In de atlas staat beschreven dat Voetweg 45 volgende verbinding maakte: Sentier de l'église de Pellenberg à Lovenjoul. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin de Melse.
In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:
Aan het eerste deel werd in 1985 een trajectwijziging aangebracht. Het is niet dat deel dat in deze procedure behandeld wordt.
Voetweg 45 was in de Atlas 1,65m breed en over zijn totale lengte 930m lang.
Landmeter Jan Bogaerts van landmeterskantoor Landmeetbureau Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het Rooilijnplan tot afschaffen - verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Dirk Vanderwegen van Landmeterskantoor Vanderwegen BVBA, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor afschaffen - verplaatsen van Voetweg 45 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Voetweg 45 te Pellenberg bestaat uit 2 delen.
Het eerste deel begint in de Kleine Ganzendries en eindigt aan de Kerk. Dit deel wordt niet behandeld in dit dossier.
Het tweede deel van voetweg nr. 45 begint ter hoogte van de woning Sint-Barbaradreef nr. 4 en loopt door velden tot aan de losweg die aansluiting geeft op voetweg nr. 17 te Bierbeek.
Het tweede deel van Voetweg 45, dat in dit dossier behandeld wordt, komt niet voor op kaarten die ouder zijn dan de Atlas der Buurtwegen. We vinden dit deel van de weg nog op de kaart van Vandermaelen en de topokaart uit 1873. In 1904 blijft nog een stukje van het oorspronkelijk traject aansluitend op de losweg zichtbaar. Vanaf 1939 is dit deel van voetweg 45 niet meer zichtbaar op kaarten. Ook op luchtfoto’s zien we geen spoor van deze weg. Hij is dus al ruim 100 jaar niet meer in gebruik.
Gezien het feit dat dit deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, heeft dit deel van de weg op dit moment ook geen verbindingsfunctie. Door de participanten werd in de kompasnota gepleit voor verkeersveilige verbindingen met het centrum van Pellenberg naar de site van het UZ waar ook aansluiting gevonden wordt op waardevolle natuurgebieden. Wenslijnen 38 en 70 lopen indirect in de buurt van dit deel van de weg.
Gezien het feit dat dit deel van de weg al 100 jaar niet meer in gebruik is, ligt er op de wegzate ook geen recreatieve wandel- of fietsweg. Het wandelknooppuntennetwerk gebruikt in dit gebied andere paden.
Het, te verleggen deel, van voetweg 45 van aan de Sint-Barbaradreef rechts van nr4 aansluitende op voetweg 17 ligt volgens het originele gewestplan Leuven (7/4/1977) in behoudens voor de perceellengte van percelen 98R3 en 98E3, die in Gebied voor gemeenschapsvoorzieningen liggen, in agrarich gebied (code 00_0900)
Voetweg 45 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Voetweg 45 te Pellenberg werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om Voetweg 45 Te openen.
Door de ontwikkeling van de schoolomgeving op de UZ-site is er een grote behoefte aan een veilige fietsverbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de site. Door voetweg 45 af te schaffen op de kadastrale percelen 98R, 98E3 , 98Z4, 98y2, 104G, 104K, 104L en 116B en hem op de kadastrale percelen 98B5 en 98Z4 te verplaatsen naar de perceelsgrens wordt een schakel gecreëerd in deze veilige verbinding, met name het stukje tussen de Ganzendries en de schoolsite.
Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.
Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen
Met brief d.d. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grotere verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmaziger netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid.
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan. Daarom wordt de meerwaarde van de verplaatsing voor verschillende functies afgewogen:
Deze voetweg kent geen historische continuïteit, noch qua principe van verbinding, en al helemaal niet wat betreft de ligging.
Doordat het oude traject al 100 jaar in onbruik is, was de verbindingsfunctie verloren gegaan. Door de verplaatsing creëren we een essentiële link in de verbinding tussen de woonkern van Pellenberg en de UZ-site.
Door de verplaatsing van dit deel van de voetweg is er een extra mogelijkheid om het gebied te bewandelen.
Het verleggen van deze voetweg creëert een veiliger verbinding naar de school
Voetweg 45 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met Te openen als doel.
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.
Enig artikel. Kennis te nemen van het dossier en het ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.