In de atlas staat beschreven dat Voetweg 34 volgende verbinding maakte: Sentier de la ferme dit Dame Blanche à Lubbeek. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Sentier de la Chapelle de Pellenberg.
In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:
Hij was 1,65m breed en over zijn totale lengte 1999m lang.
Bij besluit van de Deputatie van 17/10/1969 werd het deel tussen de Kapelstraat en Loveld afgeschaft. Bij besluit van de Deputatie van 22/4/1982 werd het deel van voetweg 34 tussen de huidige Kapelstraat en Lubbeekstraat afgeschaft.
Het is noodzakelijk om de juridische en de feitelijke toestand van het resterende stuk voetweg met elkaar in overeenstemming te brengen.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot verplaatsing van Voetweg 34 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Intertopo van Intertopo aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor verplaatsing van Voetweg 34 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Voetweg 34 bevindt zich tussen de Lostraat en de Meistraat. Het nog bestaande deel van voetweg 34 kan ook gezien worden als twee delen:
Voetweg 34 komt niet voor op oudere kaarten dan de Atlas der Buurtwegen. De volledige weg is zichtbaar op topografische kaarten tot 1939. Vanaf de jaren 60 is deel 2 niet meer zichtbaar op de kaarten. De verbinding met de Lostraat is op kaart zichtbaar sinds de jaren 80. Op de luchtfoto van 1947 is al te zien dat deel2 niet meer ‘tekent’, wat erop wijst dat dit deel van de weg al voor de jaren 40 van vorige eeuw zijn gebruiksfunctie verloren heeft.
Voetweg 34 maakt deel uit van wenslijnen 28 en 47, zoals vermeld in de Kompasnota. Wenslijn 28 is de virtuele verbinding tussen de kern van Pellenberg en het Gasthuisbos. Wenslijn 47 is de verbinding tussen de zone Loveld en de Kern van Pellenberg.
Vanaf de Meistraat wordt de voetweg gebruikt door landbouwvoertuigen om toegang te nemen tot de achterliggende percelen. Via perceel 51E is er een aansluiting met de Lostraat.
De bedding van voetweg 34 is niet opgenomen in bestaande wandeling.
Zoals te zien is in bijlage x is het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat doorsneden door enkele wandelverbindingen van het wandelknooppuntennet. Enkele van deze verbindingen zijn ook opgenomen in het MB van de toegankelijkheidsregeling van het Groot Gasthuisbos.
Voetweg 34 ligt in het open ruimtegebied rond de kern Pellenberg. Hij ligt in landbouwgebied met belangrijke landschappelijke en natuurlijke waarden. De kompasnota gaat uit van een verbinding tussen de verschillende geïsoleerd gelegen natuurgebieden.
Voetweg 34 ligt volgens het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in landschappelijk waardevolle agrarische gebied (code 00_0901) tegen de Meistraat in woongebied met een landelijk karakter (code 00_0102)
Voetweg 34 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Voetweg 34 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om Voetweg 34 Deels te openen/Af te schaffen.
Voorgesteld word om het eerste deel van voetweg 34 te bevestigen en het tweede deel van de voetweg af te schaffen en te verplaatsen naar de de facto verbinding met de Lostraat die bestaat op perceel 51E.
Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.
Op 20/2/2024 werden de eigenaars per brief uitgenodigd om te praten over de mogelijkheden voor deze voetweg. Gesprekken met wie in gesprek wou gaan hadden plaats in maart 2024
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grotere verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmaziger netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Vermits luchtfoto’s aantonen dat het te verplaatsen deel van de voetweg al bijna 100 jaar niet meer gebruikt wordt, heeft deze verplaatsing geen impact op het historisch belang van de weg.
Binnen het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat zijn voldoende mogelijkheden voor het realiseren van wenslijn 28: kern van Pellenberg-Gasthuisbos. Het huidige gebruik door landbouwvoertuigen blijft mogelijk.
Vermits het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat al doorsneden wordt door enkele wandelverbindingen van het wandelknooppuntennet, zal het afschaffen van een deel van de voetweg geen negatieve impact hebben op de recreatieve wandelmogelijkheden.
De ontsluiting van de landbouwpercelen wordt niet gehinderd door het verplaatsen van deel2 van de voetweg.
Voetweg 34 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met Deels te openen/Af te schaffen als doel. De hier voorliggende beslissing is een uitvoering van dit plan.
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot de loutere dossierskosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag.
Enig artikel. Kennis te nemen van het dossier en het ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.