De voorzitter opent de zitting op 24/10/2023 om 20:06.
De notulen van de gemeenteraad op 26 september 2023 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
De gemeenteraad dient de notulen goed te keuren.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 26 september 2023 goed.
Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, §3.
Gemeenteraadsbesluit d.d. 22 november 2022 inzake het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025
Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd.
De toetreding van de gemeente tot het DifTar-systeem van huis-aan-huisinzameling in containers alsook voor de brengmethode naar het recyclagepark.
De automatisering van de uitbating van het recyclagepark in de gemeente waarbij de bezoeker wordt geïdentificeerd hetzij via de elektronische identiteitskaart hetzij via een toegangskaart.
De kosten voor inzameling van afval wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën.
Aangezien de gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht dienen te zijn, worden de kosten voor de huis-aan-huis inzameling en de inzameling op het recyclagepark verhaald op de aanbieders via een contantbelasting. De invoering van een dergelijke gedifferentieerde contantbelasting laat de gemeente toe om het principe van “de vervuiler betaalt” toe te passen, om zo prioriteit te verlenen aan afvalvoorkoming en slechts in tweede instantie het hergebruik en tenslotte de recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen te stimuleren.
De automatische indexering in dit reglement gebeurt conform de aanbeveling in de omzendbrief van 15 februari 2019 betreffende de gemeentelijke fiscaliteit opgenomen onder punt 1.7.3 ‘Aandachtspunten van administratief-Bestuurlijke aard’, onder de titel ‘Transparantie en duidelijkheid van de regelgeving’.
Voorgestelde aanpassingen vanaf 1 januari 2024:
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
|
Per zak van 90 L |
0,2 |
0,2 |
Fost Plus heeft de prijs voor de zak van 90 liter vastgesteld op 20 cent per zak.
Artikel.1. De gemeenteraad keurt het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval, dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark voor de aanslagjaren 2024-2025, voorgesteld door Ecowerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, Aarschotsesteenweg 210, 3012 Leuven als volgt goed:
Artikel 1
§ 1. Er wordt een contant belasting gevestigd voor:
1° de huis-aan-huisinzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval, het papier en karton en grofvuil (en het gelijkaardig bedrijfsafval);
2° de inzameling van op het recyclagepark aangeboden afvalstoffen;
3° de inzameling van het huisvuil, het pmd-afval, het gft-afval en papier en karton via sorteerstraten;
4° de huis-aan-huisinzameling van snoeihout.
§ 2. Definities algemeen:
1° Aansluitpunt (ASP):
1) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van inschrijving in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden,
2) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente mét een woonfunctie, waarin een particulier huishouden gevestigd is dat op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden, en
3) iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente waarin een instelling van openbaar nut, een school, een vereniging die deel uitmaakt van de gemeentelijke cultuur-, sport- , jeugd-, senioren- of milieuraad, gevestigd is, die op basis van een machtiging van de gemeente zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
2° Aansluitpunt commercieel:
Iedere entiteit (gebouw, infrastructuur of domein) op het grondgebied van de gemeente met een commerciële functie, waarin beroepsactiviteiten worden ontplooid (vrij beroep, handel, zorgactiviteiten,…) die op basis van de inschrijving in het bevolkingsregister/handelsregister van de gemeenten zowel huisvuil, grofvuil, pmd, gft en papier en karton ter inzameling kan aanbieden.
De juiste oppervlakte van het commercieel aansluitpunt wordt vastgesteld hetzij op basis van de goedgekeurde bouwvergunning, hetzij op basis van de afgesloten huurovereenkomst.
3° Aorta: de databank waarin EcoWerf per gezin of per onderneming registreert:
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt in Aorta een formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan worden gemaakt, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer en het EcoWerf-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het formulier wordt aangemaakt voor een gezin, een tweede verblijf (met een ander verzendadres), een gemeenschap of voor een onderneming, vereniging, school, gemeentelijke overheid of andere overheid. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval te ontvangen.
De gegevens van Aorta kunnen door EcoWerf worden aangewend voor het versturen van betalingsuitnodigingen.
Wanneer niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en gelijkaardig bedrijfsafval wegens verhuis of overlijden, en dit door de gemeente gemeld wordt aan EcoWerf, zal EcoWerf de toegangskaart blokkeren of niet langer een toegangsmachtiging aan de identiteitskaart verlenen. Op vraag van de burger kan het eventuele onbestede tegoed op het rekeningnummer van de referentiepersoon terug betaald worden.
4° DifTar-rekening: de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
5° Gebruikersgroep: een selectie van aansluitpunten die op basis van het domicilieadres geselecteerd worden, een elektronische toegangskaart toegewezen krijgen en op deze wijze toegang krijgen tot een sorteerstraat en/of recyclagepark(en).
6° Ondergrondse afvalcontainer: een ondergronds inzamelrecipiënt, voorzien van een inwerpzuil met, afhankelijk van de aangeboden fractie een aangepaste inwerpopening.
7° Referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in Aorta als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
8° Recyclagepark: een bij toepassing van VLAREMA vergunde inrichting waar particulieren en eventueel ook bedrijven onder toezicht van op vastgestelde dagen en uren bepaalde gesorteerde huishoudelijke afvalstoffen en eventueel met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen deponeren.
9° Sorteerstraat: een combinatie van (ondergrondse) afvalcontainers ten behoeve van de inzameling van de fracties restafval, pmd, gft en papier & karton.
10° Toegangskaart: een elektronische kaart die wordt uitgereikt aan onderstaande doelgroepen:
- niet-particulieren: op naam van de referentiepersoon;
- in de gemeente gedomicilieerde inwoners die niet over een elektronische identiteitskaart beschikken: op naam van de referentiepersoon;
- particulieren met een tweede verblijf in de gemeente die geen rijksregisternummer hebben: op naam van de referentiepersoon;
- particulieren die gebruik maken van een ondergrondse sorteerstraat/afvalcontainer: op naam van de referentiepersoon.
§ 3. Definities afvalfracties:
1° Afgedankte elektrische en elektronische apparaten: apparaten die elektrische stromen of elektronische velden nodig hebben om naar behoren te kunnen werken, en apparaten voor het opwekken, overbrengen en meten van die stromen en velden, die onder een van de categorieën, vermeld in artikel 3.4.4.2 van het VLAREMA, vallen en die bedoeld zijn voor gebruik met een spanning van maximaal 1000 volt bij wisselstroom en 1500 volt bij gelijkstroom. Daarin zijn ook alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen begrepen die deel uitmaken van het product op het moment dat het wordt afgedankt. De volgende apparaten vallen niet onder deze definitie: apparaten die deel zijn van andere elektrische apparatuur, apparatuur die verband houdt met de bescherming van de wezenlijke belangen van de veiligheid van lidstaten, wapens, munitie en oorlogsmateriaal, tenzij het gaat om producten die niet specifiek voor militaire doeleinden zijn bestemd, en grote, niet-verplaatsbare industriële installaties van elektrische en elektronische gereedschappen en tuingereedschappen.
2° Asbestcement: alle voorwerpen uit gebonden asbest zoals eternieten golfplaten, schaliën, vlakke eterniet … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van losse asbest, plastic golfplaten, …
3° Boomstronken: alle boomstronken die na ontdaan te zijn van wortels en aarde kunnen worden ingezet in de groencompostering en/of kunnen worden verhakseld voor hergebruik.
4° Bouwafval: zuivere steenslag, betonblokken, versteende cement, gips, kalk, plaasterplaten (o.a. Gyproc), asbest-cementplaten (o.a. Eternit) , cellenbeton (o.a. Ytong), keramiek, asfalt van opritten, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van grote hoeveelheden bouwafval, beton vermengd met ijzer, glas, hout en/of aarde.
5° Cellenbeton: alle schuimbeton ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
6° E.P.S.: zuiver witte piepschuim ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit met uitzondering van gekleurd piepschuim, verpakkingschips, verpakkingspiepschuim afkomstig van voedingsmiddelen, vervuild piepschuim, styrofoamplaten,…
7° Frituurolie en afgelaten motorolie: alle soorten smeerolie en/of industriële olie, op minerale of synthetische basis ontstaan door de werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit in het bijzonder afgewerkte motorolie, frituurolie, met uitzondering van grote hoeveelheden motorolie, olie met pcb’s of andere giftige stoffen.
8° Gips en kalk: bouwafval uit gips en kalk zoals gipsplaten, kalk, gips, bezetsel … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van cement, stenen, asfalt,…
9° Glas: hol glas en vlak glas ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of gelijkaardige bedrijfsactiviteiten, ontdaan van dopsels, deksels en sluitingen, met uitzondering van vuurvaste voorwerpen en hittebestendig glas, gewapend glas, kristal, opaal glas, rookglas, autoruiten, plexiglas, gloeilampen, spaarlampen, tl-lampen, stenen, tegels, porselein, aardewerk, beeldbuizen van tv’s,…
10° Gras- en bladafval: alle vers gazonmaaisel en bladeren afkomstig van normaal tuinonderhoud, met uitzondering van oud en rot gazonmaaisel en gras vermengd met grond.
11° Groenafval: organisch composteerbaar afval zoals plantenresten, haagscheersel, snoeihout, bladeren, organisch afval uit parken en plantsoenen, boomstronken, gazon - en wegbermmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
12° Groente-, fruit- en tuinafval (gft): organisch composteerbaar afval zoals schillen en resten van fruit (ook citrusvruchten), groenten en aardappelen; dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten; broodresten; koffiedik en papieren koffiefilters; papier van keukenrol; noten en pitten; vlees- en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen …); vaste zuivelproducten (kaasresten); eieren en eierschalen; fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout …); kamer- en tuinplanten; schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout; mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container. Dit alles ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of uit een bedrijfsactiviteit die vergelijkbaar is met een huishouden.
13° Grofvuil: alle huishoudelijke afvalstoffen en voorwerpen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen en die omwille van de omvang, de aard en/of het gewicht niet in het recipiënt voor de huisvuilinzameling kunnen worden aangeboden, met uitzondering van: papier en karton, textiel, glas, kga (Klein Gevaarlijk Afval), gft (groenten, tuin– en fruitafval) en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval, pmd, oude metalen, houtafval, snoeihout en groenafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), autobanden, steenachtige fracties van bouw - en sloopafval, matrassen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
14° Harde plastics: alle zuivere harde plastics zoals deuren, rolluiken, buizen, dakgoten, tuinmeubelen, bloempotten, plastic kleerhangers, speelgoed, wasmanden, emmers ... ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van plastic flessen en flacons (pmd), verpakkingen van gevaarlijke producten (kga), bouw- en isolatiematerialen, tuinslang, verpakkingen van voedings- waren, plastic blisters en straps, cd’s, dvd’s en videobanden (restafval),...
15° Herbruikbare goederen: alle door de normale werking van een particuliere huishouding ontstane afvalstoffen die worden aanvaard door het erkend Kringloopcentrum en geschikt kunnen worden gemaakt voor hergebruik, zoals meubelen, kleding, kleine huisraad, boeken, elektronische informatiedragers, speelgoed,…
16° Huishoudelijk afval: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
17° Keramiek: alle keramiek ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit zoals wc-potten, lavabo’s, tegels, stenen borden en tassen, porselein,… met uitzondering van steenafval.
18° Klein Gevaarlijk Afval (KGA): de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1. van het VLAREMA.
19° Kurk: alle afvalstoffen uit kurk, afkomstig van de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, zoals stopsels, deksels, sluitingen, tegels, wandbedekking,…
20° Oude Metalen: alle ferro- en non-ferro metalen voorwerpen ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van ferro- en non-ferroverpakkingen, kga en elektrische en elektronische toestellen.
21° Papier en karton: kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes.
22° Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd): flessen, flacons, schaaltjes, vlootjes, bakjes, potjes, tubes, folies, zakken, drank- en conservenblikken, spuitbussen voor voedingsmiddelen of cosmetica, aluminium bakjes en schaaltjes, deksels, doppen, kroonkurken, drankkartons en drankcapsules ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit. De aangeboden plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons mogen geen kga, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
23° Sloophout: alle zuiver afvalhout afkomstig van constructiewerken, bouwmaterialen, meubilair en grote speeltuigen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geïmpregneerde houtsoorten (tuinmeubelen), hout vermengd met ijzer of glas, treinbilzen.
24° Snoeihout: alle hout afkomstig van het normaal onderhoud van de tuin (met een diameter van minder dan 10 cm), haagscheersel.
25° Steenafval: zuivere steenslag, (gewapend) beton, versteende cement, betonnen palen … ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit, met uitzondering van vervuilde steenslag (bv. met grond), asfalt, keramiek, gips en kalk, cellenbeton, asbest,…
26° Textiel: alle niet verontreinigde kleding, huishoudlinnen, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), beddengoed, schoeisel, handtassen en lederwaren ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of een gelijkaardige bedrijfsactiviteit.
27° Landbouwfolie: kuilfolie (zwart/wit/zwart-wit) of rek/wikkelfolie (groen/wit) die wordt gebruikt in het kader van een landbouw, tuinbouw- of veeteeltactiviteit.
Artikel 2
De contantbelasting is verschuldigd door de gebruiker op basis van de kostprijs van de specifieke dienstverlening en wordt aangerekend naar gelang van de soort en de hoeveelheid of het gewicht van het afval bij de huis-aan-huis-inzameling, de inzameling via het recyclagepark en de sorteerstraten.
Artikel 3
§ 1. Huis-aan-huisinzameling
De contantbelasting voor de huis-aan-huis inzameling in functie van de fractie en het volume/gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5 kg nauwkeurig.
a) Huisvuil
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen huisvuil |
0,30 |
0,30 |
Per aanbieding 40 L-container |
0,63 |
- |
Per aanbieding 120 L-container |
0,63 |
0,63 |
Per aanbieding 240 L-container |
1,26 |
1,26 |
Per aanbieding 360 L-container |
1,89 |
1,89 |
Per aanbieding 1100 L-container |
6,40 |
6,40 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
- |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
360 L-container |
2,00 |
2,64 |
1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
b) Gft-afval
Inzameling en verwerking
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per kg gewogen gft |
0,20 |
0,20 |
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,68 |
- |
120 L-container |
0,68 |
1,84 |
240 L-container |
1,36 |
2,47 |
1100 L-container |
3,71 |
7,07 |
Eenmalig container voorzien van slot (optioneel): 25 euro
c) Pmd
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 60 L |
0,15 |
0,15 |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
d) Grofvuil
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Voorrijkost op afroep |
25,00 |
25,00 |
Verwerking per begonnen 0,5 m³ |
8,00 |
8,00 |
of
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
1-persoonsbed |
8,00 |
8,00 |
2-persoonsbed |
16,00 |
16,00 |
Zetel: 1-zit |
8,00 |
8,00 |
Zetel: 2-zit |
16,00 |
16,00 |
Zetel: 3-zit |
24,00 |
24,00 |
Stoel (2 stuks) |
8,00 |
8,00 |
(Tuin-)tafel |
8,00 |
8,00 |
e) Snoeihout
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per bussel |
2,50 |
2,50 |
f) Papier en karton
Gebruiksrecht container per maand
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
40 L-container |
0,84 |
|
240 L-container |
0,84 |
2,47 |
500 L-container |
2,08 |
3,21 |
1100 L-container |
4,58 |
7,07 |
§ 2. Inzameling via sorteerstraat op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen in een sorteerstraat wordt hieronder weergegeven. De gewichtsmeting is tot op 0,5kg nauwkeurig.
|
Particulier (euro) |
KMO (euro) |
Huisvuil (kg) |
0,30 |
0,30 |
gft (kg) |
0,20 |
0,20 |
Beheerskost (maand) |
3,23 |
6,46 |
§ 3. Inzameling via DifTar recyclagepark op gewicht
De contantbelasting in functie van het gewicht (per kg) van de ter inzameling en verwerking aangeboden afvalstoffen op het recyclagepark wordt hieronder weergegeven.
Het minimaal aangerekende gewicht bedraagt 5 kg.
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden jaarlijks ingaande per 1 januari geïndexeerd en dit voor een eerste maal op 1 januari 2025, waarbij het geïndexeerde bedrag afgerond wordt op twee decimalen volgens de rekenkundige afronding (kleiner dan 5 afronding naar beneden, groter of gelijk aan 5, afronding naar boven) via onderstaande formule:
k = 0,4*(p/P) + 0,45*(c/C) + 0,15
waarbij:
P= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 januari 2023
p= PC121 Cat. 3.A (Ophaling afval, ledigen en reinigen van riolen, septische putten en reservoirs) op 1 juli van jaar x-1
C= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 januari 2023
c= consumptieprijsindex basisjaar 2013 op 1 juli van jaar x-1
x= aanslagjaar
Prijsherziening = (herzieningscoëfficiënt (k) - 1) * herzienbaar gedeelte
De herziene bedragen kunnen echter nooit de maximumtarieven zoals vastgesteld door OVAM overschrijden. Bij overschrijding wordt automatisch het wettelijk vastgelegde maximumtarief gehanteerd.
De tarieven die voor indexering in aanmerking komen zijn de basistarieven. De tarieven van gebruiksrecht en aanbieding worden pro rata berekend aan de hand van het volume van de betrokken container.
- voor de huis-aan-huisinzameling betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, aanbieding en gebruiksrecht.
- voor de sorteerstraten betreft het de tarieven kg huisvuil, kg gft, beheerskost
- voor het recyclagepark betreft het de tarieven
- Voor de inzameling op afroep: volume grofvuil (per 0.5m³) en de stukprijzen
Artikel 5
Indien het afval wordt aangeboden door een gezin dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden door een onderneming of vereniging dan is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming, zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
Artikel 6
§ 1. De personen die gebruik maken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking verschuldigd op het ogenblik dat de kiepbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen wordt geregistreerd. De contantbelasting betreffende het gebruik van de container is maandelijks verschuldigd.
§ 2. De gebruiker van de sorteerstraat is de contantbelasting betreffende de inzameling en verwerking van afvalstoffen verschuldigd op het ogenblik dat de gebruiker afvalstoffen aanbiedt aan de ondergrondse afvalcontainer en de elektronische toegangskaart van de gebruiker deze beweging registreert. De contantbelasting betreffende het gebruik van de sorteerstraat is maandelijks verschuldigd.
§ 3. Iedere gebruiker van een container/sorteerstraat dient vooraf een bedrag te storten op de DifTar-rekening en dit in functie van de gebruikte containers:
Aantal en type containers |
Voorschot (euro) |
1 of meerdere 40 L-. of 120 L-containers of een particuliere gebruiker van een sorteerstraat en een 240L papier en karton-container |
50,00 |
per container van 240 L of een niet-particuliere gebruiker van een sorteerstraat |
100,00 |
per container van 1.100 L of per set van 3 360 L containers |
500,00 |
per 240L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
25,00 |
per 1100L papier en karton-container indien dit de enige container op het aansluitpunt is |
75,00 |
§ 4. Bij elke registratie van een kiepbeweging en het gewicht van het meegegeven afval of in geval van sorteerstraat bij een gewichtsmeting, zal de contantbelasting zoals bepaald in artikel 3, in mindering worden gebracht van het vooraf betaald bedrag. De contantbelasting zal worden afgerond tot op 2 cijfers na de decimaal.
Artikel 7
§ 1.Iedere referentiepersoon die geregistreerd staat in Aorta beschikt over een DifTar-rekening waarmee voor bepaalde dienstverleningen van EcoWerf betaald kan worden.
Zodra het beschikbare bedrag lager is dan 10,00 euro wordt een betalingsuitnodiging gestuurd naar de referentiepersoon. Het aanzuiveren van de DifTar-rekening is mogelijk door betaling via overschrijving of door betaling met Bancontact in het recyclagepark.
De containers zullen niet meer geledigd worden of de sorteerstraat zal niet meer toegankelijk zijn van zodra de vervaldatum van de herinnering is verlopen en het beschikbare bedrag lager is dan 0 euro.
Indien de niet geledigde container niet tijdig wordt binnengehaald, kan die door of in opdracht van de gemeente worden geledigd aan het tarief vastgelegd in het gemeentelijk belastingreglement betreffende ambtshalve opruimen van sluikstorten.
Bij afmelding (verhuis, overlijden, …) wordt de DifTar-rekening gesloten en wordt het nog beschikbare bedrag teruggestort op rekeningnummer van de begunstigde, tenzij de begunstigde nog een openstaande schuld heeft aan de gemeente. Een eindafrekening wordt afgeleverd aan de begunstigde.
§ 2. De personen die gebruik maken van de voorgeschreven pmd-zakken zijn de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop ervan op de door de gemeente vastgestelde plaats(en).
§ 3. Bij een DifTar gewichtspark is de contantbelasting verschuldigd door de bezoeker (particulier en KMO) die de afvalstoffen aanbiedt en is betaalbaar, na gewichtsbepaling, via de DifTar-rekening of met de betaalkaart (Bancontact).
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering nog niet verlopen is, zal de bezoeker van het recyclagepark hierop attent gemaakt worden en nog slechts één maal de mogelijkheid hebben om het tarief voor betalende fracties via de DifTar-rekening te betalen. In dit geval zal ook steeds gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld.
Indien het saldo van de DifTar-rekening ontoereikend is en de vervaldatum van de herinnering is verlopen, zal bij de ingang gevraagd worden om de DifTar-rekening aan te zuiveren met een minimaal bedrag dat gelijk is aan de schuld. Indien het saldo niet wordt aangezuiverd zal hij/zij geen toegang krijgen tot het betalend gedeelte en zal de uitgang geweigerd worden met de vraag om het openstaande saldo aan te zuiveren. Men zal ook geen gebruik meer kunnen maken van de inzameling op afroep tot het saldo werd aangezuiverd.
§ 4. Voor de vervanging van een verloren, beschadigde en/of gestolen toegangskaart of een extra toegangskaart wordt een contantbelasting gevraagd van 5,00 euro. Dit bedrag zal aangerekend worden via de DifTar-rekening.
Niet-inwoners of toekomstige inwoners van de gemeente kunnen, voor het aanbrengen van afval afkomstig vanuit de gemeente, een kaart voor het recyclagepark aanvragen bij het gemeentebestuur.
De kaarten worden uitgeleend voor een periode van maximum 3 weken, tegen een waarborg van € 50,00.
Artikel 8
Bij ontstentenis van betaling wordt de contantbelasting conform artikel 4, § 7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
Door de opname in een kohier verkrijgt de belasting vanaf dan alle kenmerken van een kohierbelasting, met inbegrip van een betalingstermijn van twee maanden en een bezwaartermijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
De belasting is persoonsgebonden waardoor de gemeente de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van het positief saldo op een ander particulier ASP betreffende dezelfde persoon/referentiepersoon om het negatief saldo aan te zuiveren, alvorens over te gaan tot inkohiering.
Artikel 9
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar op afgiftebewijs indienen tegen deze contantbelasting bij het College van Burgemeester en Schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning/aanrekening op de DifTar-rekening.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding gestuurd, binnen vijftien kalenderdagen na indiening ervan.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan EcoWerf met inachtneming van het protocol voor gegevensuitwisseling tussen de gemeente en EcoWerf.
Artikel 10
Deze belasting zal definitief zijn indien geen tijdige dan wel ontvankelijke bezwaren ingediend werden.
Art.2. De gemeenteraad beslist dat de gemeenteraadsbeslissing van 22 november 2022 aangaande het contantbelastingreglement op de inzameling van huishoudelijk afval huis-aan-huis en op het recyclagepark wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van dit reglement.
Art.3. De gemeenteraad beslist dat dit reglement in werking treedt op 1 januari 2024.
Art.4. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
Art.5. Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de artikelen 285 en 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art.6. Er wordt een afschrift van dit besluit bezorgd aan EcoWerf.
Op 6 november 2023 start de digitale aanmelding voor de inschrijvingen van broers en zussen van schooljaar 2024-2025. Voor deze datum moet het schoolbestuur voor elk van zijn scholen de capaciteit bepalen op het niveau van de schoolvestiging, het kleuteronderwijs en het lager onderwijs. Daarnaast mag het schoolbestuur de capaciteit bepalen op het niveau van het kleuteronderwijs per geboortejaar en op het niveau van de lagere school per leerjaar. Een inschrijving van een leerling geldt voor de duur van de volledige schoolloopbaan in die school. Dat betekent dat ook de doorstroming van de kleuterschool naar de lagere school moet gegarandeerd zijn.
Op de gemeenteraad van 31 januari 2023 werd de capaciteit voor GBS De Stip als volgt bepaald.
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 | geboortejaar 2021: 22 kleuters geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters geboortejaar 2018: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 leerlingen |
Voor het huidige schooljaar 2023-2024 telt de kleuterschool 67 inschrijvingen.
geboortejaar 2021: 13 kleuters
geboortejaar 2020: 16 kleuters
geboortejaar 2019: 16 kleuters
geboortejaar 2018: 18 kleuters
Voor het huidige schooljaar 2022-2023 telt de lagere school 103 inschrijvingen
1ste graad: 35 leerlingen
2de graad: 41 leerlingen
3de graad: 27 leerlingen
De huidige situatie voor volgend schooljaar is
geboortejaar 2022 :
geboortejaar 2021: 17 kleuters
geboortejaar 2020: 16 kleuters
geboortejaar 2019: 27 kleuters
1ste graad: 38 leerlingen
2de graad: 35 leerlingen
3de graad: 33 leerlingen
Om voldoende leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen en om de haalbaarheid voor de leerkrachten te garanderen, vragen wij het schoolbestuur de aantallen als volgt vast te leggen voor schooljaar 2024-2025.
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 kleuters | geboortejaar 2022: 22 kleuters geboortejaar 2021: 22 kleuters geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 |
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37 bis tot en met artikel 37 vicies septies
Besluit van de Vlaamse regering van 13 juli 2012
Omzendbrief van 5 juni 2012: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedure in het basisonderwijs
Gemeenteraadsbeslissing van 31 januari 2023: capaciteitsverhoging GBS de STip Binkom
Door op deze manier de capaciteit te bepalen kunnen de reeds ingeschreven kinderen hun schoolloopbaan verder zetten in GBS De STip Binkom zonder in overcapaciteit te gaan. We zullen geen kinderen meer moeten weigeren.
Artikel 1: De schoolbestuur keurt de capaciteit van GBS De Stip Binkom voor schooljaar 2024-2025 zoals weergegeven in onderstaande tabel goed :
totale vestiging | 220 kinderen | |
kleuterschool | 88 kleuters | geboortejaar 2022: 22 kleuters geboortejaar 2021: 22 kleuters geboortejaar 2020: 22 kleuters geboortejaar 2019: 22 kleuters |
lagere school | 132 | eerste leerjaar: 22 leerlingen tweede leerjaar: 22 leerlingen derde leerjaar: 22 leerlingen vierde leerjaar: 22 leerlingen vijfde leerjaar: 22 leerlingen zesde leerjaar: 22 leerlingen |
anderstalige nieuwkomers | 8 |
In het kader van de aanmeldprocedure voor de inschrijvingen te regelen in de Lubbeekse basisscholen, brengt het met zich mee dat ook de scholen zonder capaciteitsproblemen een aantal plaatsen in het systeem moeten opgeven.
Het systeem is er zo op voorzien, dat elke school zijn aantal plaatsen, aantal schoolgaande leerlingen en aantal vrije plaatsen kan ingeven.
Dit betekent, dat er ook voor GBS SCHOOL3212 capaciteit bepaald moet worden, zuiver theoretisch om het systeem te kunnen laten draaien.
Indien we merken dat er meer aanmeldingen zijn, kunnen we de capaciteit in het systeem nog verhogen.
We garanderen aan de inwoners immers dat er voor GBS SCHOOL3212 en Sint-Martinus Lubbeek geen wachtlijsten zijn, omdat ze iedereen kunnen inschrijven.
In eerste instantie dachten we er aan om ons te baseren op de nieuwbouw in Pellenberg en op basis van de grootte van de lokalen de capaciteit te bepalen.
Gezien de school pas in 2025 ten vroegste klaar zal zijn, stellen we voor om de capaciteit aan te houden die bepaald is in het schepencollege van 15 mei 2012.
Dus voor schooljaar 2024 -2025 is de capaciteit als volgt:
Totaal vestiging = 360 kinderen
Kleuterschool = 120 kleuters
Lagere school = 240 leerlingen
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 37/6/1 t.e.m. 37/70
Omzendbrief van 28 juni 2022: Inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het gewoon basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende
Schepencollegebeslissing van 15 mei 2012: capaciteitsbepaling School 3212 Pellenberg
In eerste instantie dachten we er aan om ons te baseren op de nieuwbouw in Pellenberg en op basis van de grootte van de lokalen de capaciteit te bepalen.
Gezien de school pas in 2025 ten vroegste klaar zal zijn, stellen we voor om de capaciteit aan te houden die bepaald is in het schepencollege van 15 mei 2012.
Dit is zuiver een theoretische benadering om het aanmeldsysteem te kunnen laten functioneren.
Indien we zien dat er toch plaats tekort blijkt te zijn, dan kunnen we de effectieve capaciteit steeds verhogen.
De herbevestiging van de capaciteitsbepaling is dringend omdat de aanmeldingen in het nieuwe inschrijvingssysteem starten op 28 februari. De capaciteitsbepaling werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 oktober 2023. Het college van burgemeester en schepenen besloot als volgt:
Artikel 1. Het schoolbestuur behoudt de theoretische capaciteit op niveau van de vestiging GBS SCHOOL3212: 360 leerlingen
Art. 2. Behoudt de theoretische capaciteit op het niveau van de kleuterschool: 120 kleuters.
Art. 3. Behoudt de theoretische capaciteit op het niveau van de lagere school: 240 leerlingen
Art. 4. Legt voor de kleuterschool de theoretische capaciteit per geboortejaar vast op 30 kleuters.
Art. 5. Legt voor de lagere school de theoretische capaciteit per leerjaar vast op 40 leerlingen.
Art. 6. Deelt dit besluit mee aan de directeur van de school.
Art. 7. Legt deze beslissing ter bekrachtiging voor op de eerstvolgende gemeenteraad.
Geen financiële gevolgen
Enig Artikel. De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 oktober 2023 waarbij beslist werd dat het schoolbestuur voor GBS SCHOOL3212 de theoretische capaciteit:
- op niveau van de vestiging: 360 leerlingen
- op het niveau van de kleuterschool: 120 kleuters
- op het niveau van de lagere school: 240 leerlingen
behoudt en de voor de kleuterschool de theoretische capaciteit per geboortejaar vastlegt op 30 kleuters en voor de lagere school de theoretische capaciteit per leerjaar vastlegt op 40 leerlingen.
1. Voorgeschiedenis
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Door het verplaatsen van een deel van voetweg 32 blijft het wandelnetwerk intact. Door de weg te verleggen langs de west- en noordzijde van perceel 92S3., ontzien we ook maximaal het door de jaren bebost geraakte perceel dat vroeger nog weidegrond was.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
Niet alleen blijft het alternatief via de losweg naar de watertoren bestaan, wat de kortste weg is, er is ook een mooi alternatief langs de perceelsgrens.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Door de verplaatsing langs de perceelsgrenzen kan het perceel beter gebruikt worden.
Voor wandelaars is de beleving van het nieuwe weggedeelte hetzelfde.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
In het gemeentelijk actieplan staat voetweg 32 als af te schaffen. Het is een meerwaarde wanneer delen bewandelbaar zijn.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde opheffing op zich een uitzonderingsmaatregel is die niet lichtzinnig wordt genomen
De voorgestelde opheffing is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Er is geen vermogensaanwas of latente meerwaarde geschat. De financiële impact van dit dossier blijft beperkt tot loutere dossierkosten voor de opmaak van het planmateriaal en het schattingsverslag
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 i.v.m. het rooilijnplan tot rooilijnplan tot gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 32 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Lijsterdreef.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om voetweg 32 te Linden gelegen op het kadastraal perceel afdeling 4, sectie B, 92S3 te verplaatsen naar de perceelgrens.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing voetweg 32 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Lijsterdreef te Linden, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheid 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.
Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door Landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Heverlee en stelt het schattingsverslag voorlopig vast.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek binnen de 30 dagen na de beraadslaging.
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen:
1. Voorgeschiedenis
Argumentatie GWD art. 3 & 4
Of de opheffing van de voorgenoemde gemeenteweg rekening houdt met de principes zoals opgenomen in artikels 3 en 4 van het decreet gemeentewegen werd getoetst aan volgende criteria:
(art. 3, Gemeentewegendecreet)
De voorziene wijzigingen in dit cluster zorgen voor een betere samenhang en duidelijkere structuur in dit gedeelte van onze gemeente.
We kiezen ervoor om de bestaande wegen zo veel mogelijk te behouden waar nodig is te verleggen en waar het niet langer mogelijk is af te schaffen.
Voor Buurtweg 17 werd door de verkaveling en de wegenis de verbindende functie overgenomen. We kiezen voor behoud in de rand om het huidige bos en natuurgebied te vrijwaren.
Doordat hij de facto verdwenen is, vervult Buurtweg 17 al decennia geen functie meer. Met deze wijziging wordt de juridische toestand in overeenstemming gebracht met de reële toestand.
Door het afschaffen van een deel van voetweg 33, niet langer zichtbaar of in gebruik, op het perceel 56K en dit te verleggen naar de bestaande wegzate van de Steenveldstraat, de huidige natuurlijke looplijn van wandelaars, blijft het wandelnetwerk intact en ontzien we het huidige bos en natuurgebied natuur dat voor de toekomst maximaal dient te worden gevrijwaard..
We verleggen Voetweg 34 naar de perceelsgrenzen zo ontzien we het huidige bos en natuurgebied voor de toekomst. Het wandelnetwerk blijft intact.
(art. 4, Gemeentewegendecreet)
Algemeen belang
Bij de herwaardering van wegen opgenomen in de Atlas der Buurtwegen wil het bestuur planmatig en doordacht te werk gaan.
Een fijnmazig routenetwerk voor voetgangers is een cruciaal onderdeel van een duurzaam lokaal mobiliteitsbeleid. De herwaardering van deze voetweg komt tegemoet aan de behoefte van zachte mobiliteit.
De alternatieven voor de af te schaffen deel van Buurtweg 17 zijn zowel langs Eikenstraat en Knapzak Jachthuislaan. Dit zijn relatief kleine mazen over wegen die voordien niet bestonden.
De ligging van voetweg 33 wordt gebracht naar de ligging waar hij op dit ogenblik ook gebruikt wordt.
Uitzondering: verplaatsing, wijziging of opheffing
Buurtweg 17 loopt door de bestaande verkaveling en is al meer dan 30 jaar niet meer gebruikt. De voetweg is ook niet meer zichtbaar. De afschaffing ervan is dus een regularisatie van een historische toestand.
De aanduiding in het GRUP "zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden " meer bepaald gelegen in zone art 2 "Zone voor effectief te vrijwaren bos- en natuurgebied (overdruk)" is een argument om voetweg 33 op dat betreffende deel niet open te maken. Bovendien bieden voetweg 17 en de Steenveldstraat een alternatief.
Eigen gemeentelijk afwegingskader
Het toetsingskader van het actieplan is een goede leidraad is ter beoordeling van dit dossier, meer bepaald ter beoordeling van het beleidskader zoals bedoeld in hoofdstuk 2 van het decreet gemeentewegen.
Buurtweg 17 is opgenomen in het gemeentelijk actieplan. Deze procedure tot afschaffing ervan is volledig in overeenstemming met het voornemen in dit plan.
In het actieplan trage wegen is voorzien om buurtwegen 33 en 34 af te schaffen. De mogelijkheid om delen te verleggen biedt dus een meerwaarde ten opzichte van dat plan.
Conclusie
Rekening houdend met de hierboven aangehaalde argumenten is het duidelijk dat de voorgestelde afschaffing en verleggingen uitzonderingsmaatregelen zijn die niet lichtzinnig worden genomen
De voorgestelde afschaffing en verlegging is niet strijdig met de doelstellingen en principes vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag ingediend door het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 i.v.m. het rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4, het grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat, het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat en het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat.
Art. 2. De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de rooilijn van buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4 te bepalen in het perceel 56K, om voetweg 33 en 34 gedeeltelijk te verplaatsen naar de perceelgrens in het perceel 56K en om buurtweg 17 af te schaffen op de kadastrale percelen 56N, 56S, 60F 60 H en 58R.
Art. 3. De gemeenteraad stelt het ontwerp van rooilijnplan buurtweg 17 van de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat, perceel 56N en Olmendreef 4, het grafisch plan tot gedeeltelijke afschaffing van buurtweg 17 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Olmendreef-Kortrijkstraat, het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg nr. 33 van de Atlas der Buurtwegen t.h.v. Steenveldstraat en het rooilijnplan gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 34 uit de Atlas Der Buurtwegen t.h.v. de Eikenstraat, opgesteld door landmeter Jan Bogaerts, Ledigheidweg 34, 3210 Lubbeek, voorlopig vast.
Art. 4. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde meer/minwaarde zoals bepaald in het schattingsverslag opgesteld door Landmeter Dirk Vanderwegen, Rotpoelstraat 160, 3001 Heverlee, en stelt het schattingsverslag voorlopig vast.
Art. 5. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek binnen de 30 dagen na de beraadslaging
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de modaliteiten van art. 21 van het decreet houdende de gemeentewegen:
Aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn worden de wijzigingen voorgesteld van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel. De wijzigingen in de rechtspositieregeling staan in het vet en het geel aangeduid (zie bijlage). De wijzigingen worden voorgesteld in het kader van het aanwervingsbeleid inzake knelpuntberoepen.
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 8 april 1965 legt aan elke werkgever die personeel te werk stelt de verplichting op een arbeidsreglement op te stellen.
Het KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen op besluiten van provinciale en gemeentelijke overheden en OCMW's.Het Besluit van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositieregeling van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Besluit van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2021 tot aanpassing gezamenlijke rechtspositieregeling gemeente- en OCMW- personeel en arbeidsreglement gemeentepersoneel en OCMW-personeel.
Het college neemt kennis van de wijzigingen van de rechtspositieregeling. De wijzigingen betreffen:
artikel 10
artikel 18
artikel 20
artikel 120
Het vakbondsoverleg staat gepland op dinsdag 24 oktober 2023. Wegens het korte tijdsbestek gaven de afgevaardigden reeds een schriftelijk akkoord op 13 oktober 2023 via email.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Keurt de gecoördineerde versie van de gezamenlijke rechtspositieregeling van het gemeente- en OCMW-personeel overeenkomstig de bijlage van dit besluit en dit met ingang van 01 november 2023.
Art. 2. Brengt de belanghebbenden op de hoogte van dit besluit.
De gemeente is aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 opgeroepen om op digitale wiize deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van
Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023;
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt;
Agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2024.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Het decreet Lokaal Bestuur artikel 432 waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV op 6 december 2023 goed te keuren.
Hugo Simoens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Raf De Canck als plaatsvervanger in de algemene vergadering tijdens de zitting van de gemeenteraad van januari 2019.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2023 goed, met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2024.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Art. 2. Hugo Simoens, met plaatsvervanger Raf De Canck, op te dragen zijn stemgedrag op de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld over verdaagd zou worden) af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Poolstok cvba stuurde een mail met de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 25 oktober 2023.
De Buitengewone Algemene Vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging. De statutenwijziging stond initieel gepland op de Bijzondere Algemene Vergadering dd. 26 mei 2023. Aan het begin van de vergadering moest vastgesteld worden dat er niet voldoende vennoten aanwezig waren om rechtsgeldig te beraadslagen over de wijzigingen. Artikel 35 van de huidige statuten bepaalt namelijk het volgende: "De Algemene Vergadering kan slechts beraadslagen over statutenwijzigingen wanneer het doel van de voorgestelde wijzigingen
speciaal in de oproeping werd vermeld en wanneer minstens de helft van de vennoten aanwezig of vertegenwoordigd is, en wanneer zij die aan de Vergadering deelnemen ten minste de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen." Datzelfde artikel bepaalt eveneens het volgende: "Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, is een nieuwe bijeenroeping vereist en zal de nieuwe Algemene Vergadering geldig beraadslagen ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen." De Raad van Bestuur van Poolstok beroept zich op dit artikel voor een nieuwe bijeenroeping van haar vennoten. De Buitengewone Algemene Vergadering van 25 oktober 2023 zal bijgevolg zonder het vooraf vereiste aanwezigheidsquorum plaatsvinden. De Buitengewone Algemene Vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging.
Agenda:
De Buitengewone Algemene Vergadering heeft de volgende agenda:
• Samenstelling van het bureau van de vergadering
• Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
• Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
• Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
• Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
• Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het
bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
• Volmacht voor de coördinatie van statuten.
• Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
• Volmacht voor de formaliteiten.
Aangezien de gemeenteraad pas plaats vindt op 24 oktober 2023, gaf het college van burgemeester en schepenen reeds een principieel akkoord voor de agenda en afvaardiging. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit akkoord te bekrachtigen.
Decreet Lokaal Bestuur
Nieuwe gemeentewet
In bijlage vindt u de documenten voor deze algemene vergadering.
Alle relevante documenten m.b.t. deze Buitengewone Vergadering worden ter beschikking gesteld via de link in de bijlage.
Vertegenwoordiging en registratie:
Indien u zelf niet kan deelnemen, kan u:
• zich desgevallend, indien een plaatsvervanger werd aangeduid, laten vervangen door uw plaatsvervanger;
• ons een volmacht bezorgen, zodat uw organisatie toch nog vertegenwoordigd is.
Overeenkomstig artikel 30 van de gecoördineerde statuten mag elke aandeelhouder zich laten vertegenwoordigen door een gevolmachtigde. De volmachtgevers moeten minstens 3 dagen voor de Buitengewone Algemene Vergadering een ondertekende volmacht neerleggen op de zetel van de vennootschap. Zo u dit wenst, kan u aan de gevolmachtigde steminstructies meegeven.
Gelieve uw aanwezigheid vóór 20 oktober 2023 te bevestigen via het inschrijvingsportaal van Lumiglobal via de link in bijlage. Een eventueel volmachtformulier kan tevens via dit portaal opgeladen worden.
Artikel 1. Keurt de agenda van de algemene vergadering van Poolstok op 25 oktober 2023 goed.
Art. 2. Mandateert raadslid Hugo Simoens met als plaatsvervanger Martine Dierickx.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Poolstok.
Op 5 oktober 2023 ontving de gemeente Lubbeek een schrijven van TMVS (CREAT) met de uitnodiging voor de algemene vergadering van 12 december 2023.
Agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen I en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening I I I Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening.
9. Volmachten
Varia
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet lokaal bestuur
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van van TMVS (CREAT) op 12 december 2023 goed te keuren.
Raf De Canck werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Geert Bovyn als plaatsvervanger in de algemene vergadering tijdens de zitting van de gemeenteraad van april 2023.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023 van TMVS goed, met als agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen I en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening I I I Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening.
9. Volmachten
Varia
Art. 2. Mandateert raadslid Raf De Canck met als plaatsvervanger Geert Bovyn.
Art. 3. Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan Poolstok
De gemeente is voor de activiteit riolering aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Riobra die op 18 december 2023 plaatsheeft in de feestzaal van het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126, te 3210 Lubbeek.
Er werd een dossier met documentatiestukken aan de gemeente overgemaakt.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen
De nieuwe gemeentewet
Het decreet over het Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra op 18 december 2023 goed te keuren.
Ellen Lammens werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Raf De Canck als plaatsvervanger.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra d.d. 18 december 2023:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Art. 2 De afgevaardigde Ellen Lammens, met plaatsvervanger Raf De Canck, wordt gemandateerd zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3 Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluyius.be.
Op 16 oktober 2023 ontving de gemeenteraad van Lubbeek een schrijven van Interleuven met de uitnodiging voor de bijzondere algemene vergadering, die zal plaatsvinden op 13 december 2023 om 19.00 uur in de vergaderzaal van Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven. Er is parkeergelegenheid voorzien.
Dagorde:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 21 juni 2023
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2024
4. Begroting 2024
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Oprichting beheerscomité (ref. RvB 31.5.2023)
7. Diversen
Nieuwe gemeentewet
Decreet Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Interleuven op 13 december 2023 goed te keuren.
Martine Dierickx werd voorgedragen als kandidaat effectief vertegenwoordiger met Tom De Winter-Pieters als plaatsvervanger.
Artikel 1. Keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering op 13 december 2023 goed.
Art. 2. Mandateert Martine Dierickx met als plaatsvervanger Tom De Winter-Pieters om de agendapunten goed te keuren.
Art. 3. Bezorgt een afschrift van deze beslissing aan Interleuven.
Raadslid Lim Vervueren (Groen) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams over de verkeerssituatie Pastorijstraat - Nachtegalenstraat, over het inrichten van participatie om de verkeerssituatie te bespreken.
Op vorige gemeenteraad was ik afwezig door ziekte en mocht mijn vraag niet gesteld worden door mijn collega’s, gezien dat niet zou stroken met het huishoudelijk reglement. Ik wens mijn vraag dus opnieuw te stellen, enigszins aangepast aan de nieuwe informatie die ik kreeg van de buurtbewoners.
Schepen Roskams antwoordt: er is effectief samengezeten en er zijn een aantal ingrepen die kunnen doorgevoerd worden op korte termijn. Dat zou als proefopstelling kunnen met een eenvoudig collegebesluit. Op 15 november worden de verdere mogelijkheden besproken op de mobiliteitsraad. Het drastisch verlagen van het aantal wagens zal een moeilijk punt zijn. Er is nu eenmaal heel wat verkeer in en door de gemeente. We zoeken naar oplossingen, maar kunnen niet beloven dat deze volledig naar wens van de inwoners zullen zijn.
Raadslid Jo Pierson (CD&V) stelt een vraag aan schepenen An Wouters en Tania Roskams en aan de burgemeester over de schoolomgeving in Linden:
We kregen de vraag van bewoners van Linden hoever het staat met de verbetering van veiligheid in de schoolomgeving. De vernielde verzinkbare paal is een doorn in het oog van ouders van kleine kinderen die de school veilig willen bereiken. Men vraagt ook naar de stand van zaken over de aanleg van een voetpad/fietspad in Kasteeldreef
Schepen Roskams antwoordt: De paal werd een aantal keren door de gemeente hersteld, maar wordt telkens opnieuw met opzet vernield.
In plaats van de paal voor de zoveelste keer te herstellen, heeft men besloten om de volledige zone in te richten als voetgangerszone. Alle wagens zijn dus verboden en de paal is niet meer nodig. Wat betreft het fiets-/voetpad zijn de plannen in gevorderde staat van voorbereiding. De eigenaar van de wijngaard is akkoord alsook het agentschap natuur en bos. Er is nog een punt dat moet uitgeklaard worden in verband met de milieuwetgeving en het al dan niet mogen sproeien van de wijngaard.
De verzinkbare paal kan waarschijnlijk best verwijderd worden indien deze toch niet meer hersteld wordt en ook geen functie meer heeft.
Raadslid Marijke Gidts (CD&V) stelt een vraag aan schepen An Wouters over het mamadepot in Lubbeek:
Het mamadepot in Lubbeek heeft een erg goede werking. De vele gemotiveerde vrijwilligers helpen veel Lubbeekse gezinnen uit de nood. Begunstigde gezinnen dragen zo bij tot de circulaire economie en besparen wat geld. Minder begunstigde gezinnen kunnen nog veel meer uitsparen en het hoofd boven water houden.
Ik werd aangesproken door de vrijwilligers over een opportuniteit om de werking te verbeteren. Nu kan een klant van het mamadepot bij hun zelf een voordeelkaart krijgen.
Het is echter logisch dat er actief doorverwezen wordt vanuit onze sociale dienst en dat zij elke (jonge) ouder-cliënt die bij hen komt zelf een klantenkaart van het mamadepot bezorgen.
Zo zorgen we als gemeente actief dat de mensen die het moeilijk hebben toegeleid worden naar goede initiatieven. Kan dit bekeken worden?
Schepen Wouters antwoordt: dit wordt door de sociale dienst nu al gedaan. De sociale dienst maakt het mamadepot kenbaar aan de diensten en heeft ook de klantenkaarten ter beschikking en geeft deze mee.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de mobiliteitsproblematiek rond de school Sint-Martinus:
Begin september lezen we op FB dat de schepen van onderwijs in overleg gaat met de directie van de VB Sint-martinus. We willen graag weten of uit het overleg ook acties voortvloeien en zo ja, dewelke?
Schepen Wouters antwoordt: er was op dat moment inderdaad heel wat heisa naar aanleiding van de werken in de Dorpstraat. Er is toen actie ondernomen via de burgemeester om de politie in te schakelen. Vervolgens is er ook nog een aangetekende brief verstuurd naar de aannemer om er nogmaals op te wijzen dat er een werfcharter van toepassing is. Dit werd ook doorgegeven aan Z.org om nogmaals te vragen dat ook zij hun aannemers hierop attent maken.
Daaropvolgend is de schepen ook naar de ouderraad geweest om te luisteren naar eventuele verdere problemen. Er waren twee extra vragen:
1) om de éénrichting te verlengen tot Paardsweideweg. Hier werd niet op in gegaan.
2) de vraag om venstertijden op te leggen. De mobiliteitsambtenaar heeft dit echter negatief geadviseerd wegens niet wettelijk. Sinds dat overleg zijn er geen verdere klachten meer geweest over de situatie in Lubbeek.
Raadslid Walter Vangoidsenhoven (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Davy Suffeleers over het vegen van de straten:
Is het voor de veiligheid mogelijk om in het contract van de veegmachine te voorzien dat deze activiteit enkel mag gebeuren bij daglicht?
Schepen Suffeleers antwoordt: het is een terechte opmerking. De veegwagen rijdt inderdaad traag en kan een obstakel vormen. Het voorstel in niet slecht maar we moeten bekijken wat hiervan de praktische consequenties zijn. We willen uiteraard dat de wegen geveegd worden. Als we hier een aantal uren gaan uitsluiten kan het misschien zijn dat de veegwagen niet het hele traject kan doen.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Hugo Simoens over het project Sterrenkinderen (GR juni 2022):
Herhaling vraag: LL heeft op de GR van juni 22 dit agendapunt mee goedgekeurd op voorwaarde dat er na 1 jaar een evaluatie zou komen. Graag willen een kort verslag van die werking waaruit onder meer moet blijken hoeveel inwoners van deze dienst gebruik maakten.
Schepen Simoens antwoordt: er is een draft van een evaluatie gemaakt en deze zal bezorgd worden.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen An Wouters over de raming van het project school Pellenberg
Herhaling : onze vraag om een actuele raming voor de bouw en verbouwingen van de school van Pellenberg
Schepen Wouters antwoordt: er zijn enkel nog maar cijfers voor perceel 1. Voor percelen 2 en 3 is de procedure nog lopende en kan er nog niet gecommuniceerd zijn.
Er kan dus enkel een raming gegeven voor het totaal na gunning van het eerste perceel. Dat bedrag ligt vast op € 9.717.029,47.
Uiteraard zal dit bedrag nog variëren eens de andere percelen gegund worden.
Raadslid Gilberte Muls (Lubbeek Leeft) stelt een vraag aan schepen Tania Roskams:
Wij vernemen dat het schepencollege al op de hoogte gebracht werd van de plannen van Natuurpunt door ABN rond half juli 2023. Wat werd met deze informatie gedaan tussen de ontvangst en het insturen van het bezwaar?
Schepen Roskams antwoordt: het college is wakker geschud door de berichtgeving op Facebook. De betrokken informatie die door ANB zou verstuurd zijn, is in de ICT infrastructuur van de gemeente niet terug te vinden.
Toch heeft de gemeente op de korte tijd die ze nog ter beschikking had een bezwaar ingediend. Het college is van mening dat het gebied dat in de plannen afgebakend wordt, te ruim is en is er niet mee akkoord dat er ook herbevestigd landbouwgebouwgebied binnen deze zone zou liggen. Vooral dat laatste wenst men absoluut te vrijwaren voor de landbouw.
De voorzitter sluit de zitting op 24/10/2023 om 21:29.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Ellen Lammens
Voorzitter