De voorzitter opent de zitting op 11/04/2023 om 20:02.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 14 maart 2023 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 maart 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 14 maart 2023 worden goedgekeurd.
Het lokaal bestuur is voor haar aankopen gebonden aan de wet op de overheidsopdrachten en wenst voor de efficiënte en correcte werking van de diensten toe te treden tot de aankoopcentrale CREAT-TMVS.
Het lokaal bestuur is voor haar aankopen gebonden aan de wet op de overheidsopdrachten.
De wetgeving overheidsopdrachten helpt het bestuur de beste en juiste keuze te maken. Door de overheidsopdrachtenwetgeving te volgen, kan het bestuur misbruiken uitsluiten. De wetgeving overheidsopdrachten biedt de aannemers van werken, leveranciers of dienstverleners ook de nodige garanties dat er een juiste afweging is van de ondernemers en dat de overheid de overheidsopdracht niet zou gunnen op basis van favoritisme.
De wetgeving overheidsopdrachten steunt op twee basisprincipes. De ondernemer die de overheidsopdracht zal uitvoeren, wordt gekozen door middel van mededinging. Op basis van concurrentie gaat de overheid op zoek naar de laagste prijs of ingeval er nog andere criteria zijn, naar de economisch meest voordelige offerte.
De wetgeving eist ook dat alle afspraken op voorhand vastliggen. Eenmaal een ondernemer is aangeduid om een opdracht uit te voeren, moet hij dit doen op basis van de vooraf afgesproken prijs en op basis van de voorwaarden die op voorhand werden vastgelegd. In principe zijn alle kosten voor de ondernemer, ook wanneer er verlies zou zijn bij de uitvoering van de opdracht.
Voor opdrachten met een waarde van minder dan 30000 euro (ex BTW) werk het lokaal bestuur via de procedure 'aanvaarde van factuur'. Daarbij worden steeds minimaal drie leveranciers bevraagd en worden maximaal ook lokale leveranciers betrokken. Voor opdrachten boven de 30000 euro (ex BTW) is de regelgeving veel stringenter. Er bestaan verschillende procedures, al dan niet met bekendmaking en of onderhandeling. Daar de wetgeving complex is en vaak wijzigt is deze kennis uitermate specialistisch. Het lokaal bestuur Lubbeek heeft geen eigen aankoopdienst met gespecialiseerde ambtenaren om deze grote overheidsopdrachten te voeren. Er wordt daarom bij voorkeur gewerkt via raamovereenkomsten, bijvoorbeeld via de Vlaamse overheid (algemeen) over ITpunt (ICT materiaal). Het aantal raamovereenkomsten via deze partners is echter beperkt.
De nieuwe gemeentewet
Het decreet lokaal bestuur
Wet op de overheidsopdrachten van 17 juni 2016
Gecoördineerde tekst van de statuten van Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services van 15 juni 2021
Er zijn een aantal raamovereenkomsten uit het verleden die vervallen zijn (voeding voor de OCMW keuken) of in de nabije toekomst gaan vervallen (leasing werkkledij). Ook dienen zich investeringsdossiers aan waarbij het wenselijk zou zijn gebruik te kunnen maken van een raamovereenkomst (kantoormeubilair).
Om in regel te blijven met de wetgeving en het aankoopbeleid verder te optimaliseren is het aangewezen dat het lokaal bestuur toetreedt tot een aankoopcentrale. CREAT is een bestaande aankoopcentrale waarbij de politiezone Lubbeek alsook naburige gemeenten zoals Herent, Holsbeek, Bierbeek (enz) aangesloten zijn. Alleen al in Vlaams-Brabant zijn 57 entiteiten uit de publieke sector lid van CREAT. Op die manier kunnen de uitgaven van gemeente en OCMW geoptimaliseerd binnen het correcte juridische kader en rekeninghoudend met de interne werking en efficiëntie van de diensten.
Doordat CREAT opereert op een grotere schaal zijn de voorwaarden die zij kunnen bedingen doorgaans beter dan wat de eigen diensten kunnen onderhandelen. Voor aankoop van voeding bedraagt de korting via de raamovereenkomst van CREAT 25% terwijl de huidige korting voor het OCMW van Lubbeek bij dezelfde leverancier slechts 10 tot 15% bedraagt. Alleen voor dit dossier zou de besparing op jaarbasis neerkomen op +-40.000 euro.
Voor de aankoop van kantoormeubilair worden via de raamovereenkomst van CREAT kortingen toegekend tot 70%. De PZ Lubbeek heeft bij de bouw van het nieuwe politiekantoor van deze raamovereenkomst gebruik gemaakt en is erg tevreden van de geleverde goederen en diensten.
Procedure van toetreding:
Voor steden en gemeenten opereert CREAT als 'Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services' (TMVS). De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan.
Het aantal aandelen dat aangekocht moet worden, is gebaseerd op het aantal inwoners. Men vraagt om 1 aandeel per volledig 5000 inwoners aan te kopen. De nominale waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ te worden volstort. Dit is een eenmalige kost, geen jaarlijks terugkerende kost.
TMVS is onderhevig aan het decreet Lokaal Bestuur. Dat decreet schrijft voor dat we enkel aan deelnemers mogen factureren. Dit houdt in dat indien het OCMW en/of het AGB via de gemeente/stad gebruik wil maken van het CREAT service centrum de facturen (eventueel per kostenplaats) zullen gestuurd worden naar de gemeente/stad.
Indien het OCMW en/of het AGB toch rechtstreeks wenst te worden gefactureerd dienen ze apart toe te treden tot TMVS. Het aantal aandelen dat een OCMW en/of een AGB dient aan te kopen om deelnemer te worden ligt vast op 5 (ook voor 1/4de te volstorten). Dit aantal aandelen geldt voor alle “klanten zonder inwoners” die wensen toe te treden tot TMVS.
Voor opdrachten met een waarde van minder dan 30000 euro (ex BTW)blijft het lokaal bestuur werken via de procedure 'aanvaarde van factuur' waarbij steeds minimaal drie leveranciers bevraagd en maximaal ook lokale leveranciers betrokken worden.
De gemeente dient drie aandelen van 1000 Euro aan te kopen en daarvan 25% vol te storten (750 euro).
Het OCMW dient vijf aandelen van 1000 Euro aan te kopen en daarvan 25% vol te storten (1250 euro).
Bij het beëindigen van de deelname wordt de kapitaalsinbreng teruggestort.
Artikel 1. Met ingang van 1 mei 2023 met de gemeente en het OCMW toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Art 2. Vraagt de raden om een effectief en een plaatsvervangend lid aan te duiden in de algemene vergadering van TMVS voor de gemeente en het OCMW.
Art 3. Dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de raden.
Art 3. Onderhavige beslissing na goedkeuring van de raden aan TMVS mee te delen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode” werd gegund aan Interleuven (Leuven).
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 321.211 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek. Het voorlopig toegezegd bedrag wordt geraamd op 72.849,26 euro.
Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Lubbeek. Dit deel wordt geraamd op 739.991,23 euro.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Gemeente Lubbeek de procedure zal voeren en in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
De mail van 20 maart 2023 vanwege Veerle Smet, voor Vlaanderen, afdeling Mobiliteit en Openbare Werken:
Zoals beloofd kom ik nog even terug op het deel dat in de 50 km/u-zone (bebouwde kom) ligt en met name de subsidieerbaarheid ervan. Ik koppelde dit intern terug en moet jullie helaas meedelen dat we voor het voorgelegde ontwerp voor dit segment geen goedkeuring kunnen geven daar de vereiste kwaliteit niet gehaald wordt.
De maatvoering zit op elk vlak onder de minimumnormen zowel qua fietspadbreedte als qua schuwzones langs beide kanten van het fietspad (overhangende zijspiegels grotere voertuigen !), zichtbaarheid vanuit de private percelen, zelfs volgens het “oude” Vademecum Fiets en zeker voor routes die gelegen zijn op het BFF. Idealiter wordt er meer ruimte gecreëerd door onteigeningen. Een andere optie zou kunnen zijn om binnen de bebouwde kom naar gemengd verkeer te gaan met snelheidsremmende maatregelen voor het gemotoriseerd verkeer, de fietser kan zijn/haar plaats beter opeisen door voldoende brede fietssuggestiestroken te voorzien op voldoende afstand van de rand van de rijbaan zodat ze niet naar de zijkant “weggeduwd” worden.
De mail van 23 maart 2023 vanwege de ontwerper waarbij de nodige documenten overgemaakt worden voor het dossier van de heraanleg fietspaden langs de Geestbeek en Gobbelsrode.
Het decreet lokaal bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
de uitvoering van deze exclusieve diensten gebeurt overeenkomstig de toegevoegde samenwerkingsovereenkomsten.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2021:
- De bestaande stroken in kasseien, de fietspaden in klinkers en de bestaande lijnvormige elementen worden opgebroken.
- Aan de kant van de straat wordt een nieuwe borduur in opstand aangelegd.
- Nieuwe straatkolken worden in de bestaande betonverharding geplaatst en op de bestaande grachten/rioleringen aangesloten.
- Het fietspad zal in beton aangelegd worden met een breedte van 120 cm.
- 2021/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
- 2022/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
- 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
- 2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001
De nodige kredieten worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 verschoven en vastgelegd.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 september 2022:
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 april 2022:
De uitgave werd voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025, onder de budgetjaren 2023, 2024:
De nodige kredieten worden bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan verschoven en vastgelegd.
code |
2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.20 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
2.652.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
2.635.000,00 euro |
code |
2024/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001 |
Omschrijving |
Wegen |
Actie |
1.1.2.20 |
Beleidsitem |
0200-01 |
Algemene rekening |
2240000 |
Investeringsproject |
IP-001 |
|
|
Raming uitgavekrediet |
260.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
260.000,00 euro |
Artikel 1. Keurt het bestek met nr. 321.211 en de raming voor de opdracht “Heraanleg van de fietspaden langs de Geestbeek en de Gobbelsrode”, opgesteld door de ontwerper goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 685.299,00 euro (excl. btw) of 829.211,79 euro (incl. 21% btw).
Art. 2. Gunt de opdracht bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. Vraagt een bijdrage aan bij de derde betaler Gemeente Holsbeek, Dutselstraat 15 te 3220 Holsbeek.
Art. 4. Gemeente Lubbeek wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeente Holsbeek bij de gunning van de opdracht op te treden.
Art. 5. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Art. 6. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan de deelnemende besturen.
Art. 7. Laat de aankondiging van de opdracht invullen, goedkeuren en bekendmaken op nationaal niveau.
Art. 8. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder code 2023/1.1.2.20/0200-01/2240000/GEMEENTE/CBS/IP-001.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om over te gaan tot de vervanging van de heer Bart-Leopold De Vroey door de heer Ivan Vanderzeypen als niet stemgerechtigd lid namens Open VLD.
De mail van 13/03/2023 van Raadslid Alaerts namens Open Vld met de vraag om de heer De Vroey te vervangen door de heer Ivan Vanderzeypen
Decreet Lokaal Bestuur;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO): artikel 1.3.3:
§ 1. Er wordt een adviesraad voor ruimtelijke ordening opgericht op het niveau van de gemeente, hierna de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening te noemen.
§ 3. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris.
De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is n¡et stemgerechtigd.
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening telt het in het zesde lid vermelde aantal leden, de voorzitter inbegrepen. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn
deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. leder lid, met uitzondering van de
voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke
commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
Het aantal leden is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente :
2" minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10 000 en niet meer dan 30 000 inwoners;
De betrokken gemeenteraden beslissen elk afzonderlijk welke maatschappelijke geledingen moeten worden opgeroepen om een of meer vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de
intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Al die verschillende geledingen worden vertegenwoordigd in de intergemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
§ 4. De leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden benoemd voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt
overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie. De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in
artikel 255, § 1, van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.
§ 6. De regelingen inzake evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen, vermeld in artikel 2O0,§ 2, van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, zijn van overeenkomst¡ge toepassing op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Statuut van de GECORO goedgekeurd door de gemeenteraad van 28/03/2001:
- In artikel 6 wordt aangegeven dat:
1° de GECORO 11 leden telt, de voorzitter inbegrepen.
2° voor ieder lid één plaatsvervanger, behoudens voor de voorzitter, wordt aangeduid.
3° de commissie bestaat uit minstens éénvierde deskundigen inzake ruimtelijke ordening.
4° ten hoogste tweederde van de leden van de GECORO van hetzelfde geslacht zijn.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris.
Voornoemde leden van de GECORO zijn stemgerechtigde leden.
- ln artikel 4 wordt aangegeven dat:
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om over te gaan tot de voordracht van een kandidaat voorzitter en een kandidaat secretaris.
- ln artikel 5 worden dat maatschappelijke geledingen aangeduid:
De gemeenteraad beslist dat volgende maatschappelijke geledingen worden opgenomen in de GECORO
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door milieu - en natuurverenigingen :
het profiel van de gemeente is een landelijk gemeente met veel groen en natuur; binnen de gemeente zijn er een aantal milieugroeperingen actief , zodat een vertegenwoordiging vanuit die
sector in de GECORO-raad gewenst is; de kandidaten dienen gerecruteerd te worden uit o.m. GAMN, natuurreservaten Lubbeek.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van de handelaars of landbouwers :
binnen de gemeente zijn een grote groep van werkgevers en zelfstandigen actief zodat ook een vertegenwoordiger van deze belangengroep in de GECORO-raad noodzakelijk is : leden aan te duiden
door kamer voor handel en nijverheid (arrondissement Leuven );
- de maatschappelijke geledingen vertegenwoordigd door verenigingen van handelaars :
binnen de gemeente werd een KMO-raad opgericht; de oprichting van een KMO-raad wijst ook op het belang van een dergelijke raad in de gemeente zodat ook in de GECORO-raad zeker deze sector
dient vertegenwoordigd zijn;
- de maatschappelijke geledingen vertegenwoordigd door verenigingen van landbouwers :
de gemeente Lubbeek is een landelijke gemeente met naast veelgroen en natuur, ook een belangrijke landbouwstructuur; vanuit deze sector is het dan ook wenselijk dat er een
vertegenwoordiger wordt aangeduid in de GECORO-raad. :de kandidaten dienen gerecruteerd te worden vanuit de landelijk gilde.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door verenigingen van grondeigenaars :
Om de belangen van alle eigenaars van privé-gronden te beschermen en te verdedigen, is het noodzakelijk dat ook deze geleding in de GECORO-raad vertegenwoordigd wordt : de kandidaten
dienen gerecruteerd te worden vanuit de verenigingen van grondeigenaars, waaronder de Vlaamse Landeigendom.
- Artikel 6 bepaalt:
De gemeenteraad beslist dat volgende niet - stemgerechtigde leden worden uitgenodigd bij elke
vergadering van de GECORO :
- 1 vertegenwoordiger per politieke partij, deel uitmakend van de gemeenteraad;
- de schepen van ruimtelijke ordening.
In zitting van de gemeenteraad d.d. 30 april 2019 werden in art 4. de volgende vertegenwoordigers van de politieke partijen deel uitmakend van de gemeenteraad aangeduid als niet stemgerechtigde leden:
- N-VA draagt de heer Koen Corluy voor als afgevaardigde.
- CD&V draagt de heer Herman Vangilbergen voor als afgevaardigde.
- Lubbeek Leeft draagt de heer Walter Vangoidsenhoven voor als afgevaardigde.
- Groen draagt de heer Piet Ritzen voor als afgevaardigde.
- Open VLD draagt de heer Bart Devroey voor als afgevaardigde.
Geen financiële gevolgen
Enig artikel. Volgende persoon te benoemen als lid in de GECORO namens Open VLD ter vervanging van de heer Bart-Leopold De Vroey: De heer Ivan Vanderzeypen en dit voor de resterende duur van het mandaat.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het jaarverslag en de jaarrekening 2022 interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" goed te keuren.
Omwille van Covid en het opgebouwde krediet werd er in 2021 geen gemeentelijke bijdrage gevraagd.
Doordat er in 2021 minder activiteiten georganiseerd werden en er een overschot was op het budget, werden er in 2022 meer activiteiten georganiseerd.
Voor 2023 wordt er een bijdrage gevraagd van €5188,87 zoals voorzien in de overeenkomst. De berekening bevindt zich in bijlage.
De jaarrekening en het jaarverslag betreffende werkjaar 2022 en de begroting en het programma betreffende werkjaar 2023 van interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" bevinden zich ook in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur
Goedkeuring, oprichting en deelname aan interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" door Gemeenteraad van 29 november 2017
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer | GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0740-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6150006 Lidmaatschappen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | €5188,87 |
Aannemer/leverancier/instantie | ILV Sportregio Dijle&Hageland |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | €5900 |
Beschikbaar: €5900,00
Artikel 1. De jaarrekening van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2022 goed te keuren.
Art. 2. Het jaarverslag van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2022 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 11/04/2023 om 21:13.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Marijke Sué
Algemeen directeur - waarnemend
Raf De Canck
Voorzitter