Terug
Gepubliceerd op 24/04/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 22/04/2024 - 13:00

Kennisname rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing voetweg 34 te Pellenberg - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
FEITEN EN CONTEXT

1.      Voorgeschiedenis algemene aanpak

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • Ter uitvoering van het beleidskader in de kompasnota werd, in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt. Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018. Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel de kompasnota en het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat. Het uitvoeren van dit actieplan werd dan ook opgenomen in het klimaatactieplan van de gemeente Lubbeek (GR 27/6/2023)

2.      Procedurele geschiedenis van Voetweg 34

In de atlas staat beschreven dat Voetweg 34 volgende verbinding maakte: Sentier de la ferme dit Dame Blanche à Lubbeek. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Sentier de la Chapelle de Pellenberg.

In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:

  1. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 3, gaande van perceel 114 tot en met 1.
  2. Deze voetweg is te vinden op kaartblad 4, gaande van perceel 16 tot en met 135. Dit laatste deel van voetweg 34 werd reeds afgeschaft bij besluit van de Deputatie dd. 22/4/1982.

Hij was 1,65m breed en over zijn totale lengte 1999m lang.

Bij besluit van de Deputatie van 17/10/1969 werd het deel tussen de Kapelstraat en Loveld afgeschaft. Bij besluit van de Deputatie van 22/4/1982 werd het deel van voetweg 34 tussen de huidige Kapelstraat en Lubbeekstraat afgeschaft.

Het is noodzakelijk om de juridische en de feitelijke toestand van het resterende stuk voetweg met elkaar in overeenstemming te brengen.

Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot verplaatsing van Voetweg 34 te Pellenberg.

Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Intertopo van Intertopo aangesteld.

Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor verplaatsing van Voetweg 34 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.

 

3.      Huidige toestand van Voetweg 34

Voetweg 34 bevindt zich tussen de Lostraat en de Meistraat. Het nog bestaande deel van voetweg 34 kan ook gezien worden als twee delen:

  • Deel 1 van voetweg 34 loopt langs de perceelsgrens van percelen 50C, 51D en 51E. Dit deel van de voetweg is een wandelweg die zichtbaar is en toegankelijk.
  • Deel2 van voetweg 34 doorkruist de percelen 75H, 76C, 76E, 76F. Dit deel is aardeweg die niet zichtbaar meer is.

Historisch belang van Voetweg 34 te Pellenberg

Voetweg 34 komt niet voor op oudere kaarten dan de Atlas der Buurtwegen. De volledige weg is zichtbaar op topografische kaarten tot 1939. Vanaf de jaren 60 is deel 2 niet meer zichtbaar op de kaarten. De verbinding met de Lostraat is op kaart zichtbaar sinds de jaren 80. Op de luchtfoto van 1947 is al te zien dat deel2 niet meer ‘tekent’, wat erop wijst dat dit deel van de weg al voor de jaren 40 van vorige eeuw zijn gebruiksfunctie verloren heeft.

Verbindingsfunctie van Voetweg 34 te Pellenberg

Voetweg 34 maakt deel uit van wenslijnen 28 en 47, zoals vermeld in de Kompasnota. Wenslijn 28 is de virtuele verbinding tussen de kern van Pellenberg en het Gasthuisbos. Wenslijn 47 is de verbinding tussen de zone Loveld en de Kern van Pellenberg.

Vanaf de Meistraat wordt de voetweg gebruikt door landbouwvoertuigen om toegang te nemen tot de achterliggende percelen. Via perceel 51E is er een aansluiting met de Lostraat.

Recreatieve rol van Voetweg 34 te Pellenberg

De bedding van voetweg 34 is niet opgenomen in bestaande wandeling.

Zoals te zien is in bijlage x is het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat doorsneden door enkele wandelverbindingen van het wandelknooppuntennet. Enkele van deze verbindingen zijn ook opgenomen in het MB van de toegankelijkheidsregeling van het Groot Gasthuisbos.

Ruimtelijke kadering van Voetweg 34 te Pellenberg

Voetweg 34 ligt in het open ruimtegebied rond de kern Pellenberg. Hij ligt in landbouwgebied met belangrijke landschappelijke en natuurlijke waarden. De kompasnota gaat uit van een verbinding tussen de verschillende geïsoleerd gelegen natuurgebieden.

Voetweg 34 ligt volgens het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in landschappelijk waardevolle agrarische gebied (code 00_0901) tegen de Meistraat in woongebied met een landelijk karakter (code 00_0102)

Beleidsmatige aspecten

Voetweg 34 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.

Voetweg 34 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om Voetweg 34 Deels te openen/Af te schaffen.

4.      Gewenste toestand Voetweg 34

Voorgesteld word om het eerste deel van voetweg 34 te bevestigen en het tweede deel van de voetweg af te schaffen en te verplaatsen naar de de facto verbinding met de Lostraat die bestaat op perceel 51E.

Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.

5.      Overleg en akkoord eigenaars

Op 20/2/2024 werden de eigenaars per brief uitgenodigd om te praten over de mogelijkheden voor deze voetweg. Gesprekken met wie in gesprek wou gaan hadden plaats in maart 2024

 

JURIDISCHE GRONDEN
  • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt;
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018
  • De wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19. De procedure voor afschaffing van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2, artikels 20 tot 23. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 10 januari 2019 in verband met het trage wegen actieplan
ARGUMENTATIE

Argumentatie GWD art. 3 & 4

Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:

(art. 3, Gemeentewegendecreet)

Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grotere verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmaziger netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.

We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.

(art. 4, Gemeentewegendecreet)

Algemeen belang

Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.

1.      Historisch belang

Vermits luchtfoto’s aantonen dat het te verplaatsen deel van de voetweg al bijna 100 jaar niet meer gebruikt wordt, heeft deze verplaatsing geen impact op het historisch belang van de weg.

2.      Verbindingsfunctie

Binnen het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat zijn voldoende mogelijkheden voor het realiseren van wenslijn 28: kern van Pellenberg-Gasthuisbos. Het huidige gebruik door landbouwvoertuigen blijft mogelijk.

3.      Recreatief

Vermits het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat al doorsneden wordt door enkele wandelverbindingen van het wandelknooppuntennet, zal het afschaffen van een deel van de voetweg geen negatieve impact hebben op de recreatieve wandelmogelijkheden.

Verkeersveiligheid en ontsluiting

De ontsluiting van de landbouwpercelen wordt niet gehinderd door het verplaatsen van deel2 van de voetweg.

Eigen gemeentelijk afwegingskader

Voetweg 34 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met Deels te openen/Af te schaffen als doel. De hier voorliggende beslissing is een uitvoering van dit plan.

 

Conclusie

Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen

De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

FINANCIEN

De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag. 

Eventuele verschuldigde meer en minwaarden volgens schattingsverslag zijn verschuldigd door/aan de respectievelijke eigenaren.
BESLUIT

Enig artikel. Kennis te nemen van het dossier en het ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.