De voorzitter opent de zitting op 25/04/2023 om 20:05.
De notulen van de gemeenteraad op 28 maart 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 28 maart 2023 goed.
Decreet Lokaal Bestuur.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad besluit kennis te nemen van het jaarverslag van de GRIS van 2022.
Het lokaal bestuur is voor haar aankopen gebonden aan de wet op de overheidsopdrachten.
De wetgeving overheidsopdrachten helpt het bestuur de beste en juiste keuze te maken. Door de overheidsopdrachtenwetgeving te volgen, kan het bestuur misbruiken uitsluiten. De wetgeving overheidsopdrachten biedt de aannemers van werken, leveranciers of dienstverleners ook de nodige garanties dat er een juiste afweging is van de ondernemers en dat de overheid de overheidsopdracht niet zou gunnen op basis van favoritisme.
De wetgeving overheidsopdrachten steunt op twee basisprincipes. De ondernemer die de overheidsopdracht zal uitvoeren, wordt gekozen door middel van mededinging. Op basis van concurrentie gaat de overheid op zoek naar de laagste prijs of ingeval er nog andere criteria zijn, naar de economisch meest voordelige offerte.
De wetgeving eist ook dat alle afspraken op voorhand vastliggen. Eenmaal een ondernemer is aangeduid om een opdracht uit te voeren, moet hij dit doen op basis van de vooraf afgesproken prijs en op basis van de voorwaarden die op voorhand werden vastgelegd. In principe zijn alle kosten voor de ondernemer, ook wanneer er verlies zou zijn bij de uitvoering van de opdracht.
Voor opdrachten met een waarde van minder dan 30000 euro (ex BTW) werkt het lokaal bestuur via de procedure 'aanvaarde van factuur'. Daarbij worden steeds minimaal drie leveranciers bevraagd en worden maximaal ook lokale leveranciers betrokken. Voor opdrachten boven de 30000 euro (ex BTW) is de regelgeving veel stringenter. Er bestaan verschillende procedures, al dan niet met bekendmaking en of onderhandeling. Daar de wetgeving complex is en vaak wijzigt is deze kennis uitermate specialistisch. Het lokaal bestuur Lubbeek heeft geen eigen aankoopdienst met gespecialiseerde ambtenaren om deze grote overheidsopdrachten te voeren. Er wordt daarom bij voorkeur gewerkt via raamovereenkomsten, bijvoorbeeld via de Vlaamse overheid (algemeen) over ITpunt (ICT materiaal). Het aantal raamovereenkomsten via deze partners is echter beperkt.
De nieuwe gemeentewet
Het decreet lokaal bestuur
Wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016
Gecoördineerde tekst van de statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services van 15 juni 2021
Er zijn een aantal raamovereenkomsten uit het verleden die vervallen zijn (voeding voor de OCMW keuken) of in de nabije toekomst gaan vervallen (leasing werkkledij). Ook dienen zich investeringsdossiers aan waarbij het wenselijk zou zijn gebruik te kunnen maken van een raamovereenkomst (kantoormeubilair).
Om in regel te blijven met de wetgeving en het aankoopbeleid verder te optimaliseren is het aangewezen dat het lokaal bestuur toetreedt tot een aankoopcentrale. CREAT is een bestaande aankoopcentrale waarbij de politiezone Lubbeek alsook naburige gemeenten zoals Herent, Holsbeek, Bierbeek (enz) aangesloten zijn. Alleen al in Vlaams-Brabant zijn 57 entiteiten uit de publieke sector lid van CREAT. Op die manier kunnen de uitgaven van gemeente en OCMW geoptimaliseerd binnen het correcte juridische kader en rekeninghoudend met de interne werking en efficiëntie van de diensten.
Doordat CREAT opereert op een grotere schaal zijn de voorwaarden die zij kunnen bedingen doorgaans beter dan wat de eigen diensten kunnen onderhandelen.
Procedure van toetreding:
Voor steden en gemeenten opereert CREAT als 'Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services' (TMVS). De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan.
Het aantal aandelen dat aangekocht moet worden, is gebaseerd op het aantal inwoners. Men vraagt om 1 aandeel per volledig 5000 inwoners aan te kopen. De nominale waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ te worden volstort. Dit is een eenmalige kost, geen jaarlijks terugkerende kost.
TMVS is onderhevig aan het decreet Lokaal Bestuur. Dat decreet schrijft voor dat we enkel aan deelnemers mogen factureren. Dit houdt in dat indien het OCMW en/of het AGB via de gemeente/stad gebruik wil maken van het CREAT service centrum de facturen (eventueel per kostenplaats) zullen gestuurd worden naar de gemeente/stad.
Indien het OCMW en/of het AGB toch rechtstreeks wenst te worden gefactureerd dienen ze apart toe te treden tot TMVS. Het aantal aandelen dat een OCMW en/of een AGB dient aan te kopen om deelnemer te worden ligt vast op 5 (ook voor 1/4de te volstorten). Dit aantal aandelen geldt voor alle “klanten zonder inwoners” die wensen toe te treden tot TMVS.
Voor opdrachten met een waarde van minder dan 30000 euro (ex BTW) blijft het lokaal bestuur werken via de procedure 'aanvaarde van factuur' waarbij steeds minimaal drie leveranciers bevraagd en maximaal ook lokale leveranciers betrokken worden.
De gemeente dient drie aandelen van 1000 Euro aan te kopen en daarvan 25% vol te storten (750 euro).
Het OCMW dient vijf aandelen van 1000 Euro aan te kopen en daarvan 25% vol te storten (1250 euro).
Bij het beëindigen van de deelname wordt de kapitaalsinbreng teruggestort.
Artikel 1. Met ingang van 1 mei 2023 met de gemeente toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Art 2. Raf De Canck als effectief en Geert Bovyn als plaatsvervangend lid aan te duiden in de algemene vergadering van TMVS voor de gemeente.
Art 3. Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.
De mail van 13/03/2023 van Raadslid Alaerts namens Open Vld met de vraag om de heer De Vroey te vervangen door de heer Ivan Vanderzeypen
Decreet Lokaal Bestuur;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO): artikel 1.3.3:
§ 1. Er wordt een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente, hierna de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te noemen.
§ 3. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris.
De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is n¡et stemgerechtigd.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening telt het in het zesde lid vermelde aantal leden, de voorzitter inbegrepen. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn
deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. leder lid, met uitzondering van de
voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke
commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
Het aantal leden is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente :
2" minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners;
De betrokken gemeenteraden beslissen elk afzonderlijk welke maatschappelijke geledingen moeten worden opgeroepen om een of meer vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de
intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Al die verschillende geledingen worden vertegenwoordigd in de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
§ 4. De leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden benoemd voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt
overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie. De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in
artikel 255, § 1, van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.
§ 6. De regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 2O0,§ 2, van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn van overeenkomst¡ge toepassing op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Statuut van de GECORO goedgekeurd door de gemeenteraad van 28/03/2001:
- In artikel 6 wordt aangegeven dat:
1° de GECORO 11 leden telt, de voorzitter inbegrepen.
2° voor ieder lid één plaatsvervanger, behoudens voor de voorzitter, wordt aangeduid.
3° de commissie bestaat uit minstens éénvierde deskundigen inzake ruimtelijke ordening.
4° ten hoogste tweederde van de leden van de GECORO van hetzelfde geslacht zijn.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris.
Voornoemde leden van de GECORO zijn stemgerechtigde leden.
- ln artikel 4 wordt aangegeven dat:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om over te gaan tot de voordracht van een kandidaat voorzitter en een kandidaat secretaris.
- ln artikel 5 worden dat maatschappelijke geledingen aangeduid:
De gemeenteraad beslist dat volgende maatschappelijke geledingen worden opgenomen in de GECORO
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door milieu - en natuurverenigingen :
het profiel van de gemeente is een landelijk gemeente met veel groen en natuur; binnen de gemeente zijn er een aantal milieugroeperingen actief , zodat een vertegenwoordiging vanuit die
sector in de GECORO-raad gewenst is; de kandidaten dienen gerecruteerd te worden uit o.m. GAMN, natuurreservaten Lubbeek.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van de handelaars of landbouwers :
binnen de gemeente zijn een grote groep van werkgevers en zelfstandigen actief zodat ook een vertegenwoordiger van deze belangengroep in de GECORO-raad noodzakelijk is : leden aan te duiden
door kamer voor handel en nijverheid (arrondissement Leuven );
- de maatschappelijke geledingen vertegenwoordigd door verenigingen van handelaars :
binnen de gemeente werd een KMO-raad opgericht; de oprichting van een KMO-raad wijst ook op het belang van een dergelijke raad in de gemeente zodat ook in de GECORO-raad zeker deze sector
dient vertegenwoordigd zijn;
- de maatschappelijke geledingen vertegenwoordigd door verenigingen van landbouwers :
de gemeente Lubbeek is een landelijke gemeente met naast veelgroen en natuur, ook een belangrijke landbouwstructuur; vanuit deze sector is het dan ook wenselijk dat er een
vertegenwoordiger wordt aangeduid in de GECORO-raad. :de kandidaten dienen gerecruteerd te worden vanuit de landelijk gilde.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door verenigingen van grondeigenaars :
Om de belangen van alle eigenaars van privé-gronden te beschermen en te verdedigen, is het noodzakelijk dat ook deze geleding in de GECORO-raad vertegenwoordigd wordt : de kandidaten
dienen gerecruteerd te worden vanuit de verenigingen van grondeigenaars, waaronder de Vlaamse Landeigendom.
- Artikel 6 bepaalt:
De gemeenteraad beslist dat volgende niet - stemgerechtigde leden worden uitgenodigd bij elke
vergadering van de GECORO :
- 1 vertegenwoordiger per politieke partij, deel uitmakend van de gemeenteraad;
- de schepen van ruimtelijke ordening.
In zitting van de gemeenteraad d.d. 30 april 2019 werden in art 4. de volgende vertegenwoordigers van de politieke partijen deel uitmakend van de gemeenteraad aangeduid als niet stemgerechtigde leden:
- N-VA draagt de heer Koen Corluy voor als afgevaardigde.
- CD&V draagt de heer Herman Vangilbergen voor als afgevaardigde.
- Lubbeek Leeft draagt de heer Walter Vangoidsenhoven voor als afgevaardigde.
- Groen draagt de heer Piet Ritzen voor als afgevaardigde.
- Open VLD draagt de heer Bart Devroey voor als afgevaardigde.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. Volgende persoon te benoemen als lid in de GECORO namens Open VLD ter vervanging van de heer Bart-Leopold De Vroey: De heer Ivan Vanderzeypen en dit voor de resterende duur van het mandaat.
Omwille van Covid en het opgebouwde krediet werd er in 2021 geen gemeentelijke bijdrage gevraagd.
Doordat er in 2021 minder activiteiten georganiseerd werden en er een overschot was op het budget, werden er in 2022 meer activiteiten georganiseerd.
Voor 2023 wordt er een bijdrage gevraagd van €5188,87 zoals voorzien in de overeenkomst. De berekening bevindt zich in bijlage.
De jaarrekening en het jaarverslag betreffende werkjaar 2022 en de begroting en het programma betreffende werkjaar 2023 van interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" bevinden zich ook in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur
Goedkeuring, oprichting en deelname aan interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" door Gemeenteraad van 29 november 2017
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer | GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0740-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6150006 Lidmaatschappen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | €5188,87 |
Aannemer/leverancier/instantie | ILV Sportregio Dijle&Hageland |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | €5900 |
Beschikbaar: €5900,00
Artikel 1. De jaarrekening van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2022 goed te keuren.
Art. 2. Het jaarverslag van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2022 goed te keuren.
Algemeen kader
Volgens het nieuwe decretale kader van de Vlaamse Overheid moet er, naast de aanmeldprocedure voor de scholen in een samenwerkingsinitiatief, ook een ombudsdienst inschrijvingen georganiseerd worden.
Deze ombudsdienst staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:
- klachten of vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzing.
- vragen over een erkenning van een uitzonderlijke situatie
- de evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure.
Hieronder worden de eerstelijnsbehandelingen concreter toegelicht:
Materiële vergissing
Dit is een materiële fout of verschrijving, begaan bij de verrichtingen die gepaald gaan met de aanmelding en bij de werking van het systeem, zoals bijvoorbeeld een fout huisnummer intikken. Vereist is wel dat het een vergissing betreft waarover nauwelijks discussie mogelijk is. Het moet een onoplettendheid betreffen die met eenvoudige precisering rechtgezet kan worden.
De betrokkene moet ter goeder trouw gehandeld hebben.
Technische fout
Een technische fout kan zich altijd voordoen. Als het systeem uitvalt waardoor er fouten in het algoritme sluipen of niet iedereen zich kon aanmelden, wordt dit beschouwd als een technische fout.
Uitzonderlijke situatie
Een uitzonderlijke situatie is een geval waarbij een betrokkene (ouder/voogd) voor een specifieke school aanmeldt, die alleen van toepassing is op de leerling in kwestie in die school en waarbij de inschrijving de enige mogelijkheid is om toegang tot onderwijs te garanderen.
Oprichting en samenstelling
De ombudsdienst bevat minstens volgende leden:
- een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging (ouderraad, schoolraad,enz.)
- een vertegenwoordiger van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren
waarvoor de ombudsdienst inschrijvingen instaat
Concreet voor het lokaal bestuur Lubbeek betekent dit dat:
- er van elk schoolbestuur (De Linde, Sint-Martinus en het college) iemand in die dienst moet zetelen: 3 personen
- er van elke erkende oudervereniging ook een lid aanwezig moet zijn: 5 personen (1 van elke school)
Alle schoolbesturen samen moeten bij consensus de samenstelling van deze dienst goedkeuren.
Naar aanleiding van de beslissing van het schepencollege van 6 februari 2023 en de consensus met de andere schoolbesturen omtrent de leden die zetelen in de ombudsdienst inschrijvingen, volgt hier de definitieve samenstelling (inclusief de vervangers bij afwezigheid van de effectieve leden) en de procedure die de leden van deze ombudsdienst moeten volgen.
SAMENSTELLING VOOR SCHOOLJAAR 2023-2024
Vertegenwoordiger schoolbestuur Vrije Basisschool Sint - Martinus:Katrien De Becker - geen vervanger
Vertegenwoordiger oudervereniging Vrije Basisschool Sint - Martinus: Liliane Drappier - geen vervanger
Vertegenwoordiger schoolbestuur Vrije Basisschool De Linde: Margriet De Jong - vervanger:Joke Vanhoudt
Vertegenwoordiger oudervereniging Vrije Basisschool De Linde: Tom Hoornaerts - vervanger:Reginald Doms
Vertegenwoordiger schoolbestuur Gemeentelijke basisscholen:Schepen van Onderwijs An Wouters - vervanger: Davy Suffeleers
Vertegenwoordiger oudervereniging GBS De Stip Binkom: Kristof Monival - vervanger: Tom Lamproye
Vertegenwoordiger oudervereniging GBS De Stip Linden: Laura Vande Reyde - vervanger: Pieter-Jan Drouillon
Vertegenwoordiger oudervereniging GBS School 3212 Pellenberg: Thomas Beckers - vervanger: Jeroen Célérier
Werking
De werking van de ombudsdienst wordt geregeld in een reglement van orde, opgesteld door de organisator van de aanmeldprocedure.
We ontvingen een voorbeeldreglement van Agodi, dat we aanpasten aan de lokale afspraken.
Het reglement van orde legt minstens volgende zaken vast:
- procedure voor het adviseren over klachten of vaststellingen over fouten en vergissingen (zie
hierboven bij Taken)
- procedure om de vraag tot erkenning van een uitzonderlijke situatie vast te leggen
- de wijze waarop de plaatsvervanging van afwezige leden wordt voorzien
- de aanwezigheid en stemquota om tot besluitvorming te komen indien er geen consensus is
- de wijze waarop de betrokkenen bij de behandeling gehoord worden
- de termijn waarin alles behandeld wordt
- de mogelijkheid tot wraking van de leden van de ombudsdienst.
Het reglement bevat een nominatieve lijst als bijlage waarin de leden van ombudsdienst opgenomen zijn.
Klachten en vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen die na 15 kalenderdagen ingediend worden, na de vaststelling van de betwiste feiten, zijn onontvankelijk.
Dit reglement moet na opmaak en goedkeuring door de schoolbesturen, ook nog voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Ook moeten de leden van de dienst minstens 1 maal samen komen zodat zij de voorzitter van de dienst kunnen stemmen.
Het reglement van orde vindt u in bijlage, samen met de nominatieve lijst van de leden.
Het reglement van orde moet bij consensus door alle schoolbesturen goedgekeurd worden. Ook schoolbesturen van de vrije basisscholen keurden het reglement van orde reeds goed - zie e-mail van de directie van de VBS De Linde d.d. 17 maart 2023. De directie van de VBS Sint Martinus Lubbeek keurde het reglement goed ( e-mail d.d. 16 maart 2023) maar vroeg om het volgende toe te voegen: 'Kan bovenaan wel bij de regelgeving ook nog verwezen worden naar het BVR van 7 oktober 2022 over het inschrijvingsrecht in het basisonderwijs en het secundair onderwijs? Dan is dit helemaal volledig.'
BaO/2022/02 - Artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70 van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Omzendbrief betreffende het inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende
Decreet lokaal bestuur
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2019: Inschrijving schooljaar 2020-2021- aanmeldingsprocedure
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 maart 2023: ombudsdienst inschrijvingen - samenstelling, procedure en reglement
De standaarddossiers van AGODI, waarin de rechten en plichten betreffende de procedure beschreven worden.
College beslissing van 6 februari 2023 - Ombudsdienst inschrijvingen: Vertegenwoordiger schoolbestuur
College beslissing van 3 april 2023 - Ombudsdienst inschrijvingen - samenstelling, procedure en reglement
De oprichting en werking van deze dienst is decretaal bepaald.
De samenstelling is zo opgebouwd dat elk schoolbestuur evenwaardig vertegenwoordigd wordt,
alsook elke school door zijn/ haar lid van de oudervereniging.
Tot zover ziet de samenstelling er als volgt uit:
- 1 vertegenwoordiger van het schoolbestuur en 1 van de ouderraad van de Vrije Basisschool De Linde
- 1 vertegenwoordiger van het schoolbestuur en 1 van de ouderraad van de Vrije Basisschool Sint- Martinus
- 1 vertegenwoordiger van het schoolbestuur van de Gemeentelijke Basisscholen en 3 vertegenwoordigers van de ouderraden, waarvan 1 van elke school
Uit deze leden wordt de voorzitter gestemd.
Het reglement van orde samen met de nominatieve lijst van leden en hun respectievelijke vervangers, vindt u in bijlage.
Zowel de ledenlijst als het reglement, werd in consensus door de andere schoolbesturen reeds goedgekeurd.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Keurt de vertegenwoordigers die zetelen in de ombudsdienst inschrijvingen voor schooljaren 2023 tot en met 2024, goed.
Vertegenwoordiger schoolbestuur Vrije Basisschool Sint - Martinus:Katrien De Becker - geen vervanger
Vertegenwoordiger oudervereniging Vrije Basisschool Sint - Martinus: Liliane Drappier - geen vervanger
Vertegenwoordiger schoolbestuur Vrije Basisschool De Linde: Margriet De Jong - vervanger:Joke Vanhoudt
Vertegenwoordiger oudervereniging Vrije Basisschool De Linde: Tom Hoornaerts - vervanger:Reginald Doms
Vertegenwoordiger schoolbestuur Gemeentelijke basisscholen:Schepen van Onderwijs An Wouters - vervanger: Davy Suffeleers
Vertegenwoordiger oudervereniging GBS De Stip Binkom: Kristof Monival - vervanger: Tom Lamproye
Vertegenwoordiger oudervereniging GBS De Stip Linden: Laura Vande Reyde - vervanger: Pieter-Jan Drouillon
Vertegenwoordiger oudervereniging GBS School 3212 Pellenberg: Thomas Beckers - vervanger: Jeroen Célérier
Art. 2. Keurt het reglement van orde ( versie 3) in bijlage goed.
Art. 3. Keurt dit reglement inclusief nominatieve lijst, goed.
Fluvius Opdrachthoudende Vereniging stuurde een schrijven d.d. 12 april 2023 met de uitnodiging voor de algemene vergadering en tevens jaarvergadering op woensdag 7 juni 2023
Agenda:
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 11 april 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 11 april 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Hugo Simoens is afgevaardigd in de gemeenteraad van 26 februari 2019 als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Raf De Canck als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Fluvius.
Artikel 1. Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 juni 2023 met als agendapunten:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), Hugo Simoens, of plaatsvervanger Raf De Canck, op te dragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Op 23 maart 2023 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van CREADIV nv met de uitnodiging voor de Algemene Vergadering en de buitengewone algemene vergadering d.d. 2 juni 2023.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering van CREADIV nv op 2 juni 2023 goed te keuren.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De naamloze vennootschap CREADIV houdt haar Algemene Vergadering en buitengewone Algemene Vergadering op 2 juni 2023
Agenda:
1. Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
2. Afschaffing van de bepalingen van huidige statuten die strijdig zijn met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
3. Woonplaatskeuze door bestuurders op de zetel van de vennootschap
4. Schriftelijke besluitvorming raad van bestuur
5. Deelname algemene vergadering via een elektronisch communicatiemiddel
6. Wijziging datum jaarvergadering
7. Aanneming van volledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, zonder wijziging van het voorwerp van de vennootschap
8. Adres van de zetel
Artikel 1. De heer Patrick Lippens wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Creadiv van 2 juni 2023 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Creadiv
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt een vraag aan burgemeester Theo Francken over het perceel van het oud politiekantoor :
Het bestuur opteert om dit perceel bewust open en groen te laten. Inwoners die om dezelfde redenen ook bewust diezelfde keuze maken, worden zwaar belast.
Vindt u dit geen niet-consequent beleid ? ( twee maten, twee gewichten )
De burgemeester antwoordt: er is een verschil tussen een private eigenaar die een privé perceel niet wenst te bebouwen en een openbare dienst die ervoor kiest om het openbaar domein ten dienste te stellen van de bevolking, al dan niet met een groene inrichting.
Technisch gezien was het overigens een voorwaarde voor de bouw van het nieuwe politiekantoor dat het oude kantoor zou afgebroken worden. Dit in het kader van de maximaal verharde oppervlakte van de site rondom het gemeentehuis. Het oude politiekantoor moest dus afgebroken worden.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt aan schepen Hugo Simoens een vraag naar de aanvraag struikelsteen door Rita Vrancken:
Mevrouw Vrancken heeft een aanvraag ingediend om een struikelsteen te plaatsen ter nagedachtenis van haar vermoorde grootvader Raymond Vrancken.
Wat is de stand van zaken ?
Het zou “ leuk “ zijn om tijdens de voorstelling van haar boek “ Geen Oorlog zonder Verzet “ op 14/05 een aankondiging te doen
Schepen Simoens antwoordt: er zal inderdaad een boekvoorstelling van het boek van mevrouw Vrancken plaatsvinden. In dat kader is er een vraag gesteld om een struikelsteen te plaatsen in de gemeente. Het plaatsen van zo een steen dient te passen in een gemeentelijk reglement. Dit reglement wordt op dit moment voorbereid door de diensten.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt aan schepen Tania Roskams een vraag over de infomomenten ontharding van de Jeugdsquare en de Davidsquare:
Waren er veel inwoners aanwezig ?
Is het mogelijk in de toekomst infomomenten te voorzien buiten de “ werkuren “
Schepen Roskams antwoordt: Er waren 15 bewoners aanwezig. Dit waren de directe bewoners van beide pleinen en die zijn inderdaad voor het merendeel gepensioneerd. Er volgt later nog een infomarkt op een zaterdag (27 mei) tussen 10 en 12 u.
Raadslid Pascale Alaerts (Open VLD) stelt aan schepen An Wouters een vraag over de nieuwe school van Pellenberg; perceel 2 "Elektriciteit en Lift":
Het eerdere gunningsbesluit blijkt behept te zijn met een motiveringsgebrek waardoor het ingetrokken dient te worden en er nieuw gunningsverslag moet worden opgemaakt.
Wat is de huidige stand van zaken ?
Wat is de juiste procedure ?
Blijven de ingediende offertes geldig en dient er basis van diezelfde offertes “ gewoon “ een nieuw gunningsverslag te worden opgemaakt?
Schepen Wouters antwoordt: er komt inderdaad een nieuw gunningsverslag op basis van dezelfde offertes, waarin rekening gehouden wordt met de opmerkingen die door de indieners gemaakt werden.
Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) stelt aan burgemeester Theo Francken en aan schepen Hugo Simoens een vraag over een resolutie ingediend in de Kamer m.b.t. een terugkeer naar een evenwichtig luchtverkeer boven Oost-Vlaams-Brabant:
Op 6 Maart 2014 werd de vliegroute Leuven Rechtdoor ingevoerd, geldend voor opstijgende vluchten via 2 specifieke banen op Brussels Airport. Met als gevolg concentratie van vliegverkeer voor het gebied onder Leuven rechtdoor, dus ook voor Lubbeek, en het volledige ontzien van de Leuven west-route.
Sindsdien :
-> Vraag aan de burgemeester en aan schepen Simoens
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt aan schepen An Wouters een vraag over de lokatie van de naschoolse kinderopvang Lubbeek:
Toekomstvisie?
Schepen Wouters antwoordt: het is voor de volgende 2 tot 3 schooljaren behelpen vooraleer we kunnen terugkeren naar de gebouwen waar we voorheen gevestigd waren. Dat blijft het voorkeursscenario. De gesprekken daarover zijn lopende en het plan van eisen is overgemaakt.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt aan schepen Tania Roskams een vraag over 5 parkings voor kort-parkeren Dorpskring Lubbeek:
Voorstel LL ivm aankoop perceel Broekstraat en inrichting voor langparkeren. stand van zaken?
De burgemeester antwoordt: de inrichting van de betreffende parking kadert in een project rond de herinrichting van de ganse administratieve. Daarvoor zijn nog een aantal beslissingen die moeten genomen worden en een plan dat moet uitgewerkt. De eerste stappen zijn het verder ontharden van de site van het oude politiekantoor en de aanleg van de ontsluitingsweg langs het nieuwe politiekantoor. De suggestie van raadslid Muls om in afwachting alvast een tijdelijke parking in te richten zal bekeken worden.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt aan schepenen An Wouters en Tania Roskams een vraag over parking school Lubbeek:
Voorstel LL augustus 21 en mogelijkheden school om eigen parking aan te leggen.
Schepen Roskams antwoordt: het voorstel dat hierover destijds werd voorgelegd, werd door het schepencollege effectief onderzocht. De eigenaar was toen reeds in overleg met Natuurpunt om het perceel aan de Heurbeek te verkopen in het kader van bebossing.
De burgemeester antwoordt: er is in de buurt nog een tweede perceel, maar daarvan is de eigenaar niet bereid om te verkopen. Ook is er nog het vroegere sportterrein van de school, maar dat ligt in natuurgebied en kan niet ingericht worden als parking. In de tussentijd zijn er al enkele alternatieve oplossingen uitgewerkt en op lange termijn is er de mogelijkheid dat de oude parking terug in gebruik kan genomen wordt. Er is inderdaad op dit moment weinig parking en deze situatie zal wat flexibiliteit verwachten. We blijven de situatie echter bekijken en indien er zich andere oplossingen aanbieden, zullen we die onderzoeken.
Voor betalend parkeren is het bestuur geen vragende partij en hier zijn zeker geen plannen voor.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag over het kerkplein in Pellenberg:
Er zou een update zijn i.v.m. het kerkplein in Pellenberg.
We zijn blij dat er een tussenoplossing is gevonden.
Schepen Suffeleers is niet aanwezig, maar bezorgde een schriftelijk antwoord: het bewuste perceel is recent overgedragen aan de gemeente. We kunnen hier nu dus werk maken van een oplossing.
We kijken in eerste instantie naar een tijdelijke nivellering om daarna de kasseien in oorspronkelijke staat te herstellen.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2023 om 21:33.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter