Terug
Gepubliceerd op 28/05/2025

Notulen  OCMW raad

di 29/04/2025 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Geert Bovyn, Voorzitter
Davy Suffeleers, Burgemeester - waarnemend
Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Schepenen
Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Leden
Lidie Vansingel, Marijke Sué, Algemeen directeur - waarnemend
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Pieter Verheyden, Arnout Coel, Leden

De voorzitter opent de zitting op 29/04/2025 om 23:48.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2025.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 maart 2025 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      ARGUMENTATIE

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Lidie Vansingel, Marijke Sué, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 25 maart 2025 goed.

  • Openbaar

    • DIENSTENCENTRUM

      • 70 Instellingen van het OCMW en instellingen in de welzijnssector - algemeen

        • Overeenkomst Consultatiebureau vertegenwoordigd door Wiegwijs

          FEITEN EN CONTEXT

          Op het Vast Bureau van 17 maart 2025 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.

          Namelijk het ter beschikking stellen van lokalen in het Huis van het Kind Lubbeek, Staatsbaan 126, voor Wiegwijs om een consultatiebureau uit te bouwen.

          Lokaal AC09 wordt gebruikt door de verpleegkundige. Lokaal AC010 wordt gebruikt door de arts. Beide lokalen zijn exclusief.

          De zaal met keuken wordt enkel tijdens de consultatie-uren ter beschikking gesteld.

          Het betreft in totaal 3 lokalen.

          Volgende artikels werden goedgekeurd:

          Artikel 1. Het vast bureau gaat akkoord met het ter beschikking stellen van de lokalen AC09 en AC10. De zaal met keuken wordt ter beschikking gesteld tijdens de consultatie-uren. Dit alles voor een maandelijkse vergoeding.

          Artikel 2. Het vast bureau gaat akkoord met de bruikleenovereenkomst ingaand op 3 februari 2025.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur Artikel 84;

          Gebruikersovereenkomst tussen OCMW Lubbeek en Wiegwijs.

          ARGUMENTATIE

          Kadert binnen het actiepunt: Uitbouwen van het Huis van het Kind

          FINANCIEN

          De inkomsten van het OCMW zullen verhoogd worden met 900 euro per jaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Lidie Vansingel, Marijke Sué, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

           Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bruikleenovereenkomst met Wiegwijs goed, ingaand vanaf 3 februari 2025.

    • SOCIALE DIENST

      • 681 Overeenkomsten

        • Opzegging convenant met FEDASIL Lokaal Opvang Initiatief LOI "Broekstraat 69 te 3210 Lubbeek" - beëindigen huurcontract

          FEITEN EN CONTEXT

          Momenteel beschikt het OCMW Lubbeek over één convenant met addendum voor een Lokaal opvanginitiatief (LOI) met 6 plaatsen gelegen in de Broekstraat 69 te Lubbeek. De convenant wordt uitgevoerd in een huurwoning die het OCMW huurt op de private huurmarkt. De woning werd gehuurd bij besluit OR van 21/09/2017 ter vervanging van het oorspronkelijke LOI gelegen op Ledigheid 44 te Lubbeek. De convenant heeft 6 LOI-plaatsen. 

          Dit zijn de enige resterende plaatsen in Lubbeek in kader van LOI.

          Momenteel zijn deze 6 plaatsen geschorst – wat betekent dat de gemeente sinds 01/08/2024 geen financiële tegemoetkoming meer krijgt van de federale overheid. De schorsing van het LOI voor onbepaalde duur werd gemotiveerd beslist in de zitting van het VB van 30/07/2024. (zie bijlage)
          Geschorste LOI-plaatsen worden de facto niet meer tot geconventioneerde opvangplaatsen in België gerekend wanneer ze langer dan één jaar geschorst zijn.

          Bij eenzijdige verbreking van de LOI-overeenkomst door een van de partijen, moet een opzegtermijn van zes maanden worden gerespecteerd. De opzeg moet via aangetekend schrijven aan de andere partij worden meegedeeld. De opzegtermijn start op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzeg is ontvangen.

          De LOI-woning werd omgevormd tot noodwoning gezien de erkende LOI-bewoners geen alternatieve huisvesting konden vinden omwille van de grote gezinssituatie. Nadat de erkende LOI-bewoners als erkende vluchtelingen deze noodwoning hadden verlaten, werd de woning gepoetst door een externe poetsfirma.

          Intussen heeft de woning nog tijdelijk een andere bestemming gekregen, en werd ze tijdelijk voorbehouden voor onvoorziene woningnood zoals noodopvang voor het OCMW omwille van de renovatie van de 2 transitwoningen gelegen Meenselstraat 56 te 3211 Binkom. Deze renovatie werd tegen 01/02/2025 afgerond volgens de technische diensten en de woningen te Binkom fungeren weer beiden als noodopvang.

          Een beslissing tot bestemmingsbepaling dringt zich op, zowel rond de woning als de geschorste convenant. Dit impliceert een beleidsbeslissing.

          De plaatsbeschrijving bij intrede werd met gedetailleerd fotodossier tegensprekelijk opgemaakt op 17/10/2017 door landmeterskantoor Van Eester in opdracht van het OCMW. (kostprijs € 338,80).

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          Art. 57 ter, organieke wet  08/07/1976 en Wet 8 mei 2013, art. 25, I: 1 september 2013

          De territoriale bevoegdheid van de OCMW's voor asielzoekers wordt bepaald door de specifieke bevoegdheidsregel van artikel 2, §5, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn

          Het wettelijk kader voor de opvang is bepaald door artikel 64 van de wet op de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen van 12 januari 2007, dat bepaalt dat de OCMW’s opvangstructuren kunnen organiseren door middel van een conventie met Fedasil

          De terugbetaling door Fedasil van de kosten verbonden aan de materiële hulp aangeboden door de OCMW’s aan een begunstigde van de opvang in een LOI wordt bepaald door het Koninklijk Besluit van 24 juli 2012

          Huurovereenkomst woning Broekstraat 69

          Afgesloten convenant(en) Fedasil

          We verwijzen naar de opeenvolgende gunstige adviezen:

          • Van het BCSD van zitting 01/04/2025
          • Het besluit van het Vast bureau van zitting 07/04/2025
          • De commissievergadering van zitting 15/04/2025
          ARGUMENTATIE

          Dat opvang van asielzoekers belangrijk is, staat buiten kijf. Sinds 2000 dragen lokale besturen hun steentje bij met Lokale Opvanginitiatieven (LOI's), dat is kortdurende, kleinschalige opvang in woningen en appartementen die de OCMW's inhuren op de private huurmarkt en waar mensen intensieve begeleiding krijgen.

          Waar er in 2015 nog 10.000 LOI-plaatsen waren, is dat aantal nu gedaald tot 4.125. Waarom?
          - omdat ook een lokaal bestuur geen deftige en betaalbare woningen meer vindt op de private huurmarkt. Heel wat mensen zoeken in dezelfde vijver die al even compleet verzadigd is. (Volgens berichtgeving bedraagt de gemiddelde huurprijs € 1000,00/maand voor een degelijke gezinswoning).
          - omdat het jojo-beleid van de federale overheid er mee voor zorgde dat de animo bij lokale besturen, afnam. Constant moeten op- en afbouwen is niet efficiënt, het doet veel opvangplaatsen verloren gaan die even later weer broodnodig blijken te zijn.
          - Vaak zijn er, zoals in Lubbeek, aanhoudende problemen en informele klachten van buurtbewoners die de integratie van LOI-bewoners niet bevorderen.

          Een lokaal opvanginitiatief is een zeer waardevol instrument met bestaansreden. Maar gelet op de krapte op de woningmarkt en de acute situatie met het hoge aantal mensen dat vandaag opvang nodig heeft is dit instrument volgens de sociale dienst voorbijgestreefd. Ook de VVSG pleit er ondertussen bij staatssecretaris Nicole de Moor voor om vandaag vooral in te zetten op grootschalige, collectieve opvang. Die leidt meteen tot veel meer plaatsen dan hier en daar een woning of appartement.

          De inzet van de sociale dienst is de laatste jaren bijna gereduceerd tot een vorm van immomakelaar die zeer intensief opzoek gaat naar geschikte woningen en ondersteunend optreed naar de kandidaat huurders die een zeer negatief profiel hebben op de verzadigde huurmarkt (leefloon, vreemde origine, de Nederlandse taal vaak niet machtig, geen beroepsprofiel en vaak laag geschoold, ... )

          De keuze voor gezinnen i.p.v. alleenstaanden werd ingegeven door het gegeven dat gezinnen veel eenvoudiger te integreren zijn in de lokale gemeenschap van een landelijke gemeente. De integrale zorg voor een gezin is ook eenvoudiger dan de integratie van meerdere alleenstaande jonge mannen die naar de grootsteden trekken. de doorstroom van deze gezinnen bemoeilijkt in de krappe huurmarkt echter ernstig de doorstroom.

          Dd. 16/01/2025 werden de cijfers van asielaanvragen 2024 bekendgemaakt in alle kranten. Vorig jaar is het aantal asielaanvragen gepiekt naar het hoogste aantal sinds de vluchtelingencrisis van 2015. Bijna de helft van de asielzoekers was al geregistreerd in een ander Europees land, In 2024 hebben 39.615 personen een verzoek ingediend om internationale bescherming bij de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), bijna 12 procent meer dan het jaar voordien. Uiteraard voornamelijk Palestijnen.

          Uit de cijfers blijkt dat vorig jaar 15.685 asielzoekers geregistreerd waren in andere Europese landen maar doorreisden naar België.

          De meest recente cijfers (feb. 2025 vindt u als bijlage)

          Prioritair wordt de hotelopvang en daarna geleidelijk de opvang van asielzoekers in individuele huizen en appartementen via de OCMW’s (LOI’s) geleidelijk afgebouwd. Men streeft naar zuivere materiële opvang, iets wat niet in een LOI kan worden verleend.

          FINANCIEN

          De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.

          Actienummer

           GBB
          Beleidscode (omschrijving en nummer)  0903-00
          Algemene rekening + omschrijving  
          Bedrag uitgave inclusief BTW  90.000
          Aannemer/leverancier/instantie  
          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar  60.000

          Visum: geen visum vereist

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Lidie Vansingel, Marijke Sué, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Pascale Alaerts, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Ylana Van Aerschot, Reinhard Wollants
          Tegenstanders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Tom Harding, Silvana Valente
          Onthouders: Hugo Simoens, Ellen Lammens, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems
          Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Opzeggen van de momenteel tijdelijk geschorste convenant en addendum met FEDASIL met ingang 01/05/2025 (aangifte besluit)

          Art. 2. Opzeggen van de lopende huurovereenkomst Broekstraat 69 te 3210 Lubbeek met ingang van 01/05/2025 met een opzegperiode van 3 maanden, zonder verbrekingsvergoeding.
          Art. 3. De plaatsbeschrijving bij uittrede zal tegensprekelijk worden opgemaakt in onderling overleg met de verhuurder of bij aanstelling landmeterskantoor, die de plaatsbeschrijving bij intrede heeft uitgevoerd.

De voorzitter sluit de zitting op 30/04/2025 om 00:11.

Namens OCMW raad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Geert Bovyn
Voorzitter