Terug
Gepubliceerd op 13/03/2025

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 15/10/2024 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Raf De Canck, Voorzitter
Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Leden
Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom De Winter - Pieters, Commissielid
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Tania Roskams, Schepenen

De voorzitter opent de zitting op 15/10/2024 om 20:07.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024.

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 10 september 2024 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • FINANCIEN

      • 475.13 Goedkeuring

        • Jaarrekening 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lubbeek - goedkeuring - kennisname besluit van de gouverneur van 1 oktober 2024

          Aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om kennis te nemen van het besluit van de gouverneur van 1 oktober 2024 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lubbeek.

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 25 juni 2024 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld.

          Op 25 juni 2024 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld.

          Op 1 oktober 2024 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 goedgekeurd.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. De raden nemen kennis van het besluit van de gouverneur van 1 oktober 2024 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lubbeek wordt goedgekeurd.

    • GEMEENTELIJKE INFRASTRUCTUUR

      • 865 Dienst van de wegen

        • Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode - Voorstel tot verrekening 1 voor de overlaging in gewapend asfalt van de Geestbeek

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan verrekening 1 en ten gevolge daarvan de verhoging van het krediet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op de budgetcode 

          Deze verrekening betreft de overlaging in asfalt van de Geestbeek. Het aantal gebroken betonplaten is zo groot, dat een overlaging van de rijbaan met gewapend asfalt zich aanbiedt, waarbij de bestaande betonverharding als onderfundering gebruikt zal worden.

           

          FEITEN EN CONTEXT

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 10 oktober 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” aan COLAS NOORD NV, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, tegen het nagerekende offertebedrag van 625.359,33 euro (excl. btw) of 756.684,79 euro (incl. 21% btw), waarvan het aandeel van de gemeente Lubbeek 558.636,08 euro (excl. btw) of 675.949,66 euro (incl. 21% btw) bedraagt. Het aandeel van de gemeente Holsbeek bedraagt 66.723,25 euro (excl. btw) of 80.735,13 euro (incl. 21% btw).

          De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 321.211.

          Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Gemeente Lubbeek optrad in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht.

          Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 maart 2024 goedkeuring aan de aanvangsdatum van deze opdracht, zijnde 8 april 2024.

          De eerste vorderingsstaat werd als volgt goedgekeurd op 8 juli 2024:

           

           

          Totaal

          Gemeente Holsbeek

          Gemeente Lubbeek

          Bestelbedrag

           

          € 625.359,33

          € 66.723,25

          € 558.636,08

          Btw

          +

          € 131.325,46

          € 14.011,88

          € 117.313,58

          TOTAAL

          =

          € 756.684,79

          € 80.735,13

          € 675.949,66

          Bedrag vorige vorderingsstaten

           

          € 0,00

          € 0,00

          € 0,00

          Huidige vorderingsstaat

           

          € 38.222,46

          € 4.485,65

          € 33.736,81

          Prijsherzieningen

          +

          € 319,16

          € 37,46

          € 281,70

          Totaal excl. btw

          =

          € 38.541,62

          € 4.523,11

          € 34.018,51

          Btw

          +

          € 8.093,74

          € 949,85

          € 7.143,89

          TOTAAL

          =

          € 46.635,36

          € 5.472,96

          € 41.162,40

          Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen: overlaging in asfalt van de Geestbeek. Het aantal gebroken betonplaten is zo groot, dat een overlaging van de rijbaan met gewapend asfalt zich aanbiedt, waarbij de bestaande betonverharding als onderfundering gebruikt wordt.

          Renovatie van bestaande betonverharding door overlaging met asfalt

          Naar aanleiding van de vernieuwing van de rijweg op het grondgebied van Holsbeek overweegt de gemeente Lubbeek eveneens om de rijweg in de Geestbeek te vernieuwen. De betonplaten in de Geestbeek liggen nog redelijk goed en vertonen geen grote stabiliteitsproblemen. Daarom wordt gedacht aan een “gewapende” overlaging met asfalt van de bestaande betonnen platen en niet aan de volledige vernieuwing van de rijweg, zoals op het grondgebied van Holsbeek.
          Deze bijkomende werken kunnen als een duurzaam en grondig onderhoud van de rijweg beschouwd worden. De rijweg kan na deze werken, en mits het gebruikelijke onderhoud (bijvoorbeeld bestrijking na 7 jaar en een nieuwe toplaag na 12 jaar), heel lang meegaan. Het vernieuwen van de betonplaten kan voor een bedrag van meer dan 95 €/m² uitgevoerd worden en kan voor enkele betonplaten gebeuren. Het overlagen van de betonplaten met gewapende asfalt kan voor een bedrag van ongeveer 45 €/m² uitgevoerd worden. Dit dient wel ineens voor de hele straat te gebeuren. De jaarlijkse vernieuwing van enkele betonplaten kan op korte termijn een noodoplossing bieden, maar is op lange termijn geen goedkope oplossing. Bovendien zorgen bij het vernieuwen van enkele betonplaten de voegen en de differentiële zettingen tussen de nieuwe en de oude betonplaten voor een tijdelijk goed, maar niet langdurig resultaat.
          De overlaging van de bestaande betonplaten omvat:

          • stabiliseren door het kloppen van de bestaande betonplaten;
          • affrezen van 4 cm van de bestaande betonnen platen;
          • aanbrengen van stalen wapeningsnet met kleeflaag op de betonplaten
          • aanbrengen van 2 lagen asfalt (4 cm + 3cm)

          Verrekening 1 - Ten laste van de gemeente Lubbeek:

          Bijwerken

          +

          € 306.900,97

          Totaal excl. btw

          =

          € 306.900,97

          Btw

          +

          € 64.449,20

          TOTAAL

          =

          € 371.350,17

          Verantwoording van de eenheidsprijzen
          Waar mogelijk worden voor de meerwerken prijzen uit de inschrijving gebruikt of prijzen die daarvan afgeleid zijn.
          In vergelijking met andere aanbestedingsprijzen voor gelijkaardige werken kunnen wij afleiden dat deze prijzen normale prijzen en dus aanvaardbaar zijn.
          Alle prijzen zijn berekend volgens de voorwaarden van het bestek en op datum aanbesteding. De herziening volgens het bestek is dus toe te passen op deze prijzen.

          Verantwoording uitvoeringstermijn
          Voor de uitvoering van de meerwerken zijn er 10 werkdagen nodig voor het deel op het grondgebied van Holsbeek en 20 werkdagen voor de overlaging van de Geestbeek ( gemeente Lubbeek). De uitvoeringstermijn wordt dan maximum met 30 werkdagen verlengd.

          Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek.

          Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Lubbeek. Dit deel bedraagt 306.900,97 euro (excl. btw) of 371.350,17 euro (incl. 21% btw).

          De aannemer vraagt daarom een termijnsverlenging van 30 werkdagen.

          De aannemer verbindt zich ertoe om geen schadevergoeding te eisen omwille van deze termijnsverlenging.

          De leidend ambtenaar de heer Massimo Orrico verleende gunstig advies.

          De uitgave voor deze verrekening is niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op de code 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.

          Deze verrekening was niet voorzien in de oorspronkelijke visumaanvraag. Er werd een bijkomend visum afgeleverd door de waarnemend financieel directeur op 3 oktober 2024.


          JURIDISCHE GRONDEN

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:

          • meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

           Het Decreet Lokaal Bestuur:

          • artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:

          • artikelen 326 tot en met 341 over het bestuurlijk toezicht.

          De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:

          • artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

          Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

          Het besluit van de gemeenteraad van 31 december 2019:

          • volgende diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN, worden in exclusiviteit toegekend aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ met ingang van 01-01-2020 tot en met 31-12-2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening:
            1.1. Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken,
            1.2. Ontwerp en opvolging van gebouwen,
            1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken,
            1.4. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen,
            3.1. Basisondersteuning,
            3.2. Klimaatondersteuning,
            3.3. Taakondersteuning,
            4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving,
            7.1. GIS begeleiding en ondersteuning,
            7.2. Inventarisatie en/of actualisatie van ruimtelijke situeerbare gegevens,
            9.1. Begeleiding bij de uitbouw en het gebruik van het regionaal digitaal loket kinderopvang,
            13.1. Begeleiden, opvolgen, adviseren en ondersteunen van de gemeentelijke noodplanning,
          • de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeurt overeenkomstig de toegevoegde samenwerkingsovereenkomsten.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021:

          • stelt Interleuven (Leuven) aan, in het kader van exclusieve dienstverlening 1.1. (Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken) en 1.3. (Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken), voor de heraanleg van de fietspaden in de Geestbeek, voor een geraamd totaalbedrag/schetsontwerp van 384.016,00 € euro (0% btw), volgens de raming/schetsontwerp fietspad Geestbeek, voorstel 3, ontvangen op 22 mei 2021 van Marc Van Heirbeeck, Interleuven, zijnde:
            • de bestaande stroken in kasseien, de fietspaden in klinkers en de bestaande lijnvormige elementen worden opgebroken,
            • aan de kant van de straat wordt een nieuwe borduur in opstand aangelegd,
            • nieuwe straatkolken worden in de bestaande betonverharding geplaatst en op de bestaande grachten/rioleringen aangesloten,
            • het fietspad zal in beton aangelegd worden met een breedte van 120 cm,
          • gaat akkoord met de geraamde kosten voor tijdsbesteding van Interleuven aan 16.132,00€ (0% btw),
          • de uitgave werd voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaren 2021, 2022, 2023, 2024, onder de budgetcodes:
            • 2021/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001,
            • 2022/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001,
            • 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001,
            • 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
            De nodige kredieten worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 verschoven en vastgelegd.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:

          • aanstelling Interleuven (Leuven), in het kader van exclusieve dienstverlening 1.1. (Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken) en 1.3. (Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken), voor de heraanleg van de fietspaden in de Houwaartstraat,
          • de uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaren 2022, 2023, 2024, onder de budgetcodes:
            • 2022/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001,
            • 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001,
            • 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001,
          • beslissing om factuur 96/2021/21000999 van 31/12/2021 van Interleuven (Leuven), voor een totaal bedrag van 5.662,50 euro (0% btw) betaalbaar te stellen.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022:

          • gaat akkoord om de nutsleidingen op het tracé Geestbeek te laten liggen en om deze niet te vernieuwen,
          • stelt Interleuven in kennis van deze beslissing.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022:

          • kennisname van de mogelijkheid om financiering te vragen voor de dossiers fietsstraten, Schubbeek, Geestbeek en Kalenberg deel fietspaden in het kader van de Kopenhagen-investeringssubsidie,
          • machtigt de dienst Mobiliteit om de subsidievraag in te dienen.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2022:

          • kennisname van de mail vanwege Veerle Smet, voor Vlaanderen, afdeling Mobiliteit en Openbare Werken, waarbij medegedeeld wordt dat geen subsidie kan gegeven worden op basis van het voorgelegde ontwerp voor het segment dat in de 50 km/u-zone (bebouwde kom),
          • kennisname van het bestek met nr. 321.211 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, opgesteld door de ontwerper.  De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw),
          • legt het dossier voor aan de gemeenteraad.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023:

          • kennisname van het aangepast bestek met nr. 321.211 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, opgesteld door de ontwerper. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw),
          • beslist het bestek met nr. 321.211 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad,
          • de uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.

          Het beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2023:

          • goedkeuring van het bestek met nr. 321.211 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, opgesteld door de ontwerper. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw),
          • gunning van de opdracht bij wijze van de openbare procedure,
          • vraagt een bijdrage aan bij de derde betaler Gemeente Holsbeek (Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek),
          • mandateert de Gemeente Lubbeek om de procedure te voeren en in naam van de Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht op te treden,
          • in geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht,
          • bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de deelnemende besturen,
          • laat de aankondiging van de opdracht invullen, goedkeuren en bekendmaken op nationaal niveau,
          • voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2023:

          • verleent goedkeuring aan het verslag van nazicht van de offertes van 21 augustus 2023, opgesteld door de ontwerper,
          • laat het verslag van nazicht van de offertes in bijlage integraal deel uitmaken van deze beslissing,
          • gunt de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs), zijnde COLAS NOORD NV, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, tegen het nagerekende offertebedrag van 625.359,33 euro (excl. btw) of 756.684,79 euro (incl. 21% btw), waarvan het aandeel van de gemeente Lubbeek 558.636,08 euro (excl. btw) of 675.949,66 euro (incl. 21% btw) bedraagt. Het aandeel van de gemeente Holsbeek bedraagt 66.723,25 euro (excl. btw) of 80.735,13 euro (incl. 21% btw),
          • laat de uitvoering gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 321.211,
          • laat de betaling gebeuren met het krediet ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025 onder budgetjaar 2023, code 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024:

          • verleent goedkeuring aan de aanvangsdatum van deze opdracht, zijnde 8 april 2024.

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2024:

          • verleent goedkeuring aan vorderingsstaat 1 van COLAS NOORD NV, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” voor een bedrag van 38.541,62 euro (excl. btw) of 46.635,36 euro (incl. 21% btw). Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek. Dit deel bedraagt 4.523,11 euro (excl. btw) of 5.472,96 euro (incl. 21% btw). Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Lubbeek. Dit deel bedraagt 34.018,51 euro (excl. btw) of 41.162,40 euro (incl. 21% btw.)
          • de betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
          • de factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst.
          FINANCIEN

          De uitgave werd niet voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaar 2024:

          Code

          2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001

          Omschrijving

          Wegen

          Actie

          1.1.2.20
          Inzetten op een fietsvriendelijk Lubbeek: 'Lubbeek fietst'

          Beleidsitem

          0200-01
          Wegen 

          Algemene rekening

          2240000
          Wegen -

          Investeringsproject

          IP-001
          Wegenwerken: Aquafinprojecten - Fluviusprojecten - gemeentelijke projecten

          Vorderingsstaat 1

          41.162,40 euro

          Raming uitgavekrediet

          2.128.754,20 euro

          Beschikbaar krediet

          1.426.254,20 euro

          De financieel directeur verleende een gunstig visum op 3 oktober 2023 voor een gemeentelijk aandeel van 675.949,66 euro (incl. btw).

          De waarnemend financieel directeur verleende een gunstig visum op 3 oktober 2024 voor een bedrag van 371.350,17 euro (incl. btw)

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx
          Onthouders: Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 7 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Enig artikel. Verleent goedkeuring aan verrekening 1 van de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, voor de overlaging in asfalt van de Geestbeek, voor het totaal bedrag in meer van 306.900,97 euro (excl. btw) of 371.350,17 euro (incl. 21% btw) als volgt:

          • met een termijnverlenging van 30 werkdagen
          • met een verhoging van het krediet met 375.000,00 euro op de code 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 van het meerjarenplan 2020-2025.
    • JEUGD

      • 646.01 Ondersteuning en subsidiëring door de gemeenteoverheid

        • Toekennen van een investeringstoelage aan SGV St.-Kwinten Linden

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden een investeringstoelage ten bedrage van 7.922,07 euro te voorzien voor het uitvoeren van investeringswerken.

          Dit dossier werd ontvankelijk verklaard in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2024.

          FEITEN EN CONTEXT

          Eline Decuypere, Kaat Soeteweye en Kwinten Verlaeckt, respectievelijk voorzitter, ondervoorzitter en secretaris/penningmeester van Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden, hebben een officiële aanvraag tot de verwerving van een investeringssubsidie ingediend.

          Het betreft een aanvraag voor het subsidiëren van de volgende werken:

          - vervanging van de oorspronkelijke gasverwarmingsketel; 

          - huidige brandcentrale opnieuw in overeenstemming brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het nieuwe Vlaamse logiedecreet.   

          Het bedrag voor deze werken wordt geraamd op 7.274,62 euro (excl. BTW).

          Voor de voorziene investering ten bedrage van 8.802,29 euro (incl. BTW) kan volgens Art. 6§2 van het "Reglement betreffende gewone onderhouds- en werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven", een toelage van maximum 7.922,07 euro verkregen worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur.

          Betoelagingsreglement gewone onderhouds- & werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 augustus 2003, gewijzigd door de beslissingen van de gemeenteraad van 26 mei 2010 en 29 augustus 2012.

          Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991: controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en aangepast in de zitting van 24 april 1991.

          ARGUMENTATIE

          Brandveiligheid: het is opportuun om het gebouw in overeenstemming te brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het vernieuwde Vlaams logiedecreet, aangezien er heel wat jongerenactiviteiten en groepsovernachtingen plaatsvinden. Concreet wil dit zeggen dat er op de huidige brandcentrale een doormeldingssysteem dient aangesloten te worden. Bij brand wordt dan een interne verantwoordelijke of een externe meldkamer verwittigd.  

          Gasverwarmingsketel: aangezien de bouwaanvraag dateert van mei 2002, is de huidige gasverwarmingsketel meer dan 20 jaar oud. Bij de periodieke controle werd vastgesteld dat het uitgestoten Co-gehalte te hoog was. Tevens zorgt het geïntegreerde voorraadvat voor warm water voor een erg hoge stookkost. Toekomstgericht wil men overgaan tot de aankoop van een combiwandketel met een doorstroomsysteem voor warm water. Dit wil zeggen dat er alleen verbruik is van warm water tijdens het gebruik van het lokaal. 

          FINANCIEN

          De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.

          Actienummer

           GBB/2025
          Beleidscode (omschrijving en nummer)  Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren - 0752-00
          Algemene rekening + omschrijving  6640000 - Toegestane investeringssubsidies
          Bedrag uitgave inclusief BTW  maximum 90% van 8.802,29 euro
          Aannemer/leverancier/instantie  Toelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden
          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar    -
          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 2 onthoudingen
          BESLUIT

          Enig artikel. Een investeringstoelage ten bedrage van 7.922,07 euro te voorzien in het meerjarenplan 2025 voor Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het uitvoeren van volgende werken:

          - vervanging van de oorspronkelijke gasverwarmingsketel; 

          - huidige brandcentrale opnieuw in overeenstemming brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het nieuwe Vlaamse logiedecreet. 

    • MOBILITEIT

    • SECRETARIAAT

      • 637.06 Gemeentelijke reglementen

        • Gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur - Opheffing beslissing gemeenteraad 30 augustus 2017

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:

          - de beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over de goedkeuring van het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur op te heffen.

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeenteraad keurde in augustus 2017 het gemeentelijk reglement voor openbaarheid van bestuur goed.

          Op 7 december 2018 werd het Vlaamse bestuursdecreet goedgekeurd, waardoor het gemeentelijk reglement voor openbaarheid van bestuur zonder voorwerp geworden is.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur;

          Bestuursdecreet hoofdstuk 3, artikel II over de toegang tot bestuursdocumenten, algemene bepalingen

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur.

          ARGUMENTATIE

          Op de website van de gemeente worden de principes van actieve en passieve openbaarheid van bestuur verduidelijkt.

          Daarbij staat een link naar de procedure, die het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur d.d. 30 augustus 2017 beschrijft.

          In december 2018 werd de procedure echter vanuit Vlaanderen vastgelegd, waardoor de vastgelegde termijnen van behandeling werden opgetrokken.

          De Vlaamse overheid schrijft de regelgeving van openbaarheid van bestuur voor, beslist over de te volgen procedure en de mogelijkheden om beroep in te stellen bij een weigering of gedeeltelijke weigering van een verzoek tot openbaarmaking.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Martine Dierickx, Paul Verbeek, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Martine Dierickx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1.  De beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur op te heffen.

          Art. 2. De Vlaamse regelgeving en procedure over openbaarheid van bestuur op de website van de gemeente bekend te maken.

De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2024 om 20:28.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Raf De Canck
Voorzitter