De voorzitter opent de zitting op 15/04/2025 om 20:11.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 11 maart 2025 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 11 maart 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 11 maart 2025 worden goedgekeurd.
Op het Vast Bureau van 17 maart 2025 werd het besluit in bijlage goedgekeurd.
Namelijk het ter beschikking stellen van lokalen in het Huis van het Kind Lubbeek, Staatsbaan 126, voor Wiegwijs om een consultatiebureau uit te bouwen.
Volgende artikels werden goedgekeurd:
Artikel 1. Het vast bureau gaat akkoord met het ter beschikking stellen van de lokalen AC09 en AC10. De zaal met keuken wordt ter beschikking gesteld tijdens de consultatie-uren. Dit alles voor een maandelijkse vergoeding.
Artikel 2. Het vast bureau gaat akkoord met de bruikleenovereenkomst ingaand op 3 februari 2025.
Decreet Lokaal Bestuur Artikel 84;
Gebruikersovereenkomst tussen OCMW Lubbeek en Wiegwijs.
Kadert binnen het actiepunt: Uitbouwen van het Huis van het Kind
De inkomsten van het OCMW zullen verhoogd worden met 900 euro per jaar.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de bruikleenovereenkomst met Wiegwijs goed, ingaand vanaf 3 februari 2025.
Naar aanleiding van een ongeval viel de gemeente in 2022 onverwacht terug op 1 bus in plaats van 2. Er werd tijdelijk een tweede bus zonder chauffeur gehuurd om de rest van het schooljaar op te vangen. Voor het schooljaar 2022 - 2023 werd het vervoer uitbesteed aan firma De Magneet (bus met chauffeur). De kostprijs voor betrokken schooljaar bedroeg 44.000 euro. Voor schooljaar 2023 - 2024 steeg deze kostprijs naar 82.000 euro waardoor er beslist werd om deze werkwijze niet verder te zetten. De organisatie van het voor- en naschools leerlingenvervoer werd dan uiteindelijk in juni 2023 intern grondig hervormd.
Vanaf schooljaar 2023-2024 werd het voor- en naschools vervoer georganiseerd met 1 bus. Door het rijden met 1 bus was het praktisch niet meer haalbaar om de kinderen individueel aan huis op te halen. Daarom werd er vanaf schooljaar 2023 - 2024 gewerkt met een systeem van opstapplaatsen. Bovendien diende er vanaf betrokken schooljaar voorafgaand ingeschreven te worden via het online platform van de gemeente en niet meer rechtstreeks via de scholen. Inschrijven kon per trimester of voor een volledig schooljaar. Dit systeem werd 2 schooljaren gehanteerd en wordt nu opnieuw geëvalueerd.
We stellen vast dat het aantal kinderen dat nog gebruik maakt van het voor- en naschools leerlingenvervoer sterk is gedaald. Tijdens het tweede trimester van het huidig schooljaar maakten er in totaal 21 kinderen (uit 15 gezinnen) gebruik van het vervoer. Uit de financiële analyse van het voor- en naschools leerlingenvervoer, zoals het vandaag georganiseerd wordt met 1 bus, stellen we volgende kostprijs vast:
chauffeur (0,5V TE) |
€ 22.500 |
begeleider (0,5 VTE) |
€ 22.500 |
ondersteunende diensten (deskundige onderwijs) |
€ 7.000 |
onderhoud en brandstof |
€ 20.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 7.500 |
overheadkost (13%) |
€ 9.360 |
totaal |
€ 88.860 |
In geval van aankoop van een nieuwe schoolbus wordt er rekening gehouden met een jaarlijkse afschrijving van 7.500 euro. De kostprijs van de aankoop van een nieuwe bus wordt geraamd op minimum 125.000 euro. Een afschrijving over een looptijd van 8 jaar impliceert een jaarlijkse totale afschrijving van 15.000 euro. Aangezien de schoolbus ook nog halftijds rijdt in functie van het pedagogisch project wordt slechts de helft van deze kost in rekening gebracht.
Op basis van de inschrijvingen van het laatste trimester (21 kinderen), brengt dit de kostprijs per kind op afgerond 4231 euro.
Daarnaast heeft de deskundige onderwijs, samen met het diensthoofd sociale dienst, voor elk kind dat momenteel gebruik maakt van het vervoer, individueel onderzocht wat mogelijke alternatieven kunnen zijn om het vervoer te vervangen. Er werd, behoudens voor 1 gebruiker, voor elk kind een alternatieve oplossing gevonden.
Voor de scholen in Linden werd tot op heden geen voor- en naschools busvervoer georganiseerd. We stellen vast dat dit nooit problemen met zich heeft meegebracht.
Het stopzetten van het voor- en naschools leerlingenvervoer heeft geen enkele impact op de uitvoering van het pedagogisch project. Hiervoor blijft de huidige bus gewoon verder rijden.
Tot slot wordt de organisatie geconfronteerd met het pensioen van de huidige buschauffeur vanaf schooljaar 2025-2026. Er is momenteel slechts 1 ander personeelslid dat over het juiste rijbewijs beschikt. Een tweede personeelslid volgt momenteel nog de opleiding. Er stelt zich bijgevolg ook een risico om de continuïteit ten alle tijde te kunnen garanderen.
Voor de volledigheid voegen we eveneens de kostprijs toe voor het busvervoer in het kader van het pedagogisch project:
chauffeur (0,5V TE) |
€ 22.500 |
onderhoud en brandstof |
€ 20.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 7.500 |
overheadkost (13%) |
€ 6.500 |
totaal |
€ 56.500 |
In het geval dat het busvervoer zou georganiseerd worden met 2 bussen, zoals in 2022 en voordien het geval was, zou de kostprijs als volgt bepaald worden:
chauffeur (1 VTE) |
€ 45.000 |
begeleider (1 VTE) |
€ 45.000 |
onderhoud en brandstof |
€ 40.000 |
afschrijving nieuwe bus |
€ 15.000 |
overheadkost (13%) |
€ 18.850 |
totaal |
€ 163.850 |
In de periode dat er nog 2 bussen reden voor het voor- en naschools busvervoer zaten er gemiddeld 46 kinderen op de bus. Dit brengt de oorspronkelijk gemiddelde kostprijs per kind op 3561 euro.
Gelet op bovenstaande argumentatie wordt voorgesteld om het voor- en naschools leerlingenvervoer vanaf schooljaar 2025 - 2026 niet meer verder te zetten.
Er wordt bijgevolg aan de CBD gevraagd om een gunstig advies te verlenen om het betreffende reglement op te heffen met ingang van 1 juli 2025.
Enig artikel. De CBD geeft een gunstig advies inzake de opheffing van het besluit van de gemeenteraad van 25 juni 2024 inzake de organisatie van het voor- en naschools leerlingenvervoer - huishoudelijk reglement en retributie. Het dossier wordt voorgelegd aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om goedkeuring te verlenen aan de verrekening voor de werfkosten n.a.v. de termijnverlenging voor een bedrag van 219.980,00 euro (excl. btw) of 233.178,80 euro (incl.btw), opgedeeld als volgt:
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 1 en 2” werd gegund aan INTERLEUVEN CVBA (Leuven).
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105-1 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 23 januari 2023 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 1 en 2 - Perceel 1 (Ruwbouw-afbouw)” aan REYNDERS B & I nv (Houthalen-Helchteren) tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van 5.448.340,94 euro (excl. btw) of 5.775.241,40 euro (incl. 6% btw).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 320.105-1.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 mei 2023 goedkeuring aan de aanvangsdatum van deze opdracht, zijnde 12 juni 2023.
De mail van 27 februari 2025 vanwege de projectleider:
In bijlage het uiteindelijke voorstel voor de werfkosten n.a.v. de termijnverlenging; dat samen is besproken met Reynders en ARCH (IL).
De VV is in 3 fases opgedeeld.
Reynders zal ook geen bijkomende kosten aanrekenen voor de meerwerken (extra werkdagen zijn destijds op 0 gezet en worden met bovenstaande verrekeningen opgenomen - zonder extra kosten). Zie ook nadere uitleg door Wen hieronder.
Indien OK voor u kunnen we dit verder formaliseren.
De mail van 26 februari 2025 vanwege de ontwerper:
In bijlage kan u onze verrekening vinden voor de termijnsverlenging van de werfinrichting.
Deze VV is opgedeeld in 3 fases :
Ik heb een overzicht toegevoegd van onze werfinrichtingskosten uit het basisdossier.
Zoals u kan zien hebben we een evaluatie gedaan van de effectieve, in deze fase van het bouwproces, om een correcte verrekening op te stellen.
Initieel was er een kostprijs voorzien van € 1.107,20- in de afwerkperiode. Deze kosten zijn gereduceerd naar € 812,67
Alle voorgaande verrekeningen ( met termijnsverlenging ) zijn opgemaakt zonder werfinrichtingskosten op te nemen. Deze kosten zouden berekend zijn geweest volgens ons overzicht aan € 1.219,50
Maw er zijn onkosten aangerekend omdat de kraan langer heeft gestaan tijdens deze periode.
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 januari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 28 juni 2022:
Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 december 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 november 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 februari 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 augustus 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 oktober 2024:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2025:
De projectleider gaf positief advies op 24 februari 2025.
Het afdelingshoofd Leefomgeving geeft positief advies op 12 maart 2025.
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.
code |
2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
|
|
Uitgaven | Perceel 1: totaal P1: 3.900.543 euro |
Voorzien uitgavekrediet 2024 |
9.267.762,81 euro |
Beschikbaar krediet 2024 |
beschikbaar: vastlegging perceel 1: |
Voorziene raming/kostprijs/… |
gunningsbedrag: 5.775.241,40 euro gunningsbedrag na verrekeningen: |
|
Er werd een budget van 6.000.000,00 euro vastgelegd voor deze aannemer |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Reynders B & I nv |
|
|
Visum
De financieel directeur verleende een gunstig visum af op 18 januari 2023.
Enig artikel. Verleent goedkeuring aan de verrekening voor de werfkosten n.a.v. de termijnverlenging voor een bedrag van 219.980,00 euro (excl. btw) of 233.178,80 euro (incl.btw), opgedeeld als volgt:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de wijzigingen in het huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein, meer bepaald de wervings- en vergoedingsvoorwaarden met betrekking tot de begeleiders, goed te keuren.
In zitting van de gemeenteraad van 28 maart 2023 werd het huishoudelijk reglement van Grabbel & Swap op het Plein aangepast in het kader van de uitvoering van het BOA-decreet. Deze aanpassing hield in dat de werking van de Buitenschoolse Opvang, tijdens de werkingsperiode van de Grabbel & Swap, ingekanteld werd in deze organisatiestructuur.
Deze wijziging bracht, naast de aanpassing van de leeftijdsgroepen, ook een wijziging van het monitorenteam met zich mee.
Na twee jaar is deze implementatie zeker en vast als succesvol te bestempelen. Betere dienstverlening naar de burgers toe en een goede interne werking tussen de jeugddienst en de buitenschoolse opvang zijn het gevolg.
Na twee jaar is het ook tijd om tot de fine tuning van enkele zaken over te gaan. Het betreft hier voornamelijk Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden van het huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein.
Decreet Lokaal Bestuur;
De nieuwe gemeentewet;
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2023: Huishoudelijk reglement Grabbel & Swap op het Plein.
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling (te schrappen)
Tijdens de maanden juli en augustus worden er 34 begeleiders per dag aangeworven om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling (nieuwe formulering)
De begeleiders worden aangeworven tijdens de maanden juli en augustus om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Motivatie: het aantal begeleiders dat dient ingezet te worden is afhankelijk van verschillende indicatoren, die verschillend kunnen zijn van week tot week. Sommige weken zijn 28 begeleiders voldoende om een kwalitatief aanbod te verzekeren, andere weken zijn dan weer 36 personen geen overbodig aantal. Dit komt bijvoorbeeld door:
- als Lubbeekse jeugdverenigingen in een overlappende periode op kamp gaan, zijn er minder deelnemers op de vakantiewerking. Wanneer deze niet op kamp zijn, is het aantal aanzienlijk hoger;
- afhankelijk van de verlofperiode van ouders. Tijdens de eerste weken van de vakantie zien wij steeds dat er erg veel deelnemers zijn. Ouders zijn dan nog niet op verlof, kampen nog niet bezig. In de periode van het bouwverlof neemt het aantal deelnemers wat af.
De voorbeelden tonen aan dat een fix aantal begeleiders vastprikken en opleggen in een reglement niet meer van deze tijd is. We moeten flexibeler en concreter op de situatie kunnen inspelen. Door geen vast aantal per week op te leggen, zullen er toekomstgericht op het einde van de vakantieperiode algemeen niet veel meer aanstellingen zijn dan in het verleden, maar ze zullen logischer kunnen gespreid worden daar waar nodig.
De werking is in zijn geheel ook veranderd ten opzichte van de voorbije jaren, nl.:
- meer deelnemers per dag;
- stijgende aanwezigheid van deelnemers die meer aandacht behoeven ten opzichte van anderen;
- splitsen van leeftijdsgroepen van meer dan 40 deelnemers gaat niet met slechts 3 begeleiders. Hiervoor zijn meer begeleiders nodig.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders (te schrappen)
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben. Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders (nieuwe formulering)
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen, dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking:
- tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben;
- maximum de leeftijd van 29 bereikt te hebben.
Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Motivatie: de toepassing van de leeftijdslimieten past binnen het reglement betreffende kadervorming, waarin vastgelegd werd binnen welke leeftijdsspanne men recht heeft op het verkrijgen van een subsidie indien men een kadervormingscursus volgt.
Artikel 28. Bepaling van statuut (te schrappen)
• De begeleiders van de Grabbel & Swap op het Plein worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 28. Bepaling van statuut (nieuwe formulering)
§ 1: Begeleiders zonder kadervormingsattest
• Begeleiders zonder kadervormingsattest worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders zonder kadervormingsattest met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
§ 2: Begeleiders in het kader van een stage of in het bezit van een kadervormingsattest
• Begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus of die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Motivatie: het is billijk om een onderscheid te maken tussen begeleiders die zich aanmelden in het kader van het doorlopen van een stage voor het verkrijgen van een animatorattest of personen die dit traject niet doorlopen hebben.
In de gemeente Lubbeek bestaat een subsidiereglement kadervorming. Wij willen alle jongeren zoveel mogelijk stimuleren om zo een cursus te volgen. Dit kan door financieel een extra duwtje te geven aan hen die de tijd namen om een cursus te volgen. Het kan anderen die dit niet deden over de streep trekken om vooralsnog een opleiding te volgen. Deze opleidingen zijn tevens een surplus als je in leiding staat bij een jeugdvereniging.
Het is binnen eenzelfde organisatie correct (hier de gemeente Lubbeek) om voor dezelfde geleverde prestaties eenzelfde verloningswijze toe te passen. Sinds de inkanteling van de werking van de Buitenschoolse Opvang verrichten de begeleiders van de Grabbel dezelfde handelingen als de begeleiding van het opvanginitiatief. Het is dan ook een evidentie dat voor dezelfde inzet en hetzelfde geleverde werk dezelfde financiële tegemoetkomingen staan.
Simulatie van de financiële impact bij wijziging bepaling van statuut (2024): in 2024 werden er 33 begeleiders aangesteld via het statuut van vrijwilliger. In een tijdsspanne van een week betekent dit een uitgave van 6.725,40 euro. Wanneer we dit vertalen naar de toepassing van de nieuwe formulering zou dit neerkomen op 9 begeleiders die komen zonder kadervormingsattest en 24 wel in het kader van een stage of in het bezit van een attest. Diezelfde week zou dan 14.301,00 euro kosten aan verloning. Dit verschil is reeds in de budgetten voorzien.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen (te schrappen)
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd.
Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken. Deze onkosten kaderen vaak in het behalen van een ‘attest animator’, waarvoor men verplicht een bepaalde stagetermijn dient te doorlopen. Het is billijk om in het kader van deze opleiding een vergoeding te voorzien.
Verloning: begeleiders met geldige anciënniteit ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector, bezoldigd via de weddeschaal van de graad administratief beambte/technisch beambte, aanvangsschaal E1.
Er wordt hier in een verloning voorzien, om de professionaliteit die men gedurende de voorgaande jaren heeft opgebouwd binnen het team te houden.
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen (nieuwe formulering)
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd. Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken.
Verloning: begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus, die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest of een geldige anciënniteit hebben opgebouwd, ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Motivatie: geen inhoudelijke wijzigingen. Enkel administratieve aanpassing een de nieuwe voorgestelde situatie.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen (te schrappen)
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Er zal een afsprakennota opgesteld worden tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen (nieuwe formulering)
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Afhankelijk van het statuut waarin de begeleiders worden aangesteld wordt er een individuele afsprakennota of een overeenkomst voor tewerkstelling opgesteld tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Motivatie: geen inhoudelijke wijzigingen. Enkel administratieve aanpassing een de nieuwe voorgestelde situatie.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Totaalbeeld 2024 / situatieschets 2025
Actienummer |
GBB/2024 - 2025 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0751-00: Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren 0751-00: Gemeentelijke dienstverlening gericht op kinderen & jongeren |
Algemene rekening + omschrijving | 6131700: Erelonen, vergoedingen vrijwilligers 6203000: Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen -contractueel personeel |
Bedrag uitgave inclusief BTW | 13.177,08 euro 70.513,77 euro |
Aannemer/leverancier/instantie | Vergoedingen en verloningen aan begeleiders |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | - |
Voorzien krediet | 13.200,00 euro 110.000,00 euro |
Beschikbaar krediet | 22,92 euro 39.486,23 euro |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. Het huishoudelijk reglement aangaande Grabbel & Swap op het Plein, als volgt goed te keuren:
Afdeling 1: Algemeen
Artikel 1. Organiserend bestuur en coördinatie
• Gemeentebestuur Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 00
• Jeugddienst Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016/47 97 22
jeugddienst@lubbeek.be
De jeugdconsulent is te bereiken na afspraak.
Artikel 2. Benaming en publiciteit
De vakantiewerking vindt plaats onder de benaming Grabbel & Swap op het Plein.
Publiciteit omtrent de initiatieven gebeurt via de gebruikelijke kanalen van de gemeente Lubbeek, nl. informatieblad, brochure, flyer, website, social media.
De naambekendheid van de beide werkingen wordt benadrukt door het aanmaken van het benodigde promomateriaal met bedrukking van het eigen logo.
Artikel 3. Doelgroep en doelstelling
De gemeente Lubbeek organiseert tijdens de maanden juli en augustus een Grabbel & Swap op het Plein.
De Grabbel op het Plein staat open voor deelnemers van 2,5 tot en met 11 jaar. De leeftijd van 2,5 jaar moet bereikt zijn bij de aanvang van de vakantiewerking. Minimumvoorwaarde aangaande deelname is dat men reeds schoolgaand en zindelijk is.
Swap op het Plein staat open voor deelnemers die 12 tot en met 15 jaar worden in het jaar waarin de werking wordt georganiseerd.
De doelstelling is drieledig:
- aanbieden van een opvang in de grote vakantie voor een ruim publiek;
- het uitwerken en begeleiden van activiteiten, afgestemd op de doelgroep;
- het aantrekken van geschikte begeleiders voor de dagelijkse werking.
Artikel 4. Bereikbaarheid in noodgevallen
In noodgevallen kan men terecht op het gemeentehuis: 016/47 97 00.
Artikel 5. Verzekering
• Voor alle kinderen is er een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen, afgesloten bij Ethias. Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zich gedragen naar de richtlijnen van de begeleiders.
• Verplaatsingen van en naar de werking zijn verzekerd onder voorwaarde dat de deelnemer geen tussenhaltes aandoet en zich aan de geldende wegcode houdt.
• De polissen liggen ter inzage op het gemeentehuis.
• Zijn niet verzekerd:
- opzettelijk toegebrachte schade aan materialen of het opzettelijk toebrengen van lichamelijke letsels bij derden: dit valt ten laste van de ouders.
- wanneer het kind zonder toestemming de opvang verlaat.
- schade aan kleding, uurwerken, persoonlijk speelgoed, juwelen, smartphones, wearables, spelconoles, alle andere persoonlijke digitale toestellen, enz.
- schade ten gevolge van diefstal of verlies.
Artikel 6. Klachtbehandeling
Ouders kunnen met vragen, opmerkingen of problemen terecht bij de begeleiding, de hoofdmonitor en de jeugdconsulent.
Elke klacht zal discreet en efficiënt behandeld worden.
Artikel 7. Opnamebeleid
Er kan zowel vooraf online, als dagelijks ter plaatse worden ingeschreven.
Elk deelnemend kind dient bij aanvang geregistreerd te zijn op het gebruikte inschrijvingsplatform van de gemeente Lubbeek. Gevraagde gegevens dienen correct ingevuld te worden. Indien er zich wijzigingen voordoen, dient men dit aan te passen.
De gevraagde gegevens worden enkel gebruikt voor inschrijving en informatieverstrekking omtrent de gemeentelijke opvang- en vakantiewerkingsinitiatieven.
Een aangemaakte gebruikersaccount blijft actief zolang de inschrijver dit niet zelf verwijderd of deactiveerd. Zolang het account actief is, kan dit door de gemeente Lubbeek gebruikt worden om informatie te verstrekken.
Wijzigingen en annuleringen zijn mogelijk tot uiterlijk één week voor de aanvang van de desbetreffende activiteit van de Grabbel of Swap op het Plein. Dit dient steeds schriftelijk te gebeuren. Bij annulering zal het betaalde bedrag teruggestort worden.
Het indienen van een annulering is slechts mogelijk tot 1 week na het beëindigen van de Grabbel & Swap op het Plein.
Ingeschreven dagen, waarop men niet deelnam, worden zonder schriftelijke aanvraag niet terugbetaald.
Alle aanvragen tot terugbetaling worden in de loop van de vakantieperiode verzameld. Na de werking worden deze in één globaal dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen. Zij maken de bedragen die dienen terugbetaald te worden over aan de financiële dienst.
De terugbetaling zal gebeuren in het laatste kwartaal van het jaar.
Indien men een week op voorhand verwittigd, kan men zich eventueel door een andere persoon laten vervangen of de ingeschreven dag verplaatsen naar een ander moment binnen de periode.
Artikel 8. Openingstijden
• Exacte data van de Grabbel & Swap op het Plein worden jaarlijks bepaald door de jeugddienst, in samenspraak met GBS De Stip Linden, afhankelijk van de bezetting van de accommodatie.
• De geplande activiteiten vinden plaats van 9u tot 16u.
• Tijdens de ochtend is er opvang voorzien van 7u45 tot 9u.
• ’s Avonds is er opvang van 16u tot 17u30.
• Er bestaat de mogelijkheid om deel te nemen voor één dagdeel. Hiervoor wordt geen korting in de dagprijs voorzien.
• Wanneer er voor bepaalde leeftijdsgroepen uitstappen voorzien worden, neemt iedereen van de desbetreffende groep hier aan deel. Tijdens deze uitstappen kan het uur van thuiskomst afwijken van de vooropgestelde uurregeling. Dit is afhankelijk van het verkeer.
Artikel 9. Jaarlijkse sluitingsdagen
De Grabbel & Swap op het Plein zijn gesloten op:
11 juli
21 juli
15 augustus
De mogelijkheid bestaat om brugdagen te voorzien indien de feestdagen op een dinsdag of donderdag plaatsvinden.
Artikel 10. Adres
De uitvalsbasis van de dagelijkse werking bevindt zich in de Gemeentelijke Basisschool De Stip, afdeling Linden, Martelarenplaats 1, 3210 Linden.
De werking maakt tevens gebruik van de openbare speelbossen, speelterreinen, graspleinen en omliggende infrastructuur te Linden centrum.
Artikel 11.
Voor die aangelegenheden waarin het huishoudelijk reglement niet voorziet, beslist het college van burgemeester en schepenen.
Het personeel dient zich aan het beroepsgeheim te houden, vertrouwelijke informatie mag niet worden doorgegeven.
Het gemeentebestuur draagt de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid voor beide vakantiewerkingen Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 2: Intern werkingskader
Artikel 12. Pedagogisch beleid
De organisatie ziet erop toe dat er optimale kansen worden geboden aan elk kind en dat de draagkracht van het kind niet overschreden wordt.
De opvang van kinderen in grote groepen wordt vermeden door het opdelen in subgroepen. Hierbij wordt rekening gehouden met de sociale ontplooiing van de kinderen.
Er is voldoende verantwoord en veilig spelmateriaal ter beschikking dat passend wordt aangeboden. Dit speelgoed is aangepast aan de leeftijd, de aard en het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
De kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen door hen aan te spreken op hun vaardigheden, door rekening te houden met hun voorkeuren en door hun eigen initiatief te bevorderen.
De kinderen krijgen de ruimte om zichzelf te zijn in hun sociale relaties. Verdraagzaamheid en geweldloos optreden staan daarbij centraal.
De omgang met de kinderen is sensitief, informeel en persoonlijk. Waar nodig worden duidelijk en consequent grenzen getrokken. Elke kind moet zich psychisch en fysiek veilig kunnen voelen.
Artikel 13. Samenwerking met ouders
Enerzijds is er de informatiedoorstroming via de verschillende gemeentelijke kanalen. Hiermee worden ouders op de hoogte gebracht van de algemene richtlijnen van de werking. Anderzijds kunnen ouders tijdens de werking zelf steeds contact opnemen met de verantwoordelijken van de Grabbel & Swap op het Plein.
Afdeling 3: Wederzijdse afspraken
Artikel 14. Haal- en brengmomenten
• De ouders zorgen er zelf voor dat de kinderen op de werking geraken.
• Afwijkingen van oorspronkelijke afspraken bij inschrijving dienen tijdig gemeld te worden aan de organisatie.
• Ouders dienen de openingsuren van de organisatie te respecteren. Wanneer men toch vermoedt dat men te laat zal zijn omwille van file, panne, ongeval, … wordt men verzocht de werking te verwittigen, zodat ook de kinderen kunnen gerustgesteld worden.
Artikel 15. Afwijkingen oorspronkelijke afspraken
Kinderen die zelfstandig de Grabbel & Swap op het Plein mogen verlaten dienen hiervoor schriftelijk toestemming te hebben van de ouders.
Artikel 16. Voeding
• De deelnemers dienen hun lunchpakket mee te brengen.
• Water staat steeds ter beschikking.
• Er wordt een vieruurtje voorzien voor alle aanwezigen.
• Om half elf wordt er voor alle deelnemersgroepen een pauze ingelast. Tijdens deze pauze kunnen de deelnemers hun zelf meegebrachte versnapering en/of drankje nuttigen.
• Allergieën aan voedingsmiddelen dient men te vermelden bij de inschrijving.
Artikel 17. Kledij
• De kinderen dragen kledij die aangepast is aan het weer en aan de activiteiten.
• Bij een ongelukje krijgen de kinderen reservekledij van de organisatie. Deze kledij wordt gewassen teruggebracht. De eigen kledij die vuil is wordt niet door de werking gewassen.
Artikel 18. Verzorging/ziekte/ongeval
Indien kinderen luizen hebben, dient de organisatie zo snel mogelijk verwittigd te worden en dienen de ouders zelf de nodige zorgen toe te dienen. Deelnemers met luizen blijven gedurende de behandelingsperiode afwezig.
Zieke kinderen worden niet opgevangen op de werking. Indien een kind ziek wordt op de werking, worden in eerste instantie de ouders gewaarschuwd. In tweede instantie de contactpersoon opgegeven door de ouders. De deelnemer dient door de gecontacteerde persoon zo snel mogelijk opgehaald te worden.
In noodgevallen of indien de fysieke toestand van het kind dit vereist wordt door de organisatie een arts geraadpleegd.
Indien het ongeval in kwestie dit vereist zal er contact opgenomen worden met de dienst spoedgevallen.
Indien ouders op de hoogte zijn van medische problemen van hun kind, welke een gevaar zouden kunnen betekenen voor andere kinderen of de begeleiding, of die anderzijds een bijzondere waakzaamheid van de begeleiding vragen, dienen zij dit te signaleren.
Indien een kind medicatie dient te nemen, dient dit genoteerd te worden bij de medische gegevens. Ouders dienen dit bij het aanmelden in de ochtend nog even mee te delen.
De ouders geven toelating om pijnstillende en/of koortswerende middelen toe te dienen.
Wanneer een dokter dient te worden geraadpleegd, zijn de kosten van de raadpleging in eerste instantie ten laste van de ouders.
In geval van een ongeval dient het formulier van Ethias ‘Aangifteformulier: Verzekering tegen lichamelijke ongevallen’ ingevuld te worden en zo spoedig mogelijk binnengebracht te worden op de werking. Dit formulier is te verkrijgen op de Grabbel & Swap op het Plein.
Het dossier voor de verzekering moet zowel door de dokter, de ouders als het organiserende bestuur worden ingevuld. Ouders voegen een klevertje van het ziekenfonds bij en handtekenen op de derde pagina.
Wanneer de verzekeringsinstelling de aangifte heeft ontvangen, wordt een dossiernummer toegekend. Dit dossiernummer wordt nadien door de gemeente doorgegeven aan de ouders zodat zij dit rechtstreeks verder kunnen afhandelen. Dit nummer dient bij elke briefwisseling met de verzekeringsmaatschappij te worden vermeld. De verzekering aanvaardt alleen originele documenten.
Afdeling 4: Geldelijke bepalingen
Artikel 19. Ouderbijdragen
De deelnemersbijdragen voor de vakantiewerking dienen aan onderliggende voorwaarden te voldoen:
1. De deelnemersbijdrage dient billijk te zijn. Dit wil zeggen dat de gevraagde deelnamegelden maximum de uitgaven onder de vorm van aangekocht materiaal en inkomgelden betreffende voorziene uitstappen dienen te dekken.
2. Er kan een korting van 50% (sociaal tarief) verkregen worden voor deelname aan de vakantiewerking, cumuleerbaar met eventuele andere kortingen. Ouders die menen in aanmerking te komen voor sociaal tarief, kunnen dit aanvragen door volgende documenten binnen te brengen bij het organiserende bestuur:
• een gemotiveerd verzoek
• een recent fiscaal attest
Artikel 20. Wijze van betaling
De deelnamebijdrage voor de Grabbel & Swap op het Plein dient bij inschrijving onmiddellijk betaald te worden.
Bij problemen of vragen rond de afrekening (verkeerd bedrag, aantal dagen, e.d.m.) kan men steeds terecht bij de jeugdconsulent.
Artikel 21. Fiscaal attest
Jaarlijks wordt er na de werking een fiscaal attest afgeleverd aan de personen die hierop recht hebben. Een fiscaal attest kan slechts ontvangen worden mits het correct invullen van de inschrijvingsgegevens. Indien deze niet of incorrect worden doorgeven zal er geen fiscaal attest uitgereikt worden.
Artikel 22. Uitstapjes
Geplande uitstapjes worden tijdig aan de ouders bekend gemaakt. Eventueel kan een meerprijs gevraagd worden.
Artikel 23. Workshops en daguitstappen
Afhankelijk van het voorziene budget bestemd voor vakantie-initiatieven kan de dienst zelf uitstappen, workshops, activiteiten en bijhorende prijzen bepalen.
Artikel 24. Aankopen van materialen en dagelijkse uitgaven
De te maken verplaatsingsonkosten, het bezorgen van de nodige materialen, e.d.m. alsook de hiermee gepaard gaande parkeervergoedingen worden ten laste genomen van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 25. Opzegmodaliteiten
De organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein behoudt zich het recht om een kind te weigeren bij ongewenst gedrag. In dit geval zullen er geen terugbetalingen gebeuren.
Afdeling 5: Begeleiders: wervings- en vergoedingsvoorwaarden
Artikel 26. Periode van de tewerkstelling
De begeleiders worden aangeworven tijdens de maanden juli en augustus om de organisatie van de Grabbel & Swap op het Plein te kunnen garanderen.
Artikel 27. Leeftijd van de begeleiders
Om als begeleider van de Grabbel & Swap op het Plein in aanmerking te komen, dient men in het jaar van de desbetreffende vakantiewerking:
- tenminste de leeftijd van 16 jaar te bereiken of bereikt te hebben;
- maximum de leeftijd van 29 bereikt te hebben.
Tevens moeten deze personen van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten.
Artikel 28. Bepaling van statuut
§ 1: Begeleiders zonder kadervormingsattest
• Begeleiders zonder kadervormingsattest worden in de eerste plaats aangesteld via het statuut van de vrijwilliger.
• Begeleiders zonder kadervormingsattest met minstens 4 weken relevante ervaring, gespreid over twee werkingsjaren op de Lubbeekse Grabbel & Swap op het Plein, worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
§ 2: Begeleiders in het kader van een stage of in het bezit van een kadervormingsattest
• Begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus of die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest worden tewerkgesteld in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector (= monitorenstatuut/artikel 17). .
Artikel 29. Vergoedingen en verloningen
Vergoeding: aan de vrijwilligers wordt de maximum geïndexeerde vrijwilligersvergoeding uitgekeerd. Dit om gemaakte onkosten inzake voorbereidingen en materialen, vervoer, e.d.m. financieel te dekken.
Verloning: begeleiders die stage komen lopen in het kader van een kadervormingscursus, die reeds in het bezit zijn van een kadervormingsattest of een geldige anciënniteit hebben opgebouwd, ontvangen een verloning in het kader van de tijdelijke tewerkstelling in de sociaal-culturele sector.
Artikel 30. Preventie & bescherming op het werk en verzekeringen
• Ten aanzien van de begeleiders zal het reglement betreffende preventie & bescherming op het werk gerespecteerd worden.
• Het gemeentebestuur zal de nodige verzekeringen afsluiten voor de begeleiders.
• Afhankelijk van het statuut waarin de begeleiders worden aangesteld wordt er een individuele afsprakennota of een overeenkomst voor tewerkstelling opgesteld tussen de gemeente Lubbeek en de begeleiders.
Artikel 31. Jaarwerking
Ten aanzien van de positieve input van de begeleiders en met het oog op de bewaking van de kwaliteit van de vakantiewerking wordt er door de jeugddienst in een jaarwerking voor de begeleiders voorzien. Deze jaarwerking bestaat uit terugkom- en vormingsdagen.
Er bestaat de mogelijkheid om werkgroepen met een welomschreven opdracht op te richten.
Het gemeentebestuur geeft logistieke, financiële en administratieve ondersteuning aan de jaarwerking.
Het gemeentebestuur sluit een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af die de leden van de jaarwerking in hoofde van dit lidmaatschap dekt.
Art. 2. De beslissing bekend te maken conform artikel 285, 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven, maakte op 14 november 2024 een nieuw retributiereglement voor verkoop van compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken over met verhoogde tarieven vanaf 1 februari 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het huidige retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken op recyclageparken, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 december 2021, dat inging op 1 februari 2022, op te heffen en om het nieuwe retributiereglement zoals in bijlage goed te keuren.
De mail van 14 november 2024 van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
Graag informeren we u dat EcoWerf een nieuwe raamovereenkomst heeft afgesloten voor de levering van zowel compostbakken en aanbouwelementen, als compostvaten en beluchtingsstokken, met respectievelijk ECOO en SULO.
EcoWerf treedt hier opnieuw op als aankoopcentrale. Bestellingen kunnen worden doorgegeven aan de dienst Aankoop en Magazijn via aankoop@ecowerf.be.
Voorzieningen voor thuiscompostering komen conform het Ministerieel besluit van 15 maart 2023 niet meer in aanmerking voor investeringssubsidies.
Een retributie is een kostendekkende vergoeding die de overheid van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel.
Door het wegvallen van de subsidie, is de kostendekkende voorwaarde van de retributie niet meer voldaan. Om deze reden stellen we voor om vanaf 1 januari 2025 volgende verkoopprijzen in het retributiereglement op te nemen.
In bijlage kunt u een voorbeeld tekst terug vinden voor het retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, met de geadviseerde verkoopprijzen.
Gelieve EcoWerf te informeren over de retributie die zal worden gehanteerd vanaf 1 januari 2025:
U mag hiervoor rechtstreeks op dit e-mailadres antwoorden.
Aankoopprijs excl. btw |
Aankoopprijs incl. btw |
Nieuwe aanbevolen verkoopprijs |
Huidige aanbevolen verkoopprijs |
|
Compostbak |
85 |
103 |
100 |
60 |
Aanbouwelement compostbak |
62 |
75 |
75 |
40 |
Compostvat |
53 |
64 |
65 |
30 |
Beluchtingsstok compostvat |
7 |
8,5 |
8,5 |
6 |
Ter info:
Het compostvat heeft een vernieuwde vormgeving gekregen, en wordt voortaan aangeboden door SULO per 12 stuks, in plaats van 11 stuks. De compostbak van ECOO is ongewijzigd gebleven en wordt nog steeds aangeboden per 10 stuks.
Bijlage: composteringshandleiding met montage instructies en onderhoudsvoorschriften SULO.
Voorstel nieuw retributiereglement van EcoWerf in bijlage.
De mail van 5 december 2024 van Jelle Van de Poele, Deskundige Aankoop & Magazijn, EcoWerf:
Na overleg met onze directie kunnen wij bevestigen dat de nieuwe prijzen van kracht zullen zijn vanaf 1 februari 2025, in plaats van 1 januari 2025. Er zal binnenkort een nieuwe communicatie over deze wijziging worden uitgestuurd.
De laatste bestelling van compostbakken en aanbouwmodules is inderdaad geplaatst onder de vorige raamovereenkomst, met een voordeligere aankoopprijs. Vanaf 1 februari 2025 gelden echter de nieuwe prijzen op onze recyclageparken. Dit betekent tijdelijk dat compostbakken en aanbouwmodules worden verkocht tegen een hogere prijs dan de oorspronkelijke aankoopprijs.
Het is helaas niet mogelijk om de nieuwe tarieven pas toe te passen wanneer producten uit de nieuwe raamovereenkomst worden verkocht. Ons systeem kan dit onderscheid niet maken, en een dergelijke aanpak zou de communicatie naar inwoners en parkwachters te ingewikkeld maken.
In bijlage heb ik (op vraag van de milieudienst) een overzicht toegevoegd van de verkopen in 2022 tem 2024 op het recyclagepark in Lubbeek.
De mail van 6 december 2024 van Ann Verloo, Managementassistent, EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
Deze mail is een aanvulling op de mail d.d. 14 november 2024.
Meerdere gemeenten hebben gesignaleerd dat het retributiereglement pas gestemd wordt in januari.
Gelieve EcoWerf daarom te informeren over de retributie die zal worden gehanteerd vanaf 1 februari 2025.
Sommige gemeenten hebben nog een bestelling geplaatst voor compostbakken en aanbouwmodules binnen de vorige raamovereenkomst, tegen een gunstigere aankoopprijs.
Indien deze artikelen verkocht worden via de recyclageparken van EcoWerf zal vanaf 1 februari 2025 enkel de nieuwe prijs aangerekend kunnen worden. We begrijpen dat tijdelijk compostbakken en aanbouwmodules zullen worden verkocht tegen een hogere verkoopprijs, tegenover de aankoopprijs. Het is voor EcoWerf echter niet mogelijk om de nieuwe hogere tarieven pas aan te rekenen bij start van verkoop van de compostbakken en aanbouwmodules binnen de nieuwe raamovereenkomst.
Indien deze artikelen verkocht worden door de gemeente zelf, kan hier uiteraard wel een onderscheid in gemaakt worden.
Dit geldt eveneens indien een gemeente niet langer wenst compostbakken en aanbouwmodules binnen de nieuwe raamovereenkomst aan te bieden.
In dit geval kan ook de huidige verkoopprijs gehanteerd blijven.
Hopelijk worden hiermee enkele onduidelijkheden opgehelderd.
Bij vragen kunt u steeds terecht bij eveline.delcart@ecowerf.be of jelle.van.de.poele@ecowerf.be, van onze aankoopdienst.
Op 11 december 2024 ging EcoWerf akkoord met het alternatief voorstel van Lore Tilmans, diensthoofd leefmilieu en mobiliteit om de nieuwe prijzen voor Lubbekenaren pas te laten ingaan op 1/1/2026 en de huidige voorraad in 2025 verder te verkopen aan de oude (lagere) prijzen. Enkele maanden later bleek dat er geen voorraad van compostvaten meer was.
De mail van 27 maart 2025 van EcoWerf in antwoord op de opmerkingen van Lore Tilmans, diensthoofd leefmilieu en mobiliteit, met de argumenten om toch vroeger in te stappen dan 01/01/2026:
Het klopt dat het systeem complex is en een zekere administratieve last met zich meebrengt. De enige reden waarom we voor deze aanpak kiezen, is om dubbele btw-heffing te vermijden. Zonder deze werkwijze zouden de prijzen met maar liefst 21% stijgen.
We begrijpen de bezorgdheid rond het prijsverschil tussen oude en nieuwe modellen, en de wens om inwoners een correcte prijs-kwaliteitverhouding te bieden. Graag lichten we toe waarom dit binnen het huidige systeem niet evident is, en waarom we ervoor kiezen om een uniforme prijszetting te hanteren:
Ons systeem is zo opgezet dat prijsinstellingen gekoppeld zijn aan gemeenten en startdata, eerder dan aan individuele artikelen of modeltypes. In theorie is het mogelijk om een artikelprijs aan een specifiek model te koppelen, maar in de praktijk vereist dat een aparte artikelcode per modeltype. Omdat de verschillen tussen modellen doorgaans beperkt zijn, en we de productcodes behouden omwille van efficiënt stockbeheer en opvolging, zou het invoeren van afzonderlijke artikels per model leiden tot nog meer administratieve complexiteit en een groter risico op fouten.
Aangezien de voorraad van de compostvaten grotendeels opgebruikt was bij de prijswijziging, en het model van de compostbakken niet werd aangepast, blijft het aantal oude compostmaterialen dat aan de nieuwe prijs verkocht werd, zeer beperkt. Bovendien is de prijsstijging niet enkel het gevolg van hogere leverancierskosten, maar ook van het wegvallen van subsidies. Die subsidies werden toegekend op basis van het volume van de compostbak, ongeacht het specifieke model.
We waarderen jullie suggestie en nemen ze zeker mee. Bij een volgende modelwijziging zullen we grondig bekijken of er technische of logistieke aanpassingen mogelijk zijn om prijsdifferentiatie per model te implementeren — uiteraard zonder afbreuk te doen aan de eenvoud en uniformiteit van het huidige systeem.
Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
De beslissing van de raad van bestuur van EcoWerf van 13 oktober 2021.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
- 30 euro voor een compostvat (inclusief één beluchtingsstok)
- 60 euro voor een compostbak (uit kunststof)
- 40 euro voor een aanbouwmodule (uit kunststof)
- 6 euro voor een extra beluchtingsstok
De goedkeuring van het huidige retributiereglement verkoop compostvaten en -bakken, aanbouwelementen en beluchtingstokken op recyclageparken met ingang van 1 februari 2022, door de gemeenteraad van 28 december 2021 (in bijlage).
Op basis van de verkoopcijfers aan Lubbekenaren, stelde Lore Tilmans, diensthoofd leefmilieu en mobiliteit, voor om de nieuwe tarieven voor de gemeente Lubbeek voor verkoop in het recyclagepark, pas te laten ingaan op 1 januari 2026. De financiële dienst van EcoWerf ging hiermee akkoord.
In 2025 zou dan de huidige voorraad van compostvaten en -bakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken verder verkocht worden zolang de voorraad strekt.
Uit de verdere communicatie met EcoWerf blijkt dat er geen stock meer is van compostvaten.
Op vraag voor meer uitleg, verduidelijkte EcoWerf dit als volgt:
EcoWerf fungeert als aankoopcentrale om gunstigere tarieven te kunnen afdwingen voor de groepsaankoop voor meerdere gemeenten. De gemeente geeft (zoals andere gemeenten) op basis van de resterende stock in het magazijn van EcoWerf en de verkoopcijfers aan Lubbekenaren (niet noodzakelijk alleen op het recyclagepark van Lubbeek), op vraag van EcoWerf, regelmatig een nieuwe bestelbon door (gericht aan Ecoo of Sulo, maar de bestellingen van de verschillende gemeenten worden door EcoWerf verzameld en gegroepeerd geplaatst bij de leveranciers).
De gemeente betaalt het bedrag van de bestelbon aan EcoWerf. Er is in het magazijn van EcoWerf echter geen afzonderlijke stock voor elke gemeente apart. De gemeente krijgt de bedragen van de verkochte goederen aan Lubbekenaren (aankopen kunnen op de verschillende recyclageparken gebeurd zijn), met regelmatige intervallen terugbetaald van EcoWerf.
Dat verklaart de misvatting van onze dienst: het is niet noodzakelijk zo, dat alle aantallen die voor Lubbeek aangekocht en betaald worden, aan Lubbekenaren verkocht worden vooraleer er een nieuwe bestelling geplaatst wordt. Als er binnen een bepaalde periode meer vraag is in andere gemeenten, gaat de voorraad daar naartoe. EcoWerf doet daarom wel op regelmatige basis, financiële rechtzettingen.
Het voorstel waarmee EcoWerf akkoord ging, namelijk om pas in januari 2026 in te stappen in de nieuwe regeling is dus niet aangewezen. Om in 2025 compostvaten (en misschien in de loop van 2025 ook compostbakken, als de oude stock verkocht is) te kunnen aanbieden aan Lubbekenaren, lijkt het beter om zo snel mogelijk in te stappen, ook al betreurt onze dienst dat EcoWerf de oude stock niet uitverkoopt/uitverkocht aan de oude (lagere) prijzen. Zie ook het mailverkeer met Ecowerf in die zin in bijlage "Re Bestelling compostvaten Lubbeek".
EcoWerf gaf ook aan dat het voor hen administratief niet eenvoudig is om de verkoop van oud/nieuw materiaal aan de oude/nieuwe prijzen aan Lubbekenaren op de verschillende recyclageparken op te volgen.
De dienst stelt op basis van bovenstaande voor om het nieuwe retributiereglement aan de nieuwe (hogere) tarieven goed te keuren.
Argumenten van EcoWerf in het voordeel van de nieuwe compostvaten en -bakken:
*de gebruikte materialen zijn veel degelijker en dus duurzamer
*de compostbakken en -vaten zijn voor de burgers nog altijd veel goedkoper via deze groepsaankoop dan via een particuliere aankoop
MOTIVERING BEHOUD VERKOOP OP RECYCLAGEPARK
Vanaf 1 januari 2024 is het apart inzamelen van gft de norm geworden en mogen etensresten en afval uit de tuin niet meer in je restafvalzak of -bak. Gft-afval moet apart gesorteerd worden.
Wanneer de inwoners van de gemeente overgaan tot het composteren van het organisch materiaal uit de tuin en de keuken wordt het organisch materiaal ter plaatse verwerkt tot compost. Dit resulteert in een vermindering van de verwerkingskost voor de gemeente.
De gemeente biedt hiertoe compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken te koop aan op de Masterplan Recyclageparken.
De uitgaven worden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 vanaf budgetjaar 2025:
Code |
2025/GBB/0300-00/6040000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0300-00 Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval |
Algemene rekening + omschrijving | 6040000 Aankopen van roerende goederen bestemd voor verkoop |
Bedrag uitgave inclusief BTW | |
Aannemer/leverancier/instantie | ECOO (ECOWERF) SULO Ambachtsstraat 2 - 2450 Meerhout |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | |
Voorzien krediet | 28.000,00 euro |
Beschikbaar krediet | 28.000,00 euro |
De inkomsten worden voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 vanaf budgetjaar 2025
code |
2025/GBB/300-00/7000070/Gemeente/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Verkoop van compotbakelementen |
Actie |
GBB-Verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0300-00 Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval |
Algemene rekening |
7000070 Verkoop van compostbakelementen |
Investeringsproject |
Geen investeringsproject |
|
|
Artikel.1. De gemeenteraad keurt het hiernavolgend retributiereglement op de verkoop van compostbakken, compostvaten, aanbouwmodules en beluchtingsstokken, goed:
“Artikel.1. Er wordt een retributie geheven voor de doorverkoop aan de inwoners van Lubbeek van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.
Deze retributie wordt als volgt vastgesteld:
Art.2. Er zijn geen verminderingen of vrijstellingen mogelijk met betrekking tot dit retributiereglement.
Art.3. De artikelen zoals opgesomd in artikel 1 worden verkocht op het recyclagepark.
Art.4. De door de gemeente verkochte compostvaten, compostbakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken mogen enkel gebruikt worden op het door de koper opgegeven adres, gelegen op het grondgebied van de gemeente Lubbeek.
Art.5. De retributie is verschuldigd door de persoon die het compostvat, de compostbak, de beluchtingsstok of de aanbouwmodule ontvangt. De retributie wordt betaald via de DifTar-rekening.
Art.6. Dit retributiereglement treedt in werking op 1 mei 2025.
Art.2. De beslissing van de gemeenteraad op 28 december 2021, betreffende de retributie op de verkoop van compostbakken, compostvaten, aanbouwmodules en beluchtingsstokken, die inging op 1 februari 2022, wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2025.
Art.3. Deze beslissing wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikels 285,286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Art.4. Een afschrift van dit besluit wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de LEKP rapportage goed te keuren.
De gemeente Lubbeek ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 26/10/2021. Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt te worden. Deze rapportage wordt goedgekeurd door de gemeenteraad en ingediend bij Agentschap Binnenlands Bestuur. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Het ondertekenen door de gemeente Lubbeek van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De jaarlijks verplichte rapportage werd opgemaakt volgens het sjabloon van de Vlaamse overheid en wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad. Sinds dit jaar moet de financiële rapportage niet langer via een code in de BBC, maar ook volgens een sjabloon van de Vlaamse overheid, dat samen met het rapport aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. In bijlage zijn beide bestanden (LEKP-rapport + financiële rapportage) opgeladen, die integraal deel uit maken van de beslissing.
De deadline voor de volledige rapportering is 1 mei 2025. Dat wil zeggen dat de gemeenteraad van 29/04/2025 het rapport moet goedkeuren.
Enig Artikel. Neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact en beslist om dit ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van april 2025.
Momenteel beschikt het OCMW Lubbeek over één convenant met addendum voor een Lokaal opvanginitiatief (LOI) met 6 plaatsen gelegen in de Broekstraat 69 te Lubbeek. De convenant wordt uitgevoerd in een huurwoning die het OCMW huurt op de private huurmarkt. De woning werd gehuurd bij besluit OR van 21/09/2017 ter vervanging van het oorspronkelijke LOI gelegen op Ledigheid 44 te Lubbeek. De convenant heeft 6 LOI-plaatsen.
Dit zijn de enige resterende plaatsen in Lubbeek in kader van LOI.
Momenteel zijn deze 6 plaatsen geschorst – wat betekent dat de gemeente sinds 01/08/2024 geen financiële tegemoetkoming meer krijgt van de federale overheid. De schorsing van het LOI voor onbepaalde duur werd gemotiveerd beslist in de zitting van het VB van 30/07/2024. (zie bijlage)
Geschorste LOI-plaatsen worden de facto niet meer tot geconventioneerde opvangplaatsen in België gerekend wanneer ze langer dan één jaar geschorst zijn.
Bij eenzijdige verbreking van de LOI-overeenkomst door een van de partijen, moet een opzegtermijn van zes maanden worden gerespecteerd. De opzeg moet via aangetekend schrijven aan de andere partij worden meegedeeld. De opzegtermijn start op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzeg is ontvangen.
De LOI-woning werd omgevormd tot noodwoning gezien de erkende LOI-bewoners geen alternatieve huisvesting konden vinden omwille van de grote gezinssituatie. Nadat de erkende LOI-bewoners als erkende vluchtelingen deze noodwoning hadden verlaten, werd de woning gepoetst door een externe poetsfirma.
Intussen heeft de woning nog tijdelijk een andere bestemming gekregen, en werd ze tijdelijk voorbehouden voor onvoorziene woningnood zoals noodopvang voor het OCMW omwille van de renovatie van de 2 transitwoningen gelegen Meenselstraat 56 te 3211 Binkom. Deze renovatie werd tegen 01/02/2025 afgerond volgens de technische diensten en de woningen te Binkom fungeren weer beiden als noodopvang.
Een beslissing tot bestemmingsbepaling dringt zich op, zowel rond de woning als de geschorste convenant. Dit impliceert een beleidsbeslissing.
De plaatsbeschrijving bij intrede werd met gedetailleerd fotodossier tegensprekelijk opgemaakt op 17/10/2017 door landmeterskantoor Van Eester in opdracht van het OCMW. (kostprijs € 338,80).
Decreet Lokaal Bestuur
Art. 57 ter, organieke wet 08/07/1976 en Wet 8 mei 2013, art. 25, I: 1 september 2013
De territoriale bevoegdheid van de OCMW's voor asielzoekers wordt bepaald door de specifieke bevoegdheidsregel van artikel 2, §5, van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
Het wettelijk kader voor de opvang is bepaald door artikel 64 van de wet op de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen van 12 januari 2007, dat bepaalt dat de OCMW’s opvangstructuren kunnen organiseren door middel van een conventie met Fedasil
De terugbetaling door Fedasil van de kosten verbonden aan de materiële hulp aangeboden door de OCMW’s aan een begunstigde van de opvang in een LOI wordt bepaald door het Koninklijk Besluit van 24 juli 2012
Huurovereenkomst woning Broekstraat 69
Afgesloten convenant(en) Fedasil
Dat opvang van asielzoekers belangrijk is, staat buiten kijf. Sinds 2000 dragen lokale besturen hun steentje bij met Lokale Opvanginitiatieven (LOI's), dat is kortdurende, kleinschalige opvang in woningen en appartementen die de OCMW's inhuren op de private huurmarkt en waar mensen intensieve begeleiding krijgen.
Waar er in 2015 nog 10.000 LOI-plaatsen waren, is dat aantal nu gedaald tot 4.125. Waarom?
- omdat ook een lokaal bestuur geen deftige en betaalbare woningen meer vindt op de private huurmarkt. Heel wat mensen zoeken in dezelfde vijver die al even compleet verzadigd is. (Volgens berichtgeving bedraagt de gemiddelde huurprijs € 1000,00/maand voor een degelijke gezinswoning).
- omdat het jojo-beleid van de federale overheid er mee voor zorgde dat de animo bij lokale besturen, afnam. Constant moeten op- en afbouwen is niet efficiënt, het doet veel opvangplaatsen verloren gaan die even later weer broodnodig blijken te zijn.
- Vaak zijn er, zoals in Lubbeek, aanhoudende problemen en informele klachten van buurtbewoners die de integratie van LOI-bewoners niet bevorderen.
Een lokaal opvanginitiatief is een zeer waardevol instrument met bestaansreden. Maar gelet op de krapte op de woningmarkt en de acute situatie met het hoge aantal mensen dat vandaag opvang nodig heeft is dit instrument volgens de sociale dienst voorbijgestreefd. Ook de VVSG pleit er ondertussen bij staatssecretaris Nicole de Moor voor om vandaag vooral in te zetten op grootschalige, collectieve opvang. Die leidt meteen tot veel meer plaatsen dan hier en daar een woning of appartement.
De inzet van de sociale dienst is de laatste jaren bijna gereduceerd tot een vorm van immomakelaar die zeer intensief opzoek gaat naar geschikte woningen en ondersteunend optreed naar de kandidaat huurders die een zeer negatief profiel hebben op de verzadigde huurmarkt (leefloon, vreemde origine, de Nederlandse taal vaak niet machtig, geen beroepsprofiel en vaak laag geschoold, ... )
De keuze voor gezinnen i.p.v. alleenstaanden werd ingegeven door het gegeven dat gezinnen veel eenvoudiger te integreren zijn in de lokale gemeenschap van een landelijke gemeente. De integrale zorg voor een gezin is ook eenvoudiger dan de integratie van meerdere alleenstaande jonge mannen die naar de grootsteden trekken. de doorstroom van deze gezinnen bemoeilijkt in de krappe huurmarkt echter ernstig de doorstroom.
Dd. 16/01/2025 werden de cijfers van asielaanvragen 2024 bekendgemaakt in alle kranten. Vorig jaar is het aantal asielaanvragen gepiekt naar het hoogste aantal sinds de vluchtelingencrisis van 2015. Bijna de helft van de asielzoekers was al geregistreerd in een ander Europees land, In 2024 hebben 39.615 personen een verzoek ingediend om internationale bescherming bij de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), bijna 12 procent meer dan het jaar voordien. Uiteraard voornamelijk Palestijnen.
Uit de cijfers blijkt dat vorig jaar 15.685 asielzoekers geregistreerd waren in andere Europese landen maar doorreisden naar België.
De meest recente cijfers (feb. 2025 vindt u als bijlage)
Prioritair wordt de hotelopvang en daarna geleidelijk de opvang van asielzoekers in individuele huizen en appartementen via de OCMW’s (LOI’s) geleidelijk afgebouwd. Men streeft naar zuivere materiële opvang, iets wat niet in een LOI kan worden verleend.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0903-00 |
Algemene rekening + omschrijving | |
Bedrag uitgave inclusief BTW | 90.000 |
Aannemer/leverancier/instantie | |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | 60.000 |
Visum: geen visum vereist
Artikel 1. Opzeggen van de momenteel tijdelijk geschorste convenant en addendum met FEDASIL met ingang 01/05/2025 (aangifte besluit)
Art. 2. Opzeggen van de lopende huurovereenkomst Broekstraat 69 te 3210 Lubbeek met ingang van 01/05/2025 met een opzegperiode van 3 maanden, zonder verbrekingsvergoeding.
Art. 3. De plaatsbeschrijving bij uittrede zal tegensprekelijk worden opgemaakt in onderling overleg met de verhuurder of bij aanstelling landmeterskantoor, die de plaatsbeschrijving bij intrede heeft uitgevoerd.
De voorzitter sluit de zitting op 15/04/2025 om 21:44.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Marijke Sué
Secretaris - waarnemend
Hilke Verheyden
Voorzitter