Terug
Gepubliceerd op 19/10/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 16/10/2023 - 13:00

Linden - voetweg 32 - rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing voetweg 32 t.h.v. de Lijsterdreef - kennisname dossier - voorlopige vaststelling gemeenteraad.

Aanwezig: Hugo Simoens, Voorzitter - waarnemend
Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Burgemeester
FEITEN EN CONTEXT

 1. Voorgeschiedenis

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt.
  • Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018
  • Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat
2. Motivatie behandeling voetweg nr. 32 te Linden
  • de gemeente Lubbeek neemt het initiatief om, met akkoord van de eigenaars het nodige afschaffingsdossier op te stellen
  • landmeter Jan Bogaerts, Ledigheidweg 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld om een rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing op te stellen.
  • landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Leuven werd aangesteld om het bijhorend schattingsverslag op te stellen.
3. Huidige toestand voetweg nr. 32 te Linden
  • Voetweg 32 in Linden werd opgenomen in de dading met de heer Van Damme als te behandelen voetweg.
  • Voetweg 32 te Linden werd opgenomen in het trage actieplan op de kaart categorie 2 (te behandelen tussen 2025 en 2030). In het trage wegen actieplan werd voorgesteld om voetweg 32 af te schaffen.
  • Deze voetweg loopt van buurtweg 15 over de losweg welke zuidelijk gelegen is van perceel 92s3 en maakt een haakse hoek tot het noordelijk gedeelte van het perceel 92s3. Deze loopt dan verder tot aan de lijsterdreef. Voetweg 32 te Linden is al geruime tijd ontoegankelijk op de ligging van de atlas der buurtwegen zodat de voetweg hier niet bruikbaar is
  • Het af te schaffen voetweggedeelte van voetweg nr. 32 heeft een lengte van 87,10 meter en een oppervlakte van 148,40 m²
  • Het betreffende deel van voetweg 32 ligt in origineel gewestplan Leuven goedgekeurd op 7/4/1977 in zone van Landschappelijk waardevolle agrarische gebieden. (code 00-0901) perceel voor wat het perceel 92S3 betreft. Het perceel 92T3 ligt deels in hetzelfde waardevol agrarisch gebied en deels in zone woongebied art. 1.0 (code 00_0100) 
4. Gewenste toestand voetweg 32 te Linden
  • Daar het perceel 92s3 door voetweg 32 in twee wordt gesplitst is er gekozen om deze voetweg te verleggen langs de perceelsgrenzen. Zo kan van het perceel beter en volledig gebruik gemaakt worden door de eigenaar van perceel 92s3.
    Het nieuw op te richten voetweggedeelte van voetweg nr. 32 heeft een lengte van 136,81 m en een oppervlakte van 184,40 m²
  • Landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het Rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 32 te Linden.
    Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, voor de opmaak van het schattingsverslag landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Heverlee aangesteld.
    Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 32 uit de Atlas der Buurtwegen van Linden.

    Door de wijziging van deze gemeentewegen zijn geen nutsleidingen die op private eigendommen zullen liggen.
5. Toetsing beslissing aan de artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
  • het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
 
6. Contact met de eigenaars
Met brief dd. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
Er werd met betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen.
JURIDISCHE GRONDEN
  • Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald art; 40  over de bevoegdheden van de Gemeenteraad
  • Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
  • De Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19.Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen



ARGUMENTATIE

Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Door het verplaatsen van een deel van voetweg 32 blijft het wandelnetwerk intact. Door de weg te verleggen langs de west- en noordzijde van perceel 92S3., ontzien we ook maximaal het door de jaren bebost geraakte perceel dat vroeger nog weidegrond was.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Niet alleen blijft het alternatief via de losweg naar de watertoren bestaan, wat de kortste weg is, er is ook een mooi alternatief langs de perceelsgrens.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Door de verplaatsing langs de perceelsgrenzen kan het perceel beter gebruikt worden.
Voor wandelaars is de beleving van het nieuwe weggedeelte hetzelfde.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan staat voetweg 32 als af te schaffen. Het is een meerwaarde wanneer delen bewandelbaar zijn.

Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

FINANCIEN

Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot loutere dossierkosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag

BESLUIT

Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen beslist om voetweg 32 te Linden gedeeltelijk te verplaatsen. Voetweg 32 splitst het kadastraal perceel afdeling 4, sectie  B nr. 92S3 in het midden. De voetweg wordt verplaatst naar de perceelsgrens, zo blijft de verbinding bestaan en heeft de eigenaar het volledig gebruik van zijn perceel. 

Art. 2. Het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 32 te Linden, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheidweg 34, 3210 Lubbeek, wordt voor voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad van september.

Art.3. het schattingsverslag i.v.m. de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 32 te Linden, opgesteld door landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Heverlee, wordt voor voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad van september.