De voorzitter opent de zitting op 30/09/2025 om 22:30.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 augustus 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 26 augustus 2025 goed.
Artikel 5 Ministerieel Besluit van 26 juni 2018
 Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
 1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
 2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 29 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018
 De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
 1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
 2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
 3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
 4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De OCMW-raad neemt kennis van de opvolgingsrapportering: stand van zaken uitvoering meerjarenplan: periode 01/01/2025 - 30/06/2025.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Het bestuurlijk landschap in Vlaanderen is volop in verandering. De lokale besturen krijgen meer bevoegdheden toegewezen en een grotere autonomie in hun werking. De hoeveelheid werk voor de lokale besturen en de complexiteit ervan nemen stapsgewijs toe. Daarnaast creëren maatschappelijk trends een bijkomende druk op het aanwervings- en retentiebeleid van het lokaal bestuur. Het is belangrijk dat het personeelsbestand én het personeelsbeleid mee evolueren met deze trends.
Binnen het lokaal bestuur Lubbeek is er op dit moment een urgente nood aan reorganisatie van de afdeling beleven.
Ook binnen de buitenschoolse kinderopvang dienen de functies van teamleider uitgebreid.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Binnen de afdeling leefomgeving wordt de werking gereorganiseerd om beter opgewassen te zijn tegen de vele uitdagingen op het vlak van:
- herschikking van de technische dienst met een exclusieve focus op operationeel technisch werk, onderhoud en interventie;
- patrimoniumbeheer met focus op het beheer van de openbare gebouwen en gronden in eigendom van de gemeente en het OCMW;
- wegenbeheer en wegenwerken, inclusief trage wegen en mobiliteitsbeleid worden toegevoegd aan de dienst leefmilieu en mobiliteit;
Binnen de ondersteunende diensten wordt een bestaande functie van de communicatiedienst omgevormd naar deskundige participatie en communicatie (80%);
Binnen de afdeling leven wordt een deskundige tewerkstelling toegevoegd aan de formatie omwille van de wijzingen in het beleid inzake werkloosheidsuitkeringen;
Binnen de afdeling beleven wordt de functie van teamleider BKO verhoogd van 2x80% naar 2x100%. De teamleiders zijn zowel operationeel meewerkend én leidinggevend. Binnen een 80% invulling kunnen de functiehouders hun taken niet naar behoren opnemen.
Verder worden enkele administratieve aanpassingen doorgevoerd om de formatie in lijn te brengen met de reële bezetting. Deze hebben geen financiële, operationele of individuele consequenties.
De geplande wijzigingen werden mondeling goedgekeurd door de vakbonden. Het schriftelijk protocol van akkoord zal verkregen worden tegen de zitting van de gemeenteraad.
De betrokken personeelsleden worden geïnformeerd in de periode tussen commissie en raad.
De voorgestelde wijzigingen dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1. De de personeelsformatie 2025/2 wordt goedgekeurd.
Art. 2. De belanghebbenden worden geinformeerd.
Art. 3. Het organigram wordt bekendgemaakt via de website van de gemeente.
Het Federaal regeerakkoord voorziet een fundamentele hervorming en vereenvoudiging in de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen. Het OCMW Lubbeek dient zich hierop voor te bereiden en zich te herorganiseren met betrekking tot het opvangen van deze nieuwe taken en uitdagingen.
Deze geplande beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkeringen zal een forse impact hebben op de activeringsopdracht van de OCMW’s. De maatregel leidt tot een verhoogde instroom van mensen in het leefloon, met bijkomende druk op lokale activeringstrajecten. Een aparte prognose en inschatting wordt gemaakt dor de sociale dienst.
Personen die een leefloon ontvangen, zijn verplicht een activeringstraject te volgen, andere burgers kunnen dit steeds vrijwillig aanvragen (via de sociale dienst). De dienst tewerkstelling moet nu ook trouwens de sociale activering organiseren om iedereen terug een volwaardige dagbesteding en professionele loopbaan bezorgen. Deze taak werd officieel toevertrouwd aan SACHA (Sociale Activering Cluster Hageland).
Zonder toegang tot instrumenten, samenwerking met de VDAB en structurele middelen, lopen lokale activeringstrajecten vast. Een slagkrachtig lokaal activeringsbeleid draagt bij tot een inclusieve arbeidsmarkt.
Er wordt bijgevolg voorgesteld om uit het samenwerkingsverband Sociale Activeringscluster Hageland (SACHA) te stappen en trajectbegeleiding binnen de sociale dienst vanaf 1 februari 2026 in eigen beheer uit te voeren.
Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur: De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (wet '65) en latere wijzigingen.
De organieke wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen, artikel 61 in het bijzonder.
Tijdelijk Werkervaringsdecreet van 09/12/2016 en zijn uitvoeringsbesluiten
Federaal regeerakkoord 2025
Vlaams Regeerakkoord, thema WERK & SOCIALE ECONOMIE, Versterkte activering werkzoekenden
De beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn waarbij het samenwerkingsakkoord Sociale Cluster Hageland werd goedgekeurd met OCMW Tielt-Winge als clusterpromotor en de aanpassing van de overeenkomst april 2024 waarbij het vernieuwde samenwerkingsakkoord Sociale Cluster Hageland werd goedgekeurd na uitstap van lokale besturen Linter en Zoutleeuw.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/02/2024 i.v.m. de samenwerkingsovereenkomst VDAB en lokale besturen Boutersem-Bierbeek-Lubbeek.
De besluiten van het Vast Bureau van respectievelijk 16/10/2023 en 14/10/2024 voor deelname aan het Lokaal activeringspact 1 en 2 via de clusterwerking.
Momenteel wordt er voor activering en tewerkstelling samengewerkt met SACHA. We stellen echter vast dat de continuïteit van de dienstverlening door SACHA in het gedrang komt door enerzijds de uitstap van meerdere lokale besturen en anderzijds door een instabiel personeelsbestand.
Indien we verder willen inzetten op activering zal een versterking van de personeelsinzet noodzakelijk zijn. Er wordt daarom voorgesteld om een deskundige tewerkstelling te voorzien in de personeelsformatie die het ganse pakket rond tewerkstelling en activering opvolgt. Daarmee gepaard wordt de samenwerking met SACHA stopgezet. Dit bespaart jaarlijks 26.000 euro waardoor de bijkomende kost voor de deskundige deels kan opgevangen worden. De opzegtermijn bij SACHA bedraagt 6 maanden.
Indien de samenwerkingsovereenkomst wordt opgezegd per 1 oktober 2025 neemt de overeenkomst een einde per 31 maart 2026. De meest recente samenwerkingsovereenkomst met SACHA wordt voor de volledigheid in bijlage toegevoegd aan dit punt.
Het jaarverslag omtrent de dienstverlening van SACHA van 2024 is toegevoegd als bijlage bij dit punt evenals de financiële bijdrage 2024 ter illustratie.
De aanwerving van een deskundige tewerkstelling, gecombineerd met de uitstap uit SACHA resulteert in een geraamde jaarlijkse personeelskost van € 39.000 t.o.v. het huidige factuur. Uiteraard rekening houdende met het feit dat men hierdoor 5 dagen per week de beschikking krijgt over een trajectbegeleider i.p.v. de huidige 2 dagen per week.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst met SACHA stop te zetten en zegt de samenwerkingsovereenkomst Sociale Activering Cluster Hageland (SACHA) op, met naleving van een opzegtermijn van zes maanden ingaande op 01/10/2025. De trajectbegeleiding wordt vanaf 2026 opgenomen binnen de sociale dienst opgenomen via een trajectbegeleider in dienst van OCMW Lubbeek.
Art. 2. In de meerjarenplanning zullen de nodige middelen voor de kostprijs voor deelname aan SACHA 2026 worden ingeschreven voor de duur van de opzeggingstermijn.
Art. 3. Het OCMW Lubbeek zal zijn engagement van deelname in lopende projecten van SACHA, zoals het lokaal activeringspact, verder nakomen in samenspraak met SACHA, ook na beëindiging van de samenwerking.
De voorzitter sluit de zitting op 30/09/2025 om 22:46.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter