1. Voorgeschiedenis
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De voorziene wijzigingen in dit cluster zorgen voor een betere samenhang en duidelijkere structuur in dit gedeelte van onze gemeente.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor Buurtweg 17 werd door de verkaveling en de wegenis de verbindende functie overgenomen. We kiezen voor behoud in de rand om het huidige bos en natuurgebied te vrijwaren.
Doordat hij de facto verdwenen is, vervult Buurtweg 17 al decennia geen functie meer. Met deze wijziging wordt de juridische toestand in overeenstemming gebracht met de reële toestand.
Door het afschaffen van een deel van voetweg 33, niet langer zichtbaar of in gebruik, op het perceel 56K en dit te verleggen naar de bestaande wegzate van de Steenveldstraat, de huidige natuurlijke looplijn van wandelaars, blijft het wandelnetwerk intact en ontzien we het huidige bos en natuurgebied natuur dat voor de toekomst maximaal dient te worden gevrijwaard..
We verleggen Voetweg 34 naar de perceelsgrenzen zo ontzien we het huidige bos en natuurgebied voor de toekomst. Het wandelnetwerk blijft intact.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De alternatieven voor de af te schaffen deel van Buurtweg 17 zijn zowel langs Eikenstraat en Knapzak Jachthuislaan. Dit zijn relatief kleine mazen over wegen die voordien niet bestonden.
De ligging van voetweg 33 wordt gebracht naar de ligging waar hij op dit ogenblik ook gebruikt wordt.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Buurtweg 17 loopt door de bestaande verkaveling en is al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt. De voetweg is ook niet meer zichtbaar. De afschaffing ervan is dus een regularisatie van een historische toestand.
De aanduiding in het GRUP "zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden " meer bepaald gelegen in zone art 2 "Zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdruk)" is een argument om voetweg 33 op dat betreffende deel niet open te maken. Bovendien bieden voetweg 17 en de Steenveldstraat een alternatief.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Het toetsingskader van het actieplan is een goede leidraad is ter beoordeling van dit dossier, meer bepaald ter beoordeling van het beleidskader zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van het decreet gemeentewegen.
Buurtweg 17 is opgenomen in het gemeentelijk actieplan. Deze procedure tot afschaffing ervan is volledig in overeenstemming met het voornemen in dit plan.
In het actieplan trage wegen is voorzien om buurtwegen 33 en 34 af te schaffen. De mogelijkheid om delen te verleggen biedt dus een meerwaarde ten opzichte van dat plan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde afschaffing en verleggingen uitzonderingsmaatregelen zijn die niet lichtzinnig worden genomen
De voorgestelde afschaffing en verlegging is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 i.v.m. het rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4, het grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat, het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat en het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de rooilijn van buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4 te bepalen in het perceel 56K, om voetweg 33 en 34 gedeeltelijk te verplaatsen naar de perceelgrens in het perceel 56K en om buurtweg 17 af te schaffen op de kadastrale percelen 56N, 56S, 60F 60 H en 58R.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4, het grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat, het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat en het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheidweg 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.
Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door Landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Heverlee, en stelt het schattingsverslag voorlopig vast.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek binnen de 30 dagen na de beraadslaging
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen: