De voorzitter opent de zitting op 25/01/2022 om 20:02.
Enig artikel. Besluit het agendapunt 'School Pellenberg - Nieuwbouw - Optie Kasteel de Maurissens - Goedkeuring aanbestedingsbundel, lastvoorwaarden en wijze van gunnen' van de dagorde te verwijderen.
Bij de start van de legislatuur werd het einde van het schepenmandaat van Paul Duerinckx vastgelegd op 31 december 2021. Dhr. Duerinckx wenst geen mandaat op te nemen in de gemeenteraad.
In gevolge dit einde mandaat stuurde mevrouw Gidts een schrijven waarin zij het mandaat als opvolger gemeenteraadslid aanvaardt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7, art. 12-15 en art. 47 betreffende het ontslag als gemeenteraadslid.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet (LPKD) van 8 juli 2011, art. 8, 58 en 169 betreffende opvolgers in de gemeenteraad.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Marijke Gidts door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in art. 6 § 3, art. 14 en art. 68 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Mevrouw Marijke Gidts heeft verklaard dat zij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Marijke Gidts goed.
Art. 2. De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Marijke Gidts in de handen van de voorzitter.
Raadslid Jolien Vissers stuurde op 11 januari 2022 een schrijven waarin zij haar ontslag als raadslid meedeelt. Door een verhuis naar een buurgemeente bevindt het raadslid zich eind januari in een situatie van onverenigbaarheid.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7 en art. 12-15 betreffende het ontslag als gemeenteraadslid
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van raadslid Jolien Vissers. Mevrouw Vissers nam tijdelijk het mandaat van raadslid Martine Adams waar, die verhinderd is van 14 maart 2021 t.e.m. 13 maart 2022.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de ontslagname van Jolien Vissers als gemeenteraadslid.
Mevrouw Jolien Vissers stuurde op 11 januari 2022 een schrijven aan de gemeente waarin zij meldt dat zij wegens een onverenigbaarheid niet langer kan zetelen als raadslid in de gemeente Lubbeek. De tijdelijke verhindering van raadslid Adams duurt nog t.e.m. 13 maart 2022. In gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Adams en het ontslag van waarnemend raadslid Vissers stuurt Dhr. Raf De Canck op 12 januari 2022 een melding namens N-VA waarin mevrouw Ranya Akay voorgedragen wordt als opvolger voor het vrijgekomen mandaat.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7, art. 12-15 en art. 47, betreffende de verhindering als gemeenteraadslid.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet (LPKD) van 8 juli 2011 art. 8, 58 en 169, betreffende opvolgers in de gemeenteraad.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Ranya Akay door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in art. 6 § 3, art. 14 en art. 68 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Mevrouw Ranya Akay heeft verklaard dat zij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Ranya Akay goed.
Art. 2. De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Ranya Akay in de handen van de voorzitter.
De tabel van rangorde van de gemeenteraadsleden wordt na de recente mandatenwissels vastgesteld als volgt :
Volgnr. |
Naam en voornamen raadsleden |
Anciënniteit als gemeenteraadslid |
Aantal bekomen stemmen bij de recentste gemeenteraadsverkiezing |
Opmerkingen |
|
1 |
Vanderzeypen Ivan Philomena François |
06.10.1999 |
176 |
Onderbreking 02.01.2019 – 27.08.2019 |
|
2 |
Muls Gilberte Maria Hortentia |
02.01.2001 |
659 |
|
|
3 |
Pierson Jo An Julia |
02.01.2007 |
347 |
|
|
4 |
Simoens Hugo Maria Armand |
02.01.2007 |
536 |
Onderbreking 2013-2018 |
|
5 |
Francken Theo Jozef Elisabeth |
02.01.2013 |
2.435 |
||
6 |
Suffeleers Davy |
02.01.2013 |
422 |
|
|
7 | Roskams Tania Antonia Deodora | 02.01.2013 | 410 | ||
8 |
Vangoidsenhoven Walter Louis Arthur |
02.01.2013 |
392 |
|
|
9 |
Alaerts Pascale Renée |
02.01.2013 |
350 |
|
|
10 |
Bovyn Geert Hendrik Cornelius |
02.01.2013 |
333 |
|
|
11 |
De Canck Rafaël Hubert Alice |
02.01.2013 |
267 |
|
|
12 |
De Winter-Pieters Tom |
02.01.2013 |
201 |
Onderbreking 02.01.2019 – 21.10.2019 |
|
13 |
Smeyers Elisabeth Cecilia Leander |
02.01.2019 |
490 |
|
|
14 |
Delanoeije Sarah |
02.01.2019 |
387 |
|
|
15 |
Wouters An |
02.01.2019 |
307 |
|
|
16 |
Verheyden Pieter |
02.01.2019 |
301 |
|
|
17 |
Verbinnen Jeroen |
02.01.2019 |
276 |
|
|
18 |
Van Goethem Benny Marcel Albin |
02.01.2019 |
157 |
|
|
19 |
Robben Rina |
30.03.2021 |
204 |
|
|
20 |
Vervueren Lim |
31.08.202 |
|
|
|
21 |
Hofkens Andries |
30.11.2021 |
165 |
|
|
22 |
Gidts Marijke |
25.01.2022 |
134 |
|
|
23 |
Akay Ranya |
25.01.2022 |
174 |
|
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur art. 6 § 7: de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Omzendbrief KB/ABB 2018/3 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Memorie van toelichting bij artikel 6 § 7 van het Decreet Lokaal bestuur: de opvolgers die na de installatievergadering worden geïnstalleerd, sluiten op het einde aan. De opvolgers die als raadslid worden geïnstalleerd, worden onderaan de ranglijst bijgeschreven, volgens de datum van hun eedaflegging. Bijgevolg wordt de anciënniteit van de opvolger niet in acht genomen bij de bepaling van de rangorde.
Schepen Hugo Simoens neemt kennis onder voorbehoud n.a.v. de opmerking van raadslid Hofkens i.v.m. de anciënniteit van raadsleden die later dan januari 2019 de eed aflegden.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe rangorde.
Naar aanleiding van het einde van het mandaat van Paul Duerinckx als schepen werd de heer Hugo Simoens aangesteld als schepen.
De deelname van de gemeente in Regionaal Landschap Noord-Hageland.
De statuten van Regionaal Landschap Noord-Hageland zoals aangepast tot op heden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De heer Hugo Simoens werd voorgedragen als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur van Regionaal Landschap Noord-Hageland tot het einde van de legislatuur.
Vanaf 25 januari 2022 neemt mevrouw Marijke Gidts dit mandaat over.
Artikel 1. De heer Hugo Simoens te vervangen door mevrouw Marijke Gidts als kandidaat bestuurder in de raad van bestuur van Regionaal Landschap Noord-Hageland.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Regionaal Landschap Noord-Hageland.
Naar aanleiding van het einde van het mandaat van Paul Duerinckx als schepen werd de heer Hugo Simoens aangesteld als schepen.
De deelname van de gemeente in Hartje Hageland.
De statuten van Hartje Hageland zoals aangepast tot op heden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De heer Hugo Simoens werd voorgedragen als plaatsvervanger in het bestuurscomité van Hartje Hageland tot het einde van de legislatuur. Vanaf 25 januari 2022 neemt mevrouw Marijke Gidts dit mandaat op.
Artikel 1. De heer Hugo Simoens te vervangen door mevrouw Marijke Gidts als plaatsvervanger in het bestuurscomité van Hartje Hageland.
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Hartje Hageland.
Naar aanleiding van het einde van het mandaat van Paul Duerinckx als schepen.
De deelname van de gemeente de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant.
De statuten van Ecowerf.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Statuten Ecowerf;
Paul Duerinckx werd voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het Algemeen Comité van Ecowerf tot het einde van de legislatuur. Vanaf 25 januari 2022 neemt Marijke Gidts dit mandaat over. Dhr. Simoens is immers ook plaatsvervangend afgevaardigde in de algemene vergadering wat onverenigbaar is met zijn aanstelling als plaatsvervangend vertegenwoordigde in het Algemeen Comité (zie statuten van EcoWerf art. 35 samenstelling algemene vergaderingen).
Artikel 1. De gemeenteraad trekt het besluit d.d. 28 december 2021 terug.
Art. 2. De heer Paul Duerinckx te vervangen door mevrouw Marijke Gidts als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het algemeen comité van Ecowerf.
Art. 3. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Ecowerf.
Naar aanleiding van het einde van het mandaat van Paul Duerinckx als schepen.
De deelname van de gemeente in Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH).
De statuten van Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH) zoals aangepast tot op heden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Paul Duerinckx werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH) tot het einde van de legislatuur. Vanaf 25 januari 2022 neemt Marijke Gidts dit mandaat over.
Artikel 1. De heer Paul Duerinckx te vervangen door Marijke Gidts als kandidaat effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH).
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH).
Raadslid Jolien Vissers zetelt in de commissie beleidsdomeinen en dient daar vervangen te worden.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Raadslid Ranya Akay wordt voorgedragen als vervanger voor mevrouw Jolien Vissers om te zetelen in de commissie beleidsdomeinen. Het betreft de tijdelijke vervanging van commissielid Martine Adams die overgenomen wordt. Mevrouw Jolien Vissers werd in de gemeenteraad van 30 maart 2021 aangesteld als tijdelijke vervanger voor mevrouw Adams t.e.m. 13 maart 2022. Mevrouw Ranya Akay neemt deze tijdelijke vervanging over vanaf 25 januari 2022.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met de vervanging van Jolien Vissers in de commissie beleidsdomeinen door Ranya Akay.
Mevrouw Jolien Vissers zetelde voor N-VA in de commissie deontologische code en dient daar vervangen te worden.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Huishoudelijk reglement gemeenteraad
Mevrouw Ranya Akay wordt voorgedragen als vervanger van mevrouw Jolien Vissers in de commissie deontologische code. Het betreft de tijdelijke vervanging van commissielid Martine Adams die overgenomen wordt. Mevrouw Jolien Vissers werd in de gemeenteraad van 30 maart 2021 aangesteld als tijdelijke vervanger voor mevrouw Adams t.e.m. 13 maart 2022. Mevrouw Ranya Akay neemt deze tijdelijke vervanging over vanaf 25 januari 2022.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met de vervanging van Jolien Vissers door Ranya Akay in de commissie deontologische code.
Mevrouw Jolien Vissers was afgevaardigde bij de algemene vergadering van De Watergroep en dient daar vervangen te worden na haar ontslag.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Ranya Akay wordt voorgedragen als vervanger voor mevrouw Jolien Vissers als afgevaardigde bij de algemene vergadering van De Watergroep. Het betreft de tijdelijke vervanging van mevrouw Martine Adams die overgenomen wordt. Mevrouw Jolien Vissers werd in de gemeenteraad van 30 maart 2021 aangesteld als tijdelijke vervanger voor mevrouw Adams t.e.m. 13 maart 2022. Mevrouw Ranya Akay neemt deze tijdelijke vervanging over vanaf 25 januari 2022.
Artikel 1. Mevrouw Jolien Vissers te vervangen door mevrouw Ranya Akay als afgevaardigde bij de algemene vergadering van De Watergroep.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan De Watergroep.
Mevrouw Jolien Vissers deelt via een mail haar ontslag mee op 11 januari 2022. Mevrouw Jolien Vissers was effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Interleuven en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Ranya Akay wordt voorgedragen als vervanger voor mevrouw Jolien Vissers als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Interleuven. Het betreft de tijdelijke vervanging van mevrouw Martine Adams die overgenomen wordt. Mevrouw Jolien Vissers werd in de gemeenteraad van 30 maart 2021 aangesteld als tijdelijke vervanger voor mevrouw Adams t.e.m. 13 maart 2022. Mevrouw Ranya Akay neemt deze tijdelijke vervanging over vanaf 25 januari 2022.
Artikel 1. Mevrouw Jolien Vissers te vervangen door mevrouw Ranya Akay als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Interleuven.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Interleuven.
Mevrouw Jolien Vissers deelt via een mail haar ontslag mee op 11 januari 2022. Mevrouw Jolien Vissers was effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVOG en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Ranya Akay wordt voorgedragen als vervanger voor mevrouw Jolien Vissers als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVOG. Het betreft de tijdelijke vervanging van mevrouw Martine Adams die overgenomen wordt. Mevrouw Jolien Vissers werd in de gemeenteraad van 30 maart 2021 aangesteld als tijdelijke vervanger voor mevrouw Adams t.e.m. 13 maart 2022. Mevrouw Ranya Akay neemt deze tijdelijke vervanging over vanaf 25 januari 2022.
Artikel 1. Mevrouw Jolien Vissers te vervangen door mevrouw Ranya Akay als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VVOG.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan VVOG.
De notulen van de gemeenteraad op 28 december 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 28 december 2021 goed.
De druk en bedeling van het gemeentelijk infoblad en twee extra uitgaven werden de afgelopen jaren door Artoos Group verzorgd. Voor 2021 gebeurde dit via een bestelbon opgemaakt voor het drukken van de edities van 2021 en dit tot de editie jan/febr 2022.
Begin 2021 sloot het agentschap Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid een raamovereenkomst af voor drukwerk met dezelfde firma Artoos Group. Team communicatie stelt voor om toe te treden tot deze raamovereenkomst.
Artikel 40 en 42 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 over de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het decreet van 26 maart 2004 over de openbaarheid van bestuur Vastleggen van het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6°, 7° en 8° en artikel 47 §2 dat bepaalt dat de aanbestedende overheid vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doet op een aankoopcentrale;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
De principiële beslissing van de Vlaamse Regering van 1 maart 2021 tot gunning via een onderhandelingsprocedure met bekendmaking van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit "Het aanleveren van drukwerk met bijhorende online bestelportaal, voorzien van koppelingen" in productcategorie Communicatie, Kantoorartikelen, Enveloppen en Drukwerken. (zie document TPR/HM/2016_32759)
Om het bestellen van drukwerk aanzienlijk te vereenvoudigen, schreef het agentschap Facilitair Bedrijf een omvangrijke tender uit. Het ging daarbij op zoek naar de beste partner om een raamovereenkomst voor drukwerk af te sluiten. De opdracht werd op 1 maart 2021 gegund aan Artoos Group.
Artoos Groep lanceerde hiervoor een centraal bestelpunt: print.vlaanderen. Overheden kunnen er drukwerk en communicatiemateriaal bestellen, zonder aanbestedingsplicht. Print.vlaanderen hanteert vaste prijzen, centraal onderhandeld door het agentschap Facilitair Bedrijf.
De druk en bedeling van het infoblad en extra uitgaven werden de afgelopen jaren steeds verzorgd door Artoos Group. De laatste overeenkomst liep af eind december 2021.
Lokaal bestuur Lubbeek kan van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor we krachtens artikel 15 van de wet van 15 juni 2006 vrijgesteld zijn van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Door toe te toetreden tot de raamovereenkomst kan het infoblad en ander drukwerk van het lokaal bestuur verder gedrukt worden in samenwerking met de vertrouwde en deskundige partner Artoos Group, en dat tegen de scherpe prijzen van de raamovereenkomst.
De raamovereenkomst loopt van 2 maart 2021 tot 1 maart 2024 en is éénmaal verlengbaar met één jaar.
Omschrijving |
Publiciteit, advertenties en info: uitgave infoblad + onthaalbrochure + divers extern drukwerk |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0119-02 |
Algemene rekening |
6143007 |
Voorzien uitgavekrediet |
12.904,00 euro (excl. btw) 40.325,00 euro (excl. btw) |
Beschikbaar krediet 2022 |
33.000,00 euro |
Voorziene raming/ kostprijs/ … |
12.904,00 euro (excl. btw) |
Aannemer/ Leverancier/ Instantie |
Vlaanderen Print/Artoos |
Bijkomende info |
Opgelet kostprijs is afhankelijk van de papierprijzen e.d. en kan in de loop van deze overeenkomst stijgen |
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord om aan te sluiten bij de raamovereenkomst van de Vlaamse Gemeenschap voor aanleveren van drukwerk met bijhorend online bestelportaal voorzien van koppelingen” aangeboden via de raamovereenkomst - Bestek nr. 2016/HFB/OPMB/32759.
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering.
Voor de start van de vrije inschrijvingsperiode op 1 maart 2022 moet het schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen op het niveau van de schoolvestiging, het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Daarnaast mag het schoolbestuur de capaciteit bepalen op het niveau van het kleuteronderwijs per geboortejaar en op het niveau van de lagere school per leerjaar. Een inschrijving van een leerling geldt voor de duur van de volledige schoolloopbaan in die school. Dat betekent dat ook de doorstroming van de kleuterschool naar de lagere school moet gegarandeerd zijn.
Op de gemeenteraad van 26 januari 2021 werd de capaciteit voor GBS De Stip als volgt bepaald.
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 | geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters geboortejaar 2017: 22 kleuters geboortejaar 2016: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 leerlingen |
Voor het huidige schooljaar 2021-2022 telt de kleuterschool 67 inschrijvingen.
geboortejaar 2019: 15 kleuters
geboortejaar 2018: 16 kleuters
geboortejaar 2017: 20 kleuters
geboortejaar 2016: 16 kleuters
De huidige situatie voor volgend schooljaar is
geboortejaar 2020 : reeds 6 kleuters ingeschreven in de voorrangsperiode (broers en zussen)
geboortejaar 2019: 15 kleuters
geboortejaar 2018: 16 kleuters
geboortejaar 2017: 20 kleuters
1ste graad: 35 leerlingen
2de graad: 34 leerlingen
3de graad: 28 leerlingen
Om voldoende leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen en om de haalbaarheid voor de leerkrachten te garanderen, vragen wij het schoolbestuur de aantallen als volgt vast te leggen voor schooljaar 2022-2023.
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 kleuters | geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters geboortejaar 2017: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 |
Dit voorstel werd reeds voorgelegd op de schoolraad van 13 oktober 2020. Vanaf schooljaar 2021-2022 is de capaciteit van 18 opgetrokken tot 22 per geboortejaar en per leerjaar.
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37 bis tot en met artikel 37 vicies septies
Besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2012
Omzendbrief van 5 juni 2012: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
Gemeenteraadsbeslissing van 26 januari 2021: capaciteitsverhoging GBS de STip Binkom
Door op deze manier de capaciteit te bepalen kunnen de reeds ingeschreven kinderen hun schoolloopbaan verder zetten in GBS De STip Binkom zonder in overcapaciteit te gaan. We zullen geen kinderen meer moeten weigeren.
Geen rechtstreekse financiële gevolgen. Wanneer het oude schoolgebouw weer in gebruik genomen dient te worden zal er budget voorzien moeten worden om WIFI te voorzien.
Enig artikel. De schoolbestuur keurt de capaciteit van GBS De Stip Binkom zoals weergegeven in onderstaande tabel goed :
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 kleuters | geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters geboortejaar 2017: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 |
De mail van 30 november 2021 van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
In bijlage vindt u een e-kopie van onze brief met betrekking tot de gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeenten in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen en toegang tot de gegevens van het rijksregister.
Wij voegen hier eveneens het ontwerpprotocol en een ontwerp van gemeenteraadsbeslissing bij. Graag ontvingen wij de gemeenteraadsbeslissing en het protocol digitaal ondertekend voor akkoord uiterlijk op 1 maart 2022 terug. Deze brief met bijlagen wordt vandaag ter attentie van het college van burgemeester en schepenen verstuurd.
Alvast onze dank bij voorbaat om hier de nodige aandacht aan te besteden.
E-kopie van de brief van het Diensthoofd Administratie en de Algemeen directeur EcoWerf:
Betreft: Protocol tot gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeente
EcoWerf heeft op basis van de beraadslaging (machtiging) Nr. 32/2006 van 29 november 2006 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen toegang tot de gegevens van het rijksregister voor de doeleinden bepaald in deze machtigingen.
De machtiging is op bepaalde vlakken ontoereikend doordat gegevens niet snel genoeg aangeleverd worden vanuit het Rijksregister. Om hieraan tegemoet te komen wordt relevante gegevens-uitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf uitgevoerd. Hiervoor dient overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol afgesloten te worden tussen EcoWerf en de gemeenten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dit protocol dient bekendgemaakt te worden op de website van alle partijen.
Het voorgestelde protocol werkt in twee richtingen:
A. De gemeente deelt de relevante persoonsgegevens bij een verhuis (verhuis binnen de gemeente of in geval van nieuwe inwoners) met EcoWerf om de opstart van de diensten door EcoWerf aan de betrokken inwoners mogelijk te maken;
B. Ecowerf deelt gegevens over de aanrekening met de gemeente om sociale correcties (kortingen of vrijstellingen) omwille van medische of andere redenen toe te laten. Het behoort tot de autonomie van de gemeente om al dan niet sociale correcties in te voeren.
In de voorbereiding van het protocol is uitvoerig overleg geweest tussen EcoWerf, de DPO van EcoWerf en externe DPO’S o.a. van VERA. Het protocol is dan ook het resultaat van dit overleg met als gevolg dat zowel de DPO van EcoWerf als de DPO van VERA een gunstig advies zullen verlenen aan het protocol. In de praktijk zal er niets wijzigen aan de huidige gegevensuitwisselingen.
Wij voegen in bijlage het ontwerpprotocol en een voorbeeld gemeenteraadsbeslissing toe.
Mogen wij u verzoeken de gemeenteraadsbeslissing en het digitaal ondertekende protocol uiterlijk op 1 maart 2022 te bezorgen aan Gerda Bleus (gerda.bleus@ecowerf.be).
De mail van 2 december 2021 van VERA, Vlaams-Brabants steunpunt voor e-government:
Eergisteren verstuurde EcoWerf een protocol naar alle besturen die met het Diftar systeem voor afvalophaling werken.
Dit protocol werd samen met de VERA DPO’s geschreven. Het protocol gaat over de uitwisseling van persoonsgegevens tussen EcoWerf en de gemeenten. Concreet gaat het over het feit dat gemeentelijke ambtenaren (milieu/bevolking) toegang hebben tot de MijnEcoWerf applicatie. En de doorgifte van de gegevens van sociale correcties die volgens de reglementen van de gemeente worden toegepast.
Het protocol zorgt ervoor dat de gezamenlijke behandeling van dossiers door EcoWerf en gemeente wettelijk worden geregeld.
In het protocol is er sprake van gegevensuitwisseling via “beveiligde weg”. Dit houdt in dat gegevensuitwisseling niet per mail verloopt, wel via het extranet van EcoWerf. Zij geven bvb jaarlijks een lijst door via hun extranet. Er wordt verwacht dat gemeenten ook via deze weg gegevens doorgeven.
De mail van 8 december 2021 van Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven:
In reactie op de opmerkingen die wij mochten ontvangen op onze mailing van 30 november met betrekking tot vermeld onderwerp, vindt u hierbij een aangepast protocol.
De ondertekening van het protocol en de gemeentebeslissing gebeurt uiteraard in overeenstemming met de in elke gemeente heersende bevoegdheid van ondertekening.
De ondertekening van het protocol door EcoWerf gebeurt na ontvangst van het door de gemeente ondertekende document. Een e-kopie van het volledig ondertekende document wordt u nadien bezorgd.
Datum van ondertekening mag de datum zijn waarop de gemeente het protocol besproken en goedgekeurd heeft. Indien u dit openlaat, zal de datum ingevuld worden waarop EcoWerf het protocol ondertekend.
Wij hopen dat deze antwoorden u kunnen verder helpen en wachten de beslissing van de gemeenteraad en het protocol in voor 1 maart 2022.
Heeft u toch nog vragen, opmerkingen hieromtrent, mag u mij daar zeker over contacteren.
Het vereist advies van de gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming is consulteerbaar in bijlage.
De gemeentelijke functionaris voor gegevensbescherming, (waarnemend) DPO Vera, verleende op 2 december 2021 gunstig advies met betrekking tot het ontwerp van dit protocol:
"Geen bezwaar tegen het ondertekenen van het ontwerpprotocol zoals verstuurd op 30 november 2021"
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en latere wijzigingen, artikel 8;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40-41,
Het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
De Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016.
Geen financiële gevolgen.
Artikel.1. Keurt het voorgestelde 'Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens' tussen EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven, met betrekking tot de gegevensuitwisseling tussen EcoWerf en de gemeente in het kader van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de daaropvolgende uitbreidingen en toegang tot de gegevens van het rijksregister, goed.
Art.2. Machtigt burgemeester Theo Francken en algemeen directeur Klaas Gutschoven om het 'Protocol inzake elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost- Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven en de gemeente Lubbeek', te ondertekenen.
Art.3. Maakt de gemeenteraadsbeslissing en het ondertekende protocol uiterlijk op 1 maart 2022 over aan Gerda Bleus van Ecowerf, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven (gerda.bleus@ecowerf.be)
Art.4. Maakt het protocol bekend op de website van de gemeente.
Bovengenoemde partijen gingen op 12 november 2020 over tot het ondertekenen van een 'Memorandum of understanding' waarbij de voornaamste principes van deze samenwerking werden beschreven, welke in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst verder zouden worden uitgewerkt.
Middels huidige overeenkomst wensen de partijen voornoemde ambitie in concrete doelstellingen en afspraken te vertalen.
Het ontwerp van de overeenkomst is te consulteren in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur.
Geen financiële gevolgen.
Artikel.1. Verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 'Gezamenlijke ontwikkeling Campus Pellenberg' tussen onderstaande partijen:
Art.2. Beslist het college van burgemeester en schepenen te machtigen met de uitvoering van dit besluit.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “School Kasteel de Maurissens” werd gegund aan Interleuven CVBA, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. 320.105 opgesteld door de ontwerper.
Op 20 december 2021 heeft de ontwerper het volledige aanbestedingsdossier voor de bouw van de school in Pellenberg - optie Kasteel de Maurissens overgemaakt.
De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw).
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Gunningscriterium: prijs (economisch meest voordelige offerte op basis van de prijs)
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019:
Het besluit van de commissie beleidsdomeinen van 12 maart 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2020 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 (onder voorbehoud van goedkeuring):
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.
code |
2021/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
1.034.321,92 euro |
Beschikbaar krediet |
818.766,92 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Interleuven |
|
|
In het budgetjaar 2022 werd € 4.335.000,00 voorzien.
In het budgetjaar 2023 werd € 1.713.000,00 voorzien.
In het budgetjaar 2024 werd € 1.000.000,00 voorzien.
Artikel 1. Keurt het bestek "School Pellenberg - nieuwbouw - optie Kasteel de Maurissens", de bijhorende raming en de aanbestedingsbundel, opgesteld door Interleuven goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 7.105.377,61 euro (excl. btw) of 7.531.700,27 euro (incl. 6% btw).
Art. 2. Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplan 2020-2025, onder code 2021/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003, code 2022/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003, code 2023/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 en code 2024/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) biedt aan om in iedere gemeente, op vraag van het lokaal bestuur, max 1 regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden op een gewestweg. Indien een stad of gemeente een regenboogzebrapad aanvraagt bij het Agentschap Wegen en Verkeer is het in eerste instantie het lokale bestuur dat nagaat of de verkeersveiligheid op deze locatie niet in het gedrang komt. Het zebrapad wordt uitgerust met als achtergrond een regenboogvlag. De inkleuring gebeurt op gewestwegen op een uniforme manier: wit / kleur / wit / kleur / … Dit is een manier om de inclusiviteit letterlijk mee in de verf te zetten. De aanvraag moet gebeuren via de regionale afdeling van AWV Zie ook: https://www.lydiapeeters.be/nieuws/elkegemeente in vlaanderen kan regenboogzebrapad krijgen/
Lubbeek telt twee grote gewestwegen, de N2 en de N223. Op deze wegen zien we meerdere mogelijkheden om een dergelijk zebrapad aan te leggen: aan de school in Binkom, aan de kerk van St. Bernard, aan het kruispunt met de Plein en de N2, N2,... We laten het over aan de gemeente om de plaats kiezen, maar het lijkt
ons ook fijn dat dit gebeurt na consultatie van scholen, bewoners, …
Wat betreft de wettelijkheid van een regenboogzebrapad geldt het volgende: de regenboogkleuren moeten tussen de witte stroken geschilderd worden. De witte stroken moeten m.a.w. gerespecteerd worden, anders is het geen wettelijk zebrapad.
De gemeente Lubbeek hangt sinds 2017 de regenboogvlag uit op 17 mei, de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie , alsook op 21 september, de dag die door de VN tot internationale dag van de vrede uitgeroepen is. Op die dag start ook de jaarlijkse Vlaamse vredesweek die eindigt op 2 oktober met de internationale dag van de geweldloosheid.
Gezien de gemeente beide waarden dus erkent, en aangezien de vlag slechts een paar dagen per jaar uithangt, stellen we voor om een regenboogzebrapad te laten aanleggen zodat de waarden van vrede en verdraagzaamheid permanent aanwezig zijn. En dit zoals in meerdere steden reeds het geval is (vb. Genk, Hasselt, Gent, Halle, Beerse, Avelgem en Westerlo - link zie bijlage aub).
Dit regenboogzebrapad is immers een symbool van een open, verdraagzame en vredevolle gemeente waar iedereen zich thuis kan voelen, ongeacht de seksuele voorkeur. E n een gemeente die de herinnering aan vrede / nooit meer oorlog belangrijk acht.
Het zou dus fijn zijn als men tegen 17 mei of ten laatste 21 september 2022 via een dergelijk regenboogzebrapad kan oversteken in Lubbeek.
Bijkomende info vanuit het kabinet Peeters:
Elke wegbeheerder kan zelf beslissen wat mogelijk is. Op lokale wegen, heeft het lokaal bestuur autonomie.
Voor gewestwegen heeft minister Lydia Peeters beslist, dat regenboogzebrapaden kunnen aangelegd worden mits inachtname van volgende:
De lokale overheid (en de politiediensten) kunnen de beoordeling hierover het beste zelf inschatten.
De aanvraag dient te gebeuren via de regionale AWV diensten.
Aanleg en onderhoud gebeuren door AWV.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt het voorstel goed om bij het Agentschap Wegen en verkeer een regenboogzebrapad aan te vragen om te laten aanleggen op een van onze gewestwegen. De plaats wordt later bepaald.
Dat vastgesteld werd dat de cateringopdracht voor het laatste fysieke nieuwjaarsfeest , het ondernemersevent en nu ook de apéro-en dinerboxen allemaal aan dezelfde traiteur werd toevertrouwd.
Dat onze Gemeente nochtans verschillende goede traiteurs heeft, verschillende goede horecazaken en nog andere personen en of zaken die een traiteurdienst verzorgen, zoals bijv. de Sparren.
Dat onze Gemeente tevens verschillende wijnhandelaars heeft.
Dat deze niet allemaal werden bevraagd door ons doch enkelen ook zeker en vast interesse hebben deze opdrachten ook eens te mogen uitvoeren.
Dat het niet meer dan logisch is dat iedere zaak hiertoe dan ook de gelegenheid krijgt.
Dat wij daarom het volgende voorstellen aan de Gemeenteraad:
- Iedere traiteur, horecazaak en alle andere in aanmerking komende personen of zaken in Lubbeek aan te schrijven met de vraag of zij geïnteresseerd zijn culinaire prestaties/cateringopdrachten uit te voeren voor de Gemeente Lubbeek conform de door de Gemeente gestelde voorwaarden.
- Iedere wijnleverancier in de Gemeente op dezelfde wijze aan te schrijven.
- Een lijst aan te leggen van alle geïnteresseerden.
- De prijsaanvragen over te maken aan alle geïnteresseerden die zich op de lijst van artikel 2 bevinden zodat éénieder op een eerlijke manier kan meedingen.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist iedere traiteur, horecazaak en alle andere in aanmerking komende personen of zaken in Lubbeek aan te schrijven met de vraag of zij geïnteresseerd zijn culinaire prestaties/cateringopdrachten uit te voeren voor de Gemeente Lubbeek conform de door de Gemeente gestelde voorwaarden.
Art. 2. Iedere wijnleverancier op dezelfde manier aan te schrijven.
Art. 3. Een lijst aan te leggen van alle geïnteresseerden.
Art. 4. De prijsaanvragen over te maken aan alle geïnteresseerden die zich op de lijst van artikel 2 bevinden zodat éénieder steeds op een eerlijke manier kan meedingen.
Schepen Davy Suffeleers geeft een toelichting over de hoge energieprijzen.
Raadslid Sarah Delanoeije vraagt naar het eigenaarschap van het telraam en hoe de overdracht van de telramen tussen de gemeente en de bewoners concreet geregeld is.
Schepen Tania Roskams antwoordt dat de telramen inderdaad door de gemeente werden aangekocht en tijdens een infomoment werden overgedragen aan de gebruikers. Er is geen schriftelijke overeenkomst gesloten maar wel is het zo dat de werkingskost van het telraam voor rekening van de gebruiker is. Daarna is het ook aan de gebruiker om te beslissen wat te doen bij een eventueel defect. De gebruikers werden geselecteerd door een externe partij. Wat betreft defecten of vervanging zijn er tot dusver geen vragen aan de gemeente gesteld.
Raadslid Liesbeth Smeyers vraagt naar de tonnagebeperking ten noorden van de Staatsbaan.
Schepen Tania Roskams antwoordt dat er reeds vergaderingen zijn geweest met Holsbeek en Tielt-Winge om de kwestie te bespreken. Er is van die kant vooral weerstand tegen de invoering van een dergelijke tonnagebeperking. De vraag moet in een bredere context van sluipverkeer bekeken worden. Deze vragen worden voorgelegd op de volgende mobiliteitsraad. Een oplossing is alleszins niet eenvoudig. Verschillende aangelanden hebben immers verschillende voorkeuren qua oplossing. Er dient een brede bevraging van alle belanghebbenden te gebeuren.
Raadslid Liesbeth Smeyers vraagt met betrekking tot het Amigopad wanneer het naamplaatje wordt voorzien.
Schepen Tania Roskams antwoordt dat de bordjes worden geplaatst door de provincie. Het bordje komt eraan maar de timing is niet altijd goed te voorspellen. De provincie doet dit meestal voor een groep van wegen.
Raadslid Rina Robben vraagt naar de ANPR camera’s.
Schepen Tania Roskams antwoordt dat er een eerste project was voor een camera op de N2, maar dit initiatief werd niet gesteund door Tielt-Winge. Een tweede voorstel stuitte ook op tegenstand van Tielt-Winge. Door het gebrek aan medewerking van de buurgemeente is er tot hiertoe nog geen vraag kunnen ingediend worden. De gemeente Lubbeek is echter welwillend.
Raadslid Gilberte Muls vraag een update over de stand van zaken m.b.t. de trage wegen en de dading met de heer Vandamme.
Schepen Tania Roskams antwoordt dat de situatie complex is, maar wordt opgevolgd met de bevoegde dienst. Corona heeft de zaken bemoeilijkt omdat persoonlijke afspraken met de eigenaars niet mogelijk waren. In februari zal er een update gegeven worden aan de raad.
De voorzitter sluit de zitting op 25/01/2022 om 22:07.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ivan Vanderzeypen
Voorzitter