Terug
Gepubliceerd op 01/06/2022

Notulen  gemeenteraad

di 26/04/2022 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Davy Suffeleers, Tania Roskams, Schepenen

De voorzitter opent de zitting op 26/04/2022 om 20:06.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen gemeenteraad van 29 maart 2022

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de gemeenteraad op 29 maart 2022 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      BESLUIT

      Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 29 maart 2022 goed.

  • Openbaar

    • HUISVESTING

      • 322.35 Toelage voor huisvesting, vuur en licht

        • Op vraag van Liesbeth Smeyers namens Groen, Open VLD en Lubbeek Leeft: Opvolging van Lubbekenaren die hun recht op de Vlaamse huurpremie niet opnemen

          ARGUMENTATIE

          De kost voor huisvesting neemt een grote hap uit het budget van heel wat mensen. Tegelijk is de wachtlijst voor sociale huisvesting zeer lang. Een dergelijke premie kan deze kost enigszins verlichten en dus wat extra ademruimte geven aan kwetsbare huishoudens. Het gaat hier om een recht dat niet opgenomen wordt door sommige van deze mensen en waarbij de gemeente, mits geen al te grote inspanning en weinig kosten, voor deze mensen een verschil kan maken.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gemeente Lubbeek neemt contact op met Wonen Vlaanderen om een protocol af te sluiten omtrent het jaarlijks delen van een overzicht met gegevens van mensen die niet reageerden op het bericht van het Agentschap dat ze 4 jaar ingeschreven zijn bij een sociale huisvestingsmaatschappij en dus mogelijk recht hebben op de Vlaamse huurpremie.
          Art. 2. De gemeente neemt vervolgens initiatief om deze mensen te bereiken en te wijzen op hun recht op de huurpremie en indien nodig te helpen bij de aanvraag.

    • PATRIMONIUM

      • 506.89 Andere niet genoemde overeenkomsten (o.a. samenwerking privé sector/openbare sector; zie ook 95)

        • Erosiebestrijding Schubbeek (knelpuntgebied a - omgeving Kraaiwinkelbeek) - intrekking beslissing GR 26 oktober 2021 - goedkeuring nieuwe gebruiksovereenkomst

          FEITEN EN CONTEXT

          De gemeente wil erosiebestrijdende maatregelen uitvoeren op de kadastrale percelen afdeling 1, sectie A, nr. 149F2 en afdeling 1, sectie A, nr. 152Z en sluit hiervoor een overeenkomst af met de gebruiker en de eigenaars van deze percelen.

          De gebruiksovereenkomst heeft betrekking op dat deel van de hierboven beschreven onroerende goederen waarop de gemeente tijdelijke erosiebestrijdende maatregelen wenst uit te voeren.

          De tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregel bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 49 m ( en een hoogte van ongeveer 1 m en een breedte van ongeveer 1 m).
          De houthakseldam wordt in een L-vorm onderaan de akker aangelegd en het noordelijk been wordt voor de helft gelegd op het kadastraal perceel 152Z en de andere helft op het perceel 149F. De zuidelijke arm wordt volledig op het kadastraal perceel 149F aangelegd, zoveel mogelijk tegen de tuinen.

          Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte licht afgeweken worden.

          Alle partijen engageren zich om een meer definitieve erosiebestrijdingsmaatregel uit te werken indien de houthakseldam niet voldoende erosiebestrijdend werkt

          De looptijd van de overeenkomst bedraagt 10 jaar, tenzij de genomen tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregelen vervangen worden door andere maatregelen met een meer definitief karakter.

          De uitvoering van deze overeenkomst is gekoppeld aan de opschortende voorwaarde van het verkrijgen door de gemeente van de nodige subsidies van de hogere overheid ingevolge het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen.

          Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan binnen een tijdsbestek van 12 maanden te rekenen vanaf de datum van ondertekening van huidige overeenkomst, dan zal deze overeenkomst als nietig en onbestaande beschouwd worden.

          De gemeente draagt de kosten van de houthakseldam en verbindt zich ertoe om voor het beheer ervan de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst

          -de houthakseldam bij te vullen met hakselhout indien de opvulhoogte minder dan 50 cm bedraagt;

          -de houthakseldam te herstellen bij eventuele beschadiging door derden, tenzij ze veroorzaakt wordt door de gebruiker van het perceel;

          -aan de gebruiker en aan de eigenaar van bovenvermelde percelen wordt geen vergoeiding betaald door de gemeente.

          De gebruiker verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst

          -de gebruiker mag het onkruid in en rond de houthakseldam verwijderen;

          -de gebruker zal de houthakseldam herstellen bij eventuele  beschadiging door hem of door een aangesteld persoon door hem;

          -de gebruiker zal het sediment dat zich achter de houthakseldam accumuleert, op regelmatige basis terug op de akker trekken, om de erosiebestrijdende werking van de dam te herstellen

          De eigenaar van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst.

          -de eigenaar zal elke wijziging in pacht/gebruik/eigendom melden aan de gemeente;

          -de eigenaar maakt zich sterk dat deze overeenkomst verder nageleefd wordt door de toekomstige gebruiker/eigenaar opdat de termijn van 10  beheersjaren volbracht wordt.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Erosiebesluit -  Vlaamse subsidie voor gemeentelijke erosiebestrijdingswerken

          Subsidies voor kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregelen van de provincie  Vlaams-Brabant

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2010:

          -goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provincie Vlaams- Brabant

          -goedkeuring afsprakennota erosiecoördinator tussen de gemeente Lubbeek en de provincie  Vlaams-Brabant

          -gelast het college van burgemeester en schepenen met het uitvoeren van huidige beslissing

          -voorziet jaarlijks de nodige kredieten in de begroting

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 31 augustus 2021

          -keurt het erosiedossier "erosiebestrijding Schubbeek te Lubbeek - knelpuntengebied omgeving Kraaiwinkelbeek", waarin verduidelijkt wordt welke maatregelen genomen worden goed. De totale raming bedraagt 7.212,93 euro (inclusief BTW)

          -gaat akkoord om voor de houthakseldam een provinciale subsidie aan te vragen

          -maakt de  overeenkomst in het kader van tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregelen die door de gemeente Lubbeek uitgevoerd worden over aan de dienst patrimonium voor verder gevolg.

          Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2021

          -de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de gebruiker van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nr; 149 F2 goed te keuren. Het betreft het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op dit perceel.

          -de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze gebruiksovereenkomst te ondertekenen

          -aan de gebruiker wordt geen vergoeding betaald door de gemeente

          -de kosten van de registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de gemeente Lubbeek

          ARGUMENTATIE

          Het project "Schubbeek" is gelegen in het hoog prioritair knelpuntengebeid A "Omgeving Kraaiwinkelbeek" van het geodgekeurde erosiebestrijdingsplan van de gemeente Lubbeek.

          Ter hoogte van de nieuwbouwwoningen nr. 63 - 65 was er in juni en juli 2021 regelmatig water- en modderoverlast. Het afstromend water en modder van de achterliggende akkers stroomt via de tuinen naar Schubbeek. Het zwembad van nr. 63 was volledig gevuld met modder, en bij nr. 65  stroomde de modder binnen langs de voorkant. Het stromend water had een weg gevonden via de tuin en zo naar de garage die iets lager ligt dan de straat.

          De akkers die de overlast veroorzaken, hebben volgens de potentieële erosiebodemkaart 2021, een zeer lage tot lage erosiegevoeligheid. Ter hoogte van het probleempunt wordt er regelmatig mais geteeld (sterk erosiegevoelig), afwisseld met graan ( minder erosiegevoelig).

          Om de erosieproblemen in de toekomst te voorkomen wil de gemeente Lubbeek een houthakseldam aanleggen op de kadastrale percelen 149F2 en 152Z.

          De houthakseldam wordt in de hoek van het perceel gelegd waar heden het water en sediment doorbreekt. Het afstromend water wordt door deze maatregel vertraagd en het sediment zal achter de houthakseldam bezinken.

          De houthakseldam wordt ongeveer 20 cm ingegraven om onderspoeling te voorkomen.

          Voor dit project worden subsidies aangevraagd bij de provincie Vlaams-Brabant. De provincie subsidieert 90% van de werken (met een maximum van 150.000 euro), grondinname wordt niet gesubsidieerd. Er dient enkel een overeenkomst te zijn met de landbouwer en dit voor ene periode van 10 jaar.

          De werken worden geraamd op 6031,41 (inclusief BTW). Er wordt vanuit de provincie 5428,27 euro gesubsidieerd (maximum bedrag).

           

          FINANCIEN

          Code

          2021/GBB/0341

          GBB

          Verrichtigen zonder beleidsdoelstelling

          Beleidscode

          0341-00 - erosiebestrijding

          Algemeen rekeningnummer

          2200000 – onbebouwde terreinen- gemeenschapsgoederen

          investeringsenveloppe

          IP 012 –diverse investeringsprojecten ruimte

          Voorzien uitgavekrediet

          55.000 euro

          Beschikbaar krediet

          38.568,28 euro

          Voorziene raming

          6031,41 euro

          Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar

          Subsidie via het erosiebesluit

          75% via Vlaamse overheid

          15% via Provincie Vlaams-Brabant ( max. 15.000 euro)

          Bij geen subsidie van de Vlaamse overheid:

          90% via Provincie Vlaams-Brabant

          In dit geval 5428,27 subsidie vanuit de provincie

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek, de gebruiker van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nr. 149F2, de eigenaar van dit perceel en de eigenaar van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie  A nr. 152Z goed te keuren. Het betreft het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op deze percelen.

          Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze gebruiksovereenkomst te ondertekenen

          Art. 3. Aan de gebruiker wordt geen vergoeding betaald door de gemeente.

          Art. 4. De kosten van de registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de gemeente.

    • PERSONEELSDIENST

      • 3 Personeel

        • Aanstelling omgevingsambtenaar

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 1 juni 2017 trad het decreet op de omgevingsvergunningen in werking.
          Het decreet bepaalt dat iedere gemeente bij gemeenteraadsbeslissing minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar aanwijst.
          De gemeente kon daarvoor een beroep doen op eigen personeel of op personeel van een intergemeentelijk samenwerkingsverband.
          De gemeente zorgt ervoor dat de aangestelde ambtenaar of gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen.
          De huidige stedenbouwkundige ambtenaar is van rechtswege aangewezen als gemeentelijk omgevingsambtenaar.
          Het besluit van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022 tot bevordering van Kelly Heroes als deskundige omgevingsvergunningen in contractueel verband voor onbepaalde duur Bv(B1-B3) vanaf 1 april 2022.
          Kelly Heroes, voldoet aan de voorwaarden om aangewezen te worden als omgevingsambtenaar.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet van 24 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning - art 9
          Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning - art. 143-146.

          ARGUMENTATIE

          Voorstel tot aanduiding van Kelly Heroes, deskundige omgevingsvergunningen, als omgevingsambtenaar.


          Er wordt een amendement ingediend door raadslid Raf De Canck:

          Het besluit moet als volgt genomen worden:

          Enig artikel: Kelly Heroes, Deskundige omgevingsvergunningen wordt aangewezen als omgevingsambtenaar vanaf 1 mei 2022

          Amendement op vraag van Raf De Canck
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Geheime stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Martine Adams, Lim Vervueren, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, An Wouters, Tom De Winter - Pieters, Pascale Alaerts, Rina Robben, Benny Van Goethem, Ellen Lammens, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Marijke Gidts, Raf De Canck, Geert Bovyn, Theo Francken, Ivan Vanderzeypen, Jo Pierson, Pieter Verheyden, Gilberte Muls
          Stemmen voor: 21
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

          Aantal stemgerechtigde leden: 21
          Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 21
          Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 21

          Kandidaat bekomt 21 ja-stemmen / 0 nee-stemmen / 0 onthoudingen.

          BESLUIT

          Enig artikel. Kelly Heroes, Deskundige omgevingsvergunningen wordt aangewezen als omgevingsambtenaar vanaf 1 mei 2022

      • 328.05 Stortingen voor pensioen en regularisaties

        • Toetreding tot OFP Prolocus -Pensioenfonds, tweede pensioenpijler voor contractuelen

          FEITEN EN CONTEXT

          Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;

          Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

          Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);

          Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;

          Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

          Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

          Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

          Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

          Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

          Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

          Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

          Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[Een aangeslotene in dienst van het bestuur], 0% voor passieve aangeslotenen[Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) moet behaald worden.

          Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

          Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

          Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

          Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

          Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

          Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

          Overwegende  het voorstel van de Gemeente Raad van 29 maart om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

          Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (Gemeente Lubbeek en OCMW Lubbeek) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;

          Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

          Overwegende dat voormelde intentieverklaring van de Gemeente Raad en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van (nog te bepalen) besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies:                                   ;

          Overwegende dat er een vertegenwoordiger en een vervanger van de vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS; Deze vertegenwoordiger en zijn vervanger zijn onbezoldigde functies, en kunnen zowel bestuurders als werknemers van de entiteit zijn.

          Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Locaal Bestuur

          Rechtspositieregel

          Arbeidsreglement

          ARGUMENTATIE

          In bijlage zitten alle documenten ter toelichting van het OFP Prolocus fonds. Deze documenten zullen verder aangevuld worden (daar waar aangeduid) na akkoord van de Gemeente Raad. Buiten deze openstaande velden kan men niets veranderen aan de teksten.

           

           Met betrekking tot de selectie van de vertegenwoordiger en de vervanger van de vertegenwoordiger:

          We stellen voor om de Schepen verantwoordelijk voor Personeel en de Algemeen Directeur respectievelijk als vertegenwoordiger en vervanger aan te duiden. De GR kan hier nog andere voorstellen doen. Maar met het volgende in het achterhoofd: In de praktijk is het mogelijk om een gemeente en een OCMW door éénzelfde persoon te laten vertegenwoordigen, wanneer deze persoon een beleidsverantwoordelijke is. Indien aangeduid vanuit de administratie dan gelden er striktere voorwaarden (er moet dan een controlebevoegdheid zijn).

           

          Met betrekking tot de basisitoezegging van 2.5%:

          Er is een mogelijkheid om een federale korting te bekomen op de responsabiliseringsbijdrage. Hiervoor moet de basistoezegging minimaal 3% bedragen. De concrete berekening hiervoor is nog niet ontvangen, vandaar dat we de basistoezegging voorlopig op 2.5% laten staan, maar met de mogelijkheid om later deze te verhogen. Indien dit het geval zal zijn, dient de RPR ook aangepast te worden.

          FINANCIEN

          De kredieten voor de tweede pensioenpijler met een toezegging van 2,5% op het pensioengevend loon werden voorzien in het meerjarenplan.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Kennis te nemen en in te stemmen met

          • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
          • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (AANGEVULD VOLGENS VOORMELDE KEUZE hoogte basisbijdrage = 2.5%/ aangaan van een MIPS ).

          Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

          Art. 2. De gemeenteraad gaat akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

          Art. 3. De raad stemt in met de in het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

          Art. 4. De raad behoudt de pensioentoezegging op 2.5% van het pensioengevend loon zoals voorzien in de rechtspositieregeling.

          Art. 5. De raad gaat akkoord om een zogenaamde MIPS-groep te vormen tussen de gemeente en het OCMW van Lubbeek.

          Art. 6.  De raad vaardigt Mevr. Tania Roskams af als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Klaas Gutschoven wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.

          Art. 7. De Raad machtigt de voorzitteer van de Raad en de algemene directeur om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

           

           

    • SECRETARIAAT

      • 185.4 Intercommunale verenigingen

        • CREADIV nv: Uitnodiging Algemene Vergadering 27 mei 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 29 maart 2022 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van CREADIV nv met de uitnodiging voor de Algemene Vergadering d.d. 27 mei 2022.

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering van CREADIV nv op 27 mei 2022 goed te keuren.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur;

          ARGUMENTATIE

          De naamloze vennootschap CREADIV houdt haar Algemene Vergadering op vrijdag 27 mei 2022 om 16 uur in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te 3000 Leuven.
          Agenda:
          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021 (bijlage)
          2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2021 (bijlage)
          3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 (bijlage)
          Goedkeuring van de winstverdeling
          4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
          5. Ontslag en benoeming bestuurders
          6. Rondvraag

           

          De heer Patrick Lippens werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 april 2019, met plaatsvervanger Tom De Winter-Pieters.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De heer Patrick Lippens wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Creadiv van 27 mei 2022 goed te keuren.

          Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Creadiv.

        • SWAL - Uitnodiging algemene vergadering d.d. 19 april 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 25 maart 2022 ontving de gemeente Lubbeek een uitnodiging van SWAL voor de algemene vergadering d.d. 19 april 2022.

          Aangezien deze uitnodiging niet tijdig aan de gemeenteraad voorgelegd kan worden, werd aan het college gevraagd de afgevaardigde te mandateren de agendapunten namens Lubbeek goed te keuren. Liesbeths Smeyers werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019. De beslissing van het college d.d. 11 april 2022 wordt nadien ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur artikel 431 en 432;

          ARGUMENTATIE

          Agenda:
          1. Verslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het dienstjaar 2021
          2. Verslag van de commissaris
          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021
          4. Bestemming van het resultaat
          5. Kwijting te verlenen aan bestuurders raad van bestuur en commissaris
          6. Samenstelling raad van bestuur:
          a. Private aandeelhouders: 1 vacant mandaat (Wim Oeyen)
          b. Publieke aandeelhouders: bekrachtiging invulling mandaten volgens beurtrol
          7. Traject woonmaatschappijen
          8. Goedkeuring van de notulen van de vergadering

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Mevrouw Liesbeth Smeyers wordt gemandateerd de agendapunten van de algemene vergadering van SWaL d.d. 19 april 2022 goed te keuren.

          Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan SWaL.

        • Uitnodiging Fluvius OV - Algemene Vergadering tevens jaarvergadering - 8 juni 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Gelet op het feit dat de gemeente/stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

          Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem met als agenda:

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Gelet op de beraadslagingen;

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          Overwegende dat de Raad van Bestuur van Fluvius OV beslist heeft dat de vergadering digitaal zal gehouden worden INDIEN de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen;

          ARGUMENTATIE

          De agenda werd door de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 16 februari 2022 als volgt samengesteld:
          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van deCommissaris.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Schepen Hugo Simoens werd tijdens de gemeenteraad van 26 februari 2019 gemandateerd als afgevaardigde, met raadslid Raf De Canck als plaatsvervanger.

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 8 juni 2022 met als agendapunten:

          1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021.
          3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris.
          4. Statutaire benoemingen.
          5. Statutaire mededelingen.

          Art. 2. Afgevaardigde Hugo Simoens, met plaatsvervanger Raf De Canck, wordt gemandateerd zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Uitnodiging Riobra - Algemene Vergadering - 22 juni 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra;
          Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 4 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Riobra die op 22 juni 2022 plaatsheeft in het “Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek”;
          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 4 april 2022 overgemaakt werd;
          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
          Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
          Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan
          op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

          ARGUMENTATIE

          De agenda werd door de Raad van Bestuur op 21 maart 2022 als volgt samengesteld:
          1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Rio bra afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2021.
          4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          S. Statutaire benoemingen.
          6. Statutaire mededelingen.

          Voorzitter Ellen Lammens werd afgevaardigd in de gemeenteraad van 30 januari 2019 met als plaatsvervanger schepen Geert Bovyn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 22 juni 2022:
          1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2021.
          4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          5. Statutaire benoemingen.
          6. Statutaire mededelingen.


          Art. 2. De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Geert Bovyn, wordt gemandateerd zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • PBE - Uitnodiging Algemene Vergadering tevens jaarvergadering 30 juni 2022

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 5 april 2022 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van PBE met de uitnodiging voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 30 juni 2022. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de algemene vergadering en tevens jaarvergadering van PBE op 30 juni 2022 goed te keuren.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging PBE;


          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 4 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van PBE die op 30 juni 2022 plaatsheeft in het "Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek";


          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 4 april 2022 overgemaakt werd;


          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;


          Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;


          Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

          ARGUMENTATIE

          De agenda werd door de Raad van Bestuur op 21 maart 2022 als volgt samengesteld:


          1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2021 {balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2021.
          4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          S. Statutaire benoemingen.
          6. Statutaire mededelingen.

          Voorzitter Ellen Lammens werd aangeduid als effectief vertegenwoordiger en schepen Hugo Simoens als plaatsvervanger in de algemene vergadering tijdens de zitting van de gemeenteraad van januari 2019.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1.  Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 30 juni 2022:
          1. Kennisneming verslagen van PBE van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
          2. Goedkeuring van de jaarrekening van PBE afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          3. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van PBE met betrekking tot het boekjaar 2021.
          4. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          5. Statutaire benoemingen.
          6. Statutaire mededelingen.


          Art. 2. Aan mevr. Ellen Lammens, met plaatsvervanger Dhr. Hugo Simoens, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 30 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.


          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

      • 20 Interne organisatie van het bestuur - algemeen

        • Toekenning exclusiviteit voor bepaalde diensten aan 'Interleuven Zelfstandige Diensten': Uitvoering Ruimtelijk Vergunningenbeleid

          FEITEN EN CONTEXT

          Met de pensionering van de huidige omgevingsambtenaar op 01 mei 2022 zal een belangrijke expertise en ervaring de organisatie verlaten. Er werd voor de dienst omgeving een opvolgingsplan uitgewerkt waarbij interne opvolging en externe expertise gecombineerd worden. Één van de medewerkers van de dienst omgeving heeft ruim tien jaar ervaring en werd recent bevorderd tot deskundige. Deze medewerker zal bij raadbeslissing aangeduid worden als omgevingsambtenaar. Daarnaast werd de functie 'Expert omgeving en mobiliteit gecreëerd' in de laatste aanpassing van de personeelsformatie. Gelet op de benoemingsvoorwaarden van het ambt van omgevingsambtenaar zal het echter nog minimaal 24 maanden duren vooraleer de aan te werven expert eveneens kan aangeduid worden als omgevingsambtenaar. Om die periode te overbruggen wordt er voorgesteld om tijdelijk samen te werken met Interleuven voor wat betreft de dienstverlening 'Uitvoering ruimtelijk vergunningbeleid'. Een ervaren omgevingsambtenaar van Interleuven zal de dienst omgeving gedurende maximum 1 dag per week bijstaande in het behandelen van de dossiers.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;

          Gelet op de thans van kracht zijnde statuten van INTERLEUVEN zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad d.d. 09-10-2019 onder nummer 19134061;

          Gelet op het besluit van 22 mei 2019 van de raad van bestuur van INTERLEUVEN inhoudende het voorstel tot aanpassing van de statuten van INTERLEUVEN en met betrekking tot de omschrijving van de diensten waarop de deelnemers beroep kunnen doen in het kader van wederzijdse exclusiviteit;

          Gelet op het besluit van 25 juni 2019 van de gemeenteraad waarbij werd beslist akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassingen in de statuten en in de bijlagen;

          Gelet op het besluit van 11 september 2019 van de bijzondere algemene vergadering van INTERLEUVEN waarbij de statutenwijziging werd goedgekeurd;

          ARGUMENTATIE

          Overwegende dat volgens de als bijlage gevoegde lijst bij de statuten van INTERLEUVEN blijkt dat :

          2.2. Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid

          kan worden gerealiseerd;

           

          Dat de gemeente als deelnemer van INTERLEUVEN als dienstverlenende vereniging en als deelnemer van de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ in de mogelijkheid is om beroep te doen op de diensten van haar intercommunale, alsook op deze diensten dewelke in exclusiviteit worden aangeboden;

          Dat de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ bij de uitvoering van deze diensten in opdracht van een deelnemer er zelf toe gehouden is om de overheidsopdrachtenwetgeving na te leven;

          Dat er daarenboven in de statuten van INTERLEUVEN wordt voorzien in een vergoedingssysteem waarbij op transparante basis de kosten kunnen worden toegewezen;

          Dat er inzonderheid bij exclusiviteit zal worden gewerkt op basis van een kosten- en expertisedelend principe waarbij in artikel 14.2 van de statuten uitdrukkelijk wordt bepaald: “De kosten verbonden aan de exclusieve dienstverlening, zoals omschreven in art. 3 worden verrekend aan de deelnemers op basis van het kosten- en expertisedelend principe. Voor de aanrekening van de prestaties verleend in het kader van de wederzijdse exclusiviteit, zal gewerkt worden met een open boekhouding”;

          Dat het systeem van de open boekhouding toelaat om permanent de kosten van het project op te volgen;

          Dat het afsluiten van deze exclusiviteitsovereenkomst tevens tot gevolg heeft dat de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomst worden omschreven, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’, en dit voor een welomschreven periode dewelke echter de duur van zes jaar niet mag overschrijden;

          De gemeente kan aldus kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’, dan wel om deze diensten zelf uit te oefenen, doch ziet hierbij wel af van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de exclusiviteit, te laten uitvoeren door derden;

          Dat de gemeenteraad aldus de duurtijd van de betrokken diensten beperkt tot en met 31-12-2025 met dien verstande dat opdrachten dewelke werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening;

          Dat voor de uitvoering van deze exclusieve taken wordt gewerkt overeenkomstig in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst.

          Dat de gemeenteraad het dan ook aangewezen acht om voornoemde diensten aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ bij exclusiviteit toe te kennen;

          Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

          FINANCIEN

          De uurlonen voor de personeelsleden worden door de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ op basis van de reële kostprijs als volgt bepaald (toestand op 01-02-2022):

          –    Projectleider/specialist-expert                         : 116,00 euro

                                                                               : (basis na de komma 93,68 euro)

          -       Projectmedewerker-expert                              : 103,00 euro

                                                                               : (basis na de komma 83,13 euro)

          -       Projectmedewerker                                       : 94,00 euro

                                                                               : (basis na de komma 76,53 euro)

          -       Administratieve ondersteuning                        : 85,00 euro

                                                                               : (basis na de komma 68,61 euro)

          De hier opgegeven uurlonen zijn gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere kosten, zoals verplaatsingskosten, uitrustingskosten, ... zijn begrepen in deze uurprijs.

          De uurlonen worden telkens berekend op een cijfer na de komma waarna overgegaan wordt tot afronding op het lagere of hogere eenheidscijfer. Bij een volgende indexering wordt terug uitgegaan van het vorige, na de komma bekomen cijfer, zodat telkens een correcte berekening van de uurtarieven plaatsvindt.

           

          De kredieten werden niet voorzien in het meerjarenplan 2022 maar kunnen via interne kredietverschuiving wegens het open staan van de vacature 'afdelingshoofd leefomgeving' alsnog voorzien worden. De kost voor 2022 wordt geschat op maximaal 30.000 euro. Voor 2023 dienen de kredieten voorzien te worden in de aanpassing meerjarenplan.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT

          Artikel 1. De volgende diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van INTERLEUVEN, worden in exclusiviteit toegekend aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ met ingang van 01-05-2022 tot en met 31-12-2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening :

          2.2. Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid

          Art. 2. De uitvoering van deze exclusieve diensten gebeurt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst.

          Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.

      • 205.90 Adviesraden - algemeen

        • Op vraag van Jo Pierson namens CD&V: Kennisname jaarverslag GRIS

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet Lokaal Bestuur

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          BESLUIT

          Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van de GRIS van 2021.

      • 301.24 Tijdelijke personeelsleden

        • Aanstelling tijdelijke intergemeentelijk omgevingsambtenaar

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 12 april 2022 ontving het secretariaat een melding van Interleuven dat Dhr. Ward Agten voorgesteld wordt als tijdelijke intergemeentelijke omgevingsambtenaar. Deze aanstelling vindt plaats binnen de exclusiviteitsovereenkomst voor bepaalde diensten aan 'Interleuven Zelfstandige Diensten': 2.2. Uitvoering Ruimtelijk Vergunningenbeleid.

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

          Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15-05-2009 en latere wijzigingen

          Besluit van de Vlaamse regering van 19-05-2000 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan personen moeten voldoen om als ambtenaar voor ruimtelijke ordening te kunnen worden aangeduid

          Omgevingsvergunningsbesluit, Besluit van de Vlaamse regering van 27-11-2015 tot uitvoering van het decreet van 252-04-2014 betreffende de omgevingsvergunning, Titel 7, De omgevingsambtenaren, Hfst. 2, De gemeentelijke omgevingsambtenaren, Afdeling 1, Aanwijzing van de gemeentelijke omgevingsambtenaren, Art. 143 §1. En Afdeling 3, Aanwijzingsvoorwaarden van waarnemend gemeentelijk omgevingsambtenaar, Art. 145.

          Beslissing gemeenteraad d.d. 26 april 2022 exclusieve samenwerkingsovereenkomst 2.2. vergunningenbeleid

          ARGUMENTATIE

          Met de pensionering van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, luik ruimtelijke ordening, vertrekt er heel wat kennis, expertise en ervaring uit de gemeentelijke omgevingsdienst. Om in de transitieperiode van kennis- en ervaringsopbouw haar omgevingsdienst bij te staan en de gemeentelijke medewerkers extra te ondersteunen inzake kennis en expertise, doet de gemeente een beroep op de dienstverlening van Interleuven. Gezien de medewerker van Interleuven voldoet aan de wettelijke voorwaarden, wordt hij aangeduid als intergemeentelijk omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening, zodat hij desgevallend ook met ondertekenbevoegdheid kan worden ingezet.

           

          Er wordt een amendement ingediend door raadslid Raf De Canck:

          Het besluit moet als volgt genomen worden:

          Artikel 1. Dhr. Ward Agten, medewerker Interleuven, wordt met ingang van 1 mei 2022(behoudens mogelijk uitstel van de Vlaamse Overheid) aangeduid als intergemeentelijk omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening voor de gemeente Lubbeek.

          Artikel 2. Een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing wordt ter kennis overgemaakt aan Interleuven.

          Amendement ingediend door raadslid Raf De Canck
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Geheime stemming
          Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Martine Adams, Jo Pierson, Marijke Gidts, Sarah Delanoeije, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Klaas Gutschoven
          Gestemd: Tom De Winter - Pieters, Sarah Delanoeije, Martine Adams, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Pieter Verheyden, Ellen Lammens, Liesbeth Smeyers, Hugo Simoens, Benny Van Goethem, Gilberte Muls, Jo Pierson, Raf De Canck, Marijke Gidts, Theo Francken, Rina Robben, An Wouters, Ivan Vanderzeypen, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Geert Bovyn
          Stemmen voor: 21
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Gaat over tot de geheime stemming die volgende uitslag geeft:

          Aantal stemgerechtigde leden: 21
          Aantal leden die deelnemen aan de stemming: 21
          Aantal geldig uitgebrachte stemmen: 21

          Kandidaat bekomt 21 ja-stemmen / 0 nee-stemmen / 0 onthoudingen.

          BESLUIT

          Artikel 1. Dhr. Ward Agten, medewerker Interleuven, wordt met ingang van 1 mei 2022 (behoudens mogelijk uitstel van de Vlaamse overheid) aangeduid als intergemeentelijk omgevingsambtenaar ruimtelijke ordening voor de gemeente Lubbeek.

          Art. 2. Een afschrift van de gemeenteraadsbeslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Interleuven.

  • Vragenkwartier

    • Vragenkwartier

      FEITEN EN CONTEXT

      Open VLD

      - Pascale Alaerts stelt een vraag over architectuuropdrachten: waarom er geen Lubbeekse architecten aangeschreven werden.
      De burgemeester antwoordt dat het betreffende dossier gaat over het opstellen van een erfgoedplan en dat hier een specifieke expertise voor nodig is.
      Het bestuur staat er echter voor open om te onderzoeken of dergelijke opdrachten in de toekomst ook aan Lubbeekse architecten kunnen toegewezen worden.

      - Pascale Alaerts verwijst naar een recente situatie in de Wolvendreef en vraagt of er beter kan gecommuniceerd worden over tijdelijke verkeersregelingen die een grote verkeershinder met zich meebrengen.
      De burgemeester antwoordt en verwijst in eerste instantie naar de verplichting van de aannemer die i.h.k.v. van de verkregen vergunning de aangelanden dient te informeren.
      Dat neemt niet weg dat de gemeente ook tracht om zelf zoveel mogelijk te communiceren. Het college heeft de administratie reeds gevraagd om een werkinstructie op te maken waarbij er voor bepaalde straten een knipperlichtprocedure uitgewerkt wordt.
      Wanneer een straat van de ‘knipperlichtlijst’ afgesloten wordt, dient een extra communicatieplan uitgevoerd te worden via de gemeentelijke kanalen in aanvulling op de communicatie van de aannemer.

      CD&V

      - Jo Pierson stelt een vraag in naam van de Lubbeekse senioren over het invullen van het omgevingsloket.
      Voor heel wat mensen blijkt dit een moeilijke taak te zijn. Kan de burger hiervoor hulp krijgen?
      De burgemeester antwoordt en bevestigt dat dit inderdaad een moeilijkheid kan zijn. Het bestuur neemt al heel wat initiatieven in deze richting, zoals het inrichten van digitale cursussen.
      Schepen Simoens vult aan dat er nu reeds een optie is om hulp te krijgen bij het invoeren van een dossier in het omgevingsloket, mits betaling van een retributie.

      - Jo Pierson stelt een vraag i.h.k.v. van de buitenspeeldag en het belang van speelterreintjes hierin. Vanuit de hogere overheid komt er heel wat in beweging om op lokaal vlak hierin ondersteuning te bieden.
      Schepen Simoens antwoordt dat er in de gemeente al heel wat werk verzet is op het vlak van speelterreintjes, ook op het vlak van onderhoud en controle.
      Op korte termijn wordt een extra speelterrein ingericht aan de Keiberg in Binkom.
      Ook in de buurt van zaal Santro is er reeds een mooi speelterrein voorzien. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid voor een BMX-parcours, ook voor het Minnezangbos en het centrum van Linden wordt nagedacht over bijkomende speelinfrastructuur. Spelen is belangrijk voor kinderen en het bestuur wil hierop inzetten met verschillende soorten speelruimten. Men wenst hier op korte termijn mee aan de slag te gaan.

      - Jo Pierson stelt een vraag over het wandelpad aan de Zwartesleutelstraat.
      Wandelaars geven aan dat dit pad onverwacht stopt. De burgemeester geeft aan dat deze vraag schriftelijk zal behandeld worden.

      Groen

      - Rina Robben stelt een vraag over een gepland BMX-parcours aan de Keiberg. De bewoners en gebruikers van het huidige speelveld zijn ongerust over de eventuele komst van dit BMX-parcours.
      Schepen Bovyn geeft aan dat het pleintje waarvan sprake, op dit ogenblik slechts minimaal ingericht is. Kinderen uit de gemeente hebben tijdens de coronaperiode zelf een BMX-parcours aangelegd in eigen tuin. Het idee van een dergelijk parcours voor de gemeente, is op deze manier ontstaan.
      Het bestuur is eerst op zoek gegaan naar een geschikte locatie en is zelf ook reeds in overleg gegaan met de buurtbewoners. Men heeft reeds aangegeven dat het hier gaat om een recreatief en geen professioneel of competitief terrein.
      De overlast zal in die zin tot een minimum beperkt blijven, zo schat men in.
      De huidige gebruikers mogen ook niet benadeeld worden door de komst van een nieuwe activiteit.

      - Liesbeth Smeyers stelt een vraag over vluchtelingen uit Oekraïne.
      Zijn er reeds Oekraïense kinderen in Lubbeekse scholen ingeschreven en, zo ja, hoeveel? Hoe zal er in de toekomst omgegaan worden met de kinderen in het opvangcentrum? Wordt er iets van bijkomende ondersteuning voorzien?
      Schepen Wouters antwoordt dat er op dit moment 1 kind ingeschreven is in Lubbeek en 11 kinderen in Linden, steeds in de respectievelijke vrije school. Wat betreft het opvangcentrum, zijn er reeds contacten gelegd met de  Sint-Martinus school in Lubbeek en deze school is bereid de kinderen uit het opvangcentrum in te schrijven.
      Extra ondersteuning is er nog niet voorzien. Men heeft in eerste instantie ingezet op het aanwerven van een coördinator.
      Men zal zeker ook voldoende aandacht besteden aan onderwijs.

      - Liesbeth Smeyers stelt een vraag over de mobiliteitssituatie in Vosken en Schubbeek. De aangelanden geven aan dat de situatie verergert.
      Men zou bezig zijn met het uitwerken van een oplossing. De vraagsteller vraagt zich af of de bewoners betrokken zullen worden bij het uitwerken van een oplossing alvorens er een besluit genomen wordt.
      De burgemeester antwoordt dat de problematiek gekend is.
      Voor Schubbeek zijn er werken gepland. Samen met de rioleringswerken zullen ook de fietspaden aangepakt worden. Er zijn ook al ingrepen gebeurd op het vlak van rijrichting en snelheid.
      Voor het Vosken is er een bevraging geweest over het invoeren van éénrichtingsverkeer. Het blijkt voorlopig dat de aangelanden het niet eens zijn. Het bestuur wil vermijden dat men een wig drijft tussen de aangelanden die over de verkeerssituatie een andere mening toegedaan zijn.
      Het punt is een prioriteit op de mobiliteitsraad en wordt van dichtbij opgevolgd. Er is sowieso nog geen definitieve beslissing genomen over een ‘knip’; rijrichting of andere verkeerstechnische ingreep.

De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2022 om 21:56.

Namens gemeenteraad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Ellen Lammens
Voorzitter