Terug
Gepubliceerd op 12/08/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 11/08/2025 - 13:00

Tijdelijke verkeersregeling: Werfinrichting Kerkstraat Binkom - Gedeeltelijk enkelrichtingsverkeer vanaf 13 augustus 2025 tot 30 januari 2026 (EaglebeID 2852418)

Aanwezig: Davy Suffeleers, Burgemeester - waarnemend
Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
FEITEN EN CONTEXT

Rectem Laura vraagt namens Renotec omwille van de werf aan de kerk in Binkom verkeersmaatregelen te nemen op de Kerkstraat - Gedeeltelijk enkelrichtingsverkeer vanaf 13 augustus 2025 tot 30 januari 2026 (EaglebeID 2852418). Verkeer dat wegrijdt van het woonzorgcentrum dient gebruik te maken van de route langs de Kasteelstraat. Bewoners van de Kerkstraat kunnen nog altijd in twee richtingen rijden, zodanig dat ze niet over privaat terrein een omleiding moeten volgen. 

De doorgang voor hulpdiensten richting het woonzorgcentrum van minimaal 4 meter (exclusief draaicirkels) dient te allen tijde te worden behouden, alsook de overige voorwaarden gesteld in het advies door de brandweer en politie. Indien blijkt dat niet aan deze voorwaarde wordt voldaan of als er uiteindelijk negatief advies wordt ontvangen vanuit de brandweer kan de vergunning worden ingetrokken. Op het nieuwe werfinrichtingsplan werd nog geen (positief) advies verleend door de brandweer. 

JURIDISCHE GRONDEN

Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis
gebracht worden van de weggebruikers.

Artikelen 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet
De gemeenteraad keurt de gemeentelijke politieverordeningen goed. De gemeente is bevoegd om
het veilig en vlot verkeer op haar grondgebied te regelen en de veiligheid op de openbare wegen en
plaatsen te verzekeren.

Artikelen 130 bis van de nieuwe gemeentewet
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer.

Artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen
en van de burgemeester worden niet meer bekendgemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op
de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum
waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen
en de berekening van de termijnen.

Koninklijk besluit van 1 december 1975
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie
van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009
Dit besluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de
plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de
verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een
gemeente.


Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek

ARGUMENTATIE

Advies van de Lokale Politie - Hoofdinspecteur Johan Van Vlasselaer:

De aannemer dient zich te schikken naar de voorwaarden die worden opgelegd door de gemeente in zijn vergunning.  Er dient zeker een strook voor éénrichtingsverkeer vrij te blijven aangezien het andere uiteinde van de Kerkstraat dat verbinding maakt met de N223 veel te smal is om verkeer in twee richtingen toe te laten. Het rusthuis dient steeds bereikbaar te zijn voor hulpdiensten, bezoekers, werknemers enz.

De aannemer dient eventueel een andere oplossing te zoeken om zijn activiteit te kunnen uitvoeren.

Advies van de Lokale Hulpverleningszone - Brandweerkapitein Rudi Saboo (algemene principes, nog niet specifiek op het werfinrichtingsplan)

De Kerkstraat volledig afsluiten is geen optie. 

De voorziening is rechtstreeks en voortdurend bereikbaar voor de
voertuigen van de hulpverleningszone en andere hulpdiensten, zodat
brandbestrijding en redding er normaal uitgevoerd kunnen worden.
In het bijzonder worden het aantal toegangswegen en de inplanting van een of
meer toegangswegen bepaald in overleg met de hulpverleningszone. Daarbij
wordt rekening gehouden met de uitgestrektheid, het aantal aanwezige
personen, het aantal bezette verdiepingen en de opstelling van de gebouwen.
Elke toegangsweg wordt zo opgevat dat het materieel en de voertuigen van de
hulpverleningszone er kunnen rijden, stilstaan en werken.
De toegangswegen worden bepaald in overleg met de territoriaal bevoegde
hulpverleningszone.

Daartoe moeten de voertuigen beschikken over een toegangsmogelijkheid
en een opstelplaats:
- ofwel op de berijdbare rijweg van de openbare weg; ofwel op een bijzondere toegangsweg vanaf de berijdbare rijweg van
de openbare weg en die de volgende karakteristieken vertoont:
- minimale vrije breedte: 4 m;
- minimale draaistraal: 11 m aan de binnenkant en 15 m aan de
buitenkant;
- minimale vrije hoogte: 4 m;
- maximale helling: 6%;
- draagvermogen: derwijze dat voertuigen, zonder verzinken, met
een maximale asbelasting van 13t er kunnen rijden en stilstaan,
zelfs wanneer ze het terrein vervormen.
Voor de kunstwerken (bvb bruggen, sokkels...) welke zich op de
toegangswegen bevinden, richt men zich naar NBN B 03-101.

BESLUIT

Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de beperkingsmaatregelen, mits gunstig advies van de brandweer:

Werfinrichting Kerkstraat - Gedeeltelijk enkelrichtingsverkeer vanaf 13 augustus 2025 tot 30 januari 2026

Enkelrichtingsverkeer:

 

Op de Kerkstraat, vanaf huisnummer 5 tot huisnummer 4, in de richting van de Tiensesteenweg/N223, geldt:

verboden rijrichting voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers.

Op de Kerkstraat, vanaf huisnummer 5 tot huisnummer 4, in de richting van huisnummer 5, geldt:

toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; fietsers mogen in de twee richtingen rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersbord F19 conform artikel 71.2 van de wegcode

  • Verkeersbord M2 conform artikel 65.2 van de wegcode

  • Verkeersbord C1 conform artikel 68.3 van de wegcode

  • Verkeersbord M4 conform artikel 65.2 van de wegcode

Gebodsbepalingen:

Op de Kerkstraat, tussen het kruispunt met de Tiensesteenweg/N223 en huisnummer 4, geldt: 

Bestuurders dienen de hindernis langs de door de pijl aangeduide richting voorbij te rijden.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • Verkeersborden D1 conform artikel 69.3 van de wegcode
Beurtelings verkeer:

Op de Kerkstraat, ter hoogte van de overzijde van huisnummer 2, voor bestuurders komende van het kruispunt met de Tiensesteenweg/N223 richting huisnummer 4, geldt:

De bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.
 
Op de Kerkstraat, ter hoogte van de overzijde van huisnummer 2, voor bestuurders komende van huisnummer 4 richting het kruispunt met de Tiensesteenweg/N223, geldt:
 
de bestuurders hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • Verkeersborden B19 conform artikel 67.3 van de wegcode
  • Verkeersborden B21 conform artikel 67.3 van de wegcode
Parkeer- en stilstandverbod: 
Op de Kerkstraat, tussen het kruispunt met de Tiensesteenweg/N223 en huisnummer 4, aan beide zijden, geldt:
 
Het parkeren en stilstaan is verboden.
 
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
  • Verkeersborden E3 conform artikel 70.2.1.1° van de wegcode
  • Onderborden GV met daarop de vermelding "Van 13/08/2025 tot 30/01/2026"
  • Onderborden GXa en GXb
Signalisatie conform bijgevoegd signalisatieplan en bovenstaand reglement.

Art. 2. Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers, overeenkomstig art. 12 van de wet op de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij KB van 16/03/68.

Art. 3. De aanvrager wordt aangewezen als verantwoordelijke voor de plaatsing van de signalisatie. 

Art. 4. De overtredingen op onderhavige verordening zullen met politiestraffen beteugeld worden.

Art. 5. Eénsluidend afschrift van deze verordening zal onmiddellijk worden toegezonden aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Leuven

Art. 6. De bekendmaking zal geschieden zoals voorzien en voorgeschreven door art. 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Art. 7. De aanvrager brengt omwonenden op de hoogte van eventuele hinder.