FC Binkom dient een aanvraag in om verkeersmaatregelen te nemen voor een kermis van vrijdag 20 augustus 2021 tot en met maandag 24 augustus 2021.
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis
gebracht worden van de weggebruikers.
Artikelen 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om
het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en
plaatsen te verzekeren.
Artikelen 130 bis van de nieuwe gemeentewet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer.
Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen
en van de burgemeester worden niet meer bekendgemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op
de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum
waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen
en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een
gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek
De politie van Lubbeek geeft een gunstig advies
Parkeerverbod mag voorzien worden voor plaatsing kermis
Indien de federale overheid, in het kader van de COVID-19-crisis, bijkomende maatregelen oplegt dienen deze gerespecteerd te worden.
Het is steeds mogelijk dat de activiteit niet kan doorgaan als gevolg van deze crisis.
Specifiek en/of complementair voor markten, kermissen, brocante- en rommelmarkten De bevoegde gemeentelijke overheid kan de dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse markten, alsook individuele ambulante activiteit (zowel voedings- als niet-voedingsgerelateerd) toelaten onder de volgende modaliteiten. Het betreft ook foodtruck, kippenkraam, ijskraam,…: • maximum 1 bezoeker per 1,5 lopende meter aan het kraam; • de marktkramers, de kermiskramers en hun personeel zijn tijdens het uitbaten van een kraam verplicht om de mond en de neus te bedekken met een masker of elk ander alternatief in stof of een gelaatsscherm; • de bevoegde gemeentelijke overheid stelt middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking bij de in- en uitgangen van de markt; • de markt- en kermiskramers stellen middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking van hun personeel en hun klanten; • voeding en dranken mogen worden aangeboden voor consumptie ter plaatse met naleving van de modaliteiten die gelden voor de horeca zaken ; • er wordt een organisatie of een systeem ingevoerd om te controleren hoeveel klanten er op de markt aanwezig zijn;
• er wordt een éénrichtingsverkeersplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt, tenzij er in uitzonderlijke omstandigheden een gemotiveerde afwijking wordt toegestaan door de bevoegde lokale overheid, die een alternatieve oplossing bepaalt;
.
Verkeer:
Mits toelating van het college van burgemeester en schepenen mag er een politieverordening opgesteld worden voor het afsluiten van de Meenselstraat tussen de St. Rochuskapel en de Hulst.
De nodige voorsignalisatie en omleidingen dienen voorzien te worden.
Geluid:
Geen vermelding in de aanvraag
Brandweer:
Advies brandweer dient gevraagd te worden
Eten en drinken:
Bij het serveren van voedsel dient men de richtlijnen van FAVV te respecteren, deze zijn terug te vinden op hun website
Het gebruik van glas is af te raden. Wij adviseren gebruik te maken van karton of recycleerbare plastiek bekers.
De organisatie dient zorgvuldig om te springen met het verlenen van drank aan bezoekers en in het bijzonder aandacht te hebben voor het drankverbruik door minderjarigen.
Elektriciteit:
De algemene verlichting van de tenten en/of kramen mag alleen elektrisch gebeuren.
De stroomgroepen, inclusief aarding, elektrische verdeelkasten dienen na de aansluiting ter plaatse gekeurd te worden. Een positief keuringsattest van de elektrische installatie afgeleverd door een erkende dienst voor technische controle moet kunnen voorgelegd worden (in veiligheidsdossier).
Al de elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC-keuringslabel dragen.
Bij elektriciteitsafname vanuit een private woning of andere vaste installatie dient deze woning(installatie) over een keuringsattest van een erkende dienst voor technische controle te beschikken. Stopcontacten en stekkerdozen moeten worden afgedekt of ingepakt tegen vocht, verlengkabels dienen volledig ontrold te worden.
Brandpreventieve maatregelen : Het advies van de brandweer dient gevraagd te worden voor de volledige opstelling van de rommelmarkt
In geen geval mag het publiek rechtstreeks in contact kunnen komen met een warmtebron;
Geen brandbare materialen in de onmiddellijke omgeving van de warmtebron plaatsen;
Er moet per stand/150 m², minimum één bluseenheid, bestaande uit een brandblusser van 6 kg ABC (universeel poeder ) of 2 brandblussers van 5 kg CO2 binnen handbereik zijn. De brandblussers dienen voorzien te zijn van een geldige geldigheidsdatum of een keuringslabel met dito datum en stempel van een erkend keuringsorganisme. Het gebruik van deze blusser dient gekend te zijn bij de organisatoren.
De standhouders die ter plaatse warme gerechten bereiden, dienen bijkomend te beschikken over een branddeken.
Bij gebruik van gas(BBQ);
- De gasfles dient gekeurd te zijn (de gangbare geldigheid van een gasfles is tien jaar) en voorzien van een ontspanner.
- De fles dient rechtop te staan en vastgemaakt te worden zodat omvallen onmogelijk is.
- Voor een gebruiksinstallatie met soepele leidingen op propaan en butaan mogen geen andere slangen worden gebruikt dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase.
- Op de soepele leiding staat ten minste de waarde van de maximale werkdruk, minimaal 15 bar, alsook het fabricagejaar (mag maximaal 5 jaar oud zijn ), het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag gebruikt worden.
- De slang moet visueel over de totale lengte kunnen gecontroleerd worden en mag de maximumlengte van 2 m. niet overschrijden.
- De uiteinden van de slang worden vastgehecht door spanbeugels op de slangnippels die aangepast zijn aan haar inwendige diameter.
- De gebruiker dient te letten op de goede staat van de slang.
- Elke gasfles moet voorzien zijn van een logo (zwarte vlam op rode achtergrond).
- De gashoudende flessen (acid) dienen steeds rechtop te staan en beveiligd tegen omvallen.
Tenten:
Tenten mogen niet opgesteld worden boven ondergrondse hydranten of op een afstand van minder dan 1 m van bovengrondse hydranten.
Tenten moeten uit moeilijk ontvlambare materiaal bestaan.
Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701.
Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.
(Party)Tenten vrijgesteld van attest moeten voldoende verankerd zijn om ter plaatse te blijven. De verankering gebeurd per steunpunt, in één blok (niet verschillende losse elementen).
Er dient steeds een vrije doorgang van 4 meter voorzien te blijven voor hulpdiensten.
Toegangen:
De toegangen tot het verkeersvrij gedeelte van de rommelmarkt dient dermate ingericht te worden dat geen enkel ongewenst voertuig de verkeersvrije zone kan inrijden. Deze toegangen moeten steeds bemand zijn door personen die toezicht houden en aanwijzingen kunnen geven aan bezoekers. Zij mogen in geen geval voertuigen tussen de bezoekers laten rijden. Zij moeten in de mogelijkheid zijn de fysieke hindernissen te verplaatsen op verzoek van elke hulpdienst.
Bezoekers dienen door stewards op de afgesloten kruispunten, doorverwezen te worden naar parkeermogelijkheden in de omgeving. Eventueel een flyer geven waarop de parkeermogelijkheden staan of op de invalswegen een bord met aanduiding van de parkings.
De toewijzing van de plaatsen aan de standhouders dient vlot te verlopen om files te vermijden.
De organisatie dient te voorkomen dat bezoekers zich parkeren op de toegangswegen. Eventueel hindernissen plaatsen zodat het parkeren onmogelijk is.
Standen
De organisatie dient erover te waken dat in het midden van de rijbaan een doorgang vrij blijft van 4 meter breed en 4 meter hoog. Op kruispunten dient er voldoende vrije ruimte te zijn.
Hydranten dienen steeds vrij te blijven.
Alle gebouwen dienen steeds bereikbaar te blijven. Idem voor de parochiezaal.
Algemene gezondheid:
Bij warm weer dient er voldoende schaduwmogelijkheid te zijn (zonneschermen, tenten enz)
Gebruik van alcohol:
De organisatie dient zorgvuldig om te springen met het verlenen van drank aan bezoekers en in het bijzonder aandacht te hebben voor het drankverbruik door minderjarigen. Het werken met het bandjessysteem aan de toegang is een handig middel om -16 jarigen van +16 jarigen te herkennen. Maak goede afspraken met de medewerkers. Leeftijd is daarbij belangrijk, want men moet immers op bepaalde momenten kordaat kunnen reageren tegen bezoekers.
Wij adviseren om geen toelating of machtiging te geven voor het schenken van sterke dranken.
geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de beperkingsmaatregelen voor het organiseren van Binkom kermis van 20 augustus 2021 tot en met maandag 23 augustus 2021 .
Op de parking FC Binkom geldt:
het parkeren is verboden;
het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E1
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden Xa en Xb
Artikel 2. Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers, overeenkomstig art. 12 van de wet op de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16/03/68.
Artikel 3. De overtredingen op onderhavige verordening zullen met politiestraffen beteugeld worden.
Artikel 4. Eénsluidend afschrift van deze verordening zal onmiddellijk worden toegezonden aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Leuven
Artikel 5. De bekendmaking zal geschieden zoals voorzien en voorgeschreven door art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.