Terug
Gepubliceerd op 01/06/2022

Notulen  OCMW raad

di 26/04/2022 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Davy Suffeleers, Tania Roskams, Schepenen

De voorzitter opent de zitting op 26/04/2022 om 21:56.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 29 maart 2022 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 29 maart 2022 goed.

  • Openbaar

    • PERSONEELSDIENST

      • 328.05 Stortingen voor pensioen en regularisaties

        • Toetreding tot OFP Prolocus -Pensioenfonds, tweede pensioenpijler voor contractuelen

          FEITEN EN CONTEXT

          Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;

          Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

          Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);

          Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;

          Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

          Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

          Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

          Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

          Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

          Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

          Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

          Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[Een aangeslotene in dienst van het bestuur], 0% voor passieve aangeslotenen[Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) moet behaald worden.

          Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

          Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

          Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

          Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

          Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

          Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

          Overwegende  het voorstel van de Gemeente Raad van 29 maart om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

          Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (Gemeente Lubbeek en OCMW Lubbeek) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;

          Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

          Overwegende dat voormelde intentieverklaring van de Gemeente Raad en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van (nog te bepalen) besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies:                                   ;

          Overwegende dat er een vertegenwoordiger en een vervanger van de vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS; Deze vertegenwoordiger en zijn vervanger zijn onbezoldigde functies, en kunnen zowel bestuurders als werknemers van de entiteit zijn.

          Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Locaal Bestuur

          Rechtspositieregel

          Arbeidsreglement

          ARGUMENTATIE

          In bijlage zitten alle documenten ter toelichting van het OFP Prolocus fonds. Deze documenten zullen verder aangevuld worden (daar waar aangeduid) na akkoord van de  OCMW Raad. Buiten deze openstaande velden kan men niets veranderen aan de teksten.

           

           Met betrekking tot de selectie van de vertegenwoordiger en de vervanger van de vertegenwoordiger:

          We stellen voor om de Schepen verantwoordelijk voor Personeel en de Algemeen Directeur respectievelijk als vertegenwoordiger en vervanger aan te duiden. De OCMW kan hier nog andere voorstellen doen. Maar met het volgende in het achterhoofd: In de praktijk is het mogelijk om een gemeente en een OCMW door éénzelfde persoon te laten vertegenwoordigen, wanneer deze persoon een beleidsverantwoordelijke is. Indien aangeduid vanuit de administratie dan gelden er striktere voorwaarden (er moet dan een controlebevoegdheid zijn).

           

          Met betrekking tot de basisitoezegging van 2.5%:

          Er is een mogelijkheid om een federale korting te bekomen op de responsabiliseringsbijdrage. Hiervoor moet de basistoezegging minimaal 3% bedragen. De concrete berekening hiervoor is nog niet ontvangen, vandaar dat we de basistoezegging voorlopig op 2.5% laten staan, maar met de mogelijkheid om later deze te verhogen. Indien dit het geval zal zijn, dient de RPR ook aangepast te worden.

          FINANCIEN

          De kredieten voor de tweede pensioenpijler met een toezegging van 2,5% op het pensioengevend loon werden voorzien in het meerjarenplan.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Kennis te nemen en in te stemmen met

          • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
          • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (AANGEVULD VOLGENS VOORMELDE KEUZE hoogte basisbijdrage = 2.5%/ aangaan van een MIPS ).

          Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

          Art. 2. De OCMW raad gaat akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

          Art. 3. De raad stemt in met de in het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

          Art. 4. De raad behoudt de pensioentoezegging op 2.5% van het pensioengevend loon zoals voorzien in de rechtspositieregeling.

          Art. 5. De raad gaat akkoord om een zogenaamde MIPS-groep te vormen tussen de gemeente en het OCMW van Lubbeek.

          Art. 6.  De raad vaardigt Mevr. Tania Roskams af als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Klaas Gutschoven wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.

          Art. 7. De Raad machtigt de voorzitteer van de Raad en de algemene directeur om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

           

           

De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2022 om 22:00.

Namens OCMW raad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Ellen Lammens
Voorzitter