Terug
Gepubliceerd op 08/11/2023

Besluit  gemeenteraad

di 24/10/2023 - 20:00

Linden - buurtweg 17 en voetwegen 33 en 34 - rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4 - grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat - rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat - rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat - voorlopige vaststelling

Aanwezig: Ellen Lammens, Voorzitter
Theo Francken, Burgemeester
Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Schepenen
Raf De Canck, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Leden
Klaas Gutschoven, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Pieter Verheyden, Tom De Winter - Pieters, Leden
FEITEN EN CONTEXT

 1. Voorgeschiedenis

  • de gemeente Lubbeek werd gedagvaard door Dhr. Van Damme voor haar gevoerde beleid inzake trage wegen. Er werd een dading afgesloten die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 april 2014
  • in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant werd een trage wegen actieplan opgemaakt. Het beoogt voor het hele grondgebied van de gemeente een planmatige en onderbouwde langetermijnvisie van de aanpak van de trage wegen. De planning voorziet in 3 categorieën  van uitvoer, waarbij Categorie met de grootste prioriteit wordt aangepakt.
  • Dit trage wegen actieplan werd onderworpen aan een participatietraject zodat zowel aan de toenmalige adviesraden als aan de inwoners de kans tot inzage, bezwaar, advies en bijsturing werd gegeven.
  • De gemeenteraad keurde dit plan goed in zitting van 26 september 2018
  • Het trage wegen actieplan werd goedgekeurd en bekrachtigd door de deputatie in zitting van 19 december 2018.
  • Hoewel het trage wegen actieplan veel gelijkenissen vertoont met ”gemeentelijk beleidskader en actieplannen” wat in het decreet gemeentewegen beschreven wordt in hoofdstuk 2, is het hier niet gelijk aan. Het gemeentelijk trage wegen actieplan werd immers goedgekeurd (2018) voor de inwerkingtreding van het decreet gemeentewegen (2019).
  • Via de uitvoering van deze beleidsvisie kan antwoord geboden worden op het engagement dat aangegaan werd via de hoger vernoemde dadingsovereenkomst.
  • Het uitvoeren van dit actieplan schept ook heel wat mogelijkheden voor het realiseren van beleidsdoelstellingen rond mobiliteit, veiligheid, recreatie, sport en klimaat
2. Motivatie behandeling buurtweg 17 en voetwegen 33 en 34 te Linden
  • de gemeente Lubbeek neemt het initiatief om, met akkoord van de eigenaars het nodige afschaffingsdossier op te stellen.
  • landmeter Jan Bogaerts, Ledigheidweg 34, 3210 Linden werd aangesteld om een grafisch plan tot afschaffing op te stellen.
  • landmeter Dirk Vanderwegen, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee werd aangesteld om het bijhorend schattingsverslag op te stellen.
3. Huidige toestand buurtweg 17 en voetwegen 33 en 34 te Linden
  • Het af te schaffen deel ligt deels in Verkaveling STEENVELD Dossiernummer  AROHM: 167/FL/27 met als onderwerp: creëren van +/- 220 bouwloten met wegenisaanleg. Het af te schaffen deel van de buurtweg ligt volgens het gewestplan in Woonpark (code 00_0104). Alle kavels zijn bebouwd en hebben hun bestemming verkregen. De functie van de voetweg werd overgenomen door de wegenis voorzien in de verkaveling.
  • Het niet af te schaffen deel van voetweg 17 ligt in Natuurgebied (code 00_0701) volgens hetzelfde gewestplan.
  • En in een GRUP zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden, meer bepaald in zone art 2 "Zone voor effectief te vrijwaren bos en natuurgebied (overdruk)".
  • Het te verleggen deel van voetweg 33 op perceel 56K ligt in Natuurgebied (code 00_0701) volgens het  gewestplan Leuven (7/4/1977). Het wordt verlegd naar de wegzate "Steenveldstraat".
  • Aanduiding in het GRUP "zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden " meer bepaald gelegen in zone art 2 "Zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdruk)".
  • Het te verleggen deel van voetweg 34 op perceel 56K ligt in Natuurgebied (code 00_0701) volgens het  gewestplan Leuven (7/4/1977).
  • Het perceel 56R is gelegen volgens het origineel gewestplan Leuven (7/4/1977) in Woonpark (code 00_0104). Het maakt deel uit van een verkaveling STEENVELD Dossiernummer  AROHM: 167/FL/27 met als onderwerp: creëren van +/- 220 bouwloten met wegenisaanleg. Het perceel is bebouwd en heeft haar bestemming verkregen. Er werd een omgevingsvergunning afgeleverd op 25-4-2022 met Gemeentelijk dossiernummer: 2021356 en als onderwerp: "bouwen van een alleenstaande eengezinswoning"

4. Gewenste toestand Buurtweg 17 en voetwegen 33 en 34 te Linden
  • bedoeling is om  voetweg 17 te Linden af te schaffen voor het deel dat ligt in het woonparkgebied in de ondertussen gerealiseerde verkaveling. Het deel van de voetweg dat ligt in het Bos (perceel 56K) blijft behouden om aansluiting te kunnen geven aan het nieuwe aan te leggen tracé aan de noordzijde van dit perceel van de te verleggen voetweg 34.
  • Het deel van Voetweg 33 dat op het perceel 56K ligt en de hoek met de Steenveldstraat afsnijdt wordt verlegd naar de Steenveldstraat. Het geeft daar aansluiting op voetweg nr 17.
  • Voetweg 34 die schuin door het bos door een zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdrukgebied) loopt wordt naar de westelijke perceelsrand op de voetweg 17 verplaatst. Aan de noordzijde wordt een nieuw tracé voorzien waarop Voetweg 34 wordt verlegd zodat de voetweg aansluiting geeft tussen Voetweg 17 en de Eikenstraat.
  • Daar voetweg 33 volledig bebost is, is er besloten om de voetweg te voorzien langs de steenveldstraat beginnend aan de eikenstraat op het perceel 56K en eindigend aan de Buurtweg 17. Buurtweg 17 blijft bestaan over de volledige lengte van perceel 56K. De bestaande voetweg 34 is gelegen dwars door het perceel 56K en is niet meer zichtbaar en toegankelijk. Daarom is de keuze genomen om deze langs de perceelsgrens ten noorden van 56K te verplaatsen. Zo creëren we een natuurlijke wandeling om van de eikenstraat naar de steenveldstraat te wandelen en zo de stedelijke eikenstraat te vermijden.
  • Landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van Buurtweg 17 te Linden.
    Landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek werd aangesteld voor de opmaak van het grafische plan tot gedeeltelijke afschaffing van Buurtweg 17 te Linden.
    Voor de schatting van de waardevermindering of –vermeerdering werd, volgens de decretale bepalingen, voor de opmaak van het schattingsverslag landmeter Dirk Vanderwegen, Rotspoelstraat 160, 3001 Heverlee aangesteld.
    Het plan en schattingsverslag werden samengevoegd tot een dossier voor gedeeltelijke verplaatsing en gedeeltelijke afschaffing van Buurtweg 17 uit de Atlas der Buurtwegen van Linden.
     
5. Toetsing aan de artikels 3 en 4 van het gemeentedecreet
  • het toetsingskader en de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
6. Contact met de eigenaars

Er werd met de betrokken eigenaars overlegd om tot een gedragen oplossing te komen.
Met brief dd. 19/9/2023 worden de eigenaars ingelicht over de concrete procedure en de berekening van meer- of minwaarde.
JURIDISCHE GRONDEN
  • Het Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald art; 40  over de bevoegdheden van de Gemeenteraad
  • Het Decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
  • Wet op de buurtwegen van 10 april 1841, gewijzigd bij de wet van 20 mei 1863 en 9 augustus 1948. Deze wet is afgeschaft, maar de Atlassen der Buurtwegen werden als juridische basis behouden via artikel 85 van het decreet houdende de gemeentewegen;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 in verband met de goedkeuring van de dading met de heer Van Damme;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2018 i.v.m. het trage wegen actieplan;
  • Het besluit van de deputatie van 19 december 2018 in verband met de goedkeuring van het trage wegen actieplan
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 van kracht sinds 1 september 2019. De procedure voor de wijziging van gemeentewegen wordt beschreven in afdeling 2”procedurele bepalingen over gemeentelijke rooilijnplannen – de artikels 16 tot 19.Het toetsingskader of de algemene doelstellingen ter beoordeling van het voornemen om gemeentewegen te wijzigen is opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen
ARGUMENTATIE

Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De voorziene wijzigingen in dit cluster zorgen voor een betere samenhang en duidelijkere structuur in dit gedeelte van onze gemeente.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor Buurtweg 17 werd door de verkaveling en de wegenis de verbindende functie overgenomen. We kiezen voor behoud in de rand om het huidige bos en natuurgebied  te vrijwaren.
Doordat hij de facto verdwenen is, vervult Buurtweg 17 al decennia geen functie meer. Met deze wijziging wordt de juridische toestand in overeenstemming gebracht met de reële toestand.
Door het afschaffen van een deel van voetweg 33, niet langer zichtbaar of in gebruik, op het perceel 56K en dit te verleggen naar de bestaande wegzate van de Steenveldstraat, de huidige natuurlijke looplijn van wandelaars, blijft het wandelnetwerk intact en ontzien we het huidige bos en natuurgebied  natuur dat voor de toekomst maximaal dient te worden gevrijwaard..
We verleggen Voetweg 34 naar de perceelsgrenzen zo ontzien we het huidige bos en natuurgebied voor de toekomst. Het wandelnetwerk blijft intact.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De alternatieven voor de af te schaffen deel van Buurtweg 17 zijn zowel langs Eikenstraat en Knapzak Jachthuislaan. Dit zijn relatief kleine mazen over wegen die voordien niet bestonden.
De ligging van voetweg 33 wordt gebracht naar de ligging waar hij op dit ogenblik ook gebruikt wordt.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Buurtweg 17 loopt door de bestaande verkaveling en is al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt. De voetweg is ook niet meer zichtbaar. De afschaffing ervan is dus een regularisatie van een historische toestand.
De aanduiding in het GRUP "zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden " meer bepaald gelegen in zone art 2 "Zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdruk)" is een argument om voetweg 33 op dat betreffende deel niet open te maken. Bovendien bieden voetweg 17 en de Steenveldstraat een alternatief.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Het toetsingskader van het actieplan is een goede leidraad is ter beoordeling van dit dossier, meer bepaald ter beoordeling van het beleidskader zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van het decreet gemeentewegen.
Buurtweg 17 is opgenomen in het gemeentelijk actieplan. Deze procedure tot afschaffing ervan is volledig in overeenstemming met het voornemen in dit plan.
In het actieplan trage wegen is voorzien om buurtwegen 33 en 34 af te schaffen. De mogelijkheid om delen te verleggen biedt dus een meerwaarde ten opzichte van dat plan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde afschaffing en verleggingen uitzonderingsmaatregelen zijn die niet lichtzinnig worden genomen
De voorgestelde afschaffing en verlegging is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in  artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen

Publieke stemming
Aanwezig: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx, Klaas Gutschoven
Voorstanders: Ellen Lammens, Theo Francken, Hugo Simoens, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Raf De Canck, Jo Pierson, Marijke Gidts, Liesbeth Smeyers, Rina Robben, Lim Vervueren, Pascale Alaerts, Ivan Vanderzeypen, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Jeroen Verbinnen, Benny Van Goethem, Piet Ritzen, Martine Dierickx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
BESLUIT

Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 i.v.m. het rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4, het grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen  t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat, het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat en het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat.

Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de rooilijn van buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4 te bepalen in het perceel 56K, om voetweg 33 en 34 gedeeltelijk te verplaatsen naar de perceelgrens in het perceel 56K en om buurtweg 17 af te schaffen op de kadastrale percelen 56N, 56S, 60F 60 H en 58R.

Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4, het grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen  t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat, het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat en het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat, opgesteld door landmeter Jan  Bogaerts, Ledigheidweg 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.

Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door Landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Heverlee, en stelt het schattingsverslag voorlopig vast.

Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek binnen de 30 dagen na de beraadslaging

Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen:

  • aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin-eindpunt van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • een bericht op de website van de gemeente;
  • een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  • een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wort gestuurd naar de woonplaats van de bewoners van het gewijzigde en op te heffen wegdeel;
  • een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de gewijzigde en op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeenteoverschrijdende verbinding;
  • een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare werken;
  • een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen.