De voorzitter opent de zitting op 16/09/2025 om 20:04.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 12 augustus 2025 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 augustus 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 augustus 2025 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de bijgevoegde visie - 'Meerjarenplanning BOA'- goed te keuren.
De Vlaamse overheid streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) voor álle kinderen en gezinnen. Dat wil zeggen dat alle lokale spelers (Onderwijs, Welzijn, Cultuur, Jeugd en Sport …) zo goed mogelijk samenwerken. Het lokaal bestuur heeft de regie in handen en stippelt met de verschillende partners een lokaal buitenschools beleid uit. Het decreet heeft drie doelstellingen:
De geleidelijke uitrol van het BOA-decreet ging in 2021 van start. De overgangstermijn tot 2026 geeft de nodige tijd om een lokaal BOA-beleid uit te tekenen. Deze handige tijdlijn (zie bijlage) toont wanneer we welke stap zetten om het decreet te realiseren en wat er dan kan of moet gebeuren.
Het lokaal bestuur neemt de regie op en tekent een lokaal beleid uit rond buitenschoolse opvang en activiteiten. Dit wordt op termijn uitgewerkt in de meerjarenplanning. Het lokaal bestuur beslist over de besteding van de beschikbare financiële, personele en infrastructurele middelen.
Het lokaal bestuur werkt hiervoor nauw samen met partners, in een lokaal samenwerkingsverband. Dat kan bestaan uit verschillende lokale spelers: buitenschoolse (kleuter)opvang, onderwijs, cultuur, jeugd, sport, ouders, kinderen ... Zo komt elke gemeente tot een gedragen visie.
Samen met het lokaal samenwerkingsverband geeft het lokaal bestuur de doelstellingen een lokale invulling:
Het decreet vraagt bijzondere aandacht voor kleuteropvang, kwetsbare gezinnen, kinderen met een specifieke zorgbehoefte en het multifunctioneel gebruik van infrastructuur.
Op 1 september 2026 eindigt de overgangstermijn en gaan de lokale besturen met hun partners effectief aan de slag.
VVSG raadt aan om de volgende punten op te nemen in de visie:
Wat willen we bereiken? Er is binnen het lokaal bestuur (eventueel in overleg met de externe betrokkenen) een visie of ambitie bepaald op lange termijn over:
v de buitenschoolse opvang en de afstemming met de buitenschoolse activiteiten
v de na te streven kwaliteit
v de participatie van kinderen, ouders, buurt, actoren…
v de rol van het lokaal bestuur
v de rol van het lokaal samenwerkingsverband
v de verdeling van de middelen
Om onze visie te bepalen hebben we ons gebaseerd op
Wat kunnen we doen?
v Denk na over de doelstellingen en vertaal die naar je lokale (gewenste) situatie
v Gebruik het visiekader over de kinderrechten
v Betrek betrokkenen buiten je lokaal bestuur
v Betrek ouders en kinderen
Visie vertalen in doelstellingen en acties
Wat willen we bereiken? Er is een visie die wordt vertaald in operationele en strategische doelstellingen en acties
v op korte termijn
v op middellange termijn
v op lange termijn
Wat kunnen we doen?
v Vertaal je visie in doelstellingen (korte, middellange, lange termijn) en acties
v Neem deze doelstellingen op in de strategische meerjarenplanning
v Rapporteer via de meerjarenplanning en de jaarrekening in de BBC
v Gebruik hiervoor 2 de nieuwe externe rapporteringscodes
v Link de rapporteringscodes aan 1 of meerdere acties in de doelstellingenboom
Ons VISIE voorstel (zie bijlage) werd opgesteld in samenwerking met Marjan Huybrechts van oMvormiNg VOF.
Decreet Lokaal Bestuur
De nieuwe gemeentewet
BOA decreet van 3 mei 2019
CBS 31 maart 2025
Zie "feiten en context".
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. De bijgevoegde visie - 'Meerjarenplanning BOA'- goed te keuren.
In het kader van de organisatie van Open Bedrijvendag op 5 oktober 2025, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om het wedstijdreglement goed te keuren.
Op 3 maart 2025 keurde het college van burgemeester en schepenen de deelname aan de VOKA Open Bedrijvendag op 5 oktober 2025 goed (referentie 2025/CBS/448).
Als hotspotgemeente coördineert de dienst lokale economie de samenwerking tussen de 8 deelnemende bedrijven/handelaars.
Bezoekers aan deze 8 bedrijven/handelaars kunnen op 5 oktober deelnemen aan een wedstrijd.
Daarvoor dienen zij minstens 4 van de 8 bedrijven/handelaars te bezoeken en daar stempels te verzamelen.
In bijlage het wedstrijdreglement en de stempelkaart.
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing van het College van burgemeester en schepenen inzake de deelname aan de VOKA Open Bedrijvendag op 3 maart 2025
Beslissing van het College van burgemeester en schepenen inzake goedkeuring van het wedstrijdreglement op 8 september 2025
Geen financiële gevolgen voor de gemeente.
De prijzen voor de winnaars worden voorzien door de 8 deelnemende bedrijven/handelaars.
Artikel 1. Het wedstrijdreglement in het kader van de organisatie van VOKA Open Bedrijvendag, die plaatsvindt op 5 oktober 2025, als volgt goed te keuren:
Art. 2. Het wedstrijdreglement in het kader van de organisatie van VOKA Open Bedrijvendag, die plaatsvindt op 5 oktober 2025, bekend te maken overeenkomstig de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Aan de gemeenteraad en de OCMW-raad wordt voorgesteld kennis te nemen van de opvolgingsrapportering: stand van zaken uitvoering meerjarenplan: periode 01/01/2025 - 30/06/2025 zoals bijgevoegd in bijlage.
Artikel 5 Ministerieel Besluit van 26 juni 2018
 Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
 1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
 2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 29 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018
 De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
 1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
 2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
 3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
 4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen kennis van de opvolgingsrapportering: stand van zaken uitvoering meerjarenplan: periode 01/01/2025 - 30/06/2025.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs), een dienstverlenende VZW heeft een aantrekkelijk aanbod voor onze onderwijsinstellingen.
De dienstverlening van DOKO kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van DOKO en is gratis.
De statuten zijn in bijlage toegevoegd.
De aanvraag tot de toetreding van DOKO kadert in de bestaande raamcontracten voor de aankoop van schoolboeken, knutselmateriaal en educatief materiaal. Daarnaast wensen we gebruik te maken van de raamovereenkomst tussen DOKO en O2O met het oog op de uitwerking van een fietslease voor het onderwijzend personeel.
Aankoopcentrale
De wetgeving overheidsopdrachten brengt heel wat verplichtingen, werk en risico's met zich mee voor besturen die een aankoop willen doen. DOKO wil haar leden hierbij ondersteunen. DOKO neemt onder meer de rol op van aankoopcentrale. Als aankoopcentrale biedt DOKO aan haar leden raamovereenkomsten aan met betrekking tot 
leveringen of diensten. Heel concreet betekent dit dat de leden zelf geen aparte plaatsingsprocedure meer moeten doorlopen om in orde te zijn met de wetgeving 
overheidsopdrachten. DOKO neemt dit zoveel als mogelijk van hen over. Leden kunnen op die manier eenvoudig goederen en diensten aankopen op basis van de raamovereenkomsten afgesloten door DOKO.
Ondersteuning
Sinds 1 juli 2013 zijn alle (hoge)schoolbesturen, internaatbesturen en centrumbesturen van het vrij gesubsidieerd onderwijs volledig onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten. Vier jaar later, op 30 juni 2017, traden de nieuwe wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016 , 
het KB plaatsing en het KB uitvoering in werking. 
Gespecialiseerde medewerkers bij DOKO volgen de evoluties in de wetgeving nauwgezet op en informeren hierover op de pro-website. Daarnaast organiseert DOKO vormingen en andere professionaliseringsinitiatieven. Naast deze prioritaire activiteiten en afhankelijk van het aantal beschikbare medewerkers en ruimte in agenda’s levert DOKO ook eerstelijnshulp over de wetgeving overheidsopdrachten.
Artikel 1. De commissie beleidsdomeinen gaat akkoord om toe te treden tot de aankoopcentrale DOKO VZW.
Art. 2. De commissie beleidsdomeinen neemt kennis van de statuten van DOKO vzw.
Art. 3. De commissie beleidsdomeinen stelt voor om Katrien Bruyninckx, afdelingshoofd Leven, aan te stellen als strategische inkoper om raamovereenkomsten af te sluiten.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie aangevraagd door het managementteam en het college van burgemeester en schepenen.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Het bestuurlijk landschap in Vlaanderen is volop in verandering. De lokale besturen krijgen meer bevoegdheden toegewezen en een grotere autonomie in hun werking. De hoeveelheid werk voor de lokale besturen en de complexiteit ervan nemen stapsgewijs toe. Daarnaast creëren maatschappelijk trends een bijkomende druk op het aanwervings- en retentiebeleid van het lokaal bestuur. Het is belangrijk dat het personeelsbestand én het personeelsbeleid mee evolueren met deze trends.
Binnen het lokaal bestuur Lubbeek is er op dit moment een urgente nood aan reorganisatie van de afdeling beleven.
Ook binnen de buitenschoolse kinderopvang dienen de functies van teamleider uitgebreid.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Binnen de afdeling leefomgeving wordt de werking gereorganiseerd om beter opgewassen te zijn tegen de vele uitdagingen op het vlak van:
- herschikking van de technische dienst met een exclusieve focus op operationeel technisch werk, onderhoud en interventie;
- patrimoniumbeheer met focus op het beheer van de openbare gebouwen en gronden in eigendom van de gemeente en het OCMW;
- wegenbeheer en wegenwerken, inclusief trage wegen en mobiliteitsbeleid worden toegevoegd aan de dienst leefmilieu en mobiliteit;
Binnen de ondersteunende diensten wordt een bestaande functie van de communicatiedienst omgevormd naar deskundige participatie en communicatie (80%);
Binnen de afdeling leven wordt een deskundige tewerkstelling toegevoegd aan de formatie omwille van de wijzingen in het beleid inzake werkloosheidsuitkeringen;
Binnen de afdeling beleven wordt de functie van teamleider BKO verhoogd van 2x80% naar 2x100%. De teamleiders zijn zowel operationeel meewerkend én leidinggevend. Binnen een 80% invulling kunnen de functiehouders hun taken niet naar behoren opnemen.
Verder worden enkele administratieve aanpassingen doorgevoerd om de formatie in lijn te brengen met de reële bezetting. Deze hebben geen financiële, operationele of individuele consequenties.
Het protocol van akkoord van de vakbonden zal verkregen worden tegen de zitting van de gemeenteraad.
De betrokken personeelsleden worden geïnformeerd in de periode tussen commissie en raad.
De voorgestelde wijzigingen dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1. Keurt de wijzigingen aan de personeelsformatie principieel goed conform de bepalingen en de bijlagen gevoegd bij dit besluit en vraagt de raad om de formele goedkeuring.
Art. 2. Informeert de belanghebbenden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de overeenkomst tot het oprichten van een Gemeentelijk Vrijwilligerskorps.
Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties.
In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.
De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen. Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps. We werden hierover via de bijgevoegde mail op 22 juli 2025 geïnformeerd door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Steden en Plattelandsbeleid.
Op 25 juli 2025 stuurde het kabinet van de provinciegouverneur een brief met betrekking de oprichting van lokale vrijwilligerskorpsen en de rol van de gouverneur in dit proces.
Daarnaast kreeg de gouverneur de opdracht om, in nauw overleg met de lokale besturen, de operationalisering van deze korpsen te begeleiden. Deze opdracht sluit aan bij de rol die de gouverneurs reeds opnemen binnen noodplanning en crisisbeheer.
In dat kader gaf de gouverneur samen met de federale dienst noodplanning en het Rode Kruis Vlaanderen op 2 september 2025 van 10.00 tot 11.00 uur een Webinar voor alle lokale besturen in Vlaams-Brabant organiseren. Tijdens dit Webinar geven ze meer toelichting bij het project “Gemeentelijke vrijwilligerskorpsen” en de concrete ondersteuning/dienstverlening door het Rode Kruis Vlaanderen.
Daarnaast willen ze met de lokale besturen in Vlaams-Brabant in dialoog gaan over de ondersteuning die de federale dienst kan bieden bij het opstarten en onderhouden van een lokaal vrijwilligerskorps, en over de vragen die hierover leven.
Als de gemeente graag wil overgaan tot de oprichting zijn dit de eerstvolgende stappen:
1. Formele goedkeuring voor de oprichting op het college van burgemeester en schepenen
2. Formele goedkeuring voor de oprichting op de gemeenteraad
3. Goedkeuring van de veiligheidscel Lubbeek
4. Ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen uw gemeente en Rode Kruis-Vlaanderen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1.
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
Men erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.
Men wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst men deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
We nemen akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.
 
Artikel 1. De gemeenteraad beslist om het bestaande gemeentelijk vrijwilligerskorps op te nemen in het kader van het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma 'vrijwilligerskorpsen'.
Artikel 2. De gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:
· het opleiden van vrijwilligers;
· de coördinatie, registratie en verzekering van vrijwilligers via de digitale crisistool.
Artikel 3. Het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten. De bovengrens wordt weliswaar jaarlijks geëvalueerd en kan dus wijzigen.
Artikel 4. De gemeenteraad verleent de machtiging om een hulpvraag in de digitale crisistool te lanceren aan [de burgemeester EN/OF de noodplanningscoördinator].
Artikel 5. De gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
De gemeente Lubbeek voert een systeem van buurtbudget in ter ondersteuning van door bewoners geïnitieerde buurtprojecten.
Er bestaat in Lubbeek reeds een mogelijk jaarlijks budget voor een wijkfeest (250€), maar dit geldt enkel voor feesten of aankoop van materiaal ifv het feest.
In het bestuursakkoord 2026 - 2031 staat dat er ingezet wordt op een bruisende en ondernemende gemeente, op gemeenschapsbeleving, op levendige dorpskernen, aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen en dat men openstaat voor innovatieve buurtinitiatieven. Ook participatie draagt men hoog in het vaandel.
Het buurtbudget heeft als doel inwoners van Lubbeek te stimuleren en te ondersteunen om samen met hun buren duurzame initiatieven te realiseren die bijdragen aan:
● Meer sociale samenhang in de buurt.
● Verbetering van de fysieke leefomgeving.
● Versterking van burgerparticipatie en verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving
Voorbeelden van mogelijke projecten in Lubbeek
Meestal gaat het om kleine tot middelgrote bedragen waarmee men zaken als deze realiseert:
Voorbeelden uit andere gemeenten
Dit bestaat reeds in heel wat andere gemeenten, zoals 't Geheugenlaantje | Spalbeek 2.0 , Wijkbudget voor de Disselwijk | Hasselt, Alles over Wijkbudget Gent | Stad Gent , Buurtbudgetten - Stad Beringen
Decreet lokaal bestuur
Buurten en buurtleven zijn belangrijk voor mensen, dus ook voor een gemeente. Het bevordert sociale cohesie, vermindert eenzaamheid, verhoogt het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van de buurt. Bovendien bruisen heel wat bewoners van toffe ideeën voor hun buurt. Maar deze kosten vaak geld.
Een beperkte som geld kan bijdragen aan deze doelen. We stellen daarom voor dat de gemeente een buurtbudget kan toekennen aan een buurt, waarmee deze een bepaald project kan realiseren. Voorstellen dienen te worden ingediend vanuit een bewonersgroep. Dit gebeurt onder bepaalde modaliteiten, bepaald door de gemeente. In bijlage wordt een eerste mogelijke aanzet hiervan opgenomen, evenals de aanzet voor een in te vullen (web)formulier.
Waarom is dit belangrijk voor de gemeente? Omdat een buurtbudget bijdraagt aan:
1. Versterking van sociale samenhang
● Buurtbinding: Buurtbudgetten stimuleren dat buren elkaar leren kennen door samen aan een project te werken, wat zorgt voor meer vertrouwen en verbondenheid.
● Veiligere wijken: Een hechtere gemeenschap leidt vaak tot meer sociale controle en minder overlast.
2. Krachtige en zichtbare resultaten
● Kleine ingrepen, groot effect: Bloemenperken, zitbanken, ontmoetingsplekken of straatfeesten kunnen snel gerealiseerd worden met beperkte middelen.
● Lokaal maatwerk: buurten verschillen sterk; met buurtbudgetten kan elke buurt zelf bepalen wat voor haar belangrijk is.
3. Directe inspraak voor inwoners
● Dicht bij de mensen: In plaats van top-down beslissingen, geeft de gemeente inwoners zelf zeggenschap over een deel van het budget.
● Meer betrokkenheid bij beleid: Mensen voelen zich gehoord en zullen sneller meewerken aan gemeentelijke initiatieven.
4. Kostenbewust en efficiënt
● Lage overhead: Projecten worden vaak goedkoper uitgevoerd omdat inwoners vrijwillig meewerken. Met relatief beperkte middelen is het effect groot en direct voelbaar.
● Voorkomt dure herstelacties: Door samen te investeren in het onderhoud en verfraaien van de buurt, blijft de leefomgeving langer in goede staat.
5. Succes in vergelijkbare gemeenten
● Referentie-effect: In gemeenten als Rotselaar, Edegem, Rijkevorsel en Harelbeke blijkt dat wijk- of buurtbudgetten leiden tot tientallen succesvolle projecten per jaar, van geveltuinen tot kleine speelplekken.
● Bewezen formule: Evaluaties tonen dat het merendeel van de projecten langer dan 3 jaar impact heeft.
6. Positief imago en moderne bestuursstijl
● Lubbeek als voorbeeldgemeente: Door het invoeren van een buurtbudget kan Lubbeek zich profileren als vooruitstrevend en burgergericht. Lubbeek kan hiermee haar participatiebeleid zichtbaar maken en de band tussen inwoners en bestuur versterken.
● Trekpleister voor nieuwe inwoners: Een gemeente met actieve buurten en veel sociale interactie is aantrekkelijk om te wonen.
Totaal jaarlijks budget: € xxxxxx (aanpasbaar na evaluatie).
● Maximumbedrag per project: € xxxx (bvb 2500€) - een commissie beslist hierover per aanvraag
● Jaarlijkse evaluatie met rapport over aantal projecten, bestede bedragen en tevredenheid van inwoners.
● Na evaluatie en bij succes kan het budget vanaf jaar x verhoogd worden.
Enig artikel. De gemeente Lubbeek voert het systeem van buurtbudgetten in voor de ondersteuning en uitvoering van buurtprojecten die bewoners zelf opzetten.
Het Federaal regeerakkoord voorziet een fundamentele hervorming en vereenvoudiging in de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen. Het OCMW Lubbeek dient zich hierop voor te bereiden en zich te herorganiseren met betrekking tot het opvangen van deze nieuwe taken en uitdagingen.
Deze geplande beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkeringen zal een forse impact hebben op de activeringsopdracht van de OCMW’s. De maatregel leidt tot een verhoogde instroom van mensen in het leefloon, met bijkomende druk op lokale activeringstrajecten. Een aparte prognose en inschatting wordt gemaakt dor de sociale dienst.
Personen die een leefloon ontvangen, zijn verplicht een activeringstraject te volgen, andere burgers kunnen dit steeds vrijwillig aanvragen (via de sociale dienst). De dienst tewerkstelling moet nu ook trouwens de sociale activering organiseren om iedereen terug een volwaardige dagbesteding en professionele loopbaan bezorgen. Deze taak werd officieel toevertrouwd aan SACHA (Sociale Activering Cluster Hageland).
Zonder toegang tot instrumenten, samenwerking met de VDAB en structurele middelen, lopen lokale activeringstrajecten vast. Een slagkrachtig lokaal activeringsbeleid draagt bij tot een inclusieve arbeidsmarkt.
Er wordt bijgevolg voorgesteld om uit het samenwerkingsverband Sociale Activeringscluster Hageland (SACHA) te stappen en trajectbegeleiding binnen de sociale dienst vanaf 1 februari 2026 in eigen beheer uit te voeren.
Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur: De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikels 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (wet '65) en latere wijzigingen.
De organieke wet van 8 juli 1976 en latere wijzigingen, artikel 61 in het bijzonder.
Tijdelijk Werkervaringsdecreet van 09/12/2016 en zijn uitvoeringsbesluiten
Federaal regeerakkoord 2025
Vlaams Regeerakkoord, thema WERK & SOCIALE ECONOMIE, Versterkte activering werkzoekenden
De beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn waarbij het samenwerkingsakkoord Sociale Cluster Hageland werd goedgekeurd met OCMW Tielt-Winge als clusterpromotor en de aanpassing van de overeenkomst april 2024 waarbij het vernieuwde samenwerkingsakkoord Sociale Cluster Hageland werd goedgekeurd na uitstap van lokale besturen Linter en Zoutleeuw.
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27/02/2024 i.v.m. de samenwerkingsovereenkomst VDAB en lokale besturen Boutersem-Bierbeek-Lubbeek.
De besluiten van het Vast Bureau van respectievelijk 16/10/2023 en 14/10/2024 voor deelname aan het Lokaal activeringspact 1 en 2 via de clusterwerking.
Momenteel wordt er voor activering en tewerkstelling samengewerkt met SACHA. We stellen echter vast dat de continuïteit van de dienstverlening door SACHA in het gedrang komt door enerzijds de uitstap van meerdere lokale besturen en anderzijds door een instabiel personeelsbestand.
Indien we verder willen inzetten op activering zal een versterking van de personeelsinzet noodzakelijk zijn. Er wordt daarom voorgesteld om een deskundige tewerkstelling te voorzien in de personeelsformatie die het ganse pakket rond tewerkstelling en activering opvolgt. Daarmee gepaard wordt de samenwerking met SACHA stopgezet. Dit bespaart jaarlijks 26.000 euro waardoor de bijkomende kost voor de deskundige deels kan opgevangen worden. De opzegtermijn bij SACHA bedraagt 6 maanden.
Indien de samenwerkingsovereenkomst wordt opgezegd per 1 oktober 2024 neemt de overeenkomst een einde per 31 maart 2026. De meest recente samenwerkingsovereenkomst met SACHA wordt voor de volledigheid in bijlage toegevoegd aan dit punt.
Het jaarverslag omtrent de dienstverlening van SACHA van 2024 is toegevoegd als bijlage bij dit punt evenals de financiële bijdrage 2024 ter illustratie.
De aanwerving van een deskundige tewerkstelling, gecombineerd met de uitstap uit SACHA resulteert in een geraamde jaarlijkse personeelskost van € 39.000 t.o.v. het huidige factuur. Uiteraard rekening houdende met het feit dat men hierdoor 5 dagen per week de beschikking krijgt over een trajectbegeleider i.p.v. de huidige 2 dagen per week.
Artikel 1. De commissie beleidsdomeinen gaat akkoord om de samenwerkingsovereenkomst met SACHA stop te zetten. Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn zal worden voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst Sociale Activering Cluster Hageland (SACHA) op te zeggen, met naleving van een opzegtermijn van zes maanden ingaande op 01/10/2025 en de trajectbegeleiding binnen de sociale dienst vanaf 2026 op te nemen via een trajectbegeleider in dienst van OCMW Lubbeek.
Art. 2. In de meerjarenplanning zullen de nodige middelen voor de kostprijs voor deelname aan SACHA 2026 worden ingeschreven voor de duur van de opzeggingstermijn.
Art. 3. Het OCMW Lubbeek zal zijn engagement van deelname in lopende projecten van SACHA, zoals het lokaal activeringspact, verder nakomen in samenspraak met SACHA, ook na beëindiging van de samenwerking.
De voorzitter sluit de zitting op 16/09/2025 om 22:02.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Secretaris
Hilke Verheyden
Voorzitter