1.Voorgeschiedenis
2. Motivatie behandeling voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg
3. Huidige toestand voetweg nr. 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg
4. Gewenste toestand voetweg 72 te Binkom tussen de Helstraat en de Bramerweg
5. Aftoetsing aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet
het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
6. Contact met de eigenaars
Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen. De eigenaars werden ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
7. Eerdere beslissingen
De gemeenteraadsbeslissing i.v.m. "gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 61 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 61 (gedeeltelijke verlegging van voetweg nr. 61 van Binkom - afschaffing voetweg nr. 62 van Binkom t.h.v. Brusselstraat en Cubastraat - gedeeltelijke afschaffing van voetweg nr. 72 van Binkom - rooilijnplan (deel) voetweg nr. 72 (gedeeltelijke afschaffing voetweg nr. 72" van 25 oktober 2017 (principiële goedkeuring) en van 27 juni 2018 (definitieve goedkeuring) worden ingetrokken.
Argumentatie
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het deel van voetweg 72 gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg verleggen we de voetweg langs de perceelsgrenzen. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden. Het wandelnetwerk blijft intact op een verplaatst traject.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 72 te Binkom zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan wordt voorgesteld om voetweg 72 te Binkom gedeeltelijk te verplaatsen tussen de Bramerweg en de Helstraat.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Argumentatie
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor het eerste deel vanaf de Meistraat verleggen we de voetweg op de nu bestaande boswegen van het bos van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Voor het tweede deel verleggen we Voetweg 35 naast de rand van het bos en aan de rand van het agrarische gebied. Zo kan het waardevol agrarisch gebied maximaal gebruikt worden voor landbouw en ontzien we tegelijkertijd het bos. Het wandelnetwerk blijft intact.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Het verplaatsen van voetweg 72 te Binkom zorgt ervoor dat de voorziene functies in de percelen ongehinderd kunnen worden uitgeoefend, wat niet onbelangrijk is in een landelijke gemeente als Lubbeek. Door het verplaatsen van de weg wordt wel een gelijkaardige verbinding voorzien.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan wordt voorgesteld om voetweg 72 te Binkom gedeeltelijk te verplaatsen tussen de Bramerweg en de Helstraat.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Opmerking ter zitting door Raadslid Ritzen:
Er wordt nog verwezen naar de Meistraat onder financiën (Art. 3, Gemeentewegen). De raad vraagt de tekst in lijn te brengen met de bespreking en het besluit.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 20 november 2023 tot verplaatsing van voetweg 72 te Binkom gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 72 te Binkom gelegen tussen de Helstraat en de Bramerweg, gedeeltelijk op te heffen en gedeeltelijk te verplaatsen zoals is weergegeven op het rooilijnplan verplaatsing voetweg 72 t.h.v. Helstraat en Bramerweg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan tot verplaatsing van voetweg 72 t.h.v. Helstraat en Bramerweg, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.
Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde, zoals bepaald in het schattingsverslag, opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek, binnen de 30 dagen na beraadslaging.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modalteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen: