De voorzitter opent de zitting op 31/08/2021 om 20:08.
Raadslid Fons Creuwels stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7 en art. 12-15 betreffende het ontslag als gemeenteraadslid
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het ontslag van raadslid Fons Creuwels.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Fons Creuwels als gemeenteraadslid.
De heer Fons Creuwels, raadslid, stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt.
In gevolge de ontslagname van Fons Creuwels stuurt mevrouw Lim Vervueren een schrijven waarin zij het mandaat als opvolger gemeenteraadslid aanvaardt.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 7, art. 12-15 en art. 47 betreffende het ontslag als gemeenteraadslid.
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet (LPKD) van 8 juli 2011, art. 8, 58 en 169 betreffende opvolgers in de gemeenteraad.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Lim Vervueren door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in art. 6 § 3, art. 14 en art. 68 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Mevrouw Lim Vervueren heeft verklaard dat zij zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
Geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van mevrouw Lim Vervueren goed.
Art. 2. De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Lim Vervueren in de handen van de voorzitter.
De tabel van rangorde van de gemeenteraadsleden wordt na de ontslagname van Fons Creuwels vastgesteld als volgt :
Volgnr. |
Naam en voornamen raadsleden |
Anciënniteit als gemeenteraadslid |
Aantal bekomen stemmen bij de recentste gemeenteraadsverkiezing |
Opmerkingen |
|
1 |
Vanderzeypen Ivan Philomena François |
06.10.1999 |
176 |
Onderbreking 02.01.2019 – 27.08.2019 |
|
2 |
Muls Gilberte Maria Hortentia |
02.01.2001 |
659 |
|
|
3 |
Duerinckx Paul Theophiel |
02.01.2007 |
687 |
|
|
4 |
Pierson Jo An Julia |
02.01.2007 |
347 |
|
|
5 |
Simoens Hugo Maria Armand |
02.01.2007 |
536 |
Onderbreking 2013-2018 |
|
6 |
Francken Theo Jozef Elisabeth |
02.01.2013 |
2.435 |
|
|
7 | Suffeleers Davy | 02.01.2013 | 422 | ||
8 |
Roskams Tania Antonia Deodora |
02.01.2013 |
410 |
|
|
9 |
Vangoidsenhoven Walter Louis Arthur |
02.01.2013 |
392 |
|
|
10 |
Alaerts Pascale Renée |
02.01.2013 |
350 |
|
|
11 |
Bovyn Geert Hendrik Cornelius |
02.01.2013 |
333 |
|
|
12 |
De Canck Rafaël Hubert Alice |
02.01.2013 |
267 |
|
|
13 |
Lammens Ellen Mieke Georges |
30.01.2013 |
390 |
|
|
14 |
De Winter-Pieters Tom |
02.01.2013 |
201 |
Onderbreking 02.01.2019 – 21.10.2019 |
|
15 |
Smeyers Elisabeth Cecilia Leander |
02.01.2019 |
490 |
Onderbreking 02.01.2019 – 21.10.2019 |
|
16 |
Delanoeije Sarah |
02.01.2019 |
387 |
|
|
17 |
Wouters An |
02.01.2019 |
307 |
|
|
18 |
Verheyden Pieter |
02.01.2019 |
301 |
|
|
19 |
Verbinnen Jeroen |
02.01.2019 |
276 |
|
|
20 |
Van Goethem Benny Marcel Albin |
02.01.2019 |
|
|
|
21 |
Robben Rina |
30.03.2021 |
204 |
|
|
22 |
Vissers Jolien |
30.03.2021 |
183 |
|
|
23 |
Vervueren Lim |
31.08.2021 |
167 |
|
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur art. 6 § 7: de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Omzendbrief KB/ABB 2018/3 betreffende de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Memorie van toelichting bij artikel 6 § 7 van het Decreet Lokaal bestuur: de opvolgers die na de installatievergadering worden geïnstalleerd, sluiten op het einde aan. De opvolgers die als raadslid worden geïnstalleerd, worden onderaan de ranglijst bijgeschreven, volgens de datum van hun eedaflegging. Bijgevolg wordt de anciënniteit van de opvolger niet in acht genomen bij de bepaling van de rangorde.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe rangorde.
Raadslid Fons Creuwels zetelt in de commissie beleidsdomeinen en dient daar vervangen te worden.
Nieuwe Gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
Raadslid Rina Robben wordt voorgedragen als vervanger voor de heer Fons Creuwels om te zetelen in de commissie beleidsdomeinen.
Geen financiële gevolgen.
Enig artikel. De gemeenteraad gaat akkoord met de vervanging van Fons Creuwels door Rina Robben in de commissie beleidsdomeinen.
De notulen van de gemeenteraad op 29 juni 2021 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen van 29 juni 2021 goed.
Voor Groen was raadslid Fons Creuwels afgevaardigd in de Landbouwraad. Hij diende op 15 juli 2021 zijn ontslag in als raadslid. De Groen-fractie vaardigt Liesbeth Smeyers af in zijn plaats.
de nieuwe gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur;
Er dient één afgevaardigde per politieke fractie in de Landbouwraad aangeduid te worden.
Enig artikel. Groen draagt Liesbeth Smeyers voor als afgevaardigde in de Landbouwraad.
Raadslid Fons Creuwels stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt. De heer Fons Creuwels was plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGS Hofheide en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Rina Robben wordt voorgedragen als vervanger voor de heer Fons Creuwels als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGS Hofheide.
Artikel 1. De heer Fons Creuwels te vervangen door mevrouw Rina Robben als plaatsvervanger in de algemene vergadering van IGS Hofheide.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan IGS Hofheide.
Raadslid Fons Creuwels stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt. De heer Fons Creuwels was plaatsvervanger in het beheerscomité PBW van Interleuven en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Rina Robben wordt voorgedragen als vervanger voor de heer Fons Creuwels als plaatsvervanger in het beheerscomité PBW van Interleuven.
Artikel 1. De heer Fons Creuwels te vervangen door mevrouw Rina Robben als plaatsvervanger in het beheerscomité PBW van Interleuven.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan het beheerscomité PBW van Interleuven.
Raadslid Fons Creuwels stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt. De heer Fons Creuwels was plaatsvervanger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH) en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Rina Robben wordt voorgedragen als vervanger voor de heer Fons Creuwels als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Regionaal Langschap Noord-Hageland (RLNH)
Artikel 1. De heer Fons Creuwels te vervangen door mevrouw Rina Robben als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH).
Art. 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Regionaal Landschap Noord-Hageland (RLNH).
Raadslid Fons Creuwels stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt. De heer Fons Creuwels was effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Ecowerf en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Lim Vervueren wordt voorgedragen als vervanger voor de heer Fons Creuwels als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Ecowerf.
Artikel 1. De heer Fons Creuwels te vervangen door mevrouw Lim Vervueren als effectief vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Ecowerf.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Ecowerf.
Raadslid Fons Creuwels stuurde op 15 juli 2021 een schrijven waarin hij zijn ontslag als raadslid meedeelt. De heer Fons Creuwels was kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur van Interleuven en dient daar vervangen te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Mevrouw Lim Vervueren wordt voorgedragen als vervanger voor de heer Fons Creuwels als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur van Interleuven.
Artikel 1. De heer Fons Creuwels te vervangen door mevrouw Lim Vervueren als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur van Interleuven.
Artikel 2. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Interleuven.
Het secretariaat ontving op 9 augustus 2021 via de dienst openbare werken een uitnodiging voor een bijkomende algemene vergadering van de Bosgroep op 26 augustus 2021. Deze was geadresseerd aan het afdelingshoofd gemeentelijke infrastructuur en milieu maar is bestemd voor de afgevaardigde, schepen Tania Roskams.
De Bosgroep meldt dat het vereiste quorum voor de goedkeuring van statutenwijziging niet gehaald werd tijdens hun algemene vergadering van juni. Daarom organiseren ze een tweede algemene vergadering met enkel de statutenwijziging op de agenda, en dit op 26 augustus 2021. De Bosgroep geeft zelf aan dat bij deze vergadering de aanwezigheid van de leden niet meer vereist is (zie bijlage).
De nieuwe gemeentewet;
Decreet Lokaal Bestuur
Het college van burgemeester en schepenen keurde de agenda van de bijkomende algemene vergadering van de Bosgroep goed, om deze vervolgens te laten bekrachtigen door de gemeenteraad. Tania Roskams werd tijdens de gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergadering tot het einde van de legislatuur.
De agenda herneemt, volgens het schrijven in de bijlage, enkel de punten m.b.t. de statutenwijziging van de algemene vergadering van 19 juni 2021:
Statutenwijziging
• Wijziging van de maatschappelijke zetel
• Aanpassingen ten gevolge van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie
• Aanpassingen ten gevolge van de nieuwe vzw-wetgeving
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van Bosgroep Vlaams-Brabant op 26 augustus 2021 goed.
Art. 2. Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Bosgroep Vlaams-Brabant.
De definitieve jaarrekening 2020 sluit af met een positief saldo van 19.476,96 EUR
De gemeentelijke toelage voor 2020 bedroeg 60.000,00 EUR
De eindafrekening 2021, ingevolge de vereffening van de vzw Atelier voor Muziek en Woord, sluit af met een positief saldo van 18.982,66 EUR
Dit eindsaldo werd door het gemeentebestuur ontvangen op 25 juni 2021
Decreet Lokaal Bestuur;
De bepalingen van de wet van 14 november 1983, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
De beslissing van de gemeenteraad van 13 maart 1991 en 24 april 1991, houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Artikel 1. De definitieve jaarrekening 2020 van het Atelier voor Muziek en Woord vzw, met een positief saldo van 19.476,96 EUR, wordt goedgekeurd.
Art. 2. De eindafrekening 2021, ingevolgde de vereffening van de vzw Atelier voor Muziek en Woord, met een positief eindsaldo van 18.982,66 EUR wordt goedgekeurd.
Het betreft het verwijderen van 4 parkings ter hoogte van de schoolpoort en het toevoegen van 2 bijkomende nieuwe parkings aan de kant met de even huisnummers
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.
Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1
Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
Op de Dorpsstraat van huisnummer 6 tot huisnummer 8A geldt:
voertuigen moeten parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.77.5 van de wegcode.
Art. 2.
De beslissing van de gemeenteraad van 27/6/2018 op te heffen :
Op volgende wegen is het stilstaan en parkeren verboden
A. LUBBEEK
b. Dorpsstraat:
1. ter hoogte van nr.11 en nr.13A (op parkeerplaats 1 en parkeerplaats 4 is het parkeren verboden. Parkeerplaats 2 en parkeerplaats 3 blijven behouden als parkeerplaats)(=aanvulling politiereglement) (AANVULLING GR 27/06/2018)
->Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het aanbrengen van een onderbroken witte streep. (zie hoofdstuk 4 - ordening van het verkeer - artikel 2, A Lubbeek, 8 Dorpsstraat.
Art. 3.
Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 oktober 2021.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 5.
Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.
Artikel 12 van de wet politie op het wegverkeer van 16 maart 1968.
Alle verbodsbepalingen zullen door middel van gepaste opschriften en verkeersborden ter kennis gebracht worden van de weggebruikers.
Artikel 186 van het gemeentedecreet.
Reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden niet meer bekend gemaakt via aanplakbrief, maar door publicatie op de gemeentelijke website, met vermelding van datum waarop ze werden aangenomen en de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Dit decreet bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de gegevensbank van de aanvullende reglementen en de berekening van de termijnen.
Koninklijk besluit van 1 december 1975.
Dit besluit handelt over het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009.
Dit uitvoeringsbesluit bepaalt de modaliteiten van de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976.
Dit besluit bepaalt de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Deze omzendbrief omschrijft de totstandkoming van een aanvullend reglement op initiatief van een gemeente.
Algemeen politiereglement van de gemeente Lubbeek.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Er is een noodzaak tot het aanbrengen van een bijkomende oversteekplaats voor voetgangers voor gebruikers van het openbaar vervoer en scholieren die de Lostraat moeten kruisen.
Gunstig advies van de politie in VTA_20 van 25/2/2021
Onderwerp :
Lostraat oversteekplaats voor voetgangers
VRAAG
Aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers op de Lostraat ter hoogte van de Meistraat en Slijkstraat op vraag van een persoon met een visuele beperking.
TOESTAND
Dat gedeelte van de Lostraat is gelegen binnen de bebouwde kom waardoor de snelheid er beperkt is tot 50 KM/u.
Er is een rijbaanversmalling aangebracht bij het buitenrijden van de bebouwde kom in de richting naar Leuven.
Er is op de Lostraat tussen de Meistraat en de rijbaanversmalling langs beide zijden van de straat een bushalte.
Via de Meistraat en Slijkstraat is er heel wat beweging van scholieren.
ADVIES
Het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers is niet alleen nuttig voor de persoon met een visuele beperking maar ook voor de gebruikers van het openbaar vervoer, en de scholieren die de Lostraat moeten kruisen.
Daarom stellen wij voor de oversteekplaats te voorzien, incl verkeersborden, op de Lostraat dicht bij het kruispunt met de Meistraat.
Met vriendelijke groet,
Van Vlasselaer Johan
Hoofdinspecteur
De bespreking in college op 12/4/2021:
Een inwoner met visuele beperking vraagt om een zebrapad te voorzien op de Lostraat.
Meer bepaald op het kruispunt Meistraat-Lostraat-Slijkstraat.
Op de vier armen van het kruispunt in een snelheidsregime van 50 km/u van toepassing.
De situatie ter plaatse wordt weergegeven op de foto hieronder:
Er is een bushalte met schuilhuisje op minder dan 50 m van het kruispunt.
Volgens het vademecum voor voetganger is volgende definitie van toepassing voor een voetgangersoversteekplaats :
Definiëring
3.4.2.3 Voetgangersoversteekplaatsen (of zebrapaden), niet beschermd door driekleurige verkeerslichten
Een oversteekplaats is een inrichting die op de openbare weg kan worden aangebracht volgens bepaalde regels, waar het verkeer – dat de openbare weg volgt – voorrang dient te verlenen aan de overstekende voetgangers over deze openbare weg. Een oversteekplaats kan toegepast worden op kruispunten en wegvakken. De oversteekplaats wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan. Op de oversteekplaats heeft de voetganger voorrang op het verkeer dat de
rijbaan volgt. Een zebrapad met verkeerslichten dient door automobilisten met de nodige voorzichtigheid te worden benaderd.
In geval de oversteekplaats niet beschermd is met driekleurige verkeerslichten, zijn voor voetgangers de aspecten uitzicht en wachttijd het meest van belang. Elementen die hierbij een rol spelen zijn de loopsnelheid van de voetganger, de benodigde stopafstand van de voertuigen en de oversteeklengte van de oversteekplaats zelf. Alhoewel de voetganger in theorie op een oversteekplaats niet hoeft te wachten, zullen de voertuigenintensiteit en de breedte van de weg nog steeds een zekere invloed hebben op de wachttijd. Oversteekplaatsen zonder verkeerslichten, die gelegen zijn op rijbanen met een toegelaten maximumsnelheid die hoger ligt dan 70 km/uur, dienen juridisch te worden gesignaleerd met het verkeersbord A21. Dit bord wordt 150 m vóór het zebrapad geplaatst. Bij dergelijke zebrapaden is het bovendien ten stelligste aangewezen om naar het zebrapad toe de toegelaten snelheid af te bouwen zodat V85 (85-percentielsnelheid of werkelijk gereden snelheid) gelimiteerd is tot 50 km/uur. Ter hoogte van de oversteek dient het bord F49 te worden geplaatst.
Het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer dient dan uitgebreid te worden.
Er worden tevens fietsgeleidingslijnen aangebracht aan het kruispunt. Deze dienen niet opgenomen in het aanvullend reglement omdat ze geen verordenend karakter hebben. Deze "Weytsblokjes" hebben het voordeel dat de aandacht van de fietsers wordt getrokken zonder dat de fietser op het verkeerde been wordt gezet en denkt dat hij voorrang heeft.
De zogenaamde ‘fietsgeleidingslijnen’ zijn specifiek bedoeld voor kruispunten die voorrangswegen dwarsen. Meer duidelijkheid, meer veiligheid en een betere leesbaarheid zorgen voor meer comfort voor zowel de fietser als voor de automobilist.
De nieuwe markeringen zijn een combinatie van een wit fietslogo aan het begin van de oversteekplaats en een onderbroken lijn van wit gemarkeerde blokjes over de breedte van de rijbaan. Op die manier wordt de aandacht van automobilist maximaal op de oversteekplaatsen gevestigd en voelen fietsers zich veiliger wanneer ze willen oversteken. De nieuwe markeringen kwamen er in samenspraak met verschillende partners, waaronder het Fietsberaad Vlaanderen en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Raadslid Gilberte Muls dient volgend amendement in namens Lubbeek Leeft:
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om artikel 1 van het besluit te vervangen door:
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
Op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meistraat en ter hoogte van kruispunt met Fonteinstraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode
Dit ter vervanging van het originele artikel 1:
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
Op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meistraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode
Er wordt overgegaan tot de stemming van het amendement met als resultaat: VERWORPEN met 9 stemmen voor (Liesbeth Smeyers, Sarah Delanoeije, Rina Robben, Lim Vervueren, Gilberte Muls, Walter Vangoidsenhoven, Benny Van Goethem, Pascale Alaerts en Ivan Vanderzeypen) en 12 stemmen tegen (Theo Francken, Davy Suffeleers, Tania Roskams, Geert Bovyn, An Wouters, Pieter Verheyden, Raf De Canck, Tom De Winter-Pieters, Jolien Vissers, Hugo Simoens, Paul Duerinckx en Jo Pierson)
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Het aanvullend politiereglement aan te vullen als volgt:
Op de Lostraat ter hoogte van het kruispunt met de Meistraat geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode
Art. 2.
Dit aanvullend reglement treed in werking vanaf 1 oktober 2021.
Art. 3.
Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 4.
Dit aanvullend reglement wordt overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid ter kennisgeving.
Aquafin gaat een ondergrondse rioolwaterzuiveringsinfrastructuur aanleggen volgens het project "Verbindingsriolering Lubbeek centrum fase 3, deel B".
- er wordt een inneming gedaan (inneming 9) met een lengte van 8 meter en een breedte van 10 meter in het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E nr. 78G.
De gemeente Lubbeek verleent aan Aquafin het recht om in het hierboven beschreven perceel een ondergrondse afvalwatercollector en toebehoren te plaatsen overeenkomstig het tracé aangeduid op het grafisch plan in bijlage.
De erfdienstbaarheid wordt aangegaan voor de ganse bestaansduur van de rioolwaterzuiveringsinstallatie.
Aquafin zal hiervoor aan de gemeente een forfaitaire vergoeding betalen van 25 euro. Deze vergoeding zal uitbetaald worden bij het verlijden van de notariële akte.
- er werd een terreinbeschrijving opgemaakt van de huidige toestand van het kadastraal perceel afdeling 1 sectie E nr. 78 G en dit voor de berekening van de eventuele schadevergoeding bij schade door de uitvoering van de werken.
Het huidige terrein werd beschreven als volgt: woeste grond. De definitieve schadevergoeding zal berekend worden bij het beëindigen van de werken.
De notariële akte zal ten laatste binnen 4 maanden na aanvang van de werken verleden worden voor notarissen Halflants & Lenaerts, Bollenberg 39, 3210 Lubbeek. De kosten verbonden aan deze akte worden gedragen door Aquafin.
De kosten verbonden aan deze akte worden gedragen door Aquafin
Artikel 1. De overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid in het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E nr. 78G, eigendom van de gemeente Lubbeek wordt goedgekeurd. De forfaitaire vergoeding voor deze erfdienstbaarheid bedraagt 25 euro.
Art. 2. De terreinbeschrijving voor het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E, nr. 78G wordt goedgekeurd. De definitieve schadevergoeding zal berekend worden bij het beëindigen van de werken.
Art. 3. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst tot vestiging van een erfdienstbaarheid en de terreinbeschrijving te overtekenen.
Naar aanleiding van de aanleg van kunstgrasvelden dienen er nieuwe huurovereenkomsten opgesteld te worden voor de gebruikers.
Met VK Linden werd overlegd op basis van de vorige huurovereenkomst en er werd een nieuwe ontwerp van huurovereenkomst opgesteld.
VK Linden verklaarde zich akkoord met dit ontwerp van huurovereenkomst tijdens de vergadering van 14 juli 2021.
Volgens de huidige timing wordt het terrein in Linden opgeleverd tussen 15 en 22 augustus. De nieuwe huurovereenkomst met VK Linden zal vanaf 1 september 2021 in voege treden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juli 2021 i.v.m. het ontwerp huurovereenkomst VK Linden - principiële goedkeuring.
Voor het bepalen van de huurprijs voor kunstgras terreinen werd een marktstudie gedaan. De huurovereekomsten uit omliggende gemeenten, waar er sprake is van een kunstgrasveld en/of meerdere gebruikers op 1 site, werden vergeleken.
Uit de marktstudie bleek tevens dat de meeste gemeenten ervoor kiezen om de kosten van de nutsvoorzieningen op zich te nemen en deze deels door te rekenen of te verwerken in de huurprijs.
Het merendeel van de omliggende gemeenten kiest er ook voor om het onderhoud van de kunstgrasterreinen in eigen beheer (al dan niet met externe partner uit te voeren).
Artikel 1. De nieuwe huurovereenkomst met VK Linden goed te keuren met ingang van 1 september 2021.
Art.2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze huurovereenkomst te ondertekenen.
Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, bezorgde de digitaal ondertekende dienstverleningsovereenkomst voor de onderhandelingen in kader van de verwerving van gronden voor de gemeente Lubbeek.
De gevraagde verwerving van gronden door de gemeente loopt samen met het Aquafinproject 21.067B 'Verbindingsriolering Lubbeek fase 3,deel B".
Er zal door de gemeente t.h.v. de collector van Aquafin een trage weg voorzien worden langs de Herendaalbeek, tussen Hazeput en de Dorpsstraat. De aanleg van deze weg en het rioleringsdossier zullen gecombineerd uitgevoerd worden. De grondverwervingen voor beide dossiers kunnen dan ook best samen behandeld worden.
De gemeente stelt Aquafin aan om in haar naam onderhandelingen te voeren teneinde de nodige grondverwervingen te doen om het project te kunnen realiseren.
Aquafin voert bovenstaande onderhandelingen op basis van het grondinnemingsplan dat door het studiebureau wordt opgemaakt volgens de Aquafinrichtlijnen en wordt goedgekeurd door de gemeente en Aquafin.
Aquafin onderhandelt aan de hand van standaardovereenkomsten, welke ter goedkeuring aan de gemeente worden voorgelegd, voor de onderhandelingen opgestart worden.
De vergoedingen aan de grondeigenaars voor het toekennen van de zakelijke rechten worden vastgelegd, nadat de gemeente deze vergoedingen goedgekeurd heeft.
De uiteindelijk onderhandelde overeenkomsten worden ter ondertekening en goedkeuring aan de bevoegde organen van de gemeente voorgelegd.
De gemeente betaalt aan Aquafin voor de onderhandelingen voor het realiseren van de nodige grondverwervingen en eventuele schadevergoedingen na de werken een vast vergoeding van 600 euro per project en een vergoeding van 600 euro per inneming op per te vestigen recht.
Daar waar Aquafin gelijktijdig op hetzelfde kadastraal perceel een inneming dient te doen of een recht dient te vestigen bedraagt de vergoeding per inneming de helft van de prijs 300 euro, de vaste vergoeding per project bedraagt 600 euro.
Gelet op de door Aquafin verzamelde specifieke knowhow lijkt het voor de gemeente opportuun de grondverwervingen voor het project LUB07RM aan Aquafin toe te vertrouwen
Actie |
1.1.2.02 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 3B |
Beleidscode |
0200-01 - Wegen |
Algemeen rekeningnummer |
2202000 – gemeenschapsgoederen |
Bedrag inclusief BTW |
Nog niet definitief bepaald |
Leverancier |
Aquafin NV |
Raming uitgavekrediet |
79.000 euro |
Beschikbaar krediet |
79.000 euro |
Artikel 1. De dienstverleningsovereenkomst LUB07RM afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, inzake de grondverwerving in kader van de aanleg van een trage weg langs de verbindingsrolering Lubbeek centum fase 3, deel B (project nr. 21067B), goed te keuren.
Art. 2. De nodige kredieten werden voorzien onder de actie 1.1.2.02 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 3B beleidscode 0200-01 wegen -algemeen rekeningnummer 2202000 gemeenschapsgoederen.
Art. 3. De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen om de in artikel 1 vermelde dienstverleningsovereenkomst te ondertekenen.
Aquafin NV, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar bezorgde aan de gemeente Lubbeek de digitaal ondertekende dienstverleningsovereenkomst voor de onderhandelingen in kader van de verwerving van gronden voor de gemeente Lubbeek.
De gevraagde verwerving van gronden door de gemeente loopt samen met het Aquafinproject 21.063 "Verbindingsriolering Lubbeek fase 2".
Er zal door de gemeente een fietspad voorzien worden tussen de Dorpsstraat en de Binkomstraat. De aanleg van dit fietspad en het rioleringsdossier zullen gecombineerd uitgevoerd worden. De grondverwervingen voor beide dossiers kunnen dan ook best samen behandeld worden.
De gemeente stelt Aquafin aan om in haar naam onderhandelingen te voeren teneinde de nodige grondverwervingen te doen om het project te kunnen realiseren.
Aquafin voert bovenstaande onderhandelingen op basis van het grondinnemingsplan dat door het studiebureau wordt opgemaakt volgens de Aquafinrichtlijnen en wordt goedgekeurd door de gemeente en Aquafin.
Aquafin onderhandelt aan de hand van standaardovereenkomsten, welke ter goedkeuring aan de gemeente worden voorgelegd, voor de onderhandelingen opgestart worden.
De vergoedingen aan de grondeigenaars voor het toekennen van de zakelijke rechten worden vastgelegd, nadat de gemeente deze vergoedingen goedgekeurd heeft.
De uiteindelijk onderhandelde overeenkomsten worden ter ondertekening en goedkeuring aan de bevoegde organen van de gemeente voorgelegd.
De gemeente betaalt aan Aquafin voor de onderhandelingen voor het realiseren van de nodige grondverwervingen en eventuele schadevergoedingen na de werken een vast vergoeding van 600 euro per project en een vergoeding van 600 euro per inneming op per te vestigen recht.
Daar waar Aquafin gelijktijdig op hetzelfde kadastraal perceel een inneming dient te doen of een recht dient te vestigen bedraagt de vergoeding per inneming de helft van de prijs 300 euro, de vaste vergoeding per project bedraagt 600 euro.
Gelet op de door Aquafin verzamelde specifieke knowhow lijkt het voor de gemeente opportuun de grondverwervingen van het project LUB08RM aan Aquafin toe te vertrouwen
Actie |
1.1.2.01 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 2 |
Beleidscode |
0200-01 - Wegen |
Algemeen rekeningnummer |
2240007 – Wegen activa in aanbouw |
Bedrag inclusief BTW |
Nog niet definitief bepaald |
Leverancier |
Aquafin NV |
Raming uitgavekrediet |
221.920,33 |
Beschikbaar krediet |
210.125.33 |
Artikel 1. De dienstverleningsovereenkomst afgesloten tussen de gemeente Lubbeek en de NV Aquafin, Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar inzake de grondverwerving in kader van het voorzien van een fietspad tussen de Dorpsstraat en de Binkomstraat langs verbindingsreolering Lubbeek centrum fase 2 (project 21063 ) goed te keuren.
Art.2. De nodige kredieten werden voorzien onder de actie 1.1.2.01 Aquafinproject Lubbeek centrum fase 2 - beleidscode 0200-01 wegen - Algemeen rekeningnummer 22240007 Wegen activa in aanbouw.
Art. 3. De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen om de in artikel 1 vermelde dienstverleningsovereenkomst te ondertekenen.
De gemeente Lubbeek kreeg een erkenning van Vlaio voor de oprichting van een STEM-academie Lubbeek-Lab en krijgt hiervoor een subsidie van 8.500 euro.
De STEM-academie Lubbeek-Lab organiseert naschoolse STEM-workshops en biedt STEM-kampjes aan tijdens de schoolvakantie, in samenwerking met de Techniek- en wetenschapsacademie van UCLL voor kleuters 4-6 jaar en lagere schoolkinderen van 7-12 jaar. Deze zullen in alle deelgemeenten georganiseerd worden en worden opengesteld voor alle schoolgaande kinderen.
Deze naschoolse workshops zullen gepubliceerd worden via de gemeentelijke website, nieuwsbrief, Facebook en de STEM-kampjes ook via UIT-databank.
Ouders dienen hun kinderen hiervoor in te schrijven en zullen een retributie moeten betalen. Ook het sociaal tarief conform de voorwaarden van BKO, sport- en jeugdactiviteiten zal worden toegepast.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om machtiging te verlenen aan het College van Burgemeester en Schepenen de retributies voor al deze activiteiten vast te leggen.
Decreet Lokaal bestuur
Schepencollege van 03 mei 2021 : akkoord om een STEM-academie op te richten en een subsidieaanvraag in te dienen.
Enig artikel. Akkoord te gaan om het schepencollege machtiging te verlenen om retributies vast te leggen voor het organiseren van naschoolse STEM-workshops en het aanbieden van STEM-kampjes tijdens de schoolvakantie ingericht door de STEM-academie Lubbeek-Lab.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2020 van ILV ART goed te keuren.
Elke gemeenteraad van de deelnemende gemeentes van het ILV dienen dit binnen de 90 dagen goed te keuren.
De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraad van 25/02/2020: goedkeuring van de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen'
De gemeenteraad van 25/02/2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
In deze overeenkomst staat het volgende:
§1. Het beheerscomité maakt de jaarrekening en de bijhorende verantwoordingsstukken over aan de deelnemende gemeentes uiterlijk binnen de zes maanden na afsluiting van het voorgaande werkingsjaar. Een werkingsjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december.
§2. Samen met de jaarrekening wordt aan de deelnemende gemeentes een jaarverslag ter beschikking gesteld.
§3. De jaarrekening is goedgekeurd door de gemeenteraad indien de gewone meerderheid ze goedkeurt. Indien de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen binnen de 90 dagen na de voorlegging, wordt de jaarrekening als goedgekeurd beschouwd.
Hierbijgevoegd het volledige jaarverslag en de jaarrekening 2020 van ILV ART. De bewijsstukken kunnen op vraag ingekeken worden.
Artikel 1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2020 ILV ART.
Art. 2. De jaarrekening 2020 ILV ART goed te keuren.
De gemeenteraad van 28 mei 2019 keurde de overeenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de stad Tienen goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
De gemeenteraad van 25 februari 2020 keurde de oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
De gemeenteraad van 25 augustus 2020 heeft kennis genomen dat de beheersovereenkomst tussen de gemeente Lubbeek en het Intern Verzelfstandigd Agentschap Atelier Creatieve Expressie (IVA ACE) ontbonden is.
Het Atelier voor Muziek en Woord diende dus ook ontbonden te worden.
De voorwaarden werden voldaan.
Hierbijgevoegd:
- jaarrekening
- overschrijving van de gelden van de rekening van AMW naar de gemeente Lubbeek
- bewijs publicatie Staatsblad 4 juni 2021 van ontbinding Atelier voor Muziek en Woord.
Decreet Lokaal Bestuur
Gemeenteraad van 28 mei 2019: goedkeuring overeenkomst tussen de gemeente Lubbeek en de stad Tienen goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
Gemeenteraad van 25 februari 2020: goedkeuring oprichting van de Interlokale vereniging 'Academie Regio Tienen' goed voor het inrichten van de domeinen muziek, woordkunst-drama en beeldende en audiovisuele kunsten.
Enig artikel. Kennis te nemen van de ontbinding van het Atelier voor Muziek en Woord, gepubliceerd in het Staatsblad van 4 juni 2021.
Voor het begin van elk schooljaar wordt het schoolreglement, daar waar nodig, aangepast aan de nieuwe regelgeving en de op dat ogenblik geldende afspraken over de bijdrageregeling. In het schoolreglement zijn deze tarieven opgenomen onder hoofdstuk 3.4 §4 'Bijdrageregeling'. Basisscholen moeten een bijdrageregeling vaststellen met een opgave van de verschillende categorieën kosten waarvoor een tussenkomst van de ouders kan gevraagd worden.
De voorgestelde tarieven gaan in op 1 september 2021 en eindigen op 31 augustus 2022.
De retributies voor het gemeentelijk kleuteronderwijs worden vastgesteld als volgt:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd: € 3,20
- leerlingenvervoer (woonplaats - schoolvervoer voor Pellenberg en Binkom) : gratis
- jaarabonnement Doremi/ Doremini/ Doremix: € 37
- Leesbeestje/ leesknuffel/ leesknuffel + KID’I: : € 25/ € 40/ € 44
- Kerstboek/ Paasboek/ vakantieboek: €7,95
- boekentoppers kleuters 4boeken /Boektoppers 7 boeken + cd: €20/ € 32
- watergewenning 3de kleuterklas per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,50
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
De retributies voor het gemeentelijk lager onderwijs worden vastgesteld als volgt:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd: € 3,60
- schooldrank water/ melk: € 0,30/ € 0,40
- leerlingenvervoer jaarabonnement (woonplaats - schoolvervoer voor Pellenberg en Binkom): € 56
- leerlingenvervoer prijs per rit (woonplaats - schoolvervoer voor Pellenberg en Binkom): € 2
- jaarabonnement Zonnekind/Zonnestraal/Zonneland: € 40
- Robbe en Bas: €31
- leeskriebels: €31
- leespas: € 31
- Vlaamse filmpjes: € 32
- Kerstboek/ Paasboek/ vakantieboek: €7,95
- boekentoppers lager: €20
- National Geographic junior: € 42,50
- zomerbingel/ vakantiekalender / vakantiepakket: € 8/ € 12 / € 13
- Allons-y: € 15,50
- nieuwjaarsbrieven: € 0,60 / € 0,80
- aankoop badmuts in zwembad Tienen (verplicht vanuit het zwembad): €1,30
- zwemmen per beurt in zwembad Tienen: €0,80
- zwemmen per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,80
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
- meerdaagse uitstap: het restbedrag na tussenkomst van de gemeente, het oudercomité en de opbrengsten van activiteiten georganiseerd door de school wordt aangerekend.
Deze retributie is verschuldigd door de ouders of wettelijke voogd van het kind dat gebruik maakt van boven vermelde diensten of goederen.
Gemeentedecreet artikel 42 en 43
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en later wijzigingen, artikel 28 en 37
Omzendbrief BaO/2002/1 - informatie bij de eerste inschrijving en schoolreglement
Artikel 1. De gemeenteraad keurt goed dat er voor de periode met ingang van 1 september 2021 en eindigend op 31 augustus 2022 een gemeentelijke retributie gevestigd wordt op prestaties van het gemeentelijk onderwijs.
Art 2. De retributies voor het gemeentelijk kleuteronderwijs worden vastgesteld als volgt:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd: € 3,20
- leerlingenvervoer (woonplaats - schoolvervoer voor Pellenberg en Binkom) : gratis
- jaarabonnement Doremi/ Doremini/ Doremix: € 37
- Leesbeestje/ leesknuffel/ leesknuffel + KID’I: : € 25/ € 40/ € 44
- Kerstboek/ Paasboek/ vakantieboek: €7,95
- boekentoppers kleuters 4boeken /Boektoppers 7 boeken + cd: €20/ € 32
- watergewenning 3de kleuterklas per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,50
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
De retributies voor het gemeentelijk lager onderwijs worden vastgesteld als volgt:
- soep: € 0,50
- warme maaltijd: € 3,60
- schooldrank water/ melk: € 0,30/ € 0,40
- leerlingenvervoer jaarabonnement (woonplaats - schoolvervoer voor Pellenberg en Binkom): € 56
- leerlingenvervoer prijs per rit (woonplaats - schoolvervoer voor Pellenberg en Binkom): € 2
- jaarabonnement Zonnekind/Zonnestraal/Zonneland: € 40
- Robbe en Bas: €31
- leeskriebels: €31
- leespas: € 31
- Vlaamse filmpjes: € 32
- Kerstboek/ Paasboek/ vakantieboek: €7,95
- boekentoppers lager: €20
- National Geographic junior: € 42,50
- zomerbingel/ vakantiekalender / vakantiepakket: € 8/ € 12 / € 13
- Allons-y: € 15,50
- nieuwjaarsbrieven: € 0,60 / € 0,80
- aankoop badmuts in zwembad Tienen (verplicht vanuit het zwembad): €1,30
- zwemmen per beurt in zwembad Tienen: €0,80
- zwemmen per beurt in zwembad Kessel-lo: € 1,80
- ééndaagse uitstap: de reële kostprijs wordt aangerekend.
- meerdaagse uitstap: het restbedrag na tussenkomst van de gemeente, het oudercomité en de opbrengsten van activiteiten georganiseerd door de school wordt aangerekend.
Art 3. De retributie is verontschuldigd door de ouders of de wettelijke voogd van het kind dat gebruik maakt van bovenvermelde diensten of goederen.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt .
Het schoolreglement bevat alle wettelijke bepalingen. Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg met de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement moet ter overleg voorgelegd worden aan de leden van de schoolraad.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 25 augustus 2020 is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Een wijziging van het schoolreglement kan ten vroegste uitwerking hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij de wijziging het rechtstreeks gevolg is van nieuwe regelgeving;
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Aan het pedagogisch project, dat reeds goedgekeurd is op de gemeenteraad van 26 juni 2019, worden geen wijzigingen aangebracht.
Bijgevoegd de brochures "Mijn kind gaat naar de basisschool", van de 3 gemeentelijke basisscholen . Deze brochures omvatten de beginselverklaring neutraliteit, het pedagogisch project, het schoolreglement en de infobrochure.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Op 8 juni 2021 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden. Het verslag van de schoolraad is goedgekeurd op het college van 5 juli 2021.
De wijzigingen in het schoolreglement en de infobrochure zijn opgemaakt in "Arial black".
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 § 3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikelen 3, 25°, 6, 14, 14/0, 20, 27, 27bis, §1, 3° en §4, 37, §3, 17°, 29, 37bis, 62, §2, 26ter, 47bis, 195;
Besluit van de gemeenteraad van 25 augustus 2020
Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2019
Het huidige schoolreglement moet enerzijds inhoudelijk worden aangepast aan de nieuwe regelgeving en anderzijds ook hier en daar louter tekstueel worden gecorrigeerd. De infobrochure omvat naast de bestaande, nieuwe afspraken en acties ten gevolge van bijsturingen aan het dagdagelijks school houden. Elke schooldirecteur voerde deze wijzigingen in op maat van haar school en in samenspraak met het schoolteam.
Alle wijzigingen moeten nu worden aangenomen zodat het nieuwe schoolreglement op tijd beschikbaar kan worden gesteld aan ouders, zowel bij nieuwe als bestaande inschrijvingen.
Alle inhoudelijke en tekstuele wijzigingen aan het schoolreglement en de infobrochure voor schooljaar 2021-2022 werden in onderling overleg tussen de schooldirecteurs Karin Bunckens GBS De StiP Linden, Kristien Clits school 3212 Pellenberg en An Courant GBS De STiP Binkom doorgevoerd en zijn in overeenstemming met de gewijzigde regelgeving en ten gevolge van noodzakelijke verfijningen, verduidelijkingen en nieuwe acties in het lopend beleid van elke school.
De schoolraad verklaart zich akkoord met alle voorgelegde toevoegingen en/of wijzigingen.
Geen financiële gevolgen
Artikel 1. Het schoolbestuur ziet af van het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en SCHOOL3212 Pellenberg, vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 25 augustus 2020.
Art. 2. Keurt het hierbij gevoegde schoolreglement, dat deel uitmaakt van de brochure "Mijn kind gaat naar de basisschool" van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en SCHOOL 3212 Pellenberg goed.
Art. 3. Keurt de hierbij gevoegde infobrochure,die deel uitmaakt van de brochure "Mijn kind gaat naar de basisschool" van GBS de STiP Binkom, GBS de STiP Linden en SCHOOL 3212 Pellenberg goed.
Art. 4. Deelt dit besluit mee aan de directeurs van de gemeentelijke basisscholen.
De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing goed.
Het besluit van 16 juli 2021 kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantainecoaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021.
Het betreft een nieuw besluit van de Vlaamse regering, daarom moeten nieuwe addenda of (nieuwe) samenwerkingsovereenkomsten worden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. De uiterste deadline is 30 september 2021.
Gemeentebesturen die nu reeds een samenwerkingsovereenkomst hebben met het Agentschap Zorg en Gezondheid, hebben volgende keuzemogelijkheden:
- heeft jouw bestuur een overeenkomst voor optie 1, dan kan je deze met een addendum verlengen voor optie 1.
- heeft jouw bestuur een overeenkomst voor optie 2, dan kan je overstappen naar optie 1. Hiervoor is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst nodig. Optie 2 verlengen is niet meer mogelijk.
- je bestuur kan ook kiezen om de samenwerking niet te verlengen. Je brengt dan het Agentschap Binnenlands Bestuur op de hoogte van de stopzetting.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Wijzigingsbesluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
Wijzigingsbesluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 van 1 september tot 15 oktober 2021.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
De Vlaamse Regering gaf op 16 juli 2021 haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 tot 15 oktober 2021.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 15 oktober 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
- Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
- De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
- De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
- In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
De financiering voor optie 1 blijft ongewijzigd: een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand.
Enig artikel. Het addendum lokale bronopsporing - verlenging optie 1 - wordt goedgekeurd.
Raadslid Jo Pierson vraagt of er voldoende buitenschoolse kinderopvang voorzien is vanaf september, vnl. gezien de versoepeling van het thuiswerken voor ouders. Dient er vooraf ingeschreven te worden of kunnen ouders weer rekenen op een vrij toegankelijke opvang?
Schepen An Wouters antwoordt dat een niet tijdig opgehaald kind sowieso altijd meegenomen wordt naar de kinderopvang. Geen enkel kind blijft ooit alleen. In juni stond de vraag i.v.m. voorinschrijvingen nog open maar het systeem van vooinschrijvingen werd na overleg met scholen en ouderraden niet behouden. Deze beslissing werd inderdaad genomen om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan werkende ouders.
Raadslid Jo Pierson vraagt of er in alle klaslokalen CO2-meters voorzien worden.
Schepen An Wouters antwoordt dat de meters niet verplicht zijn op school maar er zijn er in elke school beschikbaar. In GBS De Stip Linden is er een meter per klaslokaal en er zijn extra meters onderweg voor de andere scholen. Mogelijk worden ze op dit moment nog niet in elk klaslokaal gebruikt maar dan roteren de meters doorheen de school tijdens het gebruik van de lokalen.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt m.b.t. het Vrijetijdsplatform waarom het reglement niet voorgelegd werd op de raad van augustus.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt in dat verband meteen ook naar een agendapunt m.b.t. zaalverdeling, zoals besproken op het college van 21 juni 2021, waarom er geen advies gevraagd werd aan het VTP. De notulen vermelden daar dat er geen advies ingewonnen kon worden omdat de sportraad niet meer bestaat. Dat leek het aangewezen moment om het VTP te activeren op vlak van sport.
Schepen Paul Duerinckx antwoordt dat het reglement niet op de raad vandaag staat omdat het diensthoofd nog advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur gevraagd heeft. Het agentschap had nog opmerkingen i.v.m. de genderverdeling van het VP (min. 1/3 van het andere geslacht) en i.v.m. geldigheid van de adviezen dient het reglement expliciet te verwijzen naar deelraden. Schepen Duerinckx geeft aan dat, zodra deze adviezen verwerkt zijn, het gewijzigde reglement voorgelegd wordt op de commissie van september.
Schepen Geert Bovyn vult aan dat er bij punten zoals zaalverdeling in de toekomst zeker advies gevraagd wordt aan het VTP, eens het in functie is. Nu betrof het een collegepunt over praktische afspraken met de clubs.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt of SMS Lubbeek tijdig het bedrag betaald heeft, conform de overeenkomst met SMS Lubbeek diende er nl. op 15/08/2021 een (af)betaling te gebeuren van 6.000,00 €.
Schepen Geert Bovyn antwoordt dat het bedrag op 11 augustus 2021 betaald werd. De eerste van de vijf stortingen is dus gebeurd.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt of er n.a.v. het schrijven, dd. 30/06/2021 van Sportinfrabouw, aannemer van de kunstgrasvelden of er mogelijk een prijscompensatie kan zijn ten gevolge van de extreme prijsstijgingen van de materialen.
Schepen Geert Bovyn antwoordt dat er bij de eerste vordering geen enkele wijziging doorgevoerd werd. Dit wordt op de voet opgevolgd en zeker meegenomen voor de eindafrekening.
Raadslid Pascale Alaerts geeft aan dat in de notulen van het CBS dd. 12/07/2021 te lezen staat dat het project RUP Recreatiezone Pellenberg voorlopig wordt stopgezet. Betekent dit dat de zoektocht in Pellenberg wordt stopgezet en/of wordt er een nieuwe piste onderzocht?
Schepen Geert Bovyn antwoordt dat men op zoek is naar andere pistes.
Raadslid Pascale Alaerts vraagt naar het Hoppinpunt in Lubbeek: welke keuze werd gemaakt? Lubbeek Dorp, Gellenberg of beide punten?
Schepen Tania Roskams antwoordt dat op dit moment de site Gellenberg nog in volle ontwikkeling is. Daarom werd genoteerd na afloop van de vergadering met de Lijn en de dienst Mobiliteit dat het bestuur wenst de halte te verplaatsen en te combineren met het Hoppinpunt. Op dit ogenblik wordt het voorziene Hoppinpunt dus ingepland t.h.v. het dorpscentrum maar op termijn, als de site ontwikkeld is, kan het verhuizen naar de Gellenberg.
Raadslid Gilberte Muls herhaalt haar vraag om de verslagen van vergaderingen, bijgewoond door het bestuur, te bezorgen aan alle raadsleden.
Schepen Davy Suffeleers antwoordt bevestigend. De schepen laat de verslagen van de raden online publiceren door de betrokken diensten, maar daarin zit nog te weinig uniformiteit. De schepen volgt op met de diensten dat de verslagen zo snel mogelijk online komen.
Raadslid Gilberte Muls vraagt of de nieuwe plannen i.v.m. de uitbreiding Hazeput toegelicht kunnen worden op de volgende commissie.
Schepen Geert Bovyn antwoordt dat dat in overleg met SWAL zeker mogelijk is. De commissie van september is niet haalbaar, oktober moet lukken.
Raadslid Gilberte Muls vraagt naar de mogelijke gevolgen en eventuele acties van de gemeente n.a.v. het recent gewijzigd eigendomsrecht. Een Lubbeekse inwoner heeft ook een pamflet verspreid met de vraag of Lubbeek gelijkaardige acties als Glabbeek onderneemt.
Burgemeester Theo Francken antwoordt dat deze wijziging eigendomsrecht dubbelzinnig geïnterpreteerd kan worden. Er wordt ophef gemaakt over iets dat niet klopt; men heeft niet zomaar toegang tot andermans tuin. Er volgt nog een juridische nota m.b.t. deze wijziging en ook de VVSG volgt dit dossier op. De burgemeester volgt na ontvangst van deze info nog op met een eventuele communicatie op de website.
Raadslid Gilberte Muls antwoordt dat zij in het verleden vaak problemen had met overhangende takken en uitgroeiende hagen enz. Zit dat ook vervat in het nieuwe eigendomsrecht of niet?
Burgemeester Theo Francken antwoordt dat hij niet zeker is over de inhoud van alle afzonderlijke artikelen.
Raadslid Walter Vangoidsenhoven vraagt of ondergrondse afvalcontainers t.h.v. het dorpscentrum te Lubbeek het overwegen waard zijn. Er zijn nu veel verschillende afvalbakken buiten te zetten. Dit kan een oplossing zijn voor het plaatsgebrek door de toename van inwoners in de dorpskernen.
Schepen Tania Roskams antwoordt dat bv. in Linden al ondergrondse containers zijn; in Binkom worden ze nu aangelegd. Bij grote appartementen bestaat de mogelijkheid afvalstraten aan te leggen, ondergrondse fracties die ter plekke gesorteerd worden. Voor individuele woningen is dit niet mogelijk. Sommige burgers willen bv. ook niet naar de ondergrondse containers wandelen en verkiezen een eigen afvalbak aan huis.
Raadslid Liesbeth Smeyers vraagt naar de wateroverlast d.d. 15 juli 2021 te Lubbeek. Vermeldt eigen ervaring ter hoogte van de Staatsbaan, de (nieuw aangelegde erosieberm aan de ) kleine Rotstraat, de waterstroom die uit de trage weg Roth kwam, de Dorpsstraat … Ook in juni was er overlast op sommige van deze plaatsen. Wat heeft het bestuur hieruit geleerd en hoe plant men dit te voorkomen? Is er een overzicht gemaakt van overstromingsgevoelige plaatsen, analyse, oplossingen?
Schepen Davy Suffeleers antwoordt dat op 12 augustus 2021 een evaluatie van de wateroverlast plaatsvond. In Lubbeek viel het mee qua overlast. In het verleden stonden hier meer straten onder water. De evaluatie moet nog voorkomen op het college en deze wordt dan met de details genotuleerd. O.a. de voorbereiding met genoeg zandzakjes en personeelsbezetting verliep zeer goed. Grachtenruiming werd ook besproken, meteen na de overlast werden bovendien extra noodruimingen ingepland. De interne en externe communicatie kwam ook aan bod, verliep over het algemeen zeer vlot. Er waren ongeveer een vijftal plaatsen waar er enorm veel hoog water stond. Vaak zijn deze plaatsen gelinkt aan bv. de vernauwing van beken of de afstroom van landbouwpercelen. Het bestuur kijkt welke maatregelen ze kunnen nemen, maar dit ligt op vlak van privégronden uiteraard moeilijker. Ook met Fluvius wordt contact genomen, i.v.m. het ruimen van de waterslikkers. Aquafin wordt aangesproken over het project Vloedgracht, onder de Staatsbaan.
Schepen Tania Roskams vult aan dat er inderdaad gekeken moet worden naar de erosiegevoeligheid van landbouwpercelen. De gemeente kan hier geen initiatief nemen, maar de provinciale erosiecoördinator wel. Zij adviseren de landbouwers in hoe erosie tegen te gaan, bv. door de aanleg van hakseldammen.
Raadslid Liesbeth Smeyers vraagt m.b.t. de zomerschool of deze geëvalueerd en bijgestuurd wordt. Men ontving melding van drie kwetsbare gezinnen met schoolgaande kinderen die toch niet deelnamen, om verschillende redenen.
Schepen An Wouters antwoordt dat nu al zeer sterk wordt ingezet op het activeren van de doelgroep. Schepen Wouters neemt deze taak zelf ook op in haar hoedanigheid als voorzitter van het Bijzonder Comité. Bv. m.b.t. busvervoer werden na herhaalde uitnodiging nog de uren e.d. doorgestuurd. De zomerschool zal volgend jaar opnieuw ingericht worden dus indien er nog zulke meldingen komen, vraagt de schepen aan het raadslid haar rechtstreeks te contacteren.
Raadslid Liesbeth Smeyers herneemt haar vraag van de vorige gemeenteraad i.v.m. autodelen. De gemeente neemt dit zelf niet op, het autodelen wordt opgezet via de Vervoerregio. Welke zijn de geplande Hoppinpunten in Lubbeek en de voorziene aanwezigheid van deelwagens/deelfietsen? Graag een idee van timing. Eventueel toelichting op een volgende commissie?
Schepen Tania Roskams antwoordt dat dit inderdaad loopt via de Vervoerregioraad maar dat er alvast één punt voorzien werd maar de schepen kan indien gewenst, een stand van zaken opmaken met de mobiliteitsambtenaar.
Raadslid Liesbeth Smeyers geeft ter info mee dat er subsidies bestaan voor energiebesparende maatregelen, via de relancemaatregelen voor Welzijn en Zorg/Onderwijs. De scholen en WZC in Lubbeek kunnen hier eventueel aan deelnemen.
Voorzitter Hugo Simoens meldt dat dit ook via e-mail aan de bevoegde schepen bezorgd mag worden.
De voorzitter sluit de zitting op 31/08/2021 om 22:38.
Namens gemeenteraad,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Hugo Simoens
Voorzitter