Terug
Gepubliceerd op 15/10/2021

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 17/08/2021 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Raf De Canck, Voorzitter
Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Leden
Theo Francken, Burgemeester
Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Leden
Joke Bossens, Secretaris
Verontschuldigd: Liesbeth Smeyers, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Nienke Vanbutsele, Secretaris
Afwezig: Fons Creuwels, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Leden

De voorzitter opent de zitting op 17/08/2021 om 20:03.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 15 juni 2021

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 15 juni 2021 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 15 juni 2021 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
      Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 15 juni 2021 worden goedgekeurd.

       
  • Openbaar

    • DIENSTENCENTRUM

      • 70 Instellingen van het OCMW en instellingen in de welzijnssector - algemeen

        • Overeenkomst Mamadepot Lubbeek vertegenwoordigd door Ferm

          De overeenkomst voor Mamadepot vervalt 31 augustus 2021.

          Er werd een nieuwe overeenkomst opgemaakt voor 12 maanden, ingaand vanaf 1 september 2021.

          FEITEN EN CONTEXT

          Op het Vast Bureau van 9 augustus 2021 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.

          Namelijk het ter beschikking stellen van lokalen in het administratief centrum van het OCMW - Staatsbaan 126 in Lubbeek voor Mamadepot.

          Volgende artikels werden goedgekeurd:

          Artikel 1. Het vast bureau besluit akkoord te gaan met het ter beschikking stellen van de lokalen AC05, AC01, AC03 en archief. Eveneens de polyvalente zaal en vergaderzaal worden ter beschikking gesteld tijdens de openingsuren van Mamadepot. Dit alles voor een maandelijkse vergoeding van 100 euro voor de nutsvoorzieningen (water, elektriciteit en gas).

          Artikel 2. Het vast bureau besluit akkoord te gaan met de bruikleenovereenkomst van 12 maanden met Ferm, ingaand 1 september 2021 (zie bijlage).

           

          Het grote succes van Mamadepot het afgelopen jaar zorgt ervoor dat ze zelf kunnen instaan voor de maandelijkse vergoeding.

          JURIDISCHE GRONDEN

          https:\\www.zorg-en-gezondheid.be/lokale-dienstencentra

          ARGUMENTATIE

          Wegens succes stellen we voor om de bruikleenovereenkomst voor 1 jaar te verlengen.

          Daar ze ook zelf kunnen instaan voor de maandelijkse vergoeding hoeft er geen subsidie meer voorzien te worden.

          FINANCIEN

          De inkomsten van het OCMW worden verhoogd met 1200 euro per jaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bruikleenovereenkomst van 12 maanden met Ferm goed, ingaand vanaf 1 september 2021 (zie bijlage).

    • FINANCIEN

      • 485.12 Toegestane subsidies en tegemoetkomingen. Staatssteunen

        • Atelier voor Muziek en Woord vzw - Goedkeuring definitieve jaarrekening 2020 en goedkeuring eindafrekening 2021

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de definitieve jaarrekening 2020 en de eindafrekening 2021 van de vzw Atelier voor Muziek en Woord goed te keuren.

          FEITEN EN CONTEXT

          De definitieve jaarrekening 2020 sluit af met een positief saldo van 19.476,96 EUR

          De gemeentelijke toelage voor 2020 bedroeg 60.000,00 EUR

          De eindafrekening 2021, ingevolge de vereffening van de vzw Atelier voor Muziek en Woord, sluit af met een positief saldo van 18.982,66 EUR

          Dit eindsaldo werd door het gemeentebestuur ontvangen op 25 juni 2021

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur;

          De bepalingen van de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;

          De beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991 en 24 april 1991, houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De definitieve jaarrekening 2020 van het Atelier voor Muziek en Woord vzw, met een positief saldo van 19.476,96 EUR, wordt goedgekeurd.
          Art. 2. De eindafrekening 2021, ingevolgde de vereffening van de vzw Atelier voor Muziek en Woord, met een positief eindsaldo van 18.982,66 EUR wordt goedgekeurd.

    • HUISVESTING

      • 6 Sociale activiteiten

        • Subsidieretentie OCMW Lubbeek - provincie Vlaams-Brabant - tussenovereenkomsten tussen OCMW Lubbeek en de kandidaten - goedkeuring

          Aan de OCMW raad wordt voorgesteld om de tussenovereenkomsten, afgesloten tussen het OCMW van Lubbeek en de individuele kandidaten die deelnemen aan  het subsidieretentieproject van de provincie Vlaams-Brabant, goed te keuren. De 10 overeenkomsten tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant werden samen met de samenwerkingsoverenkomst goedgekeurd door de OCMW raad in zitting van 22 oktober 2019.

          FEITEN EN CONTEXT

          De provincie Vlaams Brabant zet in op het verbeteren van woningen die niet voldoen aan de veiligheids- of gezondheidsnormen. De focus ligt op eigenaars die onvoldoende financiële middelen hebben om renovatiewerken uit te voeren in de eigen woning. Deze eigenaars kunnen een renovatielening krijgen met uitgestelde betaling. De financiële ondersteuning wordt via een systeem van subsidieretentie aangeboden. Gemeenten konden zich kandidaat stellen om deel te nemen aan een project ‘subsidieretentie’ zodat zij 10 doelgroep eigenaars elk 30.000 euro kunnen geven om hun woning te verbeteren.

          De gemeente/OCMW heeft besloten om dit project naar Lubbeek te halen. In het najaar van 2020 werd het project kenbaar gemaakt bij de bevolking van Lubbeek en werd de zoektocht gestart naar kandidaten.

          Kandidaten moeten aan voorwaarden voldoen. Er vindt een sociaal onderzoek plaats en een technisch onderzoek van de woning. Deze twee onderzoeken bepalen de rangorde. De rangorde gebeurt op basis van een puntensysteem volgens noodbehoefte, zodat de meest nood-hebbende voorrang krijgt. De kandidaten werden besproken en vastgelegd door de stuurgroep van 23 maart 2021.

          Kandidaten voor het project:

          Er werden 25 dossiers ingediend waarvan:

          - 4 niet in aanmerking komen op vlak van sociaal onderzoek of niet meer wensten mee te doen.

          - 7 onvoldoende punten scoorden op het technisch onderzoek waardoor ze niet in aanmerking komen.

          - 14 kandidaten die in aanmerking komen zijnde:

           

          dossiernummer

          Naam kandidaat

          Adres

          rangorde

          LU02

          xxx

          xxx

          1

          LU17

          xxx xxx

          2

          LU10

          xxx

          xxx

          3

          LU13

          xxx

          xxx

          4

          LU09

          xxx

          xxx

          5

          LU24

          xxx

          xxx

          12

          LU05

          xxx

          xxx

          6

          LU03

          xxx

          xxx

           

          LU22

          xxx

          xxx

          13

          LU23

          xxx

          xxx

          7

          LU16

          xxx

          xxx

          8

          LU18

          xxx

          xxx

          9

          LU06

          xxx

          xxx

          10

          LU11

          xxx

          xxx

          11

           

          De stuurgroep besliste dat dossier LU03 niet meer in aanmerking kwam omdat uit onderzoek bleek dat zij een extra bouwgrond in bezit hebben. Dossier LU24 en LU22 eindigden binnen de 10 eersten, maar de stuurgroep is van oordeel dat zij geen doelpubliek zijn. Zij voldoen aan de voorwaarden, maar de aankoopprijs van de woning ligt ver boven de gemiddelde en mediaanprijs van woningen in Lubbeek. Daarom werden zij achteraan op de reservelijst geplaatst.

           

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het besluit van het vast bureau van 8 juli 2019 in verband met de open oproep subsidieretentie provincie

          -akkoord te gaan om de subsidieaanvraag voor de open oproep subsidieretentie van de provincie in te dienen voor 15 woningen gelegen in (landelijk)woongebied van het hoofddorp en in (landelijk) woongebied van Linden

          Het besluit van de OCMW raad van 22 oktober 2019 in verband met de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant in het kader van subsidieretentie

          -kennis te nemen dat de bestendige deputatie in zitting van 29 augustus 2019 een bedrag van 300 000 euro toekent aan het OCMW van Lubbeek voor de renovatie van 10 woningen in kader van het subsidieretentieproject

          -de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant in het kader van subsidieretentei goed te keuren

          -de nominatieve subsidieretentie 2019 aan het OCMW van Lubeek (dossiernummer WON-sure LUB - 2019 1-10) goed te keuren

          -de voorzitter van de OCMW raad en de algemeen directeur te machtigen om deze overeenkomsten te ondertekenen

          Het besluit van het vast bureau van 24 augustus 2020  in verband met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Lubbeek - provincie Vlaams-brabant in het kader van subsidieretente d.d. 14 november 2019 - gelijktrekken inkomensgrenzen van subsidieretentie 2019 met de inkomsensgrenzen van de Vlaamse energielening

          -kennis te nemen van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant in he tkader van subsidieretentie - gelijktrekken van de inkomensgrenzen van subsidieretentei met de inkomensgrenzen van de Vlaamse energielening

          -niet akkoord te gaan met deze aanpassing

          Het besluit van de OCMW raad van 29 september 2020 in verband met het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Lubbeek - provincie Vlaams-brabant in het kader van subsidieretente d.d. 14 november 2019 - gelijktrekken inkomensgrenzen van subsidieretentie 2019 met de inkomsensgrenzen van de Vlaamse energielening

          -kennis te nemen van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW van Lubbeek en de provincie Vlaams-Brabant in he tkader van subsidieretentie - gelijktrekken van de inkomensgrenzen van subsidieretentei met de inkomensgrenzen van de Vlaamse energielening

          -niet akkoord te gaan met deze aanpassing

          ARGUMENTATIE

          De eerste 10 kandidaten werden op de hoogte gebracht van het positieve nieuws. Bij elke kandidaat werd een waardebepaling gedaan van de woning en een renovatieplan opgemaakt. De kandidaten hebben ook de tussenovereenkomst gekregen en uitleg gekregen over de terugbetaling en de meerwaarde.

          Twee kandidaten hebben afgehaakt. De provincie heeft beslist om het geen budget niet in deze woning te steken van dossier LU17, omdat de kwaliteit van de woning te slecht is. De provincie begeleidt de eigenaars in een andere piste. De eigenaars zijn hiermee akkoord. Dossier LU13 heeft afgehaakt om onbekende reden. Dit wil betekenen dat de twee eerste kandidaten op de reservelijst worden opgepikt.

          De geselecteerde kandidaten moeten een tussenovereenkomst ondertekenen met de gemeente/OCMW. De voorgelegde overeenkomst bevat de rechten en de plichten van de partijen. Pas wanneer deze overeenkomst getekend is, kunnen de financiële middelen ter beschikking worden gesteld voor de renovatiewerken.

          FINANCIEN

          Ter beschikking stellen van 10 x 30.000 euro.
          Hypotheekkosten voor 10 dossiers.

          Actie

          2.2.3.02 inzetten op verbetering van de  kwaliteit van woningen

          Beleidscode

          0930-00 sociale huisvesting

          Algemeen rekeningnummer

          2903009 Vorderingen wegens toegestane leningen  aan particulieren

          Bedrag inclusief BTW

          10  maal 30.000 euro

          Leverancier

          10  geselecteerde kandidaten

          Raming uitgavekrediet

          300.000 euro

          Beschikbaar krediet

          300.000 euro

           

          BESLUIT

          Artikel 1. De tussenovereenkomsten tussen het OCMW van Lubbeek en de individuele kandidaten die deelnemen aan het subsidieretentieproject van de provincie Vlaams-Brabant goed te keuren. De voorgelegde overeenkomsten bevatten de rechten en de plichten van de partijen. Pas wanneer deze overeenkomsten getekend zijn, kunnen de financiële middelen ter beschikking worden gesteld voor de renovatiewerken.

          Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze tussenovereenkomsten te ondertekenen.

           

          Raadslid Alaerts vraagt de stemming over de goedkeuring van dit agendapunt pas te laten plaatsvinden op de gemeenteraad, wanneer er meer informatie voorhanden is. De stemming wordt verwijderd en het punt wordt doorgestroomd naar de gemeenteraad.

    • MOBILITEIT

      • 205.259 Mobiliteit en verkeerswezen

        • Aanvullend Reglement betreffende de Dorpsstraat verwijderen van 4 parkeerplaatsen en creëren van 2 nieuwe parkeerplaatsen

          Ten einde de verkeersveiligheid bij het uitrijden van de parking van UZ Zorg Leuven / Vrije basisschool Sint-Martinus te verbeteren wordt voorgesteld om de bestaande parkings ter hoogte van de huisnummers 7 tot 13 A te verwijderen.

          Eerder werden de parking nummer 1 en 4 al afgeschaft.

          Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om ook de parking 2 en 3 te willen afschaffen.

          Daartoe is er het voorstel om de eerdere beslissing van de gemeenteraad met betrekking tot de parkeerplaatsen Dorpstraat 11 tot 13 A van  27/6/2018 op te heffen.

          Aan de overzijde van de straat ter hoogte van de huisnummer 6 tot 8A worden bijkomend twee parkeerplaatsen gecreëerd.

          FEITEN EN CONTEXT

          Het betreft het verwijderen van 4 parkings ter hoogte van de schoolpoort en het toevoegen van 2 bijkomende nieuwe parkings aan de kant met de even huisnummers

          JURIDISCHE GRONDEN

          Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
          Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.

          Artikel 186 van het gemeentedecreet.
          Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

          Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.

          Koninklijk besluit van 1 december 1975.
          Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

          Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
          Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
          Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

          Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
          Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.

          Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

          Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

          FINANCIEN

          Er zijn geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1

          Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:

          Op de Dorpsstraat van huisnummer 6 tot huisnummer 8A geldt:
            voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.

          Art. 2.

          De beslissing van de gemeenteraad van 27/6/2018 op te heffen :

          Op volgende wegen is het stilstaan en parkeren verboden
           
          A. LUBBEEK

          b. Dorpsstraat:
          1. ter hoogte van nr.11 en nr.13A (op parkeerplaats 1 en parkeerplaats 4 is het parkeren verboden. Parkeerplaats 2 en parkeerplaats 3 blijven behouden als parkeerplaats)(=aanvulling politiereglement) (AANVULLING GR 27/06/2018)
          ->Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het aanbrengen van een onderbroken witte streep. (zie hoofdstuk 4 - ordening van het verkeer - artikel 2, A Lubbeek, 8 Dorpsstraat.

          Art. 3.

          Dit aanvullend reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2021.

          Art. 4.

          Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Art. 5.

          Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.

           
        • Aanvullend Reglement betreffende de Lostraat : Oversteekplaats voor voetgangers en fietsoversteekplaats op Lostraat t.h.v. het kruispunt met de Meistraat-Slijkstraat

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:

          Op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meistraat geldt:

            voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode

          Er worden tevens fietsgeleidingslijnen (Weytsblokjes" aangebracht op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meistraat.

          Deze markeringen hebben geen verordenend karakter fietsers zijn er niet in de voorrang;, ze geleiden de fietsers. Er dient dus geen aanvullend reglement te worden voor opgesteld.
           

          JURIDISCHE GRONDEN

          Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
          Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.

          Artikel 186 van het gemeentedecreet.
          Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

          Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.

          Koninklijk besluit van 1 december 1975.
          Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

          Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
          Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

          Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
          Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.

          Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
          Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.

          Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

          Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

          ARGUMENTATIE

          Er is een noodzaak tot het aanbrengen van een bijkomende oversteekplaats voor voetgangers voor gebruikers van het openbaar vervoer en scholieren die de Lostraat moeten kruisen.

          Gunstig advies van de politie in VTA_20 van 25/2/2021


          Onderwerp :
          Lostraat oversteekplaats voor voetgangers

          VRAAG
          Aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers op de Lostraat ter hoogte van de Meistraat en Slijkstraat op vraag van een persoon met een visuele beperking.

          TOESTAND
          Dat gedeelte van de Lostraat is gelegen binnen de bebouwde kom waardoor de snelheid er beperkt is tot 50 KM/u.
          Er is een rijbaanversmalling aangebracht bij het buitenrijden van de bebouwde kom in de richting naar Leuven.
          Er is op de Lostraat tussen de Meistraat en de rijbaanversmalling langs beide zijden van de straat een bushalte.
          Via de Meistraat en Slijkstraat is er heel wat beweging van scholieren.


          ADVIES
          Het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers is niet alleen nuttig voor de persoon met een visuele beperking maar ook voor de gebruikers van het openbaar vervoer, en de scholieren die de Lostraat moeten kruisen.


          Daarom stellen wij voor de oversteekplaats te voorzien, incl verkeersborden, op de Lostraat dicht bij het kruispunt met de Meistraat.
          Met vriendelijke groet,
          Van Vlasselaer Johan
          Hoofdinspecteur


          De bespreking in college op 12/4/2021:


          Een inwoner met visuele beperking vraagt om een zebrapad te voorzien op de Lostraat.

          Meer bepaald op het kruispunt Meistraat-Lostraat-Slijkstraat.

          Op de vier armen van het kruispunt in een snelheidsregime van 50 km/u van toepassing.

          De situatie ter plaatse wordt weergegeven op de foto hieronder:

          Er is een bushalte met schuilhuisje op minder dan 50 m van het kruispunt.

          Volgens het vademecum voor voetganger is volgende definitie van toepassing voor een voetgangersoversteekplaats :

          Definiëring
          3.4.2.3 Voetgangersoversteekplaatsen (of zebrapaden), niet beschermd door driekleurige verkeerslichten

          Een oversteekplaats is een inrichting die op de openbare weg kan worden aangebracht volgens bepaalde regels, waar het verkeer – dat de openbare weg volgt – voorrang dient te verlenen aan de overstekende voetgangers over deze openbare weg. Een oversteekplaats kan toegepast worden op kruispunten en wegvakken. De oversteekplaats wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan. Op de oversteekplaats heeft de voetganger voorrang op het verkeer dat de
          rijbaan volgt. Een zebrapad met verkeerslichten dient door automobilisten met de nodige voorzichtigheid te worden benaderd.

          In geval de oversteekplaats niet beschermd is met driekleurige verkeerslichten, zijn voor voetgangers de aspecten uitzicht en wachttijd het meest van belang. Elementen die hierbij een rol spelen zijn de loopsnelheid van de voetganger, de benodigde stopafstand van de voertuigen en de oversteeklengte van de oversteekplaats zelf. Alhoewel de voetganger in theorie op een oversteekplaats niet hoeft te wachten, zullen de voertuigenintensiteit en de breedte van de weg nog steeds een zekere invloed hebben op de wachttijd. Oversteekplaatsen zonder verkeerslichten, die gelegen zijn op rijbanen met een toegelaten maximumsnelheid die hoger ligt dan 70 km/uur, dienen juridisch te worden gesignaleerd met het verkeersbord A21. Dit bord wordt 150 m vóór het zebrapad geplaatst. Bij dergelijke zebrapaden is het bovendien ten stelligste aangewezen om naar het zebrapad toe de toegelaten snelheid af te bouwen zodat V85 (85-percentielsnelheid of werkelijk gereden snelheid) gelimiteerd is tot 50 km/uur. Ter hoogte van de oversteek dient het bord F49 te worden geplaatst.


          Het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer dient dan uitgebreid te worden.

          Er worden tevens fietsgeleidingslijnen aangebracht aan het kruispunt. Deze dienen niet opgenomen in het aanvullend reglement omdat ze geen verordenend karakter hebben. Deze "Weytsblokjes" hebben het voordeel dat de aandacht van de fietsers wordt getrokken zonder dat de fietser op het verkeerde been wordt gezet en denkt dat hij voorrang heeft.

          De zogenaamde ‘fietsgeleidingslijnen’ zijn specifiek bedoeld voor kruispunten die voorrangswegen dwarsen. Meer duidelijkheid, meer veiligheid en een betere leesbaarheid zorgen voor meer comfort voor zowel de fietser als voor de automobilist.

          De nieuwe markeringen zijn een combinatie van een wit fietslogo aan het begin van de oversteekplaats en een onderbroken lijn van wit gemarkeerde blokjes over de breedte van de rijbaan. Op die manier wordt de aandacht van automobilist maximaal op de oversteekplaatsen gevestigd en voelen  fietsers zich veiliger wanneer ze willen oversteken. De nieuwe markeringen kwamen er in samenspraak met verschillende partners, waaronder het Fietsberaad Vlaanderen en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

          FINANCIEN

          Er zijn geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:

          Op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meistraat geldt:
            fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
          Dit wordt gesignaleerd door:
          - wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode

          Art. 2.

          Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 oktober 2021.

          Art. 3.

          Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

          Art. 4.

          Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.

    • PATRIMONIUM

      • 506.33 Erfdienstbaarheid. Recht van doorgang of van overgang. Recht van uitweg

        • Verbindingsriolering Lubbeek centrum fase 3 deel B - overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid in het perceel afdeling 1, sectie E, nr. 78G en terreinbeschrijving van het perceel - goedkeuring

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid in het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E nr. 78 G en de terreinbeschrijving van de huidige toestand van dit perceel, goed te keuren. Aquafin nv, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar gaat volgens het project "Verbindingsriolering Lubbeek Centrum Fase 3 deel B, een ondergrondse rioolwaterzuiveringsinfrastructuur plaatsen in de ondergrond van dit perceel.

          FEITEN EN CONTEXT

          Aquafin gaat een ondergrondse rioolwaterzuiveringsinfrastructuur aanleggen volgens het project "Verbindingsriolering Lubbeek centrum fase 3, deel B".

          - er wordt een inneming gedaan (inneming 9) met een lengte van 8 meter en een breedte van 10 meter in het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E nr. 78G.

          De gemeente Lubbeek verleent aan Aquafin het recht om in het hierboven beschreven perceel een ondergrondse afvalwatercollector en toebehoren te plaatsen overeenkomstig het tracé aangeduid op het grafisch plan in bijlage.

          De erfdienstbaarheid wordt aangegaan voor de ganse bestaansduur van de rioolwaterzuiveringsinstallatie.

          Aquafin zal hiervoor aan de gemeente een forfaitaire vergoeding betalen van 25 euro. Deze vergoeding zal uitbetaald worden bij het verlijden van de notariële akte.

          - er werd een terreinbeschrijving opgemaakt van de huidige toestand van het kadastraal perceel afdeling 1 sectie  E nr. 78 G en dit voor de berekening van de eventuele schadevergoeding bij schade door de uitvoering van de werken.

          Het huidige terrein werd beschreven als volgt: woeste grond. De definitieve schadevergoeding zal berekend worden bij het beëindigen van de werken.

          De notariële akte zal ten laatste binnen 4 maanden na aanvang van de werken verleden worden voor notarissen Halflants & Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek. De kosten verbonden aan deze akte worden gedragen door Aquafin.

           

          FINANCIEN

          De kosten verbonden aan deze akte worden gedragen door Aquafin

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters
          Onthouders: Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 5 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. De overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid in het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E nr. 78G, eigendom van de gemeente Lubbeek wordt goedgekeurd. De forfaitaire vergoeding voor deze erfdienstbaarheid bedraagt 25 euro.

          Art. 2. De terreinbeschrijving voor het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E, nr. 78G wordt goedgekeurd. De definitieve schadevergoeding zal berekend worden bij het beëindigen van de werken.

          Art. 3. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid en de terreinbeschrijving te overtekenen.

      • 506.36 Huur en verhuur. Huurovereenkomst. Leasing. Beschrijving van de toestand van het perceel (voorkeurrecht, zie 971.103)

        • Nieuwe huurovereenkomst VK Linden - goedkeuring

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de nieuwe huurovereenkomst, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en VK Linden, goed te keuren. Deze huurovereenkomst vervangt de vorige huurovereenkomst afgesloten op 31 augustus 2018. Het afsluiten van de nieuwe huurovereenkomst gebeurt naar aanleiding van de aanleg van kunstgrasvelden.

          FEITEN EN CONTEXT

          Naar aanleiding van de aanleg van kunstgrasvelden dienen er nieuwe huurovereenkomsten opgesteld te worden voor de gebruikers.

          Met VK Linden werd overlegd op basis van de vorige huurovereenkomst en er werd een nieuwe ontwerp van huurovereenkomst opgesteld.

          VK Linden verklaarde zich akkoord met dit ontwerp van huurovereenkomst tijdens de vergadering van 14 juli 2021.

          Volgens de huidige timing wordt het terrein in Linden opgeleverd tussen 15 en 22 augustus. De nieuwe huurovereenkomst met VK Linden zal vanaf 1 september 2021 in voege treden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juli 2021 i.v.m. het ontwerp huurovereenkomst VK Linden - principiële goedkeuring.

          ARGUMENTATIE

          Voor het bepalen van de huurprijs voor kunstgras terreinen werd een marktstudie gedaan. De huurovereekomsten uit omliggende gemeenten, waar er sprake is van een kunstgrasveld en/of meerdere gebruikers op 1 site, werden vergeleken.

          Uit de marktstudie bleek tevens dat de meeste gemeenten ervoor kiezen om de kosten van de nutsvoorzieningen op zich te nemen en deze deels door te rekenen of te verwerken in de huurprijs.

          Het merendeel van de omliggende gemeenten kiest er ook voor om het onderhoud van de kunstgrasterreinen in eigen beheer (al dan niet met externe partner uit te voeren).

          BESLUIT

          Artikel 1. De nieuwe huurovereenkomst met VK Linden goed te keuren met ingang van 1 september 2020

          Art.2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze huurovereenkomst te ondertekenen.

           

          Raadslid Alaerts vraagt de stemming over de goedkeuring van dit agendapunt pas te laten plaatsvinden op de gemeenteraad, wanneer er meer informatie voorhanden is. De stemming wordt verwijderd en het punt wordt doorgestroomd naar de gemeenteraad.

      • 506.89 Andere niet genoemde overeenkomsten (o.a. samenwerking privé sector/openbare sector; zie ook 95)

        • Dienstverleningsovereenkomst (LUB07RM) inzake de grondverwerving in het kader van het voorzien van een trage weg langs de verbindingsrolering Lubbeek centum fase 3, deel B (project nr. 21067B) - goedkeuring.

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de dienstverleningsovereenkomst LUB07RM, tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, goed te keuren. Het betreft de onderhandelingen in het kader van de verwerving van de gronden voor de trage weg langs de verbindingsrolering Lubbeek centum fase 3, deel B (project nr. 21067B).

          FEITEN EN CONTEXT

          Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, bezorgde de digitaal ondertekende dienstverleningsovereenkomst voor de onderhandelingen in kader van de verwerving van gronden voor de gemeente Lubbeek.

          De gevraagde verwerving van gronden door de gemeente loopt samen met het Aquafinproject 21.067B 'Verbindingsriolering Lubbeek fase 3,deel B".

          Er zal door de gemeente t.h.v. de collector van Aquafin een trage weg voorzien worden  langs de Herendaalbeek, tussen Hazeput en de Dorpsstraat. De aanleg van deze weg en het rioleringsdossier zullen gecombineerd uitgevoerd worden. De grondverwervingen voor beide dossiers kunnen dan ook best samen behandeld worden.

          De gemeente stelt Aquafin aan om in haar naam onderhandelingen te voeren teneinde de nodige grondverwervingen te doen om het project te kunnen realiseren.

          Aquafin voert bovenstaande onderhandelingen op basis van het grondinnemingsplan dat door het studiebureau wordt opgemaakt volgens de Aquafinrichtlijnen en wordt goedgekeurd door de gemeente en Aquafin.

          Aquafin onderhandelt aan de hand van  standaardovereenkomsten, welke ter goedkeuring aan de gemeente worden voorgelegd, voor de onderhandelingen opgestart worden.

          De vergoedingen aan de grondeigenaars voor het toekennen van de zakelijke rechten worden vastgelegd, nadat de gemeente deze vergoedingen goedgekeurd heeft.

          De uiteindelijk onderhandelde overeenkomsten worden ter ondertekening en goedkeuring aan de bevoegde organen van de gemeente voorgelegd.

          De gemeente betaalt aan Aquafin voor de onderhandelingen voor het realiseren van de nodige grondverwervingen en eventuele schadevergoedingen na de werken een vast vergoeding van 600 euro per project en een vergoeding van 600 euro per inneming op per te vestigen recht.

          Daar waar Aquafin gelijktijdig op hetzelfde kadastraal perceel een inneming dient te doen of een recht dient te vestigen bedraagt de vergoeding per inneming de helft van de prijs 300 euro, de vaste vergoeding per project bedraagt 600 euro.

           

          ARGUMENTATIE

          Gelet op de door Aquafin verzamelde specifieke knowhow lijkt het voor de gemeente opportuun de grondverwervingen voor het project LUB07RM aan Aquafin toe te vertrouwen

          FINANCIEN

          Actie

          1.1.2.02 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 3B

          Beleidscode

          0200-01 - Wegen

          Algemeen rekeningnummer

          2202000 – gemeenschapsgoederen

          Bedrag inclusief BTW

          Nog niet definitief bepaald

          Leverancier

          Aquafin NV
          Dijkstraat 8
          2630 Aartselaar

          Raming uitgavekrediet

          79.000 euro

          Beschikbaar krediet

          79.000 euro

          BESLUIT

          Artikel 1. De dienstverleningsovereenkomst LUB07RM afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, inzake de grondverwerving in kader van de aanleg van een trage weg langs de verbindingsrolering Lubbeek centum fase 3, deel B (project nr. 21067B), goed te keuren.

          Art. 2. De nodige kredieten werden voorzien onder de actie 1.1.2.02 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 3B beleidscode 0200-01 wegen -algemeen rekeningnummer 2202000 gemeenschapsgoederen.

          Art. 3. De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen om de in artikel 1 vermelde dienstverleningsovereenkomst te ondertekenen.

           

          Schepen Roskams vraagt de stemming over de goedkeuring van dit agendapunt pas te laten plaatsvinden op de gemeenteraad, wanneer er meer informatie voorhanden is. De stemming wordt verwijderd en het punt wordt doorgestroomd naar de gemeenteraad.

        • Dienstverleningsovereenkomst (LUB08RM) inzake de grondverwerving in het kader van het fietspad tussen de Dorpsstraat en de Binkomstraat, langs de verbindingsriolering Lubbeek centrum fase 2 (project nr.21.063) - goedkeuring

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de dienstverleningsovereenkomst LUB08RM, tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, goed te keuren. Het betreft de onderhandelingen voor het voorzien van een fietspad, tussen de Dorpsstraat en de Binkomstraat, langs verbindingsriolering Lubbeek centrum fase 2 (project 21063).

          FEITEN EN CONTEXT

          Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar bezorgde aan de gemeente Lubbeek de digitaal ondertekende dienstverleningsovereenkomst voor de onderhandelingen in kader van de verwerving van gronden voor de gemeente Lubbeek.

          De gevraagde verwerving van gronden door de gemeente loopt samen met het Aquafinproject 21.063 "Verbindingsriolering Lubbeek fase 2".

          Er zal door de gemeente een fietspad voorzien worden tussen de Dorpsstraat en de Binkomstraat. De aanleg van dit fietspad en het rioleringsdossier zullen gecombineerd uitgevoerd worden. De grondverwervingen voor beide dossiers kunnen dan ook best samen behandeld worden.

          De gemeente stelt Aquafin aan om in haar naam onderhandelingen te voeren teneinde de nodige grondverwervingen te doen om het project te kunnen realiseren.

          Aquafin voert bovenstaande onderhandelingen op basis van het grondinnemingsplan dat door het studiebureau wordt opgemaakt volgens de Aquafinrichtlijnen en wordt goedgekeurd door de gemeente en Aquafin.

          Aquafin onderhandelt aan de hand van  standaardovereenkomsten, welke ter goedkeuring aan de gemeente worden voorgelegd, voor de onderhandelingen opgestart worden.

          De vergoedingen aan de grondeigenaars voor het toekennen van de zakelijke rechten worden vastgelegd, nadat de gemeente deze vergoedingen goedgekeurd heeft.

          De uiteindelijk onderhandelde overeenkomsten worden ter ondertekening en goedkeuring aan de bevoegde organen van de gemeente voorgelegd.

          De gemeente betaalt aan Aquafin voor de onderhandelingen voor het realiseren van de nodige grondverwervingen en eventuele schadevergoedingen na de werken een vast vergoeding van 600 euro per project en een vergoeding van 600 euro per inneming op per te vestigen recht.

          Daar waar Aquafin gelijktijdig op hetzelfde kadastraal perceel een inneming dient te doen of een recht dient te vestigen bedraagt de vergoeding per inneming de helft van de prijs 300 euro, de vaste vergoeding per project bedraagt 600 euro.

           

          ARGUMENTATIE

          Gelet op de door Aquafin verzamelde specifieke knowhow lijkt het voor de gemeente opportuun de grondverwervingen van het project LUB08RM aan Aquafin toe te vertrouwen

          FINANCIEN

          Actie

          1.1.2.01 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 2

          Beleidscode

          0200-01 - Wegen

          Algemeen rekeningnummer

          2240007 – Wegen activa in aanbouw

          Bedrag inclusief BTW

          Nog niet definitief bepaald

          Leverancier

          Aquafin NV
          Dijkstraat 8
          2630 Aartselaar

          Raming uitgavekrediet

          221.920,33

          Beschikbaar krediet

          210.125.33

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De dienstverleningsovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar inzake de grondverwerving in kader van het voorzien van een fietspad tussen de Dorpsstraat en de Binkomstraat langs verbindingsreolering Lubbeek centrum fase 2 (project 21063 ) goed te keuren.

          Art.2. De nodige kredieten werden voorzien onder de actie 1.1.2.01 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 2 - beleidscode 0200-01 wegen - Algemeen rekeningnummer 22240007 Wegen activa in aanbouw.

          Art. 3. De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen om de in artikel 1 vermelde dienstverleningsovereenkomst te ondertekenen.

      • 865.15 Parkings

        • Op vraag van raadslid Gilberte Muls: ontwikkelen van stort Heurbeek als landschapsparking

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om een procedure op te starten om het oude stort aan Heurbeek in te richten als groene landschapsparking. De ligging van het oude stort ten opzichte van de vrije basisschool te Lubbeek is gunstig en een dusdanige inrichting zou een structurele en duurzame oplossing zijn voor het toekomstige parkeerprobleem van de school.

          FEITEN EN CONTEXT

          Vlaanderen is op zoek naar mogelijkheden voor extra bebossing en vroeg de gemeenten om hiertoe percelen voor te stellen. Het bestuur van Lubbeek opteerde om gronden die ooit gebruikt werden als stort daarvoor op te geven. 

          Gezien de toekomstplannen van het UZ voor de site van het klooster en de geplande nieuwbouw daar,

          Gezien de bijkomende bewoning en bijhorende aangroei personeel van het UZ Leuven vermoeden wij dat er weinig parkeerruimte zal overblijven die kan gebruikt worden door de vrije basisschool.

          Gezien de huidige drukte rond de site van die school op piekuren, en gezien er weinig of geen alternatieve ruimte beschikbaar is in het centrum vragen we de gemeenteraad om het oude stort op Heurbeek in te richten als groene landschapsparking. De ligging van het oude stort ten opzichte van de school is gunstig en een dusdanige inrichting zou een structurele en duurzame oplossing zijn voor het parkeerprobleem van de school.

          ARGUMENTATIE

          De huidige parking tussen het klooster en de vrije basisschool in Lubbeek is in eigendom van UZ Leuven. Deze laatste beschikt over goedgekeurde plannen om de site te renoveren en er nieuwe gebouwen op te richten. De bewoning zal dan bovendien extra personeel aantrekken. Zowel bewoners als personeel als herinrichting van het terrein zullen die plaatselijke parkeergelegenheid hypothekeren. Daarom stellen we aan de gemeenteraad voor, ter gelegenheid van de mogelijke bestemmingswijziging van het terrein van het oude stort op Heurbeek, om dat terrein te herbestemmen naar terrein voor openbaar nut en er een landschapsparking te voorzien. Deze parking kan ook gebruikt worden tijdens evenementen of door bezoekers aan Lubbeek en mogelijk zelfs door inwoners van het centrum. Het is goed om parkeerproblemen zoals die zich vandaag in Linden voordoen te voorkomen.

          BESLUIT

          Artikel 1. Het oude stort op Heurbeek te herbestemmen naar terrein voor openbaar nut.

          Art. 2. De nodige stappen te zetten om het terrein te verwerven.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven om het nodige te doen om dat terrein te ontwikkelen tot landschapsparking.

           

          Schepen Roskams vraagt de stemming over de goedkeuring van dit agendapunt pas te laten plaatsvinden op de gemeenteraad, wanneer er meer informatie voorhanden is. De stemming wordt verwijderd en het punt wordt doorgestroomd naar de gemeenteraad.

      • 865.24 Trage wegen

        • Op vraag van raadslid Gilberte Muls: traject van de trage weg langs de Herendaalbeek, tussen Hazeput en de Dorpsstraat - herziening en aanpassing van de plannen

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het traject van de trage weg langs de verbindingsriolering Lubbeek centum fase 3, tussen Uilekot, Hazeput en de Dorpsstraat zoals het nu is voorgesteld te herbekijken en te kiezen voor een oplossing die meer voor de hand ligt, beter in het landschap past en vooral beter doordacht is wat betreft de visie op de mogelijk toekomstige ontwikkeling van de vallei.

          FEITEN EN CONTEXT

          Er zal door de gemeente t.h.v. de collector van Aquafin een trage weg voorzien worden langs de Herendaalbeek, tussen Hazeput en de Dorpsstraat. De aanleg van deze weg en het rioleringsdossier zullen gecombineerd uitgevoerd worden.

          Wat betreft het rioleringsdossier, dat heeft in elk geval een ophoging zoals voorzien in de huidige plannen niet nodig en kan ook korter langs de beek.

          Wat betreft de trage weg,  zijn er in het binnengebied tussen het Uilekot en de Dorpsstraat nog 2 niet-afgeschafte (ook lang niet gebruikte) trage wegen en we citeren uit het trage-wegen-actie-plan :

          -          Voetweg 78, zichtbaar en toegankelijk

          -          Voetweg 77, niet zichtbaar en niet toegankelijk

          Om een nieuwe trage weg te realiseren opteert het bestuur om voetweg 77 te verleggen. Daarvoor wordt de ondergrens van de huidige site Hazeput, die steil naar de beek toeloopt gedeeltelijk aangevuld met grond tot op de nodige hoogte om bovenaan een voetweg te realiseren. Hiervoor zullen vele vrachtwagens grond moeten aangevoerd worden. Bovendien moet het grootste deel van de oorspronkelijke voetweg worden herlegd. (op de schets de oranje lijn)

           

          Lubbeek Leeft vindt dit geen goede beslissing voor 3 redenen :

          -          De ophoging van een strook aan één zijde van de vallei tast het waterbergend vermogen aan, wat niet gunstig is. Wij vrezen nl dat na ontwikkelen van de volledige site; de beek niet volstaan bij wolkbreuken en de vallei voor een deel zal moeten voorzien worden als natuurlijk overstromingsgebied.

          -          Wij twijfelen eraan of zo een ophoging voldoende stabiel is in geval van een uitzonderlijke regenbui zoals recent in de Ardennen of zoals in 2016 in Lubbeek, buien die vaak  grondverschuivingen als gevolg hebben.

          -          Die strook is absoluut niet toegankelijk, er komt dus nogal wat ontginningswerk aan te pas. (woeste grond)

           

          Lubbeek Leeft stelt voor:

          -          om de nieuwe voetweg te laten vertrekken zoals in het huidige plan : vanaf de nieuwe verkaveling. Net voor Kloosterblok dwarst de voetweg de beek bij middel van een brug en komt uit op de bestaande voetweg 78. Dat is een schitterende, toegankelijke dreef die al hoger ligt dan de beek, waardoor ophogen niet of nauwelijks nodig is. Vanaf daar gebruikt men dan oorspronkelijke ligging van voetweg 78.

          (op de schets de groene lijn)

          ARGUMENTATIE

          De opmaak van de plannen rond die nieuwe trage verbinding moeten kaderen in een totaalvisie over de vallei Herendaalbeek die ook rekening houdt met de mogelijk toekomstige ontwikkelingen.

          Buiten de voordelen die verbonden zijn aan het gebruik van voetweg 78 : veel minder grondaanvulling noodzakelijk, het gebruik van een zeer mooie bestaande voetweg,  minder noodzaak voor onteigening; zijn er in het licht van de totaalvisie nog tal van andere voordelen :

          -          In geval van ontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied achter de woningen van de Bollenberg, kan voetweg 78 meteen gebruikt worden als trage uitweg richting de Dorpsstraat.

          -          Diezelfde weg kan vanaf de Dorpsstraat verder ontwikkeld worden richting de Bollenberg (zie het oorspronkelijke trage wegen plan). Dit zorgt meteen ook voor een veilige trage doorsteek vanaf de hele site Hazeput en een deel van de Dorpsstraat naar de Bollenberg (bushalte, …). (op de schets de groene stippelijn)

          -          We behouden  het profiel van de vallei en meteen ook het waterbergend vermogen;

          -          We beperken de hoeveelheid werk en de te onteigenen terreinen door gebruik te maken van de bestaande en  toegankelijke dreef.

          -          We zorgen voor een esthetisch zoveel mooiere oplossing.

          -          We zetten Lubbeek ook op een positieve manier op de kaart door het creëren van een dergelijk kunstwerk. Na ‘Fietsen door het water’ in Bokrijk en ‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland, zorgen wij voor ‘Fietsen boven het moeras’ in Lubbeek.

           

          Enig nadeel: er moet een brug over de beek voorzien worden.

          -          Dit betekent uiteraard een extra kost, maar de gemeente krijgt een aanzienlijke subsidie van Europa voor dit Leaderproject.

          -          Het te grote verschil in niveau is absoluut geen argument om deze mogelijkheid niet te onderzoeken. Voor voorbeelden moet men echt niet ver lopen.

          BESLUIT

          Artikel 1. Het besluit om de voetweg aan te leggen op het voorgestelde traject wordt geschorst.

          Art. 2. De mogelijkheid om de voetweg te ontwikkelen zoals voorgesteld in dit agendapunt wordt onderzocht.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen geeft het studiebureau opdracht om de plannen aan te passen en een nieuwe raming op te maken.

           

          Schepen Roskams vraagt de stemming over de goedkeuring van dit agendapunt pas te laten plaatsvinden op de gemeenteraad, wanneer er meer informatie voorhanden is. De stemming wordt verwijderd en het punt wordt doorgestroomd naar de gemeenteraad.

    • PREVENTIE EN NOODPLANNING

      • 580.8 Samenwerkingen

        • Addendum voor de lokale bronopsporing - verlenging voor optie 1

          FEITEN EN CONTEXT

          De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing goed.  

          Het besluit van 16 juli 2021 kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021. 

           

          Het betreft een nieuw besluit van de Vlaamse regering, daarom moeten nieuwe addenda of (nieuwe) samenwerkingsovereenkomsten worden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.  De uiterste deadline is 30 september 2021. 

          Gemeentebesturen die nu reeds een samenwerkingsovereenkomst hebben met het Agentschap Zorg en Gezondheid, hebben volgende keuzemogelijkheden:  

          -          heeft jouw bestuur een overeenkomst voor optie 1, dan kan je deze met een addendum verlengen voor optie 1. 

          -          heeft jouw bestuur een overeenkomst voor optie 2, dan kan je overstappen naar optie 1. Hiervoor is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst nodig. Optie 2 verlengen is niet meer mogelijk. 

          -          je bestuur kan ook kiezen om de samenwerking niet te verlengen.  Je brengt dan het Agentschap Binnenlands Bestuur op de hoogte van de stopzetting.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.

          Wijzigingsbesluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.

          Wijzigingsbesluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 van 1 september tot 15 oktober 2021.

          ARGUMENTATIE

          In de  fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden,  is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing. 

          • Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk.  Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
          • Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.

          Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.

          De Vlaamse Regering gaf op 16 juli 2021 haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021.  Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 tot 15 oktober 2021.

          Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:

          • Optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching
          • Optie 2: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én  aanvullend lokaal contactonderzoek.

           

          Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.

          De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters. 

           

          De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 15 oktober 2021.

          De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.

           

          Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

           

          Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :

          -                     Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren,  concreet omschrijft;

          -                     De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;

          -                     De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;

          -                     In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.

           

          Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

           

          De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.

          De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.

          FINANCIEN

          De financiering voor optie 1 blijft ongewijzigd: een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand.  

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. Het addendum lokale bronopsporing - verlenging optie 1 - wordt goedgekeurd.

           

    • VRIJE TIJD WELZIJN EN BURGERZAKEN

      • 555 Deeltijds kunstonderwijs (DKO). Academies

        • Kennisname jaarverslag en goedkeuring jaarrekening 2020 ILV ART

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2020 van ILV ART goed te keuren.

          Elke gemeenteraad van de deelnemende gemeentes van het ILV dienen dit binnen de 90 dagen goed te keuren.

          De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

           

          FEITEN EN CONTEXT

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2020 van ILV ART goed te keuren.

          Elke gemeenteraad van de deelnemende gemeentes van het ILV dienen dit binnen de 90 dagen goed te keuren.

          De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          Gemeenteraad van 25/02/2020: goedkeuring van de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen'

          ARGUMENTATIE

          De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

          In deze overeenkomst staat het volgende:

          Art. 15 Jaarrekening, jaarverslag en controle

          §1. Het beheerscomité maakt de jaarrekening en de bijhorende verantwoordingsstukken over aan de deelnemende gemeentes uiterlijk binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande werkingsjaar. Een werkingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.

          §2. Samen met de jaarrekening wordt aan de deelnemende gemeentes een jaarverslag ter beschikking gesteld.

          §3. De jaarrekening is goedgekeurd door de gemeenteraad indien de gewone meerderheid ze goedkeurt. Indien de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen binnen de 90 dagen na de voorlegging, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.

           

          Hierbijgevoegd het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2020 van ILV ART. De bewijsstukken kunnen op vraag ingekeken worden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Theo Francken, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Rina Robben, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Hugo Simoens, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Rina Robben
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2020 ILV ART.

          Art. 2. De jaarrekening 2020 ILV ART goed te keuren.

        • Kennisname - Ontbinding Atelier voor Muziek en Woord Lubbeek

          De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van de ontbinding van het Atelier van Muziek en Woord te Lubbeek. Deze ontbinding werd gepubliceerd in het Staatsblad van 4 juni 2021.

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeenteraad van 28 mei 2019 keurde de overeenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de stad Tienen goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

          De gemeenteraad van 25 februari 2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

          De gemeenteraad van 25 augustus 2020 heeft kennis genomen dat de beheersovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en het Intern Verzelfstandigd Agentschap Atelier Creatieve Expressie (IVA ACE) ontbonden is.

          Het Atelier voor Muziek en Woord diende dus ook ontbonden te worden.

          De voorwaarden werden voldaan.

           Hierbijgevoegd:

          - jaarrekening

          - overschrijving van de gelden van de rekening van AMW naar de gemeente Lubbeek

          - bewijs publicatie Staatsblad 4 juni 2021 van ontbinding Atelier voor Muziek en Woord.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          Gemeenteraad van 28 mei 2019:  goedkeuring overeenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de stad Tienen goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

          Gemeenteraad van 25 februari 2020: goedkeuring oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.

          BESLUIT

          Enig artikel. Kennis te nemen van de ontbinding van het Atelier voor Muziek en Woord, gepubliceerd in het Staatsblad van 4 juni 2021.

  • Toelichting

    • Toelichting

      Schepen An Wouters licht de wijzigingen aan het schoolreglement GBS toe.

De voorzitter sluit de zitting op 17/08/2021 om 21:44.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Joke Bossens
Secretaris

Raf De Canck
Voorzitter