Terug
Gepubliceerd op 14/05/2025

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 11/03/2025 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Hilke Verheyden, Voorzitter
Pascale Alaerts, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Leden
Klaas Gutschoven, Secretaris
Verontschuldigd: Reinhard Wollants, Jeroen Verbinnen, Silvana Valente, Gilberte Muls, Leden

De voorzitter opent de zitting op 11/03/2025 om 20:11.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 11 februari 2025.

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 11 februari 2025 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 11 februari 2025 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Hilke Verheyden, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Walter Vangoidsenhoven, Rina Robben
      Onthouders: Martine Dierickx
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 1 onthouding
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 11 februari 2025 worden goedgekeurd.

  • Openbaar

    • GEMEENTELIJKE INFRASTRUCTUUR

      • 861.2 Gebouwen en bijgebouwen bestemd voor het onderwijs

        • School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens - Perceel 5 - Aanleg speelplaats - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:

          • het bestek met nr. 320.105-5 van 7 oktober 2024 en om de raming voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 5 - aanleg speelplaats”, opgesteld door de ontwerper, goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 486.306,19 euro (excl.btw) of 588.430,49 euro (incl. 21% btw).  
          • de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. 
          • de aankondiging van de opdracht in te vullen, goed te keuren en bekend te maken op nationaal en Europees niveau.
          FEITEN EN CONTEXT

          In het kader van deze opdracht werd op 7 oktober 2024 een bestek met nr. 320.105-5 opgesteld door de ontwerper.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 486.306,19 euro (excl.btw) of 588.430,49 euro (incl.21% btw).

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2025/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

          • artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten:

          • artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen:

          • artikel 90, 1°.

          Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten:

          • artikel 38/1: een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:

          1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
          2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
          De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
          Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :

          • kent volgende diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN, toe in exclusiviteit aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ met ingang van 01-01-2020 tot en met 31-12-2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening
            1.1. Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken

            1.2. Ontwerp en opvolging van gebouwen

            1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
            1.4. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen
            3.1. Basisondersteuning

            3.2. Klimaatondersteuning

            3.3. Taakondersteuning
            4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
            7.1. GIS begeleiding en ondersteuning

            7.2. Inventarisatie en/of actualisatie van ruimtelijke situeerbare gegevens

            9.1. Begeleiding bij de uitbouw en het gebruik van het regionaal digitaal loket kinderopvang
            13.1. Begeleiden, opvolgen, adviseren en ondersteunen van de gemeentelijke noodplanning
          • laat de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeuren overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomsten

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :

          • aanstelling van Interleuven (Leuven) in het kader van exclusieve dienstverlening 1.2 (ontwerp en opvolging van gebouwen) en 1.4 (veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen), voor de bouw van de nieuwe school in Pellenberg optie kasteel de Maurissens

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:

          • kennisname van de raming voor de nieuw school Pellenberg, optie Kasteel de Maurissens, voor een bedrag van 7.161.309,00 euro (excl. btw) of 7.590.988,00 euro (incl. 6% btw).
          • akkoord om de voorgestelde budgetten op te nemen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 als volgt:
            Voor de school zonder de parking: 7.161.309 euro + 10 % meerwerken = 7.877.439 euro + 6 % BTW + 7 % studiekosten op 7.877.439 = 8.900.000 euro afgerond
            Voor de wegenis inclusief parking inclusief BTW: 1.000.000 euro op basis van de besprekingen
            De budgetten worden als volgt verdeeld over de volgende jaren:
            Wegenis op 2023: 200.000 euro (o.a. studiekosten, omgevingsvergunning)
            Wegenis op 2024: 800.000 euro
            School 2022: 2.225.000 investeringsuitgaven en 1.446.250 investeringsontvangsten (65 %)
            School 2023: 4.450.000 investeringsuitgaven en 2.892.500 investeringsontvangsten (65 %)
            School 2024: 2.225.000 investeringsuitgaven en 11.250 investeringsontvangsten (laatste stuk van 4.350.000 euro subsidie)

          Het besluit van de gemeenteraad van 22 november 2022:

          • goedkeuring van de totale raming, ten bedrage van 9.339.203,46 euro (excl.btw), en dit op basis van de ramingen per perceel, zoals deze goedgekeurd werden door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2022. namelijk voor perceel 1 (ruwbouw-afbouw) 5.625.485,46 euro (excl.btw), voor perceel 2 (elektriciteit en lift) 663.718,00 euro (excl.btw), voor perceel 3 (HVAX + sanitair) 1.500.00,00 euro (excl.btw), voor perceel 4 (erfgoed) 1.200.000,00 euro (excl.btw) en voor perceel 5 (speelplaats) 350.000,00 (excl.btw).
          • maakt deze beslissing samen met het ondertekende geactualiseerde aanvraagformulier over aan AGIOn.

           

          FINANCIEN

          De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025 onder het budgetjaar 2025:

          code

          2025/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003

          Omschrijving

          gebouwen
          schoolgebouwen
          gemeenschapsgoederen
          activa in aanbouw 

          Actie

          2.1.1.01
          Bouw van een nieuwe school op maat van Pellenberg 

          Beleidsitem

          0800-03
          Gewoon basisonderwijs: Pellenberg 

          Algemene rekening

          2210207
          Gebouwen - schoolgebouwen - gemeenschapsgoederen - Activa in aanbouw 

          Investeringsenveloppe

          IP-003
          Bouw nieuwe school Pellenberg 

           

           

          Voorzien uitgavekrediet 2024

          3.781.217,91 euro

          Beschikbaar krediet 2024

          -5.050.586,81 euro

             
          Voorzien uitgavekrediet 2025 5.933.768,90 euro
          Beschikbaar krediet 2025 5.788.302,24 euro
             

          Voorziene raming/kostprijs/…

          588.430,49 euro

           

           

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

           

           

           

          Aannemer/Leverancier/Instantie

           

           

           

          Een visum wordt aangevraagd vooraleer de gunning gebeurd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Hilke Verheyden, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Davy Suffeleers, Walter Vangoidsenhoven, Martine Dierickx
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Rina Robben
          Resultaat: Met 7 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt het bestek met nr. 320.105-5 van 7 oktober 2024 en de raming voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens - perceel 5 - aanleg speelplaats”, opgesteld door de ontwerper, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 486.306,19 euro (excl.btw) of 588.430,49 euro (incl. 21% btw).

          Art. 2. Gunt de opdracht bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3. Laat de aankondiging van de opdracht invullen, goedkeuren en bekendmaken op nationaal en Europees niveau.

          Art. 4. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplanning 2020-2025 onder budgetcode 2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003.

    • SOCIALE DIENST

      • 617.1 Schuldbemiddeling

        • Kennisgeving en toelichting bij het jaarverslag 2024 van de dienst schuldhulpverlening

          Met de ingebruikname van de app voor “radicaal digitaal” worden alle nodige gegevens via deze app aan de hogere overheid en SAM vzw bezorgd. Zij vragen om geen gegevens per klassieke post noch per losse e-mails te bezorgen.

          Het ganse proces verloopt digitaal via erkenningsnummer: 14/AB/74/99049.

          De gegevens worden via een online enquête tool, Limesurvey, verzameld en doorgegeven aan Vlaanderen.

          FEITEN EN CONTEXT

          Jaarlijks wordt er een basisregistratie en een verplicht jaarverslag opgemaakt door de dienst schuldhulpverlening.

          In uitvoering van de meest recente regelgeving is er een nieuwe taakverdeling van toepassing tussen de administratie en het Steunpunt Mens en Samenleving SAM (waarin het vroeger autonome Vlaams Centrum Schuldenlast gevat is). Voor de erkende instelling voor schuldbemiddeling geldt dat:

          1. Elk jaar tegen 31 maart de volgende gegevens van het voorafgaande jaar (situatie op 31 december) via een applicatie bezorgen aan de administratie: de identiteit van elke medewerker (naam en voornaam) van uw erkende instelling voor schuldbemiddeling ; de kwalificatie van elke medewerker van uw erkende instelling voor schuldbemiddeling (maatschappelijk werker, master in de rechten, doctor in de rechten); tewerkstellingsvolume: aantal voltijdse equivalenten op 31 december van het voorafgaande jaar. De administratie vraagt enkel nog deze gegevens op, wat zowel voor uw erkende instelling voor schuldbemiddeling als voor ons een belangrijke administratieve lastenverlaging betekent.
          2. Elk jaar tegen ten laatste 28 februari de gegevens van de basisregistratie aan het Steunpunt Mens en Samenleving SAM bezorgen. Zij staan vanaf nu volledig zelfstandig in voor het verzamelen van deze gegevens tot aan de levering van het onderzoeksrapport voor deze registratie. Deze gegevens worden NIET opgevraagd via de applicatie van de administratie.De uitgebreide registratie vond plaats in september 2023 en vervolgens minstens vijfjaarlijks. 
          3. Onze erkende instelling voor schuldbemiddeling diende de uitgebreide registratie in op 07 september 2023. Deze gegevens werden NIET opgevraagd via de applicatie van de administratie. Deze opvraging is slechts 5-jaarlijkjs.
          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het decreet Lokaal Bestuur

          Gelet op het ministeriële besluit van 10 september 1999 houdende erkenning van het OCMW Lubbeek, Staatsbaan 126 te 3210 Lubbeek, als instelling voor schuldbemiddeling met erkenningsnummer 14AB/74/99049

          Gelet op het Decreet van 17/02/2017 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van een Vlaamse organisatie ter ondersteuning van welzijnsbevordering en samenlevingsopbouw.

          Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/11/2017 tot wijziging van artikel 7bis, 7ter en 11 septies van het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houden-de regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap. Dit BVR werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 december 2017.

          Het ministerieel besluit van 15/1/2018 bepaalt het model van jaarverslag voor de erkende instellingen voor schuldbemiddeling.

          ARGUMENTATIE

          Alle erkende instellingen voor schuldbemiddeling verzamelen jaarlijks het aantal gezinnen in budgethulpverlening en/of schuldhulpverlening via hun jaarverslag en basisregistratie. De verwerking van deze gegevens (voorheen door het Vlaams Centrum Schuldenlast en sinds 2017 door het Team schulden van SAM) leidt tot een rapport dat een globaal overzicht geeft van dat aantal gezinnen, en ook cijfers per type organisatie, per provincie en per gebiedsindeling optekent.

          Het rapport bevat ook de tendensen voor

          • het profiel van het cliënteel;
          • de schuldenproblematiek;
          • de daaruit af te leiden beleidssignalen.

          Het jaarverslag wordt geagendeerd op de zitting van het BCSD van 19 februari 2025 en staat voor Kennisname op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van maart 2025

          Gelet op de toelichting door Elisah Lezzi, erkend schuldbemiddelaar en Serge Vanhoolandt, hoofd sociale dienst ter zitting, erkend schuldbemiddelaar.

          FINANCIEN

          geen invloed

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Klaas Gutschoven
          Resultaat: Met 11 niet gestemd
          BESLUIT

          Enig artikel. De commissie beleidsdomeinen neemt kennis van het jaarverslag 2024 van de dienst voor schuldhulpverlening zoals voorgesteld op zitting van het BCSD 19/02/2025.

    • THUISDIENST

      • 7 Instellingen van het OCMW en instellingen in de welzijnssector

        • Engagement t.a.v. intergemeentelijke preventiewerking Leuven Zuid

          FEITEN EN CONTEXT

          Lokale besturen ondernemen acties en projecten om hun inwoners te stimuleren tot een gezonde leefstijl en hen te beschermen tegen gezondheidsrisico's. Vooral in kleine besturen ontbreekt het vaak aan voldoende personeel en middelen om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten', meer in te zetten op terreinwerk en in initiatieven te versterken die sociale ongelijkheid in preventie verminderen. Daarom ondersteunt de Vlaamse regering lokale besturen met een subsidie voor een intergemeentelijke preventiewerking. Het doel is het organiseren en uitvoeren van een lokaal preventief gezondheidsbeleid dat afgestemd is op verschillende initiatieven en thema's binnen de beleidsdoelstellingen van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid en de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen, en dat gebruik maakt van de preventiemethodieken. De gemeente kan een financiële stimulans ontvangen voor de uitbouw van een lokale preventiewerking. De subsidie bedraagt 3.000 euro per gemeente, vermeerderd met een bedrag per inwoner. Het aantal inwoners dat in aanmerking komt voor subsidie wordt ‘gewogen’. Dit betekent dat inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming in het kader van het RIZIV, dubbel worden geteld. Het bedrag per gewogen aantal inwoners bedraagt 0,08 euro. Het subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd (sinds 2019). In ruil voor die subsidie zijn gemeenten verplicht om samen met minstens één aanpalende gemeente binnen hun eerstelijnszone een intergemeentelijke preventiewerking uit te bouwen. De voorwaarden zijn als volgt: - De samenwerkende gemeenten dragen elk financieel bij met een bedrag dat minstens gelijk is aan de cofinanciering van de Vlaamse Gemeenschap, zoals bepaald in artikel 17/1 van het besluit van de Vlaamse regering van 30/1/2009 betreffende de Logo’s, laatst gewijzigd op 17/5/2024; - De samenwerkende gemeenten zetten de toegekende subsidie en hun eigen bijdrage in voor de tewerkstelling van personeel binnen de lokale preventiewerking. - De samenwerkende gemeenten ontwikkelen en implementeren een intergemeentelijk preventief gezondheidsbeleid dat voldoet aan alle voorwaarden van het genoemde besluit. - Jaarlijks dienen de samenwerkende gemeenten uiterlijk op 31 maart een financieel en inhoudelijk rapport over de intergemeentelijke preventiewerking in bij het Departement Zorg, zoals vermeld in artikel 17/1, vierde lid van het genoemde besluit. Daarnaast registreren zij de preventieactiviteiten in het registratiesysteem van het Departement Zorg uiterlijk op 31 januari van het jaar volgend op het werkingsjaar. Dit systeem is gebaseerd op vrijwilligheid. De intergemeentelijke preventiewerking kan rekenen op Gezondheidsmakers voor een gedegen inhoudelijke ondersteuning. De Intergemeentelijke Preventiewerking Leuven Zuid werd reeds in de zomer van 2020, met Marliese Wauters als Intergemeentelijke preventiewerker, opgericht door de gemeenten Bertem, Bierbeek, Herent, Huldenberg, Kortenberg en Lubbeek. Gezondheidsmakers (toen Logo Oost-Brabant) werd als beheerder aangesteld. Naast het opzetten en uitvoeren van nieuwe projecten, het organiseren van vormingen en infomomenten en het lanceren van effectieve communicatie- en sensibiliseringscampagnes, werd ook geïnvesteerd in het versterken van netwerken en samenwerkingen met lokale besturen, scholen, organisaties en professionals. De gemeente Oud-Heverlee zal vanaf 1/7/2025 toetreden tot deze Intergemeentelijke Preventiewerking.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, artikel 27, §3, toegevoegd bij het decreet van 26 april 2024, artikel 28, artikel 29, artikel 30, §2 en §3, artikel 30, §4, vervangen bij het decreet van 20 maart 2009 en gewijzigd bij het decreet van 15 juli 2016, artikel 38, §3, artikel 80, §1, eerste lid

          Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo’s, wat betreft de erkenning, de werkgebieden en de Financiering (VR 2024 1705 DOC 0702/2).

          Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies, en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 25 juni 2010 en latere wijzigingen. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

          Het decreet Lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018 en latere wijzigingen. De bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993.

          ARGUMENTATIE

          Jane Vanzavelberg, Coördinator zorg en netwerk vraagt een gunstig advies: “Het verder uitbouwen van de intergemeentelijke preventiewerking Leuven Zuid zou de bestuurskracht van de gemeente verhogen, en biedt onze gemeente een kans om onze inspanningen van de voorbije jaren te verbreden, verdiepen en te verzilveren om zo een nog Gezondere Gemeente te worden.”

           

          FINANCIEN

          De gemeente kan een forfaitaire subsidie van € 3000 krijgen en een subsidie per inwoner van € 0,08. Voor inwoners met een verhoogde tegemoetkoming in het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering ontvangt de gemeente nog een bijkomende subsidie. De subsidie voor intergemeentelijke preventiewerking wordt berekend bij de aanvang van een nieuwe intergemeentelijke preventiewerking en vervolgens elk tweede jaar van de legislatuur van de lokale besturen. Dit gebeurt op basis van het beschikbare cijfermateriaal. De subsidie wordt bovendien jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex. De gemeente cofinanciert voor minstens hetzelfde bedrag als de Vlaamse financiering. In 2025 bedraagt het subsidiebedrag 5064 euro.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Hilke Verheyden, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Davy Suffeleers, Walter Vangoidsenhoven, Martine Dierickx
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Rina Robben
          Resultaat: Met 7 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

          Enig artikel. De commissie beleidsdomeinen gaat akkoord met de verdere uitbouw van de Intergemeentelijke Preventiewerking Leuven Zuid en beslist om het dossier voor de leggen aan de gemeenteraad.

        • Engagementsverklaring samenwerking voorstel Leaderproject vzw Mobiel

          FEITEN EN CONTEXT

          Vzw Mobiel biedt al meer dan 30 jaar aangepast vervoer aan in Oost-Brabant en is sinds 2014 erkend door de Vlaamse overheid. Zij realiseren jaarlijks meer dan 20.000 trajecten, dankzij de inzet van ruim 60 medewerkers. Ze doen dit al jaren met en dankzij een goede samenwerking met onder meer ook lokaal bestuur Lubbeek.

          Hun missie is om mensen met elkaar te verbinden. Ze geloven sterk in het bieden van kansen aan zij die op reguliere manieren vaak moeilijk kunnen participeren aan de samenleving. Daarom bieden ze vandaag al aangepast vervoer aan voor rolstoelgebruikers en beperkt voor minder mobiele stappers in groep (in samenwerking met onder meer de dag- en woonzorgcentra). Daarnaast zijn ze ook een sociale economieorganisatie en bieden ze tewerkstellingskansen aan personen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ze engageren zich ten slotte ook sterk voor de uitbouw van onze vrijwilligerswerking.

          Over het project

          Binnen het werkingsgebied (arrondissement Leuven) zien we vandaag dat er steeds meer mensen in vervoersarmoede terechtkomen, vooral in landelijke gebieden dreigt dit steeds vaker te gebeuren. Dit onder meer door verschuivingen in het openbaar vervoersaanbod, maar ook door bv. een vergrijzing van de bevolking en de latere leeftijd waarop ouderen de stap zetten om naar een woonzorgcentrum te verhuizen. Kortom: waar de behoeften naar een beter mobiliteitsaanbod (zowel in onder meer betaalbaarheid als toegankelijkheid) stijgende is, zien we dat het aanbod op vele plaatsen daalt en/of te beperkt is voor de huidige en toekomstige vraag naar verplaatsingsmogelijkheden.

          Vanuit de huidige dienstverlening kan men hier vandaag slechts beperkt op inspelen, gezien de huidige opdracht voornamelijk bestaat uit het aanbieden van rolstoelvervoer. We willen echter waar mogelijk inzetten op het creëren van een recht op mobiliteit voor iedereen. Daarom werd beslist om een aanvraag voor een Leader-project in te dienen waarbij de focus kan gelegd op vervoersbehoeften bij personen met een beperkte mobiliteit in landelijk gebied. 

          JURIDISCHE GRONDEN

          Besluit van de gemeenteraad dd. 25 juni 2019 inzake de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met vzw Mobiel

          ARGUMENTATIE

          Het doel van het project is enerzijds om na 12 jaar (Leader-project ‘Anders Mobiel op het Platteland’) opnieuw binnen het volledige Leader-gebied een onderzoek te doen naar de vervoersbehoeften bij personen met een beperkte mobiliteit. Ze willen hiermee de evolutie van de noden (vs het aanbod) in kaart brengen. Anderzijds willen ze ook bekijken hoe dit als dienst kan gekoppeld worden aan een concreet complementair aanbod aan wat zij vandaag al aan aangepast vervoer aanbieden binnen het arrondissement Leuven.

          Hiervoor zouden ze één of enkele pilootprojecten willen opzetten. Ze hopen hiermee ook een basis te leggen voor nieuwe, lokale initiatieven en structurele samenwerkingen rond mobiliteit en vervoersarmoede.

          Ze denken hierbij o.m. aan volgende lokale pilootprojecten:

          ·        Vervoersconcept cliënteel dagcentrum/buurtrestaurant/buurtbus

          ·        Oprichting (/optimalisering) lokale Mobitwin-centrale(s) (vroegere MMC’s) waarbij vzw Mobiel organisator wordt in samenwerking met lokale besturen

          ·        Oprichting initiatief fietsriksja voor personen beperkte mobiliteit (dit initiatief bestaat deels al in een aantal gemeenten via een aparte vzw, maar kan parallel of in  samenwerking verder ontwikkeld worden)

          ·        Onderzoeken potentieel dienst begeleiding bij vervoersopdrachten, gericht op het op cliënteel met een zorgnood van zowel het rolstoelvervoer van de gebruikers van de Mobitwin centrales

          Ze kunnen hierbij een meerwaarde betekenen en zien zichzelf als sterke potentiële partner:

          ·        Meer dan 30 jaar expertise in organisatie aangepast vervoer

          ·        Aanwezigheid callcenter > groeipotentieel bij uitbreiding opdracht naar bv lokale Mobitwin/ buurtbus/ …

          ·        Ervaring werking vrijwilligers > vrijwilligerscoach in dienst

          ·        Reeds bestaande partnerships met alle lokale besturen binnen Hageland+ rond organisatie aangepast (rolstoel)vervoer

          ·        Visie van vzw Mobiel > sterk gericht op sociale gelijkheid, inclusie en voorkomen vervoersarmoede

          Gezien het projectdossier op korte termijn beoordeeld zal worden, wordt gevraagd om, bij interesse indien mogelijk, al een engagementsverklaring in te vullen. Men vraagt om ten laatste 12/03/2025 een eerste reactie te bezorgen.

          Binnen de afdeling Leven werden de afgelopen periode denkdagen georganiseerd met de thuisdiensten en met het lokaal dienstencentrum. Uit beide denkdagen kwam de problematiek rond vervoersarmoede naar boven en vanuit beide diensten werd het voorstel geformuleerd om hier een project rond uit te werken. Het afdelingshoofd Leven geeft bijgevolg een gunstig advies om aan te sluiten bij het project van vzw Mobiel. 

          Indien het project wordt goedgekeurd is de opstart voorzien vanaf juni 2025. Deze kan betrekking hebben tot het onderzoek naar de vervoersbehoeften en/of het in kaart brengen van de noden bij de lokale besturen en voorzieningen in functie van de opzet van een pilootproject. 

          FINANCIEN

          Een samenwerking omtrent het in kaart brengen van de noden bij de lokale besturen en/of een onderzoek naar de vervoersbehoeften houdt geen financieel engagement in. Enkel wanneer een concreet pilootproject zou opstarten, moet bekeken worden hoe er zal worden omgegaan met de kostendekking. 

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Hilke Verheyden, Pascale Alaerts, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, An Wouters, Pieter Verheyden, Martine Dierickx, Ivan Vanderzeypen, Rina Robben, Tom Harding, Kristof Vanheukelom, Anneleen Devos, Pieter Willems, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Hilke Verheyden, Geert Bovyn, Ylana Van Aerschot, Arnout Coel, Hugo Simoens, Ellen Lammens, Davy Suffeleers, Walter Vangoidsenhoven, Martine Dierickx
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 2 onthoudingen
          BESLUIT

          Enig artikel. De commissie beleidsdomeinen gaat akkoord met de engagementsverklaring om deel te nemen aan het Leaderproject van VZW Mobiel en beslist om het agendapunt ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn. 

De voorzitter sluit de zitting op 11/03/2025 om 20:53.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Klaas Gutschoven
Secretaris

Hilke Verheyden
Voorzitter