Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 31 augustus 2021 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Aan het pedagogisch project, dat reeds goedgekeurd is op de gemeenteraad van 26 juni 2019, wordt geen wijzigingen aangebracht.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 15 juni 2022 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden .Het verslag van de schoolraad met alle standpunten is ter kennis genomen op het college van 4 juli 2022. Het schepencollege gaat akkoord met de geformuleerde adviezen van de schoolraad.
( Verslag van de schoolraad in bijlage)
De wijzigingen in het schoolreglement zijn opgemaakt in "Arial bold".
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 § 3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 37 bis§2, 20,13,27 bis§2,14/0, 14/1, 53 en 11 quater §3 en §4
Besluit van de gemeenteraad van 31 augustus 2021
Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2019 (pedagogische project)
Collegebeslissing van 4 juli 2022 verslag schoolraad 15 juni 2022
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook hier en daar louter tekstueel worden gecorrigeerd. Elke schooldirecteur voerde deze wijzigingen in op maat van haar school en in samenspraak met het schoolteam.
Alle wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan ouders, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aan het schoolreglement voor schooljaar 2022-2023,werden in onderling overleg tussen de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De StiP Linden, Kristien Clits school 3212 Pellenberg en An Courant GBS De STiP Binkom doorgevoerd en zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving en ten gevolge van noodzakelijke verfijningen, verduidelijkingen en nieuwe acties in het lopend beleid van elke school.
De schoolraad geeft een positief advies over alle voorgelegde toevoegingen en/of wijzigingen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het schoolbestuur heft het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en SCHOOL3212 Pellenberg, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2021, op.
Art. 2. Stelt het hierbij gevoegde schoolreglement van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en SCHOOL 3212 Pellenberg vast.
Art.3. Deelt dit besluit mee aan de directeurs van de gemeentelijke basisscholen.