Terug
Gepubliceerd op 29/12/2021

Notulen  OCMW raad

di 30/11/2021 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Hugo Simoens, Voorzitter
Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Andries Hofkens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester

De voorzitter opent de zitting op 30/11/2021 om 22:14.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 26 oktober 2021

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 26 oktober 2021 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hugo Simoens, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Andries Hofkens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Hugo Simoens, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren
      Onthouders: Andries Hofkens
      Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding
      BESLUIT

      Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 26 oktober 2021 goed.

  • Openbaar

    • FINANCIEN

      • 475.13 Goedkeuring

        • Jaarrekening 2020 - Gemeente en OCMW Goedkeuring - Kennisgeving besluit van de gouverneur

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 29 juni 2021 heeft de OCMW-raad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.

          Op 29 juni 2021 heeft de gemeenteraad de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld.

          Op 19 oktober 2021 heeft de gouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 goedgekeurd.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45.

          Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13.

          BESLUIT

          Enig artikel. De OCMW-raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 19 oktober 2021 waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 wordt goedgekeurd.

    • PERSONEELSDIENST

      • 300.1 Rechtspositieregeling

        • Aanpassing gezamenlijke rechtspositieregeling gemeente- en OCMW- personeel en arbeidsreglement gemeentepersoneel en OCMW-personeel

          FEITEN EN CONTEXT

          De laatste wijziging van het arbeidsreglement dateert van 30 december 2019.

          De laatste wijziging van het rechtspositieregeling dateert van 29 juni 2021.

          Aan de gemeenteraad worden de wijzigingen voorgesteld van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel en OCMW-personeel.

          De belangrijkste wijzigingen betreffen:

          - Algemene actualisering inzake gewijzigde regelgeving

          - Verdere gelijkschakeling tussen contractuele en statutaire werknemers (bv. thematische verloven, overdracht van verlof)

          - Toevoeging reglement fietsmobiliteit (bijlage arbeidsreglement)

          - Toevoeging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)

          - Toevoeging procedure tegemoetkoming beeldschermbril (bijlage arbeidsreglement)

          - Wijziging gedragscode gebruik ICT middelen (bijlage arbeidsreglement)

           

          De wijzigingen werd reeds voorgelegd aan het college op maandag 25 oktober 2021. Zij gaven goedkeuring om de wijziging vervolgens voor te leggen aan de gemeenteraad.

          Dit voorstel werd besproken met de vakorganisaties in de vergadering van 27 oktober en 5 november 2021.  De aanwezige vakorganisaties (ACOD en ACV-OD) gaven hier een protocol akkoord.

          Het ontwerp van het gewijzigde arbeidsreglement van het gemeente- en OCMW personeel en de gezamelijke rechtspositieregeling wordt gevoegd als bijlage van onderhavig besluit.

          Ten behoeve van de lezing worden aan de commissie de documenten voorgelegd met aanduiding van de wijzigingen en eventuele opmerkingen. De wijzigingen in de rechtspositieregeling staan in het vet en doorgehaald en in het arbeidsreglement staan ze in het geel gemarkeerd (zie bijlage). Na positief advies van de commissie zal de gecoordineerde versie geagendeerd worden op de gemeenteraad en OCMW raad.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur.

          De wet van 8 april 1965 legt aan elke werkgever die personeel te werk stelt de verplichting op een arbeidsreglement op te stellen.

          Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW's.Het Besluit van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositieregeling van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

          Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

          ARGUMENTATIE

          De gemeenteraad neemt kennis van de wijzigingen van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement. De belangrijkste wijzigingen betreffen:

          - Algemene actualisering inzake gewijzigde regelgeving

          - Verdere gelijkschakeling tussen contractuele en statutaire werknemers (bv. thematische verloven, overdracht van verlof)

          - Toevoeging reglement fietsmobiliteit (bijlage arbeidsreglement)

          - Toevoeging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)

          - Toevoeging procedure tegemoetkoming beeldschermbril (bijlage arbeidsreglement)

          - Wijziging gedragscode gebruik ICT middelen (bijlage arbeidsreglement)

           

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hugo Simoens, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Andries Hofkens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Hugo Simoens, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Andries Hofkens, Jo Pierson, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren
          Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt de gecoördineerde versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel en het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel goed, overeenkomstig de bijlage van dit besluit en dit met ingang van 01 januari 2022.

          Art. 2. Brengt de belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.

    • SECRETARIAAT

      • 185.4 Intercommunale verenigingen

        • IGO: Uitnodiging gewone algemene vergadering 17 december 2021

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeente ontving op 27 oktober 2021 een schrijven van IGO met de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering van 17 december 2021.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur;

          ARGUMENTATIE

          Raf De Canck werd tijdens de gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.

          Agenda:
          1. Goedkeuring verslag 25-06-2020
          2. Goedkeuring begroting 2022 ( documenten 1  en 2)
          3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
          4. Varia

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hugo Simoens, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Andries Hofkens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Hugo Simoens, Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Andries Hofkens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Lim Vervueren
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De heer Raf De Canck wordt gemandateerd om de agendapunten van de gewone algemene vergadering van IGO op 17 december 2021 goed te keuren.

          Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan IGO.

      • 541.214 Klachten

        • Kennisname: Klacht 2021.001074 + 075 tegen LUBBEEK - Agentschap Binnenlands Bestuur

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 27 oktober 2021 ontving het OCMW Lubbeek een schrijven met het definitieve antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent de klacht ingediend door raadsleden Pascale Alaerts (074) en Fons Creuwels (075). De klacht is qua inhoud identiek en betrof een mogelijke bevoegdheidsoverschrijding van het vast bureau bij de behandeling van het dossier van de LOI-woningen.

          N.a.v. deze klacht  - oorspronkelijke melding toegekomen op het secretariaat op 6 juli 2021 - diende de administratie het gemotiveerde standpunt van het bestuur in op 16 juli 2021.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur artikel 331, 332 en 333

          ARGUMENTATIE

          De raad voor maatschappelijk welzijn dient kennis te nemen van de klacht en het antwoord van het Agentschap Binnenlands Bestuur (hierna ABB). De volledige beslissing vindt u in de bijlage.

          Na onderzoek beslist ABB geen toezichtsmaatregel te nemen. Kort samengevat behoort de opzeg van de convenant met Fedasil tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. Dit staat niet ter discussie en is ook correct gebeurd tijdens de zitting van de raad op 29 juni 2021.

          Er werd door het vast bureau niet beslist tot de afbouw van opvangplaatsen. De afbouw van 19 naar 6 opvangplaatsen is het gevolg van de onbewoonbaarverklaring van een woning met 6 plaatsen en de opzeg van een huurcontract voor 7 plaatsen in 2020.

          ABB geeft aan dat het transparanter geweest zou zijn om de brief van staatssecretaris Mahdi met de oproep van Fedasil ter kennisname te agenderen op de raad.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          BESLUIT

          Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarbij de klacht tegen het OCMW Lubbeek ongegrond werd verklaard.

           

De voorzitter sluit de zitting op 30/11/2021 om 23:04.

Namens OCMW raad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Hugo Simoens
Voorzitter