Terug
Gepubliceerd op 18/03/2022

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 11/01/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Raf De Canck, Voorzitter
Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, Leden
Davy Suffeleers, Geert Bovyn, Schepenen
An Wouters, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Leden
Joke Bossens, Secretaris
Verontschuldigd: Walter Vangoidsenhoven, Pieter Verheyden, Leden
Hugo Simoens, Tania Roskams, Schepenen
Afwezig: Theo Francken, Burgemeester
Ellen Lammens, Sarah Delanoeije, Lim Vervueren, Benny Van Goethem, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Nienke Vanbutsele, Kim Wuyckens, Secretaris

De voorzitter opent de zitting op 11/01/2022 om 20:04.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Joke Bossens
      Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, An Wouters, Jeroen Verbinnen
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 december 2021 worden goedgekeurd.

       
  • Openbaar

    • GBS BINKOM

      • 551.21 Kleuter- en lager onderwijs - Organisatie van de klassen (gemengde klassen)

        • Capaciteitsbepaling GBS De STip Binkom - inschrijvingen schooljaar 2022-2023

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de voorgestelde capaciteitsbepaling voor GBS De Stip Binkom voor schooljaar 2022-2023 goed te keuren.

          FEITEN EN CONTEXT

          Voor de start van de vrije inschrijvingsperiode op 1 maart 2022 moet het schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen op het niveau van de schoolvestiging, het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Daarnaast mag het schoolbestuur de capaciteit bepalen op het niveau van het kleuteronderwijs per geboortejaar en op het niveau van de lagere school per leerjaar. Een inschrijving van een leerling geldt voor de duur van de volledige schoolloopbaan in die school. Dat betekent dat ook de doorstroming van de kleuterschool naar de lagere school moet gegarandeerd zijn.
          Op de gemeenteraad van 26 januari 2021 werd de capaciteit voor GBS De Stip als volgt bepaald.

          totale vestiging 220 kinderen  
          kleuterschool 88

          geboortejaar 2019: 22 kleuters

          geboortejaar 2018: 22 kleuters

          geboortejaar 2017: 22 kleuters

          geboortejaar 2016: 22 kleuters

          lagere school 132

          eerste leerjaar: 22 leerlingen

          tweede leerjaar: 22 leerlingen

          derde leerjaar: 22 leerlingen

          vierde leerjaar: 22 leerlingen

          vijfde leerjaar: 22 leerlingen

          zesde leerjaar: 22 leerlingen

          anderstalige nieuwkomers 8 leerlingen  


          Voor het huidige schooljaar 2021-2022 telt de kleuterschool 67 inschrijvingen.

          geboortejaar 2019: 15 kleuters

          geboortejaar 2018: 16 kleuters

          geboortejaar 2017: 20 kleuters

          geboortejaar 2016: 16 kleuters

          De huidige situatie voor volgend schooljaar is

          geboortejaar 2020 : reeds 6 kleuters ingeschreven in de voorrangsperiode (broers en zussen)

          geboortejaar 2019: 15 kleuters

          geboortejaar 2018: 16 kleuters

          geboortejaar 2017: 20 kleuters

          1ste graad: 35 leerlingen   

          2de graad: 34 leerlingen

          3de graad: 28 leerlingen

           

          Om voldoende leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen en om de haalbaarheid voor de leerkrachten te garanderen, vragen wij het schoolbestuur de aantallen als volgt vast te leggen voor schooljaar 2022-2023.

          totale vestiging 220 kinderen  
          kleuterschool 88 kleuters

          geboortejaar 2020: 22 kleuters

          geboortejaar 2019: 22 kleuters

          geboortejaar 2018: 22 kleuters

          geboortejaar 2017: 22 kleuters

          lagere school 132

          eerste leerjaar: 22 leerlingen

          tweede leerjaar: 22 leerlingen

          derde leerjaar: 22 leerlingen

          vierde leerjaar: 22 leerlingen

          vijfde leerjaar: 22 leerlingen

          zesde leerjaar: 22 leerlingen

          anderstalige nieuwkomers 8  

           

          Dit voorstel werd reeds voorgelegd op de schoolraad van 13 oktober 2020. Vanaf schooljaar 2021-2022 is de capaciteit van 18 opgetrokken tot 22 per geboortejaar en per leerjaar.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37 bis tot en met artikel 37 vicies septies
          Besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2012
          Omzendbrief van 5 juni 2012: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
          Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2021: capaciteitsverhoging GBS de STip Binkom

          ARGUMENTATIE

          Door op deze manier de capaciteit te bepalen kunnen de reeds ingeschreven kinderen hun schoolloopbaan verder zetten in GBS De STip Binkom zonder in overcapaciteit te gaan. We zullen geen kinderen meer moeten weigeren.

          FINANCIEN

          Geen rechtstreekse financiële gevolgen. Wanneer het oude schoolgebouw weer in gebruik genomen dient te worden zal er budget voorzien moeten worden om WIFI te voorzien.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, An Wouters, Jeroen Verbinnen
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT


          Artikel 1: De schoolbestuur keurt de capaciteit van GBS De Stip Binkom zoals weergegeven in onderstaande tabel goed :

          totale vestiging 220 kinderen  
          kleuterschool 88 kleuters

          geboortejaar 2020: 22 kleuters

          geboortejaar 2019: 22 kleuters

          geboortejaar 2018: 22 kleuters

          geboortejaar 2017: 22 kleuters

          lagere school 132

          eerste leerjaar: 22 leerlingen

          tweede leerjaar: 22 leerlingen

          derde leerjaar: 22 leerlingen

          vierde leerjaar: 22 leerlingen

          vijfde leerjaar: 22 leerlingen

          zesde leerjaar: 22 leerlingen

          anderstalige nieuwkomers 8  

           

           

    • GEMEENTELIJKE INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

      • 637 Leefmilieu (verontreiniging, bescherming en verbetering)

        • EcoWerf - Protocol inzake elektronische uitwisseling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeente - Goedkeuring

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:

          Het te ondertekenen 'Protocol tot gegevensuitwisseling' tussen EcoWerf en de gemeente:

          EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.

          De machtiging is op bepaalde vlakken ontoereikend doordat gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden vanuit het Rijksregister. Om hieraan tegemoet te komen wordt relevante gegevens-uitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf uitgevoerd. Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol dient bekendgemaakt te worden op de website van alle partijen.

          Het protocol gaat over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeenten. Concreet gaat het over het feit dat gemeentelijke ambtenaren (milieu/bevolking) toegang hebben tot de MijnEcoWerf applicatie. En de doorgifte van de gegevens van sociale correcties die volgens de reglementen van de gemeente worden toegepast.

          Het protocol zorgt ervoor dat de gezamenlijke behandeling van dossiers door EcoWerf en gemeente wettelijk worden geregeld.

          In het protocol is er sprake van gegevensuitwisseling via “beveiligde weg”. Dit houdt in dat gegevensuitwisseling niet per mail verloopt, wel via het extranet van EcoWerf. Zij geven bvb jaarlijks een lijst door via hun extranet. Er wordt verwacht dat gemeenten ook via deze weg gegevens doorgeven.

          In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S. Het protocol is dan ook het resultaat van het overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO’s van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol.

           

           

           

           

          FEITEN EN CONTEXT

          De mail van 30 november 2021 van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:

          In bijlage vindt u een e-kopie van onze brief met betrekking tot de gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeenten in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen en toegang tot de gegevens van het rijksregister.

          Wij voegen hier eveneens het ontwerpprotocol en een ontwerp van gemeenteraadsbeslissing bij. Graag ontvingen wij de gemeenteraadsbeslissing en het protocol digitaal ondertekend voor akkoord uiterlijk op 1 maart 2022 terug. Deze brief met bijlagen wordt vandaag ter attentie van het college van burgemeester en schepenen verstuurd.

          Alvast onze dank bij voorbaat om hier de nodige aandacht aan te besteden.
           

          E-kopie van de brief van het Diensthoofd Administratie en de Algemeen directeur EcoWerf:

          Betreft: Protocol tot gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeente


          EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.

          De machtiging is op bepaalde vlakken ontoereikend doordat gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden vanuit het Rijksregister. Om hieraan tegemoet te komen wordt relevante gegevens-uitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf uitgevoerd. Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol dient bekendgemaakt te worden op de website van alle partijen.

          Het voorgestelde protocol werkt in twee richtingen:


          A. De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij een verhuis (verhuis binnen de gemeente of in geval van nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken;


          B. Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.

          In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S o.a. van VERA. Het protocol is dan ook het resultaat van dit overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol. In de praktijk zal er niets wijzigen aan de huidige gegevensuitwisselingen.

          Wij voegen in bijlage het ontwerpprotocol en een voorbeeld gemeenteraadsbeslissing toe.

          Mogen wij u verzoeken de gemeenteraadsbeslissing en het digitaal ondertekende protocol uiterlijk op 1 maart 2022 te bezorgen aan Gerda Bleus (gerda.bleus@ecowerf.be).

          De mail van 2 december 2021 van VERA, Vlaams-Brabants steunpunt voor e-government:

          Eergisteren verstuurde EcoWerf een protocol naar alle besturen die met het Diftar systeem voor afvalophaling werken.

          Dit protocol werd samen met de VERA DPO’s geschreven. Het protocol gaat over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeenten. Concreet gaat het over het feit dat gemeentelijke ambtenaren (milieu/bevolking) toegang hebben tot de MijnEcoWerf applicatie. En de doorgifte van de gegevens van sociale correcties die volgens de reglementen van de gemeente worden toegepast.

          Het protocol zorgt ervoor dat de gezamenlijke behandeling van dossiers door EcoWerf en gemeente wettelijk worden geregeld.

          In het protocol is er sprake van gegevensuitwisseling via “beveiligde weg”. Dit houdt in dat gegevensuitwisseling niet per mail verloopt, wel via het extranet van EcoWerf. Zij geven bvb jaarlijks een lijst door via hun extranet. Er wordt verwacht dat gemeenten ook via deze weg gegevens doorgeven.

          De mail van 8 december 2021 van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:

          In reactie op de opmerkingen die wij mochten ontvangen op onze mailing van 30 november met betrekking tot vermeld onderwerp, vindt u hierbij een aangepast protocol.

          De ondertekening van het protocol en de gemeentebeslissing gebeurt uiteraard in overeenstemming met de in elke gemeente heersende bevoegdheid van ondertekening.
          De ondertekening van het protocol door EcoWerf gebeurt na ontvangst van het door de gemeente ondertekende document. Een e-kopie van het volledig ondertekende document wordt u nadien bezorgd.
          Datum van ondertekening mag de datum zijn waarop de gemeente het protocol besproken en goedgekeurd heeft. Indien u dit openlaat, zal de datum ingevuld worden waarop EcoWerf het protocol ondertekend.

          Wij hopen dat deze antwoorden u kunnen verder helpen en wachten de beslissing van de gemeenteraad en het protocol in voor 1 maart 2022.
          Heeft u toch nog vragen, opmerkingen hieromtrent, mag u mij daar zeker over contacteren.

          Het vereist advies van de gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming is consulteerbaar in bijlage.

          De gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming, (waarnemend) DPO Vera, verleende op 2 december 2021 gunstig advies met betrekking tot het ontwerp van dit protocol:

          "Geen bezwaar tegen het ondertekenen van het ontwerpprotocol zoals verstuurd op 30 november 2021"

          JURIDISCHE GRONDEN

          Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en latere wijzigingen, artikel 8;

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40-41,

          Het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);

          De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016.

           

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Andries Hofkens, An Wouters, Jeroen Verbinnen
          Onthouders: Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 2 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel.1. Keurt het voorgestelde 'Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens' tussen EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven, met betrekking tot de gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeente in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen en toegang tot de gegevens van het rijksregister, goed.

          Art.2. Machtigt burgemeester Theo Francken en algemeen directeur Klaas Gutschoven om het 'Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost- Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven en de gemeente Lubbeek', te ondertekenen.

          Art.3. Maakt de gemeenteraadsbeslissing en het ondertekende protocol uiterlijk op 1 maart 2022 over aan Gerda Bleus van Ecowerf, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven (gerda.bleus@ecowerf.be)

          Art.4. Maakt het protocol bekend op de website van de gemeente.

      • 861.2 Gebouwen en bijgebouwen bestemd voor het onderwijs

        • School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens - Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Lubbeek, KUL en UZ

          Aan de gemeenteraad wordt ter goedkeuring voorgelegd:

          De samenwerkingsovereenkomst 'Gezamenlijke ontwikkeling Campus Pellenberg'  tussen onderstaande partijen:

          • de Katholieke Universiteit Leuven
          • de Universitaire Ziekenhuizen Leuven, als onderdeel van KU Leuven
          • de gemeente Lubbeek

          Naar aanleiding van de nieuwbouw School Pellenberg - optie Kasteel de Maurissens, ambiëren bovengenoemde partijen om een integrale toekomstvisie te ontwikkelen voor de campus Pellenberg en samen een lange termijn doorgedreven samenwerking aan te gaan in de vermaatschappelijking van de site.

          FEITEN EN CONTEXT

          Bovengenoemde partijen gingen op 12 november 2020 over tot het ondertekenen van een 'Memorandum of understanding' waarbij de voornaamste principes van deze samenwerking werden beschreven, welke in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst verder zouden worden uitgewerkt.

          Middels huidige overeenkomst wensen de partijen voornoemde ambitie in concrete doelstellingen en afspraken te vertalen.

          Het ontwerp van de overeenkomst is te consulteren in bijlage.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Jo Pierson, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Andries Hofkens, An Wouters
          Onthouders: Gilberte Muls, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jeroen Verbinnen
          Resultaat: Met 7 stemmen voor, 4 onthoudingen
          BESLUIT

           Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'Gezamenlijke ontwikkeling Campus Pellenberg'  tussen onderstaande partijen:

          • de Katholieke Universiteit Leuven
          • de Universitaire Ziekenhuizen Leuven, als onderdeel van KU Leuven
          • de gemeente Lubbeek

           Art.2. Beslist het college van burgemeester en schepenen te machtigen met de uitvoering van dit besluit.

        • School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens - Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:

          • het bestek "School Pellenberg - nieuwbouw - optie Kasteel de Maurissens", de bijhorende raming en de aanbestedingsbundel, opgesteld door Interleuven goed te keuren. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw). Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
          • de opdracht te gunning bij wijze van de openbare procedure. 

           

          Bijkomende informatie over het bestek:

          1. BOUWHEER: Gemeente Lubbeek
          2. PROVINCIE: Vlaams-Brabant
          3. GEMEENTE: Lubbeek
          4. BIJZONDER BESTEK PROJECTNUMMER:
          5. OPDRACHT: School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens
          6. WIJZE VAN GUNNING: openbare procedure
          7. VEREISTE ERKENNING: categorie D - klasse 8
          8. UITVOERINGSTERMIJN: 730 werkdagen

           

          Bijkomende informatie over de opdracht:

          Het kasteel wordt grondig gerenoveerd.

          De verdieping -1, gelijkvloers en verdieping 1 zullen in gebruik genomen worden als administratief gedeelte van de school van Pellenberg, refter, multifunctionele ruimte, enkele klassen, de bibliotheek en de buitenschoolse kinderopvang.

          Achter het kasteel wordt een nieuwbouw gebouwd, waar het grootste deel van de klassen in onder worden gebracht.

           

          Concreet :

           

           

           

           


          FEITEN EN CONTEXT

          De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens” werd gegund aan Interleuven CVBA, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.

          In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105 opgesteld door de ontwerper.

          Op 20 december 2021 heeft de ontwerper het volledige aanbestedingsdossier voor de bouw van de school in Pellenberg - optie Kasteel de Maurissens overgemaakt.

          De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw).
          Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
          Gunningscriterium: prijs (economisch meest voordelige offerte op basis van de prijs)

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

          Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

          De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

          De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).

          Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

          Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

          Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
          1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
          2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
          De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
          Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :

          • kennisname van de brief van 18 mei 2016 van de Orde van Architecten, provinciale raad Limburg, over de vereffening van AXIS bvba
          • aanstelling van Interleuven (Leuven) in het kader van exclusieve dienstverlening "1.7.: Technische en administratieve begeleiding, adviseren en coördineren van projecten" en dit volgens de samenwerkingsovereenkomst

          Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :

          • kent de volgende diensten toe, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN, in exclusiviteit aan de dienstverlenende vereniging INTERLEUVEN met ingang van 27/10/2016 tot en met 31/12/2018, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, afgewerkt zullen worden onder het systeem van de exclusieve dienstverlening :
            1.1.    Ontwerp van infrastructuurwerken
            1.2     Ontwerp van gebouwen
            1.3.    Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
            1.4.    Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen
            1.5.    Toezicht op de uitvoering van infrastructuurwerken
            1.6.    Toezicht op de uitvoering van gebouwen
          • laat de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeuren overeenkomstig de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst
          • gelast het college van burgemeester en schepenen met het uitvoeren van huidige beslissing.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :

          • aanstelling van Interleuven (Leuven) in het kader van exclusieve dienstverlening 1.1 t.e.m. 1.6, voor de afbraak en nieuwbouw van de school in Pellenberg

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019:

          • goedkeuring van het voorontwerp met de bijhorende raming ten bedrage van € 5.456.107,00 (excl.btw) of € 5.783.473,00 (incl.6% btw) onder voorwaarde van een spoedig overleg met de bibliothecaris en de sportdienst door de directeur en de architect

          Het besluit van de commissie beleidsdomeinen van 12 maart 2019 :

          • kennisname van het voorontwerp van de nieuwbouw school Pellenberg met de bijhorende raming ten bedrage van € 5.456.107,00 (excl. btw) of € 5.783.473,00 (incl. 6% btw)

          Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :

          • kennisname van het voorontwerp van de nieuwbouw school Pellenberg met de bijhorende raming ten bedrage van € 5.456.107,00 (excl. btw) of € 5.783.473,00 (incl. 6% btw)

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :

          • akkoord om Archimedes nv te gelasten met de opmaak van een voorstudie van de traditionele bouw van de nieuwe school Pellenberg binnen het kader van de opdracht “de opmaak van de stabiliteitsstudie en de studietechnieken voor de nieuwbouw van een schoolgebouw en voor de verbouwing en uitbreiding van de bestaande refter aan de sporthal” gegund bij collegebeslissing van 26 juni 2018
          • akkoord om gratis technisch advies en begeleiding aan te vragen bij Dialoog vzw voor de nieuwbouw school Pellenberg in functie van de vergelijkende studie tussen CLT en klassieke bouw.
          • geeft het mandaat om te onderhandelen over de locatie aan burgemeester Theo Francken, Tania Roskams, Kristien CLits en Lidie Vansingel (team UZ Pellenberg) enerzijds, en aan An Wouters, Kristien Clits en Kurt Vermoesen (team parochiezaal Pellenberg) anderzijds.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2019 :

          • beslist om de nieuwe school te bouwen volgens TRADITIONELE bouw
          • stelt Ellen Torfs, architect, (Interleuven) en Roger Sannen, projectleider, (Probam) in kennis van de gekozen methode zodat het project kan verder gezet worden.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :

          • kennisname van het advies vanwege Roger Sannen, projectleider waarin hij stelt dat het momenteel niet relevant is om de keuze te maken om de dakplaat van het schuine dakgedeelte in CLT te voorzien. Voor de afwerking van de luifel zijn er tal van mogelijkheden. Deze kunnen nog in de werkgroep verder besproken worden.
          • stelt Ellen Torfs, architect, (Interleuven) van dit advies in kennis

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :

          • bekrachtiging van de aangepaste aanvragen van 24 en 30 september 2019, welke doorgestuurd werden door schepen An Wouters, voor het bekomen van subsidies voor de huur van een gebouw voor de herlocalisatie (kasteel de Maurissens) van de school in Pellenberg tijdens de bouw van de nieuwe school

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2020 :

          • kennisname van de mail van 22 november 2019 vanwege AGION, met als bijlagen :
            - de brief van 7 oktober 2019 over het gunstig advies van de commissie van deskundigen betreffende de huursubsidieaanvraag kasteel en modulaire containers
            - de brief van 20 november 2019 over het principieel akkoord betreffende de aanvraag  voor de huursubsidie en dat het project gunstig gerangschikt werd

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :

          • kent volgende diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN, toe in exclusiviteit aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ met ingang van 01-01-2020 tot en met 31-12-2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening
            1.1. Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken

            1.2. Ontwerp en opvolging van gebouwen

            1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
            1.4. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen
            3.1. Basisondersteuning

            3.2. Klimaatondersteuning

            3.3. Taakondersteuning
            4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
            7.1. GIS begeleiding en ondersteuning

            7.2. Inventarisatie en/of actualisatie van ruimtelijke situeerbare gegevens

            9.1. Begeleiding bij de uitbouw en het gebruik van het regionaal digitaal loket kinderopvang
            13.1. Begeleiden, opvolgen, adviseren en ondersteunen van de gemeentelijke noodplanning
          • laat de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeuren overeenkomstig de samenwerkingsovereenkomsten

           Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :

          • goedkeuring van het schetsontwerp van de nieuwe school in Pellenberg (Kasteel de Maurissens) met de bijhorende raming ten bedrage van € 4.851.383,00 (excl.btw) of € 5.142.466,00 (incl.6% btw) goed, mits volgende aanvullingen:
            - turnzaal mee laten toevoegen aan schetsontwerp
            - mobiliteitsstudie laten voorbereiden en aan Interleuven vragen of zij hier rond een voorstel heeft
            - voorzien van aanvullende speelruimte

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 :

          • kennisname van de mail van 19 februari 2020 vanwege AGION over de start van het huurdossier voor de herlocatie van de school in Pellenberg en bezorgt volgende informatie aan AGION via mail op het adres rf@agion.be:
            - de besprekingen met UZ Leuven en KUL zijn nog steeds lopende
            - de notarissen werden gelast om een ontwerpovereenkomst op te stellen; zodra deze overeenkomst definitief en ondertekend is, wordt deze bezorgd
            - de huur zal ten vroegste ingaan in augustus 2020; zodra een exacte timing gekend is, zal deze medegedeeld worden

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :

          • aanstelling van Interleuven (Leuven) in het kader van exclusieve dienstverlening 1.2 (ontwerp en opvolging van gebouwen) en 1.4 (veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen), voor de bouw van de nieuwe school in Pellenberg optie kasteel de Maurissens

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :

          • goedkeuring van de grondplannen
          • vraagt aan de KUL/UZ of er opmerkingen zijn bij de ingediende grondplannen

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2020 :

          • kennisname van de offerte herziening masterplan - leeswijzer begrotingstabel van 22 oktober 2020, opgemaakt door WIT Architecten
          • kennisname van de offerte herziening masterplan campus Pellenberg met als referentie 210115-offerte masterplan PLB_update, opgemaakt door WIT Architecten.
          • gaat akkoord om de kosten van het eerste deel van de offerte, zijnde 14.720,00 euro (excl.21 % btw), voor 50% ten laste te nemen. Dit betekent dat de kosten ten laste van de gemeente Lubbeek 7.360,00 euro (excl. btw) of 8.905,60 euro (incl. btw) bedragen. De andere kosten worden gedragen door de KUL/UZL. Het gaat om de kosten vermeld in de tabel onder fase 1 "Opstart" en deze vermeld onder 2.1 "analyse en ontwerpend onderzoek" van fase 2 "Voorontwerp".

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :

          • kennisname van het mailverkeer omtrent de stabiliteitsstudie en de studie technieken
          • verder zetten van de opdracht “de opmaak van de stabiliteitsstudie en de studietechnieken voor de nieuwbouw van een schoolgebouw en voor de verbouwing en uitbreiding van de bestaande refter aan de sporthal” verder met studiebureau Archimedes en gaat akkoord met het aangepaste offertebedrag van 115.555,00 euro (incl. 21% btw)

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:

          • kennisname van de grondplannen en de 3D-zichten van het aangepast voorontwerp, welke werden overgemaakt door Interleuven op 29 april 2021

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 (onder voorbehoud van goedkeuring):

          • kennisname van de e-mail van 7 mei 2021 van ibeve (Heverlee), met als bijlage het meetrapport asbestvezelidentificatie 21005050 van het kasteel in Pellenberg
          • kennisname van de e-mails van 7 mei 2021 van Interleuven (Leuven), over het meetrapport asbestvezelidentificatie 21005050 van het kasteel in Pellenberg

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:

          • wijst de EPB -verslaggeving met haalbaarheidsstudie hernieuwbare energietechnieken, voor School Pellenberg - Nieuwbouw - Kasteel de Maurissens, toe aan Studiebureau Kuub voor een bedrag van 3.345,00 euro (excl.btw) of 4.047,45 (incl. 21% btw).
          • stelt Interleuven (Leuven) in kennis van deze beslissing.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:

          • verleent goedkeuring aan het verslag "Prijsvraag opdracht beperkte waarde (aanvaarde factuur)", van 17 augustus 2021, opgemaakt door de ontwerper Interleuven (Leuven).
          • laat het verslag van nazicht "Prijsvraag opdracht beperkte waarde (aanvaarde factuur)" van de offertes integraal deel uitmaken van deze beslissing.
          • gunt de opdracht “School Pellenberg - Kasteel de Maurissens - opmaakt archeologienota (deel bureauonderzoek)” aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde Aron (Tongeren), voor een bedrag van 2.050,00 euro (excl. btw) of 2.480,50 euro (incl. 21% btw).

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:

          • kiest ervoor om de gevels van de verdieping af te werken met een rood-bruine gevelsteen en om het dak te bekleden met grijs-zwarte dakpan. De exacte kleuren dienen nog gekozen te worden.
          • maakt deze beslissing over aan de ontwerper ten behoeve voor de opmaak van het aanbestedingsdossier.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:

          • kennisname van de raming voor de nieuw school Pellenberg, optie Kasteel de Maurissens, voor een bedrag van 7.161.309,00 euro (excl. btw) of 7.590.988,00 euro (incl. 6% btw).
          • akkoord om de voorgestelde budgetten op te nemen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 als volgt:
            Voor de school zonder de parking: 7.161.309 euro + 10 % meerwerken = 7.877.439 euro + 6 % BTW + 7 % studiekosten op 7.877.439 = 8.900.000 euro afgerond
            Voor de wegenis inclusief parking inclusief BTW: 1.000.000 euro op basis van de besprekingen
            De budgetten worden als volgt verdeeld over de volgende jaren:
            Wegenis op 2023: 200.000 euro (o.a. studiekosten, omgevingsvergunning)
            Wegenis op 2024: 800.000 euro
            School 2022: 2.225.000 investeringsuitgaven en 1.446.250 investeringsontvangsten (65 %)
            School 2023: 4.450.000 investeringsuitgaven en 2.892.500 investeringsontvangsten (65 %)
            School 2024: 2.225.000 investeringsuitgaven en 11.250 investeringsontvangsten (laatste stuk van 4.350.000 euro subsidie)



          FINANCIEN

          De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.

          code

          2021/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003

          Omschrijving

          gebouwen
          schoolgebouwen
          gemeenschapsgoederen
          activa in aanbouw 

          Actie

          2.1.1.01
          Bouw van een nieuwe school op maat van Pellenberg 

          Beleidsitem

          0800-03
          Gewoon basisonderwijs: Pellenberg 

          Algemene rekening

          2210207
          Gebouwen - schoolgebouwen - gemeenschapsgoederen - Activa in aanbouw 

          Investeringsenveloppe

          IP-003
          Bouw nieuwe school Pellenberg 

           

           

          Voorzien uitgavekrediet

          1.034.321,92 euro

          Beschikbaar krediet

          818.766,92 euro

          Voorziene raming/kostprijs/…

           

           

           

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

           

           

           

          Aannemer/Leverancier/Instantie

          Interleuven
          Brouwersstraat 6 - 3000 Leuven

           

           

          In het budgetjaar 2022 werd € 4.335.000,00 voorzien.
          In het budgetjaar 2023 werd € 1.713.000,00 voorzien.
          In het budgetjaar 2024 werd € 1.000.000,00 voorzien.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Rina Robben, Andries Hofkens, Davy Suffeleers, Geert Bovyn, An Wouters, Jeroen Verbinnen, Ivan Vanderzeypen, Joke Bossens
          Voorstanders: Raf De Canck, Jo Pierson, Jolien Vissers, Tom De Winter - Pieters, Andries Hofkens, An Wouters
          Onthouders: Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jeroen Verbinnen
          Resultaat: Met 6 stemmen voor, 5 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel 1. Keurt het bestek "School Pellenberg - nieuwbouw - optie Kasteel de Maurissens", de bijhorende raming en de aanbestedingsbundel, opgesteld door Interleuven goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw).

          Art. 2. Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de openbare procedure.

          Art. 3. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplan 2020-2025, onder code 2021/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003, code 2022/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003, code 2023/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 en code 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003

De voorzitter sluit de zitting op 11/01/2022 om 20:51.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Joke Bossens
Secretaris

Raf De Canck
Voorzitter