Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt .
Het schoolreglement bevat alle wettelijke bepalingen. Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg met de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement moet ter overleg voorgelegd worden aan de leden van de schoolraad.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs inclusief de infobrochure dat goedgekeurd werd op de gemeenteraad 30 augustus 2022 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Aan het pedagogisch project dat reeds goedgekeurd is op de gemeenteraad van 26 juni 2019, worden geen wijzigingen aangebracht.
Bijgevoegd de brochures "Mijn kind gaat naar de basisschool", voor de gemeentelijke basisschool van Pellenberg en Binkom. Deze brochures omvatten de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project, het schoolreglement en de infobrochure. GBS de STiP Linden behandelt het schoolreglement, de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project en de infobrochure in 4 afzonderlijke documenten. Gezien er geen wijzigingen aangebracht werden in het pedagogisch project en de beginselverklaring neutraliteit, voegt Linden deze documenten niet toe.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 14 juni 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden. Het verslag van de schoolraad is goedgekeurd op het college van 26 juni 2023.
De wijzigingen in het schoolreglement en de infobrochure zijn opgemaakt in "Arial bold".
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 § 3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 8,12/1,14/0,14/1,27bis,44quater tem 44 septies
Decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16
CAO XII
Besluit van de gemeenteraad van 30 augustus 2022
Collegebeslissing van 26 juni 2023 verslag schoolraad 14 juni 2023
Collegebeslissing van 17 juli 2023: principiële goedkeuring schoolreglementen en de daarbij horende infobrochures van GBS De STip Linden, School3212 Pellenberg en GBS De STip Binkom
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook hier en daar louter tekstueel worden gecorrigeerd. De infobrochure omvat naast de bestaande, nieuwe afspraken en acties ten gevolge van bijsturingen aan het dagdagelijks school houden. Elke schooldirecteur voerde deze wijzigingen in op maat van haar school en in samenspraak met het schoolteam.
Alle wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan ouders, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aan het schoolreglement en de infobrochure voor schooljaar 2023-2024 werden in onderling overleg tussen de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De StiP Linden, Kristien Clits GBS SCHOOL3212 en An Courant GBS De STiP Binkom doorgevoerd en zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving en ten gevolge van noodzakelijke verfijningen, verduidelijkingen en nieuwe acties in het lopend beleid van elke school.
De schoolraad verklaarde zich op 14 juni 2023 akkoord met alle voorgelegde toevoegingen en/of wijzigingen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het bijgevoegde schoolreglement van GBS 'De Stip' Binkom, GBS 'De Stip' Linden en GBS school3212 met ingang van 1 september 2023 goed te keuren.
Art. 2. De bijgevoegde infobrochure met ingang van 1 september 2023 van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en GBS SCHOOL3212 goed te keuren.