De voorzitter opent de zitting op 30/11/2021 om 20:02.
Op 29 juni 2021 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 29 juni 2021 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.
Op 19 oktober 2021 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 goedgekeurd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 19 oktober 2021 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 wordt goedgekeurd.
Historiek:
De gemeente besliste op 23 augustus 2021 om de vangacties van zwerfkatten toe te voegen aan het takenpakket van het dierenasiel De Zorghoeve vzw, Tiensestraat 97, 3473 Kortenaken, waarmee de gemeente een samenwerkingsovereenkomst heeft sinds april 2019 (in bijlage) en niet langer een beroep te doen op vrijwilligers voor de vangacties van zwerfkatten om onderstaande redenen:
De Zorghoeve vzw mailde op 13 oktober 2021 een addendum door aan de bestaande samenwerkingsovereenkomst van april 2019, naar aanleiding van de uitbreiding van hun opdracht met de vangacties van zwerfkatten. De zaakvoerders beslisten om de gemeente Lubbeek voor die drie resterende maanden oktober, november en december 2021 geen verhoogde bijdrage/inwoner aan te rekenen.
Inhoud van het door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurde addendum op 18 oktober 2021 (in bijlage):
Bijkomend zal de VZW de Zorghoeve vanaf oktober 2021
Zwerfkatten vangen: Hieronder wordt verstaan dat de gemeentelijke diensten van Lubbeek voor de meldingen van zwerfkatten, gedaan door inwoners uit de gemeente Lubbeek, aan De Zorghoeve VZW de opdracht geven om deze katten te vangen en binnen te brengen bij de dierenarts waarmee de gemeente Lubbeek een samenwerkingsovereenkomst heeft. Na sterilisatie/castratie en behandeling worden de zwerfkatten terug opgehaald door De Zorghoeve en uitgezet op de plaats van de vangst, met uitzondering van socialiseerbare zwerfkittens, die door De Zorghoeve worden opgevangen om te worden aangeboden ter adoptie van zodra ze de vereiste leeftijd hebben bereikt
Wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst t.o.v. de huidige overeenkomst d.d. april 2019:
- de vangkooien uitzetten en ophalen bij de melders
- de gevangen zwerfkatten naar de dierenarts waarmee de gemeente samenwerkt, brengen voor behandeling
- de behandelde zwerfkatten ophalen bij de dierenarts en de zwerfkatten weer uitzetten op de vanglocatie
(De kittens, jonger dan 12 weken en nog te socialiseren, worden zoals reeds het geval was, opvangen door De Zorghoeve vzw: ze krijgen indien mogelijk een plaatsje in een gastgezin en vanaf 12 weken (na behandeling/sterilisatie/castratie) worden ze ter adoptie aangeboden.)
Volledig ontwerp van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst vanaf 1 januari 2022 in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2019 om de samenwerkingsovereenkomst tussen dierenbescherming en zorgboerderij De Zorghoeve vzw, Dorpstraat 681, 3061 Leefdaal te laten starten vanaf 1 mei 2019 met de keuze voor optie 1 (small) voor 0.25 euro/inwoner/jaar.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
De uitgave is gedeeltelijk voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 vanaf budgetjaar 2022:
Het krediet van 2022/GBB/0470-00/6131700/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding vrijwilligers zwerfkatten) wordt in de aanpassing van het meerjarenplan, vanaf het budgetjaar 2022 verschoven naar 2022/GBB/0470-00/6493000/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding dierenasiel De Zorghoeve vzw)
code |
2022/GBB/0470-00/6493000/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0470-00 Dierenbescherming |
Algemene rekening |
6493000 Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen |
Investeringsproject |
Geen investeringsproject |
|
|
Raming uitgavekrediet |
€3.750 |
Beschikbaar krediet |
€3.750 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€5.100 (0.35€ * 14.561 inwoners 2020) |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Dierenasiel De Zorghoeve vzw |
|
|
code |
2022/GBB/0470-00/6131700/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Erelonen, vergoedingen vrijwilligers zwerfkatten |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0470-00 Dierenbescherming |
Algemene rekening |
6131700 Erelonen, vergoedingen vrijwilligers |
Investeringsproject |
Geen investeringsproject |
|
|
Raming uitgavekrediet |
€1.500,00 |
Beschikbaar krediet |
€1.500,00 |
Voorziene raming/kostprijs/… |
€0,00 |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Artikel. 1. keurt de bijgevoegde vernieuwde samenwerkingsovereenkomst met dierenasiel De Zorghoeve vzw, Tiensestraat 97, 3473 Kortenaken, met als startdatum 1 januari 2022, goed voor een jaarlijkse bijdrage van 0.35€/inwoner.
Art.2. machtigt Theo Francken, burgemeester en Hugo Simoens, voorzitter, om deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst met De Zorghoeve vzw, met startdatum 1 januari 2022, te ondertekenen.
Art.3. geeft opdracht aan de financiële dienst om het krediet van GBB/0470-00/6131700/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding vrijwilligers zwerfkatten) in de aanpassing van het meerjarenplan, vanaf het budgetjaar 2022 te verschuiven naar GBB/0470-00/6493000/Gemeente/CBS/IP-GEEN (vergoeding dierenasiel De Zorghoeve vzw).
In de Statiegeldalliantie verenigen zich verenigingen, bedrijven, lokale overheden en elke andere organisatie die zwerfvuil beu is. Samen roepen ze de regering op om structurele en eerlijke oplossingen door te voeren in de vorm van statiegeld op alle plastic drankflessen en drankblikjes.
De hoeveelheid zwerfvuil in onze gemeente is de laatste jaren niet gedaald, integendeel. Ondanks de vrijwillige inzet van zwerfvuilpeters en -meters (tijdens de officiële campagneweekends, maar ook daarbuiten) kunnen we er niet naast kijken op onze wandelingen: blikjes, plastiek flessen, sigarettenpeuken, bouwafval, ….
Voor een deel van dit afval kan het invoeren van statiegeld een oplossing bieden. In Nederland heeft de invoer van statiegeld op plastiek flessen (sinds 1 juni 2021) een duidelijke vermindering van het zwerfvuil als gevolg.
75% van alle Belgen wil de invoering van statiegeld op drankblikjes en plastic drankflessen (cijfers enquête Test-aankoop 2021). De belangrijkste reden waarom zij dit willen is dat ze het zwerfvuil in hun leefomgeving beschouwen als een groot probleem.
2/3 van alle Vlaamse steden en gemeenten zijn aangesloten bij de Statiegeldalliantie (cijfers september 2021)
Uit een Ovam studie van 2020 blijkt dat in 2019 in 174 Vlaamse gemeenten samen 21 000 ton zwerfvuil werd verzameld of gemiddeld 3,18 kg per inwoner. De kostprijs hiervan bedraagt gemiddeld 17,76 euro per inwoner per jaar.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. De Gemeente Lubbeek sluit zich aan bij de Statiegeldalliantie.
De stuurgroep van de interlokale vereniging 'Hartje Hageland West' keurde in zitting van 4 maart 2021 het jaarverslag van 2020 goed.
Het beheerscomité van de interlokale vereniging 'Hartje Hageland West' keurde in zitting van 1 juli 2021 het financieel verslag 2020 goed.
Het jaarverslag beschrijft de gerealiseerde activiteiten zoals opgenomen in het subsidiedossier van Wonen-Vlaanderen en het subsidiedossier van de provincie Vlaams-Brabant. Het financieel verslag geeft een overzicht op de inkomsten en uitgaven van het project.
Het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur
De gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 2019 betreffende de oprichting van de interlokale vereniging met statutaire draagkracht 'Hartje Hageland West' voor de vorming van een regionaal samenwerkingsverband inzake woonbeleid
Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 houdende het lokaal woonbeleid. Dit besluit regelt tevens de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid
Het Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende de toekenning van subsidies aan de interlokale vereniging 'Hartje Hageland West' voor de periode 2020 - 2025
Het provinciaal reglement voor het ondersteunen van projecten die het lokaal woonbeleid uitvoeren zoals bedoeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018
Het besluit van de bestendige deputatie van 2 april 2020 houdende de toekenning van een subsidie aan 'Hartje Hageland West' voor de uitvoering van een lokaal woonbeleid
Conform de statuten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband 'Hartje Hageland West' dient de gemeenteraad het jaarverslag 2020 met bijhorend financieel verslag 2020 goed te keuren.
Op 30 april 2020 heeft Wonen Vlaanderen de basisactiviteiten en aanvullende activiteiten positief geëvalueerd. De vooropgestelde doelstellingen werden uitgevoerd. Dit betekent dat zij het voorziene subsidiebedrag volledig gaan uitbetalen. De provincie heeft de vooropgestelde doelstellingen ook positief geëvalueerd.
In 2020 bedroegen de ontvangsten meer dan de uitgaven. Een deel van de activiteiten werd afgeschaft of anders georganiseerd waardoor er minder uitgaven hebben plaatsgevonden.
Het jaar kan afgesloten worden met een positief resultaat van 50.269,99 euro.
Het beheerscomité van Hartje Hageland van 1 juli 2021 heeft beslist om de helft van het positief resultaat over te maken aan de gemeente a rato van hun inbreng in het project.
De andere helft wordt bijgehouden als reserve.
|
|
Positief Saldo 2020 |
Terug te storten aan de gemeenten |
IGS Hartje Hageland OOST
|
|||
Bekkevoort |
|
€ 10.632,54 |
€ 5.316,27 |
Glabbeek |
|
€ 9.284,79 |
€ 4.642,40 |
Kortenaken |
|
€ 12.722,47 |
€ 6.361,24 |
IGS Hartje Hageland WEST
|
|||
Tielt-Winge |
|
€ 9.599,00 |
€ 4.799,50 |
Lubbeek |
|
€ 8.031,19 |
€ 4015,59 |
Het positief saldo van het boekjaar 2020 van het IGS Hartje Hageland bedraagt voor de gemeente Lubbeek 8031,19 euro en wordt voor de helft (4015,59 euro) overgedragen aan de gemeente.
Enig artikel. Het jaarverslag 2020 en het financieel verslag 2020 van het IGS (intergemeentelijk samenwerkingsverband) 'Hartje Hageland West' goed te keuren.
Gelet op:
- Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA) ;
- Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren bij lokale besturen, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen;
- Het bestek met toepassing van de openbare procedure en met als onderwerp “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007” als een overheidsopdracht voor diensten zowel Belgisch (BDA: 2020-521020) als Europees (2020/S 119-289682) gepubliceerd werd op 18 juni 2020.
- VERA in de aankondiging en in het lastenboek opnam dat APB VERA Steunpunt e-government als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten handelt. Deze aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamovereenkomsten die door de aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt (artikel 47, §1, alinea 2 van de wet overheidsopdrachten). De deelnemende instantie dient zelf nog een overeenkomst te sluiten met de gekozen leverancier.
De opdracht betreft een raamovereenkomst voor de begeleiding en opleiding in de producten die deel uitmaken van de Microsoft Cloud.
Meer en meer besturen gebruiken, of geven aan gebruik te willen maken van Office365 en werken in de cloud. Deze aanpak verschilt grondig van het werken met bestanden op de lokale infrastructuur, met volgende aspecten moet o.a. rekening worden gehouden:
Het betreft een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat de opzet, implementatie, begeleiding, nazorg en opleiding in alle aspecten op organisatorisch en technisch vlak van de Microsoft Cloud diensten relevant voor lokale besturen.
De raamovereenkomst kan jaarlijks worden opgezegd mits motivatie. Onverminderd de toepassing van de in de wetgeving op de overheidsopdrachten bepaalde dwangmaatregelen kan de opdracht van rechtswege worden ontbonden of de uitvoering ervan door alle rechtsmiddelen worden doorgevoerd indien de opdrachtgever in gebreke blijft inzake de naleving van de voorgeschreven verplichtingen.
De opdracht is opgesplitst in 2 percelen:
Een werkgroep van afgevaardigden van de lokale besturen bepaalde mee de inhoud en voorwaarden van het bestek en heeft ook de analyse en evaluatie van offertes en de gunning begeleid.
Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :
Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid of het nemen van een beslissing door het hoogte bestuursorgaan van de organisatie met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. Meer info en de deelnemende besturen kan je vinden op: https://www.vera.be/virtuele-centrumsteden
Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’.
Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer per perceel.
Conform de bepalingen van het bestek werden de volgende percelen toegewezen aan:
Perceel 1: Begeleiding, alsook technische- en organisatorische opleidingen betreffende de specifieke set-up bij een bestuur: Cronos Public Services NV, Veldkant 33 A, 2550 Kontich
Perceel 2: Algemene opleidingen om medewerkers op te leiden om te werken met de toepassingen binnen de Microsoft Cloud: Cronos Public Services NV, Veldkant 33 A, 2550 Kontich
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten;
De overheidsopdracht “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie;
Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat tevens de installatie, configuratie, nazorg en training van het systeem;
VERA heeft samen met een vertegenwoordiging van 8 afgevaardigden van de lokale besturen de analyse gemaakt en de leveranciers geselecteerd die de interessantste aanbieding voor de Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services heeft tegen de beste prijs en kwaliteit, op alle hierbij betrokken gebieden.
Het bestek en de evaluaties gebeurde onder toezicht en met medewerking van een werkgroep van 5 openbare besturen en VERA.
De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 48 maanden met ingang op 16 december 2020 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. De gemeenteraad neemt hierbij kennis dat de opdracht “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007” via VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant werd toegewezen aan: Cronos Public Services NV, Veldkant 33 A, 2550 Kontich voor zowel perceel 1 als perceel 2.
Art. 2. De gemeenteraad besluit toe te treden tot de “Raamovereenkomst Begeleiding en opleiding Microsoft Cloud Services 2020/007”.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de toetreding van de gemeente Lubbeek tot de hieronder beschreven raamovereenkomst goed te keuren.
De opdracht betreft een raamovereenkomst voor de opname (audio/video) van de gemeenteraad of andere overlegorganen van een openbaar bestuur, het publiceren en/of live casten op een website en het ondertitelen of levering van een transcriptie van het gesproken woord.
Het betreft een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat tevens de installatie, configuratie, nazorg en training van het systeem.
De raamovereenkomst kan jaarlijks worden opgezegd mits motivatie. Onverminderd de toepassing van de in de wetgeving op de overheidsopdrachten bepaalde dwangmaatregelen kan de opdracht van rechtswege worden ontbonden of de uitvoering ervan door alle rechtsmiddelen worden doorgevoerd indien de opdrachtgever in gebreke blijft inzake de naleving van de voorgeschreven verplichtingen.
Een werkgroep van afgevaardigden van de lokale besturen bepaalde mee de inhoud en voorwaarden van het bestek en heeft ook de analyse en evaluatie van offertes en de gunning begeleid.
Volgende instanties kunnen afnemen van deze raamovereenkomst zonder dat er een afnameplicht bestaat :
Onder toetreding tot een virtuele centrumstad verstaan wij het nemen van een college- of raadsbeslissing door de desbetreffende lokale overheid of het nemen van een beslissing door het hoogte bestuursorgaan van de organisatie met het oog op de goedkeuring van het protocol tot samenwerken. Meer info en de deelnemende besturen kan je vinden op: https://www.vera.be/virtuele-centrumsteden
Plaats van dienstverlening: Bij de verschillende deelnemende instanties in de provincie Vlaams-Brabant die zijn bepaald bij ‘Doelgroep’.
Deze overheidsopdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één deelnemer per perceel.
Conform de bepalingen van het bestek werden de volgende percelen toegewezen aan:
- Perceel 1: AV Materiaal en software voor publicatie/casting van vergaderingen:
Axians Audiovisual Belgium NV, Bourgetlaan 44, 1130 Haren
- Perceel 2: Software voor machinale omzetting van spraak naar tekst (speech-to-text):
Het perceel wordt niet gegund
- Perceel 3: Dienst voor omzetting van spraak naar tekst:
Video – Center NV, Vier Wijersstraat 28, 3520 Zonhoven
Het besluit van de provincieraad van Vlaams-Brabant van 30 mei 2000 tot oprichting van «VERA als autonoom provinciebedrijf » (hierna: VERA ;
Art. 4 en 5 van de beheersovereenkomst van VERA zoals goedgekeurd door de provincieraad van 17 december 2013, waarbij de dienstverlening die VERA ontwikkelt en aanbiedt als doel heeft e-government te helpen realiseren bij lokale besturen, bovenlokaal is en ondersteunend met het oog op de verbetering van de samenwerking tussen de besturen in de provincie Vlaams-Brabant en gericht op het creëren van schaalvoordelen;
Het bestek met toepassing van de openbare procedure en met als onderwerp “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” als een overheidsopdracht voor diensten zowel Belgisch (BDA: 2019-523474) als Europees (2019/S 147-362145) gepubliceerd werd op 01 augustus 2019.
VERA in de aankondiging en in het lastenboek opnam dat APB VERA Steunpunt e-government als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten handelt. Deze aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van raamovereenkomsten die door de aanbestedende overheden kunnen worden gebruikt (artikel 47, §1, alinea 2 van de wet overheidsopdrachten). De deelnemende instantie dient zelf nog een overeenkomst te sluiten met de gekozen leverancier.
- VERA heeft als autonoom provinciebedrijf een overheidsstatuut, vastgesteld bij de provinciewet (art. 114 quinquies) en het provinciedecreet (art. 225-237), waaruit volgt dat de activiteiten van VERA kaderen in een opdracht van openbaar belang en VERA onderworpen is aan de wet op de overheidsopdrachten;
- De overheidsopdracht “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” werd uitgeschreven namens andere besturen, zoals vermeld in de Belgische en Europese publicatie;
- Het voorwerp van deze overheidsopdracht is een overeenkomst tegen prijslijst die samengesteld is op basis van eenheidsprijzen. De overeenkomst omvat tevens de installatie, configuratie, nazorg en training van het systeem;
- VERA heeft samen met een vertegenwoordiging van zes afgevaardigden van de lokale besturen de analyse gemaakt en de leveranciers geselecteerd die de interessantste aanbieding MFC materiaal heeft tegen de beste prijs, kwaliteit en service, op alle hierbij betrokken gebieden.
- Het bestek en de evaluaties gebeurden onder toezicht en met medewerking van een werkgroep van 5 openbare besturen en VERA.
- De overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 36 maanden met ingang op 1 december 2021 vermeld in de schriftelijke toewijzingsbrief.
Artikel 1.De gemeenteraad besluit toe te treden tot de “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” via VERA als aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteiten voor lokale overheden in de provincie Vlaams-Brabant met ingang vanaf 1 december 2021 en een looptijd van 36 maanden.
Art. 2. De gemeenteraad neemt er kennis van dat de opdracht “Raamovereenkomst Smart Conference 2019/002” via VERA als aankoopcentrale werd toegewezen aan:
- Perceel 1: AV Materiaal en software voor publicatie/casting van vergaderingen:
Axians Audiovisual Belgium NV, Bourgetlaan 44, 1130 Haren
- Perceel 2: Software voor machinale omzetting van spraak naar tekst (speech-to-text):
Het perceel wordt niet gegund
- Perceel 3: Dienst voor omzetting van spraak naar tekst:
Video – Center NV, Vier Wijersstraat 28, 3520 Zonhoven
Art. 3. De gemeenteraad besluit eventuele aankopen kaderend in dit raamcontract uit te voeren via de bestelprocedure uitgewerkt door VERA.
Willem Vandaele, Katelijn Romont en Saar Van Hees, respectievelijk voorzitter, secretar¡s en penningmeester van Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden, hebben een officiële aanvraag tot de verwerving van een investeringssubsidie voor het plaatsen van zonnepanelen voor de bovenvermelde jeugdvereniging ingediend.
Het bedrag voor het plaatsen van de zonnepanelen wordt geraamd op 5.925,55 euro (excl. BTW).
Voor de voorziene investering ten bedrage van 6.281,08 euro (incl. BTW) kan volgens Art. 6§2 van het "Reglement betreffende gewone onderhouds- en werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven", een toelage van maximum 5.652,97 euro verkregen worden.
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Betoelagingsreglement gewone onderhouds- & werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 augustus 2003, gewijzigd door de beslissingen van de gemeenteraad van 26 mei 2010 en 29 augustus 2012.
Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991: controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en aangepast in de zitting van24 april 1991.
Schepencollegebeslissing van 25 oktober 2021 betreffende het ontvankelijk verklaren van het dossier aangaande het toekennen van een investeringstoelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het plaatsen van zonnepanelen.
Het is opportuun om in te zetten op hernieuwbare en duurzame energie. Jeugdverenigingen kunnen hierin een voorbeeld stellen.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
GBB/2022 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren - 0752-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6640000 - Toegestane investeringssubsidies |
Bedrag uitgave inclusief BTW | maximum 90% van 6.281,08 |
Aannemer/leverancier/instantie | Toelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Enig artikel. Een investeringstoelage ten bedrage van 5.652,97 euro te voorzien in het meerjarenplan 2022 voor Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het plaatsen van zonnepanelen.
De KUL wil voor de bouw van de nieuwe school de volgende kadastrale percelen ter beschikking stellen via een erfpacht.
-een kasteel gelegen Weligerveld 6, gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C, nr. 195L (aard = universiteit) met een oppervlakte van 28 a 43ca;
-het kasteel zal verbouwd worden voor de inrichting van een school
-een perceel grond gekend ten kadaster afdeling 3, sectie C nr. 197W (aard= park) met een oppervlakte van 34 a 47 ca
-op deze percelen zullen nieuwe constructies worden gebouwd.
Geassocieerde notarissen Jean Halflants en Raf Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek werd aangesteld om een akte erfpacht op te stellen voor het verbouwen van het kasteel en het bouwen van nieuwe constructies op de kadastrale percelen afdeling 3 sectie C nrs 195L en 197W.
Vooraleer de definitieve akte zal verleden worden, wordt door notaris Jean Halflants eerst een onderhandse overeenkomst opgesteld, met dezelfde voorwaarden als de notariële akte erfpacht.
Er wordt in deze onderhandse overeenkomst volgende ontbindende voorwaarde opgenomen:
Deze overeenkomst wordt tussen partijen gesloten onder de ontbindende voorwaarde van het niet-verkrijgen van een door de Erfpachter op haar kosten aan te vragen definitieve en uitvoerbare omgevingsvergunning voor de oprichting en de uitbating van voormeld onroerend goed conform huidige overeenkomst, en dit binnen een termijn van dertien maanden vanaf de datum van de indiening van de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Deze overeenkomst zal slechts notarieel worden vastgelegd indien de Erfpachter dergelijke omgevingsvergunning bekomt.
Geen enkele partij is aan de andere partij enige schadevergoeding verschuldigd indien deze vergunning niet wordt bekomen. Eventuele kosten die gemaakt zijn voor de aanvraag van vermelde vergunning zijn niet recupereerbaar bij de erfpachtgever.
De erfpachtgever verklaart zich op geen enkele manier te zullen verzetten of bezwaar te zullen indienen tegen vermelde omgevingsvergunning of de aanvraag er van.
De erfpachter verklaart dat door hem op de voormelde percelen nieuwe constructies zullen worden gebouwd en het kasteel zal worden verbouwd voor de inrichting van een school en educatieve en socio-culturele activiteiten.
De erfpachter verklaart de aanvraag voor vermelde omgevingsvergunning onverwijld en uiterlijk binnen zestig dagen vanaf heden te zullen indienen. De erfpachter verklaart de erfpachtgever hiervan te zullen inlichten, zodat deze op de hoogte is van de startdatum van bovenvermelde termijn van dertien maanden. Beide partijen verklaren ook ieder hun notaris te zullen informeren over de datum van indiening van de aanvraag van de omgevingsvergunning, en dus over de aanvangsdatum van vermelde termijn van dertien maanden.
De notariële akte zal nadien verleden worden indien de erfpachter dergelijke omgevingsvergunning bekomt.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 oktober 2021 - erfpacht Pellenberg Nieuwbouw -optie kasteel de Maurissen - aanstellen geassocieerde notarissen Halflants en Lenaerts.
Doel
De erfpachter verklaart dat op de voormelde percelen nieuwe constructies zullen worden gebouwd en het kasteel zal worden verbouwd voor de inrichting van een school en educatieve en socio-culturele activiteiten. Bezoekers, waaronder personeel, schoolgaande kinderen en hun ouders, personen die een activiteit zullen uitoefenen ter plaatse, enzovoort, zullen in dit kader toegang nemen tot de erfpachtsite.
Alle werkzaamheden en activiteiten zullen dus binnen dit doel kaderen, waartoe de erfpachter zich verbindt, behoudens andersluidend akkoord tussen partijen.
Termijn
Deze erfpacht wordt aangegaan voor een periode van vijftig jaar (50) zoals vermeld.
Deze nieuwe erfpacht zal starten vanaf de ondertekening van de notariële akte.
Partijen stellen hiervoor volgende notariskantoren aan:
- De erfpachtgever: geassocieerde notarissen Boes & Leroy te Kessel-Lo;
- De erfpachter: geassocieerde notarissen Halflants & Lenaerts te Lubbeek.
Partijen komen overeen dat de akte zal worden getekend binnen de 45 dagen na de termijn vermeld onder de titel ‘ontbindende voorwaarde’ en slechts indien vermelde ontbindende voorwaarde zich niet verwezenlijkt.
Het recht van erfpacht is vatbaar voor verlenging onder de voorwaarden en modaliteiten beschreven onder het punt ‘Verlenging van de erfpacht’.
Vergoeding
Dit erfpachtrecht wordt verleend zonder dat daarvoor een vergoeding betaald dient te worden.
Toestand
1. De erfpachtgever verklaart dat het hoger beschreven goed vrij en zuiver zal zijn van alle voorrechten, inschrijvingen, overschrijvingen en alle belemmeringen van welke aard ook.
De toestand van de grond die in erfpacht wordt gegeven, is zoals deze zich heden bevindt, met alle daaraan verbonden rechten, zonder waarborg van aangeduide oppervlakte, welke ook het verschil mogen zijn, noch voor de lijdende erfdienstbaarheden, zichtbare en onzichtbare, die het zouden bezwaren.
De erfpachtgever verklaart dat er geen andere erfdienstbaarheden of andere bijzondere voorwaarden van toepassing zijn, met uitzondering van deze vermeld in de eigendomstitel. Hierover verklaren beide partijen dat zij de letterlijke overname er van in onderhavige overeenkomst en de notariële akte niet wensen, daar zij verklaren beide een kopie te hebben van vermelde bepalingen.
Alle eventuele erfdienstbaarheden door bestemming van de huisvader mogen blijven bestaan.
2. De erfverpachter verklaart dat het goed het kasteel ‘de Maurissens’ met bijgebouwen en bijhorend terrein met merkwaardige bomen betreft. Het kasteel werd in de loop der jaren aangevuld met daaraan gesloten en enkele losstaande constructies, voornamelijk aan de achterzijde.
Er wordt tussen partijen overeengekomen dat het kasteel dient te worden behouden en te worden onderhouden. De later bijgebouwde constructies welke qua stijl niet aanleunen bij het oorspronkelijke kasteel, mogen door de erfpachter worden afgebroken of verbouwd. De erfpachtgever zal voor de afgebroken constructies geen vergoeding kunnen vragen.
Dit alles met het oog op behoud van de esthetische waarde van de site, zodat waardevermindering niet plaatsvindt.
Partijen komen overeen om voorafgaand de ondertekening van de notariële akte een plaatsbeschrijving van het goed op te maken. De kosten van deze plaatsbeschrijving worden gedragen door de #erfpachter#.
3. De bestaande bomen, welke zich op de percelen bevinden en die in de inventaris Onroerend Erfgoed als erfgoedobject opgenomen werden bij Domein de Maurissens (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/303094), moeten op kosten van de erfpachter worden bewaard en in stand gehouden. Indien dit niet mogelijk blijkt vanwege ouderdom, ziekte of andere reden, dan verbindt de erfpachter zich ertoe om minstens hetzelfde aantal van gelijkaardige parkbomen nieuw aan te planten.
Artikel 1. De onderhandse overeenkomst erfpacht, opgesteld door notaris Jean Halflants, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de KU Leuven met zetel te Leuven, Oude Markt 13 goed te keuren. De kadastrale percelen gekend afdeling 3, sectie C nr. 195L, waarop zich een kasteel bevindt en afdeling 3, sectie C nr. 197W, momenteel een park, worden door de (erfpachtgever/eigenaar) de KU Leuven, met zetel te 3210 Leuven, Oude Markt 13 in erfpacht gegeven aan de gemeente Lubbeek (erfpachter) voor het verbouwen van het kasteel en het oprichten van nieuwe constructies beide dienstdoend als nieuwe gemeenteschool. De onderhandse overeenkomst wordt opgesteld met dezelfde voorwaarde als de definitieve notariële akte erfpacht, maar er wordt een ontbindende voorwaarde opgenomen van het niet verkrijgen van een definitieve omgevingsvergunning binnen de 13 maanden na aanvraag. Indien deze omgevingsvergunning niet niet bekomen wordt is geen enkele partij aan de andere een schadevergoeding verschuldigd. De notariële akte zal pas verleden worden indien de erfpachter de omgevingsvergunning bekomt.
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze onderhandse overeenkomst erfpacht te ondertekenen.
De laatste wijziging van het arbeidsreglement dateert van 30 december 2019.
De laatste wijziging van het rechtspositieregeling dateert van 29 juni 2021.
Aan de gemeenteraad worden de wijzigingen voorgesteld van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel en OCMW-personeel.
De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- Algemene actualisering inzake gewijzigde regelgeving
- Verdere gelijkschakeling tussen contractuele en statutaire werknemers (bv. thematische verloven, overdracht van verlof)
- Toevoeging reglement fietsmobiliteit (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging procedure tegemoetkoming beeldschermbril (bijlage arbeidsreglement)
- Wijziging gedragscode gebruik ICT middelen (bijlage arbeidsreglement)
De wijzigingen werd reeds voorgelegd aan het college op maandag 25 oktober 2021. Zij gaven goedkeuring om de wijziging vervolgens voor te leggen aan de gemeenteraad.
Dit voorstel werd besproken met de vakorganisaties in de vergadering van 27 oktober en 5 november 2021. De aanwezige vakorganisaties (ACOD en ACV-OD) gaven hier een protocol akkoord.
Het ontwerp van het gewijzigde arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW personeel en de gezamelijke rechtspositieregeling wordt gevoegd als bijlage van onderhavig besluit.
Ten behoeve van de lezing worden aan de commissie de documenten voorgelegd met aanduiding van de wijzigingen en eventuele opmerkingen. De wijzigingen in de rechtspositieregeling staan in het vet en doorgehaald en in het arbeidsreglement staan ze in het geel gemarkeerd (zie bijlage). Na positief advies van de commissie zal de gecoordineerde versie geagendeerd worden op de gemeenteraad en OCMW raad.
Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 8 april 1965 legt aan elke werkgever die personeel te werk stelt de verplichting op een arbeidsreglement op te stellen.
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW's.Het Besluit van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositieregeling van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
- Algemene actualisering inzake gewijzigde regelgeving
- Verdere gelijkschakeling tussen contractuele en statutaire werknemers (bv. thematische verloven, overdracht van verlof)
- Toevoeging reglement fietsmobiliteit (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)
- Toevoeging procedure tegemoetkoming beeldschermbril (bijlage arbeidsreglement)
- Wijziging gedragscode gebruik ICT middelen (bijlage arbeidsreglement)
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Keurt de gecoördineerde versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel goed, overeenkomstig de bijlage van dit besluit en dit met ingang van 01 januari 2022.
Art. 2. Brengt de belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.
Mevrouw Ellen Lammens stuurde op 21 oktober 2021 een schrijven aan de gemeente waarin zij de tijdelijke verhindering van haar mandaat meldt. De onderbreking duurt van 18 november 2021 tot en met 2 maart 2022. Mevrouw Lammens is verhinderd gedurende deze periode omwille van ouderschapsverlof.
In gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Ellen Lammens stuurt meneer Andries Hofkens een schrijven waarin hij het mandaat als tijdelijk vervangend gemeenteraadslid aanvaardt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7, art. 12-15 en art. 47, betreffende de verhindering als gemeenteraadslid.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet (LPKD) van 8 juli 2011 art. 8, 58 en 169, betreffende opvolgers in de gemeenteraad.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van meneer Andries Hofkens door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in art. 6 § 3, art. 14 en art. 68 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Meneer Andries Hofkens heeft verklaard dat hij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van meneer Andries Hofkens goed.
Art. 2. De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van meneer Andries Hofkens in de handen van de voorzitter.
Mevrouw Ellen Lammens stuurde op 21 oktober2021 een schrijven aan de gemeente waarin zij meldt dat zij van 18 november 2021 tot en met 2 maart 2022 verhinderd is om haar mandaten op te nemen.
In gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Ellen Lammens stuurt de heer Andries Hofkens een schrijven waarin hij het mandaat als tijdelijk vervangend lid van de politieraad aanvaardt.
De Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Het Koninklijk Besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad;
De Ministeriële Omzendbrief van 14 november 2012 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone;
De heer Andries Hofkens wordt voorgedragen als vervangend lid van de politieraad ingevolge de tijdelijke verhindering van mevrouw Ellen Lammens.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de tijdelijke aanstelling van Andries Hofkens als lid van de politieraad goed.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de lokale politie.
Mevrouw Ellen Lammens zetelt in de commissie deontologische code als voorzitter en dient daar tijdelijk vervangen te worden.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Mijnheer Andries Hofkens wordt voorgedragen als tijdelijke vervanger voor voorzitter Ellen Lammens om te zetelen in de commissie deontologische code.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met de tijdelijke vervanging van voorzitter Ellen Lammens in de commissie deontologische code door Andries Hofkens.
De notulen van de gemeenteraad op 26 oktober 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 26 oktober 2021 goed.
De gemeente ontving op 15 oktober 2021 een schrijven van Ecowerf met de uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering op 15 november 2021.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering en buitengewone algemene
vergadering d.d. 23 juli 2021
3. Financiën: Budgetten 2022, werkingsbijdragen 2022, opvraging gemeentelijke
bijdrage werkingskosten 2022 (art. 15.2 statuten), gemeentelijke bijdrage
werkingskosten 2021 om te zetten naar kapitaal (art. 15.2 statuten)
4. Toelichting nieuwe activiteiten 2022
5. Goedkeuring toetreding stad Aarschot tot EcoWerf
6. Diversen
6.1. Bestuurswissels
6.2 ....
Artikel 1. Lim Vervueren wordt gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Ecowerf d.d. 15 december 2021 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Ecowerf.
Op 13 oktober 2021 ontving de gemeente een schrijven van de Watergroep met vraag om advies.
Zoals aangekondigd op de meest recente vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater (28 en 29 september 2021), zal de Watergroep op de volgende vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater graag het advies van de gemeente omtrent de statuten en het intern reglement van de gezamenlijke dochteronderneming die men wil oprichten met FARYS/TMVW ontvangen.
De Watergroep verwijst in haar schrijven naar het document dat gepresenteerd werd op de aandeelhoudersvergaderingen drinkwater waarin de studie naar de samenwerkingsopportuniteiten en de conclusies werden toegelicht.
Het is de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur drinkwater die het advies namens de gemeente dient uit te brengen op de volgende vergaderingen van het aandeelhoudersbestuur drinkwater (14 of 15 december 2021).
Om het advies voor de gemeente intern af te stemmen, bezorgt de Watergroep de statuten en het intern reglement (zie bijlagen).
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de adviesvraag oprichting dochteronderneming door de Watergroep.
Art. 2. Vaardigt Raf De Canck af naar de raad van bestuur en mandateert goedkeuring.
De gemeente ontving op 27 oktober 2021 een schrijven van IGO met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering op 17 december 2021.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Gilberte Muls werd tijdens de gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Agenda:
1. Goedkeuring verslag 25-06-2020
2. Goedkeuring begroting 2022 ( documenten 1 en 2)
3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
4. Varia
Artikel 1. Mevrouw Gilberte Muls wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van IGO op 17 december 2021 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan IGO.
Op de gemeenteraad van 30 maart 2021 werd het reglement verloren en gevonden goedgekeurd. De samenwerking tussen gemeente en politie loopt sindsdien goed. Dit reglement voor het afhandelen van verloren en achtergelaten voorwerpen was gebaseerd op wetten van 1975 en 1983. Vanaf 1 september 2021 wijzigde de regelgeving. De wetgever paste hiervoor het Burgerlijk Wetboek aan. De nieuwe regeling legt het kader en de termijnen vast. Het gemeentelijk reglement verloren en gevonden voorwerpen dient afgestemd te worden op deze wetswijziging.
Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek, titel III Eigendomsrecht, artikel 3.50-3.52, 3.58 en 3.59
Overzicht van de gemeentelijke rechten en plichten vanaf 1 september 2021, met de toe te voegen wijzigingen weergegeven in vette druk:
Aangezien het eigendomsrecht van de oorspronkelijke eigenaar primeert, wordt voorgesteld pas over te gaan tot verkoop of schenking na vijf jaar, wanneer het voorwerp ook wettelijk gemeentelijk bezit wordt. De lokale politie en de gemeentelijke diensten verlenen hiertoe een gunstig advies.
Aan de gemeenteraad wordt daarom voorgesteld het reglement te wijzigen als volgt:
Volgens de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting, Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek is het lokale bestuur verantwoordelijk voor de registratie en bewaring van verloren en gevonden voorwerpen.
Om tot een zo efficiënt mogelijke afhandeling van dit proces te komen, gaan de gemeente Lubbeek en de lokale politiezone Bierbeek-Boutersem-Holsbeek-Lubbeek een samenwerking aan, zoals in dit reglement beschreven.
Minder dan 6 maanden geleden verloren: voorwerpen kunnen afgehaald worden op het hoofdcommissariaat van de Lokale Politie Bierbeek-Boutersem-Holsbeek-Lubbeek, Gellenberg 18, 3210 Lubbeek. Op weekdagen kan men hier terecht tussen 9u en 16u30, uitgezonderd donderdag (tot 20u).
Over voorwerpen die niet worden afgehaald binnen 6 maanden na de melding, worden eigendom van de gemeente volgens de wet van 30 december 1975 betreffende de goederen, buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting. kan de gemeente of de vinder volgens de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek op een economisch verantwoorde wijze beschikken.
Meer dan 6 maanden geleden verloren: tot 5 jaar na datum van melding worden de voorwerpen bewaard op de Dienst Secretariaat, Gemeente Lubbeek, Gellenberg 16, 3210 Lubbeek. Op weekdagen kan men hier terecht tussen 8u30 en 16u30, na aanmelding bij de snelbalie.
Wanneer het voorwerp wordt opgehaald tussen 6 maanden en 5 jaar na de aangifte, noteert men de datum, door wie het wordt opgehaald en laat men deze persoon tekenen voor ontvangst.
Uitzonderingen op de wettelijk verplichte bewaartermijn van 6 maanden:
- Goederen die snel bederven of schadelijk zijn voor de openbare hygiëne, gezondheid of veiligheid. Dan kan men sneller ingrijpen en nog voor de termijn van 6 maanden om is, overgaan tot vernietiging.
- Ook fietsen vormen een uitzondering: de wettelijke bewaartermijn bedraagt slechts 3 maanden.
Minstens twee maal per jaar draagt de lokale politie de verzamelde verloren en gevonden voorwerpen over aan de dienst Secretariaat.
Na ontvangst van de recentste verloren voorwerpen, draagt het secretariaat de tot dan bewaarde voorwerpen over aan de gemeentelijke diensten die overgaan tot verkoop of vernietiging.
Volgens de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek kan de gemeente of de vinder op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp nadat de initiële bewaartermijn van 6 maanden verstreken is. Het is de gemeente toegestaan om:
- een openbare verkoop te organiseren;
- het voorwerp aan derden te schenken, zoals overdracht aan een kringloopwinkel;
- het voorwerp zelf te gebruiken;
- het voorwerp te vernietigen.
Ingeval van verkoop moet de gemeente de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden.
Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente of vinder wordt slechts eigenaar 5 jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
Zodra de voorwerpen de termijn van 5 jaar bewaring sinds de melding overschrijden, worden ze door het secretariaat overgedragen aan de dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieu. Deze dienst beslist of het voorwerp in aanmerking komt voor verkoop of vernietigd wordt.
Een uitzondering op de overdracht aan de dienst Gemeentelijke Infrastructuur en Milieu wordt gevormd door de waardevolle voorwerpen, zoals juwelen of contant geld. Indien deze niet opgehaald worden binnen de termijn van één jaar, worden ze overgedragen aan de dienst Financiën met een melding aan de financiële directeur.
Voor elk voorwerp in het register wordt bij de finale afhandeling genoteerd aan welke dienst het werd toegewezen, met vermelding van de datum van overdracht.
De afgifte, bewaring en vernietiging van verloren en gevonden voorwerpen brengt weinig tot geen kosten met zich mee.
In geval er toch kosten ontstaan voor het weghalen en bewaren van de goederen, mag het lokale bestuur deze aanrekenen aan de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden. De gemeente kan de teruggave van de goederen afhankelijk stellen van de betaling van die kosten.
De gemeente heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het gecoördineerde reglement verloren en gevonden voorwerpen goed.
Op 18 november 2021 ontving de gemeente Lubbeek antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur n.a.v. een anonieme klacht (zie bijlage aub). Een burger rapporteert dat de gemeente haar wettelijke verplichtingen i.v.m. de publicatie van de besluitenlijsten niet nakomt. Er zouden sinds de maand juli geen besluitenlijsten van het college of vast bureau gepubliceerd zijn.
Decreet Lokaal Bestuur artikel 285-287 en artikel 332, §1, derde lid en artikel 333, tweede lid
De dienst secretariaat diende n.a.v. de anonieme klacht een gemotiveerd dossier in bij ABB. De klacht werd ongegrond verklaard.
De klacht is niet gegrond aangezien de besluitenlijsten waarnaar verwezen wordt, wel degelijk binnen de wettelijk bepaalde termijn gepubliceerd werden op de webtoepassing. In de maand juli werd er overgeschakeld van de oude website naar de door Vlaanderen verplichte raadpleegomgeving. Deze overstap werd degelijk voorbereid en gecommuniceerd naar de burgers via de website. De dienst secretariaat heeft bij de uitrol van de raadpleegomgeving bovendien meer dan een volle maand de besluitenlijsten in beide webomgevingen aangevuld en gepubliceerd, om te anticiperen op dit soort vragen. Deze dubbele werking werd ook gemeld aan Vlaanderen.
Aanvullend op deze klacht bij ABB werd een extra overleg ingepland met de communicatiedienst om de raadpleegomgeving ook via Facebook bekend te maken en indien mogelijk, deze omgeving een eigen 'webknop' te geven op de homepagina van de gemeente. Deze directe knop werd inmiddels gerealiseerd.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarbij de klacht tegen de gemeente Lubbeek ongegrond werd verklaard.
Raadslid Jo Pierson vraagt hoeveel huishoudens er bij de gemeente Lubbeek hebben aangeklopt n.a.v. de watersnood in juli 2021. Hoeveel van hen kwamen bij het OCMW terecht en hoe werden ze daar geholpen? Zijn de uitgegeven middelen in verhouding met de middelen die het OCMW kreeg toegekend van de minister om de slachtoffers te helpen?
Schepen An Wouters antwoordt dat de gemeente inderdaad opgenomen is op de lijst ondanks het feit dat de overlast in Lubbeek eerder beperkt was. Er zijn reeds een aantal maatregelen genomen zoals het openen van het containerpark. Wat betreft de subsidies moet er eerst een onderzoek gedaan worden door het OCMW. Tot hiertoe zijn er nog geen aanvragen binnengekomen, ondanks het proactief uitreiken naar bepaalde doelgroepen. Indien deze middelen in de toekomst niet aangesproken worden dienen deze effectief te worden teruggestort.
Raadslid Sarah Delanoeije vraagt in welke mate de gemeente aan de slag is gegaan met het advies van de fietscoach m.b.t. de onveilige verkeerssituatie aan de rotonde in Lubbeek. Welke veranderingen zullen op welke termijn doorgevoerd worden?
Tania Roskams antwoordt dat het huidige rapport van de fietscoaching nog maar een tussenstand is en nog geen definitief advies. Er wordt binnen het schepencollege volop overlegd om het advies te analyseren en eventuele acties te definiëren.
Raadslid Liesbeth Smeyers vraagt naar de situatie n.a.v. Covid in de scholen. Kan de gemeenschap iets bijdragen door bijv. vrijwilligers in te schakelen?
Schepen An Wouters antwoordt dat de huidige situatie inderdaad geen evidentie is. Men volgt binnen het bestuur en met de crisis cel de situatie van dichtbij op. In alle drie de gemeentescholen zijn er op dit moment besmettingen. Vooral in Pellenberg in de situatie uitgesproken en zijn een aantal klassen in quarantaine moeten gaan. Vandaag nog werd de beslissing genomen om de leerkrachten in Pellenberg te laten testen. Op deze manier wordt het zekere voor het onzekere genomen en tracht men de onzekerheid zoveel mogelijk weg te nemen. Op dit ogenblik is de situatie onder controle maar het moet van dag tot dag bekeken worden. Dankzij de inspanningen van de directie en de leerkrachten is de situatie voor nu onder controle.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt of de verkeersborden met maximumsnelheid 30 km/u herhaald kunnen worden in de Pastorijstraat zelf en of hier grotere borden voor kunnen worden gebruikt. Is het daarnaast mogelijk de voegen in het wegdek te dichten en in overleg te gaan met De Lijn om de dubbel gelede bussen maximaal te beperken in deze straat?
Tania Roskams antwoordt dat de politie erg weigerachtig om extra borden bij te plaatsen. Wat wel zou kunnen helpen om te verduidelijken is op de grond de 30km/u aanduiding te schilderen. Wat betreft de gelede bussen zal een officiële vraag gesteld worden aan de Lijn.
Davy Suffeleers antwoordt dat de weg inderdaad bestaat uit betonvakken die op sommige plaatsen in slechte straat is. Jaarlijks wordt een budget voorzien voor wegenherstel. Eén van de voorstellen die met de technische diensten reeds bekeken werd is om de ongelijke betonvlakken af te frezen. De putdeksels kunnen eventueel in eigen beheer bijgewerkt worden. De opmerkingen zijn dus niet onterecht en er wordt naar oplossingen gezocht.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt naar een stand van zaken m.b.t. de straatnaam Anita Huybens.
Schepen Suffeleers antwoordt dat op er op dit moment geen nieuwe straten worden aangelegd. Bestaande straten herbenoemen is op dit moment niet opportuun.
Tania Roskams antwoordt dat er zeker nog verkavelingen zullen komen waar deze straatnaam eventueel zou kunnen gegeven worden.
Pascale Alaerts vraagt naar de problemen met de werking van het telraam in de Dorpsstraat en waarom de gemeente dit project niet langer ondersteunt.
Tania Roskams antwoordt dat het niet zo is dat de gemeente het project niet meer ondersteunt. Het is wel zo dat de aankoop van camera’s voor nieuwe locaties op dit moment afgerond is. Er werd slechts eenmalig budget voor aankoop voorzien. Het onderhoud en eventuele defecten zijn voor rekening van de gebruiker. De cijfers die de telramen verzamelen worden ook zeer regelmatig gebruikt in de raad voor mobiliteit.
De voorzitter sluit de zitting op 30/11/2021 om 22:13.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Hugo Simoens
Voorzitter