Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluit  OCMW raad

di 24/06/2025 - 20:00

Retributiereglement lokaal dienstencentrum De Sleutel

Aanwezig: Geert Bovyn, Voorzitter
Davy Suffeleers, Burgemeester - waarnemend
Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Schepenen
Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Leden
Lidie Vansingel, Marijke Sué, Algemeen directeur - waarnemend
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Theo Francken, Pieter Verheyden, Jeroen Verbinnen, Anneleen Devos, Leden
ARGUMENTATIE

Momenteel zijn de tarieven van het lokaal dienstencentrum opgenomen in het huishoudelijk reglement. Vanuit organisatiebeheersing is het wenselijk dat de tarieven afzonderlijk in een retributiereglement worden opgenomen. Naast het opsplitsen van de reglementen werden de prijzen van de maaltijden in het sociaal restaurant geactualiseerd. Voor de duidelijkheid wordt het oude reglement in bijlage toegevoegd. 

Publieke stemming
Aanwezig: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Hugo Simoens, Pascale Alaerts, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Kristof Vanheukelom, Pieter Willems, Reinhard Wollants, Arnout Coel, Lidie Vansingel, Marijke Sué, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Geert Bovyn, Davy Suffeleers, Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Pascale Alaerts, Liesbeth Smeyers, Martine Dierickx, Hilke Verheyden, Rina Robben, Ylana Van Aerschot, Tom Harding, Silvana Valente, Reinhard Wollants, Arnout Coel
Onthouders: Hugo Simoens, Ellen Lammens, Kristof Vanheukelom, Pieter Willems
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
BESLUIT

Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het retributiereglement van het lokaal dienstencentrum De Sleutel als volgt vast:

Art 1. toepassingsgebied
Dit reglement bepaalt de prijs van de producten, prestaties en diensten binnen de werking van het lokale dienstencentrum (LDC) De Sleutel.
Onder producten verstaan we de verkopen van de cafetaria van het dienstencentrum.
Onder prestaties verstaan we de activiteiten verzorgd door het dienstencentrum.
Onder diensten verstaan we de diensten verzorgd door het dienstencentrum.

Art 2. basis voor aanrekening
De retributie wordt aangerekend per product, prestatie of dienst.

Art 3. heffingstermijn
De producten, prestaties en diensten van het dienstencentrum kunnen
- op het moment zelf betaald worden. De betaling kan cash gebeuren of via de digitale betaalmethodes die het dienstencentrum aanbiedt.
- achteraf betaald worden via een factuur 
Indien een aangerekende prestatie, product of dienst niet betaald wordt, zal het lokaal bestuur de invorderingsprocedure activeren.

Art 4. retributieplichtige
De retributie is in principe verschuldigd door de persoon die geniet van de dienstverlening. Het is echter mogelijk om met de administratie van het dienstencentrum afspraken te maken om een andere retributieplichtige aan te duiden, zoals de mantelzorger, bewindvoerder, familielid.

Art 5. prijsbepaling

5.1 PRODUCTEN

Product

 Prijs

Coca-Cola

1,50

Cola Zero

      1,50

Fanta Orange

     1,50

Schweppes

     1,50

Gini

     1,50

Ice tea lipton

     1,50

Bruiswater

     1,50

Platwater

 gratis

Koffie / cappucino

     1,50

Warme Chocomelk

     1,50

Koude Chocomelk

     1,50

Thee

     1,50

Halve kan koffie

     2,50

Kan koffie

     5,00

Koffie Perculator

   25,00

JP.Chenet Rood

     3,00

JP.Chenet Rosé

     3,00

JP.Chenet Wit

     3,00

Palm Dobbel

     2,00

Stella Artois

     2,00

Hoegaarden Wit

     2,00

Hoegaarden Rosé

     2,00

Leffe Bruin

     3,00

Leffe Blond

     3,00

Jupiler 0,0%

     2,00

Cornet blond bier

     3,00

Lindemans Kriek

      2,00

Duvel

     3,00

Dagmenu

     9,00

Weekmenu

      11,00

Koude Schotel

     9,00

Kindermenu

     6,00

Soep (500 ml)

     1,50

Soep (1 l)

     3,00

Lasagne

     9,00

Vegetarische menu

     9,00

Worstje

     1,00

Cent Wafers

    1,00

Chocoladereep

     1,00

Zout Chips

     1,00

Paprika Chips

     1,00

Leo

      1,00

Ijs Cornetto

     1,50

Mini frisco

     0,50

Ijs Magnum

     1,50

Ijs potje Aardbei

     1,50

Ijs potje Dame Blanche

     1,50

Bol ijs

     0,50

Pannenkoek

     1,50

Taart

     1,50

Wafel

     2,50

Verloren maandag

      4,00

Pannenkoekennamiddag

      4,00

Dessertbordje

      6,00

Optreden met eten

35,00

Optreden met enkel dessert

15,00

Ontbijtbuffet

10,00

Kaasschotel

      8,00

Eén maal per jaar wordt de gebruiksvergoeding door de administratie aangepast, op basis van de gezondheidsindex door toepassing van de hierna volgende formule:

(Basisprijs x nieuw indexcijfer)/aanvangsindexcijfer

Het aanvangsindexcijfer is dat van de maand september 2025. Het nieuw indexcijfer is dat van dezelfde maand jaar 2025 + x. De geïndexeerde prijzen worden naar boven afgerond tot op 0,10 euro. 

Voor producten die uitzonderlijk worden aangeboden en niet op deze lijst staan wordt de kostprijs bepaald door het vast bureau.

5.2 PRESTATIES

Prestatie

 Prijs

Line Dance

3,00/les

Kantklossen

    3,00/les

(stoel)yoga

     3,00/les

Schilderen

     3,00/les

Stoelaerobic

     3,00/les

Taallessen

     4,00/les

Bingo

     4,00/kaart

Voor producten die uitzonderlijk worden aangeboden en niet op deze lijst staan wordt de kostprijs bepaald door het vast bureau.

5.2 DIENSTEN

Dienst

 Prijs

Wassen (per wasbeurt)

     5,00

Drogen (per droogbeurt)

     2,50

Met het busje naar de sleutel

     2,50

Voor producten die uitzonderlijk worden aangeboden en niet op deze lijst staan wordt de kostprijs bepaald door het vast bureau.

Art. 6. annulatie en terugbetaling
Indien er vooraf dient ingeschreven te worden voor een product, prestatie of dienst is annulatie van de inschrijving mogelijk tot 5 kalenderdagen voor aanvang. Ontvangen betalingen zullen dan terugbetaald worden.
Annulaties binnen de 5 kalenderdagen worden enkel weerhouden op basis van een geldig doktersbriefje of na akkoord van de centrumleider. Indien er geen basis is voor annulatie zal het product of de activiteit aangerekend worden aan de gebruiker.

Art. 7. bijzondere gevallen
Voor bijzondere gevallen waar het reglement geen onmiddellijke oplossing biedt, wordt het vast bureau gemachtigd een beslissing te nemen

Art. 8. inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2025.

Art. 9. bekendmaking
Dit reglement zal bekend gemaakt worden in overeenstemming met artikel 285 en artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.