De voorzitter opent de zitting op 16/01/2024 om 20:04.
Liesbeth Smeyers is verontschuldigd en geeft een stem volmacht aan Lim Vervueren.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 12 december 2023 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 december 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 december 2023 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het voorstel om het nieuwe leerplan Leer Lokaal te gebruiken in de scholen van het gemeentelijk basisonderwijs Lubbeek met name School 3212 Pellenberg, GBS de STiP Binkom en GBS de STiP Linden goed te keuren.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
het is in overeenstemming met de internationale en grondwettelijke beginselen inzake de rechten van de mens en van het kind in het bijzonder;
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool . Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs.
Visie en opbouw van het leerplan: zie bijlage
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2
Schepencollegebeslissing van 27 november 2023: gebruik van het leerplan Leer Lokaal voor de gemeentelijke basisscholen van Lubbeek
Schoolraad van 16 februari 2023: kennisname uitrol leerplan Leer Lokaal
Het schoolbestuur stelt na toetsing vast dat Leer Lokaal voldoet aan alle criteria en kiest daarom voor het gebruik van Leer Lokaal in zijn school/scholen van het basisonderwijs.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het gebruik van het nieuwe leerplan Leer Lokaal voor de drie gemeentelijke basisscholen GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en School 3212 Pellenberg.
Art.2. Deelt dit besluit mee aan de betrokken directies.
Aan de gemeenteraad wordt ter bekrachtiging voorgelegd: de toetreding tot de raamovereenkomst van Creat: "Schoonmaak met tijdelijk poetspersoneel - juni 2023" voor het onderhoud van de klaslokalen, turnzaal en sanitair van de school Linden, het onderhoud van de containerklassen en turnzaal van de school Pellenberg en het onderhoud van de sporthal Lubbeek.
Op 31 december 2023 eindigt de lopende overeenkomst om het onderhoud van de klassen en de sportzaal van de school in Linden, voor het onderhoud van de containerklassen en voor de sportzaal school Pellenberg en de sporthal Lubbeek uit te voeren.
Er werd gekozen om hiervoor geen nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 december 2023 om toe te treden tot de raamovereenkomst "Schoonmaak - april 2023" van de aankoopcentrale CREAT. Hiervoor wordt door CREAT een minicompetitie georganiseerd tussen de geselecteerde dienstverleners, zijnde GOM nv (Antwerpen) en ISS Facility Services nv (Brussel).
Om de tijdspanne tussen 1 januari 2024 en de aanvang van de opdracht in het kader van de minicompetitie van CREAT te overbruggen wordt gekozen om in stappen in de raamovereenkomst "Schoonmaak met tijdelijk poetspersoneel - juni 2023".
Informatie over het contract:
Looptijd
Publicatiedatum: 18 juli 2022
Start overeenkomst: 18 juni 2023
Einde overeenkomst: 17 juni 2027
Prijzen
Op deze overeenkomst is een bijdrage in de werking van 5 % van toepassing.
Prijsherziening
De prijzen worden slechts herzien na schriftelijke gemotiveerde vraag van de leverancier. Halfjaarlijks kan er een prijswijziging worden aangevraagd indien de herziening meer dan 2% bedraagt. De herziene prijzen worden berekend volgens de formule terug te vinden bij "Downloads".
Contractinformatie
Binnen dit contract is het mogelijk tijdelijk beroep te doen op professioneel opgeleid poetspersoneel.
In functie van uw concrete schoonmaakopdracht voorziet ISS Facility Services al dan niet in schoonmaakproducten, schoonmaakmateriaal (i.e. alle materiaal dat normaal op een schoonmaakkar ter beschikking is, zoals trekkers, emmers, enzovoort) en kleine schoonmaakmachines (i.e. elektrische toestellen). Gelieve duidelijk op de bestelsheet aan te duiden wat u van de dienstverlener verwacht en welk tarief u vervolgens verkiest (zie verder: Praktische modaliteiten). Indien u tarief 1 of tarief 2 verkiest, wordt verwacht dat u als opdrachtgever respectievelijk de schoonmaakproducten, -materialen en/of -machines voorziet voor het tijdelijke poetspersoneel van ISS Facility Services.
PBM’s voor het poetspersoneel worden in alle gevallen voorzien door ISS Facility Services.
Dit contract is bedoeld voor ‘reguliere’ schoonmaakopdrachten (schoonmaak van gebouwen, met dagelijkse en/of wekelijkse frequentie). De opdrachten in deze overeenkomst hebben een tijdelijk, onverwachts karakter en hebben een beperkte looptijd.
Een eenmalige schoonmaak van gebouwen na werkzaamheden (bv. nieuwbouw of renovatie), valt niet onder ‘reguliere schoonmaak’. Voor zulke opdrachten gelden andere vereisten (bv. uitvoeringstermijn) en ook andere materialen (bv. producten om siliconeresten te verwijderen): hiervoor dient u een minicompetitie te lopen binnen de raamovereenkomst Schoonmaak – april 2023.
Ook voor algemene, contractuele schoonmaakopdrachten wordt een minicompetitie gelopen binnen de raamovereenkomst Schoonmaak – april 2023. Alle info hierover vindt u hier terug.
Twijfelt u of uw opdracht binnen dit contract mogelijk is? Contacteer CREAT via de knop ‘meer informatie aanvragen'.
Niet-meewerkende leidinggevende uren:
In de overeenkomst is de mogelijkheid voorzien om een ‘niet-meewerkende leidinggevende’ van ISS in te schakelen. Dit wil zeggen dat deze leidinggevende zelf niet werkzaam mag zijn in de poetsploeg.
Deze leidinggevende van ISS zorgt dan voor de opstart, opvolging en kwaliteitscontrole van de poetskrachten van ISS die bij u tewerk worden gesteld. Wenst u hiervan gebruik te maken, dan dient u dit op te geven in de bestelsheet (zie verder: Praktische modaliteiten). De opdracht wordt dan eerst tussen ISS en u verder afgestemd en u ontvangt nadien een bestelsheet met de raming van de opdracht, namelijk van zowel de te voorziene poetskrachten als de ‘niet-meewerkende leidinggevende uren’. Deze bestelsheet zal ter goedkeuring aan u worden voorgelegd.
Indien de poetskrachten van ISS tewerk worden gesteld binnen uw eigen schoonmaakploeg en begeleid en opgevolgd kunnen worden door uw eigen schoonmaakverantwoordelijke, dan zullen er geen ‘niet-meewerkende leidinggevende uren’ worden voorzien in uw opdracht en dient u in de bestelsheet (zie verder: Praktische modaliteiten) op te geven welke persoon binnen uw organisatie deze opvolging voor zijn rekening neemt.
Dienstverlener
ISS Facility Services nv - Congresstraat 35 - 1000 Brussel
Praktische modaliteiten
BESTELSHEET
Indien u het gewenste tarief en de inzet van tijdelijk poetspersoneel kent én u zal het personeel zelf begeleiden en opvolgen, dan kan u het infoveld én Deel 1 van de bestelsheet hiervoor volledig invullen via de link onder 'Downloads'. Dit resulteert in een gedetailleerde raming van de opdracht, gebaseerd op de ingevulde parameters.
In de volgende (combinatie van) gevallen, vult u enkel het infoveld van de bestelsheet in en zal CREAT op basis hiervan een aanvraag bij ISS Facility Services plaatsen:
* wanneer tijdelijk beroep wordt gedaan op poetspersoneel in afwachting van het resultaat van een mini-competitie
* indien bij de opdracht ook niet-meewerkende leidinggevende uren moeten worden voorzien
* indien u de gewenste inzet van tijdelijk poetspersoneel moeilijk of niet kan inschatten
ISS zal daarna met u contact opnemen en indien nodig een plaatsbezoek organiseren. Tijdens het contact met ISS is het van belang duidelijk af te spreken welke tariefkeuze u wenst. Via CREAT ontvangt u vervolgens binnen een billijke termijn - in functie van de grootte van de opdracht - een bestelsheet, opgemaakt door ISS Facility Services.
Om zeker te zijn of uw schoonmaakopdracht binnen de scope van dit contract valt, is het van belang de reden en/of de context te verduidelijken in het hiervoor voorziene veld in de bestelsheet. Twijfelt u of uw opdracht binnen dit contract mogelijk is? Contacteer CREAT via de knop ‘meer informatie aanvragen'.
INSTAPPEN EN BESTELLEN
Indien uw organisatie mag deelnemen aan deze overeenkomst, kan een beheerder bovenaan via ‘Instappen/offerte’ de nodige gegevens - samen met de goedgekeurde en getekende bestelsheet - doorgeven. Nadien verwerken wij uw instap en informeren wij zowel de dienstverlener als uw lokale verantwoordelijke en wordt de eerste opdracht besteld op basis van uw goedgekeurde bestelsheet.
BIJKOMENDE OPDRACHTEN
U kan hiervoor opnieuw de bestelsheet bezorgen aan CREAT via de knop “Offerte” bovenaan deze pagina, of - ingeval van complexe opdrachten - opnieuw een voorstel op maat aanvragen via creat@creat.be.
CREAT bekijkt met ISS Facility Services in welke mate ze aan uw vraag kunnen beantwoorden.
U bezorgt de ondertekende bestelsheet (of het ondertekende voorstel op maat) opnieuw aan CREAT via de knop “Offerte” bovenaan deze pagina.
CREAT bevestigt uw bestelling aan ISS Facility Services.
PROBLEMEN TIJDENS UITVOERING
U kan hiervoor rechtstreeks contact opnemen met de dienstverlener.
Contactgegevens dienstverlener: fsn.iss.direct@be.issworld.com
Problemen die niet (tijdig) opgelost kunnen worden met de dienstverlener, meldt u via het webportaal aan CREAT.
FACTUREN
Prestatiestaat of pro forma factuur:
Van zodra wij deze ontvangen hebben, wordt uw voorstelfactuur opgemaakt. Deze wordt na tien dagen omgezet in een definitieve factuur. U betaalt dus niet rechtstreeks aan de dienstverlener maar aan de CREAT aankoopcentrale.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2023:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 april 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 december 2023:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2023:
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2024:
code |
2024/GBB/0742-01/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Prestaties van derden voor onderhoud en herstelling gebouwen |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0742-01 |
Algemene rekening |
6103010 |
Investeringsproject |
IP-GEEN |
|
|
Raming uitgavekrediet |
85.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
85.000,00 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
ISS Facility Services (via CREAT) |
|
|
code |
2024/GBB/0800-01/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Prestaties van derden voor onderhoud en herstelling gebouwen |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0800-01 |
Algemene rekening |
6103010 |
Investeringsproject |
IP-GEEN |
|
|
Raming uitgavekrediet |
145.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
145.000,00 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
ISS Facility Services (via CREAT) |
|
|
code |
2024/GBB/0800-03/6103010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
Omschrijving |
Prestaties van derden voor onderhoud en herstelling gebouwen |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
6103010 |
Investeringsproject |
IP-GEEN |
|
|
Raming uitgavekrediet |
30.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
30.000,00 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
ISS Facility Services (via CREAT) |
|
|
Enig artikel. Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 december 2023 over de toetreding tot de raamovereenkomst van Creat: "Schoonmaak met tijdelijk poetspersoneel - juni 2023".
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld toe te treden tot de raamovereenkomst inzake de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software dewelke werd opgemaakt en opengesteld voor collega-besturen door de gemeente Kampenhout/
De gemeente Kampenhout heeft een raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.
Door in te tekenen op deze overeenkomst kunnen wij aan interessante voorwaarden hardware en software aankopen en/of beroep doen op de diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken en procesautomatisering.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 42, § 1, 1°, a;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, in het bijzonder de artikels 29/1;
De gemotiveerde gunningsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen van Kampenhout van 6 maart 2023;
Door gebruik te maken van dit raamcontract is het gemeentebestuur vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Omdat we zelf geen gunningsprocedure moeten voeren besparen we tijd en geld.
De schaalgrootte van de gemeente Kampenhout laat toe om gunstiger voorwaarden te bekomen dan mogelijk is op niveau van het bestuur.
De behoeftes van het bestuur stemmen overeen met de bepalingen van het bestek.
Het gebruik van het raamcontract houdt geen exclusiviteit in.
De uitgaven worden voorzien in het investeringsbudget.
Actienummer | 2024/GBB/0119-00/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-009 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0119-00 Overige algemene ondersteunende diensten |
Algemene rekening + omschrijving | 2410000 Informaticamaterieel - gemeenschapsgoederen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | |
Aannemer/leverancier/instantie | |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. De deelname aan het "Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software", wordt goedgekeurd.
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
De Gemeente Lubbeek is sinds 15/5/2023 in wave 4 ingestapt in het door Vlaanderen opgestart Vastgoedinformatieplatform (VIP) en dit voor alle aanvragen van professionele behandelaars (notarissen, erkende vastgoedmakelaars).
Met raadsbesluit "Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie – goedkeuring" d.d. 28/03/2023 gaf de gemeenteraad reeds goedkeuring aan deze opstart.
Dit was een eerste stap in een gefaseerde uitrol, met de inwerkingtreding van het vastgoeddecreet, de ministerraad van 22 december 2023 bekrachtigde en kondigde het decreet over het Vastgoedinformatieplatform af.
Het nieuwe gegevensuitwisselingsplatform voor vastgoedinformatie moet een digitale snelweg worden voor de uitwisseling van vastgoedinformatie, waarmee niet alleen authentieke informatiestromen rond vastgoed digitaal kunnen aangeboden worden, maar ook de bestaande uitwisseling van vastgoedinformatie tussen publieke en private partijen kan geautomatiseerd, versneld en vereenvoudigd worden. Dat moet de doorlooptijd van de aan- of verkoop van een vastgoed versnellen, en het proces transparanter, kwalitatiever en eenvoudiger maken.
Het Vastgoedinformatieplatform zal uitgerold worden in heel Vlaanderen en moet beschikbaar komen voor alle burgers, de Vlaamse lokale besturen, en alle makelaars en notarissen die actief zijn in Vlaanderen. Het decreet werd op 20 december 2023 aangenomen door het Vlaams Parlement.
Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt.
Wat is het Vastgoedinformatieplatform?
Het Vastgoedinformatieplatform realiseert één centraal aanvraag- en afleverloket en stelt een dossier vastgoedinformatie samen.
In oktober 2022 is het platform gelanceerd in een MVP-versie. Steeds meer steden en gemeenten zullen gebruikmaken van het platform. Vanaf 1/1/2024 verlopen alle aanvragen in Vlaanderen via het Vastgoedinformatieplatform.
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform brengt daar verandering in. Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie kunnen opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.
Het Vastgoedinformatieplatform is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer.
Gefaseerde uitrol
Het Vastgoedinformatieplatform is momenteel in gebruik door notarissen en vastgoedmakelaars in de reeds aangesloten gemeenten. Tot eind 2023 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem.
Op 1 januari 2024 gaat de decretale verplichting in en zullen alle aanvragen in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers terecht kunnen op het platform.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Lubbeek de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente [X] een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi. https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
125 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Lubbeek en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Lubbeek wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Lubbeek en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als bijlage.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Lubbeek via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 30/1/2024 het retributiereglement dat betrekking heeft op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Het vervangt het reglement aangenomen in zitting van de gemeenteraad van 28/03/2023 "Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie -goedkeuring".
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Op 20 december 2023 ontving de gemeente een schrijven van de gouverneur van provincie Vlaams-Brabant over de wijziging van de toezichtprocedure voor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verenigingen en vennootschappen voor maatschappelijk welzijn.
Decreet Lokaal Bestuur
Vanaf 1 januari 2024 zal het bijzonder toezicht omgevormd worden van een goedkeuringstoezicht achteraf tot een adviesprocedure vooraf.
Voorafgaand aan een statutenwijziging of oprichting van het merendeel van IGS en VVMW zal een advies van de Vlaamse Regering ingewonnen moeten worden. Voor slechts een aantal verenigingen geldt nog het goedkeuringstoezicht.
Om u volledig te informeren over deze verandering, hebben wij de specifieke procedures voor elk type IGS en VVMW uitgewerkt op onze website. Wij verzoeken u vriendelijk om deze informatie zorgvuldig te bekijken, zodat u op de hoogte bent van de nieuwe eisen die vanaf 1 januari 2024 van kracht gaan.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de gouverneur van provincie Vlaams-Brabant met de nieuwe eisen over het toezicht op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die vanaf 1 januari 2024 van kracht zijn.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het aangepast retributiereglement goed te keuren. Het retributiereglement was aan een update toe gezien het niet meer werd aangepast sinds 2016.
In concreto werden de administratieve kosten behouden alsook de uitvoeringskosten en vervoerskosten. De prijs voor het afleveren van fotokopies werd verhoogd en er werd ook een onderscheid gemaakt tussen zwart-wit of kleur fotokopie. Het reglement werd aangepast conform de vernieuwde wetgeving op eigendomsrecht.
Aan het reglement werd een artikel toegevoegd betreffende het takelen van achtergelaten goederen. De gemeente Lubbeek treedt hier op als opdrachtencentrale voor het aanstellen van een takelfirma voor het uitvoeren van bestuurlijke takelingen op het grondgebied. Overwegende dat het billijk is om de kosten van het takelen terug te vorderen van diegene die kosten hebben veroorzaakt werd hiervoor een nieuw artikel toegevoegd.
Overwegende dat de gemeenteraad krachtens artikel 173 van de Gecoördineerde Grondwet rechten kan vaststellen in evenredigheid tot de bewezen diensten voor het facultatief gebruik maken van gemeentelijke diensten;
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet en het Gemeentedecreet;
Gelet op artikel 42,§3 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 4 februari 2020 betreffende de goederen van het Burgerlijk Wetboek;
Art. 3.50, 3.51 en 3.52 alsook 3.58 en en 3.59 van boek 3 ‘Goederen’ Nieuw Burgerlijk Wetboek;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24/02//2016 houdende de vaststelling van een retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten;
Overwegende dat het past een billijke vergoeding te vragen wegens het individueel voordeel dat een vergoedingsplichtige heeft gehaald uit een overheidsdienst waarop beroep is gedaan;
Overwegende dat het billijk voorkomt tot het heffen van een retributie voor het uitvoeren van dergelijke werken;
Overwegende dat het gemeentebestuur onder andere goederen moet bewaren in het kader van vonnissen tot uitzetting en het opportuun voorkomt hiervoor een vergoeding te vragen;
Overwegende dat het billijk is om de kosten van het takelen van voertuigen en achtergelaten goederen en het bewaren ervan terug te vorderen van diegene die kosten hebben veroorzaakt.
Overwegende dat het eveneens aangewezen is om bij schade, veroorzaakt door derden aan het openbaar domein, gemeentelijke eigendommen of infrastructuur, de kosten te recupereren die nodig zijn om alles weer in zijn oorspronkelijke toestand terug te brengen;
Het toevoegen van een nieuw artikel met betrekking tot het trouwen op weekenddagen en de extra personeelskost die dit met zich meebrengt, werd overwogen. Gezien de timing lijkt dit echter niet opportuun om dit nu mee op te nemen in dit retributiereglement.
Artikel 1. Het retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten als volgt goed te keuren:
§1. Weghalen van achtergelaten goederen op openbaar domein naar aanleiding van uitdrijvingen
1° Principe:
De gemeente heeft een wettelijke verplichting om goederen die door een uithuiszetting of om een andere reden achtergelaten worden op de openbare domein, op te halen. Deze regeling geldt niet voor in beslag genomen goederen door het parket of die door andere wettelijke bepalingen geregeld zijn.
2° Tarieven:
De retributie voor het laden en bergen van goederen voortkomend van uithuiszettingen, of om een andere reden wordt als volgt samengesteld:
a) Bij het uitvoeren van de noodzakelijke interventies door het gemeentebestuur zelf:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 50,00 EUR.
2. een uitvoeringskost van 40,00 EUR per begonnen uur en per gemeentelijk personeelslid (+150% op zaterdag; + 200% op zon- en feestdagen en tussen 22u en 6u).
3. een vervoerkost per begonnen uur per voertuig:
-bestelwagen: ........................... 30,00 EUR
-vrachtwagen:............................ 45,00 EUR
-kraan:………………….. .................. 90,00 EUR
-klepelmaaier: ……….. ................ 110,00 EUR.
4. voor de punten 1, 2, en 3 wordt er een minimum totaal bedrag van 125,00 EUR aangerekend.
5. opslag van de goederen: 150,00 EUR per begonnen maand.
b) Indien de gemeente de interventies via een opdracht toevertrouwt aan een derde:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 75,00 EUR.
2. een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.
c) Wanneer zowel eigen personeel en materieel van het gemeentebestuur, alsook een derde, via opdracht, moeten worden ingezet, gelden de hiervoor genoemde tarieven, met dien verstande dat de forfaitaire administratiekost slechts éénmalig aangerekend wordt ten bedrage van 75,00 EUR
De duur van de getarifeerde prestaties is gelijk aan de tijd die verloopt tussen het uur van vertrek en het uur van aankomst in de standplaats. Ieder begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend.
Wordt het materieel om gelijk welke reden niet gebruikt, dan wordt het aangerekend a rato van
één uur.
Ook voor het personeel dat, eenmaal ter plaatse, niet heeft moeten optreden, wordt een forfaitaire prestatie van één uur aangerekend.
Deze retributie is verschuldigd door de eigenaar van de goederen of door zijn rechtverkrijgenden ongeacht of hij de goederen achteraf al dan niet terug ophaalt. De teruggave van de goederen aan de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden vóór het verstrijken van de in paragraaf 3 gestelde termijnen, is afhankelijk van de voorafgaande betaling van deze retributie.
3° Termijnen:
Alle goederen worden, conform de wet van 4 februarie 2020 “betreffende de goederen buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting”, gedurende 6 maanden opgeslagen.
Na deze termijn kan de gemeente te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp. Vier maanden na het ophalen wordt er een aangetekend schrijven verstuurd naar de eigenaar indien deze bekend is.
Als het materiaal door de eigenaar wordt opgehaald vóór het verstrijken van de periode van 6 maanden, moet de eigenaar of rechtverkrijgende van de goederen een bewijs van betaling kunnen voorleggen van de factuur betreffende de recuperatie van kosten voor het ophalen en bergen van deze goederen.
4° Bestemming niet afgehaalde goederen:
Goederen die niet worden afgehaald door de eigenaar of zijn rechtverkrijgende,
krijgen de volgende bestemmingen:
a) indien de goederen kunnen gebruikt worden binnen de gemeentelijke diensten dan worden ze behouden.
b) alle overige goederen worden aan een kringloopcentrum aangeboden, afgevoerd naar het containerpark, of openbaar verkocht. In geval van verkoop houdt de gemeente de opbrengst gedurende 5 jaar ter beschikking van de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden.
c) de stortkosten worden verhaald op de eigenaar of op zijn rechtverkrijgenden .
§2. Takelen van achtergelaten voertuigen
1° Principe:
Achtergelaten voertuigen, met uitzondering van fietsen, kunnen door de politie in beslag genomen worden of versleept worden. Een voertuig dat een gevaar betekent voor het leven en/ of de lichamelijke integriteit van personen en/of de veiligheid van goederen, wordt aan het vrije beschikkingsrecht van de eigenaar, de bezitter en/of de bestuurder onttrokken, zolang deze met het oog op de openbare veiligheid en rust vereist is. De gemeente beroept zich in dat geval op een takelfirma om het voertuig van de openbare weg te verwijderen. De takelfirma brengt het voertuig dan naar de stalplaats van de gemeente.
2° Tarieven:
Het takelen van een voertuig wordt door de gemeente toevertrouwd aan derde. De retributie voortkomend uit het takelen wordt als volgt samengesteld:
1. Een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 75,00 EUR.
2. Een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.
§3. Bewaren van achtergelaten voertuigen
1° Principe:
Achtergelaten voertuigen, met uitzondering van fietsen, die door de politie of derde worden binnengebracht op de terreinen van de technische uitvoeringsdienst worden daar verder opgeslagen conform de wet van 4 februari 2020 tot de termijn van 6 maanden afgelopen is. Deze regeling geldt niet voor goederen die door het parket in beslag genomen zijn of door andere wettelijke bepalingen geregeld zijn.
2° Termijnen:
Alle voertuigen, met uitzondering van fietsen, worden gedurende 6 maanden opgeslagen. Na deze termijn kan de gemeente te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp. Vier maanden na het afleveren op de technische uitvoeringsdienst wordt er een aangetekend schrijven verstuurd naar de eigenaar indien deze bekend is. Als het voertuig door de eigenaar wordt opgehaald moeten alle kosten worden betaald gedragen door de gemeente tijdens de periode dat het voertuig werd bewaard.
3° Tarieven:
Het tarief voor de bewaring van voertuigen, met uitzondering van fietsen, wordt vastgesteld op 100,00 EUR per begonnen maand en per voertuig.
4° Bestemming niet afgehaalde voertuigen, met uitzondering van fietsen:
De voertuigen die niet worden afgehaald door de eigenaar krijgen de volgende bestemming:
a) Indien het voertuig nog kan en mag gebruikt worden en van nut kan zijn voor de gemeentelijke diensten, dan wordt dit behouden.
b) Het voertuig wordt individueel verkocht indien het voertuig nog voor een redelijke prijs kan en mag verkocht worden. . In geval van verkoop houdt de gemeente de opbrengst gedurende 5 jaar ter beschikking van de eigenaar of zijn rechtverkrijgenden.
§4. Prestaties verricht naar aanleiding van schadegevallen
1° Principe:
Bij schade veroorzaakt door derden aan het openbaar domein, gemeentelijke eigendommen of infrastructuur worden alle kosten die nodig zijn om alles weer in zijn oorspronkelijke toestand terug te brengen, integraal doorgerekend aan de schadeverwekker.
2° Tarieven:
a) alle materialen: kostprijs
b) forfaitaire administratiekosten/beheer dossier: 50,00 EUR
c) uurloon personeel: 40,00 EUR per begonnen uur
§5. Uitvoeren van de noodzakelijke interventies , waaronder het verwijderen en opruimen van overhangende takken
1° Principe:
In het kader van de verkeersveiligheid dient er op toegezien te worden dat er op de openbare weg een vlot verkeer mogelijk is. Indien er na de nodige aanmaningen noodzakelijke interventies nodig zijn, worden alle kosten die nodig zijn om alles in een veilige toestand terug te brengen, integraal doorgerekend aan de schadeverwekker.
2° Tarieven:
a) Bij het uitvoeren van de noodzakelijke interventies door het gemeentebestuur zelf:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 50,00 EUR.
2. een uitvoeringskost van 40,00 EUR per begonnen uur en per gemeentelijk personeelslid (+150% op zaterdag; + 200% op zon- en feestdagen en tussen 22u en 6u).
3. een vervoerkost per begonnen uur per voertuig:
-bestelwagen: ........................... 30,00 EUR
-vrachtwagen:............................ 45,00 EUR
-kraan:………………….. .................. 90,00 EUR
4. voor de punten 1, 2, en 3 wordt er een minimum totaal bedrag van 125,00 EUR aangerekend.
b) Indien de gemeente de interventies via een opdracht toevertrouwt aan een derde:
1. een forfaitaire administratiekost ten bedrage van 125,00 EUR.
2. een uitvoeringskost die gelijk is aan het factuurbedrag van de derde.
c) Wanneer zowel eigen personeel en materieel van het gemeentebestuur, alsook een derde, via opdracht, moeten worden ingezet, gelden de hiervoor genoemde tarieven, met dien verstande dat de forfaitaire administratiekost slechts éénmalig aangerekend wordt ten bedrage van 125,00 EUR.
De duur van de getarifeerde prestaties is gelijk aan de tijd die verloopt tussen het uur van vertrek en het uur van aankomst in de standplaats.
Ieder begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend.
Wordt het materieel om gelijk welke reden niet gebruikt, dan wordt het aangerekend a rato van één uur. Ook voor het personeel dat, eenmaal ter plaatse, niet heeft moeten optreden, wordt een forfaitaire prestatie van één uur aangerekend.
Deze retributie is verschuldigd door de eigenaar of door zijn rechtverkrijgenden.
§6. Andere prestaties door gemeentelijke diensten
1° Stamboomnavorsingen en ander administratief opzoekingswerk :
Stamboomnavorsingen en ander administratief opzoekingswerk (stedenbouwkundige inlichtingen uitgezonderd), verricht door gemeentepersoneel, worden aangerekend aan 40,00 EUR per begonnen uur.
2° Het aanbrengen, door de gemeentelijke aanplakker, van allerhande aanplakbiljetten zichtbaar vanaf de openbare weg:
De tarieven worden als volgt vastgesteld :
a) 3,00 EUR voor aanplakbrieven die ten hoogste 1m² oppervlakte hebben.
b) 4,00 EUR voor aanplakbrieven die meer dan 1m² oppervlakte hebben.
De betaling van de retributie geeft recht tot aanplakking van één exemplaar van de aanplakbrief op ieder van de plaatsen door het college van burgemeester en schepenen aangewezen.
Worden aan de betaling van de retributie niet onderworpen, de aanplakbrieven die vrijgesteld zijn van de Rijksbelastingen op de aanplakkingen.
De retributie zal trimestrieel gefactureerd worden aan de aanvrager.
3° Het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen :
Het verstrekken van stedenbouwkundige inlichtingen worden per individuele aanvraag aangerekend aan 100,00 EUR per kadastraal perceel overeenkomstig de wettelijke bepalingen opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
4° Fotokopies van bestuursdocumenten door de gemeentelijke diensten:
Voor het afleveren van fotokopies van bestuursdocumenten door de gemeentelijke diensten, wordt de retributie als volgt bepaald:
a) 0,10 EUR per afgeleverde fotokopie A4-formaat zwart/wit.
b) 0,25 EUR per afgeleverde fotokopie A3-formaat zwart/wit.
c) 1,00 EUR per afgeleverde fotokopie A4-formaat kleur.
d) 2,50 EUR per afgeleverde fotokopie A4-formaat kleur.
Art.2. Aan de retributieplichtige of zijn rechtverkrijgenden wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt ingevorderd overeenkomstig het algemeen reglement op de aanrekening van administratieve kosten in verband met het innen van facturen toepasselijk op de retributiereglementen, andere reglementen en de huurcontracten.
Art.3. Het retributiereglement op het gebruik maken van gemeentelijke diensten , zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24/02/2016, wordt opgeheven.
Art.4. Dit reglement treedt in werking op 1 februari 2024.
Art.5. Dit besluit wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285 t.e.m. 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 16/01/2024 om 20:35.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Raf De Canck
Voorzitter