De voorzitter opent de zitting op 15/10/2024 om 20:07.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om kennis te nemen van het besluit van de gouverneur van 1 oktober 2024 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lubbeek.
Op 25 juni 2024 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld.
Op 25 juni 2024 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld.
Op 1 oktober 2024 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 goedgekeurd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Enig artikel. De raden nemen kennis van het besluit van de gouverneur van 1 oktober 2024 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lubbeek wordt goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan verrekening 1 en ten gevolge daarvan de verhoging van het krediet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op de budgetcode
Deze verrekening betreft de overlaging in asfalt van de Geestbeek. Het aantal gebroken betonplaten is zo groot, dat een overlaging van de rijbaan met gewapend asfalt zich aanbiedt, waarbij de bestaande betonverharding als onderfundering gebruikt zal worden.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 10 oktober 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” aan COLAS NOORD NV, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, tegen het nagerekende offertebedrag van 625.359,33 euro (excl. btw) of 756.684,79 euro (incl. 21% btw), waarvan het aandeel van de gemeente Lubbeek 558.636,08 euro (excl. btw) of 675.949,66 euro (incl. 21% btw) bedraagt. Het aandeel van de gemeente Holsbeek bedraagt 66.723,25 euro (excl. btw) of 80.735,13 euro (incl. 21% btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 321.211.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Gemeente Lubbeek optrad in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 maart 2024 goedkeuring aan de aanvangsdatum van deze opdracht, zijnde 8 april 2024.
De eerste vorderingsstaat werd als volgt goedgekeurd op 8 juli 2024:
|
|
Totaal |
Gemeente Holsbeek |
Gemeente Lubbeek |
Bestelbedrag |
|
€ 625.359,33 |
€ 66.723,25 |
€ 558.636,08 |
Btw |
+ |
€ 131.325,46 |
€ 14.011,88 |
€ 117.313,58 |
TOTAAL |
= |
€ 756.684,79 |
€ 80.735,13 |
€ 675.949,66 |
Bedrag vorige vorderingsstaten |
|
€ 0,00 |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
Huidige vorderingsstaat |
|
€ 38.222,46 |
€ 4.485,65 |
€ 33.736,81 |
Prijsherzieningen |
+ |
€ 319,16 |
€ 37,46 |
€ 281,70 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 38.541,62 |
€ 4.523,11 |
€ 34.018,51 |
Btw |
+ |
€ 8.093,74 |
€ 949,85 |
€ 7.143,89 |
TOTAAL |
= |
€ 46.635,36 |
€ 5.472,96 |
€ 41.162,40 |
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen: overlaging in asfalt van de Geestbeek. Het aantal gebroken betonplaten is zo groot, dat een overlaging van de rijbaan met gewapend asfalt zich aanbiedt, waarbij de bestaande betonverharding als onderfundering gebruikt wordt.
Renovatie van bestaande betonverharding door overlaging met asfalt
Naar aanleiding van de vernieuwing van de rijweg op het grondgebied van Holsbeek overweegt de gemeente Lubbeek eveneens om de rijweg in de Geestbeek te vernieuwen. De betonplaten in de Geestbeek liggen nog redelijk goed en vertonen geen grote stabiliteitsproblemen. Daarom wordt gedacht aan een “gewapende” overlaging met asfalt van de bestaande betonnen platen en niet aan de volledige vernieuwing van de rijweg, zoals op het grondgebied van Holsbeek.
Deze bijkomende werken kunnen als een duurzaam en grondig onderhoud van de rijweg beschouwd worden. De rijweg kan na deze werken, en mits het gebruikelijke onderhoud (bijvoorbeeld bestrijking na 7 jaar en een nieuwe toplaag na 12 jaar), heel lang meegaan. Het vernieuwen van de betonplaten kan voor een bedrag van meer dan 95 €/m² uitgevoerd worden en kan voor enkele betonplaten gebeuren. Het overlagen van de betonplaten met gewapende asfalt kan voor een bedrag van ongeveer 45 €/m² uitgevoerd worden. Dit dient wel ineens voor de hele straat te gebeuren. De jaarlijkse vernieuwing van enkele betonplaten kan op korte termijn een noodoplossing bieden, maar is op lange termijn geen goedkope oplossing. Bovendien zorgen bij het vernieuwen van enkele betonplaten de voegen en de differentiële zettingen tussen de nieuwe en de oude betonplaten voor een tijdelijk goed, maar niet langdurig resultaat.
De overlaging van de bestaande betonplaten omvat:
• stabiliseren door het kloppen van de bestaande betonplaten;
• affrezen van 4 cm van de bestaande betonnen platen;
• aanbrengen van stalen wapeningsnet met kleeflaag op de betonplaten
• aanbrengen van 2 lagen asfalt (4 cm + 3cm)
Verrekening 1 - Ten laste van de gemeente Lubbeek:
Bijwerken |
+ |
€ 306.900,97 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 306.900,97 |
Btw |
+ |
€ 64.449,20 |
TOTAAL |
= |
€ 371.350,17 |
Verantwoording van de eenheidsprijzen
Waar mogelijk worden voor de meerwerken prijzen uit de inschrijving gebruikt of prijzen die daarvan afgeleid zijn.
In vergelijking met andere aanbestedingsprijzen voor gelijkaardige werken kunnen wij afleiden dat deze prijzen normale prijzen en dus aanvaardbaar zijn.
Alle prijzen zijn berekend volgens de voorwaarden van het bestek en op datum aanbesteding. De herziening volgens het bestek is dus toe te passen op deze prijzen.
Verantwoording uitvoeringstermijn
Voor de uitvoering van de meerwerken zijn er 10 werkdagen nodig voor het deel op het grondgebied van Holsbeek en 20 werkdagen voor de overlaging van de Geestbeek ( gemeente Lubbeek). De uitvoeringstermijn wordt dan maximum met 30 werkdagen verlengd.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Lubbeek. Dit deel bedraagt 306.900,97 euro (excl. btw) of 371.350,17 euro (incl. 21% btw).
De aannemer vraagt daarom een termijnsverlenging van 30 werkdagen.
De aannemer verbindt zich ertoe om geen schadevergoeding te eisen omwille van deze termijnsverlenging.
De leidend ambtenaar de heer Massimo Orrico verleende gunstig advies.
De uitgave voor deze verrekening is niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op de code 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Deze verrekening was niet voorzien in de oorspronkelijke visumaanvraag. Er werd een bijkomend visum afgeleverd door de waarnemend financieel directeur op 3 oktober 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Het Decreet Lokaal Bestuur:
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 december 2019:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023:
Het beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2024:
De uitgave werd niet voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaar 2024:
Code |
2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.20 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
Vorderingsstaat 1 |
41.162,40 euro |
Raming uitgavekrediet |
2.128.754,20 euro |
Beschikbaar krediet |
1.426.254,20 euro |
De financieel directeur verleende een gunstig visum op 3 oktober 2023 voor een gemeentelijk aandeel van 675.949,66 euro (incl. btw).
De waarnemend financieel directeur verleende een gunstig visum op 3 oktober 2024 voor een bedrag van 371.350,17 euro (incl. btw)
Enig artikel. Verleent goedkeuring aan verrekening 1 van de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, voor de overlaging in asfalt van de Geestbeek, voor het totaal bedrag in meer van 306.900,97 euro (excl. btw) of 371.350,17 euro (incl. 21% btw) als volgt:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden een investeringstoelage ten bedrage van 7.922,07 euro te voorzien voor het uitvoeren van investeringswerken.
Dit dossier werd ontvankelijk verklaard in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2024.
Eline Decuypere, Kaat Soeteweye en Kwinten Verlaeckt, respectievelijk voorzitter, ondervoorzitter en secretaris/penningmeester van Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden, hebben een officiële aanvraag tot de verwerving van een investeringssubsidie ingediend.
Het betreft een aanvraag voor het subsidiëren van de volgende werken:
- vervanging van de oorspronkelijke gasverwarmingsketel;
- huidige brandcentrale opnieuw in overeenstemming brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het nieuwe Vlaamse logiedecreet.
Het bedrag voor deze werken wordt geraamd op 7.274,62 euro (excl. BTW).
Voor de voorziene investering ten bedrage van 8.802,29 euro (incl. BTW) kan volgens Art. 6§2 van het "Reglement betreffende gewone onderhouds- en werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven", een toelage van maximum 7.922,07 euro verkregen worden.
Decreet Lokaal Bestuur.
Betoelagingsreglement gewone onderhouds- & werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 augustus 2003, gewijzigd door de beslissingen van de gemeenteraad van 26 mei 2010 en 29 augustus 2012.
Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991: controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en aangepast in de zitting van 24 april 1991.
Brandveiligheid: het is opportuun om het gebouw in overeenstemming te brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het vernieuwde Vlaams logiedecreet, aangezien er heel wat jongerenactiviteiten en groepsovernachtingen plaatsvinden. Concreet wil dit zeggen dat er op de huidige brandcentrale een doormeldingssysteem dient aangesloten te worden. Bij brand wordt dan een interne verantwoordelijke of een externe meldkamer verwittigd.
Gasverwarmingsketel: aangezien de bouwaanvraag dateert van mei 2002, is de huidige gasverwarmingsketel meer dan 20 jaar oud. Bij de periodieke controle werd vastgesteld dat het uitgestoten Co-gehalte te hoog was. Tevens zorgt het geïntegreerde voorraadvat voor warm water voor een erg hoge stookkost. Toekomstgericht wil men overgaan tot de aankoop van een combiwandketel met een doorstroomsysteem voor warm water. Dit wil zeggen dat er alleen verbruik is van warm water tijdens het gebruik van het lokaal.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
GBB/2025 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren - 0752-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6640000 - Toegestane investeringssubsidies |
Bedrag uitgave inclusief BTW | maximum 90% van 8.802,29 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Toelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Enig artikel. Een investeringstoelage ten bedrage van 7.922,07 euro te voorzien in het meerjarenplan 2025 voor Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het uitvoeren van volgende werken:
- vervanging van de oorspronkelijke gasverwarmingsketel;
- huidige brandcentrale opnieuw in overeenstemming brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het nieuwe Vlaamse logiedecreet.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het aanvullend politiereglement voor de Jan Davidtsstraat aan te vullen als volgt:
Op de twee parkeervlakken tegenover de laadpaal met georeferentie 50.88828, 4.75122 geldt:
het parkeren is toegelaten voor elektrische wagens.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Onderbord elektrisch
Total Energie werd aangesteld om binnen de provincie Vlaams-Brabant de plaatsing van laadpalen af te handelen.
Deze vraag kwam binnen via het "paal volgt wagen" systeem op vraag van burgers.
Voor deze laadpaal moet er nog een aanvullende reglement worden opgesteld.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
Op de twee parkeervlakken tegenover de laadpaal met georeferentie 50.88828, 4.75122 geldt het parkeren is toegelaten voor elektrische wagens.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Onderbord elektrisch
Art. 2. Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 januari 2025.
Art. 3. Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 4. Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
- de beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over de goedkeuring van het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur op te heffen.
De gemeenteraad keurde in augustus 2017 het gemeentelijk reglement voor openbaarheid van bestuur goed.
Op 7 december 2018 werd het Vlaamse bestuursdecreet goedgekeurd, waardoor het gemeentelijk reglement voor openbaarheid van bestuur zonder voorwerp geworden is.
Decreet Lokaal Bestuur;
Bestuursdecreet hoofdstuk 3, artikel II over de toegang tot bestuursdocumenten, algemene bepalingen
Het besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur.
Op de website van de gemeente worden de principes van actieve en passieve openbaarheid van bestuur verduidelijkt.
Daarbij staat een link naar de procedure, die het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur d.d. 30 augustus 2017 beschrijft.
In december 2018 werd de procedure echter vanuit Vlaanderen vastgelegd, waardoor de vastgelegde termijnen van behandeling werden opgetrokken.
De Vlaamse overheid schrijft de regelgeving van openbaarheid van bestuur voor, beslist over de te volgen procedure en de mogelijkheden om beroep in te stellen bij een weigering of gedeeltelijke weigering van een verzoek tot openbaarmaking.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur op te heffen.
Art. 2. De Vlaamse regelgeving en procedure over openbaarheid van bestuur op de website van de gemeente bekend te maken.
De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2024 om 20:28.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Raf De Canck
Voorzitter