Terug
Gepubliceerd op 02/10/2024

Notulen  OCMW raad

di 25/05/2021 - 22:00 raadzaal
Aanwezig: Hugo Simoens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Paul Duerinckx, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter - Pieters, Jolien Vissers, Ellen Lammens, Jo Pierson, Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Fons Creuwels, Rina Robben, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 25/05/2021 om 23:50.

  • Openbaar

    • SECRETARIAAT

      • 185.33 Secretariaat

        • Goedkeuring notulen raad voor maatschappelijk welzijn van 30 maart 2021

          FEITEN EN CONTEXT

          De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn op 30 maart 2021 dienen goedgekeurd te worden.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur;

          BESLUIT

          Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van 30 maart 2021 goed.

      • 185.4 Intercommunale verenigingen

        • Interleuven - Uitnodiging Algemene Vergadering Interleuven 16 juni 2021

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 21 april 2021 ontving het OCMW Lubbeek een schrijven van Interleuven met de uitnodiging voor de algemene vergadering, die zal plaatsvinden op woensdag 16 juni 2021 om 19.00 uur in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven. Er is parkeergelegenheid voorzien. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden om digitaal deel te nemen aan de vergadering.

          An Wouters werd in de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 januari 2019 aangesteld als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Interleuven.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe Gemeentewet;

          Het Decreet over het Lokaal Bestuur;

          ARGUMENTATIE

          Agenda:

          1. Samenstelling van het bureau
          2. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 16-12-2020
          3. Verslag over de activiteiten 2020
          4. Jaarrekening per 31-12-2020 – verslag van de commissaris-revisor
          5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
          6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
          7. Project nieuw gebouw Brouwersstraat: samenwerkingsovereenkomst met de stad Leuven
          8. Diversen

          BESLUIT

          Artikel 1. Mevrouw An Wouters wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Interleuven d.d. 16 juni 2021 goed te keuren.

          Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Interleuven.

        • IGO: uitnodiging algemene vergadering 25 juni 2021

          FEITEN EN CONTEXT

          IGO stuurde een schrijven d.d. 20 april 2021 met de uitnodiging voor de algemene vergadering op 25 juni 2021.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur;

           
          ARGUMENTATIE

          Raf De Canck werd tijdens de gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.

          Agenda:

          1.   Goedkeuring verslag 11-12-2020

          2.   Goedkeuring jaarrekening 2020 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor) (document 1)

          3.   Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div (document 2)

          4.   Goedkeuring jaarverslag 2020 (document 3)

          5.   Aanstelling nieuwe bestuurder cluster Herent-Kortenberg voor de periode april 2022-maart 2025

          •  Thomas Malisart (gemeente Kortenberg) ter vervanging van Adelia Vandeven die ontslag nam uit de gemeenteraad van Kortenberg per 01-01-2021

          6.   Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité

          •  Anja Peeten in plaats van Herman Theys (gemeente Holsbeek)

          7.   Varia

          FINANCIEN

           

           
          BESLUIT

          Artikel 1. De heer Raf De Canck wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van IGO op 25 juni 2021 goed te keuren.

          Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan IGO.

           
        • EthiasCO - Uitnodiging Algemene Vergadering met stemming op afstand

          FEITEN EN CONTEXT

          Het OCMW Lubbeek ontving op 3 mei 2021 de uitnodiging voor de digitale algemene vergadering van EthiasCo. Wegens de COVID-19-gezondheidssituatie, en het mogelijk zeer grote aantal deelnemers aan dit evenement, zullen de leden van deze coöperatieve vennootschap hun gewone algemene jaarvergadering ook dit jaar, net als in 2020, houden met behulp van de techniek om op afstand te stemmen.


          Het stemformulier en de informatie over de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2020 zullen vanaf dinsdag 15 juni 2021 beschikbaar zijn voor de afgevaardigde op een internetplatform en de stemming zal uiterlijk woensdag 30 juni 2021 online moeten gebeuren.

          Hugo Simoens is afgevaardigd in de gemeenteraad van 28 mei 2019.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur;

          ARGUMENTATIE

          Agenda:

          1. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2020
          2. goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2020 en bestemming van het
          resultaat
          3. kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
          4. kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
          5. statutaire benoemingen

          BESLUIT

          Artikel 1. De heer Hugo Simoens wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van EthiasCo via afstandstemming goed te keuren.

          Art.2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan EthiasCo.

        • NMBS: uitnodiging Algemene Vergadering en buitengewone Algemene Vergadering 31 mei 2021

          FEITEN EN CONTEXT

          NMBS stuurde een schrijven d.d. 11 mei 2021 met de uitnodiging voor de Algemene vergadering en Buitengewone Algemene vergadering op 31 mei 2021.

          Gezien de huidige situatie en de geldende coronamaatregelen, verzoekt de Raad van Bestuur de aandeelhouders de gewone en buitengewone algemene vergaderingen niet fysiek bij te wonen ter plaatse, maar op afstand deel te nemen via een elektronisch communicatiemiddel, namelijk Teams.

          Agenda van de Algemene Vergadering:

          1 .Jaarverslag van de Raad van Bestuur over de verrichtingen van het boekjaar 2020.

          2. Verslag van het College van Commissarissen over de jaarrekening per 31december 2020.

          3. Verslag van de Commissarissen-revisoren over de geconsolideerde jaarrekening van het boekjaar 2020.

          4. Jaarrekening 2020 en resultaatverwerking.

          5. Geconsolideerde jaarrekening 2020.

          6. Kwijting aan de bestuurders.

          7. Kwijting aan de Commissarissen.

          8. Varia.

          Agenda van de buitengewone Algemene Vergadering:

          1. Wijziging van de statuten om ze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen en met de wet van 21 maart 1991 betreffende  de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven en met het oog op enkele beperkte aanpassingen.

          2. Benoeming van twee bestuurders die beantwoorden aan de criteria inzake onafhankelijkheid.

          3. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.

          4. Volmacht voor de formaliteiten.

          JURIDISCHE GRONDEN

          De nieuwe gemeentewet;

          Het decreet over het Lokaal Bestuur;

           
          ARGUMENTATIE

          De heer Tom Dewinter-Pieters werd op de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 26 februari 2019 voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger en Hugo Simoens als plaatsvervanger in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.

           
          BESLUIT

          Artikel 1. De heer Tom Dewinter-Pieters wordt gemandateerd om de agendapunten van de Algemene Vergadering en buitengewone Algemene Vergadering van NMBS op 31 mei 2021 goed te keuren.

          Art. 2. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan NMBS.

  • Besloten

    • PERSONEELSDIENST

      • 3 Personeel

        • Terbeschikkingstelling personeel van OCMW naar de gemeente

          FEITEN EN CONTEXT

          Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2016 houdende goedkeuring van de visienota over de integratie van beide organisaties.

          JURIDISCHE GRONDEN
          • Het decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, meer bepaald artikel 103 §5: "De raad voor maatschappelijk welzijn kan personeel overdragen aan de gemeente die door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend, mits de geldende rechtspositieregeling van het personeel nageleefd wordt en mits goedkeuring van de gemeenteraad van de gemeente die door het centrum voor maatschappelijk welzijn wordt bediend. De Vlaamse Regering kan daartoe minimale voorwaarden vaststellen";
          • Decreet Lokaal Bestuur;
          • De beslissing van de gemeenteraad van 30 mei 2018 betreffende de aanpassing in het beheersovereenkomst omtrent de terbeschikkingstelling van personeel;
          • De rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel zoals goedgekeurd in raadszitting van 26 januari 2021, meer bepaald artikels 267bis en volgende;
          • De raadsbeslissing van 21 juni 2018 tot uitbreiding van de algemene beheersovereenkomst met de gemeente zoals goedgekeurd tot op heden, meer bepaald het domein van samenwerking wordt uitgebreid met de bepaling 6.12 terbeschikkingstelling personeel OCMW - gemeente.
          ARGUMENTATIE

          In het kader van de hogervermelde context en overeenkomstig artikel 103 §5 OD stelt het OCMW statutair en contractueel personeel ter beschikking aan de gemeente Lubbeek, met name:

          • Rudy Dewinter, technisch beambte klusjesdienst dienstencentrum in contractueel verband VTE 38/38

          Het betrokken personeelslid wordt gehoord met het oog op de terbeschikkingstelling aan de gemeente Lubbeek.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen.

          BESLUIT

          Artikel 1. Stelt in toepassing van artikel 103 §7 van het decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het raadbesluit van 21 juni 2018 betreffende de algemene beheersovereenkomst met de gemeente, meer bepaald de uitbreiding op het domein van samenwerking uitgebreid met de bepaling 6.12 terbeschikkingstelling personeel OCMW - gemeente, het volgende personeelslid met ingang van 01 juni 2021 tot en met 31 december 2021 ter beschikking aan de gemeente Lubbeek:

          • Rudy Dewinter, technisch beambte klusjesdienst in contractueel verband VTE 38/38

          Art. 2. Sluit een afzonderlijke afsprakennota af met de gemeente Lubbeek betreffende het werkgeversgezag en de arbeidsorganisatie van betrokken personeelslid.

          Art. 3. Brengt belanghebbende op de hoogte van onderhavig besluit.

De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2021 om 00:01.

Namens OCMW raad,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Hugo Simoens
Voorzitter