Terug
Gepubliceerd op 02/05/2025

Notulen  gemeenteraad

di 25/03/2025 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Geert Bovyn, Voorzitter
Davy Suffeleers, Burgemeester - waarnemend
Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Schepenen
Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tania Roskams, Tweede schepen
Theo Francken, Liesbeth Smeyers, Leden

De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 20:12.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen gemeenteraad van 25 februari 2025

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de gemeenteraad op 25 februari 2025 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      ARGUMENTATIE

      De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 25 februari 2025 goed.

  • Mandatenwissels

    • Creat Services dv - voordracht kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur Creat Services dv regio 2

      FEITEN EN CONTEXT

      De gemeente Lubbeek is aangesloten bij Creat Services dv. 

      De statuten van Creat Services dv en het aantal toegewezen vertegenwoordigers.

      De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv op 25 maart 2025, waarin de agenda werd meegedeeld. (zie bijlage)

      De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.

      JURIDISCHE GRONDEN

      Decreet lokaal bestuur artikel 34.

      ARGUMENTATIE

      Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid Pascale Alaerts voor als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur.

      Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Gestemd: Gilberte Muls, Pascale Alaerts, Silvana Valente, Davy Suffeleers, An Wouters, Martine Dierickx, Anneleen Devos, Hilke Verheyden, Reinhard Wollants, Ellen Lammens, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Pieter Willems, Rina Robben, Kristof Vanheukelom, Tom Harding, Arnout Coel, Geert Bovyn, Hugo Simoens, Walter Vangoidsenhoven, Pieter Verheyden, Ylana Van Aerschot
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

      Aantal stemgerechtigde leden: 22
      De voordracht wordt goedgekeurd.

      BESLUIT

      Artikel 1. Pascale Alaerts wordt voorgedragen als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur van Creat Services dv (regio 2).

      Art. 2. Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.

    • De Lijn - aanduiding effectief vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering

      FEITEN EN CONTEXT

      Mail van De Lijn d.d. 11 maart 2025 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      De deelname van de gemeente in De Lijn.

      De statuten van De Lijn zoals aangepast tot op heden.

      Voor de algemene vergadering van De Lijn dient voor de periode van de nieuwe legislatuur een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aangeduid te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      Decreet lokaal bestuur.

      ARGUMENTATIE

      Het college van burgemeester en schepenen draagt Walter Vangoidsenhoven voor als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

      Het college van burgemeester en schepenen draagt Tania Roskams voor als plaatsvervanger in de algemene vergadering.

      Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.

      De groen fractie stelt Liesbeth Smeyers voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering. 

      Walter Vangoidsenhoven (effectief)
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Gestemd: Davy Suffeleers, Jeroen Verbinnen, Hugo Simoens, Pieter Verheyden, Rina Robben, Silvana Valente, Gilberte Muls, Pieter Willems, Arnout Coel, Ylana Van Aerschot, Geert Bovyn, Walter Vangoidsenhoven, Kristof Vanheukelom, Tom Harding, Hilke Verheyden, An Wouters, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Anneleen Devos, Reinhard Wollants, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

      Aantal stemgerechtigde leden: 22

      De voordracht wordt goedgekeurd.

      Tania Roskams en Liesbeth Smeyers (plaatsvervanger)
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Gestemd: Davy Suffeleers, Jeroen Verbinnen, Hugo Simoens, Pieter Verheyden, Rina Robben, Silvana Valente, Gilberte Muls, Pieter Willems, Arnout Coel, Ylana Van Aerschot, Geert Bovyn, Walter Vangoidsenhoven, Kristof Vanheukelom, Tom Harding, Hilke Verheyden, An Wouters, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Anneleen Devos, Reinhard Wollants, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen
      Resultaat:

      Er worden 22 geldige stemmen uitgebracht:

      Tania Roskams 14 stemmen voor, Liesbeth Smeyers 8 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Stemmen voor: 0
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      BESLUIT

      Artikel 1. Walter Vangoidsenhoven voor te dragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Tania Roskams als plaatsvervanger in de algemene vergadering van De Lijn.

      Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan De Lijn.

    • Creadiv - voordracht kandidaat bestuurder Raad van bestuur

      FEITEN EN CONTEXT

      De deelname van de gemeente in Creadiv.

      De statuten van Creadiv zoals aangepast tot op heden.

      Voor de raad van bestuur van Creadiv dient een kandidaat bestuurder voorgedragen te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      Het decreet over het Lokaal Bestuur.

       
      ARGUMENTATIE

      Het college van burgemeester en schepen draagt Raf De Canck voor als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur van Creadiv tot 31 december 2031

      Ter zitting vraagt de voorzitter of er nog andere kandidaten voorgedragen worden.  

       
      FINANCIEN

       

       
      Geheime stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Gestemd: Ivan Vanderzeypen, Ylana Van Aerschot, Geert Bovyn, Walter Vangoidsenhoven, Arnout Coel, Davy Suffeleers, Silvana Valente, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, An Wouters, Martine Dierickx, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Hilke Verheyden, Anneleen Devos, Reinhard Wollants, Pieter Verheyden, Hugo Simoens, Rina Robben, Pieter Willems, Jeroen Verbinnen, Gilberte Muls
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

      Aantal stemgerechtigde leden: 22
      De voordracht wordt goedgekeurd. 

      BESLUIT

      Artikel 1. Raf De Canck voor te dragen als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur van Creadiv.

      Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Creadiv.

       
    • Erfgoedstichting Vlaams-Brabant - aanduiding afgevaardigde voor de structurele adviescommissie

      FEITEN EN CONTEXT

      Er dient een vertegenwoordiger aangeduid te worden voor de structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant stichting van openbaar nut. 

      Als lokaal bestuur aangesloten bij ERF kan er één persoon (burgemeester, schepen of vertegenwoordiger) afgevaardigd worden als vaste vertegenwoordiger en beschikt u over één stem bij de beslissing over projecten. Het is steeds mogelijk een tweede vertegenwoordiger te laten deelnemen aan de bijeenkomsten.  De adviescommissie vergadert twee keer per jaar.

      JURIDISCHE GRONDEN

      Decreet lokaal bestuur.

      ARGUMENTATIE

      Het college van burgemeester en schepenen draagt raadslid An Wouters voor als effectief vertegenwoordiger.

      Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Gestemd: Walter Vangoidsenhoven, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Jeroen Verbinnen, Pieter Willems, Gilberte Muls, Reinhard Wollants, Hilke Verheyden, Anneleen Devos, Pascale Alaerts, Martine Dierickx, Kristof Vanheukelom, Hugo Simoens, Pieter Verheyden, Arnout Coel, Ellen Lammens, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Davy Suffeleers, An Wouters
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

      Aantal stemgerechtigde leden: 22
      De voordracht wordt aanvaard.

      BESLUIT

      Artikel 1. An Wouters aan te duiden als vertegenwoordiger voor de structurele adviescommissie van Erfgoedstichting Vlaams-Brabant.

      Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Erfgoedstichting Vlaams-Brabant.

    • Cipal dv - aanduiding kandidaat bestuurder met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur.

      FEITEN EN CONTEXT

      De deelname van de gemeente in Cipal dv.

      De statuten van Cipal zoals aangepast tot op heden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      Het decreet over het Lokaal Bestuur.

      ARGUMENTATIE

      Het college van burgemeester en schepenen draagt niemand voor als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur.

      Ter zitting vraagt de voorzitter van de gemeenteraad of er nog andere kandidaten worden voorgedragen.

      De cd&v fractie draagt Anneleen Devos

      FINANCIEN

      Geen financiële gevolgen.

       
      Geheime stemming
      Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
      Gestemd: Liesbeth Smeyers, Walter Vangoidsenhoven, Geert Bovyn, Ivan Vanderzeypen, Jeroen Verbinnen, Rina Robben, Gilberte Muls, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Hilke Verheyden, Reinhard Wollants, Anneleen Devos, Pieter Willems, Martine Dierickx, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Ylana Van Aerschot, Silvana Valente, Hugo Simoens, Pieter Verheyden, Arnout Coel, An Wouters, Davy Suffeleers
      Stemmen voor: 23
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

      Aantal stemgerechtigde leden: 23
      De voordracht wordt goedgekeurd.

      BESLUIT

      Artikel 1. Anneleen Devos wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur van Cipal dv.

      Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Cipal.

  • Openbaar

    • GEMEENTELIJKE INFRASTRUCTUUR

      • 861.2 Gebouwen en bijgebouwen bestemd voor het onderwijs

        • School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens - Perceel 5 - Aanleg speelplaats - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          FEITEN EN CONTEXT

          In het kader van deze opdracht werd op 7 oktober 2024 een bestek met nr. 320.105-5 opgesteld door de ontwerper.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 486.306,19 euro (excl.btw) of 588.430,49 euro (incl.21% btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2025/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

          • artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:

          • artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen:

          • artikel 90, 1°.

          Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten:

          • artikel 38/1: een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:

          1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
          2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
          De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
          Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :

          • kent volgende diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN, toe in exclusiviteit aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ met ingang van 01-01-2020 tot en met 31-12-2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening
            1.1. Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken

            1.2. Ontwerp en opvolging van gebouwen

            1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
            1.4. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen
            3.1. Basisondersteuning

            3.2. Klimaatondersteuning

            3.3. Taakondersteuning
            4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
            7.1. GIS begeleiding en ondersteuning

            7.2. Inventarisatie en/of actualisatie van ruimtelijke situeerbare gegevens

            9.1. Begeleiding bij de uitbouw en het gebruik van het regionaal digitaal loket kinderopvang
            13.1. Begeleiden, opvolgen, adviseren en ondersteunen van de gemeentelijke noodplanning
          • laat de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeuren overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomsten

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :

          • aanstelling van Interleuven (Leuven) in het kader van exclusieve dienstverlening 1.2 (ontwerp en opvolging van gebouwen) en 1.4 (veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen), voor de bouw van de nieuwe school in Pellenberg optie kasteel de Maurissens

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:

          • kennisname van de raming voor de nieuw school Pellenberg, optie Kasteel de Maurissens, voor een bedrag van 7.161.309,00 euro (excl. btw) of 7.590.988,00 euro (incl. 6% btw).
          • akkoord om de voorgestelde budgetten op te nemen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 als volgt:
            Voor de school zonder de parking: 7.161.309 euro + 10 % meerwerken = 7.877.439 euro + 6 % BTW + 7 % studiekosten op 7.877.439 = 8.900.000 euro afgerond
            Voor de wegenis inclusief parking inclusief BTW: 1.000.000 euro op basis van de besprekingen
            De budgetten worden als volgt verdeeld over de volgende jaren:
            Wegenis op 2023: 200.000 euro (o.a. studiekosten, omgevingsvergunning)
            Wegenis op 2024: 800.000 euro
            School 2022: 2.225.000 investeringsuitgaven en 1.446.250 investeringsontvangsten (65 %)
            School 2023: 4.450.000 investeringsuitgaven en 2.892.500 investeringsontvangsten (65 %)
            School 2024: 2.225.000 investeringsuitgaven en 11.250 investeringsontvangsten (laatste stuk van 4.350.000 euro subsidie)

          Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:

          • goedkeuring van de totale raming, ten bedrage van 9.339.203,46 euro (excl.btw), en dit op basis van de ramingen per perceel, zoals deze goedgekeurd werden door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2022. namelijk voor perceel 1 (ruwbouw-afbouw) 5.625.485,46 euro (excl.btw), voor perceel 2 (elektriciteit en lift) 663.718,00 euro (excl.btw), voor perceel 3 (HVAX + sanitair) 1.500.00,00 euro (excl.btw), voor perceel 4 (erfgoed) 1.200.000,00 euro (excl.btw) en voor perceel 5 (speelplaats) 350.000,00 (excl.btw).
          • maakt deze beslissing samen met het ondertekende geactualiseerde aanvraagformulier over aan AGIOn.

           

          FINANCIEN

          De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025 onder het budgetjaar 2025:

          code

          2025/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003

          Omschrijving

          gebouwen
          schoolgebouwen
          gemeenschapsgoederen
          activa in aanbouw 

          Actie

          2.1.1.01
          Bouw van een nieuwe school op maat van Pellenberg 

          Beleidsitem

          0800-03
          Gewoon basisonderwijs: Pellenberg 

          Algemene rekening

          2210207
          Gebouwen - schoolgebouwen - gemeenschapsgoederen - Activa in aanbouw 

          Investeringsenveloppe

          IP-003
          Bouw nieuwe school Pellenberg 

           

           

          Voorzien uitgavekrediet 2024

          3.781.217,91 euro

          Beschikbaar krediet 2024

          -5.050.586,81 euro

             
          Voorzien uitgavekrediet 2025 5.933.768,90 euro
          Beschikbaar krediet 2025 5.788.302,24 euro
             

          Voorziene raming/kostprijs/…

          588.430,49 euro

           

           

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

           

           

           

          Aannemer/Leverancier/Instantie

           

           

           

          Een visum wordt aangevraagd vooraleer de gunning gebeurd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Ylana Van Aerschot, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Onthouders: Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems
          Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt het bestek met nr. 320.105-5 van 7 oktober 2024 en de raming voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 5 - aanleg speelplaats”, opgesteld door de ontwerper, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 486.306,19 euro (excl.btw) of 588.430,49 euro (incl. 21% btw).

          Art. 2. Gunt de opdracht bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3. Laat de aankondiging van de opdracht invullen, goedkeuren en bekendmaken op nationaal en Europees niveau.

          Art. 4. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplanning 2020-2025 onder budgetcode 2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.

    • MOBILITEIT

      • 840 Transport en communicatie - algemeen

        • Mobiliteit - vervoerregio Leuven - bekrachtiging besluit college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 - vertegenwoordiging Lubbeek

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 5 december ontving de gemeente een email van vervoerregio Leuven, gericht aan de mobiliteitsambtenaar, over de voorbereiding van de vernieuwde samenstelling van de vervoerregioraad.

          Elke gemeente wordt gevraagd om opnieuw de vertegenwoordiging vast te stellen en door te geven aan vervoerregio Leuven.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 2

          Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°

          Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s

          ARGUMENTATIE

          De vervoerregioraad is het overlegorgaan van de vervoerregio’s die bij het Decreet Basisbereikbaarheid (26 april 2019) werden gecreëerd en waarbinnen steden en gemeenten samenwerken met de Vlaamse overheid aan de opmaak en uitvoering van de regionale mobiliteitsplannen en de aanpak van de mobiliteitsuitdagingen.

          Bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 werd de gemeente Lubbeek ingedeeld in de Vervoerregio Leuven.

          In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Leuven een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 2 mei 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

          Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid  van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

          Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.

          De eerstvolgende vervoerregioraad is voorzien op maandag 27 januari 2025 om 11u in het Vlaams Administratief Centrum te Leuven. Kan u dit alvast opnemen in uw agenda en van de mogelijke vertegenwoordiger van uw gemeente/van de nieuwe schepen van mobiliteit/van de burgemeester…

          Indien zijn/haar mailadres al gekend is, wil u ons dat dan zo spoedig mogelijk bezorgen? Wij nemen het op in onze verzendlijst. 

          Ten slotte: als er voor uw gemeente ambtelijk iemand anders of iemand extra de mails moet ontvangen, geef dat dan ook meteen door. 

           

          Gelet op de bevoegdheidsverdeling lijkt het opportuun om de schepen van mobiliteit af te vaardigen om de bestuurlijke vertegenwoordiging van de gemeente Lubbeek in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Leuven


          Wat betreft de ambtelijke vertegenwoordiging lijkt het opportuun om de medewerker (Sara Schepens) van de dienst omgevingsvergunningen/mobiliteit af te vaardigen.

          Deze vertegenwoordiging zal finaal eveneens door de gemeenteraad dienen bekrachtigd te worden.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 waarbij het volgende werd beslist:

          - Schepen van mobiliteit Walter Vangoidsenhoven wordt afgevaardigd als bestuurlijke vertegenwoordiger van de gemeente Lubbeek in de vervoerregio Leuven.

          Mevrouw Sara Schepens (afdelingshoofd leefomgeving) wordt afgevaardigd als ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente Lubbeek in de Vervoerregio Leuven. 

          - Walter Vangoidsenhoven wordt afgevaardigd als de vertegenwoordiger van de gemeente Lubbeek in de Vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio's.

           

          Art. 2. bezorgt een afschrift van deze beslissing over aan het secretariaat van de Vervoerregio Leuven.

    • PATRIMONIUM

      • 5 Overheidshandelingen

        • Gratis grondafstand perceeltje gelegen langs de Hazeputstraat - goedkeuring akte kosteloze grondafstand

          FEITEN EN CONTEXT

          De expert vastgoed van de VMSW stuurde op 22 november 2023 een e-mail met de vraag of de gemeente interesse heeft voor de aankoop van een perceel restgrond gelegen te Lubbeek, Hazeputstraat, 12a68Ca met kadastrale gegevens afdeling 1, sectie E nr.100T002. 

          Op 24 januari stuurde de expert vastgoed van de VMSW een e-mail waarin ze bevestigd dat de gedelegeerd bestuurder van de VWSW akkoord is om dit perceel gratis over te dragen aan de gemeente.

          Het dossier werd door de VWSW overgedragen aan de dienst Vastgoedtransacties Oost, Koning Albert II-laan 15 bus 395, 1210 Brussel.

          Het college name op 13 januari 2025 kennis van de ontwerpakte en de gemeenteraad ging op 28 januari 2025 principieel akkoord met deze gratis grondafstand.

          De Vlaamse Commissaris, Afdeling juridische dienstverlening, dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse belastingdienst bezorgde op 17 februari 2025 de definitieve akte kosteloze grondafstand. 

           

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet lokaal bestuur artikel 40 dat de bevoegdheden van de gemeenteraad vastlegt

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024 - voorstel VWSW gratis grondafstand van een perceel restgrond gelegen te Lubbeek, Hazeputstraat, 12a68Ca met kadastrale gegevens afdeling 1, sectie E nr.100T002. 

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2025 - gratis grondafstand perceeltje gelegen langs de Hazeputstraat - kennisname ontwerpakte

          De beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2025 - gratis grondafstand perceeltje gelegen langs de Hazeputstraat - principieel akkoord

          De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 februari 2025 - gratis grondafstand perceeltje gelegen langs de Hazeputstraat - kennisname akte kosteloze grondafstand

          ARGUMENTATIE

          Dit perceeltje wordt momenteel al gebruikt als speelterrein door de jeugd uit de Hazeputwijk. 

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gemeenteraad keurt de akte kosteloze grondafstand goed, opgesteld door de Vlaamse Commissaris, afdeling juridische dienstverlening, dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse Belastingdienst. Het betreft de gratis grondafstand door de VMSW van een perceel restgrond gelegen te Lubbeek, Hazeputstraat, 12a68Ca met kadastrale gegevens afdeling 1, sectie E nr.100T002. 

          Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze akte te ondertekenen.

          Art. 3. Het perceeltje zal na het verlijden van de notariële akte opgenomen worden in het openbaar domein van de gemeente om aangewend te worden voor openbaar nut.

    • THUISDIENST

      • 7 Instellingen van het OCMW en instellingen in de welzijnssector

        • Engagement t.a.v. intergemeentelijke preventiewerking Leuven Zuid

          FEITEN EN CONTEXT

          Lokale besturen ondernemen acties en projecten om hun inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico's. Vooral in kleine besturen ontbreekt het vaak aan voldoende personeel en middelen om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten', meer in te zetten op terreinwerk en in initiatieven te versterken die sociale ongelijkheid in preventie verminderen. Daarom ondersteunt de Vlaamse regering lokale besturen met een subsidie voor een intergemeentelijke preventiewerking. Het doel is het organiseren en uitvoeren van een lokaal preventief gezondheidsbeleid dat afgestemd is op verschillende initiatieven en thema's binnen de beleidsdoelstellingen van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid en de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen, en dat gebruik maakt van de preventiemethodieken.

          De gemeente kan een financiële stimulans ontvangen voor de uitbouw van een lokale preventiewerking. De subsidie bedraagt 3.000 euro per gemeente, vermeerderd met een bedrag per inwoner. Het aantal inwoners dat in aanmerking komt voor subsidie wordt ‘gewogen’. Dit betekent dat inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming in het kader van het RIZIV, dubbel worden geteld. Het bedrag per gewogen aantal inwoners bedraagt 0,08 euro. Het subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd (sinds 2019).

          In ruil voor die subsidie zijn gemeenten verplicht om samen met minstens één aanpalende gemeente binnen hun eerstelijnszone een intergemeentelijke preventiewerking uit te bouwen. De voorwaarden zijn als volgt:

          - De samenwerkende gemeenten dragen elk financieel bij met een bedrag dat minstens gelijk is aan de cofinanciering van de Vlaamse Gemeenschap, zoals bepaald in artikel 17/1 van het besluit van de Vlaamse regering van 30/1/2009 betreffende de Logo’s, laatst gewijzigd op 17/5/2024;

          - De samenwerkende gemeenten zetten de toegekende subsidie en hun eigen bijdrage in voor de tewerkstelling van personeel binnen de lokale preventiewerking.

          - De samenwerkende gemeenten ontwikkelen en implementeren een intergemeentelijk preventief gezondheidsbeleid dat voldoet aan alle voorwaarden van het genoemde besluit.

          - Jaarlijks dienen de samenwerkende gemeenten uiterlijk op 31 maart een financieel en inhoudelijk rapport over de intergemeentelijke preventiewerking in bij het Departement Zorg, zoals vermeld in artikel 17/1, vierde lid van het genoemde besluit. Daarnaast registreren zij de preventieactiviteiten in het registratiesysteem van het Departement Zorg uiterlijk op 31 januari van het jaar volgend op het werkingsjaar.

          Dit systeem is gebaseerd op vrijwilligheid. De intergemeentelijke preventiewerking kan rekenen op Gezondheidsmakers voor een gedegen inhoudelijke ondersteuning. De Intergemeentelijke Preventiewerking Leuven Zuid werd reeds in de zomer van 2020, met Marliese Wauters als Intergemeentelijke preventiewerker, opgericht door de gemeenten Bertem, Bierbeek, Herent, Huldenberg, Kortenberg en Lubbeek. Gezondheidsmakers (toen Logo Oost-Brabant) werd als beheerder aangesteld. Naast het opzetten en uitvoeren van nieuwe projecten, het organiseren van vormingen en infomomenten en het lanceren van effectieve communicatie- en sensibiliseringscampagnes, werd ook geïnvesteerd in het versterken van netwerken en samenwerkingen met lokale besturen, scholen, organisaties en professionals. De gemeente Oud-Heverlee zal vanaf 1/7/2025 toetreden tot deze Intergemeentelijke Preventiewerking.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, artikel 27, §3, toegevoegd bij het decreet van 26 april 2024, artikel 28, artikel 29, artikel 30, §2 en §3, artikel 30, §4, vervangen bij het decreet van 20 maart 2009 en gewijzigd bij het decreet van 15 juli 2016, artikel 38, §3, artikel 80, §1, eerste lid

          Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s, wat betreft de erkenning, de werkgebieden en de Financiering (VR 2024 1705 DOC 0702/2).

          Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies, en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

          Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen. De bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993.

          ARGUMENTATIE

          Jane Vanzavelberg, Coördinator zorg en netwerk vraagt een gunstig advies: “Het verder uitbouwen van de intergemeentelijke preventiewerking Leuven Zuid zou de bestuurskracht van de gemeente verhogen, en biedt onze gemeente een kans om onze inspanningen van de voorbije jaren te verbreden, verdiepen en te verzilveren om zo een nog Gezondere Gemeente te worden.”

           

          FINANCIEN

          De gemeente kan een forfaitaire subsidie van € 3000 krijgen en een subsidie per inwoner van € 0,08. Voor inwoners met een verhoogde tegemoetkoming in het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering ontvangt de gemeente nog een bijkomende subsidie. De subsidie voor intergemeentelijke preventiewerking wordt berekend bij de aanvang van een nieuwe intergemeentelijke preventiewerking en vervolgens elk tweede jaar van de legislatuur van de lokale besturen. Dit gebeurt op basis van het beschikbare cijfermateriaal. De subsidie wordt bovendien jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex. De gemeente cofinanciert voor minstens hetzelfde bedrag als de Vlaamse financiering. In 2025 bedraagt het subsidiebedrag 5064 euro.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met de verdere uitbouw van de Intergemeentelijke Preventiewerking Leuven Zuid.

    • SECRETARIAAT

      • 185.4 Intercommunale verenigingen

        • Cipal dv - wijziging datum algemene vergadering Cipal dv naar 31 maart 2025

          FEITEN EN CONTEXT

          Het besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2025 waarbij de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van Cipal dv op 27 maart 2025 werd goedgekeurd en waarbij Martine Dierickx werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en Jeroen Verbinnen als plaatsvervanger.

          Mail van Cipal dv met een nieuwe datum voor de gewone algemene vergadering.  Deze zal doorgaan op 31 maart 2025.

          Uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering Cipal dv van 31 maart 2025. (bijlage)

          De bijlage maakt integraal deel uit van het besluit.

          De Vergadering heeft de volgende agenda:

          1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur

          2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde

          3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het Decreet over het Lokaal Bestuur(“DLB”) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432 DLB dat de samenstelling en samenroeping van de algemene vergadering regelt.

          ARGUMENTATIE

          De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe datum van de algemene vergadering van Cipal dv zijnde 31 maart 2025.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. neemt kennis van de nieuwe datum van de algemene vergadering van Cipal dv zijnde 31 maart 2025.

          Art. 2. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering goed en mandateert raadslid Martine Dierickx, met plaatsvervanger Jeroen Verbinnen, om de agendapunten goed te keuren.

          Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Cipal dv.

      • 874.0 Stedenbouwkundige vergunningen - algemeen

        • Op vraag van raadslid Hugo Simoens namens cd&v: Feestzaal nieuw Fluvius gebouw

          FEITEN EN CONTEXT

          Historisch gezien was er in het (toen nog) PBE gebouw van onze mooie gemeente een feestzaal die ook gebruikt werd door de gemeente. We gebruikten deze zelf (als gemeente) voor o.a. het weekend van de Lubbeekse kunstenaar, maar ook onze verenigingen (bvb de Lizards voor hun kaas- en wijnavonden) gebruikten deze zaal. Dit terwijl er toen ook al een gemeentelijke feestzaal was.

          Deze zaal bestaat nog steeds, maar wordt niet meer verhuurd door Fluvius. Men gebruikt deze alleen zelf nog voor bvb hun algemene vergaderingen. Dat is eigenlijk wel jammer.

          In de nabije toekomst zal er een nieuw gebouw verrijzen op deze site. Al het personeel verhuisd eerst naar het gebouw aan de Aarschotsesteenweg in Leuven, maar het is de bedoeling dat dat gebouw daarna verkocht wordt en alle medewerkers in Lubbeek komen te zitten. Dat zo’n grote organisatie als Fluvius voor ons kiest is erg mooi, en biedt veel kansen. Al zullen we er samen voor moeten waken dat zulk een groot bouwproject veilig en vlot verloopt. Maar dat is een ander thema.

          Wij stellen vast dat de gemeente ook tegen haar grenzen aanloopt als het over gemeentelijke zalen gaat. Eigen organisaties bezetten soms al een hele maand voor de zaal Libbeke voor anderen open gesteld wordt. Dit zouden we kunnen oplossen door de zaal 2x per weekend te verhuren maar daar slagen we vooralsnog niet in. Zaal Santro is een alternatief, maar de parking schiet daar tekort en bij momenten dat er zowel bij Santro als in de chirolokalen een activiteit is vindt men soms auto’s terug in bermen en velden.

          Daarom denken wij dat het een goede zaak zou zijn als er terug een feestzaal komt in het nieuwe gebouw van Fluvius. Zelfs in digitale tijden heeft Fluvius een locatie nodig die als uithangbord kan dienen, en voor onze gemeente is deze locatie goed bereikbaar met de fiets, de wagen en openbaar vervoer, er zal ook parking bijgebouwd worden, en voor inwoners uit Pellenberg en Linden is dit ook interessanter dan Binkom.

          ARGUMENTATIE

          Deze zaal verlicht de druk op de bestaande gemeentelijke zalen.

          Deze zaal verlicht de druk op de bestaande gemeentelijke zalen. Deze locatie is vervoerstechnisch beter gelegen dan zaal Santro, en met het nieuwe netplan van de Lijn ook dan zaal Libbeke. Dit project kan de banden tussen de gemeente Lubbeek en Fluvius aanhalen, wat ons inziens belangrijk is omdat het (een van de) de grootste werkgever(s) van onze gemeente gaat worden.

          FINANCIEN

          Zullen uit het overleg moeten blijken.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. de gemeenteraad besluit dat het college van burgemeester en schepenen een officiële vraag richt aan de directie en de raad van bestuur van Fluvius om samen een feestzaal te bouwen op de nieuwe site en machtigt het college tot het voeren van onderhandelingen om dit doel te realiseren.

De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2025 om 22:23.

Namens gemeenteraad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Geert Bovyn
Voorzitter