De voorzitter opent de zitting op 11/02/2025 om 20:13.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 12 november 2024 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 november 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 november 2024 worden goedgekeurd.
Aan de raad wordt gevraagd om de afspraken voor wat betreft financiële delegaties en visumplicht voor de aankomende bestuursperiode te herzien.
Het college van burgmeester en schepenen/vast bureau is decretaal bevoegd voor het dagelijks bestuur van de gemeente en het OCMW. De raden kunnen de bevoegdheden van het college en het vast bureau uitbreiden door het begrip dagelijks bestuur de definiëren en hierin expliciet een aantal bevoegdheden toe te wijzen aan het college en het vast bureau.
In toepassing van het Decreet Lokaal bestuur, en meer bepaald artikelen 41, 78, 56, 84, 266, kunnen de raden het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de voorwaarden voor toepassing van het voorafgaand visum vast te stellen voor de huidige beleidsperiode.
Voor het lokaal bestuur van Lubbeek wordt voorgesteld om in het kader van de vlotte beleidsuitvoering het begrip dagelijks bestuur voor de komende legislatuur te herdefiniëren.
Het nieuwe besluit 'dagelijks bestuur' en 'visumplicht' vervangt dan het vorige besluit Financiële zaken -Vaststelling begrip ‘dagelijks bestuur’ en regeling ‘visum financieel beheerder’, goedgekeurd op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 en 31 januari 2019.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (BS 15/02/2018), in het bijzonder artikel 41, 8° artikel artikel 79, 9° waarbij de raden exclusief bevoegd zijn voor het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan.
Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (BS 15/02/2018), in het bijzonder artikel 266, §1, en artikel 273 waarbij voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen (BS 22/05/2018) en de latere aanpassingen en de uitvoeringsbesluiten, en in het bijzonder artikel 99 dat de categorieën bepaald van verrichtingen die niet kunnen worden uitgesloten van de visumverplichting.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en de uitvoeringsbesluiten.
We hebben in de afgelopen bestuursperiode gemerkt dat de flexibiliteit die het college/vast bureau of de administratie soms nodig heeft om dringende dossiers aan te pakken niet altijd gegeven is binnen het kader van de huidige definitie van dagelijks bestuur.
- De bevoegdheid van het college om opdrachten goed te keuren tot 50.000 euro is met name in het geval van openbare werken erg beperkt. Als de raad wenst dat het college sneller wil kunnen schakelen op het vlak van, bijvoorbeeld wegenwerken, is het het wenselijk om deze bevoegdheid uit te breiden.
- De bevoegdheid van het college om bij overheidsopdrachten meerwerken goed te keuren tot 20% van het gegunde bedrag is beperkt en leidt tot onnodige vertragingen van werken. Als de raad wenst dat het college sneller wil kunnen schakelen op het vlak van, bijvoorbeeld wegenwerken, is het het wenselijk om deze bevoegdheid uit te breiden.
- De afspraken op het vlak van het visum van de financieel directeur zijn op dit moment onduidelijk. Er worden geen termijnen afgesproken en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de soorten visums die afgeleverd worden. We stellen voor om deze regels te verfijnen.
Voorstel:
- De bevoegdheid van het college en vast bureau om opdrachten te gunnen wordt opgetrokken tot 143.000 euro zonder BTW. Dit is de wettelijke grens die bepaald is voor eenvoudige overheidsopdrachten, weliswaar met bestek maar zonder bekendmaking.
- De bevoegdheid van het college om meerwerken bij lopende opdrachten goed te keuren wordt opgetrokken tot 50% van het gegunde bedrag. Dit is de grens die bepaald is in de wet overheidsopdrachten.
- Er worden duidelijke afspraken ingeschreven voor het afleveren van een visum. Eenvoudige visums worden afgeleverd binnen 1 week, complexere dossiers 3 weken. Het wordt ook duidelijk afgesproken dat wanneer een visum niet tijdelijk wordt afgeleverd dit beschouwd wordt als een weigering. Het college heeft dan de mogelijkheid om naar de raad te gaan. De waarnemend financieel directeur levert voor wat betreft de visumplicht een positief advies.
Door het geheel aan bovenstaande maatregelen wordt de werking van het lokaal bestuur dynamischer, kan er sneller ingespeeld worden op onverwachte situaties en dit binnen alle nodige wettelijke kaders. Het MAT wijst erop dat de werking nog verder kan geoptimaliseerd worden met verdere decentralisatie en delegatie.
Aan dit besluit zijn geen rechtstreekse financiële gevolgen verbonden.
Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
Art. 2. Onder het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet worden verstaan:
Binnen deze definiëring van dagelijks bestuur kan het college van burgemeester en schepenen bij de overheidsopdrachten de wijze van gunnen, evenals de voorwaarden, bestekken of lastenboeken vaststellen. Het college van burgemeester en schepenen kan elke opdracht binnen dit kader toewijzen op voorwaarde dat dit gebeurt binnen de perken van de beschikbare kredieten.
Als de raad geen delegatie gegeven heeft voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten, kan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden op eigen initiatief die bevoegdheden uitoefenen (DLB art. 56 & 84)
Art.3. De volgende opdrachten en verbintenissen zijn onderworpen aan de visumverplichting:
In afwijking van artikel 3,3 kunnen de aanstellingen van één jaar of meer in de volgende gevallen wel uitgesloten worden van de visumverplichting:
De financieel directeur levert na ontvangst van alle relevante stukken een visum af binnen een termijn van 1 week indien het een dossier betreft van aanstelling van personeel of een overheidsopdracht met een totaal gunningsbedrag van 143.000 Euro (ex BTW). Voor alle andere visumaanvragen geldt een termijn van maximaal 3 weken. Indien binnen de voorgestelde termijn geen visum werd verleend, wordt het visum geacht geweigerd te zijn.
Art.4. De financieel directeur kan bij elke verbintenis, zelfs als deze niet aan het visum onderworpen is, naast het eventueel verplichte visum een financieel advies afleveren. In voorkomend geval wordt er een onderscheid gemaakt tussen:
Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2025 en vervangt het gemeenteraadsbesluit en besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 en 31 januari 2019 m.b.t. het vaststellen van het begrip 'dagelijks bestuur' en de regeling 'visum financieel beheerder'.
Er wordt voorgesteld om goedkeuring te verlenen aan de COVID dading (1,8% van de facturatie tijdens de periode van COVID) voor het project VBR Ganzendries zoals opgemaakt door de ontwerper waarvan het aandeel van de gemeente Lubbeek 5.584,92 euro bedraagt. Omdat het hiervoormelde bedrag geldt als schadevergoeding wordt geen btw-regime toegepast. De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad wordt gemachtigd om de dadingsovereenkomst te ondertekenen.
Het project VBR Ganzendries werd voorlopig opgeleverd en er werd een eindstaat en een eindafrekening opgemaakt.
Voor het project Ganzendries heeft destijds aannemer Colas een schrijven gericht om de onvoorziene omstandigheden ingevolge Covid aan te kaarten.
Inhoud voorstel dadingsovereenkomst:
Het decreet lokaal bestuur
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2012:
Het besluit van de gemeenteraad van 30 november 2011, waarin wordt beslist om:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2011 :
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2012 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2013:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 oktober 2014:
Het besluit van de commissie beleidsdomeinen van 11 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 november 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 november 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 december 2018 :v
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2018 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 september 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 februari 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 september 2023:
Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen op 25 maart 2024 werd een toelichting gegeven door Stefan Imbrechts (Aquafin) over de dadingsovereenkomst ingevolge onvoorziene omstandigheden door Covid.
De gemeente Bierbeek ondertekende deze dadingsovereenkomst op 25 november 2024.
De nodige budgetten dienen voorzien te worden op de eerstvolgende wijziging van de meerjarenplanning 2020 - 2025, onder het budgetjaar 2020 :
code |
2025/GBB/0200-01/6103510/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Prestaties van derden voor wegen en waterlopen (riolen, bermen, ov,...) |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
6103510 |
Investeringsenveloppe |
IP-GEEN |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
470.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
408.110,32 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
5.584,92 euro |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
Colas Belgium - Agentschap Noord-Oost |
Omdat het vermelde bedrag geldt als schadevergoeding, wordt geen btw-regime toegepast.
Artikel 1. Verleent goedkeuring aan de COVID dading (1,8% van de facturatie tijdens de periode van COVID) voor het project VBR Ganzendries zoals opgemaakt door de ontwerper waarvan het aandeel van de gemeente Lubbeek 5.584,92 euro bedraagt. Omdat het hiervoormelde bedrag geldt als schadevergoeding wordt geen btw-regime toegepast.
Art. 2. Machtigt de algemeen directeur en de voorzitter, of hun plaatsvervangers, om de dading te ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het hernieuwd huishoudelijk reglement voor de raad voor mobiliteit goed te keuren.
Naar aanleiding van meermaalse interpellaties tijdens de gemeenteraad werd doorheen 2024 het huidige organiek reglement van de RMV op vraag van de algemeen directeur en de bevoegde schepen herwerkt naar een huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement onderging ook de nodige updates met betrekking tot samenstelling en vlotte werking van de RMV.
Decreet lokaal bestuur artikel 56
Decreet lokaal bestuur artikel 40 § 3 De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
Hieronder geven wij een summiere samenvatting van de grootste aanpassingen binnen het huishoudelijk reglement voor de raad voor mobiliteit:
Artikel 2 van het reglement werd aangepast om de opdracht en doelstellingen van de RMV te verfijnen.
Artikel 3 van het reglement werd aangepast om het aantal burgerleden te verhogen, zodat deze sterker vertegenwoordigd zijn binnen de RMV. De insteek is hier uiteraard ook dat er per deelgemeente minstens 2 burgers dienen te zetelen (Sint-Bernard & Sint-Martinus tellen als 2 aparte entiteiten hier).
Artikel 5 van het reglement bevat de bepalingen dat de data voor de RMV vooraf vastgelegd worden op jaarbasis.
Artikel 6 van het reglement stipuleert de bepalingen voor adviezen.
Enig artikel. Het bijgewerkt huishoudelijk reglement voor de raad voor mobiliteit wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Aan de commissie beleidsdomeinen wordt gevraagd het bijgevoegd kader voor organisatiebeheersing goed te keuren.
Om het kader beter te laten aansluiten bij de huidige realiteit en onze medewerkers te stimuleren om in te zetten op een efficiëntere, effectievere werking van de diensten, stelt de dienst organisatiebeheersing een vernieuwd kader voor. Momenteel staat in het kader dat iedere procesverantwoordelijke minstens één proces per jaar beschrijft met zijn/haar dienst(en). Aangezien we met betrekking tot procesbeschrijvingen afgestapt zijn van het jaarlijks beschrijven van een proces per dienst, maar volledig overgestapt zijn naar projectmatig werken leek het ons opportuun om het kader in zijn geheel een opfrisbeurt te laten ondergaan. Dit past ook binnen het doel van dit kader, nl. de PDCA-cyclus en het reflecteren over en verbeteren van de eigen werking te integreren in het denken en handelen van onze medewerkers en zo in te zetten op een continue ontwikkeling van de organisatie.
Verder streven we ernaar dat ieder managementteamlid de leidraad organisatiebeheersing van de Vlaamse overheid hanteert bij het - samen met de betreffende dienst(en) - bepalen van het project (en dus verbeteractie) waaraan gewerkt zal worden. Enerzijds omdat dit een zeer omvattend document is, waaruit de managementleden inspiratie kunnen putten, anderzijds omdat Audit Vlaanderen vertrekt vanuit de leidraad bij het uitvoeren van audits. Om die redenen wordt de leidraad organisatiebeheersing van de Vlaamse overheid expliciet vermeld in ons kader voor organisatiebeheersing.
Daarnaast wordt aan de commissie beleidsdomeinen ook gevraagd kennis te nemen van het bijgevoegd rapport organisatiebeheersing voor het jaar 2024.
Op 26 april 2017 heeft de gemeenteraad het algemeen kader van het intern controlesysteem een eerste keer vastgelegd. Dit bestond toen uit de leidraad van Audit Vlaanderen en het LoKoMoTIEFF-model.
Aangezien artikel 592 uit het decreet lokaal bestuur expliciet vermeldt dat de eerdere gemeentelijke regelingen rond organisatiebeheersing van toepassing zijn tot en met 1 juli 2019 werd dit kader opnieuw vastgelegd door de gemeente- en OCMW-raad op 25 februari 2020. Opnieuw werd gekozen voor de leidraad organisatiebeheersing en het LoKoMoTIEFF-model.
Op 26 april 2017 heeft de gemeenteraad het algemeen kader van het intern controlesysteem een
eerste keer vastgelegd. Dit bestond toen uit de leidraad van Audit Vlaanderen en het LoKoMoTIEFFmodel.
In de eerste zes maanden van 2020 voerde Audit Vlaanderen een audit met betrekking tot geldmiddelen uit. Het eindrapport van deze audit werd voorgelegd aan de raden op 29 december 2020. Op basis van de aanbevelingen uit het eindrapport, werd beslist om het kader m.b.t. organisatiebeheersing te herzien.
Eén van de aanbevelingen was om het kader te koppelen aan een concreet plan van aanpak. Om dit te verbeteren organiseerden we een werksessie met het managementteam en de dienst beleidscoördinatie op 16 december 2020. In deze sessie werd een consensus bereikt over het kader m.b.t. organisatiebeheersing en het concrete plan van aanpak. Het nieuwe kader werd voorgelegd aan het managementteam op 9 februari 2021 en vervolgens goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen/vast bureau van 1 maart 2021 en ook op de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 30 maart 2021.
Op 28 februari 2024 keurde de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op de geüpdatete versie van het kader voor organisatiebeheersing goed.
Artikel 1: De commissie beleidsdomeinen keurt het kader voor organisatiebeheersing goed.
Art. 2: De commissie beleidsdomeinen laat het kader voor organisatiebeheersing doorstromen naar de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Art. 3: De commissie beleidsdomeinen neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing voor het jaar 2024.
Art. 4: De commissie beleidsdomeinen laat het rapport organisatiebeheersing voor het jaar 2024 doorstromen naar de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 te Pellenberg , opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, voorlopig vast te stellen. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 34 te Pellenberg, gedeeltelijk te verplaatsen zoals weergegeven op het rooilijnplan.
Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde/minwaarde naar aanleiding van de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 te Pellenberg opgesteld door landmeter Frederik Maris, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3210 Diest- wordt ook voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde min/ meerwaarde.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2024 i.v.m. voetweg 34 - rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing voetweg 34 te Pellenberg voorlopige vaststelling - wordt ingetrokken.
Het voorstel tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 te Pellenberg, werd afgetoetst aan de principes van de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
In de atlas staat beschreven dat Voetweg 34 volgende verbinding maakte: Sentier de la ferme dit Dame Blanche à Lubbeek. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Sentier de la Chapelle de Pellenberg. In de atlas is hij opgedeeld in 2 delen:
1. kaartblad 3, gaande van perceel 114 tot en met 1.
2. kaartblad 4, gaande van perceel 16 tot en met 135.
Hij was 1,65m breed en over zijn totale lengte 1999m lang.
Bij besluit van de Deputatie van 17/10/1969 werd het deel tussen de Kapelstraat en Loveld afgeschaft. Bij besluit van de Deputatie van 22/4/1982 werd het deel van voetweg 34 tussen de huidige Kapelstraat en Lubbeekstraat afgeschaft.
In mei 2024 wou de gemeente de voetweg 34 zoals origineel gelegen tussen de Meistraat en de Lostraat openen. Het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van voetweg 34 te Pellenberg werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 mei 2024. Op basis van de ingediende bezwaren en verzoekschriften besliste het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 26 augustus 2024 om de procedure stop te zetten. De Gemeenteraad gaf op 26 november 2024 bij de verwerping van de verzoekschriften tot afschaffing van voetweg 34 aan het College van burgemeester en schepenen de opdracht om eerst alle herwaarderingsmogelijkheden te bekijken, vooraleer over te gaan tot een eventuele afschaffing.
Motivatie behandeling weg: deze voetweg is aangeduid in de Atlas de buurtwegen van Pellenberg. Het is noodzakelijk om zowel de juridische als de feitelijke toestand met elkaar in overeenstemming te brengen.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 34 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 34 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Voetweg 34 bevindt zich tussen de Lostraat over de Meistraat naar Loveld.
Deel 1 van voetweg 34 verbindt de wijk Loveld met de Meistraat (langs percelen 250S6, 250A7, 245E, 262S en 243F). Van aan de Meistraat loopt de voetweg in deel 2 langs de perceelsgrens van percelen 50C, 51D en 51E (zichtbaar is en toegankelijk) en langs de percelen 75H, 76C, 76E, 76F (op heden niet meer zichtbaar).
Voetweg 34 komt niet voor op oudere kaarten dan de Atlas der Buurtwegen. De volledige weg is zichtbaar op topografische kaarten tot 1939. Vanaf de jaren 60 is deel 2 niet meer aangegeven op kaarten. De verbinding met de Lostraat is op kaart zichtbaar sinds de jaren 80. Daarnaast zien we op de luchtfoto uit 1947 dat deel 2 van voetweg 34 niet meer 'tekent', wat er op wijst dat dit deel van de voetweg al voor de jaren 40 van vorige eeuw zijn gebruiksfunctie verloren heeft.
Voor zover gekend zijn in de nabije omgeving geen elementen of landschappen met een erfgoed of archeologische waarde.
In ruimere omgeving (ten zuiden van voetweg 34) bevindt zich de grote historische hoeve: de Witte Vrouwenhoeve (Pellenberg). Ook het domein van Hottat is daar gelegen.
Voetweg 34 maakt deel uit van wenslijnen 28 en 47, zoals vermeld in de Kompasnota. Wenslijn 28 is de virtuele verbinding tussen de kern van Pellenberg en het Gasthuisbos. Wenslijn 47 is de verbinding tussen de zone Loveld en de Kern van Pellenberg.
Deel 1 van de voetweg, tussen Loveld-wijk en de Meistraat, zorgt voor een korte connectie met de bushalte in de Lostraat en met het provinciaal wandelknooppuntennetwerk dat door de Meistraat loopt.
Zoals de voetweg nu gelegen is tussen Meistraat en Lostraat (deel 2), is er geen verbinding aan met een ander pad aan de overzijde van de Lostraat.
De bedding van voetweg 34 is niet opgenomen in een bestaande wandeling. Het cluster van verharde wegen tussen de Lostraat, Lange Lostraat, Zavelstraat en Meistraat is doorsneden door enkele wandelverbindingen van het provinciaal wandelknooppuntennet (zie bijlage). Enkele van deze verbindingen zijn ook opgenomen in het MB van de toegankelijkheidsregeling van het Groot Gasthuisbos.
De voetweg loopt eerst door een woonwijk. Na de oversteek met de Meistraat loopt deze voetweg langs akkers en velden. Voor zover gekend zijn er geen waardevolle natuur aanwezig.
De economische belangen zijn zeer beperkt gezien er geen grote bijdrage is aan het bestaande recreatief netwerk.
Het eerste deel van de voetweg tussen Loveld en Meistraat, zorgt voor een verkeersveilige doorsteek naar de Meistraat in plaats van rond via de Lostraat. Vandaaruit kan op een veilige manier aansluiting gevonden worden met de rest van het recreatief netwerk en met de bushalte op de Lostraat.
Voetweg 34 ligt in het open ruimtegebied rond de kern Pellenberg. Hij ligt volgens origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in landschappelijk waardevolle agrarische gebied (code 00_0901) tegen de Meistraat in woongebied met een landelijk karakter (code 00_0102). Dit is een gebied met belangrijke landschappelijke en natuurlijke waarden. De kompasnota voorziet hier verbinding tussen de verschillende geïsoleerd gelegen natuurgebieden.
Voetweg 34 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Voetweg 34 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om Voetweg 34 Deels te openen (deel 1)/Af te schaffen (deel 2)
Het is wenselijk om de voetweg tussen Lostraat en Meistraat (deel 2) volledig te verplaatsen naar een bestaand pad aantakkend op voetweg 35 lopende over percelen 40D2, 40C2, 40M om via 75L (percelen in eigendom van ANB) terug naar de Lostraat te lopen. Dit traject ligt gedeeltelijk in waardevol agrarisch gebied (code 00_0901) en in natuurgebied (code 00_0701) volgens het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977). Dit is een gebied met belangrijke landschappelijke en natuurlijke waarden.
Het traject valt voor de percelen 40D2, 40C2, 40M en 75L samen met het wandelknooppuntennet van de provincie (zie bijlage).
De voetweg zal over dit traject, op de percelen van ANB, voldoen aan de volgende voorwaarden in functie van het behoud van het natuurlijke karakter (zie bijlage afspraken met ANB):
- geen veranderingen (verbreding,verharding) op de bedding
- geen verlichting langs de voetweg
Omdat het de bedoeling is om enkel toegankelijk te zijn voor rustige recreatie, wordt de toegankelijkheidsregeling van ANB gevolgd die momenteel voetgangers, fietsers en ruiters toelaat. Dit zal aangeduid worden bij het begin en einde van dit deel van de voetweg door middel van een bord.
De verbinding tussen de woonwijk Loveld en het Gasthuisbos verloopt in de toekomst via de Meistraat en voetweg 35 (die eind 2023 verlegd werd).
Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.
De mogelijkheid om de voetweg te verleggen op het terrein van ANB werd verschillende malen besproken (per mail op 15/10/2024 en op 18/12/2024; op terrein op 27/08/2024). De voorwaarden in verband met de breedte, de niet-verharding, de niet-verlichting en de toegankelijkheid in overeenstemming met de TR van ANB, worden, zoals afgesproken, meegenomen in de toekomstige voorlopige vaststelling van de Gemeenteraad voor dit dossier.
Alle eigenaars (ook ANB) werden per brief ingelicht en indien gewenst uitgenodigd voor overleg. De brieven ter kennisgeving opstart procedure werden verstuurd op 19 dec 2024.
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grote verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig worden ze verlegd en waar het niet langer mogelijk is worden ze opgeheven.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De herbevestiging van de voetweg 34 tussen Loveld en Meistraat (deel) behoud de doorsteek vanuit Loveld. Terwijl de verplaatsing van het deel tussen Meistraat en Lostraat juist zorgt voor een versterking van het recreatief netwerk.
Na zorgvuldige afweging wordt het gedeelte tussen Loveld en de Meistraat (deel 1) behouden en herbevestigd, terwijl het gedeelte tussen Meistraat en Lostraat volledig verplaatst wordt de rand van het Gasthuisbos (tussen voetweg 35 en de Lostraat). Op die manier wordt voetweg 34 opgesplitst in 2 delen, maar met de volgende bijkomende voordelen:
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Op historische kaarten en luchtfoto's is te zien dat het tweede deel van voetweg 34 al minstens 80 jaar buiten gebruik is: er is dus geen historisch verlies. De verplaatsing tussen voetweg 35 en de Lostraat verbindt nog steeds dezelfde plaatsen (Loveld via Meistraat en voetweg 35 en de Lostraat naar de grote historische hoeve: de Witte Vrouwenhoeve (Pellenberg) en het domein van Hottat), hetzij via een iets grotere omweg.
De verplaatsing van deel 2 volledig aansluitend op bestaande voetweg 35, het wandel netwerk van het Gasthuisbos en de verbinding naar de Lostraat, zorgt dat de originele functie behouden blijft. Bijkomend, dankzij de verplaatsing met een noordzuidelijke connectie, zal voetweg 34 bijkomend invulling geven aan wenslijn 66 - verbinding Gasthuisbos met Korbeek-Lo (Bierbeek).
Het huidig gebruik door landbouwvoertuigen blijft mogelijk.
De verplaatsing van voetweg 34 zal het bestaande netwerk van wandelverbindingen versterken en de link bevestigen tussen voetweg 35 in het Gasthuisbos (komende van de Meistraat), de hondenweide Wolfsdelle en de Lostraat. Het verplaatsen van het tweede deel van voetweg 34 zal naar verwachting geen negatieve impact hebben op de recreatieve wandelmogelijkheden.
Door de verplaatsing van deel 2 van voetweg 34 zal deze langs de rand van het Gasthuisbos lopen. Gezien dit een bestaand pad op terrein van ANB zal er geen negatieve impact zijn op de natuur. Qua natuurbeleving is de passage langs het Gasthuisbos een pluspunt.
De verplaatsing bevestigd het bestaande recreatief netwerk, wat ten goed komt voor de lokale toeristische sector.
De verkeerssituatie voor trage weggebruikers wordt niet bemoeilijkt door de verplaatsing van voetweg 34. De Meistraat is een rustige straat met weinig doorgaand verkeer. De uitkomst op de Lostraat is geen slechter uitgangspunt dan deze op de originele locatie. Integendeel, de doorsteek naar de Bosstraat (en zo richting de Witte Vrouwenhoeve (Pellenberg) en het domein van Hottat) kan gemakkelijker gemaakt worden (zoals het wandelknooppuntennet ook loopt).
Voetweg 34 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met als doel: Deels te openen (deel 1)/Af te schaffen (deel 2). Het rooilijnplan volgt deze doelstelling. Sterker, dankzij de verplaatsing van het 2de (af te schaffen) deel, wordt het huidige recreatief netwerk versterkt.
De financiële impact van de procedurele aspecten van dit dossier omvatten voor de gemeente Lubbeek: de opmaak van het planmateriaal, de opmaak van het schattingsverslag en de kosten van de bekendmaking van het openbaar onderzoek
Landmeter Frederik Maris, landmeter-expert (uniek identificatienummer schatter- expert Vlaamse belastingdienst (005194294830) beëdigd schatter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3390 Diest, bezorgde het schattingsverslag d.d.10 januari 2025, ter bepaling van de meer/minwaarde bij de gedeeltelijke, verplaatsing van buurtweg 34.
Lotnr. |
PERCEELSNr. |
BESLISSING |
OPPERVLAKTE |
MINWAARDE |
MEERWAARDE |
1 |
Perceel 75 H |
Afschaffen |
170 m² |
|
459,00 euro |
2 |
Perceel 76 C |
Afschaffen |
70 m² |
|
189,00 euro |
3 |
Perceel 76 E |
Afschaffen |
78 m² |
|
211,00 euro |
4 |
Perceel 76 F |
Afschaffen |
130 m² |
|
351,00 euro |
5 |
Perceel 51 E |
Afschaffen |
102 m² |
|
275,00 euro |
6 |
Perceel 51 D |
Afschaffen |
167 m² |
|
450,00 euro |
7 |
Perceel 50 E |
Afschaffen |
182 m² |
|
491,00 euro |
8 |
Perceel 50D |
Afschaffen |
82 m² |
|
3280,00 euro |
11 |
Perceel 75L |
Nieuwe weg |
302 m² |
815,00 euro |
|
12 |
Perceel 40 M |
Nieuwe weg |
381 m² |
1028,00 euro |
|
13 |
Perceel 40 C2 |
Nieuwe weg |
110 m² |
198,00 euro |
|
14 |
Perceel 40D |
Nieuwe weg |
3 m² |
0 euro |
|
Na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan, wordt de vergoeding voor de waardevermindering betaald of gevorderd tegen de vastgestelde schattingsprijs volgens het schattingsverslag van de beëdigd landmeter
Deze vergoeding wordt aangewend voor het onderhoud van de voetwegen.
Artikel 1. Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2024 i.v.m. voetweg 34 - rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing voetweg 34 te Pellenberg voorlopige vaststelling - wordt ingetrokken.
Art. 2. Het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 te Pellenberg opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, wordt voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 34 gedeeltelijk te verplaatsen zoals weergegeven op het rooilijnplan.
Art. 3. Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde/minwaarde naar aanleiding van de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 te Pellenberg wordt ook voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde.
Art. 4. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 17§2 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het rooilijnplan tot gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18,te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, voorlopig vast te stellen. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om buurtweg 18 te Pellenberg, gedeeltelijk af te schaffen, te verplaatsen en te versmallen zoals weergegeven op het rooilijnplan.
Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde/minwaarde naar aanleiding van de gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18, opgesteld door landmeter Frederik Maris, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3210 Diest- wordt ook voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde.
Het gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 i.v.m. buurtweg 18 - rooilijnplan tot verplaatsing en wijziging van buurtweg 18 te Pellenberg voorlopige vaststelling - wordt ingetrokken.
Het voorstel tot gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18,te Pellenberg, werd afgetoetst aan de principes van de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
In de atlas staat beschreven dat Buurtweg 18 volgende verbinding maakte: Chemin de Pellenberg à Lovenjoul (servitude). Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze buurtweg bekend onder de naam Rue au Sable - Zandstraat. In de atlas is hij opgedeeld in 3 delen:
1. kaartblad 6, gaande van perceel 23 tot en met 24.
2. kaartblad 5, gaande van perceel 35 tot en met 29.
3. kaartblad 7, gaande van perceel 82 tot en met 77.
Hij was 3,23m breed en over zijn totale lengte 985m lang.
Op 30 mei 2023 werd het dossier 'rooilijnplan tot verplaatsing en wijziging van de buurtweg 18 te Pellenberg' voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad (2023/GR/148).
Motivatie behandeling weg: deze voetweg is aangeduid in de Atlas de buurtwegen van Pellenberg. Het is noodzakelijk om zowel de juridische als de feitelijke toestand met elkaar in overeenstemming te brengen.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot open maken van Buurtweg 18 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor open maken van Buurtweg 18 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Buurtweg 18 bevindt zich tussen de kruispuntzone aan Papenveld 3 en de Molenbeek op de grens met Bierbeek aansluitend op buurtweg 19.
Buurtweg 18 loopt van Papenveld 3 in het noorden, tot aan de grens met Bierbeek in het zuiden. Van noord naar zuid ligt deze buurtweg op de volgende kadastrale percelen: afdeling 3, sectie C nrs. 205G, 204C, 203G, 202, 201C, 197L, 197V, 195L, 197W, 197Y, 179, 186G, 186H, 186K, 188D, 181B en afdeling 3, sectie D nrs. 98V3, 98T3, 98Z4, 99E, 103H, 100G, 103D, 103F, 104B, 105G, 105F, 105E, 106H, 106N, 106S, 107B.
Binnen de Natuurpunt wandeling loopt een wandelpad door een dreef vanaf perceel afdeling 3, sectie C nr. 197Y (ter hoogte waar de geasfalteerde baan Weligerveld nabij Buurtweg 18 komt). Dit wandelpad loopt in zuidelijke richting parallel aan Buurtweg 18 richting Bierbeek. Het pad verbindt de wandelknooppunten (van het provinciaal recreatief netwerk) 532 en 722 met elkaar.
De voetweg is verhard en voor gemotoriseerd verkeer toegankelijk van aan de kruispuntzone bij Papenveld 3 tot en met Papenveld 1. Verder loopt de voetweg op een onverharde weg achter het kasteel de Maurissens. Daarna loopt de originele buurtweg ontoegankelijk door het bos.
Buurtweg 18 passeert na de Sint-Barbaradreef achter het kasteel de Maurissens. Het kasteel de Maurissens heeft een rijke geschiedenis. De voetweg start aan het kasteel 'Kastanjehof', doorkruist daarna het gebied van de campus van het Universitair Ziekenhuis, en loopt uiteindelijk door een bos- en natuurgebied. De historische ligging van buurtweg 18 ten zuiden van de campus van het Universitair Ziekenhuis zal herstelt worden in zijn originele locatie.
Buurtweg 18 verbindt voor kwestbare weggebruikers de universitaire campus, de toekomstige school in het kasteel de Maurissens en de omwonenden met elkaar en met de dorpskern van Pellenberg en het natuurgebied Koebos-Langenbos. De voetweg vormt een heel belangrijke schakel als functionele verbinding tussen Pellenberg dorp, de campus van het Universitair Ziekenhuis en de dorpskern van Lovenjoel. Deze komt overeen met wenslijn 67 zone UZ Pellenberg - Langenbos uit het actieplan.
Buurtweg 18 vormt een belangrijke te herstellen trage verbinding tussen de dorpskern van Pellenberg en Bierbeek.
De voetweg passeert langs het kasteel de Maurissens, de toekomstige locatie van de basisschool, langs de campus van het Universitair Ziekenhuis en loopt doorheen het park- en natuurgebied. De omgeving is vanuit zijn gebruikers, bezoekers en omwonenden erg interessant op recreatief vlak. De voetweg valt gedeeltelijk samen met en sluit aan op de Koebos wandeling beschreven door Natuurpunt en op het wandelknooppuntennet van de provincie (zie bijlage provinciaal recreatief netwerk).
De voetweg loopt door park- en natuurgebied. Park, bos, akkerland en weiland zijn allemaal aanwezig langs de route. Het zuidelijke deel zal kronkelend verlopen tussen bomen zodat het bosrijke karakter bewaard wordt.
Het versterken van het recreatief netwerk is goed voor de lokale toeristische sector.
Het deel tussen de Sint-Barbara dreef en Kasteel de Maurissens kan dienst doen als een veilige schoolverbinding. Dit gedeelte is ook verhard. De rest van de voetweg is voorlopig niet toegankelijk, maar is bedoeld voor niet-gemotoriseerd verkeer op een onverharde kronkelend pad.
Buurtweg 18 ligt volgens het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) voor wat het Noordelijke deel betreft in gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen (code 00_0200). Het zuidelijk deel ligt in Parkgebied (code 00_0500) en Natuurgebied (code 00_0701). In het Gemeentelijk RUP Zonevreemde woningen in kwetsbaar gebied ligt de voetweg gedeeltelijk in Overgangszone bos- en natuurgebied (overdruk) en vervolgens in Zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdruk).
Buurtweg 18 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Buurtweg 18 te Pellenberg werd opgenomen in het trage wegen actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om buurtweg 18 Te openen.
Buurtweg 18 wordt behouden (zoals beschreven de atlas der buurtwegen) wat betreft het noordelijke deel, van aan Papenveld 3 tot waar voetweg 18 komt aan perceel afdeling 3 sectie D nr. 106H.
Het gedeelte dat vervolgens loopt over afdeling 3, sectie C nr. 197Y wordt verlegd op de geasfalteerde baan Weligerveld. De voetweg is 1,65m breed en ligt aan de boskant van de weg. Dit stuk loopt op de weg tot juist voorbij de campusgebouwen en gaat dan het bos links in tot op de originele bedding van voetweg 18. Daarbij wordt het hoekje van perceel afdeling 3, sectie C nr. 186G afgesneden. De breedte blijft 1,65m. De aansluiting met het pad van de Natuurpunt-wandeling die de wandelknooppunten (van het provinciaal recreatief netwerk) 532 en 722 verbindt, blijft behouden.
Het laatste meest zuidelijke deel blijft op de originele bedding van voetweg 18 maar wordt beperkt tot een breedte van 1,65m slingerend tussen grotere bomen. Enkel ter hoogte van de verandering in gebruik (akkerland - weiland) op perceel afdeling 3, sectie D nr. 106S loopt de voetweg kort 2x buiten de originele beding op perceel afdeling 3, sectie D nr. 106S.
Helemaal op het einde komen voetweg 18 en 19 samen. Van aan dat kruispunt tot aan de Molenbeek (de grens met Bierbeek) wordt de voetweg 18 behouden over de gehele breedte van de bedding (3,3m).
Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.
5. Overleg en akkoord eigenaars
Na onderhandelingen met vertegenwoordigers van de KULeuven en Natuurpunt is de opening van bijna het gehele originele traject van Buurtweg 18 mogelijk. Beide partners gingen akkoord met dit roolijnplan, na mondeling overleg ter plekke op 28 augustus 2024 en in gesprek nadien (zie bijlage fiat KULeuven).
Alle eigenaars (ook KULeuven en Natuurpunt) werden per brief uitgenodigd voor overleg. De brieven ter kennisgeving opstart procedure werden verstuurd op 19 dec 2024.
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grote verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig worden ze verlegd en waar het niet langer mogelijk is worden ze opgeheven.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Bijna het volledige traject werd na overleg met KULeuven en Natuurpunt herbevestigd. Buurtweg 18 zorgt voor een recreatieve en functionele verplaatsing voor kwetsbare weggebruikers tussen de dorpskern van Pellenberg en Bierbeek, en zorgt voor recreatieve, educatieve en revalidatie doelen rond om de site van de nieuwe school en het ziekenhuis.
Er is uitdrukkelijk gekozen om bijna het volledige traject te heropenen, slechts een beperkt deel wordt verplaatst.
Het noordelijke deel is reeds toegankelijk (en verhard). Het zuidelijke deel zal via een kleine verplaatsing en het openmaken van een deel van de huidige bedding weer toegankelijk gemaakt worden. Er is een kleine omleiding via de weg Weligerveld, om nadien slingerend door bebost gebied verder te lopen. Op het zuidelijkste punt nabij de grens met Bierbeek komt deze voetweg 18 samen met voetweg 19, waardoor er ook aanknoping is met vervolgwegen. Op die manier worden in functie van het algemeen belang en een duurzame toekomst van de voetweg gezorgd dat de voetweg maximaal behouden blijft en weer opengemaakt wordt voor gebruik.
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
De historische ligging van buurtweg 18 ten zuiden van de campus van het Universitair Ziekenhuis zal herstelt worden in zijn originele locatie. De verlegging van een kleine 200m op het totale traject doet geen afbreuk aan het respecteren van het historisch karakter van deze voetweg.
Buurtweg 18 vormt een belangrijke te herstellen trage verbinding tussen de dorpskern van Pellenberg en Bierbeek.
Buurtweg 18 verbindt voor kwestbare weggebruikers de universitaire campus, de toekomstige school in het kasteel de Maurissens en de omwonenden met elkaar en met de dorpskern van Pellenberg en het natuurgebied Koebos-Langenbos. De voetweg vormt een heel belangrijke schakel als functionele verbinding tussen Pellenberg dorp, de campus van het Universitair Ziekenhuis en de dorpskern van Lovenjoel. Deze komt overeen met wenslijn 67 zone UZ Pellenberg - Langenbos uit het actieplan.
De omgeving is vanuit zijn gebruikers, bezoekers en omwonenden erg interessant op recreatief vlak. De voetweg valt gedeeltelijk samen met en sluit aan op de Koebos wandeling beschreven door Natuurpunt en op het wandelknooppuntennet van de provincie. De heropening van het zuidelijke deel van de buurtweg 18 is een aanvulling op het bestaande recreatief netwerk. Het zorgt ervoor dat in een lus gewandeld kan worden van en naar de universitaire campus en de toekomstige school in het kasteel de Maurissens.
De voetweg loopt door park- en natuurgebied. Park, bos, akkerland en weiland zijn allemaal aanwezig langs de route. Het zuidelijke deel zal kronkelend verlopen tussen bomen zodat het bosrijke karakter bewaard wordt. Er is gekozen voor dit kronkelend pad in samenspraak met Natuurpunt en KULeuven.
Het versterken van het recreatief netwerk is goed voor de lokale toeristische sector.
Buurtweg 18 is volledig gelegen op het verkeersarme deel van de site. Er is geen enkele keer dat het verkeer bedoeld voor het ziekenhuis (de grootste stroom) samenloopt met deze voetweg. De verharde delen op Papenveld en op Weligerveld zijn enkel bedoeld voor lokale bewoners en diensten.
Buurtweg 18 is in het gemeentelijk actieplan Trage wegen opgenomen als een Cat1 weg, met als doel: Te openen. Deze aanvraag komt tegemoet aan het beoogde doel vanuit het actieplan.
De financiële impact van de procedurele aspecten van dit dossier omvatten voor de gemeente Lubbeek: de opmaak van het planmateriaal, de opmaak van het schattingsverslag en de kosten van de bekendmaking van het openbaar onderzoek
Landmeter Frederik Maris, landmeter-expert (uniek identificatienummer schatter- expert Vlaamse belastingdienst (005194294830) beëdigd schatter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3390 Diest, bezorgde het schattingsverslag d.d.13 januari 2025, ter bepaling van de meer/minwaarde bij de gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18.
LOTNR. |
PERCEELSNR. |
BESLISSING |
OPPERVLAKTE |
MINWAARDE |
MEERWAARDE |
23 |
Perceel.106H deel |
Verplaatsen |
6 m² |
|
11,00 € |
25 |
Perceel 197L deel |
Verplaatsen |
2 m² |
|
4.00 € |
27 |
Perceel 197L deel |
Verplaatsen |
28 m² |
|
0,00 € |
28 |
Perceel 197Y deel |
Verplaatsen |
187 m² |
|
337,00 € |
29 |
Perceel106N deel |
Verplaatsen |
231 m² |
|
416,00 € |
31 |
Perceel106S deel |
Verplaatsen |
27 m² |
|
49,00 € |
33 |
Perceel.106S deel |
Verplaatsen |
11 m² |
|
20,00 € |
35 |
Perceel.106S deel |
Verplaatsen |
10 m² |
|
0 € |
36 |
Perceel.106S deel |
Verplaatsen |
7 m² |
|
0 € |
38 |
Perceel.106S deel |
Verplaatsen |
12 m² |
|
22,00 € |
39 |
Perceel 106S deel |
Verplaatsen |
215 m² |
|
387,00 € |
40 |
Perceel.107B deel |
Verplaatsen |
7 m² |
|
13,00€ |
45 |
Perceel.181B deel |
Verplaatsen |
34 m² |
|
61,00 € |
46 |
Perceel.188Ddeel |
Verplaatsen |
75 m² |
|
135,00 € |
47 |
Perceel.186Kdeel |
Verplaatsen |
75 m² |
|
135,00 € |
51 |
Perceel186H deel |
Verplaatsen |
39 m² |
|
70,00 € |
52 |
Perceel.186G deel |
Verplaatsen |
89 m² |
|
160,00 € |
26 |
Perceel.197Ldeel |
Nieuwe weg |
300 m² |
0 euro |
|
34 |
Perceel. 106Sdeel |
Nieuwe weg |
10 m² |
0 euro |
|
37 |
Perceel 106S deel |
Nieuwe weg |
7 m² |
0 euro |
|
55 |
Perceel 186G deel |
Nieuwe weg |
14 m |
25,00 euro |
|
Na de definitieve vaststelling van het rooilijnplan, wordt de vergoeding voor de waardevermindering betaald aan of gevorderd van de eigenaars van de getroffen percelen tegen de vastgestelde schattingsprijs volgens het schattingsverslag van de beëdigd landmeter
Deze vergoeding wordt aangewend voor het onderhoud van de voetwegen.
Artikel 1. Het gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2023 i.v.m. buurtweg 18 - rooilijnplan tot verplaatsing en wijziging van buurtweg 18 te Pellenberg voorlopige vaststelling - wordt ingetrokken
Art. 2. Het rooilijnplan tot gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18,te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, wordt voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om buurtweg 18 te Pellenberg, gedeeltelijk af te schaffen, te verplaatsen en te versmallen zoals weergegeven op het rooilijnplan.
Art. 3. Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde/minwaarde naar aanleiding van de gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18 wordt voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde.
Art. 4. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 17§2 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 40 te Pellenberg, opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, voorlopig vast te stellen. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om buurtweg 40 te Pellenberg, op te heffen zoals weergegeven op het grafisch plan.
Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde naar aanleiding van de opheffing van voetweg 40, opgesteld door landmeter Frederik Maris, voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3210 Diest- wordt ook voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde.
Het voorstel tot opheffing van voetweg 40 te Pellenberg, werd afgetoetst aan de principes van de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
In de atlas staat beschreven dat Voetweg 40 volgende verbinding maakte: Sentier de la campagne du Moulin à vent à Lubbeek. Ten tijde van de opmaak van de atlas was deze voetweg bekend onder de naam Chemin du Moulin.
Deze voetweg is te vinden op kaartblad 1, gaande van perceel 41 tot en met 29. Hij was 1,65m breed en over zijn totale lengte 532m lang.
Motivatie behandeling weg: deze voetweg is aangeduid in de Atlas de buurtwegen van Pellenberg. Het is noodzakelijk om zowel de juridische als de feitelijke toestand met elkaar in overeenstemming te brengen.
Landmeter Geert Menten van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest werd aangesteld voor de opmaak van het grafisch plan tot afschaffen van Voetweg 40 te Pellenberg.
Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, landmeter Frederik Maris van landmeterskantoor Intertopo BVBA, Halensebaan 6B, 3290 Diest aangesteld.
Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor afschaffen van Voetweg 40 uit de Atlas der Buurtwegen van Pellenberg.
Voetweg 40 bevindt zich tussen kruispunt Plein - Nieuwstraat en de Korte Herendaalstraat, ter hoogte van de Parkdreef.
Voetweg 40 is op terrein niet zichtbaar en niet toegankelijk. Volgens de kaart vertrekt hij aan het kruispunt Plein-Nieuwstraat, om ter hoogte van de Parkdreef uit te komen op de Korte Herendaalstraat.
Vertaald naar de huidige perceelsnummers loopt hij diagonaal over de percelen 94G, 94S, een hoekje van 94N, dwarst 94M, een hoekje van 94K, kruist de Kraaiwinkelbeek, om via 107N uit te komen op de Korte Herendaalstraat.
De voetweg wordt halverwege gekruist door een hoogspanningsleiding (Elia Asset).
2.1. Historisch belang
Voetweg 40 van Pellenberg komt niet voor op oudere kaarten dan de Atlas der Buurtwegen. Tot 1981 zien we hem, op dezelfde positie, continu op de kaarten ingetekend sinds het verschijnen van de Atlas. Maar werd hij ook gebruikt? Daarvoor consulteren we luchtfoto's. In 1947 zien we nog gebruik over de hele lengte. Op de luchtfoto van 1971 wordt perceel 94G niet meer gedwarst, maar zien we wel gebruik langs de perceelsranden op dit perceel. Op de luchtfoto van 1995 zien we geen sporen van gebruik van deze weg.
Voor zover gekend zijn in de nabije omgeving geen elementen of landschappen met een erfgoed of archeologische waarde.
Voetweg 40 vormt geen verbinding tussen 2 delen uit het bestaande actieve netwerk van trage verbindingen.
Deze voetweg 40 komt op de kaart samen met voetweg 41 (komende van noord noordwestelijke richting) op de Korte Herendaalstraat uit (waar een wandelknooppunt ligt). Maar aan de zijde van Plein is geen directe verbinding met een wandelknooppuntennet, bovendien is het Plein een relatieve drukke baan voor autoverkeer.
Het actieplan geeft voetweg 40 niet op als een te behouden voetweg, maar als een af te schaffen voetweg.
Voetweg 41 blijkt volgens de Atlas der Buurtwegen niet meer te bestaan ("Néant"), en is bovendien momenteel ook niet meer toegankelijk.
De niet meer zichtbare bedding van de voetweg 40 is niet opgenomen in een bestaande wandeling. Het binnengebied waardoor voetweg 40 loopt is afgelijnd door de volgende paden/wegen in wijzerszin: Plein, Nieuwstraat (verharde weg), voetweg 13 (onverharde weg), voetweg 20 (onverhard pad langs Kraaiwinkelbeek), Korte Herendaalstraat (verharde weg), en de Lubbeekstraat (tweevaksbaan richting Lubbeek dorp). Er loopt een provinciale wandelknooppuntenroute door de Korte Herendaalstraat met wandelknooppunt 520 op het kruispunt Korte Herendaalstraat - Parkdreef (zie bijlage).
De voetweg is gelegen in een gebied dat gedomineerd wordt door landbouw. De Kaaiwinkelbeek is een smalle gracht die centraal door de vallei loopt. Er is voor zover gekend geen specifiek waardevolle natuur aanwezig.
2.5.Economisch belang
De voetweg kruist alleen maar percelen die door de landbouw in gebruik zijn, veelal voor akkerteelt.
Er is geen gebruik van deze voetweg. Ze is trouwens niet meer zichtbaar op het terrein. De omgeving biedt voldoende alternatieven.
Voetweg 40 ligt volgens origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in agrarische gebied (code 00_0900).
Voetweg 40 in Pellenberg werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen weg.
Voetweg 40 te Pellenberg werd opgenomen in het gemeentelijk trage-wegen actieplan op de kaart Cat1. In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om Voetweg 40 Af te schaffen.
Deze voetweg zal afgeschaft worden.
Er komen geen nutsleidingen op private eigendommen te liggen door de wijziging van deze gemeenteweg.
Brief ter kennisgeving opstart procedure verstuurd op 19 dec 2024. Eigenaars werden uitgenodigd bij vragen omtrent de op te starten procedure.
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
Het gemeentelijk wegennet wordt doorgaans opgebouwd met grote verharde wegen die als ruggengraat fungeren, waardoor de gemeente in verschillende grote mazen wordt verdeeld. Binnen deze mazen behouden we trage wegen waarbij we streven naar een verbinding in zowel de noord-zuid als de oost-west richting. Deze trage wegen dienen als secundaire routes en zorgen voor een fijnmazig netwerk, waardoor bewoners gemakkelijker toegang hebben tot verschillende delen van de gemeente zonder afhankelijk te zijn van de hoofdwegen.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden. Waar nodig worden ze verlegd en waar het niet langer mogelijk is worden ze opgeheven.
Na afweging en het bekijken van mogelijke alternatieven werd voor voetweg 40 gekozen om deze op te heffen.
Er werd gekozen voor de opheffing van voetweg 40 na volgende afweging:
Bij de opheffing van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan. De beslissing tot opheffing wordt niet lichtzinnig genomen, en in functie van het algemeen belang.
Op de luchtfoto van 1995 is geen spoor meer van gebruik van deze weg. De weg is dus al minstens 30 jaar niet meer in gebruik.
Voetweg 40 vormt geen verbinding tussen 2 delen uit het bestaande actieve netwerk van trage verbindingen (zie bijlage met provinciaal recreatief netwerk).
Voetweg 41 blijkt volgens de Atlas der Buurtwegen niet meer te bestaan ("Néant").
Het opheffen van voetweg 40 wordt opgevangen door de omliggende wegen/paden, namelijk van de Nieuwstraat via voetweg 13 en voetweg 20 naar de Korte Herendaalstraat. Dit is een volledig toegankelijk alternatief met houtkanten ingepast in het landschap.
Voetweg 40 biedt geen aanvulling op het bestaande recreatief netwerk (zie bijlage met provinciaal recreatief netwerk). De nabije omgeving biedt voldoende alternatieven voor recreatief gebruik.
De voetweg wordt halverwege gekruisd door een hoogspanningsleiding. Waardoor het landschap geen onaangetast uiterlijk heeft. De voetweg kan niet dezelfde landschappelijke kwaliteit bieden als het alternatief (voetweg 13 - 20 rondom). De opheffing of heropening heeft geen verwachte impact op de natuurwaarde.
De opheffing zorgt voor het onbeperkt gebruik door landbouw van de betrokken percelen.
De opheffing van voetweg 40 brengt de veiligheid voor zwakke weggebruikers niet meer in gevaar dan voordien. De aanwezigheid van omliggende verkeersluwe wegen en paden geven garantie op een veilige verplaatsing voor niet-gemotoriseerd verkeer.
Voetweg 40 is in het gemeentelijk actieplan opgenomen als een Cat1 weg, met als doel: Af te schaffen.
De financiële impact van de procedurele aspecten van dit dossier omvatten voor de gemeente Lubbeek: de opmaak van het planmateriaal, de opmaak van het schattingsverslag en de kosten van de bekendmaking van het openbaar onderzoek
Landmeter Frederik Maris, landmeter-expert (uniek identificatienummer schatter- expert Vlaamse belastingdienst (005194294830) beëdigd schatter voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3390 Diest, bezorgde het schattingsverslag d.d.11 december 2024i 2025, ter bepaling van de meer/minwaarde bij de gedeeltelijke afschaffing, verplaatsing en versmalling van buurtweg 18.
LOTNR; |
PERCEELSNR |
BESLISSING |
OPPERVLAKTE |
MINWAARDE |
MEERWAARDE |
1 |
Perceel 107N |
Afschaffen |
208 m² |
|
562,00 € |
2 |
Perceel 94 K |
Afschaffen |
159 m² |
|
429,00 € |
3 |
Perceel 94 m |
Afschaffen |
120 m² |
|
324,00 € |
4 |
Perceel 94n |
Afschaffen |
19 m² |
|
51,00 € |
5 |
Perceel 94s |
Afschaffen |
225 m² |
|
607,00 € |
6 |
Perceel 94r |
Afschaffen |
23 m² |
|
62,00 € |
7 |
Perceel 94 G |
Afschaffen |
123 m² |
|
332,00 € |
Na de definitieve vaststelling van het grafisch plan, wordt de vergoeding voor de waardevermindering betaald aan of gevorderd van de eigenaars van de getroffen percelen tegen de vastgestelde schattingsprijs volgens het schattingsverslag van de beëdigd landmeter
Deze vergoeding wordt aangewend voor het onderhoud van de voetwegen.
Artikel 1. Het grafisch plan tot afschaffing van voetweg 40 te Pellenberg opgesteld door landmeter Geert Menten voor landmeterskantoor Intertopo, Halensebaan 68B, 3290 Diest, wordt voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 40 af te schaffen zoals weergegeven op het grafisch plan.
Art. 2. Het schattingsverslag ter bepaling van de meerwaarde naar aanleiding van de afschaffing van voetweg 40 te Pellenberg wordt ook voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meerwaarde.
Art. 3. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van de procedure overeenkomstig artikel 21§2 van het decreet houdende de gemeentewegen.
1. Voorgeschiedenis algemene aanpak
• De gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
• Ter uitvoering van het beleidskader in de kompasnota werd, in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën van uitvoer, waarbij Categorie 1met de grootste prioriteit wordt aangepakt. Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
• De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018. Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
• Hoewel de kompasnota en het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met het ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” uit het decreet gemeentewegen in hoofdstuk 2 (art. 6-7), is het hier niet gelijk Pagina 2 van 15 aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
• Via de uitvoering van dit actieplan kan antwoord geboden worden op de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
• Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat. Het uitvoeren van dit actieplan werd dan ook opgenomen in het klimaatactieplan van de gemeente Lubbeek (GR 27/6/2023)
2. Procedurele geschiedenis van Voetweg 45
De gemeenteraad stelde het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg definitief vast op 26 november 2024.
Op 13 januari 2025 werd de gemeente officieel op de hoogte gebracht door het departement Mobiliteit en Openbare Werken van een beroep tegen deze definitieve vaststelling door de gemeenteraad.
Het beroep werd ingesteld door dhr. Van Damme en bevat de volgende elementen:
- ..."beperkt het beroep tot de beslissing met betrekking tot het zuidelijke deel van gemeenteweg nr. 45, zijnde de beslissing om het pad te verplaatsen, dit wil zeggen: grotendeels af te schaffen, tussen Weg nr. 17 (heden noordelijkste deel Vonnebroekstraat) en Weg nr. 3 (heden aldaar: Sint-Barbaradreef)"
- ..."uw voorstel onzorgvuldig voorbereid en overdreven afbrekend, onnodig en disproportioneel nadelig voor het tragewegennetwerk"
- ... "Het is onzorgvuldig voorbereid wegens het feit dat redelijkerwijs niet uit te leggen valt waarom het voorlopig besluit maar zeer terloops melding maakt van de 'losweg' in het verlengde van Weg 17. Deze weg geeft weliswaar verder westwaarts op de Ganzendries uit; het stoort evenwel dat hij, gegeven het feit dat hij een feitelijk bestaand alternatief vormt voor het grotendeels afschaffen van Pad 45, niet verder besproken wordt: tenslotte ligt hij er tientallen jaren als feitelijke verbinding tussen bestaande openbare wegen. In beginsel zou hij het voorwerp van 30-jarig publiek gebruik kunnen vormen, zodat hij zelfs reeds als gemeenteweg te beschouwen zou zijn. In het andere geval wordt de beperkte verzwaring van de last voor de eigenaar(s) wegens publiek gebruik (en de overeenkomstige kost) op het eerste zicht ruim gecompenseerd door het publiek belang van het behoud van die verbinding. Bovendien wordt bij de voorbereiding - tevens in het licht van voornoemd functioneel gegeven - de Varenberg aan de overzijde in dezelfde zone evenmin besproken; hoewel deze weg manifest niet zonder belang is in functie van een eventuele aansluiting met een verplaatst pad 45 ten zuiden van de Ganzendries, met aansluiting op de Sint Barbaradreef."
- ... "b. Uiteindelijk houdt het voorstel onbetwistbaar in dat van Pad 45 weinig overblijft - hetgeen op zich op gespannen voet staat met de decretale principes."
- ... "c. Procedureel ben ik tenslotte van oordeel dat het schattingsverslag mee gepubliceerd moet worden - zodat, overeenkomstig de decretale toelichting, een volledig beeld beschikbaar is van de financiële gevolgen van het wijzigingsvoorstel waarbij dat, indien nodig, ook bekritiseerd kan worden. Dit is kennelijk niet gebeurd (niet beschikbaar op de webpagina: https://www.lubbeek.be/bekendmaking-voorlopige-vaststellingrooilijnplan-voetweg-45-pellenberg). Zodat ik dit ook als tekortkoming inzake publiciteit aanmerk."
Op 3 februari 2025 vraagt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad om de goedkeuring van het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg van 26 november 2024 in te trekken wegens de vaststelling dat er een foutief rooilijnplan bij de definitieve vaststelling door de gemeenteraad werd toegevoegd.
• Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, dat de bevoegdheden van het College van burgemeester en schepenen vastlegt;
• De wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen Pagina 5 van 15 der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
• Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
• Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
• Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan;
• Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2 procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19. Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen;
• De gemeenteraad heeft in zitting van 26 november 2024 het rooilijnplan gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 45 te Pellenberg definitief vastgesteld;
• Op 13 januari 2025 werd de gemeente officieel op de hoogte gebracht door het departement Mobiliteit en Openbare Werken van een beroep tegen deze definitieve vaststelling door de gemeenteraad door dhr. Van Damme;
• Op 3 februari 2025 vraagt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad om de goedkeuring van het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg van 26 november 2024 in te trekken.
Naar aanleiding van de bezwaren tijdens het openbaar onderzoek na de voorlopige vaststelling door de gemeenteraad van het rooilijnplan gedeeltelijke opheffing en gedeeltelijke verplaatsing van Voetweg 45 te Pellenberg, werd aan de landmeter gevraagd om het schattingstabel toe te voegen aan het rooilijnplan. De landmeter deed de gevraagde aanpassingen, helaas aan een vorige versie van het rooilijnplan. Dit bleef onopgemerkt tot nu naar aanleiding van het beroep ingesteld door dhr. Marc Van Damme.
Gezien de vaststelling dat er een foutief rooilijnplan bij de definitieve vaststelling door de gemeenteraad werd toegevoegd, vraagt het college van burgemeester en schepenen nu de intrekking van het dossier.
Gezien de voetweg deel uitmaakt van de dading met Dhr. Van Damme zal de gemeente de procedure tot vaststelling van een rooilijnplan opnieuw opstarten. Het college van burgemeester vraagt daarbij een analyse uit te voeren naar de inhoudelijke bezwaren uit het beroepsschrift alvorens de procedure voor voetweg 45 te Pellenberg opnieuw op te starten.
De financiële kosten ten gevolge van deze stopzetting, zijn beperkt tot diegene die eigen zijn aan het doorlopen van een nieuwe procedure.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist de definitieve vaststelling van de gemeenteraad van 26 november 2024 in verband met het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg in te trekken.
Art. 2. De gemeenteraad vraagt aan de betrokken dienst om een aangetekend schrijven te versturen aan de behandelaars van het beroep bij het departement Mobiliteit en Openbare Werken met de vermelding dat op basis van een vastgestelde fout in het rooilijnplan bij de beslissing van de gemeenteraad van 26 november 2024, in verband met het rooilijnplan tot gedeeltelijk verplaatsen van Voetweg 45 te Pellenberg – definitieve vaststelling, het dossier wordt ingetrokken.
Op vraag van de gemeenteraad wordt het document inspiratie-deontologische code ter bespreking voorgelegd aan de commissie.
De VVSG lanceert een vernieuwde inspiratie-deontologische code om lokale besturen te ondersteunen bij het opstellen van hun eigen code. Dit document, een update van de modelcode uit 2018, is samen met Just (opent nieuw venster)ontwikkeld en biedt praktische richtlijnen om integriteit te versterken. De nieuwe tekst is geen volledig kant-en-klaar over te nemen model maar nodigt de lokale besturen uit op om de code af te stemmen op hun eigen situatie.
Elke gemeente en elk OCMW moet vanaf 2 maart 2023 een deontologische commissie hebben. Deze commissie ziet er op toe dat de deontologische code nageleefd wordt door de lokale mandatarissen. Lokale besturen die al eerder een deontologische commissie of een bureau voor integriteit hadden, moeten deze omvormen zodat deze voldoen aan de bepalingen daarover in het Decreet Lokaal Bestuur.
Het lokaal bestuur Lubbeek heeft een deontologische commissie. Deze werd met de installatie van de nieuwe gemeenteraad voor de bestuursperiode 2025-2030 vernieuwd.
De deontologische code van het bestuur dateert echter van 2008. Redelijkerwijs kan men vermoeden dat deze code toe is aan vernieuwing. Daarenboven heeft het lokaal bestuur na de integratie van gemeente en OCMW nog geen eengemaakte deontologische code opgemaakt. Het hernieuwen van de deontologische code biedt meteen ook een kans op verdere eenmaking van beide besturen.
Enig artikel. De commissie bespreekt de inspiratie-deontologische code van VVSG
De voorzitter sluit de zitting op 11/02/2025 om 21:50.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Secretaris
Hilke Verheyden
Voorzitter