Terug
Gepubliceerd op 01/02/2023

Notulen  OCMW raad

di 20/12/2022 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Adams, Marijke Gidts, Leden

De voorzitter opent de zitting op 20/12/2022 om 19:15.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 22 november 2022

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 november 2022 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 22 november 2022 goed.

  • Openbaar

    • FINANCIEN

      • 480.1 Vooruitzichten. Financiële meerjarenplanning (zie ook 502)

        • Meerjarenplan 2020-2025 OCMW - Aanpassing 2022/1

          FEITEN EN CONTEXT

          Het decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Dat betekent dat de besturen in de komende maanden hun meerjarenplan zullen aanpassen om de kredieten voor 2023 vast te stellen. Als dat nodig is, kunnen ze daarbij ook nog de kredieten voor 2022 en volgende jaren aanpassen.

           

           
          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Het provinciedecreet van 9 december 2005;

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen den de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;

          De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;

          De omzendbrief KBBJ/ABB 220/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus

          ARGUMENTATIE

          De meerjarenplanaanpassing geeft de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties weer voor het extern en intern te voeren beleid. Verder bevat het eveneens de financiële vertaling hiervan en de weergave hoe het bestuur het financieel evenwicht zal bewaren. De meerjarenplanaanpassing van gemeente en OCMW vormt een geïntegreerd geheel. De kredieten (op een hoog niveau vastgesteld) zijn gekoppeld aan doelstellingen, actieplannen en acties.

          Het vaststellen van de beleidsrapporten behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de raad. Met de vaststelling van de meerjarenplanaanpassing geeft de raad toestemming aan het college/vast bureau om de opgenomen uitgaven en ontvangsten te verrichten.

          De meerjarenplanaanpassing 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

          FINANCIEN

          De financiële implicaties volgen uit de bijgevoegde beleidsrapporten.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 10 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1
          De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het deel van het meerjarenplan 2020 - 2025: aanpassing 2022/1- deel OCMW goed en stelt tevens de kredieten voor 2023 vast.

          Art.2
          Het meerjarenplan 2020-2025: aanpassing 2022/1 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden gesteld in het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

          Art.3
          Dit dossier is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht, geregeld door het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

           
    • PERSONEELSDIENST

      • 30 Personeel - algemeen

        • Personeelsformatie 2022/2 - gemeente en OCMW

          FEITEN EN CONTEXT

          Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit. In het kader van de aanpassing meerjarenplan en de uitvoering van het beleid worden enkele functies toegevoegd en geschrapt.

          De gezamenlijke personeelsformatie wordt toegevoegd als bijlage (in het laatste document staan de wijzigingen aangeduid in het blauw).

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"

          ARGUMENTATIE

          Op het domein organisatiebeheersing en lokale economie wordt een verhoging doorgevoerd met respectievelijk 0,3 en 0,2 FTE. Deze functies werden tot nu toe vervuld door één functiehouder in voltijds verband. De functie wordt gesplitst en het contingent wordt afgerond naar een voltijdse en een halftijdse betrekking. Op die manier is er een exclusieve focus op het beleidsdomein lokale economie binnen een halftijdse betrekking en organisatiebeheersing aangevuld tot een betrekking aan 100%.

          Daarnaast wordt 1 FTE op C niveau toegevoegd in het kader van een administratieve kracht in vliegende dienst. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben we het afgelopen jaar meer beroep moeten doen op interim ondersteuning voor vervangingsopdrachten. De investering in een administratieve kracht in vliegende dienst moet deze afhankelijkheid afbouwen en een reële kostenbesparing generen.

          Tot slot wordt de financiële dienst versterkt met 1 FTE op C niveau voor de administratieve afhandeling van de boetes in het kader van GAS-5. Deze aanwerving is budgetneutraal gezien de GAS-5 regeling eveneens de inkomsten zal genereren die de personeelsinzet compenseren.

          Vanaf 2024 vertaalt het heroriënteren van de schoolbus voor het ochtend- en avondvervoer zich in een daling van het personeelsbestand met 1,84 FTE in het D niveau. Er wordt nog één buschauffeur in voltijds verband behouden voor het het bedienen van kwetsbare groepen en het leerlingenvervoer naar turn- en zwemlessen alsook schooluitstappen.

          De voorgestelde aanpassingen aan de personeelsformatie zijn noodzakelijk voor de goede werking van de diensten en de uitvoering van het meerjarenplan.

          Het Vast Bureau gaf zijn akkoord over de wijzigingen.

          De vakbonden werden geconsulteerd. ACOD-LRB / ACV lieten optekenen dat zij blij zijn dat er geen naakte ontslagen zijn en dat zij blijven ijveren om de dienstverlening door de busdienst behouden blijft binnen het lokaal bestuur.

          FINANCIEN

          De nodige kredieten zijn voorzien in het aangepast meerjarenplan 2022/1.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen
          Resultaat: Met 12 stemmen voor, 8 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt de wijzigingen goed aan de personeelsformatie conform de bepalingen en de bijlagen gevoegd bij dit besluit.

          Art. 2. Informeert de betrokken partijen.

      • 300.1 Rechtspositieregeling

        • Aanpassing arbeidsreglement gemeentepersoneel en OCMW-personeel

          FEITEN EN CONTEXT

          Aan  worden de wijzigingen voorgesteld van het arbeidsreglement van het OCMW- en gemeentepersoneel.

          Begin 2021 werd structureel telewerk ingevoerd in het arbeidsreglement van de gemeente en het OCMW. In de loop van het jaar werd het telwerkreglement geëvalueerd met management en personeel. Zowel telewerkers als niet-telewerkers werden bevraagd of de plus- en minpunten van het reglement. Op basis van deze gesprekken wordt een gewijzigd reglement telewerk voorgesteld.

          De wijzigingen in het arbeidsreglement staan in het geel aangeduid (zie bijlage).

          De wijzigingen betreffen:

          • Wijziging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement)
          • aanpassing glijtijd van 10 uren naar 15 uren
          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur.

          De wet van 8 april 1965 legt aan elke werkgever die personeel te werk stelt de verplichting op een arbeidsreglement op te stellen.

          ARGUMENTATIE

          Het Vast Bureau nam kennis van de wijzigingen van het arbeidsreglement. De belangrijkste wijzigingen betreffen:

          • Wijziging reglement thuiswerk (bijlage arbeidsreglement):
            • het recht op 2 dagen thuiswerk wordt aangepast naar de vereiste tot 3 dagen aanwezigheid op kantoor. Op deze manier wordt aanwezigheid op kantoor verankerd zonder afbreuk te doen aan het recht op telewerk. Deze wijziging wordt nodig geacht in het kader van de sociale cohesie op de werkvloer.
            • Aan de werktijdenregeling voor telewerkers wordt een tijdsvenster toegevoegd. In het flexibele uurrooster wordt geacht dat de werkuren gepresteerd worden tussen 7u30 en 19u30.
              • De werking wordt bevorderd doordat telewerkers en niet-telewerkers meer tijdens dezelfde werkuren actief zijn. Ook de dienstverlening wordt bevorderd doordat telewerkers minder kunnen werken buiten de reguliere diensturen.
              • De mogelijkheid tot vrijwillig nachtwerk voor telewerkers wordt beperkt. Tot komt het welzijn van de medewerkers ten goede. Enkel uitzonderlijk en mits akkoord van de leidinggevende kan er nog na 19u30 gewerkt worden (bijvoorbeeld voor avondvergaderingen)
          • Aanpassing glijtijd van 10 uren naar 15 uren voor zowel telewerkers als niet-telewerkers.
          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Jo Pierson, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Piet Ritzen
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt het gewijzigd arbeidsreglement van het OCMW- en gemeentepersoneel goed.

          Art. 2. Brengt de belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.

De voorzitter sluit de zitting op 20/12/2022 om 20:01.

Namens OCMW raad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Ellen Lammens
Voorzitter