De voorzitter opent de zitting op 11/01/2022 om 20:04.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde capaciteitsbepaling voor GBS De Stip Binkom voor schooljaar 2022-2023 goed te keuren.
Voor de start van de vrije inschrijvingsperiode op 1 maart 2022 moet het schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen op het niveau van de schoolvestiging, het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Daarnaast mag het schoolbestuur de capaciteit bepalen op het niveau van het kleuteronderwijs per geboortejaar en op het niveau van de lagere school per leerjaar. Een inschrijving van een leerling geldt voor de duur van de volledige schoolloopbaan in die school. Dat betekent dat ook de doorstroming van de kleuterschool naar de lagere school moet gegarandeerd zijn.
Op de gemeenteraad van 26 januari 2021 werd de capaciteit voor GBS De Stip als volgt bepaald.
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 | geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters geboortejaar 2017: 22 kleuters geboortejaar 2016: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 leerlingen |
Voor het huidige schooljaar 2021-2022 telt de kleuterschool 67 inschrijvingen.
geboortejaar 2019: 15 kleuters
geboortejaar 2018: 16 kleuters
geboortejaar 2017: 20 kleuters
geboortejaar 2016: 16 kleuters
De huidige situatie voor volgend schooljaar is
geboortejaar 2020 : reeds 6 kleuters ingeschreven in de voorrangsperiode (broers en zussen)
geboortejaar 2019: 15 kleuters
geboortejaar 2018: 16 kleuters
geboortejaar 2017: 20 kleuters
1ste graad: 35 leerlingen
2de graad: 34 leerlingen
3de graad: 28 leerlingen
Om voldoende leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen en om de haalbaarheid voor de leerkrachten te garanderen, vragen wij het schoolbestuur de aantallen als volgt vast te leggen voor schooljaar 2022-2023.
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 kleuters | geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters geboortejaar 2017: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 |
Dit voorstel werd reeds voorgelegd op de schoolraad van 13 oktober 2020. Vanaf schooljaar 2021-2022 is de capaciteit van 18 opgetrokken tot 22 per geboortejaar en per leerjaar.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37 bis tot en met artikel 37 vicies septies
Besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2012
Omzendbrief van 5 juni 2012: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2021: capaciteitsverhoging GBS de STip Binkom
Door op deze manier de capaciteit te bepalen kunnen de reeds ingeschreven kinderen hun schoolloopbaan verder zetten in GBS De STip Binkom zonder in overcapaciteit te gaan. We zullen geen kinderen meer moeten weigeren.
Geen rechtstreekse financiële gevolgen. Wanneer het oude schoolgebouw weer in gebruik genomen dient te worden zal er budget voorzien moeten worden om WIFI te voorzien.
Artikel 1: De schoolbestuur keurt de capaciteit van GBS De Stip Binkom zoals weergegeven in onderstaande tabel goed :
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 kleuters | geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters geboortejaar 2017: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 |
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:
Het te ondertekenen 'Protocol tot gegevensuitwisseling' tussen EcoWerf en de gemeente:
EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.
De machtiging is op bepaalde vlakken ontoereikend doordat gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden vanuit het Rijksregister. Om hieraan tegemoet te komen wordt relevante gegevens-uitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf uitgevoerd. Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol dient bekendgemaakt te worden op de website van alle partijen.
Het protocol gaat over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeenten. Concreet gaat het over het feit dat gemeentelijke ambtenaren (milieu/bevolking) toegang hebben tot de MijnEcoWerf applicatie. En de doorgifte van de gegevens van sociale correcties die volgens de reglementen van de gemeente worden toegepast.
Het protocol zorgt ervoor dat de gezamenlijke behandeling van dossiers door EcoWerf en gemeente wettelijk worden geregeld.
In het protocol is er sprake van gegevensuitwisseling via “beveiligde weg”. Dit houdt in dat gegevensuitwisseling niet per mail verloopt, wel via het extranet van EcoWerf. Zij geven bvb jaarlijks een lijst door via hun extranet. Er wordt verwacht dat gemeenten ook via deze weg gegevens doorgeven.
In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S. Het protocol is dan ook het resultaat van het overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO’s van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol.
De mail van 30 november 2021 van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
In bijlage vindt u een e-kopie van onze brief met betrekking tot de gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeenten in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen en toegang tot de gegevens van het rijksregister.
Wij voegen hier eveneens het ontwerpprotocol en een ontwerp van gemeenteraadsbeslissing bij. Graag ontvingen wij de gemeenteraadsbeslissing en het protocol digitaal ondertekend voor akkoord uiterlijk op 1 maart 2022 terug. Deze brief met bijlagen wordt vandaag ter attentie van het college van burgemeester en schepenen verstuurd.
Alvast onze dank bij voorbaat om hier de nodige aandacht aan te besteden.
E-kopie van de brief van het Diensthoofd Administratie en de Algemeen directeur EcoWerf:
Betreft: Protocol tot gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeente
EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.
De machtiging is op bepaalde vlakken ontoereikend doordat gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden vanuit het Rijksregister. Om hieraan tegemoet te komen wordt relevante gegevens-uitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf uitgevoerd. Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol dient bekendgemaakt te worden op de website van alle partijen.
Het voorgestelde protocol werkt in twee richtingen:
A. De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij een verhuis (verhuis binnen de gemeente of in geval van nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken;
B. Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.
In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S o.a. van VERA. Het protocol is dan ook het resultaat van dit overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol. In de praktijk zal er niets wijzigen aan de huidige gegevensuitwisselingen.
Wij voegen in bijlage het ontwerpprotocol en een voorbeeld gemeenteraadsbeslissing toe.
Mogen wij u verzoeken de gemeenteraadsbeslissing en het digitaal ondertekende protocol uiterlijk op 1 maart 2022 te bezorgen aan Gerda Bleus (gerda.bleus@ecowerf.be).
De mail van 2 december 2021 van VERA, Vlaams-Brabants steunpunt voor e-government:
Eergisteren verstuurde EcoWerf een protocol naar alle besturen die met het Diftar systeem voor afvalophaling werken.
Dit protocol werd samen met de VERA DPO’s geschreven. Het protocol gaat over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeenten. Concreet gaat het over het feit dat gemeentelijke ambtenaren (milieu/bevolking) toegang hebben tot de MijnEcoWerf applicatie. En de doorgifte van de gegevens van sociale correcties die volgens de reglementen van de gemeente worden toegepast.
Het protocol zorgt ervoor dat de gezamenlijke behandeling van dossiers door EcoWerf en gemeente wettelijk worden geregeld.
In het protocol is er sprake van gegevensuitwisseling via “beveiligde weg”. Dit houdt in dat gegevensuitwisseling niet per mail verloopt, wel via het extranet van EcoWerf. Zij geven bvb jaarlijks een lijst door via hun extranet. Er wordt verwacht dat gemeenten ook via deze weg gegevens doorgeven.
De mail van 8 december 2021 van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
In reactie op de opmerkingen die wij mochten ontvangen op onze mailing van 30 november met betrekking tot vermeld onderwerp, vindt u hierbij een aangepast protocol.
De ondertekening van het protocol en de gemeentebeslissing gebeurt uiteraard in overeenstemming met de in elke gemeente heersende bevoegdheid van ondertekening.
De ondertekening van het protocol door EcoWerf gebeurt na ontvangst van het door de gemeente ondertekende document. Een e-kopie van het volledig ondertekende document wordt u nadien bezorgd.
Datum van ondertekening mag de datum zijn waarop de gemeente het protocol besproken en goedgekeurd heeft. Indien u dit openlaat, zal de datum ingevuld worden waarop EcoWerf het protocol ondertekend.
Wij hopen dat deze antwoorden u kunnen verder helpen en wachten de beslissing van de gemeenteraad en het protocol in voor 1 maart 2022.
Heeft u toch nog vragen, opmerkingen hieromtrent, mag u mij daar zeker over contacteren.
Het vereist advies van de gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming is consulteerbaar in bijlage.
De gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming, (waarnemend) DPO Vera, verleende op 2 december 2021 gunstig advies met betrekking tot het ontwerp van dit protocol:
"Geen bezwaar tegen het ondertekenen van het ontwerpprotocol zoals verstuurd op 30 november 2021"
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en latere wijzigingen, artikel 8;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40-41,
Het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016.
Geen financiële gevolgen.
Artikel.1. Keurt het voorgestelde 'Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens' tussen EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven, met betrekking tot de gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeente in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen en toegang tot de gegevens van het rijksregister, goed.
Art.2. Machtigt burgemeester Theo Francken en algemeen directeur Klaas Gutschoven om het 'Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost- Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven en de gemeente Lubbeek', te ondertekenen.
Art.3. Maakt de gemeenteraadsbeslissing en het ondertekende protocol uiterlijk op 1 maart 2022 over aan Gerda Bleus van Ecowerf, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven (gerda.bleus@ecowerf.be)
Art.4. Maakt het protocol bekend op de website van de gemeente.
Aan de gemeenteraad wordt ter goedkeuring voorgelegd:
De samenwerkingsovereenkomst 'Gezamenlijke ontwikkeling Campus Pellenberg' tussen onderstaande partijen:
Naar aanleiding van de nieuwbouw School Pellenberg - optie Kasteel de Maurissens, ambiëren bovengenoemde partijen om een integrale toekomstvisie te ontwikkelen voor de campus Pellenberg en samen een lange termijn doorgedreven samenwerking aan te gaan in de vermaatschappelijking van de site.
Bovengenoemde partijen gingen op 12 november 2020 over tot het ondertekenen van een 'Memorandum of understanding' waarbij de voornaamste principes van deze samenwerking werden beschreven, welke in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst verder zouden worden uitgewerkt.
Middels huidige overeenkomst wensen de partijen voornoemde ambitie in concrete doelstellingen en afspraken te vertalen.
Het ontwerp van de overeenkomst is te consulteren in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur.
Geen financiële gevolgen.
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'Gezamenlijke ontwikkeling Campus Pellenberg' tussen onderstaande partijen:
Art.2. Beslist het college van burgemeester en schepenen te machtigen met de uitvoering van dit besluit.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Bijkomende informatie over het bestek:
Bijkomende informatie over de opdracht:
Het kasteel wordt grondig gerenoveerd.
De verdieping -1, gelijkvloers en verdieping 1 zullen in gebruik genomen worden als administratief gedeelte van de school van Pellenberg, refter, multifunctionele ruimte, enkele klassen, de bibliotheek en de buitenschoolse kinderopvang.
Achter het kasteel wordt een nieuwbouw gebouwd, waar het grootste deel van de klassen in onder worden gebracht.
Concreet :
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens” werd gegund aan Interleuven CVBA, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105 opgesteld door de ontwerper.
Op 20 december 2021 heeft de ontwerper het volledige aanbestedingsdossier voor de bouw van de school in Pellenberg - optie Kasteel de Maurissens overgemaakt.
De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw).
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Gunningscriterium: prijs (economisch meest voordelige offerte op basis van de prijs)
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019:
Het besluit van de commissie beleidsdomeinen van 12 maart 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2020 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 (onder voorbehoud van goedkeuring):
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.
code |
2021/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
1.034.321,92 euro |
Beschikbaar krediet |
818.766,92 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Interleuven |
|
|
In het budgetjaar 2022 werd € 4.335.000,00 voorzien.
In het budgetjaar 2023 werd € 1.713.000,00 voorzien.
In het budgetjaar 2024 werd € 1.000.000,00 voorzien.
Artikel 1. Keurt het bestek "School Pellenberg - nieuwbouw - optie Kasteel de Maurissens", de bijhorende raming en de aanbestedingsbundel, opgesteld door Interleuven goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw).
Art. 2. Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplan 2020-2025, onder code 2021/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003, code 2022/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003, code 2023/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 en code 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003
De voorzitter sluit de zitting op 11/01/2022 om 20:51.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Joke Bossens
Secretaris
Raf De Canck
Voorzitter