De voorzitter opent de zitting op 28/10/2025 om 21:18.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 30 september 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De raad voor maatschappelijk welzijn dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 30 september 2025 goed.
Sinds 1 januari 2019 is de integratie van het OCMW in de gemeente een feit. Dit houdt in dat er meer samenwerking tussen de gemeente en het OCMW moet zijn.
De bedoeling van de integratie is dat er meer afstemming, administratieve vereenvoudiging en duidelijkheid voor de burger is.
In deze optiek is het belangrijk om de werking zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen zodat de diensten efficiënter kunnen werken.
Voor de gemeente is er al een algemeen reglement op het aanrekenen van administratieve kosten in verband met het innen van facturen toepasselijk op de retributie- en andere reglementen, huurcontracten en kohierbelastingen, goedgekeurd in zitting van 30 april 2019.
Voor het OCMW is er nog geen reglement voor het aanrekenen van administratieve kosten in verband met het innen van openstaande facturen en huurcontracten. Er werden tot op heden dan ook geen administratieve kosten aangerekend voor het versturen van openstaande facturen voor het OCMW.
Aangezien het reglement voor de gemeente reeds enkele jaren oud is dringen er zich wijzigingen op en kan er ineens een gelijkschakeling voor het OCMW gebeuren zodat er kan gewerkt worden vanuit het 'Lokaal bestuur'.
In zitting van 30 april 2019 werd er door de gemeenteraad voor de gemeente beslist om kosten voor het verzenden van een tweede aanmaning en een aangetekende aanmaning (derde en laatste aanmaning voor mogelijk gerechtelijke vervolging) te verhalen op diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde niet-fiscale bedragen betalen, zoals retributies, andere reglementen waarbij een vergoeding dient te worden betaald aan de gemeente en huurgelden.
De administratieve kosten werden als volgt vastgelegd:
- voor de verzending van een tweede aanmaning: 5,00 EUR
- voor een aangetekende zending (derde aanmaning): 12,50 EUR
Bij gebreke van betaling in der minne, zullen de kosten samen met het verschuldigde bedrag gerechtelijk ingevorderd worden.
Om uniformiteit te behouden werden dezelfde tarieven voor de tweede aanmaning en voor de aangetekende herinneringsbrief van de belastingen mee opgenomen in dit reglement.
De tarieven bij Bpost zijn in de loop der jaren aangepast en de kosten van papier, inkt, enveloppen, enz. zijn ook gestegen.
Het decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017:
Om duidelijkheid naar de burger te creëren en het administratief werk te vereenvoudigen is het aangewezen om onderstaande tarieven te hanteren voor openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen van zowel de gemeente als het OCMW:
- aanmaning 1: gratis
- aanmaning 2: 5 EUR
- aangetekende 3de aanmaning: 15 EUR
De levensweg voor de aanmaningsprocedure wordt als volgt ingesteld:
- Voor de betaling van de factuur geldt een vervaltermijn van 30 kalenderdagen.
- Tussen aanmaning 1 en aanmaning 2 is een termijn van 15 kalenderdagen en 3 dagen wacht.
- Tussen aanmaning 2 en de 3de aangetekende aanmaning is een termijn van 15 kalenderdagen en 3 dagen wacht.
- Tussen de 3de aangetekende aanmaning en het dwangbevel voor de deurwaarder is er een termijn van 30 kalenderdagen.
De aanmaningskosten en de levensweg gelden niet voor vorderingen met betrekking tot steundossiers/terugvorderingen toegekend door het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. Het retributiereglement FIN.001.000 - Retributiereglement op de aanrekening van administratieve kosten voor openstaande fiscale en niet-fiscale vorderingen wordt als volgt goedgekeurd:
Art. 1. De kosten voor het verzenden van een tweede aanmaning en een aangetekende aanmaning worden verhaald op diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde fiscale en niet-fiscale bedragen betaald aan de gemeente/het OCMW.
Art. 2. De administratieve kosten worden als volgt vastgesteld:
- voor de verzending van de eerste aanmaning: 0,00 EUR
- voor de verzending van de tweede aanmaning: 5,00 EUR
- voor de verzending van een aangetekende zending (derde aanmaning/herinneringsbrief): 15,00 EUR
Art. 3. De levensweg voor de aanmaningsprocedure wordt als volgt vastgesteld:
- voor de betaling van de factuur geldt een vervaltermijn van 30 kalenderdagen
- tussen aanmaning 1 en aanmaning 2 is een termijn van 15 kalenderdagen en 3 dagen wacht
- tussen aanmaning 2 en de 3de aangetekende aanmaning is een termijn van 15 kalenderdagen en 3 dagen wacht
- tussen de 3de aangetekende aanmaning en het dwangbevel voor de deurwaarder is er een termijn van 30 kalenderdagen.
Art. 4. De aanmaningskosten en de levensweg gelden niet voor vorderingen met betrekking tot steundossiers/terugvorderingen toegekend door het Bijzonder Comité Sociale Dienst.
Art. 5. Dit retributiereglement treedt in werking op 5 november 2025 en is van toepassing voor de fiscale en niet-fiscale vorderingen opgemaakt vanaf 5 november 2025.
Art. 2. Dit retributiereglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het OCMW Lubbeek is aangesloten bij Creat Services dv.
Gelet op de statuten van Creat Services dv.
De oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 16 december 2025 (bijlage), waarin de agenda wordt meegedeeld als volgt:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 432 en 459 Decreet over het lokaal bestuur)
4. Begroting 2026 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
Varia
(bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
De vergadering gaat door in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
Het decreet Lokaal Bestuur
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van CREAT Services dv. op 16 december 2025 goed te keuren.
Pieter Willems werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Hugo Simoens als plaatsvervanger in de algemene vergadering.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van CREAT Services dv. op 16 december 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de dienstverlenende vereniging, het ondernemingsplan 2025-2030, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2026 (overeenkomstig art. 432 en 459 Decreet over het lokaal bestuur)
4. Begroting 2026 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
Varia
Art. 2. De raad voor maatschappelijk welzijn draagt de aangeduide vertegenwoordiger, Pieter Willems, of plaatsvervangend vertegenwoordiger, Hugo Simoens, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 16 december 2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan CREAT Services dv.
De uitnodiging d.d. 18 september 2025 van Interleuven voor de algemene vergadering op 17 december 2025. (bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van de beslissing.
Dagorde
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 24 september 2025
3. Statutenwijziging
4. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2026
5. Begroting 2026 6. Vervanging lid raad van bestuur
7. Diversen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 432 dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de vereniging rechtstreeks worden aangewezen door de raad van bestuur uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Jan Janssens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Liesbeth Smeyers als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering op 17 december 2025 goed.
Art. 2. Mandateert Jan Janssens met als plaatsvervanger Liesbeth Smeyers om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Interleuven.
De voorzitter sluit de zitting op 28/10/2025 om 21:23.
Namens OCMW raad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter