De voorzitter opent de zitting op 29/06/2021 om 20:32.
Agendapunt 15 'Deelname openbare houtverkoop' wordt van de dagorde gehaald.
De notulen van de gemeenteraad op 25 mei 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 25 mei 2021 goed.
Op 25 mei 2021 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven met de uitnodiging voor de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV op 30 juni 2021.
Gelet op de uitzonderlijke crisis waarin wij verkeren en gezien de vereffenaars van Gemeentelijke Holding NV niet kunnen garanderen dat de geldende maatregelen ter bestrijding van de Covid-19 pandemie zouden kunnen worden nageleefd tijdens een fysieke vergadering, zien de vereffenaars zich genoodzaakt de algemene vergadering op elektronische wijze te laten plaatsvinden, overeenkomstig artikel 7: 13 7 Wetboek Vennootschappen en Verenigingen. De algemene vergadering zal dus niet fysiek plaatsvinden maar uitsluitend via videoconferentie.
Raf De Canck werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019. Gemeentelijke Holding NV vraagt aan de burgemeester en de algemeen directeur het volmachtformulier in de bijlage te ondertekenen, om zo Raf De Canck te machtigen de agendapunten van de algemene vergadering goed te keuren.
De nieuwe gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Raf De Canck werd tijdens de gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 aangeduid als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Paul Duerinckx als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Agenda:
l. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2020
2. Bespreking door de vereffenaars van de jaarrekening over het boekjaar 2020
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2020 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten.
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2020
5. Vraagstelling
Artikel 1. De heer Raf De Canck wordt gemandateerd de agendapunten van de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV d.d. 30 juni 2021 goed te keuren.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Gemeentelijke Holding NV.
De gemeente Lubbeek ontving een schrijven met de uitnodiging voor de (buitengewone) algemene vergadering van De Watergroep op 11 juni 2021. Er wordt dit jaar gekozen voor een digitale vergadering. De agendapunten van de algemene vergadering dienen goedgekeurd te worden op de eerstvolgende gemeenteraad. Aangezien de datum van de vergadering voor deze zitting van de raad valt, wordt deze uitnodiging voorgelegd aan het college ter goedkeuring en nadien ter bekrachtiging geagendeerd op de gemeenteraad van 29 juni 2021.
De nieuwe gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur
Jolien Vissers werd aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergadering.
Agenda statutaire algemene vergadering:
1. Jaarverslag 2020 van de raad van bestuur
2. Verslag van het college van commissarissen over de jaarrekening 2020
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2020
4. Kwijting aan de bestuurders
5. Kwijting aan de commissaris
Buitengewone algemene vergadering
Statutenwijziging
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agendapunten van de (buitengewone) algemene vergadering van De Watergroep op 11 juni 2021 goed.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan De Watergroep Vlaams-Brabant.
Op 8 juni 2021 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven met de uitnodiging voor de algemene vergadering van Bosgroep Vlaams-Brabant op 19 juni 2021. Naar aanleiding van het COVID-19 virus zal de vergadering digitaal doorgaan. De agendapunten van de algemene vergadering dienen goedgekeurd te worden op de eerstvolgende gemeenteraad. Aangezien de datum van de vergadering voor deze zitting van de raad valt, wordt deze uitnodiging voorgelegd aan het college ter goedkeuring en nadien ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad van 29 juni 2021.
De nieuwe gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur
Tania Roskams werd tijdens de gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
Agenda:
1. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering van 2020
2. Goedkeuring rekeningen 2020
3. Financiële situatie 2020-2021
Begroting van 2021
4. Kwijting aan de raad van bestuur
S. Ontslagen en benoemingen van bestuurders
6. Fusie met Bosgroep Zuid-West-Brabant, evolutie Bosgroep Dijle-Geteland
7. Statutenwijziging
• Wijziging van de maatschappelijke zetel
• Aanpassingen ten gevolge van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie
• Aanpassingen ten gevolge van de nieuwe vzw-wetgeving
8. Voorstel van erelidmaatschap
9. Overzicht van activiteiten 2020-2021
10. Vragen en suggesties (vooraf te bezorgen)
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Bosgroep Vlaams-Brabant op 19 juni 2021 goed.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Bosgroep Vlaams-Brabant.
Op 27 mei 2021 ontving de gemeente een brief van CREADIV betreffende de beslissing van de Raad van Bestuur van CREADIV om toe te treden tot de vennootschap SUNFIN bv.
Decreet Lokaal Bestuur
De Raad van Bestuur van CREADIV besliste recent om toe te treden tot de vennootschap SUNFIN bv. CREADIV heeft 1/3de van het kapitaal onderschreven in deze vennootschap en is naast de zusterholding EFIN bv en de privépartner ENBRO nv een evenwaardige aandeelhouder van de dochtervennootschap SUNFIN bv.
SUNFIN bv heeft als doel om de aangesloten gemeenten te ondersteunen bij het plaatsen van zonnepanelen op gebouwen en terreinen eigendom van de gemeente. Dankzij haar aandeelhouderschap bij CREADIV, kan de gemeente gebruik kan maken van de ‘in-house’-regeling en wordt de gemeente ontzorgd van tijdrovende
procedures o.a. voor het houden van een formele aanbesteding.
Dhr. Patrick Vangeel wil graag dit initiatief in de komende maanden voorstellen aan een delegatie van de gemeente (bevoegde schepenen, directeur, duurzaamheidsambtenaar, verantwoordelijke gebouwen,…).
Aangezien SUNFIN bv, met de financiële support van CREADIV nv, bereid is om te investeren in zonnepanelen op gemeentegebouwen, dient de gemeente hiervoor geen investeringsuitgave te voorzien op haar gemeentebegroting. Meer nog, de gemeente realiseert jaarlijks een energiebesparing doordat de prijs die SUNFIN
aanrekent voor de geproduceerde kWh met de zonnepanelen, gevoelig lager ligt dan de huidige prijs die de gemeente betaalt aan haar energieleverancier.
In dit model kent de gemeente een onvergolden recht van opstal toe aan CREADIV/SUNFIN voor een periode van 20 jaar. Na het verstrijken van deze periode wordt de gemeente gratis eigenaar van de geïnstalleerde zonnepanelen, die nog vlot enkele jaren groene stroom kunnen produceren.
De gemeente realiseert door de samenwerking met CREADIV en SUNFIN haar klimaatdoelstellingen en geeft concrete invulling aan haar engagement genomen bij het ondertekenen van het Burgermeesterconvenant. Het voorstel van SUNFIN voorziet immers ook in de mogelijkheid van burgerparticipatie voor de inwoners van uw
gemeente, éénmaal de geïnstalleerde zonnepanelen met reële volumes en positieve cijfers bewezen hebben rendabel te zijn.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de brief d.d. 27 mei 2021 van CREADIV.
Op 4 juni 2021 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2020 van het bestuur van de eredienst Sint-Kwinten Linden, met een exploitatieoverschot van 1.304,44 EUR en een investeringsoverschot van 114.900,00 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2020 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Kwinten Linden wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 1.683,82 EUR
Exploitatie-uitgaven: 23.655,26 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: -21.971,44 EUR
Overschot/tekort 2019: 491,61 EUR
Exploitatietoelage: 22.784,27 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 1.304,44 EUR
Investeringsontvangsten: 0,00 EUR
Investeringsuitgaven: 0,00 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: 0,00 EUR
Overschot/tekort 2019: 114.900,00 EUR
Overschot/tekort investeringen: 114.900,00 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Kwinten Linden, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 4 juni 2021 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2020 van het bestuur van de eredienst Sint-Bernardus Lubbeek, met een exploitatieoverschot van 78.146,57 EUR en een investeringstekort van 68.044,70 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2020 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Lubbeek wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 17.343,01 EUR
Exploitatie-uitgaven: 11.355,04 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: 5.987,97 EUR
Overschot/tekort 2019: 72.158,60 EUR
Exploitatietoelage: 0,00 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 78.146,57 EUR
Investeringsontvangsten: 0,00 EUR
Investeringsuitgaven: 12.500,00 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: -12.500,00 EUR
Overschot/tekort 2019: -55.544,70 EUR
Overschot/tekort investeringen: -68.044,70 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Bernardus Lubbeek, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 4 juni 2021 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2020 van het bestuur van de eredienst Sint-Martinus Lubbeek, met een exploitatieoverschot van 145.594,64 EUR en een investeringsoverschot van 334.006,53 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2020 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 4.306,00 EUR
Exploitatie-uitgaven: 45.057,92 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: -40.751,92 EUR
Overschot/tekort 2019: 178.443,79 EUR
Exploitatietoelage: 7.902,77 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 145.594,64 EUR
Investeringsontvangsten: 1.022.745,47 EUR
Investeringsuitgaven: 818.464,77 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: 204.280,70 EUR
Overschot/tekort 2019: 129.725,83 EUR
Overschot/tekort investeringen: 334.006,53 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 4 juni 2021 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2020 van het bestuur van de eredienst Sint-Jan-Baptist Binkom, met een exploitatieoverschot van 72.303,07 EUR en een investeringsoverschot van 26.986,09 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2020 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Jan-Baptist Binkom wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 18.114,85 EUR
Exploitatie-uitgaven: 25.837,64 EUR
Overboekingen: 0,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: -7.722,79 EUR
Overschot/tekort 2019: 71.839,49 EUR
Exploitatietoelage: 8.186,37 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 72.303,07 EUR
Investeringsontvangsten: 22.326.85 EUR
Investeringsuitgaven: 20.340,76
Overboekingen: 0,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: 1.986,09 EUR
Overschot/tekort 2019: 25.000,00 EUR
Overschot/tekort investeringen: 26.986,09 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Jan-Baptist Binkom, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 4 juni 2021 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de jaarrekening 2020 van het bestuur van de eredienst Sint-Pieter Pellenberg, met een exploitatieoverschot van 3.866,56 EUR en een investeringsoverschot van 3.481,91 EUR, ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Uit het bewijsstuk van de kastoestand op 31 december 2020 en de bijgevoegde afdrukken van de rekeninguittreksels kan opgemaakt worden dat het resultaat van de jaarrekening correct is.
Artikel 1. De jaarrekening 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Pellenberg wordt gunstig geadviseerd met volgende kerncijfers:
Exploitatie-ontvangsten: 48.216,02 EUR
Exploitatie-uitgaven: 42.157,46 EUR
Overboekingen: -7.213,00 EUR
Exploitatie eigen financieel boekjaar: -1.154,44 EUR
Overschot/tekort 2019: 5.021,00 EUR
Exploitatietoelage: 0,00 EUR
Overschot/tekort exploitatie: 3.866,56 EUR
Investeringsontvangsten: 86.408,07 EUR
Investeringsuitgaven: 88.225,06 EUR
Overboekingen: 7.213,00 EUR
Investeringen eigen financieel boekjaar: 5.396,01 EUR
Overschot/tekort 2019: -1.914,10 EUR
Overschot/tekort investeringen: 3.481,91 EUR
Art. 2. Kennis te geven van dit besluit aan de penningmeester van de kerkfabriek Sint-Pieter Pellenberg, het centraal kerkbestuur Lubbeek, het Aartsbisdom Mechelen-Brussel en de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 4 juni 2021 werd door het centraal kerkbestuur Lubbeek de coördinatie jaarrekening 2020 ingediend.
Decreet Lokaal Bestuur
Eredienstendecreet van 7 mei 2004, artikel 54 en 55
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 39 tot en met 43
Ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, artikel 1 tot en met 12
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de door het centraal kerkbestuur Lubbeek ingediende coördinatie jaarrekening 2020.
De jaarrekening vormt het sluitstuk van de jaarlijkse cyclus, waarbij gerapporteerd wordt over de inhoudelijke realisaties, de financiële gevolgen van het gevoerde beleid op budgettair en algemeen boekhoudkundig vlak en de totale financiële toestand van de gemeente en het OCMW. De verschillende deelrapporten zoals voorgeschreven in de BBC-regelgeving maken samen de jaarrekening uit.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Zodra het bestuur het ontwerp van de jaarrekening aan de raadsleden bezorgt, stelt het hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking. Deze documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening.
Vanaf het meerjarenplan 2020-2025 maken de gemeente en haar OCMW geïntegreerde beleidsrapporten. In die context heeft het geen zin om nog een gemeentelijke bijdrage aan het OCMW te berekenen en te tonen in de beleidsrapporten. Beide besturen moeten het eens zijn over de te bereiken doelstellingen en de financiële haalbaarheid van hun gezamenlijk beleid. Conform artikel 274 van het decreet over het lokaal bestuur dient de gemeente er echter wel voor te zorgen dat het OCMW steeds zijn financiële verplichtingen kan nakomen. De regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure vast om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst vast te stellen. Er werden tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald. Dit houdt in dat het bedrag dat in de beslissing over de jaarrekening is opgenomen het voorstel van het uitvoerend orgaan is. Indien de raden hierover dus geen afzonderlijk besluit nemen, is die beslissing impliciet vervat in de beslissing over de vaststelling van de jaarrekening waarin de tussenkomst in kwestie verwerkt is. Er wordt voorgesteld om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst vast te stellen op het bedrag gelijk aan het verschil tussen het totaal van de opbrengsten en het totaal van de kosten van het boekjaar van het OCMW. Deze boeking is aangewezen om te vermijden dat het OCMW op termijn een negatief netto-actief zou krijgen. Dit is alzo verwerkt in de jaarrekening 2020. Deze berekeningswijze zullen wij ook voor de komende jaren hanteren.
Het totaal van de opbrengsten voor het OCMW bedraagt voor boekjaar 2020 2.630.474,64 EUR
Het totaal van de kosten voor het OCMW bedraagt voor het boekjaar 2020 3.955.037,89 EUR
Het verschil tussen het totaal van de opbrengsten en het totaal van de kosten voor het OCMW bedraagt voor het boekjaar 2020 -1.324.563,25 EUR, zijnde een tekort.
Dit tekort wordt aangezuiverd door de gemeentelijke tussenkomst. Deze tussenkomst van de gemeente in het OCMW is enkel zichtbaar in de mutatiestaat van het netto-actief (schema T5: de toelichting bij de balans).
De gemeente en haar OCMW vormen samen één rapporteringsentiteit en maken een geïntegreerde jaarrekening. Juridisch blijven het echter twee afzonderlijke entiteiten. Daarom stemmen de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Slechts in een aantal onderdelen van de jaarrekening komen de cijfers van de gemeente en het OCMW apart tot uiting: schema J3 (realisatie van de kredieten) en het schema T5 (de toelichting bij de balans - deel nettoactief). In de bewoordingen van artikel 249 §3 van het decreet lokaal over het lokaal bestuur wordt expliciet gesproken over het 'deel van het OCMW' en 'het deel van de gemeente'. Dit is vooral om duidelijk te maken dat de raad voor maatschappelijk welzijn eigenlijk geen uitspraak kan doen (of afzonderlijk kan stemmen) over elementen in de beleidsrapporten die exclusief tot de bevoegdheid van de gemeente behoren zoals bijvoorbeeld belastingen. De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn over het OCMW heeft dus enkel betrekking op de transacties van het OCMW die impliciet in de geïntegreerde jaarrekening zijn opgenomen. Hetzelfde geldt over de beslissing van de gemeenteraad over het deel van de gemeente. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast. Dat is nodig omdat de gemeente er nog steeds voor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan voldoen. In theorie zou de gemeenteraad het deel van het OCMW niet kunnen goedkeuren als ze van oordeel is dat de financiële belangen van de gemeente worden geschaad.
De jaarrekening 2020 voor gemeente en OCMW wordt afgesloten met volgende resultaten:
- balanstotaal: 81.855.921 EUR
- overschot van het boekjaar: 1.695.065 EUR
- beschikbaar budgettair resultaat: 14.281.183 EUR
- autofinancieringsmarge: 2.652.897 EUR
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 171, 176, 249, 250, 251, 252, 260, 261, 262 en 274.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, en de latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2020 gemeente en OCMW voor het deel gemeente vast. De staat van opbrengsten en kosten 2020 voor de gemeente heeft een overschot van 3.019.627,83 EUR, waarvan 1.324.563,25 EUR verwerkt wordt als de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW en 1.695.064,58 EUR verwerkt wordt als het over te dragen overschot van het boekjaar.
Art. 2. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2020 gemeente en OCMW zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed. De staat van opbrengsten en kosten 2020 voor het OCMW heeft een tekort van 1.324.563,25 EUR, wat verwerkt wordt als een tussenkomst van de gemeente in het tekort van het boekjaar van het OCMW.
Art. 3. De gemeenteraad stelt de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en OCMW definitief vast.
Art. 4. Het raadsbesluit zal conform de betreffende toezichtregeling aan de toezichthoudende overheid worden toegezonden.
Art. 5. De documenten van de jaarrekening 2020 gemeente en OCMW zullen via het digitaal loket aan de toezichthoudende overheid gerapporteerd worden.
Art. 6. De jaarrekening 2020 wordt binnen de 10 dagen na de vaststelling gepubliceerd op de website met de publicatiedatum.
Investeren in extra bomen en bossen is een beleidsprioriteit van alle overheden.
De gemeenteraad besliste in juni 2020 tot de aanleg van een geboortebos. In afwachting van een geschikt terrein om een geboortebos aan te leggen in Lubbeek, werd tijdens de administratieve voorbereiding van een geboortebos, ook een alternatieve piste verkend:
Het gemeentebestuur wenst de inwoners aan te moedigen om zelf ook bomen te planten in de eigen tuin. Als stimulans kan het bestuur geboortebomen schenken aan kinderen die geboren worden in gezinnen die in Lubbeek wonen. Er wordt voorgesteld deze actie jaarlijks te herhalen, telkens voor het voorafgaande geboortejaar, vanaf 2021 (voor het geboortejaar 2020). Deze bomen kunnen door de ouders besteld worden bij de milieudienst tot 15 september 2021. De milieudienst doet een verzamelde bestelling via de samenaankoop van de 'Behaag je tuin' campagne van het Regionaal Landschap Noord Hageland (RLNH) waar onze gemeente elk najaar aan deelneemt. Deze actie loopt dit jaar voor Vlaams-Brabant van 1 september 2021 tot 15 oktober 2021.
De ouders zullen een brief ontvangen met daarin een selectie van bomen waaruit zij kunnen kiezen.
Deze boom moet worden aangeplant in de tuin van de ouders, bij broer of zus, bij de oma en opa, bij vrienden, bij buren… maar steeds op het grondgebied van de gemeente Lubbeek. Aangeschreven ouders die helemaal geen geschikt privéterrein ter beschikking hebben, krijgen de mogelijkheid om hun kind op een wachtlijst te zetten voor een geboorteboom in het toekomstig geboortebos.
Het is de bedoeling om alle gezinnen in Lubbeek aan te schrijven bij wie er tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020 een baby is geboren, op voorwaarde dat het gezin al sinds de geboorte van het kind in Lubbeek woont. Aangezien de dienst burgerzaken toestemming nodig heeft van het college van burgemeester en schepenen om identiteitsgegevens door te geven aan de milieudienst, hebben we op dit ogenblik geen idee van het aantal kinderen dat geboren werd in 2020 en dus ook niet over het aantal te financieren bomen.
Er wordt voorgesteld om deze actie vanaf 2021 jaarlijks te herhalen. Van zodra er een terrein ter beschikking is om een geboortebos aan te leggen, kunnen ouders de keuze gelaten worden waar ze de geboorteboom willen aanplanten: ofwel op privéterrein (eigen tuin, tuin van de buren, familieleden,vrienden,...) ofwel in het geboortebos.
Er wordt voorgesteld dat ouders,die een geboorteboom willen planten voor een kind dat geboren werd vóór 1 januari 2020, kunnen aangemoedigd worden om voor dat kind zelf een aankoop te verrichten door zelf rechtstreeks een bestelling te plaatsen tussen 1 september 2021 en 15 oktober 2021 bij het Regionaal Landschap Noord Hageland (RLNH) in het kader van de jaarlijkse actie van RLNH 'Behaag je tuin'.
VOORSTEL VAN BRIEF AAN DE OUDERS VAN KINDEREN GEBOREN IN 2020
Beste ouder,
Het leven van een nieuwgeborene wordt doorheen de geschiedenis vaak in verband gebracht met het planten van een jonge boom. Zoals de meiboom nog vaak wordt aangeplant, als symbool voor de nieuwe lente, is het niet vreemd om ook de geboorteboom-traditie terug in te voeren in Lubbeek.
Daarom schenkt de gemeente Lubbeek uw kind een geboorteboom.
Het is de bedoeling dat de boom geplant wordt in de eigen private tuin.
Beschikt u niet over een tuin of heeft u onvoldoende ruimte voor het aanplanten van de boom, dan kan u de boom in onderling akkoord ook aanplanten bij een buur, een vriend, broer of zus, bij oma en opa,…zolang hij maar kan groeien op het grondgebied van Lubbeek.
De streekeigen bomen worden door de gemeente aangekocht via de samenaankoop, georganiseerd door de vijf Regionale Landschappen van Vlaams-Brabant.
De gemeente Lubbeek biedt u graag een gratis hoogstamloofboom aan. U heeft de keuze uit het volgende inheems plantgoed (steunpaal en boomband worden niet meegeleverd):
Heeft u interesse om deze speciale geboorteboom een bijzondere plek te geven in uw tuin, dan mag u ten laatste op 15 september 2021 uw keuze doorgeven aan de milieudienst van Lubbeek via mail op milieudienst@lubbeek.be. Uw bestelde boom haalt u af in de gemeentelijke loods, Bollenberg 86, op zaterdag 4 december 2021 tussen 9u-12u. Details in verband met de ophaling worden later nog gecommuniceerd.
Het totale keuzeaanbod aan plantgoed van deze samenaankoop vindt u terug op www.behaagjetuin.be.
Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraadsbeslissing van 30 juni 2020:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 mei 2021:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021:
Raadslid Liesbeth Smeyers dient volgende amendementen in namens Groen, OpenVLD en Lubbeek Leeft:
1. Aanvulling bij de Brief aan de ouders
door Groen, Lubbeek Leeft en Open VLD
“Beschikt u niet over een tuin of heeft u onvoldoende ruimte voor het aanplanten van de boom, dan kan u de boom in onderling akkoord ook aanplanten bij een buur, een vriend, broer of zus, bij oma en opa,…zolang hij maar kan groeien op het grondgebied van Lubbeek.”
Wensen we aan te vullen met:
“U kan er ook voor kiezen om uw kind bij de milieudienst op een wachtlijst te laten zetten voor een geboorteboom in het toekomstig geboortebos.”
2. Amendement bij de Brief aan de ouders
door Groen, Lubbeek Leeft en Open VLD
“De gemeente Lubbeek biedt u graag een gratis hoogstamloofboom aan”.
Wensen we aan te vullen met : “of hoogstamfruitboom”
“U heeft de keuze uit het volgende inheems plantgoed (steunpaal en boomband worden niet meegeleverd):
De uitgave moet voorzien worden in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2021 en volgende jaren.
Artikel.1. Gaat akkoord om één gratis geboorteboom aan te bieden aan de ouder(s) van elk kind, geboren tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020, op voorwaarde dat het betreffende gezin sinds de geboorte van het kind gedomicilieerd is in Lubbeek.
Art.2. Gaat ermee akkoord dat de boom op het grondgebied van Lubbeek aangeplant moet worden: in de tuin van de ouders, familieleden, vrienden, buren,...
Art.3. Gaat ermee akkoord dat de ouder(s) van een kind, geboren tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020, die gedomicilieerd zijn in Lubbeek sinds de geboorte van het kind, en niet over voldoende groene private ruimte beschikken om een geboorteboom aan te planten, ervoor kunnen kiezen om hun kind op de wachtlijst te zetten voor een geboorteboom in het toekomstig geboortebos van de gemeente.
Art.4. Gaat ermee akkoord dat ouders, gedomicilieerd in Lubbeek, die een geboorteboom willen planten voor een kind dat geboren werd vóór 1 januari 2020, kunnen aangemoedigd worden hiervoor zelf een aankoop te verrichten door rechtstreeks een bestelling te plaatsen tussen 1 september 2021 en 15 oktober 2021 bij het Regionaal Landschap Noord Hageland (RLNH) in het kader van de jaarlijkse actie van RLNH 'Behaag je tuin'.
Art.5. Belast de milieudienst van de gemeente met de administratieve en praktische uitvoering van deze beslissing.
Art.6. Gaat ermee akkoord om de dienst burgerzaken opdracht te geven om een lijst ter beschikking te stellen van de milieudienst met daarop de gegevens van alle kinderen, gedomicilieerd te Lubbeek en geboren op het grondgebied van Lubbeek tussen 1 januari 2020 en 31 december 2020. Deze lijst moet de volgende gegevens bevatten: naam, voornaam, adres en geboortedatum van het kind.
Art.7. Gaat ermee akkoord dat deze actie jaarlijks herhaald zal worden.
Art.8. Gaat ermee akkoord dat hiervoor de nodige kredieten worden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 voor alle budgetjaren vanaf 2021.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Liften voetbalkantines VK Linden en SMS Lubbeek” werd gegund aan Interleuven (Leuven).
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.115 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 62.000,00 euro (excl. btw) of 75.020,00 euro (incl. 21% btw).
Omdat deze actie nominatief opgenomen werd in de meerjarenplanning 2020-2025 onder budgetjaar 2021 diende deze opdracht en dat de procedure niet goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 maart 2021 besliste om de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en dat dit nogmaals beslist werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 mei 2021.
Er wordt kennis gegeven dat de procedure werd opgestart.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 maart 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 maart 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 juni 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 november 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2020:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021:
Het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 mei 2021:
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2021:
code |
2021/2.4.1.01/0742-02/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-004 |
Omschrijving |
Modernisering toegankelijkheid voor publiek |
Actie |
2.4.0.1.01 |
Beleidsitem |
0472 |
Algemene rekening |
2200000 |
Investeringsenveloppe |
IP004 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
1.420.851,00 € |
Beschikbaar krediet |
1.404.753,00 € |
Voorziene raming/kostprijs/… |
75.020,00 € |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
/ |
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
/ |
|
|
Visum
Een visum wordt aangevraagd vooraleer de opdracht gegund wordt.
Artikel 1. Trekt de beslissing van de gemeenteraad van 30 maart 2021, waarbij beslist werd om
Art. 2. Neemt kennis van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 maart 2021 en van 17 mei 2021 waarbij beslist werd om de procedure te gunnen bij wijze van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. Neemt kennis van het feit dat de procedure opgestart werd en lopende is.
In bijlage vindt u zowel het inschrijvingsformulier voor deelname en overeenkomst financiële opvolging van Natuurinvest (voorheen Inverde) en ANB voor de houtverkoop. Gelieve ons de nodige formulieren ondertekend terug te bezorgen op dit e-mail adres vóór 24/06/2021.
De brief van 26 mei 2021 van ir.Frank Saey, Regiobeheerder Vlaanderen, ANB:
Betreft: openbare houtverkoop 21 oktober 2021 Oud-Heverlee
Ook dit jaar organiseert het Agentschap voor Natuur en Bos een houtverkoop waaraan u als openbaar bestuur kan deelnemen. De openbare houtverkoop dit jaar zal doorgaan op 21 oktober 2021 te Oud-Heverlee. Er wordt hout verkocht voor de regio’s Brabantse Wouden en Demerland & Zuiderkempen. Volgende loten worden voor uw bestuur aangeboden:
Nieuw sinds enkele jaren is dat Natuurinvest, partner van ANB die de financiële opvolging verzorgt, deze dienstverlening uitbreidt naar de openbare besturen die dat wensen. U heeft als openbaar bestuur volgende opties:
Gelieve uw keuze, vergezeld van de nodige ondertekende documenten (zie bijlage*), voor 24-06-2021 door te geven per e-mail: luc.vanmessom@vlaanderen.be. Voor meer inlichtingen kan u steeds bij mij of mijn medewerkers terecht. De boswachter van dit gebied is Wim Van Roey, e-mail: willem.vanroey@vlaanderen.be – gsm: 0479 67 95 29.
*Documenten in bijlage aan de brief:
Folder over de samenwerking tussen ANB en Natuurinvest (voorheen Inverde) voor de openbare houtverkopen, met informatie over het verloop en de afhandeling van de houtverkoop, in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet van 1 maart 2013 houdende diverse bepalingen inzake landbouw, leefmilieu en natuur en ruimtelijke ordening.
Het bosdecreet.
Het besluit van 17 mei 2019 van de Vlaamse Regering houdende de werkwijze en de voorwaarden inzake de verkoop en exploitatie van hout en andere bosproducten uit openbare bossen.
De beslissing van 26 november 2019 van de gemeenteraad:
Geen financiële gevolgen.
Voor haar dienstverlening rekent Natuurinvest 3% kosten aan. Deze worden berekend op het door de koper geboden bedrag exclusief BTW. Deze kosten worden door Natuurinvest ingehouden van het door de koper betaalde bedrag. (Meerjarige overeenkomst 'Dienstverlening Natuurinvest' -Art.4. Tarieven)
Artikel.1. Gaat akkoord om deel te nemen aan de openbare houtverkoop op 21 oktober 2021, georganiseerd door het Agentschap Natuur en Bos (ANB), Prosperdreef 1, 3054 Vaalbeek én om gebruik te maken van het dienstverleningspakket van Natuurinvest (incl. facturatie).
Art.2. Keurt goed dat burgemeester Theo Francken en algemeen directeur Klaas Gutschoven onderstaande documenten ondertekenen:
Art.3. Gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
De mail van 29 mei 2020 van Raf Oosters, Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, Diestsepoort 6 bus 81, 3000 Leuven aan Hilde Schotsmans, Gebiedsverantwoordelijke Team Saneringsinfrastructuur Oost, Afdeling Ecologisch Toezicht, Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM):
Indien we binnen een aantal jaren de weg heraanleggen met fietspaden tussen het gouden kruispunt te Tielt-Winge en Binkom (centrum Binkom niet mee inbegrepen), en ook een stukje (+/- 300m) nà het centrum van Binkom, zal vermoedelijk ook wat riolering moeten aangelegd worden - momenteel geen riolering - wie wordt dan de partij die de rioleringswerken dient aan te leggen ? aquafin? fluvius ? --> ik zou de medefinancier voor riolering best al in onze databank in kaart brengen, vandaar mijn vraag.
Belangrijk:
De mail van 29 mei 2020 van Hilde Schotsmans, Gebiedsverantwoordelijke Team Saneringsinfrastructuur Oost, Afdeling Ecologisch Toezicht, Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM), Diestsepoort 6 bus 73, 3000 Leuven(VMM) aan Erwin Van Den Dries, (VMM):
Had jij hierover al niet het een en ander laten weten aan awv?
De mail van 29 mei 2020 van Erwin Van Den Dries, Gebiedsverantwoordelijke Team Saneringsinfrastructuur Oost, Afdeling Ecologisch Toezicht, Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) Diestsepoort 6 bus 73, 3000 Leuven:
@Raf Oosters (Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant)
Denk wel dat Fluvius hier ook riolering gelijktijdig wenst aan te leggen. De aanleg van deze riolering wordt voor een gedeelte aangelegd door aqf en Fluvius. Hoe in de toekomst de gecombineerde met AWV worden gefinancierd is bij ons nog niet uitgeklaard. Denk dat Chris Fransis de intentie heeft om nog een overleg moment in te plannen om de verschillende gecombineerde dossiers te bespreken (AWV/rioolbeheerder/VMM).
@Wuyts Lieve (Fluvius)
Wij hebben dit in het verleden al eens besproken , zie documenten in bijlage.
De mail van 2 juni 2020 van Lieve Wuyts, Netbeheer Riolering, FLuvius aan Peter Janssens, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Fluvius, Oude Baan 148, 3210 Lubbeek:
Zie mail van VMM betreffende projecten langs de N223 tussen Tielt-Winge en Binkom centrum. De studieopdracht van AWV is lopende, riolering is hierin niet opgenomen. Kan jij AWV laten weten of wij al dan niet zullen meegaan voor de riolering? Ik stel voor dat we de nodige fiches al voorbereiden om in te dienen in Awis? Het gaat om: zie ook word-doc. In bijlage
Graag bevestiging alvorens we overgaan tot opmaak van de fiches?
De mail van 9 juni 2020 van Peter Janssens, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Fluvius aan Raf Oosters, Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant:
Wat is de timing voor jullie project van de N223? Wij zijn voorbereidingen aan het doen om bij VMM fiches in te dienen voor aanvraag subsidies riolering binnen het tracé van jullie project N223. In bijlage kun je de situering zien in fluo geel van onze delen welke we gaan aanvragen. Het lijkt me dan ook logisch dat als VMM onze aanvragen goedkeurt we dit samen gelijktijdig uitvoeren.
De mail van 9 juni 2020 van Raf Oosters, Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant aan Peter Janssens, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Fluvius:
Dit stuk zit inderdaad in de zone van de werken. Inderdaad best samen uitvoeren. Qua timing, wil ik niet pessimistisch klinken, maar het openbaar domein is hier onvoldoende breed en er zullen bijgevolg heel wat onteigeningen gebeuren langs beide kanten van de huidige wegenis. (Huidige fase van startnota spreekt van vrijliggende fietspaden langs beide zijden van de weg - die ruimte is er niet.) Daarom staat bij ons momenteel het project ingepland als te worden aanbesteed in 2025, dit is officieus gezien een goedgekeurd GIP zo ver niet reikt bij ons. Uitvoeringsdoel is dus richting 2025-2026.
Ik veronderstel dat jullie je eigen studie maken en dat we beide dossiers vervolgens in aanbestedingsfase samenvoegen ?
De mail van 6 juli 2020 van Lieve Wuyts, Netbeheer Riolering, FLuvius aan Raf Oosters, Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant:
Wij zijn momenteel bezig met de voorbereiding voor de GIP-aanvragen op jullie tracé van de werken N223 deel grondgebied Tielt-Winge en deel grondgebied Lubbeek. Zou het mogelijk zijn om jullie ontwerpplannen te mogen ontvangen om ons ontwerp voor de GIP-aanvraag hierop af te stemmen? Welke werken gaan jullie uitvoeren, blijven de huidige grachten behouden, wat met RWA-afvoer langs de gewestweg, …
Alvast bedankt om deze te mogen ontvangen.
De mail van 2 oktober 2020 van Raf Oosters, Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant:
Wij hebben nog geen afgewerkte plannen. De studie is nog lopende. U kan wel Pol Kinnart contacteren van studiebureau Antea voor de laatste plannen. In elk geval zullen zij u verder betrekken bij deze studie. Het laatste document is de startnota in bijlage.
De mail van 2 oktober 2020 van Pol Kinnart voor studiebureau Antea Group:
Karel heeft me net gecontacteerd. Ik heb de tekenaar gevraagd om Karel de laatste versie van de plannen van het fietspad over te maken.
De mail van 25 januari 2021 van Hilde Schotsmans, VMM aan Peter Janssens en Lieve Wuyts, Fluvius:
Ik verneem dat er in Glabbeek intenties zijn voor de aanleg van een fietspad in de Butschovestraat. Hebben jullie weet dat dit fietspad enkel te Glabbeek is of wordt dit doorgetrokken tot aan de Tiensesteenweg langs de Helstraat te Lubbeek? Hebben jullie nog iets vernomen van AWV over deze gewestweg? Ging daar geen studie worden opgestart? Als er fietspaden komen dient dat de riolering mee? Er is een bovengemeentelijk deel in het GUP voorzien, maar die aansluitende gemeentelijke clusters zie ik op korte termijn niet in orde komen…
De mail van 26 januari 2021 van Peter Janssens, Netuitbating – Studies en aanleg riolering, Fluvius aan de gemeente Lubbeek:
Zie vragen Hilde hieronder over fietspad. Het gaat over het nog op te dragen Aquafin project 22417 op het kaartje in de jpg.
@ Hilde Schotsmans: Betreffende AWV heb ik laatste mails bijgevoegd ivm GIP deel.
De mail van 4 februari 2021 van Hilde Schotsmans, VMM, aan de gemeente Lubbeek:
In bijlage treft u een nota met een ruimere toelichting van mijn vraag. Ik werk momenteel steeds van thuis uit maar u kan me bereiken op onderstaand GSM nummer bij verdere vragen.
Mogelijke scenario’s Butschovestraat (Glabbeek) Helstraat (Lubbeek), voorgesteld door Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM), Diestsepoort 6 bus 73, 3000 Leuven:
Situering van het bovengemeentelijk project.
In het gebiedsdekkend uitvoeringsplan is er een bovengemeentelijk project opgenomen om het zuidelijk deel van Binkom aan te sluiten op de RWZI Vissenaken. Het bovengemeentelijk project start te Glabbeek in de Butschovestraat op de kruising met de Doemstraat en volgt vervolgens de Butschovestraat tot aan de grens met Lubbeek (= GUP-24137-501). In Lubbeek wijzigt dit in de Helstraat ( GUP-24066-603) en dit vertakt naar de 2 overnamepunten (roze ruitjes op onderstaande kaart)
Tracé = geel = bovengemeentelijk aandeel = uitvoering en onderhoud ten laste van Aquafin
De overnamepunten bepalen de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke opdracht. Volgens de geldende richtlijnen dient er voor de opwaartse straten van een overnamepunt een gemeentelijk engagement voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel ingediend te zijn bij VMM, voordat het bovengemeentelijk project kan worden opgedragen aan Aquafin ter uitvoering.
Vanuit de gemeente Glabbeek is er initiatief om langs de Butschovestraat een fietspad te voorzien. Hierbij is het dan ook aangewezen om gelijktijdig een gescheiden aan te leggen.
Dit is de aanleiding waarom ik gevraagd heb of er een gelijkaardig initiatief lopende is te Lubbeek in de Helstraat.
Momenteel kan ik het volledige bovengemeentelijk project niet opdragen. Volgens de informatie waarover ik beschik is voor het deel in de Tiensesteenweg ( gewestweg AWV) nog geen concrete timing naar uitvoering door AWV beschikbaar. Bijgevolg heeft het weinig zin om dit al op te dragen aan Aquafin.
Er is wel een mogelijkheid om met een deel van het project verder te werken, onafhankelijk van AWV en het project in verschillende fasen op te dragen.
Rekening houdend met het deel van de Butschovestraat dat eerst naar uitvoering dient te gaan omwille van de fietspaden, zijn er ook nog 2 scenario’s voor Lubbeek mogelijk.
Overzicht van de mogelijke scenario’s:
Scenario 1: enkel Butschovestraat te Glabbeek
->Ecologisch is dit weinig rendementsvol, enkel de woningen langs deze straat worden via een gescheiden riolering aangesloten naar de zuiveringsinstallatie te Vissenaken
Scenario 2: Butschovestraat + Langendriesweg tot aan de Bloemstraat
->Het oorspronkelijke tracé dus splitsen in een 1ste en 2de fase, het deel om de Bloemstraat aan te sluiten is dan de 1ste fase. Hierbij komt dan wel nog de voorwaarde dat er opwaarts het overnamepunt, zijnde in de Bloemstraat en Sint-Rochusstraat, een subsidieaanvraag door Fluvius ingediend wordt voor de aanleg van een gescheiden riolering in deze straten.
->Is dit voor de gemeente Lubbeek haalbaar?
Scenario 3: Butschovestraat + Langensdriesweg + Helstraat
Idem als scenario 2 met toevoeging van de Helstraat indien hier ook fietspaden komen gelijktijdig met Glabbeek.
Besluit:
VMM heeft de voorkeur voor scenario 2 of 3 omdat dit een essentiële bijdrage levert aan de verbetering van de waterkwaliteit van de Broekbeek.
Vragen voor de gemeente Lubbeek:
1) Wordt er een fietspad voorzien in de Helstraat?
2) Indien niet, is er een engagement vanuit de gemeente mogelijk om voor de woningen in de Bloemstraat en de Sint-Rochusstraat een gescheiden rioleringsstelsel te voorzien?
(Bijhorende kaarten in de tekst in bijlage)
Verslag van Bruno Van Horenbeek, diensthoofd GIM : Projectvoorstel Lubbeek Glabbeek VBR Helstraat – Butschovenstraat
Tijdens het overleg d.d. 25 mei 2021 werd het Projectvoorstel Lubbeek Glabbeek VBR Helstraat – Butschovenstraat besproken.
Aanwezig:
Mailverkeer:
In het gebiedsdekkend uitvoeringsplan is er een bovengemeentelijk project opgenomen om het zuidelijk deel van Binkom aan te sluiten op de RWZI- Vissenaken.
Het bovengemeentelijk project start te Glabbeek in de Butschovenstraat op de kruising met de Doemstraat en volgt vervolgens de Butschovenstraat tot aan de grens met Lubbeek (= GUP-24137-501)
In Lubbeek wijzigt dit in de Helstraat (GUP-24066-603) en dit vertakt naar de 2 overnamepunten.
Scenario 1: enkel Butschovenstraat te Glabbeek
Scenario2: Butschovenstraat + Langendriesweg tot aan de Bloemstraat (waarop het fluviusproject Bloemstraat en Sint Rochusstraat kan aansluiten)
Scenario 3: Butschovenstraat + Langendriesweg + Helstraat
VMM heeft de voorkeur voor scenario 2 of 3 omdat dit een essentiële bijdrage levert aan de verbetering van de waterkwaliteit van de Broekbeek ( de Broekbeek welke ter hoogte van de Helstraat voor wateroverlast bij zware regenval zorgt in verschillende woningen in deze omgeving)
Op het grondgebied van de gemeente Glabbeek in de Butschovenstraat wordt langs weerszijden een fietspad voorzien met een breedte van 1,70 m.
Voorstel:
Decreet Lokaal Bestuur.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 31 mei 2021:
- om te kiezen voor de uitvoering van scenario 3 uit het voorstel van de Vlaamse Milieu Maatschappij, Diestsepoort 6 bus 73, 3000 Leuven, met de aanleg van een fietspad langs weerzijden van de Helstraat (deel uitmakend van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk).
- dat GUP – 24066-603, wordt aangelegd in N223 waarvoor door AWV een studie werd opgestart.
- om aan Fluvius te vragen een voorstel op te maken voor de aansluiting van de Bloemstraat en Sint Rochusstraat op het bovengemeentelijke aandeel noordwaarts (GUP-24066-606) via de Langendriesweg tot aan de Bloemstraat net ten zuiden van huisnummer 45.
De uitgave zal, bij een herziening, worden opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025.
Artikel.1. Gaat ermee akkoord:
Art.2. Gaat ermee akkoord dat, bij een volgende herziening van het meerjarenplan 2020-2025, de nodige kredieten worden voorzien voor de uitvoering van dit project.
Er werd met Fluvius een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor het uitvoeren van riolerings- en wegenwerken in de Waaibergweg en Molendries (Lubbeek).
In het kader van deze opdracht werd een bestek "2DWA-leiding in de Waaibergweg/Molendries" opgesteld door de ontwerper, Sweco Belgium NV (Brussel).
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.132.470,01 euro (excl. btw) of 1.370.288,71 euro (incl. btw).
Het aandeel van de gemeente Lubbeek bedraagt 249.174,99 euro (excl. btw) of 301.501,74 euro (incl. btw).
Het aandeel van Fluvius wordt opgesplitst in een subsidieerbaar aandeel en een niet-subsidieerbaar aandeel. Het sudsidieerbaar aandeel bedraagt 698.018,38 euro (excl. btw) of 844.602,24 euro (incl. btw). Het niet-subsidieerbaar aandeel bedraagt 185.276,64 euro (excl. btw) of 224.184,73 euro (incl. btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De ontwerper zal de publicatie doen. Alle documenten kunnen gratis gedownload worden via de website van E-Notification.
De offertes dienen enkel via e-Tendering te worden ingediend. Er worden geen analoge/papieren offertes aanvaard.
Een proces-verbaal van opening zal na opening via E-tendering ter beschikking gesteld worden van de inschrijvers. Er is geen openbare zitting.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 november 2018:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 februari 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 juni 2020:
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar
code |
2021/1.1.2.08/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen - Activa in aanbouw |
Actie |
1.1.2.08 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240007 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
68.000,00 € |
Beschikbaar krediet |
55.484,97 € |
Voorziene raming/kostprijs/… |
301.501,74 € |
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Visum
Een visum wordt aangevraagd vooraleer de gunning gebeurd.
Artikel 1. Keurt het bestek "2DWA-leiding in de Waaibergweg/Molendries", de bijhorende raming en de aanbestedingsbundel, opgesteld door studiebureau Sweco Belgium NV (Brussel) goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1.132.470,01 euro (excl.btw) of 1.370.288,71 euro (incl.21% btw), waarvan het gemeentelijk aandeel 249.174,99 euro (excl. btw) of 301.501,74 euro (incl. btw) bedraagt. Het aandeel van Fluvius bedraagt 185.276,64 euro (excl. btw) of 224.184,73 euro (incl. btw) wat het niet-subsidieerbare deel betreft. Het subsidieerbare aandeel van Fluvius bedraagt 698.018,38 euro (excl. btw) of 844.602,24 euro (incl. btw).
Art. 2. Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplan 2020-2025, onder code 2021/1.1.2.08/0200-01/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Art. 4. Verhoogt het voorziene budget bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 met 250.000,00 euro.
Gemeenten die van Wonen-Vlaanderen nog subsidies willen ontvangen voor lokaal woonbeleid worden onder andere verzocht om de lokale huurmarkt in kaart te brengen. De provincie Vlaams-Brabant wil de gemeenten hierbij ondersteunen.
Een belangrijke bron voor gegevens over de woningmarkt is de kadasterdatabank. Door deze te koppelen aan het rijksregister kan onder andere bepaald worden of een woning door de eigenaar bewoond wordt. De steunpunten Data & Analyse van de vijf Vlaamse provincies hebben gezamenlijk deze koppeling en een eerste verwerking van de data laten uitvoeren. Zo wordt het mogelijk om voor elke gemeente eenzelfde set van gegevens, volgens eenzelfde verwerkingsmethode ter beschikking te stellen.
Op basis van deze gegevens kan aan elke gemeente een lijst worden bezorgd met voor elk bewoond en verhuurd pand, de gegevens van de eigenaar (naam, adres, eigenaarstype) en de woning (KI, bouwjaar, oppervlakte, aard, wooneenheden). Om deze gegevens te kunnen ontvangen, moet de gemeente in orde zijn met de machtigingen voor gebruik van kadastergegevens en rijksregistergegevens die via de VVSG kunnen worden aangevraagd. De gemeente Lubbeek is in orde met deze machtigingen.
Verder moet er met de provincie een verwerkingsovereenkomst worden afgesloten, waarbij de gemeente optreedt als opdrachtgever en de provincie als verwerker.
Van zodra deze aangevuld en ondertekend is, kunnen de gegevens op een versleutelde manier worden overgemaakt.
Uit de gekoppelde gegevens zullen de steunpunten Data & Analyse verder nog een aantal anonieme data afleiden, die voor iedereen beschikbaar worden gesteld via de databank www.provincies. incijfers.be. Het gaat dan om informatie over de woningen ( bouwjaar, KI, aard...), de bewoning (eigenaar/huurder) en de bewoners ( leeftijd, gezinstype).
Verordening 5EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoongsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot de intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbeschrming).
Besluit van de Vlaamse regering over het lokaal woonbeleid van 16 november 2018.
Besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2016 houdende subsidiëring van intergemeentelijk projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.
De lijsten van de verhuurde eigendommen van 2018 -2019 -2020 werden reeds bezorgd door de provincie. Van de DPO's van de provincie en van enkele gemeentebesturen, waren er echter bemerkingen bij de verwerkingsovereenkomst en de gevolgde werkwijze.
Als gevolg daarvan heeft de provincie besloten de overeenkomst aan te passen. De grootste aanpassing is dat er nu een 'algemene overeenkomst 'afgesloten wordt, waarvan de verwerkingsovereenkomst een bijlage is.
Geen financiële weerslag
Artikel 1. De samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Lubbeek in verband met het lokaal woonbeleid en de private huurmarkt goed te keuren.
Art. 2. De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad te machtigen om deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Door Dieter Schrevens, secretar¡s van vzw Jeugdwerking St-Martinus Lubbeek, Binkomstraat 12, 3210 Lubbeek, werd in het kader van het plaatsen van een HVAC installatie voor de bovenvermelde jeugdvereniging het eindfactuur ingediend ten bedrage van 2.500,50 euro vanwege Air Systems, Moederhoefstraat 242 bus 5, 2547 Lint.
Het betreft een factuur aangaande 10% van het totale factuurbedrag, dat dient betaald te worden bij oplevering van het ventilatiesysteem.
In zitting van de gemeenteraad van 29 december 2020 werd een bedrag van 22.504,53 euro goedgekeurd betreffende het toekennen van een investeringstoelage aan Jeugdwerking St.-Martinus Lubbeek, Binkomstraat 12, 3210 Lubbeek voor het plaatsen van een HVAC installatie (Heating, Ventilation en AirConditioning). Het toegekende bedrag werd in zitting van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2021 en 15 maart 2021 bereikt door respectievelijk 7.501,52 en 15.003,02 euro uit te keren.
Bij de opmaak van het budget 2021 werd het ter beschikking gestelde bedrag van 22.504,53 euro afgerond naar 25.000,00 euro. Dat wil zeggen dat er nog 2.495,46 euro beschikbaar is op de algemene rekening. Door dit restbedrag door de gemeenteraad te laten goedkeuren als bijkomend budget voor dit project, kan ook de laatste schijf gesubsidieerd worden door de gemeente.
Decreet Lokaal Bestuur.
De nieuwe gemeentewet.
Betoelagingsreglement gewone onderhouds- & werkingskosten en investeringen aangaande plaatselijke jeugdwerkinitiatieven, goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 augustus 2003, gewijzigd door de beslissingen van de gemeenteraad van 26 mei 2010 en 29 augustus 2012.
Beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991: controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en aangepast in de zitting van24 april 1991.
Schepencollegebeslissing van 9 november 2020 betreffende het ontvankelijk verklaren van het dossier aangaande het toekennen van een investeringstoelage aan Jeugdwerking St.-Martinus Lubbeek, Binkomstraat 12, 3210 Lubbeek voor het plaatsen van een HVAC installatie (Heating, Ventilation en AirConditioning).
Gemeenteraadsbeslissing van 29 december 2020 betreffende het toekennen van een investeringstoelage aan Jeugdwerking St.-Martinus Lubbeek, Binkomstraat 12, 3210 Lubbeek voor het plaatsen van een HVAC installatie (Heating, Ventilation en AirConditioning).
De nodige kredieten zijn aanwezig in het gemeentelijke budget 2021.
Tijdens de coronaperiode hebben de jeugdbewegingen geen activiteiten kunnen organiseren om hun financiële reserves aan te vullen. Het betalen van deze factuur zou dan ook een welkome financiële tegemoetkoming zijn.
De uitgaven werden reeds voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
GBB/2021 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | Infrastructuur en faciliteiten ten behoeve van kinderen en jongeren - 0752-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6640000 - Toegestane investeringssubsidies |
Bedrag uitgave inclusief BTW | 2.500,50 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Air Systems, Moederhoefstraat 242 bus 5, 2547 Lint |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Voorzien krediet | 25.000,00 euro |
Beschikbaar krediet | 2.495,46 euro |
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De restsubsidie ten bedrage van 2.495,46 euro voor het plaatsen van een HVAC installatie (Heating, Ventilation en AirConditioning) toe te kennen aan vzw Jeugdwerking St-Martinus Lubbeek, Binkomstraat 12, 3210 Lubbeek.
Artikel 4.3.1 §2, 2° VCRO bepaalt: “De overeenstemming met een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld met inachtneming van volgende beginselen: het vergunningverlenende bestuursorgaan houdt bij de beoordeling van het aangevraagde rekening met de in de omgeving bestaande toestand, doch het kan ook beleidsmatig gewenste ontwikkelingen met betrekking tot de aandachtspunten, vermeld in 1°, in rekening brengen.”
- Gemeentelijke BGO's maken aanspraak om meegenomen te worden bij vergunningsaanvragen in beroep indien aan alle 6 voorwaarden voldaan is:
- De BGO's moeten kenbaar gemaakt worden aan de gemeentelijke bevolking. Dit kan onder meer via de gemeentelijke website en het gemeenteblad.
- Respect voor beginselen van behoorlijk bestuur, een BGO kan niet in strijd gaan met een geldend RUP/beleidsplan.
- Motivering van concreto: voor een BGO geldt het vertrouwelijkheidsbeginsel. Indien een vergunningsaanvrager voldoet aan alle regelgeving opgesteld in het BGO, mag de vergunningsaanvraag niet zomaar geweigerd worden (of mits sterke motivering).
- Een BGO moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
- Initiatief tot het juridisch verankeren: een BGO moet gezien worden als een voorloper/tussenstap van een juridisch verankerd plan (bv RUP; een stedenbouwkundige verordening).
- Procedure kennisgeving deputatie: Overgangsbepaling voor reeds bestaande BGO's. Kennisname van de plannen van BGO's wanneer aan de vijf voorgaande voorwaarden voldaan is. Dit kan uiterlijk tot 07/01/2022.
- Belangrijke kanttekening horende bij bovenstaande voorwaarden is dat er maximaal een termijn van één jaar mag zitten tussen de goedkeuring door de gemeenteraad en de eerste stappen (of het initiatief) tot het juridisch verankeren van de BGO.
- Aangezien de beeldkwaliteitsplannen van Linden en Pellenberg werden goedgekeurd door de gemeenteraad respectievelijk in 2015 en 2018, kan er niet meer aan deze voorwaarden voldaan worden.
- Een mogelijke oplossing is dat de reeds bestaande beeldkwaliteitsplannen herbekrachtigd worden door de gemeenteraad. Op deze manier kan alsnog aan alle voorwaarden voldaan worden.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met alle voorwaarden horende bij de rondzendbrief van de provincie Vlaams-Brabant inzake Beleidsmatig Gewenste Ontwikkelingen (BGO).
Art. 2. De gemeenteraad gaat akkoord met het herbekrachtigen van de goedkeuring van de beeldkwaliteitsplannen van Linden en Pellenberg.
Deze rapportage over organisatiebeheersing heeft betrekking op de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 mei 2021. Zoals opgenomen werd in het kader voor organisatiebeheersing zal het lokaal bestuur van Lubbeek ieder jaar in februari rapporteren over organisatiebeheersing. Aangezien het kader werd goedgekeurd in maart 2021 zal dit jaar uitzonderlijk gerapporteerd worden in juni.
Kader organisatiebeheersing
In 2020 voerde audit Vlaanderen een audit geldmiddelen uit in ons lokaal bestuur. De aanbevelingen m.b.t. organisatiebeheersing waren dat we ons kader m.b.t. organisatiebeheersing verder moesten concretiseren (linken aan een timing en een plan van aanpak) en dat we duidelijk moesten aangeven op welke manier we jaarlijks zullen rapporteren aan het college, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Om dit te realiseren organiseerden we een werksessie met het MAT op 16 december 2020. Om ook de input van het college van burgemeester en schepenen mee te nemen, organiseerden we een inspiratiesessie over organisatiebeheersing op 22 februari 2021. Op basis van de input uit deze sessies en op basis van het voortraject (train-de-trainersopleiding + beschrijven van vier subsidieprocessen: sport, jeugd, cultuur en kleine landschapselementen) kozen we het LoKoMoTIEFF-model en de iGEN-methode als kader voor organisatiebeheersing. Dit werd goedgekeurd door het managementteam op 25 februari 2021 en door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau op 1 maart 2021. Op de commissie beleidsdomeinen van 16 maart gaf de beleidsmedewerker organisatieontwikkeling een toelichting over het kader van organisatiebeheersing en hoe we hier concreet mee aan de slag zullen gaan. Op 30 maart 2021 keurden de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het nieuwe kader voor organisatiebeheersing goed.
In het LoKoMoTIEFF-model speelt procesmanagement een cruciale rol. Dit model ziet processen als de motor van de organisatie.
In een lokaal bestuur onderscheiden we drie soorten processen:
Realisaties
In 2020 hebben we een train-de-trainersopleiding georganiseerd om de organisatie te leren wat procesmanagement is en om een kennisoverdracht te realiseren van de externe expert naar interne opleiders (consolidatie kennis = lange termijnbesparing op consultancykosten). Medewerkers uit verschillende diensten namen deel aan deze opleiding. Vervolgens startten we met het beschrijven van vier subsidieprocessen (sport, jeugd, cultuur en kleine landschapselementen). Op basis van dit proeftraject (train-de-trainersopleiding + vier subsidieprocessen) hebben we het plan van aanpak met een gekoppelde timing, opgemaakt voor 2021 en 2022. Hierbij hadden we aandacht voor de drie procescategorieën.
Onder ieder van deze categorieën realiseerden we de volgende zaken in de periode waarop de rapportage betrekking heeft:
1. Sturende processen
Op dit ogenblik zijn de sturende generieke processen nog niet beschreven in iGEN. Aangezien dit zeer belangrijke processen zijn voor de organisatie hebben we de flow (met timing) m.b.t. de aanpassing van het meerjarenplan en de jaarrekening zelf uitgetekend om de verplichte rapportages in goede banen te leiden. Van zodra de generieke sturende processen beschikbaar zijn in iGEN, voegen we deze toe.
De uitgetekende flow werd toegepast bij de opvolgingsrapportering die in september 2020 werd voorgelegd aan de raden, alsook bij de aanpassing van het meerjarenplan die in december 2020 werd goedgekeurd door de raden en bij de jaarrekening 2020.
2. Kernprocessen
In het proeftraject m.b.t. procesmanagement beschreven we vier subsidieprocessen (sport, jeugd, cultuur en kleine landschapselementen). Tijdens deze sessies werden optimalisatievoorstellen gedaan, waarvan de volgende reeds gerealiseerd werden:
- De financiële dienst geeft feedback na uitbetaling van de subsidie. Zo kunnen de desbetreffende diensten doorgeven aan de verenigingen, wanneer ze het bedrag op hun rekening mogen verwachten.
- De financiële dienst vraagt niet langer financiële bewijsstukken op, maar enkel de noodzakelijke documenten voor de uitbetaling. De diensten zijn zelf verantwoordelijk voor de controle. Het vier ogen principe dat in theorie bestond, maar in de praktijk niet toegepast werd, wordt nu daadwerkelijk gerealiseerd (diensthoofd + administratief medewerker).
- De archivaris verschafte duidelijkheid met betrekking tot het archiveren van de subsidiedossiers.
3. Ondersteunende processen
Ook met betrekking tot de ondersteunende processen hebben we een aantal belangrijke stappen gezet. Allereerst stelde de beleidsmedewerker organisatieontwikkeling een kader voor interne kredietverschuivingen op. Dit om soepeler te kunnen schuiven met kredieten, indien er zich bepaalde tekorten stellen. Daarnaast willen we zo meer duidelijkheid creëren naar de medewerkers toe en hen stimuleren om zelf oplossingen te zoeken indien de voorziene kredieten ontoereikend zijn.
Eén van de aanbevelingen uit het eindrapport m.b.t. de audit geldmiddelen vermeldt dat het kasbeheer in het dienstencentrum verder verbeterd moet worden. Het dienstencentrum startte inmiddels met een geïntegreerd kassasysteem. Om dit te monitoren startte de dienst beleidscoördinatie een traject op in april 2021. Verder werd ook het aankoopproces en het voorraadbeheer onder de loep genomen.
Naast het inzetten op procesmanagement en de evolutie naar een procesgestuurde organisatie (reguliere werking) willen we deze legislatuur ook verschillende projecten realiseren (Bollenberg-Lubbeekstraat, kunstgrasvelden, school Pellenberg, etc.). Om de realisatiegraad te verbeteren, heeft de dienst beleidscoördinatie de methodologie van de projectstructuur geüpdatet (nieuwe flow, update projectfiche, status- en eindrapport).
Vooruitblik (2021)
Om efficiënter en digitaler te werken startte de financiële dienst een traject m.b.t. E-facturatie op. De bedoeling hiervan is om binnenkomende facturen digitaal te verwerken, zodat drukkosten vermeden kunnen worden. Verder betekent dit ook een besparing in werktijd. De bedoeling is om de E-facturatie eerst uit te rollen binnen de financiële dienst en vervolgens naar de rest van de organisatie.
Ook zullen we het facturatieproces van de thuisdiensten beschrijven en optimaliseren, net zoals het proces ‘uitvoeren van belastingreglementen’.
Een ander belangrijk proces dat tegelijkertijd ondersteunend en overkoepelend is, is het permanente streven naar een organisatie die het beste uit de medewerkers haalt. In het verleden bleken welzijn op het werk, leiderschap, eigenaarschap, samenwerking en interne communicatie belangrijke werkpunten. Lubbeek GO werd opgestart om de organisatie te transformeren naar een meer eigentijdse werkomgeving. Lubbeek GO kwam door de corona epidemie tijdelijk tot stilstand maar vond een doorstart in 2020. In 2021 zullen de eerste concrete initiatieven rond leiderschap, eigenaarschap en samenwerking uitgerold worden.
Tot slot zullen verschillende HR-processen dit jaar beschreven worden, afhankelijk van de start van het nieuwe afdelingshoofd bestuurs- en organisatieondersteuning. Dit omvat het onthaalproces en de processen m.b.t. werven en selecteren.
Decreet Lokaal Bestuur artikel 219.
Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Het college gaf een positief advies over de rapportage met betrekking tot organisatiebeheersing op 7 juni 2021.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage over organisatiebeheersing, zoals beschreven in de feiten en context.
Op dit ogenblik is er geen huurovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en Lizards Lubbeek - Leuven vzw voor wat betreft het gebruik van de beachterrreinen. Er is ook geen overeenkomst of reglement voor het gebruik van particulieren of Lubbeekse verenigingen (o.a. scouts). Er is zijn enkel mondelinge afspraken met de Lizards.
Huidige principe van werken:
De samenwerking verloopt al jaren goed. Er zijn in het verleden gesprekken geweest om een overeenkomst op te stellen, maar door omstandigheden zijn deze nooit gefinaliseerd.
Enige tijd geleden zijn de Lizards gestart met het gebruik aan derden aan te rekenen. Zij vragen nu een vergoeding van 10 euro voor het gebruik van een terrein per 2 uur (standaardreserveringstijd). Zij zijn hiermee gestart omdat alle andere beachterreinen in Vlaanderen (de regio) dit ook doen. Door het gratis aanbieden zou het gebruik (en bijgevolg slijtage van zand en netten) aanzienlijk toenemen, want dan zouden vele niet-Lubbeekse particulieren of verenigingen ( en bv ook profspelers) regelmatig komen beachen.
De nood aan een formalisering van de samenwerking dringt zich dus wel op. Tom Harding, Sara Adriaenssens, Geert Bovyn en 2 veantwoordelijken van de Lizards (Jannes De Backer en Johan Neven) hebben hiervoor 2 x online afgesproken.
Aan de hand hiervan is er een ontwerp van huurovereenkomst voor de beachterreinen opgesteld.
Er wordt voorgesteld om een maandelijkse vergoeding te vragen voor het gebruik van de terreinen en de beachhut op basis van het aantal m² sportoppervlakte (conform de overeenkomsten met de voetbalclubs). De rechten en plichten van zowel de huurder als verhuurder zijn duidelijk vastgelegd in de overeenkomst en het principe van onderverhuur aan derden wordt ook geformaliseerd.
Er wordt voorgesteld om een apart tarief te voorzien voor de Lubbekenaren of Lubbeekse verenigingen en om een klein percentage van onderverhuur te laten terugvloeien naar de gemeente.
Het tarief 10 euro/2uur dat de Lizards momenteel vragen is een marktconform tarief. In de overeenkomst wordt voorgesteld om dit zo te behouden en te verdubbelen voor niet-Lubbekenaren.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2021 i.v.m. het ontwerp huurovereenkomst beachterreinen Lizards - Lubbeek - Leuven vzw
Jaarlijkse huurprijs 357,44 euro
Maandelijkse huurprijs 29,78 euro
Artikel 1. Het ontwerp van huurovereenkomst voor de gemeentelijke beachterreinen gelegen Gellenberg 18A, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds en de VZW Lizards, waarvan de zetel gevestigd is te 3210 Lubbeek, Staatsbaan 52 anderzijds, goed te keuren.
Art.2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de huurovereenkomst te ondertekenen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 voorziet in een integratie van gemeente en OCMW met behoud van rechtspersonen. Naar aanleiding van deze bepaling is de rechtspositieregeling in 2018 aangepast, met name om te komen tot een gezamenlijke rechtspositieregeling voor gemeente en OCMW. De nieuwe regeling is goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 mei 2018, en door de OCMW-raad op 21 juni 2018.
Deze wijzigingen dienen goedgekeurd te worden zodat de rechtspositieregeling in overeenstemming is met het decreet lokaal bestuur en alle aanvullende bepalingen.
Elke aanwerving gaat gepaard met een open, externe bekendmaking. De bekendmaking van de vacature is een wervende activiteit waarbij het eerste contact met potentiële kandidaten gelegd wordt. Het verslag aan de Vlaamse Regering verduidelijkt bij artikel 14 van het BVR rechtspositieregeling gemeente- en provinciepersoneel van 7 december 2007 de regels met betrekking tot bekendmaking en informatie. Niets belet dat personen die na een spontane sollicitatie opgenomen werden in een sollicitantenbestand, geïnformeerd worden over vacatures. Uitsluitend die kandidaten informeren over vacatures komt echter niet tegemoet aan het respect voor het gelijkheidsbeginsel.
Voor bepaalde aanwervingen bieden artikel 25, 26 en 27 van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 een grondslag voor de vaststelling van een specifieke aanwervingsprocedure in contractuele betrekkingen (vervangingen, betrekkingen in tewerkstellingsmaatregelen, aanstellingen voor de duur van één of twee jaar). Dat verschil in procedure kan ook tot uiting komen in een andere werkwijze bij de bekendmaking van vacatures. Er wordt aan de raad gevraagd om goedkeuring te verlenen aan een aanpassing van de rechtspositieregeling om voor contractuele betrekkingen van bepaalde duur een specifieke aanwervingsprocedure te voorzien die erin bestaat dat beroep gedaan wordt op het intern sollicitantenbestand. Dringende vervangingen of knelpuntberoepen kunnen op die manier vlotter ingevuld worden om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.
Meer bepaald wordt aan de raad gevraagd om de volgende wijzigingen aan artikel 32 en 33 van de rechtspositieregeling goed te keuren:
Artikel 32
Voor de aanwerving en selectie in:
1. contractuele betrekkingen die ingesteld worden ter uitvoering van werkgelegenheidsmaatregelen van de hogere overheden
2. tijdelijke vervanging van afwezige personeelsleden
3. contractuele betrekkingen, al dan niet in een tewerkstellingsmaatregel van de hogere overheid, waarvan de tewerkstellingsduur maximum 2 jaar bedraagt
gelden de bepalingen van artikel 33.
Artikel 33
Paragraaf 1
De aanstellende overheid kan aan volgende personeelscategorieën een overeenkomst zoals bedoeld in artikel 32 aanbieden:
- personeelsleden aangesteld in statutair of contractueel dienstverband die op het moment van de aanstelling niet voltijds tewerkgesteld zijn, op voorwaarde dat hun totale tewerkstelling bij het bestuur niet meer dan 38 uur bedraagt en dat de taakinhoud en het profiel van beide functies overeenstemmen;
- personeelsleden wiens overeenkomst op korte termijn afloopt of recent afgelopen is, op voorwaarde dat de taakinhoud en het profiel van beide functies overeenstemmen;
- stagiairs die het afgelopen jaar werkzaam zijn geweest binnen het bestuur.
Paragraaf 2
Indien paragraaf 1 niet van toepassing is, en er een lopende wervingsreserve voor de functie bestaat, put de aanstellende overheid uit deze wervingsreserve.
De kandidaten worden voor de aanstelling geraadpleegd volgens de principes van artikel 17 en tegen de voorwaarde dat ze op korte termijn beschikbaar zijn.
Paragraaf 3
Indien er geen wervingsreserve bestaat, geldt de volgende procedure:
- De aanstellende overheid doet een oproep tot kandidaten voor de vacatures voor die betrekkingen op minstens één van de volgende manieren :
o via contact met of raadpleging van een bestand van werkzoekenden van de VDAB of andere organisaties voor de begeleiding van werkzoekenden;
o via bekendmaking zoals voorzien in artikel 9 van deze rechtspositieregeling. In dit geval bevat het vacaturebericht de algemene en specifieke voorwaarden en het functieprofiel, en dienen de kandidaturen ingediend te worden binnen de door de aanstellende overheid bepaalde termijn;
o via raadpleging van het vrijwillig sollicitantenbestand.
- De aanstellende overheid nodigt de kandidaten uit die in aanmerking komen voor deelname aan de selectieprocedure;
- De selectie toetst de bekwaamheid van de kandidaten voor de functie. Ze wordt uitgevoerd door een selectiecommissie, die samengesteld is conform artikel 14 §1 van deze rechtspositieregeling, met uitzondering van 2 en 3.
- De selectie bestaat uit:
o een proef (interview of test) die de motivatie, de belangstelling en de inzetbaarheid bij de overheid van de kandidaten peilt;
o eventueel, een gevalstudie of competentieproef zoals gedefinieerd in artikel 18 van deze rechtspositieregeling;
o eventueel, een proef die de technische vaardigheden en de communicatievaardigheden toetst op het niveau van de functie.
- Na de selectie leveren de geschikt bevonden kandidaten de bewijsstukken dat ze voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden en zo nodig, aan de specifieke voorwaarden.
De aanstellende overheid kiest een kandidaat uit de geschikt bevonden kandidaten die de gevraagde bewijsstukken bezorgd hebben, en dit volgens de principes van artikel 17.
Protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 25 juni 2021 houdende de aangepaste versie van de rechtspositieregeling van het gemeente- en het OCMW-personeel (zie e-mail in de bijlage).
Goedgekeurd door het managementteam d.d. 22 juni 2021.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Keurt de wijzigingen aan artikel 32 en 33 van de rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel goed overeenkomstig de bijlage gevoegd bij dit besluit.
Art. 2. Brengt belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.
Omwille van Covid en het opgebouwde krediet werd er in 2020 geen gemeentelijke bijdrage gevraagd.
Voor 2021 wordt er een bijdrage gevraagd van €4555,13 zoals voorzien in de overeenkomst. De berekening bevindt zich in bijlage.
De jaarrekening en het jaarverslag betreffende werkjaar 2020 en de begroting en het programma betreffende werkjaar 2021 van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" bevinden zich ook in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur
Goedkeuring, oprichting en deelname aan interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" door Gemeenteraad van 29 november 2017
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer | GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0740-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6150006 Lidmaatschappen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | €4555,13 |
Aannemer/leverancier/instantie | ILV Sportregio Dijle&Hageland |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
Artikel 1. De jaarrekening van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2020 goed te keuren.
Art. 2. Het jaarverslag van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2020 goed te keuren.
De vigerende onderwijswetgeving
Vrijdag 24 december 2021 is een lesdag, maar in de namiddag en avond moeten er geen lessen meer voorzien worden. Zo krijgen de leerlingen, cursisten en personeelsleden van BaO, SO, DKO en CVO een halve dag extra vakantie. Dat besliste onderwijsminister Ben Weyts. (Schooldirect - nieuwsbrief over schoolbeleid en regelgeving van 25 mei 2021)
De vakanties en schoolvrije dagen voor GBS SCHOOL3212, GBS De STip Binkom en GBS De STip Linden worden als volgt bepaald:
Vakanties:
Facultatieve verlofdagen 3 scholen:
maandag 4 oktober 2021
maandag 31 januari 2022
Pedagogische studiedagen GBS SCHOOL3212:
donderdag 23 september 2021
woensdag 23 maart 2022
Pedagogische studiedagen GBS De STip Binkom:
maandag 18 oktober 2021
woensdag 16 februari 2022
Pedagogische studiedagen GBS De STip Linden:
maandag 13 december 2021
woensdag 23 maart 2022
Gunstig advies van de schoolraad van 8 juni 2021.
Decreet Lokaal Bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 april 1991 tot organisatie van het schooljaar in het basisonderwijs en in het deeltijds onderwijs georganiseerd, erkend of gesubsidieerd door de Vlaamse Gemeenschap artikel 4
Advies van de schoolraad volgt op 8 juni 2021
De vakanties en de schoolvrije dagen voor schooljaar 2021-2022 zijn door de schooldirecteuren Kristien Clits GBS SCHOOL3212, An Courant GBS De STip Binkom en Karin Bunckens GBS De STip Linden in onderling overleg vastgelegd, rekening houdend met de vigerende wetgeving.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het schoolbestuur stelt de vakanties en de schoolvrije dagen van GBS SCHOOL3212, GBS De STip Binkom en GBS De STip Linden als volgt vast:
Vakanties:
Facultatieve verlofdagen 3 scholen:
maandag 4 oktober 2021
maandag 31 januari 2022
Pedagogische studiedagen GBS SCHOOL3212:
donderdag 23 september 2021
woensdag 23 maart 2022
Pedagogische studiedagen GBS De STip Binkom:
maandag 18 oktober 2021
woensdag 16 februari 2022
Pedagogische studiedagen GBS De STip Linden:
maandag 13 december 2021
woensdag 23 maart 2022
Art. 2. Deelt dit besluit mee aan de directie.
Art. 3. Legt het dossier voor aan de gemeenteraad.
Raadslid Fons Creuwels vraagt of er in de herinrichtingsplannen van Linden centrum een overdekte fietsstalling voorzien is en indien niet, of er hiervoor budget vrijgemaakt kan worden.
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat er bij het aanpakken van de plannen voor Linden centrum rekening wordt gehouden met elke verkeersgebruiker, dus ook de fietser. Er is nog geen specifiek budget voorzien voor het overdekken of extra bijplaatsen van fietsstallingen of laadpalen, maar de suggestie wordt zeker meegenomen in het totaalplan.
Raadslid Fons Creuwels vraagt of er een plan is om gezamenlijke IBA’s te voorzien voor een kluster van huizen in het buitengebied waar geen riolering is en of het mogelijk is een subsidie uit te keren aan mensen die dit op eigen initiatief willen doen.
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat er met Fluvius en Riobra een reglement wordt uitgewerkt m.b.t. de plaatsingsvoorwaarden van nieuwe IBA’s en het onderhoud van bestaande. In Lubbeek moeten er van de 166 nog 135 wooneenheden aangesloten worden op een IBA. Hiertoe worden mensen volgens een ranglijst aangeschreven door de gemeente, maar ze kunnen er niet toe verplicht worden. De aanleg en het onderhoud van een IBA kunnen inwoners zowel op eigen houtje als in samenwerking met Fluvius doen.
Raadslid Jo Pierson vraagt of er busvervoer mogelijk is tijdens de zomerschool.
Burgemeester Theo Francken antwoordt dat er een veertigtal kinderen zijn ingeschreven en er met het OCMW bekeken wordt of er busvervoer nodig is. De beslissing komt voor op het volgende schepencollege.
Schepen An Wouters vult aan dat men nog in kaart zal brengen waar de nood precies ligt en dat men hieraan zal tegemoetkomen. Hiertoe werd er reeds contact opgenomen met verschillende organisaties.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt wanneer de nieuwe bomen geplant worden in de straten waar de oude werden gekapt (Oude Baan, Rozenveldstraat, Veldroos, enz.).
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat er in augustus een voorstel op het schepencollege zal voorgelegd worden betreffende de heraanplanting van de Koetsiersweg. Dit gebeurt stapsgewijs en in overleg met de vereniging voor openbaar groen alsook een aantal boomspecialisten. Of en welke andere straten nog zullen aangeplant worden, wordt gemeld op de volgende gemeenteraad.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt naar de stand van zaken omtrent de fusie van de gemeente: heeft men al concrete gesprekken met andere gemeenten of tracht men toch de 15.000 inwoners te bereiken opdat er geen fusie noodzakelijk of wenselijk zou zijn?
Burgemeester Theo Francken antwoordt dat hij niets kan zeggen over concrete gesprekken. Er is niets over geacteerd in verslagen van de gemeenteraad, het schepencollege of andere organen. Wat de tweede vraag betreft, zal men de 15.000 inwoners wellicht dit jaar bereiken.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt naar duidelijkheid omtrent de rol van de politieke afgevaardigden binnen de mobiliteitsraad en de commotie die hieromtrent is ontstaan.
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat er volgens het organiek reglement politiek afgevaardigden aanwezig mogen maar niet moeten zijn op de mobiliteitsraad. Er staat bovendien niet in hoe het spreekrecht georganiseerd wordt. Daarnaast mogen ze ook aanwezig zijn tijdens de voorbereiding van dossiers. Bij stemmingen wordt er gekeken naar voorbeelden van andere raden.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt of de marathon van Lubbeek dit jaar terug georganiseerd wordt.
Schepen Geert Bovyn antwoordt dat de vraag om hierin initiatief te nemen werd aangebracht bij de sportdienst maar zij dit omwille van het vele werk niet zien zitten. Hij zal de vraag daarom doorgeven aan de twee verenigingen die de laatste twee loopwedstrijden van de marathon in Lubbeek organiseerden.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt naar de stand van zaken omtrent de Tempelbeek in Linden: is er een duurzame oplossing mogelijk op korte termijn?
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat de wegenis nog niet is overgedragen aan de gemeente. De deputatie heeft mondeling al bevestigd dat ze het probleem gaan oplossen, maar de concrete timing is nog niet bekend.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt om de gemeenteraad op de hoogte te brengen wanneer men meer info heeft over de timing.
Schepen Davy Suffeleers bevestigt dat hij dit zal doen.
Raadslid Liesbeth Smeyers vraagt welke timing er is voorzien voor het herstel en de heraanleg van het fietspad in Geestbeek. Indien dit nog niet voor meteen is, kunnen de grootste putten in de tussentijd hersteld worden?
Schepen Davy Suffeleers bevestigt dat men heeft gekozen voor een heraanleg. De klinkerwerken worden afgebroken en in de plaats komt er 1,20 meter beton. De plaatsing zal gebeuren in het voorjaar 2022. Met de technische dienst zal besproken worden of het budgettair en timingsgewijs mogelijk is om de ergste plekken al vroeger te herstellen.
Raadslid Raf De Canck vraagt naar een stand van zaken over de mogelijke inrichting van een recreatiezone t.h.v. de Kapelstraat en Fonteinstraat.
Raadslid Sarah Delanoeije vult aan dat deze zone op vlak van mobiliteit erg onder druk staat wegens een gebrek aan fietsinfrastructuur, wegens geluidshinder, enz. Ze vraagt of er bij de inrichting van een andere zone als recreatiegebied rekening kan gehouden worden met de noden en ideeën van de betrokken bewoners.
Raadslid Walter Vangoidsenhoven vult aan dat hij geen uitnodiging ontving voor het infomoment. Hij bevestigt dat er zeker nood is aan een recreatiezone en doet de suggestie om deze in te richten op de site van het ziekenhuis.
Burgemeester Theo Francken antwoordt dat het de bedoeling is dat er op zoek wordt gegaan naar een nieuwe recreatiezone. Dit werd opgenomen in het meerjarenplan dat in december werd goedgekeurd. Reeds in 2009 werd de grond t.h.v. de Kapelstraat en Fonteinstraat bestemd als toekomstige recreatiezone in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Echter, de mobiliteitsproblematiek van deze plaats leidt tot veel onvrede bij de bewoners. Er is geen draagvlak voor een recreatiezone op deze site ondanks het advies van de stedenbouwkundig ambtenaar en de inkleuring ervan op ruimtelijk structuurplan. Daarom zal men proberen een recreatiezone bij te creëren op een andere site, maar dit procedé zal minstens een jaar langer duren. Wegens plotse geruchten over de inrichting van deze zone drie weken geleden, werd er een kort infomoment georganiseerd met de onmiddellijke buurtbewoners.
Raadslid Rina Robben vraagt naar aanleiding van de heraanleg van de kasseistrook op de Keiberg of men overweegt om van heel het tracé Lubbeek-Binkom een veilige fietsverbinding te maken (a.d.h.v. autovrije straten en fietsstraten).
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat er voor de vervolgzone van de Keiberg nog geen budget voorzien is in het meerjarenplan, maar dat suggesties in aanmerking worden genomen. De mobiliteitsraad heeft bovendien een voorstel met advies uitgewerkt dat volgende week behandeld wordt op het schepencollege.
Raadslid Rina Robben vraagt om deze lijst na goedkeuring bekend te maken bij de gemeenteraadsleden om zo overbodige vragen in de toekomst te vermijden.
Raadslid Tom De Winter-Pieters vraagt naar duidelijkheid i.v.m. de verschillende infomomenten over de aanleg van de N2.
Burgemeester Theo Francken antwoordt dat de gemeente in samenwerking met het AWV een officieel infomoment organiseerde op 17 juni. Via officieuze infomomenten had zich ondertussen reeds foutieve informatie verspreid over de mogelijke afschaffing van bushaltes. De burgemeester betreurt de verwarring die hierdoor is ontstaan en roept de gemeenteraadsleden op om correcte informatie te verspreiden.
Raadslid Gilberte Muls vraagt m.b.t. agendapunt 17 van het schepencollege van 10 mei of de verbouwing van de refter van de school in Pellenberg zal doorgaan.
Schepen An Wouters antwoordt dat er geen beslissingen werden genomen over werken aan de refter of de sporthal. Er werd wel onderzoek gedaan naar de stabiliteit van het kasteel en er werd een studiebureau voor technieken aangesteld voor zowel het kasteel als de nieuwbouw.
Raadslid Benny Van Goethem vraagt waarom en hoelang het voetpad door het natuurgebied aan de Molenbeek afgesloten is en wie hiervoor verantwoordelijk is.
Schepen Davy Suffeleers antwoord dat men hier volop mee bezig is. Wegens de regenval waren er verzakkingen waardoor de stabiliteit niet meer gegarandeerd kon worden. De herstellingswerken zijn gepland. Zodra de planken geleverd worden, kan het pad onder voorwaarden geopend worden. Bovendien is er met Natuurpunt een dossier gestart over de hernieuwing van het ganse Vlonderpad.
Raadslid Walter Vangoidsenhoven vraagt naar de stand van zaken betreffende de voetbalterreinen van SMS Lubbeek, VK Linden, FC Pellenberg en FC Binkom.
Schepen Geert Bovyn antwoordt dat SMS Lubbeek niet kan starten. De kunstgrasvelden kunnen immers niet aangelegd worden en ze kunnen wegens werken ook niet op eigen grasterrein spelen. Er wordt een samenwerkingsovereenkomst opgezet met VK Linden betreffende terrein en kantine. en met de Voetbalbond wordt er afgestemd om de thuismatchen niet te laten samenvallen. Wat FC Pellenberg betreft, is men in overleg met de dienst omgevingsvergunningen om het gebouw te regulariseren en verbeteren wegens problemen met omwonenden. Wat FC Binkom betreft, zou de club initieel zelf het herstel van het terrein financieren. Echter, na het wegvallen van de sponsors werd aan de gemeente financiële hulp gevraagd. De gemeente zal een deel van het bedrag op zich nemen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2021 om 23:12.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Hugo Simoens
Voorzitter