De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 19:15.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 november 2022 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 22 november 2022 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in de komende maanden hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2023 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2022 en volgende jaren aanpassen.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Het provinciedecreet van 9 december 2005;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen den de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
De omzendbrief KBBJ/ABB 220/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
De meerjarenplanaanpassing geeft de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties weer voor het extern en intern te voeren beleid. Verder bevat het eveneens de financiële vertaling hiervan en de weergave hoe het bestuur het financieel evenwicht zal bewaren. De meerjarenplanaanpassing van gemeente en OCMW vormt een geïntegreerd geheel. De kredieten (op een hoog niveau vastgesteld) zijn gekoppeld aan doelstellingen, actieplannen en acties.
Het vaststellen van de beleidsrapporten behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de raad. Met de vaststelling van de meerjarenplanaanpassing geeft de raad toestemming aan het college/vast bureau om de opgenomen uitgaven en ontvangsten te verrichten.
De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
De financiële implicaties volgen uit de bijgevoegde beleidsrapporten.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het deel van het meerjarenplan 2020 - 2025: aanpassing 2022/1- deel OCMW goed en stelt tevens de kredieten voor 2023 vast.
Art.2
Het meerjarenplan 2020-2025: aanpassing 2022/1 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.
Art.3
Dit dossier is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht, geregeld door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit. In het kader van de aanpassing meerjarenplan en de uitvoering van het beleid worden enkele functies toegevoegd en geschrapt.
De gezamenlijke personeelsformatie wordt toegevoegd als bijlage (in het laatste document staan de wijzigingen aangeduid in het blauw).
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Op het domein organisatiebeheersing en lokale economie wordt een verhoging doorgevoerd met respectievelijk 0,3 en 0,2 FTE. Deze functies werden tot nu toe vervuld door één functiehouder in voltijds verband. De functie wordt gesplitst en het contingent wordt afgerond naar een voltijdse en een halftijdse betrekking. Op die manier is er een exclusieve focus op het beleidsdomein lokale economie binnen een halftijdse betrekking en organisatiebeheersing aangevuld tot een betrekking aan 100%.
Daarnaast wordt 1 FTE op C niveau toegevoegd in het kader van een administratieve kracht in vliegende dienst. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben we het afgelopen jaar meer beroep moeten doen op interim ondersteuning voor vervangingsopdrachten. De investering in een administratieve kracht in vliegende dienst moet deze afhankelijkheid afbouwen en een reële kostenbesparing generen.
Tot slot wordt de financiële dienst versterkt met 1 FTE op C niveau voor de administratieve afhandeling van de boetes in het kader van GAS-5. Deze aanwerving is budgetneutraal gezien de GAS-5 regeling eveneens de inkomsten zal genereren die de personeelsinzet compenseren.
Vanaf 2024 vertaalt het heroriënteren van de schoolbus voor het ochtend- en avondvervoer zich in een daling van het personeelsbestand met 1,84 FTE in het D niveau. Er wordt nog één buschauffeur in voltijds verband behouden voor het het bedienen van kwetsbare groepen en het leerlingenvervoer naar turn- en zwemlessen alsook schooluitstappen.
De voorgestelde aanpassingen aan de personeelsformatie zijn noodzakelijk voor de goede werking van de diensten en de uitvoering van het meerjarenplan.
Het Vast Bureau gaf zijn akkoord over de wijzigingen.
De vakbonden werden geconsulteerd. ACOD-LRB / ACV lieten optekenen dat zij blij zijn dat er geen naakte ontslagen zijn en dat zij blijven ijveren om de dienstverlening door de busdienst behouden blijft binnen het lokaal bestuur.
De nodige kredieten zijn voorzien in het aangepast meerjarenplan 2022/1.
Artikel 1. Keurt de wijzigingen goed aan de personeelsformatie conform de bepalingen en de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Art. 2. Informeert de betrokken partijen.
Aan worden de wijzigingen voorgesteld van het arbeidsreglement van het OCMW- en gemeentepersoneel.
Begin 2021 werd structureel telewerk ingevoerd in het arbeidsreglement van de gemeente en het OCMW. In de loop van het jaar werd het telwerkreglement geëvalueerd met management en personeel. Zowel telewerkers als niet-telewerkers werden bevraagd of de plus- en minpunten van het reglement. Op basis van deze gesprekken wordt een gewijzigd reglement telewerk voorgesteld.
De wijzigingen in het arbeidsreglement staan in het geel aangeduid (zie bijlage).
De wijzigingen betreffen:
Decreet Lokaal Bestuur.
De wet van 8 april 1965 legt aan elke werkgever die personeel te werk stelt de verplichting op een arbeidsreglement op te stellen.
Het Vast Bureau nam kennis van de wijzigingen van het arbeidsreglement. De belangrijkste wijzigingen betreffen:
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Keurt het gewijzigd arbeidsreglement van het OCMW- en gemeentepersoneel goed.
Art. 2. Brengt de belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.
De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 20:01.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter