Terug
Gepubliceerd op 16/11/2023

Notulen  commissie beleidsdomeinen

di 10/10/2023 - 20:00 raadzaal
Aanwezig: Raf De Canck, Voorzitter
Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Leden
Geert Bovyn, Vierde schepen
Martine Dierickx, Commissielid
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Pieter Verheyden, Commissielid
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, An Wouters, Schepenen
Piet Ritzen, Lim Vervueren, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Ivan Vanderzeypen, Marijke Gidts, Leden

De voorzitter opent de zitting op 10/10/2023 om 20:05.

  • Goedkeuring notulen

    • Goedkeuring notulen: commissie beleidsdomeinen van 12 september 2023

      Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 12 september 2023 goed te keuren.

      FEITEN EN CONTEXT

      De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 september 2023 dienen goedgekeurd te worden.

      JURIDISCHE GRONDEN

      De nieuwe gemeentewet;

      Het decreet over het Lokaal Bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Geert Bovyn, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
      Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Ellen Lammens
      Onthouders: Tom De Winter - Pieters, Martine Dierickx
      Resultaat: Met 8 stemmen voor, 2 onthoudingen
      BESLUIT

      Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 september 2023 worden goedgekeurd.

       
  • Openbaar

    • FINANCIEN

      • 484 Belastingen. Taksen

        • Contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huisinzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark – aanslagjaren 2024-2025

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om met ingang van 1 januari 2024 het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval aan te passen, dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark.

          FEITEN EN CONTEXT
          • Het nieuwe uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023 – 2030 van 26 mei 2023 vervangt het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022. Concreet werkt het plan aan een verdere afbouw van de hoeveelheid restafval onder andere door de veralgemeende inzameling van bioafval, een aanvaardingsplicht voor wegwerpluiers gekoppeld aan een selectieve inzameling, correctere inzamelformules voor bedrijven en het versterken van het zespijlerbeleid tegen zwerfvuil.
          • Sinds 1 januari 2023 mogen alle plastic en aluminium koffiecapsules en ander drankcapsules in de pmd-zak. De capsules moeten doorprikt zijn, maar hoeven niet leeggemaakt te worden. De definitie van pmd dient derhalve verruimd te worden.
          • Ook de sorteerboodschap voor papier en karton is uitgebreider gesteld, o.a. kartonnen bekers voor warme dranken mogen toegevoegd worden.
          • Mest van (kleine) huisdieren mag sinds 2019 in kleine hoeveelheden bij het gft-afval. Het komt aan de verwerkers toe te bepalen of zij dit toestaan. Vlaco hanteert de norm van 10% als kleine hoeveelheid. Gezien de stijgende vraag om o.a. hondenpoep bij de gft te mogen deponeren en gezien de gewijzigde verwerkingstechnieken binnen EcoWerf is wordt het mogelijk gemaakt dergelijke kleine hoeveelheden mee te geven bij de gft-ophaling. De definitie van gft dient hiervoor aangepast te worden.
          • In 2019 werd de sorteerboodschap voor de PMD-zak uitgebreid naar alle plastiek verpakkingen waardoor het zinvol wordt geacht om bijkomend een zak van 90 liter aan te bieden. Het gemiddeld ingezameld gewicht/volume PMD is merkbaar hoger dan vroeger. Zo steeg het gemiddeld gewicht van 15 kg/inwoner/jaar naar 25 kg/inwoner/jaar.
            Fost Plus stelt momenteel 3 standaard formaten ter beschikking: 60 L, 90 L en 120 L. De 120 L-zak is voorbehouden voor scholen en verenigingen.
            De evaluaties van het gebruik van de 90 L-zak bij andere intercommunales zijn positief. Voorafgaand aan een potentiële invoering van de zakken voor inzameling van pmd, werd het 90 L-formaat eveneens getest door de medewerkers van EcoWerf. De pmd-zakken van 90 liter werden voorzien van inhoud en op een waarheidsgetrouw parcours geplaatst, samen met andere pmd-zakken van 60 liter. De zakken werden vervolgens getest door een ervaren lader en een lader die recent in dienst is gekomen. Bij de test inzameling hielden de medewerkers rekening met het inwerpen van de zakken; het hanteren van meerdere pmd-zakken van beide formaten (zowel volle zakken, als half gevulde zakken); het botsen van zakken tegen de trog; en ten slotte zakken die te zwaar of met verkeerde inhoud gevuld zijn. De testinzameling heeft op geen van deze onderdelen moeilijkheden aan het licht gebracht. Er werd geen noemenswaardig verschil gemerkt met een pmd-zak van 60 liter. Deze test werd bijgevolg positief bevonden door EcoWerf.
            EcoWerf organiseerde een aanbesteding voor de levering van zakken voor inzameling pmd waarbij reeds de 90 L-zakken werden voorzien.
            Fost Plus heeft de prijs voor de zak van 90 liter vastgesteld op 20 cent per zak.
          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, §3.

          Gemeenteraadsbesluit d.d. 22 november 2022 inzake het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025

          Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023.

          Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.

          ARGUMENTATIE

          De toetreding van de gemeente tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark.

          De automatisering van de uitbating van het recyclagepark in de gemeente waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd hetzij via de elektronische identiteitskaart hetzij via een toegangskaart.

          De kosten voor inzameling van afval wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën.

          Aangezien de gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht dienen te zijn, worden de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling op het recyclagepark verhaald op de aanbieders via een contantbelasting. De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, om zo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren.

          De automatische indexering in dit reglement gebeurt conform de aanbeveling in de omzendbrief van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit opgenomen onder punt 1.7.3 ‘Aandachtspunten van administratief-Bestuurlijke aard’, onder de titel ‘Transparantie en duidelijkheid van de regelgeving’.

          Voorgestelde aanpassingen vanaf 1 januari 2024:

          • In de juridische gronden van de gemeenteraadsbeslissing werd de verwijzing “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd” vervangen door “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023”;
          • Artikel 1§3, 12°: aan de definitie van Groente-, fruit- en tuinafval (gft) werd de zinssnede  “mest van kleine huisdieren (cavia, konijn)” vervangen door “mest van  huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container”.
          • Artikel 1§3, 21° Papier en karton: de definitie “alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…” werd vervangen door “kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes”
          • Artikel 1§3, 22° aan de definitie van Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd) werd “drankcapsules” toegevoegd.
          • Aan art.3§1, c van het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025, wordt volgende toegevoegd:
           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per zak van 90 L

          0,2

          0,2

          FINANCIEN

          Fost Plus heeft de prijs voor de zak van 90 liter vastgesteld op 20 cent per zak.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Geert Bovyn, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Martine Dierickx
          Onthouders: Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven
          Resultaat: Met 7 stemmen voor, 3 onthoudingen
          BESLUIT

          Artikel.1. De gemeenteraad keurt het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval, dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark voor de aanslagjaren 2024-2025, voorgesteld door Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven als volgt goed:

          Artikel 1

          § 1. Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
          1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton en grofvuil (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
          2° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
          3° de inzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten;
          4° de huis-aan-huisinzameling van snoeihout.

          § 2. Definities algemeen:

          1° Aansluitpunt  (ASP):
          1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil,  pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,

          2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en

          3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.

          2° Aansluitpunt commercieel:
          Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.

          De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.

          3° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:

          • de relevante identificatiegegevens van het gezin of de onderneming en de referentiepersoon van het betrokken gezin of onderneming
          • de relevante DifTar-gegevens inzake inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, individueel en gedifferentieerd per afvalstroom, zodat ze afzonderlijk kunnen getarifeerd worden. De relevante gegevens zijn onder meer de aard van de aangeboden afvalstof, het gewicht ervan en het aantal afvalbewegingen.

          Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.

          Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.

          Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.

          De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.

          Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.

          4° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:

          • de volgens dit reglement verschuldigde contant belasting;
          • de volgens dit reglement verschuldigde kohierbelasting;

          De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.

          5° Gebruikersgroep:  een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).

          6° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.

          7° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:

          • voor een gezin, wordt van rechtswege de persoon die, volgens de opgave van het rijksregister, als referentiepersoon van het gezin, vermeld staat in het bevolkingsregister of vreemdelingenregister, ook geregistreerd als referentiepersoon in de databank;
          • voor een onderneming is het een meerderjarige natuurlijke persoon die geacht wordt de onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen.

          8° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.

          9° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.

          10° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:

          -       niet-particulieren: op naam van de referentiepersoon;

          -       in de gemeente gedomicilieerde inwoners die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken: op naam van de referentiepersoon;

          -       particulieren met een tweede verblijf in de gemeente die geen rijksregisternummer hebben: op naam van de referentiepersoon;

          -       particulieren die gebruik maken van een ondergrondse sorteerstraat/afvalcontainer: op naam van de referentiepersoon.

          § 3. Definities afvalfracties:

          1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.

          2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …

          3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.

          4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.

          5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…

          7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.

          8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…

          9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…

          • hol glas  betreft alle lege glazen flessen en bokalen van dranken, fruit en groenten, voedingswaren, confituren, sausen...;
          • vlak glas betreft vlak glas uit de bouwsector, zoals venster- en deurglas en glas van gevelelementen. Hieronder valt niet het gelaagd glas (bijv. van voertuigen), loodglas, hittebestendig glas (bijv. pyrex, glas van kacheltjes), glas van zonnepanelen…

          10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.

          11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van  huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.

          13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.

          14° Harde plastics:  alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...

          15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…

          16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.

          18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA. 

          19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…

          20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.

          21° Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.

          22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken, drankkartons en drankcapsules ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.

          23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van  geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.

          24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.

          25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…

          26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.

          27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.

          Artikel  2

          De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.

          Artikel 3

          § 1. Huis-aan-huisinzameling

          De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.

          a)       Huisvuil

          Inzameling en verwerking

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per kg gewogen huisvuil

          0,30

          0,30

          Per aanbieding 40 L-container

          0,63

          -

          Per aanbieding 120 L-container

          0,63

          0,63

          Per aanbieding 240 L-container

          1,26

          1,26

          Per aanbieding 360 L-container

          1,89

          1,89

          Per aanbieding 1100 L-container

          6,40

          6,40

           

          Gebruiksrecht container per maand

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          40 L-container

          0,68

          -

          120 L-container

          0,68

          1,84

          240 L-container

          1,36

          2,47

          360 L-container

          2,00

          2,64

          1100 L-container

          3,71

          7,07

           

          Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro

          b)      Gft-afval

          Inzameling en verwerking

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per kg gewogen gft

          0,20

          0,20

           
          Gebruiksrecht container per maand

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          40 L-container

          0,68

          -

          120 L-container

          0,68

          1,84

          240 L-container

          1,36

          2,47

          1100 L-container

          3,71

          7,07

           

          Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro

          c)       Pmd

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per zak van 60 L

          0,15

          0,15

          Per zak van 90 L

          0,20

          0,20

           

          d)      Grofvuil

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Voorrijkost op afroep

          25,00

          25,00

          Verwerking per begonnen 0,5 m³

          8,00

          8,00

           of

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          1-persoonsbed

          8,00

          8,00

          2-persoonsbed

          16,00

          16,00

          Zetel: 1-zit

          8,00

          8,00

          Zetel: 2-zit

          16,00

          16,00

          Zetel: 3-zit

          24,00

          24,00

          Stoel (2 stuks)

          8,00

          8,00

          (Tuin-)tafel

          8,00

          8,00

           
          e)      Snoeihout

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          Per bussel

          2,50

          2,50

           

          f)        Papier en karton

          Gebruiksrecht container per maand

           

          Particulieren (euro)

          KMO (euro)

          40 L-container

          0,84

           

          240 L-container

          0,84

          2,47

          500 L-container

          2,08

          3,21

          1100 L-container

          4,58

          7,07

           

           § 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht

          De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.

           

          Particulier (euro)

          KMO (euro)

          Huisvuil (kg)

          0,30

          0,30

          gft (kg)

          0,20

          0,20

          Beheerskost (maand)

          3,23

          6,46


          § 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht

          De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.              

                         

          Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.

          Artikel 4

          De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd en dit voor een eerste maal op 1 januari 2025, waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:

          k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15

          waarbij:

          P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023

          p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1

          C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023

          c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1

          x= aanslagjaar

          Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte

          De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.

          De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.

          -       voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding en gebruiksrecht.

          -       voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, beheerskost

          -       voor het recyclagepark betreft het de tarieven

          • Kg grofvuil
          • Kg gras en blad
          • Kg harde plastics
          • Kg sloophout
          • Kg snoeihout
          • Kg cellenbeton:
          • Kg gips
          • Kg keramiek
          • Kg steenafval

          -       Voor de inzameling op afroep: volume grofvuil (per 0.5m³) en de stukprijzen

          Artikel 5

          Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.

          Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.

          Artikel 6

          § 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.

          § 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.

          § 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:

          Aantal en type containers

          Voorschot (euro)

          1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container

          50,00

          per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat

          100,00

          per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers

          500,00

          per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is

          25,00

          per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is

          75,00

           

          § 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.

          Artikel 7

          § 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.

          Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een  betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.

          De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.

          Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.

          Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.

          § 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).

          § 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).

          Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.

          Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.

          § 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.

          Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur.

          De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 3 weken, tegen een waarborg van € 50,00.

          Artikel 8

          Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.

          Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

          De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.

          Artikel 9

          De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen.

          Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.

          Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.

          Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

          Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf met inachtneming van het protocol voor gegevensuitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf.

          Artikel 10

          Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden. 

          Art.2. De gemeenteraad beslist dat de gemeenteraadsbeslissing van 22 november 2022 aangaande het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.

          Art.3. De gemeenteraad beslist dat dit reglement in werking treedt op 1 januari 2024.

          Art.4. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.  

          Art.5. Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de artikelen 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

          Art.6. Er wordt een afschrift van dit besluit bezorgd aan EcoWerf.

    • GBS BINKOM

      • 551.21 Kleuter- en lager onderwijs - Organisatie van de klassen (gemengde klassen)

        • Capaciteitsbepaling GBS De STip Binkom - inschrijvingen schooljaar 2024-2025

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de capaciteitsbepaling van GBS De STip Binkom voor schooljaar 2024-2025 goed te keuren.

          FEITEN EN CONTEXT

          Op 6 november 2023 start de digitale aanmelding voor de inschrijvingen van broers en zussen van schooljaar 2024-2025. Voor deze datum moet het schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen op het niveau van de schoolvestiging, het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Daarnaast mag het schoolbestuur de capaciteit bepalen op het niveau van het kleuteronderwijs per geboortejaar en op het niveau van de lagere school per leerjaar. Een inschrijving van een leerling geldt voor de duur van de volledige schoolloopbaan in die school. Dat betekent dat ook de doorstroming van de kleuterschool naar de lagere school moet gegarandeerd zijn.
          Op de gemeenteraad van 31 januari 2023 werd de capaciteit voor GBS De Stip als volgt bepaald.

          totale vestiging 220 kinderen  
          kleuterschool 88

          geboortejaar 2021: 22 kleuters

          geboortejaar 2020: 22 kleuters

          geboortejaar 2019: 22 kleuters

          geboortejaar 2018: 22 kleuters

          lagere school 132

          eerste leerjaar: 22 leerlingen

          tweede leerjaar: 22 leerlingen

          derde leerjaar: 22 leerlingen

          vierde leerjaar: 22 leerlingen

          vijfde leerjaar: 22 leerlingen

          zesde leerjaar: 22 leerlingen

          anderstalige nieuwkomers 8 leerlingen  


          Voor het huidige schooljaar 2023-2024 telt de kleuterschool 67 inschrijvingen.

          geboortejaar 2021: 13 kleuters

          geboortejaar 2020: 16 kleuters

          geboortejaar 2019: 16 kleuters

          geboortejaar 2018: 18 kleuters

          Voor het huidige schooljaar 2022-2023 telt de lagere school 103 inschrijvingen

          1ste graad: 35 leerlingen

          2de graad: 41 leerlingen

          3de graad: 27 leerlingen

          De huidige situatie voor volgend schooljaar is

          geboortejaar 2022 :

          geboortejaar 2021: 17 kleuters

          geboortejaar 2020: 16 kleuters

          geboortejaar 2019: 27 kleuters

          1ste graad: 38 leerlingen   

          2de graad: 35 leerlingen

          3de graad: 33 leerlingen

           

          Om voldoende leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen en om de haalbaarheid voor de leerkrachten te garanderen, vragen wij het schoolbestuur de aantallen als volgt vast te leggen voor schooljaar 2024-2025.

          totale vestiging 220 kinderen  
          kleuterschool 88 kleuters

          geboortejaar 2022: 22 kleuters

          geboortejaar 2021: 22 kleuters

          geboortejaar 2020: 22 kleuters

          geboortejaar 2019: 22 kleuters

          lagere school 132

          eerste leerjaar: 22 leerlingen

          tweede leerjaar: 22 leerlingen

          derde leerjaar: 22 leerlingen

          vierde leerjaar: 22 leerlingen

          vijfde leerjaar: 22 leerlingen

          zesde leerjaar: 22 leerlingen

          anderstalige nieuwkomers 8  

           

          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37 bis tot en met artikel 37 vicies septies
          Besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2012
          Omzendbrief van 5 juni 2012: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
          Gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2023: capaciteitsverhoging GBS de STip Binkom

          ARGUMENTATIE

          Door op deze manier de capaciteit te bepalen kunnen de reeds ingeschreven kinderen hun schoolloopbaan verder zetten in GBS De STip Binkom zonder in overcapaciteit te gaan. We zullen geen kinderen meer moeten weigeren.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Geert Bovyn, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Martine Dierickx
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          BESLUIT


          Artikel 1: De schoolbestuur keurt de capaciteit van GBS De Stip Binkom voor schooljaar 2024-2025 zoals weergegeven in onderstaande tabel goed :

          totale vestiging 220 kinderen  
          kleuterschool 88 kleuters

          geboortejaar 2022: 22 kleuters

          geboortejaar 2021: 22 kleuters

          geboortejaar 2020: 22 kleuters

          geboortejaar 2019: 22 kleuters

          lagere school 132

          eerste leerjaar: 22 leerlingen

          tweede leerjaar: 22 leerlingen

          derde leerjaar: 22 leerlingen

          vierde leerjaar: 22 leerlingen

          vijfde leerjaar: 22 leerlingen

          zesde leerjaar: 22 leerlingen

          anderstalige nieuwkomers 8  

           

           

    • GBS PELLENBERG

      • 551.1 Kleuter- en lager onderwijs - Leerplicht - Schoolbezoek en inschrijving

        • Capaciteitsbepaling GBS School 3212 Pellenberg - digitale inschrijvingen schooljaar 2024-2025

          FEITEN EN CONTEXT

          In het kader van de aanmeldprocedure voor de inschrijvingen te regelen in de Lubbeekse basisscholen, brengt het met zich mee dat ook de scholen zonder capaciteitsproblemen een aantal plaatsen in het systeem moeten opgeven.

          Het systeem is er zo op voorzien, dat elke school zijn aantal plaatsen, aantal schoolgaande leerlingen en aantal vrije plaatsen kan ingeven.

          Dit betekent, dat er ook voor GBS SCHOOL3212 capaciteit bepaald moet worden, zuiver theoretisch om het systeem te kunnen laten draaien.

          Indien we merken dat er meer aanmeldingen zijn, kunnen we de capaciteit in het systeem nog verhogen.

          We garanderen aan de inwoners immers dat er voor GBS SCHOOL3212 en Sint-Martinus Lubbeek geen wachtlijsten zijn, omdat ze iedereen kunnen inschrijven.

          In eerste instantie dachten we er aan om ons te baseren op de nieuwbouw in Pellenberg en op basis van de grootte van de lokalen de capaciteit te bepalen.

          Gezien de school pas in 2025 ten vroegste klaar zal zijn, stellen we voor om de capaciteit aan te houden die bepaald is in het schepencollege van 15 mei 2012.

          Dus voor schooljaar 2024 -2025 is de capaciteit als volgt:

           

          Totaal vestiging = 360 kinderen
          Kleuterschool = 120  kleuters

          • Geboortejaar 2022:  30 kleuters
          • Geboortejaar 2021:  30 kleuters
          • Geboortejaar 2020:  30 kleuters
          • Geboortejaar 2019:  30 kleuters

          Lagere school = 240  leerlingen

          • 1ste leerjaar: 40 leerlingen
          • 2de leerjaar:  40 leerlingen
          • 3de leerjaar:  40 leerlingen
          • 4de leerjaar:  40 leerlingen
          • 5de leerjaar:  40 leerlingen
          • 6de leerjaar:  40 leerlingen
          JURIDISCHE GRONDEN

          Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70
          Omzendbrief van 28 juni 2022: Inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende
          Schepencollegebeslissing van 15 mei 2012: capaciteitsbepaling School 3212 Pellenberg

          ARGUMENTATIE

          In eerste instantie dachten we er aan om ons te baseren op de nieuwbouw in Pellenberg en op basis van de grootte van de lokalen de capaciteit te bepalen.

          Gezien de school pas in 2025 ten vroegste klaar zal zijn, stellen we voor om de capaciteit aan te houden die bepaald is in het schepencollege van 15 mei 2012.

          Dit is zuiver een theoretische benadering om het aanmeldsysteem te kunnen laten functioneren.

          Indien we zien dat er toch plaats tekort blijkt te zijn, dan kunnen we de effectieve capaciteit steeds verhogen.

          De herbevestiging van de capaciteitsbepaling is dringend omdat de aanmeldingen in het nieuwe inschrijvingssysteem starten op 28 februari. De capaciteitsbepaling werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen besloot als volgt:
          Artikel 1. Het schoolbestuur behoudt de theoretische capaciteit op niveau van de vestiging GBS SCHOOL3212: 360 leerlingen
          Art. 2. Behoudt de theoretische capaciteit op het niveau van de kleuterschool: 120 kleuters. 
          Art. 3. Behoudt de theoretische capaciteit op het niveau van de lagere school: 240 leerlingen
          Art. 4. Legt voor de kleuterschool de theoretische capaciteit per geboortejaar vast op 30 kleuters.
          Art. 5. Legt voor de lagere school de theoretische capaciteit per leerjaar vast op 40 leerlingen.
          Art. 6. Deelt dit besluit mee aan de directeur van de school.
          Art. 7. Legt deze beslissing ter bekrachtiging voor op de eerstvolgende gemeenteraad.

          FINANCIEN

          Geen financiële gevolgen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Geert Bovyn, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
          Voorstanders: Raf De Canck, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Martine Dierickx
          Onthouders: Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben
          Resultaat: Met 5 stemmen voor, 5 onthoudingen
          BESLUIT

          Enig Artikel. De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 waarbij beslist werd dat het schoolbestuur voor GBS SCHOOL3212 de theoretische capaciteit:
          - op niveau van de vestiging: 360 leerlingen
          - op het niveau van de kleuterschool: 120 kleuters
          -
          op het niveau van de lagere school: 240 leerlingen
          behoudt en de voor de kleuterschool de theoretische capaciteit per geboortejaar vastlegt op 30 kleuters en voor de lagere school de theoretische capaciteit per leerjaar vastlegt op 40 leerlingen.

    • SECRETARIAAT

      • 547.21 Vluchtelingen en geëvacueerden

        • Verzoekschrift gemeenteraad van Johan Flamez: toetreding Lerend Netwerk van Solidaire Steden en Gemeentes (Kennisname)

          Op 9 juni 2023 ontving de gemeente Lubbeek via het digitaal loket een verzoekschrift voor de gemeenteraad van de heer Johan Flamez, Heideken 13, 3210 Lubbeek.

          De voorzitter heeft het verzoekschrift onderzocht en ontvankelijk verklaard.

          De gemeenteraad van 28 augustus 2023 besloot het verzoekschrift voor te leggen aan de commissie beleidsdomeinen voor advies.

          De commissie beleidsdomeinen van 12 september besluit het agendapunt uit te stellen naar de commissie van 10 oktober en aan VVSG te vragen om een (korte) toelichting te geven.

          FEITEN EN CONTEXT

          Verzoekschrift van de heer Flamez:

          Voorstel aan de gemeenteraad om toe te treden tot het Lerend Netwerk Solidaire Steden en Gemeentes (LNSG)

          JURIDISCHE GRONDEN

          Artikel 28 van de Grondwet;

          Decreet Lokaal Bestuur, art. 304, §2;

          Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad te Lubbeek, art. 60 §1 en art. 61 §3 en §4;

          ARGUMENTATIE

          Het LNSSG is een verzameling van steden en gemeentes in Vlaanderen die op vrijwillige basis expertise uitwisselen over de opvang van vluchtelingen in België.
          Wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de moeilijkheden, wat zijn de repercussies van opvanginitiatieven allerlei? Er zijn 3 bijeenkomsten per jaar.
          Het is een initiatief van 11.11.11. Nationaal, Amnesty Vlaanderen, Caritas, Beweging.net en Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeentes (VVSG) coördineert het geheel. Meer details en info zijn onder ander te vinden op https://11.be/acties/maak-van-je-gemeente-een-solidaire-gemeente.

          Lubbeek heeft in het verleden al ernstige inspanningen gedaan voor de opvang van vluchtelingen. We verwijzen naar het opvangcentrum in 2015 en het zomerhuis in 2022. Lubbeek heeft dus heel wat expertise te delen met gemeentes die op zoek zijn naar informatie hieromtrent. Anderzijds kan Lubbeek ook inspiratie opdoen bij bijvoorbeeld de hervestiging van vluchtelingen. Trouwens, alle gemeentes kunnen baat hebben bij het uitwisselen van expertise.

          De federale overheid heeft altijd al samengewerkt met het lokale niveau voor de opvang van asielzoekers en daarvoor financiële ondersteuning gegeven, bovenop de bestaande steun van Fedasil voor lokale opvanginitiatieven.
          Anderzijds kan het lokale niveau ook de federale overheid op haar verantwoordelijkheid wijzen. Lubbeek heeft momenteel nog één LOI. In het verleden waren er drie. Kan Lubbeek hier nog een tandje bijsteken?

          Lubbeek Solidaire gemeente? Vier van de vijf organiserende instanties hebben een lokale afdeling in Lubbeek: de 11.groep, de Amnestybriefschrijfgroep, SIAL voor Vluchtelingenwerk Vlaanderen en WSM voor Beweging.net. We gingen langs bij hun bestuursvergaderingen en kregen bij iedereen een positief advies.

          De Algemene Ledenvergaderingen van de GRIS van 16.02.2023 en van 1.06.2023 heeft deze materie besproken en kwam tot een eensluidend advies om dit verzoek over te maken aan de gemeenteraad. Met dit verzoek willen wij, als gemeentelijke raad voor internationale samenwerking in Lubbeek, de gemeenteraad van Lubbeek vragen om hierin
          verantwoordelijkheid te nemen en toe te treden tot het Lerend Netwerk van Solidaire Steden en Gemeentes. Samen laten we op die manier zien dat er in Lubbeek draagvlak is voor solidariteit met mensen op de vlucht!

          Altijd bereid om hieromtrent meer uitleg te geven indien gewenst.
          Voor de GRIS
          Johan Flamez, voorzitter


          PS We contacteerden de voorzitters van alle politieke partijen van Lubbeek met de vraag naar hun standpunt. We kregen van allen een antwoord.
          We contacteerden recent alle voorzitters van de bestaande adviesraden van Lubbeek. We wachten op hun antwoord

           

          De gemeentelijke administratie contacteerde de VVSG met de vraag om aan de commissie toelichting te verschaffen. De contactpersoon bij de VVSG gaf aan niet aanwezig te kunnen zijn tijdens de commissie maar maakte alvast een korte schriftelijke toelichting over:

          "Er zijn geen formele criteria om lid te worden van het lerend netwerk. Vluchtelingen Werk Vlaanderen (VwV) heeft zelf wat verwachtingen in een voorbeeldbrief geformuleerd (zie bijlage), maar deze mogelijke activiteiten zijn eerder bedoeld als richtinggevend en zijn dus zeker niet dwingend. Bepaalde activiteiten doet de gemeente of OCMW sowieso al (via de werking van het LOI). Als Lubbeek zou toetreden wordt er ook verwacht dat ook een medewerker van het lokaal bestuur de vergaderingen van het netwerk bijwonen. Het Netwerk komt   3 x per jaar samen meestal in Brussel,  maar de volgende bijeenkomst is digitaal.

          Samen met mijn collega Fabienne Crauwels, stafmedewerker vreemdelingenbeleid, volg ik het Lerend Netwerk Solidaire gemeente op. Ondersteunen doen we wel niet. Het Lerend Netwerk Solidaire gemeenten is door Vluchtelingen Werk Vlaanderen (VwV) opgericht naar aanleiding van de problemen in de opvangkampen op de Griekse eilanden. VwV zocht naar lokale besturen die bereid waren om vanuit die kampen overgebrachte vluchtelingen op te vangen. Vandaaruit bouwt VwV het netwerk verder uit gericht op asielzoekers/vluchtelingen en ook tijdelijk beschermde Oekraïners. De vergaderingen gaan over praktijkuitwisseling en sinds eind 2022 is er ook een campagne om meer lokale besturen te overtuigen om aan te sluiten.

          Het al dan niet aansluiten bij het netwerk is wel een beslissing van het lokaal bestuur. Het netwerk is wel interessant voor delen van info en goede praktijken.

          De VVSG steunde ook de verlengingsaanvraag van het project “Regionale Steunpunten voor vrijwilligers voor mensen op de vlucht” van VwV. Dit project dat financieel wordt ondersteund door het Vlaams Agentschap binnenlands Bestuur werd opgericht naar aanleiding van de nood aan ondersteuning van lokale vrijwilligersgroepen die zich inzetten voor Oekraïense vluchtelingen. De VVSG ondersteunt dit laatste initiatief gezien de noden op het terrein en het gegeven dat vanuit lokale besturen meer en meer beroep wordt gedaan op lokale burgerinitiatieven maar er niet altijd de capaciteit is om vanuit het lokaal bestuur ondersteuning en omkadering te bieden aan deze groepen. Het netwerk solidair gemeenten is ook een voorbeeld van het uitwisselen op bovenlokaal van goede praktijken van burgerinitiatieven en gemeenten samen, maar zoals ik al in het begin van deze mail schreef is het al dan niet aansluiten bij het Netwerk van Solidaire Steden en Gemeenten een beslissing van elk lokaal bestuur."

          Publieke stemming
          Aanwezig: Raf De Canck, Pascale Alaerts, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Jo Pierson, Tom De Winter - Pieters, Ellen Lammens, Geert Bovyn, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
          Resultaat: Met 10 niet gestemd
          BESLUIT

          Enig Artikel. De commissie neemt kennis van het advies van de GRIS en de toelichting van uit VVSG en vraagt het schepencollege om een voorstel uit te werken en ter stemming voor te leggen aan de gemeenteraad.

De voorzitter sluit de zitting op 10/10/2023 om 20:46.

Namens commissie beleidsdomeinen,

Klaas Gutschoven
Algemeen directeur

Raf De Canck
Voorzitter