Terug
Gepubliceerd op 03/07/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 23/06/2025 - 13:00

Mobiliteit School Pellenberg - verkeersmaatregelen schoolroutes en schoolomgeving deel 1

Aanwezig: Davy Suffeleers, Burgemeester - waarnemend
Gilberte Muls, Tania Roskams, Walter Vangoidsenhoven, Pascale Alaerts, An Wouters, Schepenen
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
FEITEN EN CONTEXT

Voor de nieuwe school op de site Pellenberg is het noodzakelijk verkeersmaatregelen te nemen om de schoolroutes en de schoolomgeving veiliger te maken.

JURIDISCHE GRONDEN

De wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968

De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en bekostiging van de verkeerstekens.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek

ARGUMENTATIE

Voor de verkeersveiligheid in de schoolomgeving te verhogen is het noodzakelijk om een aantal maatregelen te nemen die de actieve weggebruiker ten goede komt.

Een eerste reeks van maatregelen zijn zogenaamde quick-wins die op korte termijn al een verbetering van de verkeersveiligheid zullen teweeg brengen.

  1. Ganzendries tussen de Sint-Barbaradreef en Lostraat
    1. groeperen oversteekbewegingen: een aantal oversteekplaatsen voor voetgangers die moeilijk zichtbaar zijn worden verwijderd. Hierdoor worden de oversteekbewegingen gegroepeerd aan de meest veilige oversteekplaatsen
    2. voorrangsregeling uniformiseren: de zijstraten worden voorzien van een stopbord en stopstreep
    3. snelheid verlagen naar zone 30: de snelheid wordt verlaagd naar 30 km/uur om zo gemengd verkeer van auto's en fietsers op een veiligere manier te organiseren. de huidige fietspaden zijn te smal om hier fietsers en voetgangers gebruik van te laten maken.
    4. Fietspad omvormen naar voetpad: de bestaande gemengde fietspaden worden omgevormd tot voetpaden, zo ontstaan er minder conflicten tussen voetgangers en fietsers. Fietsers onder de 10 jaar mogen wel gebruik maken van een voetpad om op te fietsen.
    5. Aanbrengen fietssuggestiestroken: om de aandacht van de automobilist extra te vestigen op de aanwezigheid van fietsers op de rijbaan zullen er fietssuggestiestroken worden aangebracht.
  2. uitbreiding fietszone: De huidige fietszone in het centrum wordt uitgebreid, het deel van het Kerkplein achter de oude schoolsite wordt ingericht als fietsstraat. De Fonteinstraat werd vroeger al goedgekeurd als fietsstraat maar er werd nooit een aanvullend reglement voor opgemaakt. De Sint-Barbaradreef heeft geen fietsvoorzieningen, een fietsstraat kan hier een oplossing bieden voor fietsers om zich op een veiligere manier van en naar de school te begeven
  3. uitbreiding zone 30: om de bestaande zone 30 rondom de oude schoolsite te laten aansluiten op de nieuwe zone 30 op de Ganzendries, moet de huidige zone worden uitgebreid op het Kerkplein tussen de oude schoolsite en de Ganzendries.
  4. Site pellenberg wordt schoolzone vanaf kruispunt Ganzendries: het begin van de schoolzone wordt aangeduid vanaf het kruispunt van de Ganzendries en de Sint-Barbaradreef. Zo worden bestuurders extra attent gemaakt op de aanwezigheid van een school in de buurt.
  5. Schoolstraat Weligerveld ( doodlopende deel ter hoogte van de school) + Kiss & Ride: inrichten van een schoolstraat aan het begin en einde van de school om gemotoriseerde voertuigen te weren uit de buurt van de school. In een schoolstraat zijn enkel voetgangers, fietsers en bestuurders van speed pedelecs toegelaten. Er kan gekozen worden om uitzonderlijke toelatingen gegeven worden aan vb. bewoners van de straat of mensen die in de straat moeten zijn voor hun werk,...
  6. Knip Kerkplein voor gemotoriseerd verkeer: hierdoor ontstaat een verkeersluwe fietsverbinding richting het centrum van Pellenberg.
  7. Plaatsen van accentverlichting aan oversteekplaats, type Galgverlichting

BESLUIT

Artikel 1. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met volgende verkeersmaatregelen:

  1. Ganzendries tussen de Sint-Barbaradreef en Lostraat:
    1. verwijderen van enkele oversteekplaatsen
    2. voorrangsregeling uniformiseren: de zijstraten worden voorzien van een stopbord en stopstreep
    3. Fietspad omvormen naar voetpad
    4. Aanbrengen fietssuggestiestroken
  2. Uitbreiding fietszone Kerkplein, Fonteinstraat en Sint-Barbaradreef
  3. Site pellenberg wordt schoolzone vanaf kruispunt Ganzendries
  4. Schoolstraat Weligerveld (doodlopende deel ter hoogte van de school) + Kiss & Ride
  5. Knip Kerkplein voor gemotoriseerd verkeer
  6. Plaatsen van accentverlichting aan oversteekplaats, type galgverlichting

Art. 2. Voor volgende verkeersmaatregelen dient een aanvullend reglement te worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring

  • Ganzendries tussen de Sint-Barbaradreef en Lostraat:
  1. verwijderen van enkele oversteekplaatsen
  2. voorrangsregeling uniformiseren: de zijstraten worden voorzien van een stopbord en stopstreep
  3. Fietspad omvormen naar voetpad
  • Uitbreiding fietszone Kerkplein
  • Site pellenberg wordt schoolzone vanaf kruispunt Ganzendries
  • Schoolstraat Weligerveld (doodlopende deel ter hoogte van de school) + Kiss & Ride

Art. 3. Het college geeft opdracht aan de diensten om te onderzoeken of een trage verbinding tussen de Kleine Ganzendries en Kruispunt Ganzendries en Sint-Barbaradreef mogelijk is.

Art. 4. Het college geeft opdracht aan de dienst mobiliteit om de concrete afbakening van de zone 30 verder te onderzoeken, onder meer rekening houdend met het lopende traject van de sluipverkeerstudie Leuven-Oost.