Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 22/04/2024 - 13:00

Kennisname: Rooilijnplan tot afschaffing - verplaatsing van voetweg 45 te Pellenberg - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
FEITEN EN CONTEXT

1.      Voorgeschiedenis algemene aanpak

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • Ter uitvoering van het beleidskader in de kompasnota werd, in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt. Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018. Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel de kompasnota en het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat. Het uitvoeren van dit actieplan werd dan ook opgenomen in het klimaatactieplan van de gemeente Lubbeek (GR 27/6/2023)

2.      Procedurele geschiedenis van Voetweg 45

In de atlas staat beschreven dat Voetweg 45 volgende verbinding maakte: Sentier de l'église de Pellenberg à Lovenjoul. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin de Melse.

In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:

  1. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 4, gaande van perceel 64 tot en met 68.
  2. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 6, gaande van perceel 86 tot en met 29.

Aan het eerste deel werd in 1985 een trajectwijziging aangebracht. Het is niet dat deel dat in deze procedure behandeld wordt.

Voetweg 45 was in de Atlas 1,65m breed en over zijn totale lengte 930m lang.

 

Landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Landmeetbureau Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het Rooilijnplan tot afschaffen - verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg.

Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee aangesteld.

Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor afschaffen - verplaatsen van Voetweg 45 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.

 

3.      Huidige toestand van Voetweg 45

Voetweg 45 te Pellenberg bestaat uit 2 delen.

Het eerste deel begint in de Kleine Ganzendries en eindigt aan de Kerk. Dit deel wordt niet behandeld in dit dossier.

Het tweede deel van voetweg nr. 45 begint ter hoogte van de woning Sint-Barbaradreef nr. 4 en loopt door velden tot aan de losweg die aansluiting geeft op voetweg nr. 17 te Bierbeek.

  • De voetweg is hier gelegen op de  kadastrale percelen 98R, 98 E3, 98P3, 98Y2, 104G, 104K, 104L en 116B.
  • De voetweg is niet zichtbaar, noch toegankelijk op deze kadastrale percelen. 

 

Historisch belang van Voetweg 45 te Pellenberg

Het tweede deel van Voetweg 45, dat in dit dossier behandeld wordt, komt niet voor op kaarten die ouder zijn dan de Atlas der Buurtwegen. We vinden dit deel van de weg nog op de kaart van Vandermaelen en de topokaart uit 1873. In 1904 blijft nog een stukje van het oorspronkelijk traject aansluitend op de losweg zichtbaar. Vanaf 1939 is dit deel van voetweg 45 niet meer zichtbaar op kaarten. Ook op luchtfoto’s zien we geen spoor van deze weg. Hij is dus al ruim 100 jaar niet meer in gebruik.

Verbindingsfunctie van Voetweg 45 te Pellenberg

Gezien het feit dat dit deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, heeft dit deel van de weg op dit moment ook geen verbindingsfunctie. Door de participanten werd in de kompasnota gepleit voor verkeersveilige verbindingen met het centrum van Pellenberg naar de site van het UZ waar ook aansluiting gevonden wordt op waardevolle natuurgebieden. Wenslijnen 38 en 70 lopen indirect in de buurt van dit deel van de weg.

Recreatieve rol van Voetweg 45 te Pellenberg

Gezien het feit dat dit deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, ligt er op de wegzate ook geen recreatieve wandel- of fietsweg. Het wandelknooppuntennetwerk gebruikt in dit gebied andere paden.

Ruimtelijke kadering van Voetweg 45 te Pellenberg

Het, te verleggen deel, van voetweg 45 van aan de Sint-Barbaradreef rechts van nr4 aansluitende op voetweg 17 ligt volgens het originele gewestplan Leuven (7/4/1977) in behoudens voor de perceellengte van percelen 98R3 en 98E3, die in  Gebied voor gemeenschapsvoorzieningen liggen, in agrarich gebied (code 00_0900) 

Beleidsmatige aspecten

Voetweg 45 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.

Voetweg 45 te Pellenberg werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om Voetweg 45 Te openen.

4.      Gewenste toestand Voetweg 45

Door de ontwikkeling van de schoolomgeving op de UZ-site is er een grote behoefte aan een veilige fietsverbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de site. Door voetweg 45 af te schaffen op de kadastrale percelen 98R, 98E3 , 98Z4, 98y2, 104G, 104K, 104L en 116B en hem op de kadastrale percelen 98B5 en 98Z4 te verplaatsen naar de perceelsgrens wordt een schakel gecreëerd in deze veilige verbinding, met name het stukje tussen de Ganzendries en de schoolsite.

Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.

5.      Overleg en akkoord eigenaars

Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen

Met brief d.d. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde

JURIDISCHE GRONDEN
  • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt;
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
  • De wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19. De procedure voor afschaffing van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2, artikels 20 tot 23. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Eventuele vorige gemeenteraadsbeslissingen in te trekken
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 10 januari 2019 in verband met het trage wegen actieplan
ARGUMENTATIE

Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:

(art. 3, Gemeentewegendecreet)

Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grotere verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmaziger netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.

We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.

Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)

Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing

Algemeen belang

Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan. Daarom wordt de meerwaarde van de verplaatsing voor verschillende functies afgewogen:

1.      Historisch belang

Deze voetweg kent geen historische continuïteit, noch qua principe van verbinding, en al helemaal niet wat betreft de ligging.

2.      Verbindingsfunctie

Doordat het oude traject al 100 jaar in onbruik is, was de verbindingsfunctie verloren gegaan. Door de verplaatsing creëren we een essentiële link in de verbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de UZ-site.

3.      Recreatieve functie

Door de verplaatsing van dit deel van de voetweg is er een extra mogelijkheid om het gebied te bewandelen.

Verkeersveiligheid en ontsluiting

Het verleggen van deze voetweg creëert een veiliger verbinding naar de school

Eigen gemeentelijk afwegingskader

Voetweg 45 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met Te openen als doel. 

Conclusie

Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen

De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

FINANCIEN

Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.

BESLUIT

Enig artikel. Kennis te nemen van het dossier en het ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.