De voorzitter opent de zitting op 27/09/2022 om 20:18.
De notulen van de gemeenteraad op 30 augustus 2022 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 30 augustus 2022 goed.
Artikel 5 Ministerieel Besluit van 26 juni 2018
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 29 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018
De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering: stand van zaken uitvoering meerjarenplan - periode 01/01/2022 - 30/06/2022.
De gemeente Lubbeek ontving op 28 juli 2022 een verzoekschrift aan de gemeenteraad om het dertig jaar algemeen publiek gebruik van de wegenis op privaat terrein tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraet te laten vaststellen.
Op basis van artikel 13§3 van het decreet houdende gemeentewegen vraagt de verzoeker aan de raad om te beraadslagen over de erkenning van de weg gelegen te 3212 Pellenberg gelegen tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraat.
Het langdurig publiek gebruik kan als volgt worden vastgesteld:
1.Deze weg is reeds decennia lang ononderbroken in gebruik en vormt bovendien een autovrije verbinding van het dorpcentrum naar de locatie van de nieuwe school aan kasteel de Maurissen. Voor recreanten is het een veilig alternatief voor de lastberg met zijn onoverzichtelijke bochten en waar snel gereden wordt.
Uit de vele getuigenissen en het fotomateriaal blijkt overduidelijk dat er voldaan is aan de 4 voorwaarden van artikel 13§3:
-de verbindingsweg staat niet in de Atlas der Buurtwegen, maar deze weg geeft een officieel recht van doorgang. Het statuut van publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang van deze weg is immer ontstaan door verjaring
Uit de vele getuigenissen en fotomateriaal blijkt overduidelijk dat er voldaan is aan de vier voorwaarden:
-het gebruik van de weg is openbaar. Heel wat verschillende gebruikers (wandelaars, mountainbikers, ruiters, traillopers,...) maakten/maken gebruik van deze weg;
-het gebruik van de weg is ondubbelzinnig. De weg was oorspronkelijk een toegangsweg naar het lager gelegen bos en werd door de jaren heen door de gebruikers steeds in stand gehouden;
-het gebruik van de weg is onafgebroken. De gebruiksdruk is in alle jaren van gebruik steeds hoog gebleven, waardoor de weg steeds toegankelijk bleef;
-het gebruik van de weg is langdurig, hij bestaat minstens 60 jaar.
2. Aanwezigheid van de weg op luchtfoto's (zie bijlage 1)
3. Getuigenverklaringen van inwoners en burgers die de weg afgelopen09-08-2022 50 jaar hebben gebruikt (bijlage 2). De getuigenisverklaringen tonen aan dat de weg reeds meer dan 50 jaar ononderbroken in gebruik is. De bijgevoegde getuigenissen beschrijven het gebruik van deze weg van de jaren 1940 - 1950 tot op heden.
4. Fotomateriaal waaruit de voor het publiek toegankelijke staat van de weg blijkt (bijlage 3). Recente foto's (30 mei 2022) tonen duidelijk aan dat de weg een platgetreden pad is met voetafdrukken, banensporen en hoefafdrukken.
5. Het publiek gebruik van de weg kan bovendien ook worden vastgesteld door de aanwezigheid van publieke tracks van joggers en/of mountainbikers op de heatmap van www.strava.com of de www. openstreetmap.org. (zie bijlage 4)
Op basis van het aangeleverde bewijsmateriaal verzoekt de aanvrager om deze weg te erkennen als gemeenteweg en het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de opmaak van een gemeentelijk rooilijnplan voor de weg in kwestie.
Deze verbinding tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraat werd immers lange tijd gebruikt en gedoogd door de vorige eigenaars van het perceel. De nieuwe eigenaars brengen overal hindernissen op de voetweg aan waardoor het gebruik van de voetweg bemoeilijkt wordt
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De aangeleverde informatie geeft duidelijk weer dat de wegenis reeds meer dan dertig jaar aanwezig is, dat de weg steeds het uitzicht van openbare wegenis heeft gehad, dat de wegenis lange tijd aangeduid is op kaarten en wandelingen, en dat de wegenis gedurende meer dan dertig jaar publiek gebruikt is.
Er is voldoende bewijs aanwezig voor de gemeenteraad om het dertigjarig publiek gebruik van de weg vast te stellen, wat resulteert in een publieke erfdienstbaarheid over de wegenis. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de opmaak van een rooilijnplan waardoor de weg bijgevolg als gemeenteweg wordt vastgelegd.
Artikel 1. Het onafgebroken dertigjarig algemeen publiek gebruik van de wegenis tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraet wordt vast gesteld. Hieruit volgt van rechtswege een publieke erfdienstbaarheid van doorgang.
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de opmaak van een rooilijnplan van de wegenis tussen de Hoogstepuntlaan en de Pottaerdestraet.
Op het beheerscomité van de Interlokale Vereniging ‘Academie Regio Tienen’ werd voorgesteld om een aantal aanpassingen te doen aan de overeenkomst van de ILV.
1. Voorstel om de gemeentelijke bijdrage en de investeringsuitgave automatisch te koppelen aan de gezondheidsindex vanaf het begrotingsjaar 2023.
De academie merkt dat, door de stijgende prijzen, deze bijdragen vaak niet meer voldoende zijn om alle kosten te betalen en vraagt om het afgesproken bedrag automatisch te koppelen aan de gezondheidsindex, vanaf het begrotingsjaar 2023. De bij het afsluiten van de overeenkomst afgesproken (referentie)bedragen zouden dan aangepast moeten worden aan de geldende index in januari van het betreffende begrotingsjaar.
2. Goedkeuringstermijn jaarverslag en jaarrekening verlengen van 90 dagen naar 120 dagen.
Omdat het beheerscomité traditioneel in juni bij elkaar komt om het jaarverslag en -rekening vast te stellen en er in de zomermaanden juli en augustus weinig gemeenteraden plaatsvinden, wordt voorgesteld om de termijn om het jaarverslag en -rekening goed te keuren van 90 naar 120 dagen op te trekken en de overeenkomst in die zin aan te passen.
3. Investeringsuitgaven: momenteel zitten de investeringsbudgetten bij elke gemeente apart. Er wordt voorgesteld om deze kredieten naar de ILV (de beherende gemeente) te storten in functie van administratieve vereenvoudiging.
Het systeem zoals het nu werkt, is omslachtig. Door de investeringsbudgetten rechtstreeks naar de ILV (de beherende gemeente) te storten wordt het administratief eenvoudiger. Budgettair heeft de wijziging geen impact.
4. Overschotten op het budget ‘gemeentespecifieke bijdrage’ gebruiken om tekorten op ‘algemene kosten’ te dekken.
Er is meestal een tekort op de budgetten voor 'algemene kosten' en een overschot op de 'gemeentespecifieke bijdrage'. Dit maakt dat er verschillende betaalbewegingen nodig zijn want de beherende gemeente stuurt enerzijds een betalingsverzoek om pro rata bij te dragen aan het tekort op de algemene kosten, maar het overschot op de gemeentespeficieke kosten wordt in mindering gebracht van het te betalen bedrag voor het jaar nadien. Het voorstel is om eerst het tekort op de budgetten voor de algemene kosten te verrekenen in een eventueel overschot op de gemeentespecifieke bijdrage (dat wordt dan verlaagd). Op die manier zijn er minder betaalbewegingen.
De wijzigingen worden van kracht met ingang van 1 oktober 2022, onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door alle deelnemende gemeenten.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
GR van 25 februari 2020: goedkeuring van de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen'
De gemeentespecifieke bijdrage en de investeringsuitgaven worden gekoppeld aan de gezondheidsindex.
Artikel 1. artikel 9, § 1 van de overeenkomst ILV ‘Academie Regio Tienen’ wordt gewijzigd in wat volgt:
“Alle toelagen die het schoolbestuur (de beherende gemeente) jaarlijks ontvangt van de Vlaamse Overheid (werkingstoelage, ICT-toelage en nascholingstoelage) wordt door haar ingebracht in de vereniging ter dekking van de algemene overkoepelende kosten, zoals doch niet beperkt tot de kosten voor communicatie, leerlingenagenda’s, presentiegelden voor examenjury’s, softwarelicenties, nascholingen personeel, auteursrechten, lidgelden, materialen/leveringen/diensten voor alle gemeentes bestemd, …
Indien de ontvangen toelagen voor het kalenderjaar ontoereikend zijn om de algemene overkoepelende kosten te dekken doen de deelnemers een inbreng in de vereniging gelijk aan dit tekort, dat pro rata aan de hand van het totaal aantal inschrijvingen per gemeente in verhouding tot het totaal aantal inschrijvingen in de academie wordt verdeeld over de leden. In eerste orde zal voor deze inbreng een eventueel overschot op de gemeentespecifieke bijdrage van elke deelnemende gemeente gebruikt worden. Deelnemende gemeenten die dan nog een tekort hebben, krijgen van de beherende gemeente een betalingsverzoek, dat binnen de 60 dagen wordt voldaan. De berekening van de bijdragen die de deelnemende gemeenten moeten doen om een eventueel tekort op te vullen, gebeurt door de beherende gemeente na goedkeuring van de jaarrekening.
Indien de ontvangen toelagen voor het kalenderjaar de algemene overkoepelende kosten overstijgen wordt het surplus pro rata verdeeld over de deelnemers aan de hand van het totaal aantal inschrijvingen per gemeente in verhouding tot het totaal aantal inschrijvingen in de academie. Dit surplus wordt in mindering gebracht van de gemeentespecifieke bijdrage voor het volgende kalenderjaar zoals bepaald in §2.”
Art. 2. artikel 9, § 2 van dezelfde overeenkomst wordt gewijzigd in wat volgt:
“Elke deelnemer doet jaarlijks een gemeentespecifieke financiële bijdrage aan de vereniging ter dekking van de specifieke verbruikskosten die de vereniging in elke deelnemende gemeente maakt, waaronder begrepen zijn doch niet beperkt tot de kosten voor technische benodigdheden voor rechtstreeks gebruik, diensten en onderhoudscontracten technische benodigdheden, beheers- en werkingskosten informatica, erelonen en honoraria, receptie- en representatiekosten, onderhoud klas- en verhuurinstrumentarium, prijsuitdelingen, kantoorbenodigdheden voor rechtstreeks gebruik, documentatie, abonnementen, verbruiksgoederen nodig voor de opleiding van de leerlingen, andere administratiekosten, …
Deze gemeentespecifieke bijdrage wordt voor het begrotingsjaar 2020 tot en met het begrotingsjaar 2022 als volgt berekend: 40 euro per jaar per inschrijving beeldende en audiovisuele kunst en 20 euro per jaar per inschrijving podiumkunsten. Deze vastgelegde referentiebedragen worden vanaf het begrotingsjaar 2023 jaarlijks vermenigvuldigd met de aanpassingscoëfficiënt A, die als volgt berekend wordt:
A = (CX-1/CX2020),
waarbij :
1° CX-1 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar X-1
2° CX2020 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar 2020
De beherende gemeente berekent jaarlijks deze bijdragen per gemeente op basis van te telling van het aantal leerlingen op 1 oktober en zendt een betalingsverzoek aan de deelnemers, dat binnen de 60 dagen wordt voldaan. Indien in een kalenderjaar de door een deelnemende gemeente betaalde gemeentespecifieke bijdrage hoger ligt dan de werkelijke specifieke verbruikskosten die effectief in die gemeente werden gemaakt, dan wordt het surplus in eerste orde gebruikt voor het aanzuiveren van eventuele tekorten op de algemene kosten. Blijft er dan nog een surplus, dan wordt dat in mindering gebracht van de gemeentespecifieke bijdrage voor het volgende kalenderjaar.”
Art. 3. artikel 15, § 3 van dezelfde overeenkomst wordt gewijzigd in wat volgt:
“De jaarrekening is goedgekeurd door de gemeenteraad indien de gewone meerderheid ze goedkeurt. Indien de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen binnen de 120 dagen na de voorlegging, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.”
Art. 4. artikel 10, § 3 van dezelfde overeenkomst wordt gewijzigd in wat volgt:
“Naast de bijdragen voorzien in art. 9 en de budgetten voor de kosten voor infrastructuur en didactisch materiaal zoals bepaald in art. 10, § 1 worden de jaarlijkse bijdragen voor investeringen van elke deelnemende gemeente als volgt bepaald:
• Voor de podiumkunsten:
o Budget voor aankoop instrumenten: 15 euro per inschrijving muziek (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)
o Budget voor informatica en audiomateriaal: 5,50 euro per inschrijving podiumkunsten (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)
• Voor de beeldende en audiovisuele kunst:
o Budget voor rollend materieel, installatie machines en klasuitrusting: 13 euro per inschrijving beeldende en audiovisuele kunst (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)
o Budget voor informatica en audiomateriaal: 6,20 euro per inschrijving beeldende en audiovisuele kunst (volgens de inschrijvingen op 1 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar)
Deze vastgelegde referentiebedragen gelden voor het begrotingsjaar 2020 tot en met het begrotingsjaar 2022. Ze worden vanaf het begrotingsjaar 2023 jaarlijks vermenigvuldigd met de aanpassingscoëfficiënt A, die als volgt berekend wordt:
A = (CX-1/CX2020),
waarbij :
1° CX-1 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar X-1
2° CX2020 : de gezondheidsindex van de maand januari van het begrotingsjaar 2020
De beherende gemeente berekent jaarlijks de bijdragen voor investeringen per gemeente op basis van te telling van het aantal leerlingen op 1 oktober en zendt een betalingsverzoek aan de deelnemers, dat binnen de 60 dagen wordt voldaan.”
Art. 5. De wijzigingen aan de overeenkomst ILV ‘Academie regio Tienen’ worden van kracht met ingang van op 1 oktober 2022, onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door alle deelnemende gemeenten.
Van minister Hilde Crevits kwam op 6 juli 2022 volgende persmededeling:
De coronacijfers stijgen de laatste dagen sterk, ook de ziekenhuisopnames nemen toe, op intensieve zorgen is er op dit moment geen ongerustheid, wat een goede zaak is. Om de druk op de zorg in te perken, is het belangrijk dat we onze meest kwetsbaren voldoende kunnen beschermen. Dat begint met voorzichtig zijn, voldoende ventileren en als je ziek bent, anderen ook beschermen door thuis te blijven.
Op dit moment is ruim 86% van de immuungecompromitteerden voor een tweede keer geboosterd, ruim 70% van de thuiswonende 80+'ers ook, maar slechts 52% van de mensen in een woonzorgcentrum. Dat is te weinig, daarom hebben we vorige week een extra oproep in de woonzorgcentra gedaan.
Vandaag hebben we op de interministeriële conferentie Volksgezondheid de beslissing genomen om een extra boostercampagne te organiseren in het najaar. Ik wil de experten bedanken voor de adviezen die ze opgesteld hebben. We zullen deze boostercampagne in het najaar realiseren in samenwerking met onze eerstelijnszones en lokale besturen.
We starten in september met 65+'ers, immuungecompromitteerden en zorgverleners waarvoor we een extra booster aanbevelen. Nadien volgen de 18 tot 65-jarigen die we vanuit Vlaanderen een uitnodiging zullen sturen met het aanbod om zich te vaccineren met een extra booster.
Onze vaccinatiecentra staan nu in een waakstand, maar we hebben middelen voorzien om snel te kunnen opschalen als dat nodig is.
Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits: "De coronacijfers stijgen opnieuw, we moeten voorzichtigheid aan de dag leggen. Ondertussen zijn we volop bezig met de extra boosterprik voor mensen in een woonzorgcentrum, thuiswonende 80+'ers en immuungecompromitteerden. Zeker in de woonzorgcentra moet het beter, daarom hebben we een extra oproep gedaan vorige week. De komende maanden zullen we een najaarscampagne opzetten waarbij we 65+'ers, immuungecompromitteerden en mensen in de zorgsector aanbevelen een extra booster te nemen. Maar ook de 18 tot 65-jarigen zullen we vanuit Vlaanderen een aanbod doen. Daarbij zullen de vaccinatiecentra opnieuw een belangrijke rol spelen. Ik wil dan ook specifiek onze duizenden vrijwilligers en medewerkers in de vaccinatiecentra bedanken voor hun inzet. Zij doen bijzonder belangrijk werk."
Op 23 augustus 2022 ontvingen we bericht van Marijke Pertz, algemeen directeur van de gemeente Oud-Heverlee:
De samenwerkingsovereenkomst mbt het vaccineren moet blijkbaar toch door alle gemeenten worden goedgekeurd. Dat staat in de ppt van het dagelijks bestuur van gisteren. Bij ons is het een raadsbeslissing die volgende week wordt goedgekeurd. Misschien kunnen jullie alvast een goedkeuring aan het college vragen. Daarna bezorgen aan Julie Van den Vonder.
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021.
Nota aan de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021.
Bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021.
Bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 januari 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021.
Nota aan de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse regering van 4 juni 2021.
Bijlage 1 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021.
Bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 4 juni 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 oktober 2021.
Nota aan de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2021.
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 november 2021 tot wijziging van artikel 1, 2, 4, 5, 8 en de bijlage van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 februari 2021 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor het programmamanagement en de bestaffing van de vaccinatieteams in de vaccinatiecentra.
Uitvoeringsbesluit bijlage 1 en 2 bij het gecoördineerd besluit van de Vlaamse Regering van 1 oktober 2021 van 16 december 2021.
Decreet lokaal bestuur.
Besluit gemeenteraad van 23 februari 2021.
Besluit schepencollege van 25 januari 2022 waarbij de goedkeuring werd verleend aan een doorstart voor het 'pop-up' vaccinatiecentrum in de Roosenberg tot 30 april 2022.
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 maart 2022 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor de vaccinatie tegen het Covid-19-virus tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022.
Besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 2022 tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum.
Het Vaccinatiecentrum ”De Roosenberg” heeft als taak om vaccinaties te geven aan alle burgers van de deelnemende partner-gemeenten volgens de vaccinatiestrategie die door Vlaanderen wordt uitgerold in de strijd tegen het corona COVID-19 virus, om zo tot een algemene vaccinatiegraad van minimum 70% van de bevolking te komen.
In deze overeenkomst wordt bepaald dat het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” wordt georganiseerd in Gemeenschapscentrum “De Roosenberg” gelegen aan de M. Noëstraat 15, 3050 Oud-Heverlee en dat het toegankelijk is voor inwoners van de gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Lubbeek en Huldenberg.
Aangezien het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg” toegankelijk is voor inwoners van de gemeenten Oud-Heverlee, Bierbeek, Lubbeek en Huldenberg is het aangewezen dat de betrokken gemeentebesturen zullen bijdragen in de kosten. Er dienen bijgevolg afspraken gemaakt te worden omtrent de kostenverdeling betreffende de werking van het Vaccinatiecentrum “De Roosenberg”.
Momenteel werken we op de "pop-up" manier en dit loopt erg goed. We zijn inmiddels geroutineerd in het organiseren van een vaccinatiecentrum en beschikken over de nodige kennis en paraatheid om snel te schakelen van "pop-up" naar een dagelijks operationeel vaccinatiecentrum met meerdere shiften.
Voor de penvoerende overheid infrastructuur, Oud-Heverlee, is er sinds 18 maart 2022 een financieringsbesluit voor de periode 1 mei 2022 tot en met 31 december 2022.
Enig artikel. Keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst “Vaccinatiecentrum De Roosenberg" bij hoogdringendheid goed en legt deze ter bekrachtiging voor aan de gemeenteraad.
Samenwerkingsovereenkomst vaccinatiecentra ELZ Leuven Zuid 2022
Tussen
• Eerstelijnszone Leuven Zuid VZW
• Gemeente Herent
• Gemeente Kortenberg
• Gemeente Bertem
• Gemeente Huldenberg
• Gemeente Oud-Heverlee
• Gemeente Bierbeek
• Gemeente Lubbeek
Hierna gezamenlijk aangeduid met “de partijen”.
WORDT OVEREENGEKOMEN ALS VOLGT:
Artikel 1. Doelstelling
Naar aanleiding van de wereldwijde pandemie en uitbraak van het coronavirus COVID-19 heeft de Vlaamse overheid een vaccinatiestrategie uitgewerkt via de oprichting van lokale vaccinatiecentra dichtbij de burger waarbij beroep wordt gedaan op de eerstelijnszones. De vaccinatiecampagne waarbij burgers een eerste, tweede of booster-vaccin krijgen, loopt nog steeds.
Deze samenwerkingsovereenkomst tussen ELZ Leuven Zuid en haar 7 lokale besturen is gebaseerd op 2 besluiten van de Vlaamse Regering:
- Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum (25 maart 2022).
- Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden en de penvoerende organisaties voor de vaccinatie tegen het COVID-19-virus tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022 (18 maart 2022).
Deze samenwerkingsovereenkomst is nodig op grond van artikel 2 van dit laatste BVR waarin specifiek gesteld wordt: de zorgraden en lokale besturen stellen, in overeenstemming met de Vlaamse en federale richtlijnen, een overeenkomst (Service Level of Agreement of kortweg SLA) op, met volgende doelstellingen :
1. Snel bepaalde volumes vaccineren wanneer de noodzaak zich stelt;
2. Flexibel en op korte tijd tussen verschillende vaccinatievolumes schakelen binnen een bepaald tijdsbestek (2 à 3 weken);
3. Indien beschikbaar, gebruik maken van een centraal uitnodigingssysteem;
4. Indien mogelijk vaccineren in de eerste lijn met de reguliere zorgverstrekkers binnen de eerste lijn;
5. Het onderhouden van een minimale vaccinatie-infrastructuur bestaande uit minimaal één en maximaal twee vaccinatiecentra per eerstelijnszone. Deze vaccinatiecentra hebben zowel een logistieke functie (verdelen van vaccins aan vaccinatoren) als een back- 2 upfunctie (snel opschalen indien nodig). Het vaccinatiecentrum is voor deze backupfunctie uitgerust met 1 à 2 vaccinatielijnen en de mogelijkheid om vaccins te verdelen.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid heeft binnen de eerstelijnszone ELZ Leuven Zuid waartoe de gemeenten Lubbeek, Bierbeek, Oud-Heverlee, Huldenberg, Herent, Kortenberg en Bertem behoren, in samenspraak met de lokale besturen, de locatie van de vaccinatiecentra binnen de ELZ vastgelegd. De vaccinatiecentra voeren taken uit zoals opgelegd door de Vlaamse overheid. Er is een samenwerking tussen ELZ Leuven Zuid en de lokale besturen. Binnen de ELZ werden sinds het begin van het vaccinatieproces twee vaccinatiecentra ingericht, in respectievelijk de gemeente Oud-Heverlee (VC De Roosenberg) en in de gemeente Kortenberg (VC Colomba). De twee vaccinatiecentra blijven ook in deze fase van het vaccinatieproces beiden geopend, zoals werd goedgekeurd door de Vlaamse Overheid.
Het vaccinatiecentrum De Roosenberg is toegankelijk voor inwoners van de gemeenten Oud-Heverlee, Huldenberg, Bierbeek en Lubbeek en het vaccinatiecentrum Colomba voor inwoners van de gemeenten Kortenberg, Herent en Bertem.
Artikel 2. Inwerkingtreding en duurtijd
Deze overeenkomst vangt aan, zoals de 2 Besluiten van de Vlaamse Regering dit vragen, op 1 mei 2022. Dit geldt tot wanneer de Besluiten van de Vlaamse Regering, waarvan sprake, aflopen of voor de duurtijd die nodig is om het vaccinatieprogramma opgezet door de Vlaamse overheid uit te voeren of tot de beslissing van de bevoegde federale of Vlaamse overheid om deze vaccinatiecentra te sluiten.
Artikel 3. Organisatiestructuur
3.1. Penvoerende organisaties
De Vlaamse Overheid bepaalt in functie van de financiering van de vaccinatiecentra dat de penvoering m.b.t. de infrastructuur van de vaccinatiecentra wordt toegewezen aan de gemeente op wiens grond het vaccinatiecentrum zich bevindt. De penvoerende gemeente staat in voor de coördinatie, organisatie, logistiek en infrastructuur van het respectievelijke vaccinatiecentrum. Het betreft hier voor VC Colomba de gemeente Kortenberg, en voor VC De Roosenberg de gemeente Oud-Heverlee.
Voor de operationele werking van de vaccinatiecentra zijn twee penhoudende partijen aangeduid:
- Eerstelijnszone Leuven Zuid voor de enveloppe programmamanagement. Dit betreft de vergoeding van de volgende functies: deskundige volksgezondheid, HR-manager, beleidsmedewerker en de medisch en farmaceutisch expert die werken op afroep van de zorgraad.
- Brabants Apothekers Forum voor de enveloppe vaccinatieteams. Dit betreft alle organisatorische en financiële aspecten in functie van een optimale bestaffing van de vaccinatielijnen.
3.2. Dagelijks Bestuur Vaccinatiecentra
Voor de goede werking tussen de verschillende penvoerende organisaties te waarborgen wordt een Dagelijks Bestuur opgericht dat wekelijks samenkomt of zoveel samenkomt als nodig wordt geacht. De volgende personen zijn lid van het Dagelijks Bestuur:
• Programmamanagement en populatiemanager (=deskundige volksgezondheid en beleidsmedewerker)
• Centrumverantwoordelijken
• Medisch Expert 3
• Farmaceutisch expert
• HR-manager
De burgemeesters van alle lokale besturen, evenals de algemeen directeurs van de penvoerende gemeenten, krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan het dagelijks bestuur van de vaccinatiecentra.
Tijdens de vergaderingen wordt het logboek bekeken en besproken. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de planning van de volgende vaccinatiemomenten, en wordt met alle partijen naar een consensus gezocht (infrastructuur, personeel, farmacie,…). Het Dagelijks bestuur werkt dus volgens het consensusmodel, dat betekent dat deze nooit een beslissing zal aannemen die drastisch ingaat tegen de visie of belangen van één van de partijen. Er wordt altijd gewerkt vanuit het principe van een voorzichtig en redelijk persoon.
Zoals de Vlaamse Overheid het vraagt, wordt er gezorgd dat snel bepaalde volumes gevaccineerd worden wanneer de noodzaak zich stelt. Het dagelijks bestuur buigt zich over een flexibel op- en afschalingsplan zodat verschillende vaccinatievolumes binnen een bepaald tijdsbestek van 2 à 3 weken kunnen worden geprikt, zoals de desbetreffende fase waarin we ons bevinden het stelt. De vaccinatiecentra van ELZ Leuven Zuid wijken niet af van het centraal uitnodigingssysteem, zolang de overheid ons deze toegang blijft geven. De leden van het dagelijks bestuur bekeken de mogelijkheden om het vaccins te laten toedienen door de reguliere zorgverstrekkers binnen de eerste lijn. Voorlopig is dit niet haalbaar gezien de belevering van multi-vials. Indien men overstapt naar uni-dose vaccins, wordt de mogelijkheid om te vaccineren in de eerste lijn met de reguliere zorgverstrekkers weer bekeken. Het dagelijks bestuur van de vaccinatiecentra in ELZ Leuven Zuid verbindt zicht ertoe een minimale vaccinatie-infrastructuur te onderhouden, bestaande uit minimaal één en maximaal twee vaccinatiecentra zolang de overheid dit vraagt. De vaccinatiecentra zijn uitgerust met 1 à 2 vaccinatielijnen en hebben de mogelijkheid om vaccins te verdelen.
Artikel 4. Financiële middelen
Er zijn 3 subsidiestromen : infrastructuur, vaccinatieprogramma en vaccinatieteam
4.1. infrastructuur
De penvoerende gemeenten hebben vanuit de Vlaamse Overheid recht op een subsidie à rato van het totaal aantal inwoners dat het vaccinatiecentrum bedient. In eerste instantie wordt de subsidie per fase in het op- en afschakelplan berekend op basis van het aantal inwoners per eerstelijnszone. Deze subsidie beoogt onder meer een vergoeding voor volgende kosten:
- De huurprijs voor de accommodatie
- De inrichtingskosten (op- en afbouw en afbraak)
- De uitbatingskosten (bewaking, ICT, kantoormateriaal, catering en varia)
- De kosten voor niet-medisch personeel (onthaal, stewards, centrumverantwoordelijke, callcenter, en andere)
- De kosten verbonden aan het organiseren van vervoer voor minder mobiele personen en openbaar vervoer
- De kosten verbonden aan de opslag en verdere verdeling van de vaccins
- De kosten verbonden aan collectief transport.
Voor de vergoeding van deze kosten kent de Vlaamse Regering een basissubsidie toe van 0.19 euro/inwoner/maand in een waakstandfase (fase 0). Wanneer de noodzaak tot opschaling vanuit de waakfase zich voordoet, zal het bugettair kader van deze opschaling nog berekend worden.
Naast de basisvergoeding wordt een forfaitaire subsidie van 15.000 euro toegekend aan elke penvoerende gemeente die het vaccinatiecentrum wenst te verhuizen.
De financiële middelen betreffende infrastructuur die toekomen aan de penvoerende gemeenten worden volledig beheerd door de penvoerende gemeenten. De beslissingsbevoegdheid hieromtrent bevindt zich hierover bijgevolg ook bij de penvoerende gemeenten.
4.2. vaccinatieprogramma
Aan de zorgraden wordt een subsidie toegekend voor het in stand houden en het opvolgen van het vaccinatieprogramma. De subsidiëring houdt rekening met een waakfase van 4 maanden en een fase 1 en 2 van telkens 2 maanden. Er wordt een subsidie toegekend voor een deskundige volksgezondheid, HR-manager en beleidsmedewerker. Tijdens de waakfase zijn in iedere ELZ maximaal 1.2 VTE actief met als opdracht het in stand houden en het opvolgen van het vaccinatieprogramma. De zorgraden zijn vrij om binnen het toegewezen budget middelen te verdelen over de beschreven functies.
De subsidie voor de medisch en farmaceutisch expert bedraagt 80.34 euro/uur. Deze experten werken op afroep, gemiddeld maximaal 8 uur/week op jaarbasis. De vergoedingen worden toegekend in functie van de geleverde prestaties.
Er wordt een operationeel forfait toegekend van 15% op de werkelijke personeelskost van de deskundige volksgezondheid, HR-manager en beleidsmedewerker.
De financiële middelen die toekomen aan de zorgraden worden volledig beheer door de zorgraad. De beslissingsbevoegdheid hieromtrent bevindt zich hierover bijgevolg ook bij de zorgraad.
Tabel: Subsidie per eerstelijnszone volgens het BVR
Omschrijving |
Subsidie 2022/ELZ |
Totale subsidie |
Deskundige VG |
33.906,18 |
2.102.182,87 |
HR-manager |
33.255,56 |
2.028.589,16 |
Beleidsmedewerker |
25.528,46 |
1.557.235,78 |
Medisch expert |
20.567,04 |
1.254.589,44 |
Farmaceutisch expert |
20.567,04 |
1.254.589,44 |
Operationeel forfait |
13.903,53 |
853.201,17 |
Vaccinatie in BHG= Brussels Hoofdstedelijk Gewest |
|
81.293,44 |
Totaal |
147.727,81 |
9.131.681,30 |
4.3. Vaccinatieteam
Ten slotte wordt aan de penvoerende organisatie voor vaccinatieteam, het Brabants Apothekers Forum in deze, een subsidie toegekend per toegediend vaccin voor personeelskosten, overhead en verbruiksmateriaal. Vaccins die geplaatst worden buiten het vaccinatiecentrum door reguliere zorgaanbieders die niet in opdracht van het vaccinatiepunt specifieke doelgroepen vaccineren, vallen onder de klassieke prestatiefinanciering.
De financiële middelen die toekomen aan de penvoerende organisatie van vaccinatieteams worden volledig beheerd door het Brabants Apothekers Forum. De beslissingsbevoegdheid hierover bevindt zich bijgevolg ook bij de penvoerende organisatie.
Tabel: Subsidie vaccinatieteams voor vaccinatie van de volledige bevolking in 2022.
Omschrijving |
Subsidie/prik |
Subsidie 2022 |
Verpleegkundige |
€3,7800 |
€ 22.031.352,00 |
Optrekker |
€1,8900 |
€ 11.015.676,00 |
Medisch expert |
€3,2136 |
€ 6.427.200,00 |
Farmaceutisch expert |
€3,2136 |
€ 6.427.200,00 |
Overhead kost |
€0,60486 |
€ 3.525.366,02 |
Verbruiksmateriaal |
€0,0300 |
€ 174.852,00 |
Totaal |
€12,7321 |
€49.601.646,02 |
Artikel 5. Overdracht
Geen van de partijen mag deze overeenkomst noch enig recht of verbintenis uit deze samenwerkingsovereenkomst geheel of gedeeltelijk overdragen zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de andere partijen.
Artikel 6. Toepasselijk recht en rechtsmacht
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
Alle geschillen met betrekking tot de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering en de beëindiging van deze samenwerkingsovereenkomst behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van het gerechtelijk arrondissement Leuven.
Vooraleer een geschil aan de bevoegde rechtbank voor te leggen, verbinden partijen zicht ertoe ter goeder trouw en met inachtneming van de redelijke belangen van de andere partijen te onderhandelen met het oog op een minnelijke regeling.
Daartoe zal de eisende partij de andere partijen bij aangetekend schrijven kennis geven van de aard van het geschil en de mogelijke oplossingen.
Artikel 7. Splitsbaarheid
Indien een bepaling in de samenwerkingsovereenkomst geacht wordt geheel of gedeeltelijk onwettig, ongeldig of niet-afdwingbaar te zijn, wordt de rechtsgeldigheid, de geldigheid of de afdwingbaarheid van de resterende bepalingen van deze samenwerkingsovereenkomst niet aangetast en zullen de partijen de nodige inspanningen leveren om onmiddellijk te goeder trouw in een geldige vervangende bepaling te voorzien.
De OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING VOOR CREMATORIUMBEHEER IN HET ARRONDISSEMENT LEUVEN (IGS Hofdheide) werd opgericht bij akte van 28 januari 2005 voor een duur van 18 jaar, welke verstrijkt op 28 januari 2023.
Art. 423 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt:
“Na afloop van de statutair bepaalde duur kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
Decreet Lokaal Bestuur, art. 40, 41 en 423
De gemeenteraad dient bijgevolg te onderzoeken of zij al dan niet een verzoek wenst te richten aan IGS Hofheide om de opdrachthoudende vereniging te verlengen, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Er bieden er zich niet reëel verschillende beheersvormen aan o.w.v. volgende redenen:
- Een groot aantal van de gemeenten van Oost Vlaams-Brabant maken gebruik van het crematorium en dienen bijgevolg blijvend samen te werken voor de uitbating daarvan. De wijzen waarop een intergemeentelijke samenwerking kan georganiseerd worden zijn limitatief bepaald in het DLB.
- IGS Hofheide is eigenaar van het crematorium Hofheide, dat een belangrijk onroerend goed is met een hoge waarde. Dit onroerend goed kan niet worden toebedeeld aan één van de deelnemers en dient eigendom te blijven van een afzonderlijke rechtspersoon met een eigen vermogen. Alle beheersvormen zonder rechtspersoonlijkheid zijn bijgevolg uitgesloten.
- De gemeenten die deelnemen aan IGS Hofheide hebben geen eigen crematoria. Het is voor de werking van het crematorium van IGS Hofheide ook aangewezen dat de deelnemende gemeenten geen eigen crematorium oprichten, noch deelnemen aan een andere intergemeentelijke samenwerking die een crematorium uitbaat. Dit zou immers zorgen voor concurrentie tussen crematoria uitgebaat door dezelfde gemeenten, wat niet aangewezen is en de werking van het crematorium van IGS Hofheide zou hypothekeren. Daarom is het aangewezen dat de deelnemende gemeenten een beheersoverdracht doen aan de intergemeentelijke samenwerking.
De opdrachthoudende vereniging is de enige vorm van intergemeentelijke samenwerking met beheersoverdracht, zodat deze samenwerkingsvorm duidelijk de meest geschikte is in het belang van de deelnemende gemeenten en van IGS Hofheide.
Uit onderzoek blijkt dat het aangewezen is om IGS Hofheide te verlengen. Dit blijkt meer bepaald uit volgende feiten:
IGS Hofheide zorgt ervoor dat voor de gemeenten in de regio Oost Vlaams-Brabant een dichtbij gelegen locatie beschikbaar is voor crematie van overledenen. Binnen het aanbod aan crematoria in Vlaanderen vormt IGS Hofheide een uniek kader qua dienstverlening gekoppeld aan afscheid nemen van een overledene.
Enerzijds maken de buitengewone architectuur en locatie dat Hofheide ook buiten Oost Vlaams-Brabant gekend is, anderzijds vormen het aanbod en niveau aan dienstverlening dat Hofheide een uitzonderlijke speler is binnen de crematoria.
In de mooie omgeving die naadloos overgaat in een eenvoudige en toch imposante architectuur wordt een dienstverlening aangeboden op gebied van crematies, afscheidsplechtigheden, begraafplaats en rouwmaaltijden.
Hofheide biedt een kwaliteitsvolle dienstverlening aan, afgestemd op de regiobehoeften en de wensen van de uitvaartondernemers en nabestaanden, wat blijkt uit de tevredenheid van de betrokkenen.
Hofheide wil een vooruitstrevende rol opnemen inzake het totale gegeven van lijkbezorging, afscheid en herdenking wat tot uiting komt in o.a. de persoonlijke afscheidsplechtigheden en unieke concepten qua asbestemming zoals het urnenbos en gedenkbos.
Deelname in IGS Hofheide biedt voordelen aan de inwoners van de aangesloten gemeenten. Er is een belangrijk tariefverschil voor crematies in vergelijking met deze voor inwoners van niet-aangesloten gemeenten:
Prijzen 2022 |
aangesloten gemeente |
niet-aangesloten gemeente |
Crematie weekdag |
500 € |
575 € |
Crematie zaterdag |
550 € |
625 € |
Crematie OCMW-behoeftige |
150 € |
350 € |
Bovendien neemt het aantal crematies steeds toe: de voorbije 20 jaren is het aantal overledenen dat gecremeerd werd verdubbeld. In het eerste operationele jaar (2013) werden in Hofheide 935 crematies uitgevoerd, in 2021 waren dit er 4.396.
Ook het aandeel van het aantal crematies tegenover het aantal overlijdens vertoont een stijgende tendens: in 2010 werd in ongeveer de helft van de overlijdens gekozen voor crematie, in 2020 was dit bij bijna drie vierde van de overlijdens het geval.
De deelname is IGS Hofheide betekent bijgevolg een financieel voordeel voor steeds meer inwoners (of hun nabestaanden) van de aangesloten gemeenten.
Postcode overledene: 3210, 3211, 3212
|
aantal crematies in Hofheide |
2020 |
101 |
2021 |
89 |
1-6 2022 |
60 |
Deelname in IGS Hofheide resulteert op jaarbasis in een bedrag van 7.500 euro (gerekend met 100 crematies aan 75 euro prijsverschil) dat door de inwoners van Lubbeek kan bespaard worden aan crematiekosten.
De gemeenteraad wenst bijgevolg IGS Hofheide te verlengen en dit voor de maximale duur van 18 jaar.
Artikel 1. De gemeente Lubbeek wenst IGS Hofheide te verlengen voor de maximale duur van 18 jaar.
Art. 2. Onderhavig besluit is te beschouwen als een verzoek tot verlenging van IGS Hofheide en wordt overgemaakt aan de raad van bestuur van IGS Hofheide, met de vraag om de verlenging van IGS Hofheide te agenderen op de algemene vergadering.
Raadslid Liesbeth Smeyers (fractie Groen)
Raadslid Gilberte Muls (fractie Lubbeek Leeft)
Raadslid Pascale Alaerts (fractie Open VLD)
De voorzitter sluit de zitting op 27/09/2022 om 21:24.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter