Terug
Gepubliceerd op 15/12/2022

Notulen  gemeenteraad

di 25/10/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Adams, Raadslid

De voorzitter opent de zitting op 25/10/2022 om 20:13.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen gemeenteraad van 27 september 2022

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de gemeenteraad op 27 september 2022 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 27 september 2022 goed.

  • Openbaar

    • BURGERZAKEN

      • 572.10 Begraafplaatsen - algemeen

        • Wijziging politieverordening op de begraafplaatsen en lijkbezorging: verwerving peterschap/meterschap over een grafmonument van lokaal historisch belang

          FEITEN EN CONTEXT

          De Vlaamse Vredesvereniging vzw ( VOS - opvolger van het vroegere Verbond der Vlaamse Oud-strijders) vraagt al een hele tijd om in de politieverordening op de begraafplaatsen en de lijkbezorging de mogelijkheid te voorzien om het peterschap/meterschap over een grafmonument van lokaal historisch belang te verwerven met het oog op het restaureren en/of in stand houden ervan.

          Na overleg tussen de gemeentelijke diensten erfgoed, cultuur en burgerzaken wordt dan ook voorgesteld om de desbetreffende politieverordening in die zin uit te breiden en ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad:

          Art. 37

          Verenigingen, instellingen, bedrijven of particulieren kunnen het peterschap/meterschap over een grafmonument van lokaal historisch belang verwerven met het oog op het restaureren en/of in stand houden ervan. Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag voor het peterschap/meterschap goed.

          De aanvrager verbindt er zich toe om de instandhoudings- en/of restauratiewerken aan het grafmonument uit te voeren in overleg met de gemeente. De restauratie- of instandhoudingswerken van het grafmonument dat in peterschap/meterschap is gegeven, zijn ten laste van de aanvrager.

          Het grafmonument is en blijft eigendom van de gemeente. De stoffelijke overschotten en het oorspronkelijke uitzicht van het grafmonument blijven onaangeroerd.

          De verwerving van het peterschap/meterschap van een bestaand grafmonument is gratis. Bij de goedkeuring van het peterschap/meterschap wordt een overeenkomst afgesloten met de aanvrager.

          Bij het niet naleven van de voorwaarden die deel uitmaken van de overeenkomst kan de gemeente  na aangetekende aanmaning, gericht aan de aanvrager, na 30 kalenderdagen overgaan tot beëindiging van het peterschap/meterschap.

          De aanvrager is aansprakelijk voor eventuele schade aan de eigendommen van de gemeente of aan andere graftekens als gevolg van werken die in zijn/haar opdracht worden uitgevoerd.

          Het peterschap/meterschap wordt verleend voor een periode van 20 jaar en kan hernieuwd worden met een periode van 10 of 20 jaar.

          De peter/meter verbindt er zich toe om geen aanspraak te maken op vergoedingen of compensaties bij de beëindiging of niet hernieuwing van het peterschap/meterschap.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet lokaal bestuur

          Gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2017: Wijziging politieverordening op de begraafplaatsen en de lijkbezorging

          ARGUMENTATIE

          Op vraag van de Vlaamse Vredesvereniging vzw en na overleg met de betrokken diensten wordt voorgesteld om artikel 37 toe te voegen aan de politieverordening op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

          FINANCIEN

          Zoals uit de bijgevoegde offerte blijkt, bedraagt de kostprijs voor de uitbreiding van de module Begraafplaatsen met de module Peterschap 25.41 euro/maand x 12 = 304.92 euro/jaar ( inclusief btw) - onderhoudskosten en helpdesk.

          In 2022 is er nog 6994 euro beschikbaar op het nummer 0119-00 6142800.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De politieverordening op de begraafplaatsen en de lijkbezorging aan te vullen met artikel 37:

          Verenigingen, instellingen, bedrijven of particulieren kunnen het peterschap/meterschap over een grafmonument van lokaal historisch belang verwerven met het oog op het restaureren en/of in stand houden ervan. Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag voor het peterschap/meterschap goed.

          De aanvrager verbindt er zich toe om de instandhoudings- en/of restauratiewerken aan het grafmonument uit te voeren in overleg met de gemeente. De restauratie-of instandhoudingswerken van het grafmonument dat in peterschap/meterschap is gegeven, zijn ten laste van de aanvrager.

          Het grafmonument is en blijft eigendom van de gemeente. De stoffelijke overschotten en het oorspronkelijke uitzicht van het grafmonument blijven onaangeroerd.

          De verwerving van het peterschap/meterschap van een bestaand grafmonument is gratis. Bij de goedkeuring van het peterschap/meterschap wordt een overeenkomst afgesloten met de aanvrager.

          Bij het niet naleven van de voorwaarden die deel uitmaken van de overeenkomst kan de gemeente  na aangetekende aanmaning, gericht aan de aanvrager, na 30 kalenderdagen overgaan tot beëindiging van het peterschap/meterschap.

          De aanvrager is aansprakelijk voor eventuele schade aan de eigendommen van de gemeente of aan andere graftekens als gevolg van werken die in zijn/haar opdracht worden uitgevoerd.

          Het peterschap/meterschap wordt verleend voor een periode van 20 jaar en kan hernieuwd worden met een periode van 10 of 20 jaar.

          De peter/meter verbindt er zich toe om geen aanspraak te maken op vergoedingen of compensaties bij de beëindiging of niet hernieuwing van het peterschap/meterschap.

          Art. 2. In de overeenkomst met de aanvrager van het peterschap/meterschap de volgende gegevens op te nemen:

          • Administratieve gegevens aanvrager ( inclusief verwantschap);
          • Motivatie;
          • Situering en beschrijving ( inclusief beschrijving van de bestaande toestand van het grafmonument en fotomateriaal) van het grafmonument;
          • Eerste aanvraag of verlenging;
          • De toelating tot het aanbrengen van een bordje met de naam en de contactgegevens van de peter/meter.
          • Verwijzing naar het politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

          Art. 3. De politieverordening bekend te maken overeenkomstig de artikels 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.

        • OP VRAAG VAN LUBBEEK LEEFT: Retributiereglement op concessies en opgravingen op de begraafplaatsen

          FEITEN EN CONTEXT

          Het gebeurt regelmatig dat voormalige inwoners in onze gemeente door omstandigheden buiten de gemeente opgenomen worden in een verzorgingstehuis of gaan inwonen bij hun kinderen en hun woning verkopen. Als deze mensen dan overlijden en toch in Lubbeek begraven willen worden wordt de kost aangerekend voor iemand die niet ingeschreven is in het bevolkingsregister, ondanks het feit dat deze personen hun hele actieve leven hier hebben doorgebracht.

          Deze mistoestand kan worden aangepast door artikel 7 van het betreffende reglement aan te passen en daarin een uitzondering te maken voor voormalige inwoners die voor hun overlijden en enkel omwille van zorgredenen noodgedwongen uitweken naar een woonplaats buiten de gemeente Lubbeek.

          In het recent verleden is een paar keer naar deze mistoestand verwezen door nabestaanden van mensen die heel hun actieve loopbaan in Lubbeek woonden. Op vraag van deze mensen moet ook hun betaling naar aanleiding van de aanpassing van het reglement kunnen geregulariseerd worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet op de begraafplaatsen 16januari 2004

          Gemeentel¡jke politieverordening op het lijkenvervoer, de begraafplaatsen en de lijkbezorging

          gemeenteraad 25 mei 2005, zoals gewijzigd op gemeenteraad van 26 september 2018 tot op heden

          Huishoudelijk reglement betreffende de grafconcessies gemeenteraad 25 mei 2005, zoals gewijzigd op gemeenteraad van 26 september 2018 tot op heden

          Gemeentelijk retributiereglement op de grafconcessies gemeenteraad 25 mei 2005, zoals gewijzigd op gemeenteraad van 26 september 2018 tot op heden

          ARGUMENTATIE

          Het is logisch dat inwoners van onze gemeente, die overlijden de mogelijkheid hebben om een concessie te verwerven op een Lubbeekse begraafplaats. Omwille van zorgredenen is het mogelijk dat mensen de laatste jaren van hun leven noodgedwongen buiten de gemeente doorbrengen, en soms zelfs hun woning verkopen om de daaraan verbonden kosten te dekken.

          Het is niet logisch dat deze mensen, of hun nabestaanden dan voor het bekomen van een concessie op een Lubbeekse begraafplaats het dubbele van de prijs moeten betalen.

          Dat kunnen we voorkomen door  artikel 7 van het betreffende reglement aan te passen en daarin een uitzondering te maken voor voormalige inwoners die voor hun overlijden en enkel omwille van zorgredenen noodgedwongen uitweken naar een woonplaats buiten de gemeente Lubbeek;

          Artikel 7 luidt dan als volgt :

          Art. 7. Als de overleden personen wier stoffelijk overschot zal worden geplaatst in een concessie zoals vermeld in bovenvermelde artikels 1,2,3 4 en 5 niet ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente, worden de prijzen verdubbeld.

          Overleden personen, voormalige inwoners van Lubbeek, die voor hun overlijden en enkel omwille van zorgredenen noodgedwongen uitweken naar een woonplaats buiten de gemeente Lubbeek betalen de prijs van een inwoner van de gemeente.

          Voor de toepassing van het voorgaande lid worden de personen die krachtens hun statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente, gelijkgesteld met de personen ingeschreven in deze registers.

           

          Raadslid Pascale Alaerts dient een amendement in namens Open VLD:

          Dat zowel de inleiding van dit agendapunt als de feiten en context melding maken van termen zoals “een groot deel van hun leven“ , “heel hun actieve loopbaan“ terwijl het besluit zelf dan enkel voormalige inwoners vermeldt.

          Dat hier geen enkele (minimum)termijn van “wonen in Lubbeek“ wordt vermeld zodat het in deze vorm dan ook van toepassing is op éénieder die (even) in Lubbeek heeft gewoond.

          Dat om “gelijkgeschakeld“ te worden met huidige inwoners het van belang is dat er een hechte band met de Gemeente Lubbeek is geweest.

          Dat het daarom opportuun is een minimumtermijn te vermelden.

          Dat, gelet op het eerder gestelde, daarom best een minimumtermijn van 40 jaar wordt vermeld.

          Dat de voorwaarden, vermeld in het agendapunt, “noodgedwongen om zorgredenen“ zeer moeilijk na te gaan zijn.

          Niet iedereen die naar een serviceflat of verzorgingstehuis verhuist is per definitie zorgbehoevend.

          Niet iedereen die zijn (grote) woning verkoopt is per definitie zorgbehoevend.

          Dat deze voorwaarde dus in de praktijk zeer moeilijk te controleren valt (tenzij men medische attesten zou vragen etc).

          Dat ook “noodgedwongen“ zeer moeilijk te controleren valt.

          Gaat men dan nagaan of alle mogelijkheden binnen Lubbeek daadwerkelijk werden uitgeput?

          Dat deze voorwaarden in de praktijk dan ook haast onmogelijk te controleren vallen of alleszins zeer arbeidsintensief zijn.

          Dat deze voorwaarden dan ook best weggelaten worden.

          Dat bovendien mensen die “bewust“ verhuizen wellicht ook niet meer in de vorige gemeente wensen begraven te worden.

          Voorstel: Het artikel 7 als volgt aan te passen:

          Art. 7. Als de overleden personen wier stoffelijk overschot zal worden geplaatst in een concessie zoals vermeld in bovenvermelde artikels 1,2,3 4 en 5 niet ingeschreven zijn in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente, worden de prijzen verdubbeld tenzij deze overleden personen voor hun overlijden minstens 40 jaar in de Gemeente Lubbeek gedomicilieerd waren (ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand).

          In dat geval betalen zij de prijs van een inwoner.

          Voor de toepassing van het voorgaande lid worden de personen die krachtens hun statuut vrijgesteld zijn van inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente, gelijkgesteld met de personen ingeschreven in deze registers.


          Raadslid Raf De Canck dient een amendement in namens N-VA en CD&V:

          Omdat er verscheidene aanvragen geformuleerd werden ten aanzien van het reglement op de concessies en opgravingen op de begraafplaatsen en omdat dit niet alleen door familieleden van voormalige inwoners van de gemeente Lubbeek, die omwille van zorgredenen uitgeweken zijn naar een domicilie buiten de gemeente Lubbeek, stel ik voor het hiernavolgend amendement ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te  leggen.

          Voorstel: Het besluit als volgt aan te passen:

          Enig artikel. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen een aangepast reglement op de concessies en de opgravingen op de begraafplaatsen uit te werken en door de gemeenteraad te laten goedkeuren zodat onder nog te bepalen voorwaarden ook aan voormalige inwoners van de gemeente een aangepaste concessie kan verleend worden.


          Het amendement van Open VLD wordt ter zitting ingetrokken in functie van het door N-VA en CD&V ingediende amendement en wordt derhalve niet ter stemming voorgelegd.

          Er wordt overgegaan tot de stemming van het amendement ingediend door N-VA en CD&V met als resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Amendement_NVA_CD&V
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Enig artikel. De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen een aangepast reglement op de concessies en de opgravingen op de begraafplaatsen uit te werken en door de gemeenteraad te laten goedkeuren zodat onder nog te bepalen voorwaarden ook aan voormalige inwoners van de gemeente een aangepaste concessie kan verleend worden.

    • ECONOMIE

      • 205.99 Handel en nijverheid

        • Eindejaarsactie lokale economie 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Ter ondersteuning van de lokale ondernemers willen we voor het tweede jaar op rij, een eindejaarsactie organiseren. Deze actie zal doorgaan van 1 december 2022 tot en met 31 december 2022. Iedere burger die iets aankoopt bij een deelnemende ondernemer kan zijn gegevens achterlaten. Na de actie wordt er per deelnemende onderneming een winnaar getrokken die een waardebon van 75 euro zal ontvangen van een andere deelnemende onderneming. Burgers kunnen digitaal deelnemen via de app 'Ik koop lokaal' of fysiek, via kaartjes die voorzien zullen worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

           

          FINANCIEN

          De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.

          Actienummer

          1.3.1.01
          Beleidscode (omschrijving en nummer) 0500-00 Handel en middenstand
          Algemene rekening + omschrijving 6143001 Representatie- en receptiekosten
          Bedrag uitgave inclusief BTW 7.162 euro (60 deelnemende ondernemers  * waardebonnen van 75 euro = 3750 euro + start- en slotevent)
          Aannemer/leverancier/instantie  
          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar  1.500 euro
          Voorzien krediet  20.000 euro
          Beschikbaar krediet  17.463,64 euro

          Visum

          Geen visum vereist

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt de organisatie van de eindejaarsactie lokale economie goed

          Art 2. Keurt het wedstrijdreglement van de eindejaarsactie goed

    • PREVENTIE EN NOODPLANNING

      • 581.4 Ongevallen en Rampen - Rampenplan - Noodplanning

        • Opstart van het vrijwilligerskorps jongeren

          FEITEN EN CONTEXT

          We ontvingen de vraag om een studie uit te voeren naar de mogelijkheid om onze jongeren (18 tot 25 jaar) op te leiden voor de verschillende taken die vereist zijn tijdens een noodsituatie zodat dan deze jongeren kunnen in geschakeld worden tijdens een noodsituatie.

          Bij een noodsituatie in Lubbeek komen er heel wat systemen in gang zoals een coördinatiecomité, een telefooninformatiecentrum en een opvangcentrum voor betrokkenen.

          Bijkomend dienen we ook rekening te houden dat voordat er een noodsituatie wordt afgekondigd onze dienst openbare werken al veel werk heeft uitgevoerd om de situatie te beheersen en dat er daar ook wel ondersteuning welkom is.

           

          Er werd een uitgebreide analyse gemaakt van de verschillende disciplines van de werking van de noodplanning. Er zijn gesprekken gevoerd met iedere verantwoordelijk van de betrokken disciplines.

          Discipline 1 - De hulpverleningsoperaties van de brandweer (Kapitein hulpverleningszone Oost Vlaams Brabant/ Kapitein brandweer Tienen/ Adviseur personeels reglementering hulpverleningszone Oost)

          Discipline 2 - Medische sanitaire en psychosociale hulp (Provinciaal Coördinator hulpverlening hulpdienst dringende Sociale Interventie/ Psychosociaal manager dienst dringende Hulpverlening / Cel terreinwerking Directoraat- generaal gezondheidszorg)

          Discipline 3 - Het politioneel beheer van de plaats van de noodsituatie (Korpschef hoofdcommissaris gemeente Lubbeek)

          Discipline 4 - Logistieke steun (Bestuurssecretaris waterpreventie- adviseur provincie Vlaams Brabant/ Attachè noodplanning Federale diensten FODBiZA/

          Dienst Noodplanning Administratief assistent Federale afdeling van de provinciegouverneur Jan Spooren)

          Discipline 5 - Het informatiebeheer (communicatiedienst gemeente Lubbeek)

           

          Resultaten van de analyse (zie argumentatie)

          JURIDISCHE GRONDEN

          KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning en de omzendbrief van 25 juli 2017

          De wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van de vrijwilligers.

          Het koninklijk besluit van 19 december 2006 tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten

          ARGUMENTATIE

          Resultaat van de analyse:

          Bijna alle disciplines hebben een negatief advies gegeven over volgende punten:

          • Dat het een nobel voorstel is met een vrijwilligerskorps van jongeren te werken maar dit wordt momenteel onder hun eigen beheer ook al toegepast. Men wil deze werking ook graag zou behouden.
          • In eigen beheer heeft men de zekerheid dat de jongeren de nodige opleiding ontvangt en het gans opleiding traject doorloopt.
          • Bij het rode kruis is er voor een vrijwillige medewerker een doorlooptijd voorzien van gemiddeld 4 jaar voordat deze voldoende kennis en ervaring heeft opgedaan zodat deze persoon wordt ingeschakeld om te werken voor de afdeling noodsituaties.
          • De jongeren worden voorzien van de juiste beschermingsmiddelen om zichzelf en andere te beschermen
           
          De disciplines hebben een positief advies gegeven voor volgende onderstaande punten.

           

          Discipline 2 - Medische sanitaire en psychosociale hulp

          • Toedienen van zorgen aan slachtoffers en betrokken personen

          • Oprichting van een oproepcentrum voor slachtoffers, familie en naasten

          • Opvang in een opvangcentrum (hulpverlener (PSH)

          • Mensen in veiligheid brengen; vervoer van personen naar het opvangcentrum

           

          Discipline 3 - Het politioneel beheer van de plaats van de noodsituatie

          • Kennis geven en toezicht uitoefenen op de schuilmaatregelen voor de bedreigde bevolking (gele zone) (via communicatiedienst)

          • Kennis geven over de toegang- en evacuatiewegen vrijhouden, verkeer omleiden  (gele zone)

          • Mee helpen de buitenste perimeters instellen, nadars plaatsen samen met GIM (gele zone)

          • Mee helpen schade dossiers in te vullen (enkel aangifte Vlaams rampenfonds)

          De gele zone (ontradingsperimeter):

          • is het gebied waarin de nodige acties genomen worden om de toegang van de interventiediensten te waarborgen
          • de toegang wordt ontraden aan personen die er niet werken of verblijven behalve na akkoord van de CP-OPS
          • het doorgaand verkeer wordt omgeleid. Nieuwsgierigen en ramptoeristen worden geweerd
          • dienstenparking voor de hulpdiensten
          • ambulanceparking
          • vooruitgeschoven medische post

           Discipline 4 - Logistieke steun

          • Tijdens grootschalige overstromingen (zandzakjes vullen, opkuisen van modder …)

          • Levensmiddelen en drinkwater voorzien voor slachtoffers en hulpverleners

           

          5 - Het informatiebeheer

          • Bevolking informeren over wat gaande is en richtlijnen geven over voorzorgsmaatregelen (ondersteuning communicatiedienst)

           
          Samenvatting:
           
          Concreet wil dit zeggen dat er de mogelijkheid is dat de jongeren ingeschakeld kunnen worden:
          • in voornamelijk ondersteunende administratieve functies op het gemeentehuis
          • communicatieve & administratieve ondersteunende taken
          • kleine ondersteunende taken bij de GIM of politiediensten (geen risico houdende activiteiten en in een veilige omgeving).
          • Psychosociaal hulpverleningsnetwerk
           
           
          De voordelen van een gemeentelijk vrijwilligerskorps jongeren:
          • is de snelheid waarmee de hulpverlening opgestart kan worden en de uitgebreidere kennis van het grondgebied met o.a. de locaties van de onthaalcentra.
          • tijdens de opleiding van het psychosociaal hulpverleningsnetwerk dienen de vrijwilligers al een opleiding EHBO te volgen. Hierdoor hebben we de mogelijkheid om in een later stadium deze mensen te stimuleren om zich ook te gaan aanbieden als vrijwilliger bij het rode kruis of de brandweer. vb. door tijdens een jaarlijks opfrissingsmoment de brandweer of het rode kruis uit te nodigen.

           

           
          De verdere uitrol en werkingsprincipes vrijwilligerskorps jongeren Lubbeek :
          •  Er wordt een stuurgroep opgericht: dienst communicatie, sociale dienst, GIM en dienst noodplanning
          •  Jeugdorganisatie contacteren en input vragen over het plan (slaagkansen te verhogen)
          •  Opleidingen uitwerken
          •  Oefeningen uitwerken.
          •  Vrijwilligersplatform uitwerken (personeelsdienst en BE-alert systeem)

           

          opleidingsdatum gaan van start op onderstaande datums :

          • 5 november 2022 : Introductie, planning en opleiding EHBO
          • 26 november 2022 : opleiding PSH, opleiding Be-alert en basis opleiding communicatie
          • 10 december 2022 : opleiding brandpreventie en opleiding Ethias (chadeclaim)
           

          voorjaar 2023 1 extra dag opleiding:

          • opleiding communicatiedienst
          • opleiding sociale dienst
          • opleiding GIM
          • opleiding PIVO ; PSH hulpverlener
          FINANCIEN

          De geraamde kosten voor de opstart vrijwilligerskorps (50 jongeren) op te richten: 

          kost medewerker noodplanning;

          • Besprekingen en uitwerking opleidingen;
          • Beschikbaarheid en aanwezigheid tijdens de opleidingen :

          kost medewerker personeelsdienst : opmaken contracten vrijwilligers 2 dagen

          kost medewerker communicatie:voorbereiding + beschikbaarheid en aanwezigheid tijdens de opleidingen :

          kost medewerker gemeentelijke werkplaats: voorbereiding + beschikbaarheid en aanwezigheid tijdens de opleidingen : 6 dagen

          Opleiding EHBO  : €3000

          Opleiding PSH  : €2500

          Brandpreventie: €7500

          Hesjes : € 800

          eten en drank : € 1000

           

          Totaal :€ 40 000/29 mandagen

           

          Voor de vrijwilligersvergoeding maken we volgende inschatting: 5*50*40=10.000 Euro

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gemeenteraad keurt de opstart van het vrijwilligerskorps jongeren goed met het oog op algemene hulpverlening.

          Art. 2. De gemeenteraad de geraamde opleidingskosten goed.

    • SECRETARIAAT

      • 185.4 Intercommunale verenigingen

        • Riobra: uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering - 19 december 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 20 september 2022 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van Riobra met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering d.d. 19 december 2022.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.

          Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 12 september 2022.

          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 19 september 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op maandag 19 december 2022 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw te 3210 Lubbeek, Diestsesteenweg 126.

          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur.

          ARGUMENTATIE

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra op 19 december 2022 goed te keuren. De agenda werd door de Raad van Bestuur op 12 september 2022 als volgt samengesteld:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
          3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Mevr. Ellen Lammens werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019, met als plaatsvervanger Dhr. Raf De Canck.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 19 december 2022 goed, met als agendapunten:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.

          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.

          3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

          4. Statutaire benoemingen.

          5. Statutaire mededelingen.

          Art. 2. De afgevaardigde mevr. Ellen Lammens, met plaatsvervanger Dhr. Raf De Canck, wordt gemandateerd haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Fluvius OV: uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering 7 december 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 27 september 2022 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging met de oproeping om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering op 7 december 2022.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 22 september 2022 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022;
          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 22 september 2022 overgemaakt werd;
          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          ARGUMENTATIE

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV op 7 december 2022 goed te keuren.

          Dhr. Hugo Simoens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Dhr. Raf De Canck als plaatsvervanger in de algemene vergadering tijdens de zitting van de gemeenteraad van januari 2019

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 7 december 2022 goed, met als agendapunten:
          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2023.
          2. Statutaire benoemingen.
          3. Statutaire mededelingen.
          Art. 2. Dhr. Hugo Simoens, met plaatsvervanger Dhr. Raf De Canck, op te dragen zijn stemgedrag op de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld over verdaagd zou worden) af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Vragenkwartier

    • Vragenkwartier

      FEITEN EN CONTEXT

      Raadslid Rina Robben (Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar de oude stortplaatsen huishoudelijk afval:

      De Pano-uitzending ‘vervuild Vlaanderen’ van enkele maanden geleden bracht een aantal vervuilde sites onder de aandacht. Bij de lijst van sites die door Ovam dienen te worden onderzocht zitten ook heel wat stortplaatsen van huishoudelijk afval. Er zijn volgens de OVAM negen voormalige stortplaatsen in Lubbeek. De kwaliteit van het grondwater van voormalige stortplaatsen moet gedurende meerdere jaren opgevolgd worden. Dit wordt volgens onze informatie voor een aantal meetpunten door InterLeuven uitgevoerd.

      o   Beschikt de gemeente over de resultaten hiervan? Zijn die publiek toegankelijk ?

      o   Indien de gemeente beschikt over deze data, wat geven de resultaten aan voor de verschillende stortplaatsen?

      Schepen Roskams antwoordt dat zij alvast van één stortplaats zeker op de hoogte is, met name de site van het voetbalveld in Binkom. De schepen licht toe op welke manier de oude stortplaats van Pellenberg gesloten werd en deze omgevormd tot een natuurgebied. Tot op heden werden er geen gevaarlijke metingen geregistreerd.

      Raadslid Rina Robben (Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar de Vervoerregio:

      Als gemeenteraadsleden kregen we de kans om via een infovergadering meer te weten te komen over de stand van zaken van de Vervoerregio Leuven. Het werd een boeiende en leerrijke avond. Volgens de procedure dient het college van burgemeester en schepenen zich te buigen over het voorgestelde scenario. De raad mag, maar moet daar niet bij betrokken worden. Is het college van plan om de raad inspraak te geven of minstens te horen in dit dossier?

      Schepen Roskams antwoordt dat de vervoerregio ondertussen initiatief genomen heeft voor een participatietraject. De volgende stap is dat het voorstel toegelicht wordt op een infovergadering. Daarna volgt een openbaar onderzoek waarin er input gevraagd wordt van alle belanghebbenden. Er werd door de vervoerregio gevraagd geen parallelle toelichtingen te geven daar deze technisch specifiek en complex zijn. De schepen twijfelt eraan of het nut heeft om hierover een toelichting te geven op de commissie. Er kan tijdens zo een toelichting niet méér info gegeven worden dan tijdens de infovergaderingen. Als er in een latere fase effectief een keuze zou moeten gemaakt worden tussen bepaalde scenario's engageert de schepen zich om met deze keuzes naar de commissie te komen. 

      Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) vraagt schepen Tania Roskams (N-VA) naar de snelheidslimiet op de Staatsbaan:

      De snelheidsbeperking naar 50 km/u op de Staatsbaan is vastgelegd door het Agentschap Wegen en Verkeer, maar er zou nog een aanvullend reglement nodig zijn van de gemeente Lubbeek. Wanneer zal dit er komen? 

      Schepen Roskams antwoordt dat er een voorafname gedaan werd door het Agentschap Wegen en Verkeer op een snelheidsregime dat bedoeld was om in te gaan bij de heraanleg van de steenweg. Volgens de schepen heeft het weinig nut om dit regime in te voeren zolang er geen 'poorteffect' gecreëerd wordt. De situatie zou met het vroegtijdig invoeren van dit regime gevaarlijker kunnen worden en er zijn binnen de gemeentelijke diensten nog andere reglementen die meer prioritair moeten behandeld worden. Men gaat terug naar AWV om te vragen of zij dan ook de maatregelen nemen om het poorteffect te creëren.

      Raadslid Liesbeth Smeyers (Groen) vraagt schepen Hugo Simoens (CD&V) naar de bedanking voor vrijwilligers:

      Het zou al even geleden zijn dat er nog een bijeenkomst was waarin alle vrijwilligers van de gemeente en verenigingen bedankt werden. Zijn daar plannen voor of lijkt het bestuur dat een goed idee? Bv. in de week van de vrijwilliger (25 febr - 5 maart). En kan daarin bv. een opdracht liggen voor het vrijetijdsplatform om er een interessante inhoud aan te geven (dialoog over iets, boeiende spreker)?

      Schepen Simoens antwoordt dat de activiteiten de laatste jaren niet konden doorgaan omwille van corona. Deze staan wel degelijk op de agenda om terug in te plannen. Men zal daarbij focussen op de eigen gemeentelijke vrijwilligers. Voor andere vrijwilligers zijn er andere fora.

      Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt schepen Geert Bovyn een vraag m.b.t. de subsidieoproep herbestemming parochiekerken:

      Er is een nieuwe oproep gelanceerd ter ondersteuning van instandhoudings- en restauratiewerken om de herbestemming van kerkgebouwen te verzekeren. De dossiers moeten binnen zijn tegen 1/2/2023.Wij vroegen ons af of dit geen kans was voor Binkom en en Sint Bernard. Binkom: er ging reeds heel wat geld naar de technische installatie van de kerk van Binkom. Ook is de SJDD kerk een open kerk. Daarnaast is er een vereniging in opstart die alternatieve activiteiten in de kerk moet ondersteunen en faciliteren (KIVI). Sint-Bernard is een actieve groep die de meervoudige werking in en rond de kerk stimuleert. Als CD&V-fractie denken wij dat deze ruimte toch ook nog een nuttige rol kan spelen in de buurt. We verwijzen hierbij naar de denknamiddag over de toekomst van de kerk op 4 september jl. waarbij enthousiaste Sint-Bernard samen nadachten over wat er mogelijk was. Samen met de parochiezaal, de buurttuin en het verbouwde Amigokot kan hier dan een fijne hub voor de kern St. Bernard gevormd worden.

      Schepen Bovyn antwoordt dat Binkom zich kandidaat zal stellen voor deze oproep. In St. Bernard is men bezig met een herbestemmingstraject met professionele begeleiding.

      Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt schepen An Wouters een vraag m.b.t. lege brooddozen:

      In verband met de stijging van kinderarmoede: zijn er terug soepacties in de scholen of acties rond vers fruit? En eventueel zelfs tijdelijk goedkopere warme maaltijden?

      Schepen Wouters antwoordt dat tijdens corona inderdaad gratis soep uitgedeeld werd. Aan het begin van het schooljaar werd beslist om geen stijging van de prijzen door te voeren. Op deze manier wordt al tegemoet gekomen aan de stijgende noden. Fruit op school zal bekeken worden voor volgend schooljaar.

      Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt schepen Davy Suffeleers een vraag i.v.m. de toegankelijkheid rond kerkhoven in het algemeen, het kerkplein Pellenberg/parking kapel en jeugdbeweging Binkomstraat in het bijzonder:

      Zijn op korte termijn stappen voorzien naar toegankelijkheid van het kerkhof en Kerkplein in Pelllenberg? Wordt voor alle kerkhoven nagekeken of de toegang in orde is? We merken dat tijdens de donkere dagen kerken en kapellen meer bezocht worden, wanneer gebeurt het algemeen herstel van parkings? Bv. voor Lubbeek aan de jeugdlokalen?

      Schepen Suffeleers antwoordt dat er op korte termijn geen herstelwerken gepland zijn aan de kasseien in Pellenberg. We merken dat mensen zich ook niet altijd aan de regels houden; zo wordt het gras op de parking(s) regelmatig stuk gereden door foutparkeerders. Zoals elk jaar worden de kerkhoven rond deze tijd van het jaar extra goed onderhouden.Wat betreft de kerken en kapellen is de site in Binkom geen gemeentelijk domein. Daarom kan de gemeente hier niet zomaar werken uitvoeren. Ook wat betreft de terreinen aan de jeugdlokalen is de situatie gelijkaardig.

      Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt burgemeester Theo Francken een vraag m.b.t. reflecterende huisnummers:

      Deze vraag keert terug omdat we ons de vraag stellen of de hulpdiensten last ondervinden in Lubbeek? Zijn onze huizen goed zichtbaar en vindbaar nu de dagen weer verkorten? Is er bijkomende actie of sensibilisering nodig?

      De burgemeester antwoordt dat hier verder geen nieuws over is. Er zijn ook geen concrete klachten. Dit zal nogmaals nagevraagd worden.

De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2022 om 21:51.

Namens gemeenteraad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Ellen Lammens
Voorzitter