De voorzitter opent de zitting op 10/05/2022 om 20:07.
Aan de commissie wordt gevraagd om de notulen van de zitting van de commissie beleidsdomeinen van 12 april 2022 goed te keuren.
De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 april 2022 dienen goedgekeurd te worden.
De nieuwe gemeentewet;
Het decreet over het Lokaal Bestuur;
Enig artikel. De notulen van de commissie beleidsdomeinen van 12 april 2022 worden goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het bestek voor het ontwerp van een beheersplan voor het beschermde dorpsgezicht van Linden goed te keuren.
Het gemeentebestuur van Lubbeek wil enkele ingrepen verrichten in de dorpskern van Linden.
• Twee oude muren zijn dringend aan een restauratie toe: de kerkhofmuur en een groot deel van de muur die vroeger het oude kasteeldomein de Beauffort afsloot. De gemeente wil beide muren laten restaureren.
• Het kerkhof van Linden kampt momenteel met plaatsgebrek. Momenteel ontbreekt een duidelijke visie op de herinrichting van de verschillende percelen op het kerkhof (graven, urnengraven). De gemeente wil een structurele oplossing voor dit plaatsprobleem.
Bij KB van 21 juni 1979 werden de kasteelhoeve en het kasteel de Beauffort met hun onmiddellijke omgeving beschermd als dorpsgezicht. Het kerkhof van Linden en de oude parkmuur behoren tot deze onmiddellijke omgeving.
Voor de restauratie van de bouwvallige muren is de opmaak van een beheersplan dus noodzakelijk. Na goedkeuring ervan komen de werken dan in aanmerking voor een erfgoedpremie.
Het beheersplan is evenwel ruimer. Met behulp van het beheersplan zullen alle erfgoedsporen in het beschermde dorpsgezicht in kaart worden gebracht. Een beheersplan reikt maatregelen aan om al deze erfgoedwaarden te bewaren en te beheren in de toekomst.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- HEKATE VOF, Grote Markt 14 te 3300 Tienen;
- Studio Roma cvba, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo;
- MAAT_WERK architecten bvba, Jules Bordetstraat 22/101 te 2018 Antwerpen.
Studio Roma en MAAT_WERK hebben ervaring met het opstellen van de beheersplannen voor het Rood Kasteel en het kasteeldomein de Beauffort, die beide in het beschermde dorpsgezicht liggen. HEKATE heeft ervaring met het opstellen van beheersplannen voor beschermde dorpsgezichten.
Het schepencollege keurde op 21 maart 2022 het bestek goed, de gunningswijze via de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking en de lijst van de uit te nodigen firma's.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 6°, waarbij de gemeenteraad delegatie van bevoegdheden kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen inzake vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als de opdracht nominatief door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen is toevertrouwd.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur'.
Besluit college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022, waarbij bestek voor het ontwerp van een beheersplan wordt goedgekeurd.
Beleidsitem: 0990
Algemene rekening: 2289007
Beschikbaar krediet: 82.384,81 euro
Artikel 1. Het bestek met nr. 2022-004 voor de opdracht “Ontwerp beheersplan beschermd dorpsgezicht Linden” wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3. Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- HEKATE VOF, Grote Markt 14 te 3300 Tienen;
- Studio Roma cvba, Abdij Vlierbeek 7 te 3010 Kessel-Lo;
- MAAT_WERK architecten bvba, Jules Bordetstraat 22/101 te 2018 Antwerpen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om zich solidair borg te stellen tegenover ING België NV, en dit wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van de door kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek afgesloten lening van 275.000,00 EUR, voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk te Lubbeek - fase 2.
ING België vraagt aan het gemeentebestuur een borgstelling betreffende de lening van 275.000,00 EUR, die aangegaan werd door de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk te Lubbeek - fase 2.
Decreet Lokaal Bestuur;
Het gemeentebestuur moet de lening aangegaan door de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek waarborgen.
Artikel 1. De gemeenteraad verklaart zich solidair borg te stellen tegenover ING België NV, en dit wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van de door kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek afgesloten lening van 275.000,00 EUR, voor de restauratie van de Sint-Martinuskerk te Lubbeek - fase 2.
Art. 2. Afschrift van huidige beslissing zal ter kennisgeving verzonden worden aan de kerkfabriek Sint-Martinus Lubbeek en aan ING België NV.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het dossier betreffende het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2022-2023 van GBS De STip Binkom goed te keuren.
De leerlingentelling van 1 februari 2022 levert het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering en vormt de personeelsformatie van het schooljaar 2022-2023.
Volgens de berekening beschikt de school voor schooljaar 2022-2023 over
Op 15 maart 2022 werd deze berekening bevestigd door een dienstbrief van het Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming. Deze brief bevat de voorlopige berekening van de basisomkadering voor het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket voor het schooljaar 2022-2023. Deze brief bevindt zich in bijlage.
Met dit lestijdenpakket heeft de school onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor een degelijke organisatie en aangepast, kwalitatief onderwijs uit werken voor schooljaar 2022-2023.
Daardoor vraagt de school voor het kleuteronderwijs 11/24 bijkomende lestijden personeelswerkingsbudget ( PWB-uren) vanaf 17 april 2023 tot en met 30 juni 2023. Deze zijn nodig voor de opsplitsing van de instapklas en eerste kleuterklas omdat de eerste kleuterklas vanaf dan 28 kleuters telt.
Voor de lager school heeft de school 13/24 lestijden personeelswerkingsbudget nodig.
In bijlage de berekening, het voorstel tot organisatie van schooljaar 2022-2023 en de motivatie van schooldirecteur An Courant GBS "de STip" Binkom.
De gesubsidieerde uren ICT zijn ontoereikend om de Digisprong en alles wat daarbij komt kijken uit te rollen voor de 3 gemeentelijke basisscholen. Extra 12/36 uren ICT-coördinator zijn noodzakelijk om zowel aan visieontwikkeling, de opmaak van een ICT-beleidsplan, de operationele, technische en pedagogische interacties en het verder professionaliseren uit te bouwen.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Besluit van de Vlaamse regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs
Besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschap basisonderwijs
Beslissing schepencollege van 2 mei 2022 Aanwending lestijden- en urenpakket GBS De Stip Binkom en bijkomende lestijden ten laste van de gemeente voor schooljaar 2022-2023
Om werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen, mogelijk te maken en om te kunnen inspelen op de noden van het hedendaags onderwijs waarin differentiatie en onderwijs op maat van elke leerling nagestreefd worden, zijn 11 lestijden (17 april 2023 tot en met 30 juni 2023) voor het kleuteronderwijs, 13/24 lestijden voor de lagere school nodig
De 12/36 gevraagde uren personeelswerkingsbudget ICT-coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de Digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatiebudget van 2020
Actienummer |
1419/004/001/005/002 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0800-02 |
Algemene rekening + omschrijving | 6170000 Uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (PWB-uren) |
Bedrag uitgave inclusief BTW | +/- 10148,32 (boekjaar 2022 september- december) +/- 19648,5 (boekjaar 2023 januari- juni) |
Aannemer/leverancier/instantie | Vlaamse Gemeenschap van Onderwijs |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Voorzien krediet 2022 |
34500 |
Beschikbaar krediet 2022 |
23473 |
Enig artikel. Het dossier betreffende het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2022-2023 van GBS De STip Binkom voor te leggen aan de gemeenteraad van 31 mei 2022 als volgt:
- De aanwending van het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2022-2023 van GBS De STip Binkom goed te keuren.
- De 11/24 bijkomende lestijden personeelswerkingsbudget kleuteronderwijs van 17 april 2023 tot en met 30 juni 2023 goed te keuren.
- De 13/24 bijkomende lestijden personeelswerkingsbudget lagere onderwijs goed te keuren.
- De beslissing mee te delen aan de directeur van de gemeentelijke basisschool de STip Binkom.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het dossier betreffende de aanwending van de gesubsidieerde lestijden- en het urenpakket GBS de STip Linden en de bijkomende lestijden en uren personeelwerkingsbudget ten laste van de gemeente schooljaar 2022-2023 goed te keuren.
De leerlingentelling van 1 februari 2022 levert het aantal gesubsidieerde lestijden voor de basisomkadering en vormt de personeelsformatie voor schooljaar 2022-2023 .
Volgens de berekening kan de school van Linden beschikken over volgende gesubsidieerde lestijden:
Op 15 maart 2022 ontving de school een dienstbrief van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming met de voorlopige berekening van het aanwendbaar lestijden-, uren- en puntenpakket van de school (met uitzondering van de zorguren) voor schooljaar 2022-2023. Deze brief bevindt zich in bijlage.
Om een degelijke organisatie voor schooljaar 2022-2023 uit te kunnen bouwen zodat we kunnen blijven inzetten op kwaliteitsvol onderwijs op maat van de contextgegevens, om de continuïteit en de flexibiliteit in de dagelijkse werking zowel op didactisch gebied ( binnenklasdifferentiatie via co- en teamteachen) als op organisatorisch vlak ( beschikbaarheid van leerkrachten om de lessen te kunnen garanderen nu we een groot lerarentekort kennen) beschikt de school voor schooljaar 2022-2023 zowel voor het kleuteronderwijs ( vanaf 17/4/2023) als voor het lager onderwijs (heel schooljaar) over ONVOLDOENDE gesubsidieerde lestijden waardoor de organisatorische en pedagogische werking onder druk komen te staan. Met enkel gesubsidieerde lestijden zullen we bovendien de positieve effecten van de werking met co-teach- leerkrachten op lange termijn niet blijven genereren.
Bovendien zijn ook de gesubsidieerde uren ICT ontoereikend om de digisprong en alles wat daarbij komt kijken uit te rollen voor de 3 gemeentelijke basisscholen. Extra 12/36 uren ICT coördinator zijn noodzakelijk om zowel aan visieontwikkeling, de opmaak van een ICT beleidsplan, de operationele, technische en pedagogische interacties en het verder professionaliseren uit te bouwen. Deze uren worden overkoepelend ingezet voor de 3 scholen.
Bijgevoegd zijn de berekening, het voorstel tot organisatie van schooljaar 2022-2023 en de motivatie, opgemaakt door Karin Bunckens, directeur van GBS de STiP Linden, terug te vinden.
Decreet lokaal bestuur
Decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
Besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
Besluit van de Vlaamse regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschap basisonderwijs.
Beslissing schepencollege van 2 mei 2022: aanwending lestijden- en urenpakket GBS de STip Linden en bijkomende lestijden personeelwerkingsbudget ten laste van de gemeente schooljaar 2022-2023
Om te kunnen inspelen op de diversiteit in het onderwijs, om een organisatie van werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen te creëren en om te kunnen voldoen aan de noden van de hedendaagse maatschappelijke evolutie waarin differentiatie, digitalisering, flexibiliteit en levenslang leren noodzakelijk zijn, voorziet (mede door het leerlingenaantal van het vorige schooljaar te gebruiken als basis voor de aanwendbare lestijden en uren voor 22-23) het departement onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor de organisatie van schooljaar 2022-2023 in GBS de STiP Linden. Om een degelijke klaswerking op te zetten vragen we bijkomende lestijden personeelwerkingsbudget van de gemeente. De 12/36 gevraagde uren personeel werkingsbudget ICT coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer |
080001 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 6170000 : uitzendkrachten en personen ter beschikking gesteld van het bestuur (personeelwerkingsbudget) |
Algemene rekening + omschrijving | |
Bedrag uitgave inclusief BTW | september-december 2022: 29334,56 euro (=29/24 voor lager onderwijs Linden + 12/36 ICT voor de 3 gemeentelijke basisscholen)
|
Aannemer/leverancier/instantie | Vlaamse Gemeenschap van Onderwijs |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Voorzien krediet | 2022: 65000 2023: 55000 |
Beschikbaar krediet | 2022: 50912,65 2023:55000 |
Geen visum vereist
Artikel 1. Het dossier betreffende het lestijden-, uren- en puntenpakket en de lestijden personeel werkingsbudget : personeelsformatie gemeentelijke basisschool de STip Linden, schooljaar 2022-2023 voor te leggen aan de gemeenteraad van 31 mei 2022 als volgt:
- De aanwending van het lestijden-, uren- en puntenpakket voor schooljaar 2022-2023 van GBS de STip Linden als volgt goed te keuren:
-Art. 2. De beslissing mee te delen aan directeur, Karin Bunckens van de gemeentelijke basisschool de STip Linden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het dossier betreffende het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor de organisatie van schooljaar 2022-2023 van SCHOOL3212 Pellenberg goed te keuren.
Om het volgende schooljaar in de mate van het mogelijke in optimale omstandigheden te kunnen starten, vraag ik in naam van alle leerkrachten, kinderen en hun ouders een aantal uren extra aan.
Volgens de berekening zal de school waarschijnlijk beschikken over volgende lestijden:
Met de vooropgestelde prognose van het lestijdenpakket heeft de school onvoldoende gesubsidieerde lestijden voor een optimale organisatie van het schooljaar 2021-2022. Daardoor vraagt de school
Bijgevoegd zijn de berekening, het voorstel en de motivatie van schooldirecteur Kristien Clits GBS "SCHOOL3212" te vinden.
Decreet Lokaal Bestuur
Wet van 29 mei 1959 artikel 5 van het Koninklijk Besluit mei 1965, gewijzigd bij Koninklijk Besluit 6 maart 1967
Besluit van de Vlaamse regering 1 april 1993
BaO/2003/02 18 april 2003 "Hertekening onderwijslandschap basisonderwijs"
Besluit Vlaamse Regering 23 mei 1996
Decreet Basisonderwijs 25 februari 1997
Beslissing schepencollege 2 mei 2022 Aanvraag personeelswerkingsbudgeturen voor schooljaar 2022 - 2023 aan GBS SCHOOL3212
Om werkbaar werk, zowel voor de personeelsleden als voor de leerlingen, mogelijk te maken en om te kunnen inspelen op de noden van het hedendaags onderwijs waarin differentiatie en onderwijs op maat van elke leerling nagestreefd worden, zijn volgende lestijden nodig:
De 12/36 gevraagde uren personeelswerkingsbudget ICT-coördinator zijn voor de 3 gemeentelijke basisscholen nodig om de digisprong in al zijn aspecten verder vorm te geven.
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget 2019.
Actienummer |
64940000 |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 080003 |
Algemene rekening + omschrijving | 64940000 |
Bedrag uitgave inclusief BTW | +/- €38 000,00 |
Aannemer/leverancier/instantie | Toegestane werkingssubsidies aan andere overheidsinstellingen: PWB-uren terugvorderingen |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | geen |
Enig artikel. Het dossier betreffende het lestijden- en puntenpakket, de bijkomende personeelswerkingsbudget lestijden voor schooljaar 2022-2023 van GBS SCHOOL3212 voor te leggen aan de gemeenteraad van 31 mei 2022 als volgt:
Aan de gemeenteraad wordt ter goedkeuring voorgelegd:
Het aanbestedingsdossier en de bijhorende raming van de ontwerper Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven, voor het project dat werd opgestart voor de afbraak van het oud-gemeentehuis/politiegebouw in Lubbeek.
De mail van 7 april 2022 van Interleuven, Omgevingsloket, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven over dit project met nr 2021175715:
Via deze link kan u het aanbestedingsdossier downloaden voor de sloop van het politiekantoor en buitenaanleg:
https://cloud.3p.eu/Downloads/1/257/104/2022 (alle gedownloade documenten zijn opgenomen in bijlage)
In bijlage vindt u ook de bijhorende raming.
Kan u mij op de hoogte houden als het dossier goedgekeurd is door de gemeente en gepubliceerd kan worden?
Totale raming van het project: 110.444,49 euro (excl. btw) of 133.637,83 euro (incl. 21% btw). Detail van de raming consulteerbaar in bijlage.
Decreet lokaal bestuur.
Het besluit van de gemeenteraad van 31 december 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2022:
Voor het budgetjaar 2021 werd een budget van 90.000,00 euro voorzien voor de afbraak van het oud gemeentehuis Lubbeek en de heraanleg voortuin.
Voor het budgetjaar 2022 werd een investeringsbudget voorzien van 25.000,00 euro voor het project oud-gemeentehuis Lubbeek "Terreinen van gebouwen - gemeenschapsgoederen: incl. afbraak, werken, parking Broekstraat".
De uitgave is voorzien in de meerjarenplanning 2020-2025 onder het budgetjaar 2021 en onder budgetjaar 2022.
code |
2021/GBB/0050-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-013 |
Omschrijving |
Gebouwen - gemeenschapsgoederen: project oud gemeentehuis |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0050-00 |
Algemene rekening |
2210000 |
Investeringsenveloppe |
IP-013 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
90.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
90.000,00 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Bijkomende info |
|
code |
2022/GBB/0050-00/2210000/GEMEENTE/CBS/IP-013 |
Omschrijving |
Gebouwen - gemeenschapsgoederen: project oud gemeentehuis |
Actie |
GBB |
Beleidsitem |
0050-00 |
Algemene rekening |
2210000 |
Investeringsenveloppe |
IP-013 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
25.000,00 euro |
Beschikbaar krediet |
25.000,00 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
|
|
|
Bijkomende info |
|
Totaal bedrag van de raming: 133.637,83 euro
Het nodige bijkomende budget wordt vrijgemaakt.
Artikel 1. Keurt het aanbestedingsdossier en de raming, opgesteld door Interleuven, Brouwersstraat 6, 3000 Leuven, voor de afbraak van het oud-gemeentehuis/politiegebouw Lubbeek en de buitenaanleg, goed. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale raming van het project bedraagt 110.444,49 euro (excl. btw) of 133.637,83 euro (incl. 21% btw).
Art.2. Gunt bovengenoemde opdracht bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3. Voorzag de uitgave voor deze opdracht in de meerjarenplanning 2020-2025, onder codes:
Het nodige bijkomende budget wordt vrijgemaakt.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2022 waarbij beslist werd om de aangepaste offerte van 2 mei 2022 opgemaakt door Studiebureau Archimedes (Keerbergen) voor het uitvoeren van bijkomende studiekosten m.b.t. stabiliteit en technieken naar aanleiding van erfgoedvragen goed te keuren voor een bedrag van 37.510,00 euro (excl. btw) of 51.425,00 euro (incl.btw),
De extra studiekosten m.b.t.stabiliteit worden geraamd op 6.000,00 euro (excl.btw) of 7.260,00 euro (incl.btw) en de extra studiekosten m.b.t. technieken geraamd worden op 25.000,00 euro (excl.btw) of 30.250,00 euro (incl.btw).
Archimedes nv (Keerbergen) werd op 26 juni 2018 aangesteld door het college van burgemeester en schepenen voor de opdracht “de opmaak van de stabiliteitsstudie en de studietechnieken voor de nieuwbouw van een schoolgebouw en voor de verbouwing en uitbreiding van de bestaande refter aan de sporthal” aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde Archimedes nv (Keerbergen), voor een forfaitair ereloon van 98.000,00 euro (inclusief btw).
Aangezien ondertussen de plannen rezen dat de school zou gehuisvest worden in het kasteel de Maurissens besliste het college van burgemeester en schepenen op 22 maart 2021 om de bestaande opdracht verder te zetten en om akkoord te gaan met het aangepaste offertebedrag van 115.555,00 euro (incl. 21% btw).
De mail van 23 februari 2022 vanwege Archimedes nv (Keerbergen):
Aangezien het kasteel op vraag van de gemeente recentelijk aanzien dient te worden als “beschermd monument” heeft dit gevolgen voor de studies stabiliteit, technieken.
Op het overleg ter plaatse zijn volgende items in grote lijnen besproken:
Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de reeds uitgevoerde studies van het kasteel.
Stabiliteit:
De vloer van de eerste verdieping dient vernieuwd te worden in de zone aangeduid volgens het plan in bijlage.
Tijdens de uitvoering zullen hier bijkomende bezoeken ter plaatse worden voorzien om duidelijkheid te krijgen over de bestaande structuur.
I.f.v. deze bezoeken zal het uitvoeringsdossier hierop worden aangepast.
De muren van de eerste verdieping zijn dragende muren die, tijdens de sloop van de huidige Nehobo-elementen, moeten opgevangen worden.
De draagrichting van de Nehobo-elementen en de draagrichting van de vloer van de tweede verdieping is anders, de stutting van de muren moet daarop voorzien worden.
Offerteprijs stabiliteit 17.500,00 euro (excl.btw) of 21.175,00 euro (incl.btw)
Technieken:
De volledige installatie dient opnieuw bestudeerd te worden t.g.v. van de bijkomende eisen.
Eveneens willen wij aanhalen dat voor de verwarming het lage temperatuur regime niet kan worden aangehouden.
Het systeem warmte-opwekking dient herbekeken te worden voor zowel het kasteel als voor de nieuwbouw.
Het BEO-veld zal herbestudeerd moeten worden en er moet onderzocht worden welke warmteproductie er kan toegepast worden.
De elektrische installatie dient aangepast te worden i.f.v. de aangepaste HVAC installatie en wegvallen van de verlaagde plafonds.
De beschreven verlichtingsarmaturen dienen gewijzigd te worden (opbouw- en pendelarmaturen i.p.v. ingewerkte toestellen), tracé en afwerking ventilatiekanalen zal zichtbaar zijn.
Offerteprijs technieken: 25.000 euro (excl.btw) of 30.250,00 euro (incl.btw)
In het kader van de erfgoedvragen dienen er bijkomende studiewerken uitgevoerd te worden aangaande de stabiliteit en technieken.
Uit bovenstaande offerte blijkt dat de kosten voor de bijkomende studiewerken "stabiliteit" en "technieken" 42.500,00 euro (excl.btw) of 51.425,00 euro (incl.btw) bedragen.
De mail van 2 mei 2022 vanwege de Interleuven (Leuven) aan Archimedes nv (Keerbergen):
De gemeente wil deze namiddag jullie offertes technieken en stabiliteit goedkeuren.
Ik heb ze nog even samengevat:
Technieken:
Decreet Lokaal Bestuur
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 144.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Koninklijk besluit van 14 februari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten Art. 38/1. Een wijziging mag zonder nieuwe plaatsingsprocedure worden doorgevoerd, voor door de oorspronkelijke opdrachtnemer te verrichten aanvullende werken, leveringen of diensten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen, indien de verandering van opdrachtnemer:
1° niet mogelijk is om economische of technische redenen, zoals wanneer de aanvullende goederen of diensten uitwisselbaar of interoperabel moeten zijn met bestaande uitrusting, diensten of installaties die in het kader van de oorspronkelijke opdracht zijn verworven; en
2° tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder.
De prijsverhoging die het gevolg is van de wijziging mag evenwel niet hoger zijn dan vijftig procent van de waarde van de oorspronkelijke opdracht. Indien er verscheidene opeenvolgende wijzigingen worden doorgevoerd, geldt deze beperking voor de waarde van elke wijziging. Dergelijke opeenvolgende wijzigingen mogen niet worden gebruikt om de wetgeving inzake overheidsopdrachten te omzeilen. Het onderhavige lid is niet van toepassing op de opdrachten die worden geplaatst door aanbestedende entiteiten die activiteiten uitoefenen in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten als bedoeld in titel III van de wet.
Voor de berekening van het in het tweede lid bedoelde bedrag wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2016 :
Het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2016 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2017:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 maart 2018:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2018:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juni 2018:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 februari 2019:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2019:
Het besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 april 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 september 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 oktober 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 december 2019 :
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 10 augustus 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2020 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 maart 2021 :
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 (onder voorbehoud van goedkeuring):
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 23 augustus 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2021:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 november 2021:
Het besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2022:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2022:
De uitgaven werden voorzien in de meerjarenplanning 2020 - 2025.
code |
2022/2.1.1.01/0800-03/2210207/GEMEENTE/CBS/IP-003 |
Omschrijving |
gebouwen |
Actie |
2.1.1.01 |
Beleidsitem |
0800-03 |
Algemene rekening |
2210207 |
Investeringsenveloppe |
IP-003 |
|
|
Voorzien uitgavekrediet |
2.238.207,54 euro |
Beschikbaar krediet |
1.899.734,94 euro |
Voorziene raming/kostprijs/… |
|
|
|
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
|
|
|
Aannemer/Leverancier/Instantie |
Archimedes nv |
|
|
In het budgetjaar 2023 werd € 4.450.000,00 voorzien.
In het budgetjaar 2024 werd € 1.968.167,00 voorzien.
Enig artikel. Bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2022 waarbij beslist werd om de aangepaste offerte van 2 mei 2022 opgemaakt door Studiebureau Archimedes (Keerbergen) voor het uitvoeren van bijkomende studiekosten m.b.t. stabiliteit en technieken naar aanleiding van erfgoedvragen goed te keuren voor een bedrag van 31.000,00 euro (excl. btw) of 37.510,00 euro (incl.btw), waarvan de extra studiekosten m.b.t. stabiliteit geraamd worden op 6.000,00 euro (excl.btw) of 7.260,00 euro (incl.btw) en waarvan de extra studiekosten m.b.t. technieken geraamd worden op 25.000,00 euro (excl.btw) of 30.250,00 euro (incl.btw).
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld rekening te houden met het feit dat de gemeentelijke scholen evolueren naar een digitale leeromgeving en hebben naast hardware ook steeds meer nood aan kleinere ICT-infrastructuur. De huidige gezondheidscrisis veroorzaakt door het coronavirus versnelt de vraag naar ICT oplossingen op school.
Om snel te kunnen reageren op de ICT-noden van de scholen streeft de dienst ICT ernaar te werken met een bestaande raamovereenkomst via een aankoopcentrale. Het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren en kan op de knowhow en technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur rekenen, van de aanbesteder van de aankoopcentrale.
In 2021 hebben we subsidies ontvangen in het kader van de Digisprong van Vlaanderen. Dit betekent dat we voor elke leerling van het 5de en 6de leerjaar een persoonlijk toestel dienen te voorzien. Ook hebben we in 2021 nog een toelage ontvangen voor ICT-apparatuur
en -infrastructuur voor onderwijzend personeel. Schoolbesturen zijn verantwoordelijk om alle leerkrachten te voorzien van het materiaal dat nodig is om hun job uit te oefenen. Deze toelage is een eenmalige extra boost waardoor scholen een inhaalbeweging kunnen maken om hun onderwijzend personeel uit te rusten met ICT-apparatuur en infrastructuur en zo tegemoet kunnen komen aan deze verplichting.
Momenteel heeft de VZW DOKO een interessante raamovereenkomst voor de aankoop van personal computers en aanverwant ICT-materiaal.
De vzw ondersteunt leden van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en aanverwante verenigingen bij de toepassing van de wetgeving op overheidsopdrachten. Vzw DOKO fungeert daarbij ook als aankoopcentrale voor het uitrollen van raamovereenkomsten, geeft juridische ondersteuning en advies met betrekking tot de wetgeving overheidsopdrachten, stelt voorbeeldbestekken op, organiseert vormingen en ondersteunt netwerkgroepen.
Om toe te treden hoeft men geen lid te zijn van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. In de statuten van vzw DOKO werd de mogelijkheid voorzien om nieuwe leden toe te voegen. Gemeentelijk onderwijs valt onder de categorie onderwijsorganisaties. Verschillende gemeentescholen, GO!-scholengroepen hebben inmiddels de toetredingsprocedure doorlopen en nemen af van één of andere raamovereenkomst.
Met het oog op een mogelijke inschrijving op een interessante raamovereenkomst voor de aankoop van personal computers en aanverwant ICT-materiaal besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 28 maart 2022 om zich kandidaat te stellen voor de toetreding tot vzw DOKO. De vzw heeft de toetreding aanvaard.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake
overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen, diensten en concessies.
Het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 18 april 2017.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestek nr. DOKO-2019-SDW01 van vzw DOKO.
Het proces-verbaal van de opening van de offertes d.d. 23 april 2019 van vzw DOKO.
De gemotiveerde gunningsbeslissing van 6 mei 2019 van vzw DOKO.
De raamovereenkomst die voor de dienst ICT van de gemeente Lubbeek voor het gemeentelijk Onderwijs het interessantst lijkt, betreft de overeenkomst "Aankoop van nieuwe personal computers A-Merken". In de gemeentelijk basisscholen worden voornamelijk laptops zeer intensief gebruikt, zowel door personeelsleden als door de leerlingen.
De steeds verdere digitalisering in het onderwijs, kwam het afgelopen jaar nog in een extra stroomversnelling. Kwaliteitsvol ICT-materiaal is vandaag de dag niet enkel onontbeerlijk in de klassen, maar ook vanop afstand moeten er steeds meer onderwijsactiviteiten kunnen worden uitgevoerd. De nood aan voldoende laptops, enerzijds voor het personeel en anderzijds de geldende verplichting om voor elke leerling van het 5de en het 6de leerjaar een individueel toestel te voorzien.
Vzw DOKO (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) sloot met de firma Signpost deze raamovereenkomst af. Leden kunnen na tekening van een mandaatformulier zonder aanbesteding of offerte toestellen uit de inventaris en catalogus kopen.
In deze raamovereenkomst zijn scherpe prijzen bekomen voor desktopcomputers, laptops en schermen met mogelijkheid tot opties en uitbreidingen. Daarnaast is het ook mogelijk andere ICT-producten te kiezen uit de voorziene catalogus.
Deze raamovereenkomst biedt de mogelijkheid om laptops aan te kopen aan zeer sterke condities:
• De aangeboden toestellen uit de inventaris sluiten zeer goed aan op de behoeften van onze basisscholen
• Het lokaal bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een grote besparing aan tijd en geld betekent.
• De aangeboden prijzen zijn zeer voordelig. Een vergelijking van prijzen met reeds eerdere bestellingen heeft dit ook bewezen.
• Er worden gratis trainingen voorzien om met deze nieuwe toestellen te werken
• De mogelijkheid voor personeelsleden om deze toestellen aan dezelfde prijzen én garantievoorwaarden aan te kopen, betekent een grote meerwaarde voor hen.
• De 4 jaar next business day on site garantie voor laptops is ongezien in de sector en betekent een grote ontzorging voor de ICT-coördinatoren van de scholen en de dienst ICT.
• Daarnaast bied Signpost een service pakket aan op het aangekochte toestel mits een kleine meerprijs per toestel:
o Toestellen worden (indien gewenst) gelabeld
o Toestellen worden (indien gewenst) voorzien van een image
o Toestellen worden opgenomen in ons M4S-beheersysteem: deze dient om makkelijk defecten te melden, zodat we hier ook in ontzorgd worden
o Defecten buiten garantie krijgen een maximale herstelkost van €39 (dus ook op moederbord en schermbreuken alsook bij diefstal mits het bezorgen van een PV)
o VIP-lijn voor de ICT-Coördinator met onze support-dienst
o Support-lijn voor vragen van ouders/leerlingen
o Garantie telt mee op de batterij: vanaf deze minder dan 70% performant is wordt deze gratis vervangen
o We krijgen recht tot de Auto Application Updater die ons voorziet van een InTune-omgeving waar we makkelijk apps uit kunnen pushen op deze toestellen
Deze laatste 4 voorwaarden zijn een extra doorslaggevend argument om in te stappen in deze raamovereenkomst.
Nu er voor elke leerling van het 5de en 6de leerjaar een individueel toestel dient voorzien te worden is het onmogelijk voor onze dienst ICT om deze ondersteuning te blijven voorzien op alle toestellen aanwezig in onze scholen. De vierjarige ondersteuning op locatie, die deze overeenkomst voor laptops biedt, kan dit voor een stuk opvangen.
Personeelsleden kunnen ook een toestel voor thuisgebruik aankopen aan de prijzen en voorwaarden van deze raamovereenkomst. Ook kan personeel genieten van dezelfde jarenlange on site garantie.
Indien wij de mogelijkheid willen geven aan onze personeelsleden om ook een PC of Laptop te laten bestellen kan dit via de personeelshop van de leverancier. Betalingen voor deze bestellingen verlopen steeds via overschrijving, facturen worden rechtstreeks naar de klant gestuurd. Het bestuur heeft er dus in principe verder niets mee te maken, alles is op naam van het personeelslid, ook de garantieafhandeling, zo garanderen wij een volledige ontzorging voor het bestuur.
De uitgaven worden voorzien in het investeringsbudget.
Actienummer | GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0800-01/0800-02/0800-03 GBS'en |
Algemene rekening + omschrijving | 2410000 - Informaticamateriaal |
Bedrag uitgave inclusief BTW | nog niet gekend |
Aannemer/leverancier/instantie | Signpost |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | € 55.377,00 / € 15.746,00 / € 27.731,00 (subsidie Digisprong in 2021) |
Visum
Geen visum vereist
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de instap bij de raamovereenkomst van vzw DOKO voor de aankoop van nieuwe personal computers & laptops A-merken, gegund aan de firma Signpost België bvba - Wolfsakker 5A - 9160 Lokeren, goed.
Art. 2. Wij bieden de mogelijkheid aan onze personeelsleden om ook een PC of Laptop te kunnen bestellen via de personeelshop van de leverancier. Betalingen voor deze bestellingen verlopen steeds via overschrijving, facturen worden rechtstreeks naar de klant gestuurd. Het bestuur heeft met deze aankopen niets te maken, alles is op naam van het personeelslid, ook de garantieafhandeling.
Op 20/01/2022 werd door landmeter Veronique Peeters een aanvraag ingediend tot het verkavelen van 2 loten langsheen de Bollenberg te Lubbeek.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 19/03/2022. De adviesaanvragen aan de nutsmaatschappijen werden eveneens op 22/02/2022 verzonden.
Het openbaar onderzoek vond plaats van 24/02/2022 tot en met 25/03/2022.
Gelet op het feit dat deze verkaveling gerealiseerd zal worden langsheen de Bollenberg, dient er rekening gehouden te worden met het voorlopig goedgekeurd rooilijnplan.
- Het decreet Lokaal Bestuur Vlaanderen voor wat betreft de bevoegdheden van de gemeenteraad (artikel 40 §1): Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
- Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Na eventuele goedkeuring van de verkaveling zal er een ontwerpakte worden voorgelegd aan de gemeenteraad inzake deze grondafstand.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met de gratis grondafstand (lot 3 met een oppervlakte van 32m²) om ingelijfd te worden in het openbaar domein, op de locatie gelegen te Bollenberg, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie D, nummer 12z.
Art. 2. De aanvrager verbindt zich toe de wegenis, inclusief alle nutsvoorzieningen en aanhorigheden, na definitieve oplevering, gratis en onbelast aan de gemeente af te staan.
Art. 3. De aanvrager verbindt er zich toe de wegenis, inclusief alle nutsvoorzieningen en aanhorigheden, na definitieve oplevering, gratis en onbelast aan de gemeente af te staan. De opmaak van de overdrachtsakte gebeurt op kosten van de aanvrager. Deze laatste duidt daartoe een notaris aan die met de overdrachtsakte wordt belast. De gemeente Lubbeek zal in dit geval niet als instrumenterende ambtenaar optreden.
Art. 5. Een afschrift van deze beslissing zal worden gezonden aan de adviesverlenende overheden en aan de aanvrager.
Op 05/01/2022 werd door landmeter Veronique Peeters een aanvraag ingediend tot het verkavelen van 2 loten langsheen de Parijsstraat te Binkom.
De aanvraag werd volledig en ontvankelijk verklaard op 18/01/2022. De adviesaanvragen aan de nutsmaatschappijen werden eveneens op 18/01/2022 verzonden.
Het openbaar onderzoek vond in eerste instantie plaats van 24/01/2022 tot en met 22/02/2022.
Op 19/01/2022 werd door Fluvius (aangaande de verplichte adviesaanvraag vanuit de gemeente) volgend bericht bezorgd aan alle partijen:
"Betreffende uw voornoemde verkavelingsaanvraag, bijgevoegd bij het schrijven van de gemeente Lubbeek d.d. 18 januari 2022, hadden wij graag de inname van het openbaar domein gekend t.h.v. de percelen van deze verkaveling.
Conform artikel 4.3 van het verkavelingsreglement van Fluvius dient er minstens een vrije, openbare ruimte met een breedte van 1,5 m tegen de rooilijn langs beide zijden van de straat te worden voorzien waarin de leidingen en kabels aangelegd worden.
Aangezien volgens het opgemaakte verkavelingsontwerp de leidingen niet geplaatst kunnen worden, dienen wij eerst in het bezit te zijn van een aangepast verkavelingsontwerp alvorens wij de offerte kunnen opmaken voor het aansluitbaar maken van de percelen op deze verkaveling."
Hieropvolgend heeft de landmeter een aangepast plan voorgelegd. Dit nieuwe plan werd als nieuwe projectversie opgeladen in het omgevingsloket en het openbaar onderzoek werd hierdoor herstart.
- Het decreet Lokaal Bestuur Vlaanderen voor wat betreft de bevoegdheden van de gemeenteraad (artikel 40 §1): Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2.
- Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Deze strook grond, gekend als lot 3 (oppervlakte 25m²) zal ingelijfd worden in het openbaar domein en zal aangewend worden voor de aanleg van de leidingen en kabels (Fluvius).
Na eventuele goedkeuring van de verkaveling zal er een ontwerpakte worden voorgelegd aan de gemeenteraad inzake deze grondafstand.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met de gratis grondafstand (lot 3 met een oppervlakte van 25m²) om ingelijfd te worden in het openbaar domein, op de locatie gelegen te Parijsstraat te Binkom, kadastraal gekend onder afdeling 2, sectie A, nummers 198L, 199H, 199K en 203L.
Art. 2. De aanvrager verbindt zich toe de wegenis, inclusief alle nutsvoorzieningen en aanhorigheden, na definitieve oplevering, gratis en onbelast aan de gemeente af te staan.
Art. 3. De aanvrager verbindt er zich toe de wegenis, inclusief alle nutsvoorzieningen en aanhorigheden, na definitieve oplevering, gratis en onbelast aan de gemeente af te staan. De opmaak van de overdrachtsakte gebeurt op kosten van de aanvrager. Deze laatste duidt daartoe een notaris aan die met de overdrachtsakte wordt belast. De gemeente Lubbeek zal in dit geval niet als instrumenterende ambtenaar optreden.
Art. 5. Een afschrift van deze beslissing zal worden gezonden aan de adviesverlenende overheden en aan de aanvrager.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de nieuwe huurovereenkomsten, afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds en anderzijds SMS Lubbeek, Lubko en BLF goed te keuren. Het betreft hier de huurovereenkomsten voor het gebruik van de sportaccomodaties gelegen te Gellenberg 18A, gekend ten kadaster sectie H, nr.119 H2, nr.119G2, nr.119Z en nr.123B2 ( A terrein, B terrein en C terrein en de gebouwen). Deze huurovereenkomsten worden afgesloten naar aanleiding van de aanleg van kunstgrasvelden. Er is ook gekozen om met de drie huurders van het terrein een individuele huurovereenkomst af te sluiten i.p.v. één overeenkomst af te sluiten tussen vier partijen (gemeente en drie huurders).
Naar aanleiding van de aanleg van kunstgrasvelden op de sportvelden in Lubbeek dienen er nieuwe huurovereenkomsten te komen voor de gebruikers.
-een (nieuwe) huurovereenkomst in Lubbeek voor de vaste gebruikers SMS Lubbeek (huidige huurder) en Lubko
-een huurovereenkomst met de Belgian Lacrosse Federation (hierna genoemd BLF, die 25.000 EUR mee investeren in de aanleg van het terrein te Lubbeek.
De Lacrosseclub Lubbeek Leopard was in eerste instantie ook betrokken partij, maar zij besloten af te zien van een samenwerking.
Aanvankelijk werd de piste bewandeld van 1 overeenkomst met 4 partijen (3 huurders en gemeente), maar uiteindelijk is er gekozen voor drie aparte overeenkomsten (zie doc van 1 naar meerdere)
De beslissing van de gemeenteraad van 29 augustus 2018 - nieuwe verhuurreglementen voetbalinfrastructuur - goedkeuring
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 mei 2021 - ontwerp huurovereenkomsten SMS Lubbeek, Lubko en BLF - principiële goedkeuring
Voor het bepalen van de huurprijs voor kunstgras terreinen werd een marktstudie gedaan. De huurovereenkomsten uit omliggende gemeenten, waar er sprake is van een kunstgrasveld en/of meerdere gebruikers op 1 site werd vergeleken.
Uit de marktstudie bleek tevens dat de meeste gemeenten ervoor kiezen om de kosten van de nutsvoorzieningen op zich te nemen en deze deels door te rekenen of te verwerken in de huurprijs.
Het merendeel van de omliggende gemeenten kiest er ook voor om het onderhoud van de kunstgras terreinen in eigen beheer (al dan niet met een externe partner) uit te voeren.
Artikel 1. De huurovereenkomst met SMS Lubbeek voor het gebruik van de sportaccomodaties gelegen te Gellenberg 18A, (A terrein, B terrein en C terrein en de gebouwen). goed te keuren met ingang van 1 juni 2022.
Art. 2. De huurovereenkomst met Lubko voor het gebruik van de sportaccomodaties gelegen te Gellenberg 18A, (A terrein, B terrein en C terrein en de gebouwen) goed te keuren met ingang van 1 juni 2022.
Art. 3. De huurovereenkomst met BLF (Belgian Lacrosse Federation) voor het gebruik van de sportaccomodaties gelegen te Gellenberg 18A, (A terrein, B terrein en C terrein en de gebouwen) goed te keuren met ingang van 1 juni 2022.
Art. 4. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om deze huurovereenkomsten te ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de gebruiksovereenkomst "erosiebestrijdingsmaatregelen Kleine Rotstraat 2" en erosiebestrijdingsmaatregelen Kleine Rotstraat 3"afgesloten tussen de gemeente Lubbeek enerzijds en de gebruiker en de eigenaar van de kadastrale percelen afdeling 1, sectie A, nrs. 178P en 178R anderzijds goed te keuren.
Het betreft een gebruiksovereenkomst voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen door het plaatsen van een houthakseldam op deze kadastrale percelen gelegen de Kleine Rotstraat.
Het betreft een gebruiksovereenkomsten voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen door het plaatsen van een houthakseldam op deze kadastrale percelen gelegen langs de Kleine Rotstraat.
De gemeente Lubbeek wil erosiebestrijdende maatregelen uitoefenen op de kadastrale percelen afdeling 1, sectie A, nr. 178P en 178R (erosie Kleine Rotstraat 2 en erosie Kleine Rotstraat 3 - gebruiker Brants en eigenaar consoorten Stas)
De gebruiksovereenkomst heeft betrekking op dat deel van het hierboven beschreven perceel, waarop de gemeente Lubbeek tijdelijke erosiebestrijdende maatregelen wenst uit te voeren.
De uitvoering van deze overeenkomst is gekoppeld aan de opschortende voorwaarde van het verkrijgen door de gemeente van de nodige subsidies van de hogere overheid ingevolge het provinciaal reglement voor het toekennen van subsidies voor de uitvoering van kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen.Indien niet aan deze voorwaarde wordt voldaan binnen een tijdsbestek van 12 maanden te rekenen vanaf de datum van ondertekening van huidige overeenkomst, dan zal deze overeenkomst als nietig en onbestaande beschouwd worden.
De gebruiker en de eigenaar verlenen aan de gemeente de toelating om op het bovenvermeld perceel een tijdelijke kleinschalige erosiebestrijdingsmaatregel aan te leggen.
De totaal ingenomen vlakte voor de tijdelijke erosiemaatregel (erosie Kleine Rotstraat 2) bedraagt ongeveer 50 m² en bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 50 meter (een breedte van ongeveer 1 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter). Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte afgeweken worden.
De houthakseldam wordt in een L-vorm aangelegd onderaan de akker en zo kort mogelijk tegen de talud. Hiervoor wordt een bestaande partij grond vermengd met steenpuin afgegraven en afgevoerd door de gemeente.
De totaal ingenomen vlakte voor de tijdelijke erosiemaatregel (erosie Kleine Rotstraat 3) bedraagt ongeveer 58 m² en bestaat uit een houthakseldam met een lengte van 58 meter (een breedte van ongeveer 1 meter en een hoogte van ongeveer 1 meter). Bij de uitvoering kan in onderling overleg van deze lengte afgeweken worden.
De houthakseldam wordt onderaan de akker aangelegd zo kort mogelijk tegen de houtkant. Hiervoor wordt een bestaande partij grond vermengd met steenpuin afgegraven en afgevoerd door de gemeente.
Alle partijen engageren zich om een meer definitieve erosiebestrijdingsmaatregel uit te werken indien de houthakseldam niet voldoende erosiebesrijdend werkt.
De looptijd van de overeenkomst bedraagt 10 jaar, tenzij de genomen tijdelijke erosiebestrijdingsmaatregelen vervangen worden door andere maatregelen met een meer definitief karakter.
De gemeente Lubbeek draagt de kosten van de houthakseldam en verbindt zich ertoe om voor het beheer ervan de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst:
-de houthakseldam bij te vullen met hakselhout indien de opvulhoogte minder dan 50 cm bedraagt;
-de houthakseldam te herstellen bij eventuele beschadiging door derden, tenzij ze veroorzaakt wordt door de gebruiker van het perceel.
-aan de gebruiker en aan de eigenaar van het bovenvermeld perceel wordt geen vergoeding betaald door de gemeente.
De gebruiker van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst.
-de gebruiker mag het onkruid in en rond de houthakseldam verwijderen;
-de gebruiker zal de houthakseldam herstellen bij eventuele beschadiging door hem of door een aangesteld persoon door hem;
-de gebruiker zal het sediment dat zich achter de houthakseldam accumuleert, op regelmatige basis terug op de akker trekken, om de erosiebestrijdende werking van de dam te herstellen
De eigenaar van het perceel verbindt zich ertoe om voor het beheer van de houthakseldam de volgende bepalingen na te leven gedurende de duur van de overeenkomst
--de eigenaar zal elke wijziging in pacht/ gebruik/ eigendom melden aan de gemeente;
- de eigenaar maakt zich sterk dat deze overeenkomst verder nageleefd wordt door de toekomstige gebruiker/ eigenaar opdat de termijn van 10 beheersjaren volbracht kan worden.
Erosiebesluit - Vlaamse subsidie voor gemeentelijke erosiebestrijdingsmiddelen.
Subsidies voor kleinschalige erosiebestrijdingsmiddelen van de provincie Vlaams-Brabant
Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2010
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2021
Code |
2021/GBB/0341-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP - 012 |
Actie |
GBB - verrichtingen zonder beleidsdoelstelling |
Beleidsitem |
0341-00 - erosiebestrijding |
Algemene rekening |
2200000 - onbebouwde terreinen - gemeenschapsgoederen |
investeringseneloppe |
IP-012 - diverse investeringsprojecten ruimte |
Voorzien uitgavekrediet |
55.000 euro |
Beschikbaar krediet |
39.568,28 euro |
Voorziene raming/kostprijs/.. |
13.701,90 euro |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar |
Subsidie via het Erosiebesluit 75% via Vlaamse overheid 15% via Provincie Vlaams - Brabant (max. 15.000 euro Bij geen subsidie van de Vlaamse overheid 90% via Provincie Vlaams-Brabant met 15.000 euro In dit geval 12.331,71 euro subsidie vanuit de provincie Vlaams-Brabant |
Artikel 1. De gebruiksovereenkomst (erosie Kleine Rotstraat 2 en erosie Kleine Rotstraat 3) voor het plaatsen van erosiebestrijdende maatregelen op het kadastraal perceel afdeling 1, sectie A, nrs. 178P en 178R ter hoogte van de Kleine Rotstraat goed te keuren
Art. 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze gebruiksovereenkomsten te ondertekenen
Art. 3. Aan de gebruiker wordt geen vergoeding betaald door de gemeente Lubbeek
Art. 4. De kosten van registratie van deze overeenkomst zijn ten laste van de gemeente Lubbeek
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van de wegenis van de Kerkenbosstraat te 3210 Linden, voor een totale oppervlakte van 34 are 65 ca en een perceeltje grond voor een totale oppervlakte van 2 a 70 ca, opgesteld door notaris Michaël Janssen van geassocieerde notarissen Janssen, Missoul en Dryvers, met zetel te 3360 Bierbeek, Keizersstraat 26 goed te keuren. De kosteloze afstand van de wegenis aan de gemeente werd als voorwaarde opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van 31 mei 2005 voor het verkavelen van de percelen grond gelegen te Linden Bovenstraat, nu gekend als Kerkenbosstraat, kadastraal gekend afdeling 4, sectie B nrs.84 P2, 84N2, 38E5, 42H, 42X en 48A. Het plan overdracht wegenis Kerkenbosstraat (proces-verbaal van opmeting en afpaling) werd opgesteld door landmeterskantoor Hosbur, Diestsestraat 175, 3270 Scherpenheuvel.
De wegenis van de Kerkenbosstraat maakt deel uit van een verkaveling waarvoor de oorspronkelijke vergunning werd afgeleverd door de gemeente Lubbeek op 31 mei 2005 met kenmerk 176/V/486 aan AP&D, Haagstraat 21, 1570 Galmaarden voor het verkavelen van de percelen grond gelegen te Linden Bovenstraat, nu gekend als Kerkenbosstraat, kadastraal gekend afdeling 4, sectie B nrs.84 P2, 84N2, 38E5, 42H, 42X en 48A,
De verkavelaar verklaart in uitvoering van de verplichtingen hem opgelegd in voormelde verkavelingsvergunning, gratis grondafstand te doen aan de gemeente van:
Een perceel grond dienstig als weg, ter plaatse gekend ten kadaster "Lindeveld", gekadastreerd volgens titel sectie B, deel van nummers 84 P2, 84N2, 38E5, 42H, 42X en 48A, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie B nr. 48NP, met een oppervlakte volgens kadaster van vierendertig are vijfenzestig centiare ( 34a, 65 ca);
Een perceel grond ter plaatse gekend ten kadaster "Lindeveld", volgens recent kadastraal uittreksel sectie B, nr. 84 R3P voor een oppervlakte van twee are zeventig centiare (2a, 70 ca).
Er werd een plan van overdracht wegenis en riolering opgesteld door landmeterskantoor Hosbur, Diestsestraat 175, 3270 Scherpenheuvel, d.d. 7/01/2021.
De overdracht gebeurt om reden van openbaar nut, voor de inlijving van de goederen in het openbaar domein van de gemeente Lubbeek
Alle kosten die het verlijden en opmaken van de overdracht met zich meebrengt zijn ten laste van de overdrager.
De kosten van deze overname zijn ten laste van de verkavelaar.
Artikel 1. De ontwerpakte van kosteloze grondafstand van de wegenis van de Kerkenbosstraat te 3210 Linden, voor een totale oppervlakte van 34 are 65 ca en een perceeltje grond voor een totale oppervlakte van 2 a 70 ca, opgesteld door notaris Michaël Janssen van geassocieerde notarissen Janssen, Missoul en Dryvers, met zetel te 3360 Bierbeek, Keizersstraat 26 wordt goedgekeurd.
Art.2. Het plan overdracht wegenis van de Kerkenbosstraat, d.d. 7 januari 2021, opgesteld door landmeterskantoor Hosbur, Diestsestraat 175, 3270 Scherpenheuvel, wordt goedgekeurd.
Art. 3. De wegenis van de Kerkenbosstraat en het pleintje worden opgenomen in het openbaar domein om reden van openbaar nut;
Art.4. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze notariële akte te ondertekenen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het jaarverslag en de jaarrekening 2021 interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" goed te keuren.
Omwille van Covid en het opgebouwde krediet werd er in 2021 geen gemeentelijke bijdrage gevraagd.
Voor 2022 wordt er een bijdrage gevraagd van €4690,80 zoals voorzien in de overeenkomst. De berekening bevindt zich in bijlage.
De jaarrekening en het jaarverslag betreffende werkjaar 2021 en de begroting en het programma betreffende werkjaar 2022 van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" bevinden zich ook in bijlage.
Decreet Lokaal Bestuur
Goedkeuring, oprichting en deelname aan interlokale vereniging "Sportregio Dijle & Hageland" door Gemeenteraad van 29 november 2017
De uitgaven worden voorzien in het exploitatie- en investeringsbudget.
Actienummer | GBB |
Beleidscode (omschrijving en nummer) | 0740-00 |
Algemene rekening + omschrijving | 6150006 Lidmaatschappen |
Bedrag uitgave inclusief BTW | €4690,80 |
Aannemer/leverancier/instantie | ILV Sportregio Dijle&Hageland |
Geraamde inkomsten of subsidies in het budgetjaar | €5900 |
Beschikbaar: €5900,00
Artikel 1. De jaarrekening van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2021 goed te keuren.
Art. 2. Het jaarverslag van interlokale vereniging "Sportregio Dijle&Hageland" betreffende werkjaar 2021 goed te keuren.
Schepen Wouters licht de stand van zaken en volgende stappen met betrekking tot het geplande opvangcentrum toe.
De voorzitter sluit de zitting op 10/05/2022 om 21:31.
Namens commissie beleidsdomeinen,
Klaas Gutschoven
Algemeen directeur
Raf De Canck
Voorzitter