoners van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • een afzonderlijke mededeling van de aanpalende gemeente, als de gewijzigde en op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeenteoverschrijdende verbinding;
  • een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken;
  • een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare werken.