Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Besluit  gemeenteraad

di 30/01/2024 - 20:00

Retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Leden
FEITEN EN CONTEXT

Het retributiereglement was aan een update toe gezien het niet meer werd aangepast sinds 2016.

In concreto werden de administratieve kosten behouden alsook de uitvoeringskosten en vervoerskosten. De prijs voor het afleveren van fotokopies werd verhoogd en er werd ook een onderscheid gemaakt tussen zwart-wit of kleur fotokopie. Het reglement werd aangepast conform de vernieuwde wetgeving op eigendomsrecht.  

Aan het reglement werd een artikel toegevoegd betreffende het takelen van achtergelaten goederen. De gemeente Lubbeek treedt hier op als opdrachtencentrale voor het aanstellen van een takelfirma voor het uitvoeren van bestuurlijke takelingen op het grondgebied. Overwegende dat het billijk is om de kosten van het takelen terug te vorderen van diegene die kosten hebben veroorzaakt werd hiervoor een nieuw artikel toegevoegd.

JURIDISCHE GRONDEN

Overwegende dat de gemeenteraad krachtens artikel 173 van de Gecoördineerde Grondwet rechten kan vaststellen in evenredigheid tot de bewezen diensten voor het facultatief gebruik maken van gemeentelijke diensten;

Gelet op de Nieuwe Gemeentewet en het Gemeentedecreet;

Gelet op artikel 42,§3 van het Decreet Lokaal Bestuur;

Gelet op de wet van 4 februari 2020 betreffende de goederen van het Burgerlijk Wetboek;

Art. 3.50, 3.51 en 3.52  alsook 3.58 en en 3.59 van boek 3 ‘Goederen’ Nieuw Burgerlijk Wetboek;

ARGUMENTATIE

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24/02//2016 houdende de vaststelling van een retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten;

Overwegende dat het past een billijke vergoeding te vragen wegens het individueel voordeel dat een vergoedingsplichtige heeft gehaald uit een overheidsdienst waarop beroep is gedaan;

Overwegende dat het billijk voorkomt tot het heffen van een retributie voor het uitvoeren van dergelijke werken;

Overwegende dat het gemeentebestuur onder andere goederen moet bewaren in het kader van vonnissen tot uitzetting en het opportuun voorkomt hiervoor een vergoeding te vragen;

Overwegende dat het billijk is om de kosten van het takelen van voertuigen en achtergelaten goederen en het bewaren ervan terug te vorderen van diegene die kosten hebben veroorzaakt.

Overwegende dat het eveneens aangewezen is om bij schade, veroorzaakt door derden aan het openbaar domein, gemeentelijke eigendommen of infrastructuur, de kosten te recupereren die nodig zijn om alles weer in zijn oorspronkelijke toestand terug te brengen;

Het toevoegen van een nieuw artikel met betrekking tot het trouwen op weekenddagen en de extra personeelskost die dit met zich meebrengt, werd overwogen. Gezien de timing lijkt dit echter niet opportuun om dit nu mee op te nemen in dit retributiereglement.

Publieke stemming
Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. Het retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten als volgt goed te keuren:

§1. Weghalen van achtergelaten goederen op openbaar domein naar aanleiding van uitdrijvingen

1° Principe:
De gemeente heeft een wettelijke verplichting om goederen die door een uithuiszetting of om een andere reden achtergelaten worden op de openbare domein, op te halen. Deze regeling geldt niet voor in beslag genomen goederen door het parket of die door andere wettelijke bepalingen geregeld zijn.

2° Tarieven:
De retributie voor het laden en bergen van goederen voortkomend van uithuiszettingen, of om een andere reden wordt als volgt samengesteld:
a) Bij het uitvoeren van de noodzakelijke interventies door het gemeentebestuur zelf:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 50,00 EUR.
2. een uitvoeringskost van 40,00 EUR per begonnen uur en per gemeentelijk personeelslid (+150% op zaterdag; + 200% op zon- en feestdagen en tussen 22u en 6u).
3. een vervoerkost per begonnen uur per voertuig:
-bestelwagen: ........................... 30,00 EUR
-vrachtwagen:............................ 45,00 EUR
-kraan:………………….. .................. 90,00 EUR
-klepelmaaier: ……….. ................ 110,00 EUR.
4. voor de punten 1, 2, en 3 wordt er een minimum totaal bedrag van 125,00 EUR aangerekend.
5. opslag van de goederen: 150,00 EUR per begonnen maand.
b) Indien de gemeente de interventies via een opdracht toevertrouwt aan een derde:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 75,00 EUR.
2. een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.
c) Wanneer zowel eigen personeel en materieel van het gemeentebestuur, alsook een derde, via opdracht, moeten worden ingezet, gelden de hiervoor genoemde tarieven, met dien verstande dat de forfaitaire administratiekost slechts éénmalig aangerekend wordt ten bedrage van 75,00 EUR

De duur van de getarifeerde prestaties is gelijk aan de tijd die verloopt tussen het uur van vertrek en het uur van aankomst in de standplaats. Ieder begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend.
Wordt het materieel om gelijk welke reden niet gebruikt, dan wordt het aangerekend a rato van
één uur.

Ook voor het personeel dat, eenmaal ter plaatse, niet heeft moeten optreden, wordt een forfaitaire prestatie van één uur aangerekend.

Deze retributie is verschuldigd door de eigenaar van de goederen of door zijn rechtverkrijgenden ongeacht of hij de goederen achteraf al dan niet terug ophaalt. De teruggave van de goederen aan de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden vóór het verstrijken van de in paragraaf 3 gestelde termijnen, is afhankelijk van de voorafgaande betaling van deze retributie.

3° Termijnen:
Alle goederen worden, conform de wet van 4 februarie 2020 “betreffende de goederen buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting”, gedurende 6 maanden opgeslagen.
Na deze termijn kan de gemeente te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp. Vier maanden na het ophalen wordt er een aangetekend schrijven verstuurd naar de eigenaar indien deze bekend is.
Als het materiaal door de eigenaar wordt opgehaald vóór het verstrijken van de periode van 6 maanden, moet de eigenaar of rechtverkrijgende van de goederen een bewijs van betaling kunnen voorleggen van de factuur betreffende de recuperatie van kosten voor het ophalen en bergen van deze goederen.

4° Bestemming niet afgehaalde goederen:
Goederen die niet worden afgehaald door de eigenaar of zijn rechtverkrijgende,
krijgen de volgende bestemmingen:
a) indien de goederen kunnen gebruikt worden binnen de gemeentelijke diensten dan worden ze behouden.
b) alle overige goederen worden aan een kringloopcentrum aangeboden, afgevoerd naar het containerpark, of openbaar verkocht. In geval van verkoop houdt de gemeente de opbrengst gedurende 5 jaar ter beschikking van de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden.
c) de stortkosten worden verhaald op de eigenaar of op zijn rechtverkrijgenden .

§2. Takelen van achtergelaten voertuigen

1° Principe:
Achtergelaten voertuigen, met uitzondering van fietsen, kunnen door de politie in beslag genomen worden of versleept worden. Een voertuig dat een gevaar betekent voor het leven en/ of de lichamelijke integriteit van personen en/of de veiligheid van goederen, wordt aan het vrije beschikkingsrecht van de eigenaar, de bezitter en/of de bestuurder onttrokken, zolang deze met het oog op de openbare veiligheid en rust vereist is. De gemeente beroept zich in dat geval op een takelfirma om het voertuig van de openbare weg te verwijderen. De takelfirma brengt het voertuig dan naar de stalplaats van de gemeente.

2° Tarieven:
Het takelen van een voertuig wordt door de gemeente toevertrouwd aan derde. De retributie voortkomend uit het takelen wordt als volgt samengesteld:
1. Een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 75,00 EUR.
2. Een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.

§3. Bewaren van achtergelaten voertuigen

1° Principe:
Achtergelaten voertuigen, met uitzondering van fietsen, die door de politie of derde worden binnengebracht op de terreinen van de technische uitvoeringsdienst worden daar verder opgeslagen conform de wet van 4 februari 2020 tot de termijn van 6 maanden afgelopen is. Deze regeling geldt niet voor goederen die door het parket in beslag genomen zijn of door andere wettelijke bepalingen geregeld zijn.

2° Termijnen:
Alle voertuigen, met uitzondering van fietsen, worden gedurende 6 maanden opgeslagen. Na deze termijn kan de gemeente te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp. Vier maanden na het afleveren op de technische uitvoeringsdienst wordt er een aangetekend schrijven verstuurd naar de eigenaar indien deze bekend is. Als het voertuig door de eigenaar wordt opgehaald moeten alle kosten worden betaald gedragen door de gemeente tijdens de periode dat het voertuig werd bewaard.

3° Tarieven:
Het tarief voor de bewaring van voertuigen, met uitzondering van fietsen, wordt vastgesteld op 100,00 EUR per begonnen maand en per voertuig.

4° Bestemming niet afgehaalde voertuigen, met uitzondering van fietsen:
De voertuigen die niet worden afgehaald door de eigenaar krijgen de volgende bestemming:
a) Indien het voertuig nog kan en mag gebruikt worden en van nut kan zijn voor de gemeentelijke diensten, dan wordt dit behouden.
b) Het voertuig wordt individueel verkocht indien het voertuig nog voor een redelijke prijs kan en mag verkocht worden. . In geval van verkoop houdt de gemeente de opbrengst gedurende 5 jaar ter beschikking van de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden.

§4. Prestaties verricht naar aanleiding van schadegevallen

1° Principe:
Bij schade veroorzaakt door derden aan het openbaar domein, gemeentelijke eigendommen of infrastructuur worden alle kosten die nodig zijn om alles weer in zijn oorspronkelijke toestand terug te brengen, integraal doorgerekend aan de schadeverwekker.

2° Tarieven:
a) alle materialen: kostprijs
b) forfaitaire administratiekosten/beheer dossier: 50,00 EUR
c) uurloon personeel: 40,00 EUR per begonnen uur

§5. Uitvoeren van de noodzakelijke interventies , waaronder het verwijderen en opruimen van overhangende takken

1° Principe:
In het kader van de verkeersveiligheid dient er op toegezien te worden dat er op de openbare weg een vlot verkeer mogelijk is. Indien er na de nodige aanmaningen noodzakelijke interventies nodig zijn, worden alle kosten die nodig zijn om alles in een veilige toestand terug te brengen, integraal doorgerekend aan de schadeverwekker.

2° Tarieven:
a) Bij het uitvoeren van de noodzakelijke interventies door het gemeentebestuur zelf:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 50,00 EUR.
2. een uitvoeringskost van 40,00 EUR per begonnen uur en per gemeentelijk personeelslid (+150% op zaterdag; + 200% op zon- en feestdagen en tussen 22u en 6u).
3. een vervoerkost per begonnen uur per voertuig:
-bestelwagen: ........................... 30,00 EUR
-vrachtwagen:............................ 45,00 EUR
-kraan:………………….. .................. 90,00 EUR
4. voor de punten 1, 2, en 3 wordt er een minimum totaal bedrag van 125,00 EUR aangerekend.

b) Indien de gemeente de interventies via een opdracht toevertrouwt aan een derde:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 125,00 EUR.
2. een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.

c) Wanneer zowel eigen personeel en materieel van het gemeentebestuur, alsook een derde, via opdracht, moeten worden ingezet, gelden de hiervoor genoemde tarieven, met dien verstande dat de forfaitaire administratiekost slechts éénmalig aangerekend wordt ten bedrage van 125,00 EUR.
De duur van de getarifeerde prestaties is gelijk aan de tijd die verloopt tussen het uur van vertrek en het uur van aankomst in de standplaats.
Ieder begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend.
Wordt het materieel om gelijk welke reden niet gebruikt, dan wordt het aangerekend a rato van één uur. Ook voor het personeel dat, eenmaal ter plaatse, niet heeft moeten optreden, wordt een forfaitaire prestatie van één uur aangerekend.
Deze retributie is verschuldigd door de eigenaar of door zijn rechtverkrijgenden.

§6. Andere prestaties door gemeentelijke diensten

1° Stamboomnavorsingen en ander administratief opzoekingswerk :
Stamboomnavorsingen en ander administratief opzoekingswerk (stedenbouwkundige inlichtingen uitgezonderd), verricht door gemeentepersoneel, worden aangerekend aan 40,00 EUR per begonnen uur.

2° Het aanbrengen, door de gemeentelijke aanplakker, van allerhande aanplakbiljetten zichtbaar vanaf de openbare weg:
De tarieven worden als volgt vastgesteld :
a) 3,00 EUR voor aanplakbrieven die ten hoogste 1m² oppervlakte hebben.
b) 4,00 EUR voor aanplakbrieven die meer dan 1m² oppervlakte hebben.
De betaling van de retributie geeft recht tot aanplakking van één exemplaar van de aanplakbrief op ieder van de plaatsen door het college van burgemeester en schepenen aangewezen.
Worden aan de betaling van de retributie niet onderworpen, de aanplakbrieven die vrijgesteld zijn van de Rijksbelastingen op de aanplakkingen.
De retributie zal trimestrieel gefactureerd worden aan de aanvrager.

3° Het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen :
Het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen worden per individuele aanvraag aangerekend aan 100,00 EUR per kadastraal perceel overeenkomstig de wettelijke bepalingen opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).

4° Fotokopies van bestuursdocumenten door de gemeentelijke diensten:
Voor het afleveren van fotokopies van bestuursdocumenten door de gemeentelijke diensten, wordt de retributie als volgt bepaald:
a) 0,10 EUR per afgeleverde fotokopie A4-formaat zwart/wit.
b) 0,25 EUR per afgeleverde fotokopie A3-formaat zwart/wit.
c) 1,00 EUR per afgeleverde fotokopie A4-formaat kleur.
d) 2,50 EUR per afgeleverde fotokopie A4-formaat kleur.

Art.2. Aan de retributieplichtige of zijn rechtverkrijgenden wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt ingevorderd overeenkomstig het algemeen reglement op de aanrekening van administratieve kosten in verband met het innen van facturen toepasselijk op de retributiereglementen, andere reglementen en de huurcontracten.

Art.3. Het retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten , zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24/02/2016, wordt opgeheven.

Art.4. Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024.

Art.5. Dit besluit wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.