De voorzitter opent de zitting op 29/10/2024 om 20:14.
De notulen van de gemeenteraad op 24 september 2024 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 24 september 2024 goed.
Op 25 juni 2024 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld.
Op 25 juni 2024 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld.
Op 1 oktober 2024 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 goedgekeurd.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Enig artikel. De raden nemen kennis van het besluit van de gouverneur van 1 oktober 2024 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Lubbeek wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 10 oktober 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” aan COLAS NOORD NV, Dellestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder, tegen het nagerekende offertebedrag van 625.359,33 euro (excl. btw) of 756.684,79 euro (incl. 21% btw), waarvan het aandeel van de gemeente Lubbeek 558.636,08 euro (excl. btw) of 675.949,66 euro (incl. 21% btw) bedraagt. Het aandeel van de gemeente Holsbeek bedraagt 66.723,25 euro (excl. btw) of 80.735,13 euro (incl. 21% btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 321.211.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij Gemeente Lubbeek optrad in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 11 maart 2024 goedkeuring aan de aanvangsdatum van deze opdracht, zijnde 8 april 2024.
De eerste vorderingsstaat werd als volgt goedgekeurd op 8 juli 2024:
|
|
Totaal |
Gemeente Holsbeek |
Gemeente Lubbeek |
Bestelbedrag |
|
€ 625.359,33 |
€ 66.723,25 |
€ 558.636,08 |
Btw |
+ |
€ 131.325,46 |
€ 14.011,88 |
€ 117.313,58 |
TOTAAL |
= |
€ 756.684,79 |
€ 80.735,13 |
€ 675.949,66 |
Bedrag vorige vorderingsstaten |
|
€ 0,00 |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
Huidige vorderingsstaat |
|
€ 38.222,46 |
€ 4.485,65 |
€ 33.736,81 |
Prijsherzieningen |
+ |
€ 319,16 |
€ 37,46 |
€ 281,70 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 38.541,62 |
€ 4.523,11 |
€ 34.018,51 |
Btw |
+ |
€ 8.093,74 |
€ 949,85 |
€ 7.143,89 |
TOTAAL |
= |
€ 46.635,36 |
€ 5.472,96 |
€ 41.162,40 |
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen: overlaging in asfalt van de Geestbeek. Het aantal gebroken betonplaten is zo groot, dat een overlaging van de rijbaan met gewapend asfalt zich aanbiedt, waarbij de bestaande betonverharding als onderfundering gebruikt wordt.
Renovatie van bestaande betonverharding door overlaging met asfalt
Naar aanleiding van de vernieuwing van de rijweg op het grondgebied van Holsbeek overweegt de gemeente Lubbeek eveneens om de rijweg in de Geestbeek te vernieuwen. De betonplaten in de Geestbeek liggen nog redelijk goed en vertonen geen grote stabiliteitsproblemen. Daarom wordt gedacht aan een “gewapende” overlaging met asfalt van de bestaande betonnen platen en niet aan de volledige vernieuwing van de rijweg, zoals op het grondgebied van Holsbeek.
Deze bijkomende werken kunnen als een duurzaam en grondig onderhoud van de rijweg beschouwd worden. De rijweg kan na deze werken, en mits het gebruikelijke onderhoud (bijvoorbeeld bestrijking na 7 jaar en een nieuwe toplaag na 12 jaar), heel lang meegaan. Het vernieuwen van de betonplaten kan voor een bedrag van meer dan 95 €/m² uitgevoerd worden en kan voor enkele betonplaten gebeuren. Het overlagen van de betonplaten met gewapende asfalt kan voor een bedrag van ongeveer 45 €/m² uitgevoerd worden. Dit dient wel ineens voor de hele straat te gebeuren. De jaarlijkse vernieuwing van enkele betonplaten kan op korte termijn een noodoplossing bieden, maar is op lange termijn geen goedkope oplossing. Bovendien zorgen bij het vernieuwen van enkele betonplaten de voegen en de differentiële zettingen tussen de nieuwe en de oude betonplaten voor een tijdelijk goed, maar niet langdurig resultaat.
De overlaging van de bestaande betonplaten omvat:
• stabiliseren door het kloppen van de bestaande betonplaten;
• affrezen van 4 cm van de bestaande betonnen platen;
• aanbrengen van stalen wapeningsnet met kleeflaag op de betonplaten
• aanbrengen van 2 lagen asfalt (4 cm + 3cm)
Verrekening 1 - Ten laste van de gemeente Lubbeek:
Bijwerken |
+ |
€ 306.900,97 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 306.900,97 |
Btw |
+ |
€ 64.449,20 |
TOTAAL |
= |
€ 371.350,17 |
Verantwoording van de eenheidsprijzen
Waar mogelijk worden voor de meerwerken prijzen uit de inschrijving gebruikt of prijzen die daarvan afgeleid zijn.
In vergelijking met andere aanbestedingsprijzen voor gelijkaardige werken kunnen wij afleiden dat deze prijzen normale prijzen en dus aanvaardbaar zijn.
Alle prijzen zijn berekend volgens de voorwaarden van het bestek en op datum aanbesteding. De herziening volgens het bestek is dus toe te passen op deze prijzen.
Verantwoording uitvoeringstermijn
Voor de uitvoering van de meerwerken zijn er 10 werkdagen nodig voor het deel op het grondgebied van Holsbeek en 20 werkdagen voor de overlaging van de Geestbeek ( gemeente Lubbeek). De uitvoeringstermijn wordt dan maximum met 30 werkdagen verlengd.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Lubbeek. Dit deel bedraagt 306.900,97 euro (excl. btw) of 371.350,17 euro (incl. 21% btw).
De aannemer vraagt daarom een termijnsverlenging van 30 werkdagen.
De aannemer verbindt zich ertoe om geen schadevergoeding te eisen omwille van deze termijnsverlenging.
De leidend ambtenaar de heer Massimo Orrico verleende gunstig advies.
De uitgave voor deze verrekening is niet voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op de code 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Deze verrekening was niet voorzien in de oorspronkelijke visumaanvraag. Er werd een bijkomend visum afgeleverd door de waarnemend financieel directeur op 3 oktober 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Het Decreet Lokaal Bestuur:
De Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 december 2019:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 september 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2023:
Het beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 oktober 2023:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 juli 2024:
De uitgave werd niet voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaar 2024:
Code |
2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.20 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
Vorderingsstaat 1 |
41.162,40 euro |
Raming uitgavekrediet |
2.128.754,20 euro |
Beschikbaar krediet |
1.426.254,20 euro |
De financieel directeur verleende een gunstig visum op 3 oktober 2023 voor een gemeentelijk aandeel van 675.949,66 euro (incl. btw).
De waarnemend financieel directeur verleende een gunstig visum op 3 oktober 2024 voor een bedrag van 371.350,17 euro (incl. btw)
Enig artikel. Verleent goedkeuring aan verrekening 1 van de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, voor de overlaging in asfalt van de Geestbeek, voor het totaal bedrag in meer van 306.900,97 euro (excl. btw) of 371.350,17 euro (incl. 21% btw) als volgt:
Eline Decuypere, Kaat Soeteweye en Kwinten Verlaeckt, respectievelijk voorzitter, ondervoorzitter en secretaris/penningmeester van Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden, hebben een officiële aanvraag tot de verwerving van een investeringssubsidie ingediend.
Het betreft een aanvraag voor het subsidiëren van de volgende werken:
- vervanging van de oorspronkelijke gasverwarmingsketel;
- huidige brandcentrale opnieuw in overeenstemming brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het nieuwe Vlaamse logiedecreet.
Het bedrag voor deze werken wordt geraamd op 7.274,62 euro (excl. BTW).
Voor de voorziene investering ten bedrage van 8.802,29 euro (incl. BTW) kan volgens Art. 6§2 van het "Reglement betreffende gewone onderhouds- en werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven", een toelage van maximum 7.922,07 euro verkregen worden.
Decreet Lokaal Bestuur.
Betoelagingsreglement gewone onderhouds- & werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 augustus 2003, gewijzigd door de beslissingen van de gemeenteraad van 26 mei 2010 en 29 augustus 2012.
Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991: controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en aangepast in de zitting van 24 april 1991.
Brandveiligheid: het is opportuun om het gebouw in overeenstemming te brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het vernieuwde Vlaams logiedecreet, aangezien er heel wat jongerenactiviteiten en groepsovernachtingen plaatsvinden. Concreet wil dit zeggen dat er op de huidige brandcentrale een doormeldingssysteem dient aangesloten te worden. Bij brand wordt dan een interne verantwoordelijke of een externe meldkamer verwittigd.
Gasverwarmingsketel: aangezien de bouwaanvraag dateert van mei 2002, is de huidige gasverwarmingsketel meer dan 20 jaar oud. Bij de periodieke controle werd vastgesteld dat het uitgestoten Co-gehalte te hoog was. Tevens zorgt het geïntegreerde voorraadvat voor warm water voor een erg hoge stookkost. Toekomstgericht wil men overgaan tot de aankoop van een combiwandketel met een doorstroomsysteem voor warm water. Dit wil zeggen dat er alleen verbruik is van warm water tijdens het gebruik van het lokaal.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
GBB/2025 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren - 0752-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6640000 - Toegestane investeringssubsidies |
Bedrag uitgave inclusief BTW | maximum 90% van 8.802,29 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Toelage aan Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Enig artikel. Een investeringstoelage ten bedrage van 7.922,07 euro te voorzien in het meerjarenplan 2025 voor Scouts & Gidsen St.-Kwinten Linden, Wolvendreef 3, 3210 Linden voor het uitvoeren van volgende werken:
- vervanging van de oorspronkelijke gasverwarmingsketel;
- huidige brandcentrale opnieuw in overeenstemming brengen met de brandveiligheidsvoorschriften van het nieuwe Vlaamse logiedecreet.
Total Energie werd aangesteld om binnen de provincie Vlaams-Brabant de plaatsing van laadpalen af te handelen.
Deze vraag kwam binnen via het "paal volgt wagen" systeem op vraag van burgers.
Voor deze laadpaal moet er nog een aanvullende reglement worden opgesteld.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
Op de twee parkeervlakken tegenover de laadpaal met georeferentie 50.88828, 4.75122 geldt het parkeren is toegelaten voor elektrische wagens.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
Onderbord elektrisch
Art. 2. Dit aanvullend reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
Art. 3. Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 4. Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2019 werd het rooilijnplan van het verbindingswegje Geestbosstraat - Staatsbaan definitief goedgekeurd.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 november 2020 werd - na een buurtbevraging - beslist om de trage verbindingsweg tussen Geestbosstraat en het centrum rond de kerk van Sint-Bernard de naam "Amigopad" te geven. Het schepencollege kreeg de opdracht om de nodige stappen te zetten om deze naam te officialiseren en om het nodige te doen om een bordje met de nieuwe naam te plaatsen aan de 2 uiteinden van het wegje.
Bij het geven van namen aan straten is het Decreet tot bescherming van openbare wegen en pleinen uit 1977, gewijzigd in 2002 van toepassing. Daarbij is sprake van acht stappen:
De stappen 1 tot en met 4 werden in 2020 reeds doorlopen. Stap 5 werd in augustus en september 2024 doorlopen.
De provincie Vlaams-Brabant deed in juli 2024 haar jaarlijkse oproep om deel te nemen aan de bebording trage wegen.
Daarnaast kreeg het schepencollege met de GR-beslissing van 24 november 2020 de opdracht om de bestaande trage wegen en doorsteekweggetjes in de gemeente Lubbeek te inventariseren en aan de gemeenteraad een voorstel te doen van naamgeving voor deze die nog geen naam dragen.
De gemeente neemt deel aan de jaarlijkse samenaankoop naambordjes voor trage wegen van de provincie Vlaams-Brabant. Hiervoor tegen 30 september 2024 een volledige aanvraagdossier te worden ingediend bij de provincie. De bebording van het 'Amigopad' werd hierbij opgenomen, op basis van de voorlopige goedkeuring van de gemeenteraad op 24/11/2020.
Decreet Lokaal Bestuur, artikels 40 en 56, die de bevoegdheden van respectievelijk de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen regelen
Decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd op 17/12/2002
Het besluit GR 26/11/2019 i.v.m. "Rooilijnplan en grondinnemingsplan verbindingswegje Geestbosstraat - Staatsbaan - definitieve goedkeuring"
Het besluit GR 24/11/2020 i.v.m. "Op vraag van Gilberte Muls namens Lubbeek Leeft, Groen en Open VLD: Voorstel om de nieuwe trage weg tussen de kerk van Sint-Bernard en Geestbosstraat 'Amigopad' te noemen"
Het besluit van CBS 19/08/2024 i.v.m. de organisatie van het openbaar onderzoek voor de straatnaam Amigopad.
Het openbaar onderzoek heeft gelopen van 28 augustus 2024 tot en met 27 september 2024 door middel van aanplakking van het bekendmakingsbericht op de voorgeschreven plaatsen, publicatie van het bericht van het onderzoek de commodo et incommodo, en van terinzagelegging van het bundel.
Overeenkomstig de voorschriften werd een individuele aangetekende brief bezorgd aan de rechtstreekse belanghebbenden.
Het openbaar onderzoek werd geopend en de sluiting ervan is vastgesteld op de hiervoor vermelde data en heeft werkelijk dertig dagen geduurd.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Na ondertekening van het PV van sluiting van het openbaar onderzoek kan de nieuwe straatnaam Amogipad definitief vastgesteld worden door de Gemeenteraad.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Vaststellende dat er tot op heden 0 bezwaarschriften en/of opmerkingen werden ingediend, hebben wij dit proces-verbaal gesloten en bevestigen wij dat voldaan werd aan de wettelijke voorschriften en vereisten van ruchtbaarheid.
Art. 2. Bijgevolg kan de straatnaam definitief vastgesteld worden door de Gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de geplande vergaderdata voor 2025.
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn dienen tenminste tien maal per jaar te vergaderen.Ons huishoudelijk reglement bepaalt bovendien dat telkens er een gemeenteraad plaatsvindt, er altijd een commissie beleidsdomeinen georganiseerd wordt. In de tabel in de bijlage vindt u daarom steeds ook de deadline voor het indienen van dossiers door de diensten.
Indien een vergadering niet kan doorgaan op de gewoonlijke datum en verplaatst naar de eerstvolgende mogelijke dag, werd deze vet gemarkeerd. De verklaring vindt u steeds in de uiterst rechtse kolom met nota's.
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 18
Huishoudelijk reglement gemeenteraad van januari 2021, art. 1, § 1 en 36
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de vergaderdata voor de raden en de commissies voor 2025.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de geplande vergaderdata voor de raden en commissies voor 2025.
Art. 2. Beslist om de zitting van de gemeenteraad van 23 december 2024 te annuleren.
Op 12 september 2024 ontving de gemeente een schrijven van Cipal dv met de uitnodiging voor de algemene vergadering op 7 november 2024. (bijlage)
Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze Vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de Vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de vergadering. Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de vergadering beantwoord worden.
De digitale zitting van deze vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de Vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering en de betrokken medewerkers zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.
Gelieve uiterlijk op 31 oktober 2024 uw aanwezigheid te bevestigen via het elektronische inschrijvingsformulier dat u op de webpagina van de Vergadering
https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-7-november-2024/ terug kan vinden.
Gelieve bij inschrijving een gsm-nummer en e-mailadres op te geven waarop wij u verder kunnen informeren over de digitale tool.
De Vergadering heeft de volgende agenda:
1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe gemeentewet
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om Tom De Winter-Pieters of zijn vervanger te mandateren voor de algemene vergadering van Cipal dv op 7 november 2024.
Artikel 1. Keurt de agenda van de gewone jaarlijkse algemene vergadering van Cipal dv op 7 november 2024 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Tom De Winter-Pieters, met plaatsvervanger Raf De Canck, om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Cipal dv.
Op 20 september 2024 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van IGS Hofheide met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 20 november 2024. (bijlage)
Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Agenda:
1. Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 27 juni 2024
2. Budget 2025 en meerjarenplanning
3. Varia
De nieuwe gemeentewet
Het decreet over het Lokaal Bestuur
Raadslid Pascale Alaerts werd aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de buitengewone vergadering van Hofheide op 30 januari 2019 en raadslid Rina Robben werd aangesteld als vervanger op 31 augustus 2021.
Artikel 1. Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide op 20 november 2024 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Pascale Alaerts met als plaatsvervanger Rina Robben om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan IGS Hofheide.
De gemeente Lubbeek is voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 25 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van PBE die op 25 november 2024 plaatsheeft in de “Feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek”.
De documentatiestukken betreffende de agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Riobra.
Agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
De nieuwe gemeentewet;
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra op 25 november 2024 goed te keuren.
Ellen Lammens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Raf De Canck als plaatsvervanger.
Artikel 1. zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Art. 2. De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Raf De Canck, wordt gemandateerd zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De uitnodiging van 20 september 2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 20 november 2024 met bijbehorende agenda en bijlagen. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Agenda:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 12/06/2024
3. Activiteitenplan 2025
4. Budgetten en werkingsbijdragen 2025
5. Opvraging gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2025 (statuten art. 15.2)- gemeentelijke bijdrage werkingskosten 2025 omzetten naar kapitaal (statuten art. 15.2)
6. Overboeken onbeschikbare reserves naar beschikbare reserves
7. Diversen
7.1. Bestuurswissel raad van bestuur Tienen
De nieuwe gemeentewet.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 20 december 2023.
De gemeenteraadsbeslissing van 31 augustus 2021 tot aanstelling van raadslid Lim Vervueren, als vaste vertegenwoordiger en schepen Hugo Simoens als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van EcoWerf.
Artikel 1. Mevrouw Lim Vervueren en de plaatsvervangende vertegenwoordiger, Hugo Simoens, worden gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 20 november 2024 goed te keuren.
Art. 2. Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar:
- de gemeentelijke afgevaardigde
- EcoWerf, t.a.v. Ann Verloo, managementassistent.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 25 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van PBE die op 28 november 2024 plaatsheeft in de "Feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek". (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
De documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van PBE.
Agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PBE op 28 november 2024 goed te keuren.
Ellen Lammens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Hugo Simoens als plaatsvervanger.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 28 november 2024:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente, Ellen Lammens met als plaatsvervanger Hugo Simoens, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De uitnodiging d.d. 4 oktober 2024 van Interleuven voor de bijzondere algemene vergadering op 11 december 2024. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 19 juni 2024
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2025
4. Begroting 2025
5. Diversen
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente/OCMW/politiezone bij Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet dat het artikel 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/OCMW/politiezones rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden/OCMW-raden/politieraden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Martine Dierickx werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Tom De Winter-Pieters als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 11 december 2024 goed.
Art. 2. Mandateert Martine Dierickx met als plaatsvervanger Tom De Winter-Pieters om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Interleuven.
De gemeenteraad keurde in augustus 2017 het gemeentelijk reglement voor openbaarheid van bestuur goed.
Op 7 december 2018 werd het Vlaamse bestuursdecreet goedgekeurd, waardoor het gemeentelijk reglement voor openbaarheid van bestuur zonder voorwerp geworden is.
Decreet Lokaal Bestuur;
Bestuursdecreet hoofdstuk 3, artikel II over de toegang tot bestuursdocumenten, algemene bepalingen
Het besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur.
Op de website van de gemeente worden de principes van actieve en passieve openbaarheid van bestuur verduidelijkt.
Daarbij staat een link naar de procedure, die het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur d.d. 30 augustus 2017 beschrijft.
In december 2018 werd de procedure echter vanuit Vlaanderen vastgelegd, waardoor de vastgelegde termijnen van behandeling werden opgetrokken.
De Vlaamse overheid schrijft de regelgeving van openbaarheid van bestuur voor, beslist over de te volgen procedure en de mogelijkheden om beroep in te stellen bij een weigering of gedeeltelijke weigering van een verzoek tot openbaarmaking.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De beslissing van de gemeenteraad van 30 augustus 2017 over het gemeentelijk reglement openbaarheid van bestuur op te heffen.
Art. 2. De Vlaamse regelgeving en procedure over openbaarheid van bestuur op de website van de gemeente bekend te maken.
De voorzitter sluit de zitting op 29/10/2024 om 20:48.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter