De voorzitter opent de zitting op 30/09/2025 om 20:06.
De notulen van de gemeenteraad op 26 augustus 2025 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 26 augustus 2025 goed.
De Vlaamse overheid streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) voor álle kinderen en gezinnen. Dat wil zeggen dat alle lokale spelers (Onderwijs, Welzijn, Cultuur, Jeugd en Sport …) zo goed mogelijk samenwerken. Het lokaal bestuur heeft de regie in handen en stippelt met de verschillende partners een lokaal buitenschools beleid uit. Het decreet heeft drie doelstellingen:
De geleidelijke uitrol van het BOA-decreet ging in 2021 van start. De overgangstermijn tot 2026 geeft de nodige tijd om een lokaal BOA-beleid uit te tekenen. Deze handige tijdlijn (zie bijlage) toont wanneer we welke stap zetten om het decreet te realiseren en wat er dan kan of moet gebeuren.
Het lokaal bestuur neemt de regie op en tekent een lokaal beleid uit rond buitenschoolse opvang en activiteiten. Dit wordt op termijn uitgewerkt in de meerjarenplanning. Het lokaal bestuur beslist over de besteding van de beschikbare financiële, personele en infrastructurele middelen.
Het lokaal bestuur werkt hiervoor nauw samen met partners, in een lokaal samenwerkingsverband. Dat kan bestaan uit verschillende lokale spelers: buitenschoolse (kleuter)opvang, onderwijs, cultuur, jeugd, sport, ouders, kinderen ... Zo komt elke gemeente tot een gedragen visie.
Samen met het lokaal samenwerkingsverband geeft het lokaal bestuur de doelstellingen een lokale invulling:
Het decreet vraagt bijzondere aandacht voor kleuteropvang, kwetsbare gezinnen, kinderen met een specifieke zorgbehoefte en het multifunctioneel gebruik van infrastructuur.
Op 1 september 2026 eindigt de overgangstermijn en gaan de lokale besturen met hun partners effectief aan de slag.
VVSG raadt aan om de volgende punten op te nemen in de visie:
Wat willen we bereiken? Er is binnen het lokaal bestuur (eventueel in overleg met de externe betrokkenen) een visie of ambitie bepaald op lange termijn over:
v de buitenschoolse opvang en de afstemming met de buitenschoolse activiteiten
v de na te streven kwaliteit
v de participatie van kinderen, ouders, buurt, actoren…
v de rol van het lokaal bestuur
v de rol van het lokaal samenwerkingsverband
v de verdeling van de middelen
Om onze visie te bepalen hebben we ons gebaseerd op
Wat kunnen we doen?
v Denk na over de doelstellingen en vertaal die naar je lokale (gewenste) situatie
v Gebruik het visiekader over de kinderrechten
v Betrek betrokkenen buiten je lokaal bestuur
v Betrek ouders en kinderen
Visie vertalen in doelstellingen en acties
Wat willen we bereiken? Er is een visie die wordt vertaald in operationele en strategische doelstellingen en acties
v op korte termijn
v op middellange termijn
v op lange termijn
Wat kunnen we doen?
v Vertaal je visie in doelstellingen (korte, middellange, lange termijn) en acties
v Neem deze doelstellingen op in de strategische meerjarenplanning
v Rapporteer via de meerjarenplanning en de jaarrekening in de BBC
v Gebruik hiervoor 2 de nieuwe externe rapporteringscodes
v Link de rapporteringscodes aan 1 of meerdere acties in de doelstellingenboom
Ons VISIE voorstel (zie bijlage) werd opgesteld in samenwerking met Marjan Huybrechts van oMvormiNg VOF.
Decreet Lokaal Bestuur
De nieuwe gemeentewet
BOA decreet van 3 mei 2019
CBS 31 maart 2025
Zie "feiten en context".
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. De bijgevoegde visie - 'Meerjarenplanning BOA'- goed te keuren.
Op 3 maart 2025 keurde het college van burgemeester en schepenen de deelname aan de VOKA Open Bedrijvendag op 5 oktober 2025 goed (referentie 2025/CBS/448).
Als hotspotgemeente coördineert de dienst lokale economie de samenwerking tussen de 8 deelnemende bedrijven/handelaars.
Bezoekers aan deze 8 bedrijven/handelaars kunnen op 5 oktober deelnemen aan een wedstrijd.
Daarvoor dienen zij minstens 4 van de 8 bedrijven/handelaars te bezoeken en daar stempels te verzamelen.
In bijlage het wedstrijdreglement en de stempelkaart.
Decreet Lokaal Bestuur
Beslissing van het College van burgemeester en schepenen inzake de deelname aan de VOKA Open Bedrijvendag op 3 maart 2025
Beslissing van het College van burgemeester en schepenen inzake goedkeuring van het wedstrijdreglement op 8 september 2025
Geen financiële gevolgen voor de gemeente.
De prijzen voor de winnaars worden voorzien door de 8 deelnemende bedrijven/handelaars.
Artikel 1. Het wedstrijdreglement in het kader van de organisatie van VOKA Open Bedrijvendag, die plaatsvindt op 5 oktober 2025, als volgt goed te keuren:
Art. 2. Het wedstrijdreglement in het kader van de organisatie van VOKA Open Bedrijvendag, die plaatsvindt op 5 oktober 2025, bekend te maken overeenkomstig de artikelen 285, 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 5 Ministerieel Besluit van 26 juni 2018
 Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 29, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, bevat minstens al de volgende elementen:
 1° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd;
 2° een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Artikel 29 Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018
 De opvolgingsrapportering, vermeld in artikel 263 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur of artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005, bevat minstens al de volgende elementen:
 1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
 2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
 3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
 4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.
Geen financiële gevolgen
Visum
Geen visum vereist
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering: stand van zaken uitvoering meerjarenplan: periode 01/01/2025 - 30/06/2025.
Aan de raad wordt voorgesteld om goedkeuring te geven voor de wijziging van de personeelsformatie overeenkomstig de bijlagen gevoegd bij dit besluit.
Het bestuurlijk landschap in Vlaanderen is volop in verandering. De lokale besturen krijgen meer bevoegdheden toegewezen en een grotere autonomie in hun werking. De hoeveelheid werk voor de lokale besturen en de complexiteit ervan nemen stapsgewijs toe. Daarnaast creëren maatschappelijk trends een bijkomende druk op het aanwervings- en retentiebeleid van het lokaal bestuur. Het is belangrijk dat het personeelsbestand én het personeelsbeleid mee evolueren met deze trends.
Binnen het lokaal bestuur Lubbeek is er op dit moment een urgente nood aan reorganisatie van de afdeling beleven.
Ook binnen de buitenschoolse kinderopvang dienen de functies van teamleider uitgebreid.
Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 artikel 161: "De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast"
Binnen de afdeling leefomgeving wordt de werking gereorganiseerd om beter opgewassen te zijn tegen de vele uitdagingen op het vlak van:
- herschikking van de technische dienst met een exclusieve focus op operationeel technisch werk, onderhoud en interventie;
- patrimoniumbeheer met focus op het beheer van de openbare gebouwen en gronden in eigendom van de gemeente en het OCMW;
- wegenbeheer en wegenwerken, inclusief trage wegen en mobiliteitsbeleid worden toegevoegd aan de dienst leefmilieu en mobiliteit;
Binnen de ondersteunende diensten wordt een bestaande functie van de communicatiedienst omgevormd naar deskundige participatie en communicatie (80%);
Binnen de afdeling leven wordt een deskundige tewerkstelling toegevoegd aan de formatie omwille van de wijzingen in het beleid inzake werkloosheidsuitkeringen;
Binnen de afdeling beleven wordt de functie van teamleider BKO verhoogd van 2x80% naar 2x100%. De teamleiders zijn zowel operationeel meewerkend én leidinggevend. Binnen een 80% invulling kunnen de functiehouders hun taken niet naar behoren opnemen.
Verder worden enkele administratieve aanpassingen doorgevoerd om de formatie in lijn te brengen met de reële bezetting. Deze hebben geen financiële, operationele of individuele consequenties.
De geplande wijzigingen werden mondeling goedgekeurd door de vakbonden. Het schriftelijk protocol van akkoord zal verkregen worden tegen de zitting van de gemeenteraad.
De betrokken personeelsleden worden geïnformeerd in de periode tussen commissie en raad.
De voorgestelde wijzigingen dienen opgenomen te worden in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1. De de personeelsformatie 2025/2 wordt goedgekeurd.
Art. 2. De belanghebbenden worden geinformeerd.
Art. 3. Het organigram wordt bekendgemaakt via de website van de gemeente.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergieën genereren.
DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs), een dienstverlenende VZW heeft een aantrekkelijk aanbod voor onze onderwijsinstellingen.
De dienstverlening van DOKO kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van DOKO en is gratis.
De statuten zijn in bijlage toegevoegd.
De aanvraag tot de toetreding van DOKO kadert in de bestaande raamcontracten voor de aankoop van schoolboeken, knutselmateriaal en educatief materiaal. Daarnaast wensen we gebruik te maken van de raamovereenkomst tussen DOKO en O2O met het oog op de uitwerking van een fietslease voor het onderwijzend personeel.
Aankoopcentrale
De wetgeving overheidsopdrachten brengt heel wat verplichtingen, werk en risico's met zich mee voor besturen die een aankoop willen doen. DOKO wil haar leden hierbij ondersteunen. DOKO neemt onder meer de rol op van aankoopcentrale. Als aankoopcentrale biedt DOKO aan haar leden raamovereenkomsten aan met betrekking tot 
leveringen of diensten. Heel concreet betekent dit dat de leden zelf geen aparte plaatsingsprocedure meer moeten doorlopen om in orde te zijn met de wetgeving 
overheidsopdrachten. DOKO neemt dit zoveel als mogelijk van hen over. Leden kunnen op die manier eenvoudig goederen en diensten aankopen op basis van de raamovereenkomsten afgesloten door DOKO.
Ondersteuning
Sinds 1 juli 2013 zijn alle (hoge)schoolbesturen, internaatbesturen en centrumbesturen van het vrij gesubsidieerd onderwijs volledig onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten. Vier jaar later, op 30 juni 2017, traden de nieuwe wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016 , 
het KB plaatsing en het KB uitvoering in werking. 
Gespecialiseerde medewerkers bij DOKO volgen de evoluties in de wetgeving nauwgezet op en informeren hierover op de pro-website. Daarnaast organiseert DOKO vormingen en andere professionaliseringsinitiatieven. Naast deze prioritaire activiteiten en afhankelijk van het aantal beschikbare medewerkers en ruimte in agenda’s levert DOKO ook eerstelijnshulp over de wetgeving overheidsopdrachten.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de aankoopcentrale DOKO VZW.
Art. 2. De gemeenteraad neemt kennis van de statuten van DOKO vzw.
Art. 3. De gemeenteraad stelt Katrien Bruyninckx, afdelingshoofd Leven, aan als strategische inkoper om raamovereenkomsten af te sluiten.
Voorbije jaren ging het vrijwilligerskorps langs op grotere evenementen om nieuwe vrijwilligers warm te maken om zich aan te sluiten bij het vrijwilligerskorps. Dit jaar gebeurde dat echter niet, omdat men op federaal niveau nog werkte aan een duidelijk kader en voorstellen om de lokale besturen te ondersteunen. Intussen is het eerste voorstel bekendgemaakt: het samenwerkingsakkoord met het Rode Kruis.
Nu er opnieuw opleidingen georganiseerd kunnen worden, is het belangrijk om geïnteresseerde inwoners op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het vrijwilligerskorps. Idealiter gebeurt dit via een ontmoeting met de huidige vrijwilligers, zodat zij rechtstreeks kunnen getuigen over hun ervaringen.
De aanpak van de voorbije drie jaar, waarbij actieve aanwezigheid op evenementen telkens nieuwe vrijwilligers opleverde, willen we dan ook graag verderzetten. Een eerste mooie kans daarvoor is de Open Bedrijvendag.
Het vrijwilligerskorps ondersteunt niet alleen hulpdiensten en overheden bij de uitvoering van een aantal taken op tweede lijn. Samen staan we sterker. Vanuit een whole-of-society-aanpak kunnen we meer bereiken, door onze krachten te bundelen én door de weerbaarheid van burgers/ vrijwilligers zelf te versterken.
In dit kader zijn deze drie stappenplannen uitgewerkt:
1 Ondersteuning van discipline 3 - ontvangst & verwijzing
2 Een informatiepunt zorgt voor extra zichtbaarheid van het vrijwilligerskorps en geeft bezoekers de kans om vragen te stellen en eventueel zelf interesse te tonen om vrijwilliger te worden.
Doel van het infopunt:
3 Vrijwilligersparcours met wedstrijdreglement. (zie bijlage)
De proef is bedoeld om deelnemers op een leuke én educatieve manier te laten kennismaken met noodsituaties en een paar onderdelen van onze taken als vrijwilligers.
Doel van het parcours
Een educatieve en ludieke proef waarin deelnemers (+16 jaar) zo snel mogelijk verschillende noodsituatieproeven uitvoeren. De snelste deelnemer wint een Lubbeeks noodpakket. (kader weerbaarheid)
De wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van de vrijwilligers.
Het koninklijk besluit van 19 december 2006 tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
KB van 26 april 2024 tot vaststelling van het nationaal noodplan.
MB van 14 mei 2024 betreffende het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
Om het vrijwilligerskorps verder te versterken en de continuïteit van de werking te garanderen, is het essentieel dat we blijven inzetten op zichtbaarheid, ontmoeting en betrokkenheid. Door aanwezig te zijn op laagdrempelige momenten zoals de Open Bedrijvendag, creëren we kansen om geïnteresseerde inwoners rechtstreeks in contact te brengen met onze enthousiaste vrijwilligers.
We vragen dan ook om toestemming en ondersteuning om tijdens de Open Bedrijvendag een infostand of ontmoetingsmoment te organiseren in samenwerking met het bestaande vrijwilligerskorps. Dit initiatief draagt niet alleen bij aan de instroom van nieuwe vrijwilligers, maar versterkt ook het maatschappelijke draagvlak en de weerbaarheid van onze gemeenschap.
Inschatting van de kosten voor het promoteam vrijwilligerskorps :
Voor de vrijwilligersvergoeding maken we volgende inschatting: 8*€41=€328
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de drie stappenplannen van het Vrijwilligerskorps goed.
Art. 2. De gemeenteraad de geraamde kosten goed.
Art. 3. De gemeenteraad keurt het bijhorend wedstrijdreglement goed.
Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties.
In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.
De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen. Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps. We werden hierover via de bijgevoegde mail op 22 juli 2025 geïnformeerd door mevrouw Hilde Crevits, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Steden en Plattelandsbeleid.
Op 25 juli 2025 stuurde het kabinet van de provinciegouverneur een brief met betrekking de oprichting van lokale vrijwilligerskorpsen en de rol van de gouverneur in dit proces.
Daarnaast kreeg de gouverneur de opdracht om, in nauw overleg met de lokale besturen, de operationalisering van deze korpsen te begeleiden. Deze opdracht sluit aan bij de rol die de gouverneurs reeds opnemen binnen noodplanning en crisisbeheer.
In dat kader gaf de gouverneur samen met de federale dienst noodplanning en het Rode Kruis Vlaanderen op 2 september 2025 van 10.00 tot 11.00 uur een Webinar voor alle lokale besturen in Vlaams-Brabant organiseren. Tijdens dit Webinar geven ze meer toelichting bij het project “Gemeentelijke vrijwilligerskorpsen” en de concrete ondersteuning/dienstverlening door het Rode Kruis Vlaanderen.
Daarnaast willen ze met de lokale besturen in Vlaams-Brabant in dialoog gaan over de ondersteuning die de federale dienst kan bieden bij het opstarten en onderhouden van een lokaal vrijwilligerskorps, en over de vragen die hierover leven.
Als de gemeente graag wil overgaan tot de oprichting zijn dit de eerstvolgende stappen:
1. Formele goedkeuring voor de oprichting op het college van burgemeester en schepenen
2. Formele goedkeuring voor de oprichting op de gemeenteraad
3. Goedkeuring van de veiligheidscel Lubbeek
4. Ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst tussen uw gemeente en Rode Kruis-Vlaanderen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1.
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
Men erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.
Men wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst men deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
We nemen akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.
 
Artikel 1. De gemeenteraad beslist om het bestaande gemeentelijk vrijwilligerskorps op te nemen in het kader van het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma 'vrijwilligerskorpsen'.
Artikel 2. De gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:
· het opleiden van vrijwilligers;
· de coördinatie, registratie en verzekering van vrijwilligers via de digitale crisistool.
Artikel 3. Het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten. De bovengrens wordt weliswaar jaarlijks geëvalueerd en kan dus wijzigen.
Artikel 4. De gemeenteraad verleent de machtiging om een hulpvraag in de digitale crisistool te lanceren aan [de burgemeester EN/OF de noodplanningscoördinator].
Artikel 5. De gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
De afgevaardigden van de GRIS werden vastgesteld tijdens de zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2025.
 De fractie Lubbeek Leeft had toen geen kandidaat voorgedragen.
 De fractie heeft inmiddels beslist om Albert Verheyden voor te dragen als kandidaat-afgevaardigde.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 november 2002 waarbij het organiek reglement werd goedgekeurd.
Het gemeenteraadsbesluit van 22 december 2012 waarbij het huishoudelijk reglement werd goedgekeurd.
Voor de adviesraad GRIS geldt 1 afgevaardigde per politieke strekking in de gemeenteraad, deze dient geen gemeenteraadslid te zijn.
Lubbeek Leeft draagt Albert Verheyden voor als afgevaardigde.
geen financiële gevolgen.
Enig artikel. stelt de volgende afvaardiging voor de GRIS vast:
Lubbeek Leeft draagt Albert Verheyden voor als afgevaardigde.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 september 2025 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 november 2025 (zie bijlage).
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 1 september 2025 overgemaakt.
Agenda:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV goed te keuren.
Davy Suffeleers werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Walter Vangoidsenhoven als plaatsvervanger.
Artikel 1. zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 26 november 2025 met als agendapunten:
Art. 2. De vertegenwoordiger van de gemeente, Davy Suffeleers met als plaatsvervanger Walter Vangoidsenhoven, die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 november 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be- slissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Riobra.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 4 september 2025.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 5 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 4 december 2025 plaatsheeft in “De Victorie”, Kerkdreef 1 te 3210 Linden (Lubbeek). (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente op digitale wijze op 5 september 2025 ter beschikking gesteld.
De Raad van Bestuur stelde een ontwerp op van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 5 luiken, met name (1) een wijziging van de zetel en van de naam, (2) een uitbreiding van de modaliteiten inzake de inbreng van rioleringsnetten, (3) een aantal aanpassingen ingevolge onder meer gewijzigde regelgeving en enkele actualiseringen/verduidelijkingen/ tekstverfijningen, (4) een wijziging aan de bijlage 3 van de statuten inzake de gouden aandelen en de warmte-activiteit en tot slot (5) een schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn
Het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’.
Het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
Agenda:
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van riobra op 4 december 2025 goed te keuren.
Davy Suffeleers werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Jeroen Verbinnen als plaatsvervanger.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 4 december 2025:
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2026.
Art. 3. De opdrachthoudende vereniging Riobra te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissing van deze gemeenteraad.
Art. 4. De vertegenwoordiger van de gemeente, Davy Suffeleers met als plaatsvervanger Jeroen Verbinnen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 4 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 5. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 10 september 2025.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 11 september 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die op 10 december 2025 plaatsheeft in “Yellow Red KV Mechelen, Kleine Nieuwedijkstraat 53 te 2800 Mechelen”. (zie bijlage)
De bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente op digitale wijze op 12 september 2025 ter beschikking werd gesteld.
De Raad van Bestuur stelde een ontwerp op van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 4 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen/voorgestelde partiële splitsing en (4) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
Het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’.
Het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
De Raad van Bestuur van Fluvius Zenne-Dijle heeft in zitting van 10 september 2025 de bijzondere verslagen opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijziging voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
De partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Zenne-Dijle voorstellen waarbij de gemeente Kampenhout voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en zal toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle op 10 december 2025.
Pascale Alaerts werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Gilberte Muls als plaatsvervanger.
Artikel 1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle van 10 december 2025:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2026 van de bestaande aandelen Ae, Ag, At, Apg en Apt à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Publi-T/Publigas).
c. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2026 van de aandelen At’ binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
d. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
De deelnemers kunnen één maand voor de Buitengewone Algemene Vergadering op de website https://over.fluvius.be/fluvius-zenne-dijle-bav-december-2025 van Fluvius Zenne-Dijle kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische- communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Aanvaarding van de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a. vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn; vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Statutenwijzigingen:
a. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
b. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
c. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
d. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
e. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
f. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en desgevallend 6, 7 en 8 bij authentieke akte te doen vaststellen.
4. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
5. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
6. Desgevallend aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten. 7. Statutaire benoemingen. 8. Statutaire mededelingen.
Art. 2. Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
Art. 3. Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout. De Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Zenne-Dijle te verzoeken de toetreding/uitbreiding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.
Art. 4. De opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Art. 5. De vertegenwoordiger van de gemeente, Pascale Alaerts met als plaatsvervanger Gilberte Muls, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 10 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Art. 6. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De problematiek van jongdementie werd voor het eerst nadrukkelijk onder de aandacht gebracht door de Koning Boudewijnstichting in 2010. Personen die op jonge leeftijd met dementie geconfronteerd worden, zijn vaak nog actief in het beroepsleven en hebben een gezin. Het gebrek aan een aangepast aanbod voor deze doelgroep vormde de aanleiding tot de oprichting van Zorgcirkels Jongdementie. Hun werking omvat zorgbegeleiding aan huis, ondersteuning in de thuissituatie, activiteiten en ontmoetingsmomenten in een ontmoetingshuis in Leuven, en begeleiding tot en met de palliatieve fase. De coöperatie werkt met een kleine kern van vaste personeelsleden en wordt deels gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, die ongeveer twee derde van de personeelskosten op zich neemt. De overige kosten, waaronder huur, werkingskosten en vervoer, worden zo goed mogelijk gedekt via fondsenwerving en benefietacties. Toch blijft er jaarlijks een tekort van ongeveer 40.000 euro.
Voor onze gemeente is het belangrijk te onderstrepen dat er momenteel twaalf inwoners uit Lubbeek begeleiding ontvangen via Zorgcirkels Jongdementie, goed voor ongeveer vijf procent van hun totale aantal begeleidingen in de regio. Daarnaast kunnen ook andere inwoners die met jongdementie worden geconfronteerd terecht in het ontmoetingshuis in Leuven. Vandaag ontvangt de organisatie enkel structurele steun van de stad Leuven.
Het belang van een gespecialiseerde en toegankelijke ondersteuning voor personen met jongdementie kan moeilijk overschat worden. Deze aandoening treft mensen in de bloei van hun leven en heeft ingrijpende gevolgen voor hun gezin en omgeving. Zorgcirkels Jongdementie biedt maatgerichte begeleiding die niet door reguliere zorgvoorzieningen wordt opgenomen. Het feit dat reeds een aanzienlijk aantal inwoners van Lubbeek wordt ondersteund, toont het lokale belang van deze werking aan. Een structurele bijdrage van onze gemeente kan niet alleen bijdragen tot de continuïteit van de zorg, maar ook de zichtbaarheid vergroten, zodat andere inwoners sneller de weg naar deze dienstverlening vinden. Het is bovendien een signaal dat de gemeente de noden van getroffen gezinnen ernstig neemt en mee investeert in hun levenskwaliteit.
Het is aangewezen om een jaarlijkse subsidie van tweeduizend euro te voorzien voor Zorgcirkels Jongdementie. Dit bedrag weerspiegelt de mate waarin inwoners van onze gemeente gebruikmaken van hun werking. Indien nodig kan de gemeenteraad op een later tijdstip beslissen om de subsidie te indexeren.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat niet akkoord om een structurele subsidie van tweeduizend euro per jaar toe te kennen aan de coöperatie Zorgcirkels Jongdementie.
Er bestaat in Lubbeek reeds een mogelijk jaarlijks budget voor een wijkfeest (250€), maar dit geldt enkel voor feesten of aankoop van materiaal ifv het feest.
In het bestuursakkoord 2026 - 2031 staat dat er ingezet wordt op een bruisende en ondernemende gemeente, op gemeenschapsbeleving, op levendige dorpskernen, aantrekkelijke ontmoetingsplaatsen en dat men openstaat voor innovatieve buurtinitiatieven. Ook participatie draagt men hoog in het vaandel.
Het buurtbudget heeft als doel inwoners van Lubbeek te stimuleren en te ondersteunen om samen met hun buren duurzame initiatieven te realiseren die bijdragen aan:
● Meer sociale samenhang in de buurt.
● Verbetering van de fysieke leefomgeving.
● Versterking van burgerparticipatie en verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving
Voorbeelden van mogelijke projecten in Lubbeek
Meestal gaat het om kleine tot middelgrote bedragen waarmee men zaken als deze realiseert:
Voorbeelden uit andere gemeenten
Dit bestaat reeds in heel wat andere gemeenten, zoals 't Geheugenlaantje | Spalbeek 2.0 , Wijkbudget voor de Disselwijk | Hasselt, Alles over Wijkbudget Gent | Stad Gent , Buurtbudgetten - Stad Beringen
Decreet lokaal bestuur
Buurten en buurtleven zijn belangrijk voor mensen, dus ook voor een gemeente. Het bevordert sociale cohesie, vermindert eenzaamheid, verhoogt het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van de buurt. Bovendien bruisen heel wat bewoners van toffe ideeën voor hun buurt. Maar deze kosten vaak geld.
Een beperkte som geld kan bijdragen aan deze doelen. We stellen daarom voor dat de gemeente een buurtbudget kan toekennen aan een buurt, waarmee deze een bepaald project kan realiseren. Voorstellen dienen te worden ingediend vanuit een bewonersgroep. Dit gebeurt onder bepaalde modaliteiten, bepaald door de gemeente. In bijlage wordt een eerste mogelijke aanzet hiervan opgenomen, evenals de aanzet voor een in te vullen (web)formulier.
Waarom is dit belangrijk voor de gemeente? Omdat een buurtbudget bijdraagt aan:
1. Versterking van sociale samenhang
● Buurtbinding: Buurtbudgetten stimuleren dat buren elkaar leren kennen door samen aan een project te werken, wat zorgt voor meer vertrouwen en verbondenheid.
● Veiligere wijken: Een hechtere gemeenschap leidt vaak tot meer sociale controle en minder overlast.
2. Krachtige en zichtbare resultaten
● Kleine ingrepen, groot effect: Bloemenperken, zitbanken, ontmoetingsplekken of straatfeesten kunnen snel gerealiseerd worden met beperkte middelen.
● Lokaal maatwerk: buurten verschillen sterk; met buurtbudgetten kan elke buurt zelf bepalen wat voor haar belangrijk is.
3. Directe inspraak voor inwoners
● Dicht bij de mensen: In plaats van top-down beslissingen, geeft de gemeente inwoners zelf zeggenschap over een deel van het budget.
● Meer betrokkenheid bij beleid: Mensen voelen zich gehoord en zullen sneller meewerken aan gemeentelijke initiatieven.
4. Kostenbewust en efficiënt
● Lage overhead: Projecten worden vaak goedkoper uitgevoerd omdat inwoners vrijwillig meewerken. Met relatief beperkte middelen is het effect groot en direct voelbaar.
● Voorkomt dure herstelacties: Door samen te investeren in het onderhoud en verfraaien van de buurt, blijft de leefomgeving langer in goede staat.
5. Succes in vergelijkbare gemeenten
● Referentie-effect: In gemeenten als Rotselaar, Edegem, Rijkevorsel en Harelbeke blijkt dat wijk- of buurtbudgetten leiden tot tientallen succesvolle projecten per jaar, van geveltuinen tot kleine speelplekken.
● Bewezen formule: Evaluaties tonen dat het merendeel van de projecten langer dan 3 jaar impact heeft.
6. Positief imago en moderne bestuursstijl
● Lubbeek als voorbeeldgemeente: Door het invoeren van een buurtbudget kan Lubbeek zich profileren als vooruitstrevend en burgergericht. Lubbeek kan hiermee haar participatiebeleid zichtbaar maken en de band tussen inwoners en bestuur versterken.
● Trekpleister voor nieuwe inwoners: Een gemeente met actieve buurten en veel sociale interactie is aantrekkelijk om te wonen.
Er wordt een amendement ingediend door Tom Harding namens Groen:
Bespreking tijdens commissie september 2025
        Men vindt
Besluit
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met het voorstel omtrent de invoering van buurtbudgetten. Dit voorstel en alle modaliteiten worden verder uitgewerkt door de gemeente met participatie van meerdere stakeholders (gemeentelijke diensten, inwoners, gemeenteraad, …) in de loop van 2026/2027, zodat het in voege kan gaan in 2027/2028. De gemeente voorziet daarvoor in haar meerjarenbegroting het nodige budget.
Totaal jaarlijks budget: € xxxxxx (aanpasbaar na evaluatie).
● Maximumbedrag per project: € xxxx (bvb 2500€) - een commissie beslist hierover per aanvraag
● Jaarlijkse evaluatie met rapport over aantal projecten, bestede bedragen en tevredenheid van inwoners.
● Na evaluatie en bij succes kan het budget vanaf jaar x verhoogd worden.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat niet akkoord met het invoeren van het systeem van buurtbudgetten voor de ondersteuning en uitvoering van buurtprojecten die bewoners zelf opzetten.
Raadslid Tom Harding (GROEN) stelt een vraag aan schepen Pascale Alaerts over het vrijetijdsplatform:
Op de gemeenteraad van mei hebben we aangekaart dat er bijzonder weinig ruchtbaarheid werd gegeven aan de oproep voor kandidaten voor de adviesraden, en toen ook gevraagd om de oproep te verlengen. Ook voor de oprichting van het vrijetijdsplatform was de periode voor kandidaatstelling bijzonder kort.
Ik maak me zorgen dat hierdoor vooral verenigingen of mensen die al goed ingebed zijn de weg vinden, terwijl de individuele vrije-tijdsbesteders minder bereikt worden.
Mijn vraag:
1. Hoeveel burgers, die niet verbonden zijn aan een vereniging, hebben effectief gereageerd op deze oproepen? En hoeveel kandidaten in totaal?
2. Welke stappen werden of worden ondernomen om ook die brede groep van individuele burgers voldoende te betrekken?
3. Hebben jullie het gevoel op dit ogenblik een representatieve vertegenwoordig te hebben?
Raadslid Tom Harding (GROEN) stelt een vraag aan schepen An Wouters over citymarketing:
In het bestuursakkoord staat dat er wordt ingezet op citymarketing. Ook participatie is een thema. Zou het college bereid zijn om de inwoners te betrekken bij de keuze van een citymarketing-slogan in de plaats van "Parel van het Hageland", bijvoorbeeld via een oproep in de infokrant of een prijsvraag? 
Mijn inzending zou alvast zijn “Lubbeek, poort van het Hageland”.
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan waarnemend burgemeester Davy Suffeleers over sociale media:
Ik werd in kennis gesteld van een TikTok account van onze burgemeester wnd.
Het informeren van onze burgers is belangrijk.
Echter, het is onze medewerkers niet toegelaten TikTok te gebruiken met werktelefoons of op het gemeentelijk netwerk omwille van veiligheidsissues.
Deze regel werd ingevoerd door het vorige college waar de huidige burgemeester ook schepen van ICT is.
Hoe kan deze houding verantwoord worden naar de medewerkers toe?
Als er manieren zijn waarop TikTok wel toegelaten kan worden is het dan niet belangrijk dat de gemeente dit uitwerkt in plaats van een individuele politicus?
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Gilberte Muls over de trage wegen :
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de dading die de gemeente afsloot met de heer Van Damme over de voetwegen?
We lazen enerzijds dat dhr Van Damme een procedure verloren had tegen de gemeente Glabbeek (voor het hof van beroep te Brussel), en anderzijds dat hij in Lubbeek de inspanningen opdrijft om wegen open te krijgen en te houden en onze beslissingen nauwgezet in de gaten houdt.
Wat heeft de gemeente de afgelopen 12 maanden gedaan? Wat staat er binnenkort aan de planning? Zal dat volstaan voor de dading?
Raadslid Hugo Simoens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over de straatverlichting:
Op 28/01 stelde collega Hilke Verheyden een vraag over de straatverlichting.
De schepen beloofde hier half februari over te vergaderen en ons op de hoogte te houden.
Toen ik eind februari deze vraag opvolgde bleek de vergadering te zijn uitgesteld.
Is de vergadering met Fluvius ondertussen wel kunnen doorgaan? Wat is er besproken en hoe gaat het nu verder?
Raadslid Liesbeth Smeyers (GROEN) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over De Lijn:
Schepen Van Goidsenhoven had vorige week een overleg met de regioverantwoordelijke van de Lijn. We horen graag wat daar besproken is en wat resultaten en verdere afspraken zijn.
Raadslid Liesbeth Smeyers (GROEN) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over het investeringsprogramma minister De Ridder -Heraanleg Staatsbaan en N223:
We stelden reeds eerder de vraag naar de heraanleg van de Staatsbaan. In het laatste antwoord zei de schepen dat het te maken had met budgetten die niet voorhanden zijn en keuzes van de minister.  In deze recent gepubliceerde lijst (zie bijlage) - periode 2025 - 2029 - zien we inderdaad noch de Staatsbaan, noch de N223 opgenomen. Nochtans staan er wel meer dan 700 andere werken in. zoals ‘Tielt- winge N2 renovatie rijweg’. Dus er zijn wel degelijk budgetten.
1) Kan hier nog een uitgebreidere verklaring voor gegeven worden en 2) wat kan hier gebeuren zodat er vooruitgang gemaakt wordt en het zeker in het volgende investeringsprogramma opgenomen wordt?  
Raadslid Ellen Lammens (cd&v) stelt een vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over de update buslijnen:
Ik sluit me graag aan bij de vraag van Liesbeth naar de stand van zaken m.b.t. de buslijnen. Heeft het recente overleg met De Lijn oplossingen of mogelijkheden gebracht? De problemen voor de inwoners zijn nog steeds heel reëel...
Raadslid Kristof Vanheukelom (cd&v) stelt vraag aan schepen Walter Vangoidsenhoven over het fietspad in de Kapelstraat:
Op de vorige gemeenteraad werd op de vraag naar de afwerking van het fietspad op de Kapelstraat, aangegeven dat er over twee à drie weken werk zou van gemaakt worden.
Er is echter niets veranderd en het fietspad ligt er nu al lang slecht bij.
Wat is er fout gelopen? Wat is een realistische termijn tot herstelling? Deze vraag omdat fietsers het erg gevaarlijk vinden en de lokale bewoners zich afvragen wanneer de afwerking effectief zal gebeuren.
Dank!
De antwoorden op de mondelinge vragen worden niet genotuleerd maar wel opgenomen in het audioverslag van de zitting.
De voorzitter sluit de zitting op 30/09/2025 om 22:29.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Geert Bovyn
Voorzitter